Duitse kritiek op 'zomaar' steunen Goede reactie wereldraad op 'Lausanne' I ifcwfan 1 u Wereldraad roept op tot boycot Z.-Afrika Wijding van vrou wen ongeldig verklaard delegatie naar uit de kerkbladen Onderwijzer over Nadere begint reeks Reformatie Vandaag Antiracismefonds wereldraad Nieuwe testament in Mao-schrift Geestelijke bedreigd bij ontsnappingspoging Gereformeerde Nairobi onjuist Trouw Kwartet Veel reactie op oproep 'Schrift en Getuigenis' >S Kerken in Rusland en VS in gesprek Bemepingswe, Protestantse schc in VS in opmars Nieuwe boelé TROUW/KWARTET MAANDAG 19 AUGUSTUS 1974 KERK/BINNENLAND Van een onzer verslaggevers WEST-BERLIJN De kritiëk, die in de Westduitse kerk bestaat op het antiracismeprogramma van de Wereldraad van Kerken (PCR) werd in het centraal comité van de wereldraad vorige week in Berlijn aan de orde gesteld door een van de tegenstemmers tegen het speciale fonds van de PCR, dr. Richard von Weizsacker. Uit het speciale fonds, dat nu driehonderdduizend dollar omvat, worden uitkeringen gedaan aan bevrijdingsbewegingen voor hun humanitaire werk. Dr. Von Weizsacker spitste zijn kritiek toe op het feit, dat van de bevrijdingsbewegingen principieel geen ver antwoording wordt gevraagd voor de gegeven steun. Von Weizsacker zei, dat de Duitse kerk bereid is haar steun aan het speciale fonds te blijven geven en zelfs aanzienlijk op te voeren, in dien haar de mogelijkheid zou wor den geboden giften te doen voor vastomschreven projecten van de bevrijdingsbewegingen. Bij het be stuur van het PCR is men hierte gen gekant, omdat in het achterwe ge blijven van de controle op de besteding het vertrouwen van de kerk in de bevrijdingsbewegingen wordt uitgedrukt. Dr. Von Weizsacker, die lid is van de bondsdag voor de christen-de mocratische parijt, gaf toe dat er geen enkel geval bekend is van misbruik van het vertrouwen dat aan de bevrijdingsbewegingen wordt geschonken. Het totale be drag van de hulp is volgens hem ook te klein om te kunnen leiden tot escalatie van het geweld in zuidelijk Afrika. 'Maar in het geven van de hulp spreekt de kerk haar steun uit aan de middelen en poli tieke doelen van de bevrijdingsbe wegingen. Er zijn in de Duitse ker ken groepen, waartoe ik mijzelf ook tel, die deze steun niet kunnen verantwoorden', aldus Von Weizsac ker. Prijs Prof. dr. H. Berkhof De Nederlandse afgevaardigde prof. dr. H. Berkhof, zei in zijn reactie dat hij weliswaar bezwaren heeft tegen sommige aspecten van de manier waarop het PCR naar voren treedt, maar hij kon dat niet zien als een reden om tegen het pro- UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieveii kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij pubïikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Dansen Nu in een verslag over een congres van dansleraren werd vermeld dat dansen gezond zou zijn, wil ik wijzen op wat prof. dr. W. Geesink in zijn 'Gereformeerde ethiek' daarover schreef. In deel II, blz. 298 lees ik: .zit er zeker een moreel gevaar in. Daarom hebben de calvinisten (ook weer niet alleen de puriteinen) het dansen als inoitamentum luxuriae ver oordeeld, en Is het geen gereformeer de zede', lste Exloermond J. Tipker Kzn Cyprus De landen Engeland, Griekenland, Turkije en Cyprus moeten hun ge schillen voorleggen aan het Internati onaal Gerechtshof in Den Haag. De hoofden zijn te verhit en daardoor te verward om zelf het geschil tot een' oplossing te brengen, hoewel de oplos sing voor de hand ligt, namelijk terug naar een staat Cyprus. Ingeval van nieuwe moeilijkheden kunnen zij zich steeds tot het Internationaal Gerechts hof wenden. Rotterdam P. C. van Wijk arbeider en huisvrouw matiging kun nen vragen; (U) De laatste jaren, en ook dit jaar, zullen de prijzen wel weer met meer dan 10 procent stij gen, maar de lasten schuiven we wel af op de grote en kleine ondernemers; 3. (F) Ik geloof in een Amerika waar de wet wordt geëerbiedigd; (U) Bur gerlijke ongehoorzaamheid kan ik in bepaalde gevallen wel accepteren en tolereren. Zou dit alles misschien ko men door: (F) Ik bid God dat Hij ons de kracht zal geven ons werk te doen; (U) De bede moet uit de troon rede. Wezep A. Wijsmuller Van der Stoel (2) Gaarne reageer ik op de eenzijdige lof die Hans de Ridder in de krant van 14 augustus minister van der Stoel toedacht. Ik ben het er helemaal niet mee eens. Deze man moet nodig naar een diplomatencursus. Hij dient het landsbelang te dienen en niet op schoolmeesterachtige, betweterige, be dillerige manier vele landen te verma nen! Geef mij Luns maar! Rotterdam Karei dc Voogd Ford/Den Uyl gramma te zijn. Hij vroeg aandacht voor het feit dat het PCR het enige programma is, waarvoor de instem ming ontbreekt van de kerken die er het meeste mee te maken heb ben. 'Maar toch moeten we het programma inclusief het speciale fonds voortzetten. Wel moeten we bedacht zijn dat de kerken in Zuid- Afrika er de prijs voor betalen', zei prof. Berkhof. Hij verwees naar de maatregelen die de regering Vorster heeft aangekondigd tegen dienst weigeraars. Berkhof riep op de ban den met de kerken in Zuid-Afrika te versterken. Hierop reageerde de secretaris-ge neraal van de Zuidafrikaanse raad van kerken. John Rees, instem mend. Hij zei dat de laatste maat regelen van de regering tegen de kerken de situatie ingrijpend heb ben gewijzigd. Hij vroeg aandacht voor de noodzaak van verzoening. 'In veel delen van de wereld lijkt dat soms een vies woord, maar wij willen er inhoud aan geven'. Rees zei verder, dat de blanken in Zuid- Afrika schuld hebben. Maar tevens vroeg hij zich af, waarom de com munisten steeds met handschoenen aangepakt moeten worden. 'Niet al leen in Zuid-Afrika roepen mensen om hulp. Het zou voor ons veel gemakkelijker zijn, als er ook ge luisterd zou worden naar de hulp- roep uit andere landen'. Humaniserend De secretaris van de Afrikaanse raad van kerken, de Liberiaan Bur gess Carr wees de afgevaardigden nog eens op het effect dat het PCR gehad heeft op veel mensen, die daardoor de kerk herkenden als een sterke humaniserende factor in de wereld. Carr was het moe steeds maar weer hetzelfde bezwaar te ho ren tegen het PCR. De kanunnik karakteriseerde het PCR als een model om macht over te dragen aan de machtelozen en om de ge vangenen te bevrijden. Er is vol gens Carr in Zuid-Afrika een ande- re kijk op het communisme dan in de rest van Afrika. 'Het gezicht, dat wij van het communisme te zien krijgen, is dat van een macht, die ons helpt met onze bevrijding. Die genen, die van ons vragen het communisme te kritiseren, herken nen wij als dezelfden die ons wei geren te helpen. En wie wil, dat de strijd tegen het racisme samenvalt met kritiek op het communisme wil ons verkopen aan de regering in Pretoria'. Secretaris-generaal Philip Potter van de wereldraad van kerken zei HONGKONG In Hongkong is de eerste uitgave van het nieuwe tes tament in het Chinees in het nieu we vereenvoudigde Mao-schrift ver schenen. Het oude Chinese schrift was met zijn meer dan vijfduizend karakters voor miljoenen Chinezen een barriè re om te leren lezen en schrijven. Mao Tse Toeng verving het door een sterk vereenvoudigd schrift. Een jonge christen in Hongkong, David Wang, bracht vijf jaar gele den een team bij elkaar dat het nieuwe testament in het Mao- schrift begon over te zetten. Een actie in Amerika, die 900.000 dollar opbracht, maakte het mogelijk, in Japan te drukken. Men wil voor het Chinese nieuw jaar, februari 1975, 500.000 nieuwe testamenten in China zelf gebracht hebben. Alle bijbels zullen op legale wijze China binnen gebracht wor den door Chinese christenen uit Hongkong, die hun familie bezoe ken. Dr. Richard von Weizsacker dat het PCR veel heeft bijgedragen aan de duidelijkheid van de wereld raad. 'Met PCR heeft weliswaar tot veel controverse aanleiding gege ven. maar talrijke mensen hebben er door begrepen waar de kerk staat ten opzichte van diegenen, die het slachtoffer zijn van de meest meedogenloze onderdruk king'. Potter merkte op, dat de tegenstand tegen het PCR vooral gekomen is uit de landen, die zich de afgelopen twee eeuwen het meest aan racisme hebben bezon digd. Van een onzer verslaggevers WEST BERLIJN De resultaten van het congres van evangeli cals dat vorige maand in Lausanne werd gehouden, zijn door het centraal comité van de wereldraad van kerken gunstig ontvangen. Het centraal comité stelde vast dat deze 'belofte' talrijke punten bevat die het met grote instemming be groet. 'De zorg voor spoedige evangelisatie van de wereld, voor de zichtbare eenheid van de kerk, voor gerech tigheid en verzoening in de gehele gemeenschap voor bevrijding van elke soort van onderdrukking, dui den er op hoezeer wij met elkaar verwant zijn. Daarvoor zijn we dankbaar', zegt het centraal comité. De wereldraad heeft voor tien ge delegeerden van de evangelicals een plaats gereserveerd in Nairobi en hoopt ook op verdere samenwer king met deze verwante groep. Het congres werd bijgewoond door vijf vertegenwoordigers van de we reldraad. En hoewel het deze vijf duidelijk werd dat de evangelicals kritiek uitten op de prioriteiten van de wereldraad van kerken, onder vonden zij vooral veel begrip en verwantschap. 'Dezelfde problemen, die bij ons besproken worden, kwa men naar voren in Lausanne', zei de Emilio Castro, die leider is van het departement voor evangelisatie van de wereldraad. Hij heeft nafnens de wereldraad de ere-voorzitter van het congres in Lausanne, dr. Billy Graham, uitge nodigd voor de komende assemblee in Nairobi. In de assemblee zal de in Nairobi. In de assemblee zal de 'beiofte' van Lausanne als een offi cieel document worden uitgereikt WEST BERLIJN Het centraal comité van de wereldraad van ker ken heeft besloten een brief te zenden aan de Amrobank en vijf andere internationale banken met een verzoek niet langer leningen te verstrekken aan de Zuidafrikaanse regering en haar organen. Indien deze banken weigeren op het ver zoek in te gaan, weigert de wereld raad verder van deze banken ge bruik te maken voor het plaatsen van deposito's. De wereldraad vraagt voorts aan alle 271 leden-kerken hun invloed aan te wenden teneinde deze ban ken te bewegen tot het stopzetten van hun financiële steun aan de regering in Pretoria. De zes banken werken samen in de Eurpees Amerikaanse Bankmaat- schappij, die de Zuidafrikaanse re gering sinds 1970 gesteund heeft om over belangrijke financiële moeilijkheden heen te komen. De leningen zijn in het geheim gege ven en hebben volgens de wereld raad de Zuidafrikaanse regering geholpen in het in stand houden van de apartheidspolitiek. Onder de banken die om de boycot van Zuid-Afrika gevraagd is, is een bank, de Britse Midland Bank, waarmee de wereldraad zaken-doet. Een andere vaste relatie van de wereldraad is de Algemene Bank Nederland. Samen met acht andere banken is aan deze twee een brief gezonden, waarin een aantal vra gen worden gesteld over hun zaken met Zuid-Afrika. AMSTERDAM Drie gedetineer den van het zogenaamde Lloyd- •hotel in Amsterdam hebben gister morgen geprobeerd te ontsnappen door tijdens een kerkdienst de 61- jarige priester D. Former met een aardappelmesje, een kandelaar en een crucifix te bedreigen. Door tus senkomst van verzorgend personeel zagen zij bij de uitgang echter van voltooiing van hun plan af. CHICAGO (Reuter) Binnen de episcopaalse kerk van de V.S. kan een ernstige verdeeldheid ontstaan nu de bisschoppenconferentie be sloten heeft de wijding van de eerste vrouwelijke priesters ongeldig te verklaren. De bisschoppen zijn tot de conclu sie gekomen dat de wijdingen on geldig moeten worden verklaard, omdat niet aan de eisen van het kerkelijk recht was voldaan. De uitslag van de stemming was 128 voor ongeldigverklaring, 9 tegen en 10 onthoudingen. Een paar pas ge wijde vrouwelijke priesters stonden buiten de vergaderzaal te bidden toen er gestemd werd. Na de stem ming gaven de vrouwen een verkla ring uit waarin gezegd wordt, dat zij er bedroefd over zijn, dat de bisschoppenconferentie het nodig heeft geacht het conflict binnen de 'S-GRAVENPOLDER De onder wijzer L. Janse, die indertijd het initiatief nam tot de bekende series 'Stemmen uit Geneve' en 'Stemmen uit Wittenberg', waardoor op goed kope wijze werken van Luther, Cal- vijn en andere reformatoren her drukt worden, is een nieuwe serie gestart, waarin het accent op de Nedere Informatie komt te liggen. Deze serie is getiteld 'Reformatie- stemmen'. 'Ons doel is om zonder enig winstbejag goede gereformeer de lectuur uit te geven', aldus de heer Janse. Als eerste staan al de werken van Ralph en Ebenezer Er- skine op het program, twee Schotse predikanten uit de achttiende eeuw, wier geschriften in Nederland steeds veel gelezen zijn in bevinde lijke kringen. De eerste grote rede van president Ford is in de hele wereld met instem ming begroet, zo ook door de regering Den Uyl. Wanneer ik de woorden van Ford naast de daden en woorden van Den Uyl zet, is deze instemming mij echter niet duidelijk. Enkele punten: 1. (F) Wij zullen op alle punten van de overheidsuitgaven moeten bezuini gen met uitzondering van defensie; (U) Alle begrotingsposten gaan elk jaar drastisch omhoog voor 1975 totaal 20 procent alleen defensie blijft al jaren achter; 2. (F) Als de regering niet aan matiging doet, hoe zouden we dan van de Amerikaanse Het eerste, nu verschenen, nummer bevat korte levensschetsen, losse citaten en dagboeknotities van bei de broers en het begin van een verhandeling van Ralph over Gala ten 2 19. De Reformatiestemmen zullen on regelmatig verschijnen in afleve ringen van 32 pagina's in offsetdruk. Telkens als er weer duizend gulden ontvangen is aan giften en betalin gen, komt er een nieuwe aflevering. Hierbij denkt men aan twee gulden per nummer. Na de Erskines staat Philpot op het program, alsmede een bloemlezing uit Nederlandse psalmberijmingen. Het adres van de Reformatiestem men is de vereniging Gisbertus Voetius, Postbus 11, 's-Gravenpol der, girorekening 3200084. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe like Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam Telefoon 020-22 03 83 Postgiro: 26 92 74. Bank: Nea. Midd. Bank (rek nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. WEST-BERLIJN De gereformeer de kerken krijgen binnenkort een briefje uit Genève met het verzoek de samenstelling van hun delegatie naar de vijftiende assemblee vol gend jaar november in Nairobi te wijzigen. In februari van dit Jaar besloot het uitvoerend comité dat leden kerken die slechts één afgevaardigde mo gen zenden een geestelijke kunnen afvaardigen. De kerken met recht op twee zetels, zoals de gerefor meerde kerken in Nederland, moe ten een geestelijke en een leek zenden. Het doel van deze regeling is te voorkomen, dat de assemblee een vergadering wordt waarvan de samenstelling in het geheel niet overeenkomt met de samenstelling van het kerkvolk. Nu de leden-kerken de samenstel ling van hun delegaties bekend maken, blijkt, dat een aantal van de kerken zich niet aan de regel houdt om naast dominees, priesters en bisschoppen ook een redelijk aantal jongeren, vrouwen en leken te zenden. Zeventien kerken heb ben tegen de regel gezondigd, on der welke vooral oriëntaalse ker ken, de federatie van Zwitserse hervormde kerken en onze eigen gereformeerde kerken. De Neder landse gereformeerden hebben de Kampense hoogleraar prof. dr. K. Runia en de Amsterdamse predi kant ds. Joh. C. Baumfalk afge vaardigd. De wereldraad zal tegen deze samenstelling van de delegatie bezwaar indienen bij de synode en haar verzoeken de samenstelling ten gunste van een leek te wijzigen. Veel belangstelling in de kerkelijke pers voor de verklaring van 'Schrift en Getuigenis'. Vooral het advies om daar, waar de plaatselijke ge meente niet meer goed gerefor meerd is^ noodgemeenten te stich ten naar hervormd model, met ei gen ambtsdragers en sacramentsbe diening. krijgt de aandacht. Prof. dr. J. Plomp schrijft in het Gere formeerd Weekblad (uitgave Kok): 'Ik zeg werkelijk niet hoe zou ik kunnen? dat er in onze kerken niets aan de hand is, maar ik zeg wel dat die kerken, ook in haar vergaderingen, de weg van het ge reformeerd belijden niet hebben verlaten en zich niet op het stand punt hebben geplaatst: dwaalleer mag. Mijnentwege maakt men van niet: nog niet, want ook ik denk dat aan de huidige situatie van onze kerken een zeker crisiskarak ter niet kan worden ontzegd. Maar dat doet niets af van mijn oordeel op dit moment. Onverantwoorde lijk! Ik denk daarbij vooral ook aan de propaganda voor de vor ming van noodgemeenten en van een noodkerkverband. Men wéét toch dat dit de stappen zijn naar weer een nieuw kerkverband, het zoveelste gereformeerde? Wie of wat zou daarmee gediend zijn?' Rampzalig Ds. D. H. Borgers schrijft in het Gereformeerd Kerkblad voor Dren te en Overijssel: Ik hoop dat ik mij vergis, maar uit hun formulering meen ik te moeten concluderen dat er huns inziens nog maar weinig gereformeerde kerken zijn die naar Schrift en belijdenis leven. Als mijn exegese van hun woorden waar is, geven ze een vertekend beeld. Want de wer kelijkheid is m.i. toch deze, dat het overgrote deel van onze gemeenten gewoon willen zijn wat 'Schrift"en Getuigenis' noemt gemeente van Jezus Christus, die naar Schrift en Belijdenis tracht te leven. Onder de leden van deze gemeenten zijn er die moeite hebben met bepaalde synodebesluiten (Kuitert, Wiersin- ga) omdat ze vinden dat deze te veel in en uit praten en van te weinig doortastendheid getuigen. Doch onder hen zijn er stellig ook die de overtuiging zijn toegedaan dat de besluiten van onze synode van een wijs beleid getuigen en voldoende blijk geven van trouw aan de Heilige Schrift en de belij denis der kerk. We hopen niet dat het wél of niet openlijk kiezen tegen het synodebesluit m.b.t. dr. Wiersinga, gaat functioneren als 'n toetssteen voor het echt gemeente zijn van Jezus Christus. Dat zou een rampzalige ontwikkeling zijn. in feite kiest voor het hervormde' model van kerk-zijn en zeker onbedoeld in feite onze kerken deze kant opstuurt. Zelf zie ik in deze 'oplossing' geen enkele moge lijkheid, althans niet in de huidige situatie. Hoewel ik zelf ook de no dige problemen heb met bepaalde aspecten in de ontwikkeling van onze kerken, geloof ik echt niet dat we de situatie bereikt hebben, waarin er geen andere mogelijkheid meer zou zijn. Ik geloof dat er in onze kerken nog altijd de mogelijk heid is om met gefundeerde bezwa ren naar.de synode te gaan en dat de, synode nog steeds'bereid is om serieus op deze bezwaren in te gaan. Zolang de 'kerkelijke weg' nog ten volle openstaat, mag men m.i. niet 'zijpaden' opgaan en de kerk dwingen om deze 'zijpaden' te erkennen als evenzeer 'wettig' en 'kerkelijk'. CATECHESE ie A ci)d d In het vorige stukje sloegen wi verzen 3 tot 10 van Exodus 13 n Ze bevatten een aansporing orL bevrijdingsdag te gedenken alles wat tot nu toe opgedragt, ook in het beloofde land nie",,, vergeten. Zeven dagen moet er gezuurd brood gegeten worden, nieuw treft ons: 'Op die dag gij aan uw zoon deze uitleg ge Dit staat in verband met wat we voor mij gedaan heeft, toe wegtrok uit Egypte'. Merkwaar* het enkelvoud 'uw zoon'. "V hier nog aan de - eerstgeborene dacht? Nu, met hem- moet hy: ieder geval beginnen. Daarin dan meteen uitkomen dat hij toebehoort. Het is een eerste wijzing tot catechese. Dat moi^ vader doen, er is nog geen don aan wie hij het kan delegeren is dit laatste een opmerking veel vaders niet meteen raad] zullen weten. -Moet ik dan kinderen catechisatie geven? kunnen ons moeilijk met utoi bezig houden. Maar een nauwfcfje. ger lezing van deze tekst kan ei bemoedigen. Hier staat niet daF vader, laten we zeggen één uuf 1! week zich met zijn zoon, of k ren, moet. af zonderen om catec tie te geven. Hier staat dil ding. 'Als uw zoon u vraai lazen we al eerder. Er zijn fundementele dingen die de moet doen. Noem dat catechje b of hoe iemand dat ook wil, he w in ieder geval dit moeten bevaCe jongen, er zijn dingen in het die alles te boven gaan. Dat zi dingen die zich hebben afgesfoo tussen God en de mensen. Die :n wezenlijk voor ons bestaan, als een vader zulke dingen mo zegt? Dan kan hij het vóór] Dan kan hij 't laten zien. En niet alleen door zijn kerkgai door zijn trouwe tafelgebed, ook en vooral door op die mo ten dat het er precies op aan zijn kinderen te laten zien het op aankomt. Op die (Exodus 13, 3-10). episcopaalse kerk te verscherpen en de verdeeldheid onder de gelovigen te bevorderen. Wij kunnen deze beslissing niet aanvaarden, aldus de vrouwen. Tijdens een plechtigheid die door 2000 mensen werd bijge woond, zijn de vorige maand in Philadelphia 11 vrouwelijke diakens tot priester gewijd. De bisschoppen erkenden, dat- vele leden van de episcopaalse kerk akkoord gaan met de wijding tot priester van vrouwen en gaven voorts te kennen dat zij 'de oprechte smart, die zove- len in de kerk voelen door de weigering van de kerkelijke autori teiten de vrouw tot het prieste rambt toe te laten volstrekt niet willen bagatelliseren'. NEW YORK Een delegatie van de nationale raad van kerken van de Verenigde Staten gaat 27 augus tus voor vier weken naar Rusland voor een ronde gesprekken met Russische kerkelijke leiders. Het gesprek zal worden voortgezet in februari 1975, wanneer een Russi sche delegatie onder leiding van patriarch Pimen van Moskou een bezoek zal brengen aan de Verenig de Staten. Doel van deze ontmoetingen is te komen tot groter wederzijds begrip en gemeenschap tussen de kerken van beide landen. Gespreksonder werpen zijn: theologische grondsla gen, rechten van de mens, wereld vrede, het leven van de kerk, de betrekkingen tussen christenen van beide landen. ïa£ scl DOOPSGEZ BROEDERSCHAP Overleden: mevr. A. J. Meer! van den Ban (75) te Baarn. te Staveren, Vlissingen, Ad dam-West en Baarn. Em. inj Nadien evang. arbeid in Utrei Rotterdam (Het Visnet). 4 «H WHEATON (VS) Het protestantse bijzondere schol de Verenigde Staten is de afg< tien jaar 'explosieachtig gegi volgens het tijdschrift Cristiar ze: Volgens een regeringsstatistie droeg de groei 47 procent. De dent van de Amerikaanse v(!l ging van christelijke scholen, Janney, schat het aantal christelijke scholen op ze: tot tienduizend. Van de Ameri se schoolkinderen bezoekt tha tot 18 procent dergelijke bijzo scholen. Als oorzaken van de snelle van protestantse scholen Christian Life onder anderi' achteruitgang van het niveai' de openbare scholen, het verz gen het schoolbussysteem e daarmee gepaard gaande ras; tegratie, het verbod om i openbare school te bidden en bijbel te lezen, en de 'rechtse ontrusting over het verval vi ir moraal. u wi [de Uitschuiven Zijpaden Prof. dr. K. Runia meent in Cen traal Weekblad: 'Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik er van overtuigd raak, dat men waarschijnlijk onbedoeld Anders verwacht ds. L. H. Kwast in de Friese Kerkbode. Nadat ;hij de mogelijkheid, dat de synode 'maat regelen' tegen de verontrusten zou nemen, ondenkbaar genoemd heeft, vervolgt hij: Veel eerder zal ze want de ker ken zijn met het virus der modali teiten toch al zwaar besmet na veel gepalaver de weg openen naar aanvullende artikelen op de kerkor de waarbij het bestaan van noodge meenten tijdelijk net zo tijdelijk als in de Nederlandse hervormde kerk wordt gewettigd. Zo min als de synode zich waagt aan een leer- tuchtprocedure, zo min zal ze het odium op zich willen laden met kerkrechtelijke maatregelen een deel van de kerkleden buiten de wet te plaatsen. En het is niet uitgesloten dat het deputaatschap voor kerk en theologie nog één of meer opdrachten ontvangt, bij voorbeeld om ter wille van de ker ken en haar synode een nauwkeuri ge analyse te maken van wat onder en tussen ons omgaat. We blijven de moeilijkheden voor ons uitschui ven. Betreurenswaardig Tenslotte de mening van de oud- synodepraeses van de hervormde kerk, dr. G. de Ru, in het Hervormd Weekblad: Een betreurenswaardige ontwikke ling, ook voor zeer velen in de herv. kerk, die geen vrede hebben met de dikwijks verwarrende 'vrij heid' in hun eigen midden. Zij had voorkomen kunnen worden als de gereformeerde synode meer (en vroeger) gehoor had gegeven aan het appel van talloze van haar trouwe leden en voorgangers en moediger, beslister had durven in grijpen, waar op ontoelaatbare wij ze in de verkondiging het hart van het evangelie wordt aangetast. Er was en er is nog een andere weg. D,e kerkordelijk gegeven mo gelijkheid tot justitiële leertucht zal door beide kerken slechts als ulti ma ratio mogen en kunnen worden aangegrepen. Maar wel acht ik het geboden, dat beide kerken in deze tijd van toenemende geestelijke verwarring op dogmatische en op ethisch terrein judiciële leer tucht oefenen en een duidelijk oor deel uitspreken over wat kennelijk in strijd Is met wat in de H. Schrift is geopenbaard. Toon Kortooms: Turf lu m'n J. II. Gottmer 112 blz. 12,5(ui Toon Kortooms de schrijver y veelgelezen 'betere ontspanni tuur', zoals hij zijn werk omsi aa heeft een boekje over zichzejesl schreven. Zelfs dr. H. Prick, col tor van het Letterkundig Muse Documentatiecentrum in Den had zich al vaak afgevraagd wl boekje toch bleef. Nu is h Q Eigenlijk zou een ander het sch Maar die werd ziek en toen vr ril uitgever het aan Kortooms zefild wilde best. Aan de ene kantde Kortooms eruit als een aardigkii met zelfkennis, aan de anderu, staat het boekje bol van tevreden en quasi wijze levensfilosofietje te denken van zijn simpele ii >n: van de schrijvers op bladzijde I ;ei schrijvers zijn grofweg te verd twee grote kampen. De eerste gaat achter de schrijfmachine met de vaak welbewuste opzet breken, te knakken, te slopfrn( bezoedelen of te ontluisteren, i dere groep neemt plaats ach >L, schrijfmachine met de bedoeliide positiefs te brengen, iets op wen, te laten bloeien, de 1< r. redden uit de sleur van alle*ei. redden uit de sores en trubb4m dit lang niet altijd zonnige besitoi Kortooms deelt zich zelf in n, laatsten en schrijft tien bla er verder: 'Wat een man als Too mans doet op het podium Robert Stolz in de muziek, dat in de literatuur'. En wat te van het afdrukken van een rij de brieven aan zijn adres. Een boekje voor zijn vele fans, mafce de betrouwbaarheid betreft andere auteur geen luxe zijn g4j< rh

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2