I0G DEZE EEUW EEN MENSHEID ERDIJ IOETHELEZI, EEN DRILJANT UITDAGER Met de vinger bij de apartheidswet Volgende week begint bevolkingsconferentie van Verenigde Naties hUW/IKWlAiRTET ZAfTBRJDAlG 17 AUGUSTUS 1974 BUITENLAND T13/K13 er aan één bijbelse uitnodiging door de mensheid gehoor gegeven is, dan is dat wel deze: 'Gaat in en vermenigvuldig u'. En wel in zo ruime mate dat een aantal andere (evenzeer bijbelse) op- Lcliten, die te maken hebben met het onderhoud en beheer van de aardse tuin en de rechtvaardige [eling van de vruchten ervan, in het gedrang zijn gekomen. er het onderhoud en beheer van deze tuin in de breedste zin des woords wordt er van 19 tot 30 rustus in de Roemeense hoofdstad Boekarest onder auspiciën van de Verenigdè Naties een wereld- iferentie gehouden waaraan 110 landen zullen deelnemen en waarbij de nadruk zal komen te lig- op het wereldbevolkingsvraagstuk. v ;er vooruitzicht op een volle wereld, iniet meer voldoende op kan leve- om alle bewoners te voeden laat n enige welvaart, of beter nog welzijn te verschaffen, is een brikwekkend toekomstbeeld dat steeds realistischer wordt, .ir dat helaas door velen naar de :I' tergrond gedrongen wordt met het wie dan -leeft, die dan zorgt, i gevaarlijk en onterecht idee overi- s, want demografische verschijnse- zijn onverbiddelijk en het lijkt er k op dat onze aarde wat de bevol- :sgroei aangaat in een stroomver- ling is terecht gekomen. Het aan- jaren waarin db wereldbevolking verdubbeld is steeds kleiner ge- den. De nu levende generatie zal, strofen daargelaten, nog meema- dat rond het jaar tweeduizend e maal zoveel mensen de aarde olken als op dit moment. En reeds 'hebben we te maken met een eld waarin ongeveer 500 miljcen ïsen honger lijden en ongeveer Jerhalf miljard aan ondervoeding. ^Duitse schrijver Claus Jacobi zegt n zijn boek 'De menselijke spring- dit van: 'Of overbevolking en ger niet alleen de Hunnen en igolen, maar ook andere stammen rassen in vernietigende sprink- i-mensen veranderen wij zullen tchter komen in onze generatie ereldbevolkingsjaar 1970 werd er in de Algemene 'gadering van de Verenigde Naties resolutie aangenomen waarin 1974 wereldbevolkingsjaar werd uitge- >en. De bevolkingscommissie van VN, een onderdeel van de Econo- che en Sociale RaacI, die belast d met de organisatie noemde als lstellimgen van het jaar: Het verkrijgen van een beter over- it van de bevolkingsopbouw, de olfcingsgrootte en de stand van za- aangaande de geboorte en de ^rfte in de verschillende landen, len betere voorlichting en meer dacht voor bevolkingsproblemen, gezinsplanning en de geboortebe- cing. 'I Internationale samenwerking wat ■eft het uitstippelen van een bevol kingsbeleid en hulp in deze aan lan den die daarom vragen. Versnelling De versnelling van de bevolkingsgroei is eigenlijk van recente datum. Demo grafen hebben becijferd dat de aarde er naar schatting 1 miljoen jaar over gedaan heeft om van 3 miljoen tot ongeveer 5 miljoen bewoners uit te groeien. Van 8000 voor Christus tot 1650 is dit toegenomen tot 500 mil joen. De 1 miljard werd bereikt in 1850, een verdubbeling dus in 200 jaar. In 1930 waren dat er ongeveer 2 miljard, een verdubbeling in 80 jaar. Volgend jaar zal de 4 miljard bereikt worden, het geen een verdubbeling inhoudt in 45 jaar. De versnelling van de groei is niet zo zeer te wijten aan een hoger geboorte cijfer als wel aan een lager sterftecij fer. De laatste jaren sterven er veel minder kinderen op jeugdige leeftijd en de gemiddelde leeftijd die de men sen bereikten ging sterk omhoog. In de nu ontwikkelde westerse wereld ging dit proces geleidelijk. Toen hier in de vorige eeuw, zo na de industrië le revolutie door de verbetering van de medische zorg, de hygiënische om standigheden en de voeding meer mensen langer in leven bleven, ging, ook weer geleidelijk:,- het aantal ge boorten per duizend achteruit, waar door de bevolkingsgroei vrij stabiel bleef, en later zelfs achter uit ging. (Nederland heeft lange tijd een uit zondering gevormd). Dit proces is niet los te zien van de hele sociaal-economische en vooral educationele ontwikkeling die het Westen heeft doorgemaakt, en die zeker de opvattingen ten opzichte van de gezinsplanning heeft beïnvloed. Ook in de derde wereld is nu het sterftecijfer sterk omlaag gebracht als gevolg van de toepassing van de uit de Ontwikkelde landen overgenomen medische kennis. Maar dit proces ging hier niet zo geleidelijk, in die landen is vaak in 10 jaar gebeurd waar wij hier in het Westen zo Ongeveer een eeuw over hebben gedaan. Het hoge geboortecijfer in de ontwikkelingslan den, nodig om tenminste enkele zcons volwassen te zien worden, is daar in het algemeen nog niet gedaald. Daar bij komt nog dat in de niet-westerse wereld dat hele veranderingsproces dat hier duidelijk een andere houding ten aanzien van gezinsgrootte teweeg heeft gebracht, daar grote delen van de bevolking vooral op het platteland nog nauwelijks beroerd heeft. De mo derne westerse medische wetenschap is er in eerste instantie als afzonder lijk element ingevoerd. Extra wereld Zo groeit in de ontwikkelingslanden de bevolking veel sneller dan in de ontwikkelde. Zet de huidige groei van de wereldbevolking, die nu gemiddeld iets meer dan 2 procent bedraagt zich voort (en demografen van fte VN zien vcor 1985 in ieder geval geen vermin- Het heeft dan ook weinig zin te gaan filosoferen over het absolute aantal mensen dat deze aardbol 'physiek zou kunnen dragen', zolang de machtige, •rijke landen niet de politieke bereid heid opbrengen maatregelen te tref fen die leiden tot een evenwichtiger verdeling van de aardse goederen en bronnen. Twee werelden Er bestaan, zo zegt Lester Brown in een bijdrage aan het wereldbevol kingsjaar, getiteld: 'Bevolkingsbeleid voor een eindige planeet' Ln feite twee werelden. Eén rijke en één ar me, één geletterde en één grotendeels ongeletterde, één waar de mensen te veel eten en te dik worden en één waar ze hongerig en ondervoed zijn, één waar overvloed heerst en men gericht is op consumptie en één waar de armoede overheerst en de mensen gericht zijn op het naakte bestaan. In de economisch geavanceerde wereld halen steeds meer mensen de leeftijd der 'zeer sterken', terwijl in de derde wereld miljoenen kinderen sterven. Ter illustratie geeft hij een aantal onthullende cijfers. De gemiddelde Amerikaan verbruikte in het jaar 1971 60 maal zo veel energie als iemand in India en 351 maal zo veel dering) dan zal de wereldbevolking, tenzij er een catastrofe gebeurt, de komende 35 jaar weer verdubbeld zijn. Dan zal er, zoals de secretaris van het wereldbevolkingsjaar van de VN, Tarzi Vittachi het op een pers conferentie te Den Haag uitdrukte, er een extra wereld bovenop gekomen zijn. Dat is de dreiging en de uitda ging van deze eeuw. Nu hebben demo grafen, economen en millieudeskundi- gen op een symposium in Stock holm (bevolking, hulpbronnen en milieu) wel berekend dat de aar de physiek in staat moet zijn op den duur 40 45 miljard mensen te voeden, maar het blijkt op .dit mo ment, in de huidige wereldorde al onmogelijk het enorme probleem van honger, endervoeding, armoede en on derontwikkeling van tweederde van de bijna 4 miljard op de aarde nu, tot een oplossing te brengen. als iemand in Ethiopië. Verder consu meert de gemiddelde Amerikaan 4 maal zoveel graan als de gemiddelde Indiër. Waarmee maar gezegd is dat de aandrang van de westerse wereld op de ontwikkelingslanden om iets tegen hun bevolkingsgroei te doen omdat anders de energie- en andere hulpbronnen van de aarde uitgeput zullen raken, op zijn minst hypocriet is. Waarmee natuurlijk niet gezegd is dat een afremming van de bevolkings groei voor de meeste ontwikkelings landen niet een bittere noodzaak is. •Overigens is de relatie tussen econo mische greei en bevolkingsgroei op zich niet helemaal duidelijk. Wel is duidelijk dat in een ontwikkelings land als India, met zijn miljoenen werklozen, de paar procent economi sche groei die jaarlijks bereikt wordt, opgeslokt wordt dopr de bevolkings- door Johan ten Hove gens Carrillo Flores zullen veel echt paren, zodra ze er zeker van zijn dat hun kinderen blijven leven, zelf tot geboorteregeling willen overgaan. Daarcm moet onwetendheid wat be treft methoden van geboorteregeling uit de wereld geholpen worden. Dit is volgens hem een vorm van analfabe tisme. Verhoging van de status van de vrouw is daarbij noodzakelijk. Het plan wil proberen te bereiken dat in 1985 het groeicijfer in de ontwikke lingslanden van 2,4 tot 2 procent gedaald is. In de ontwikkelde landen zou de groei van 0,9 procent tot 1985 ongewijzigd blijven, waardoor in de gehele wereld in deze periode de groei van 2 procent zou afgenomen zijn tot 1,7 procent Verder wil het plan bereiken dat de mensen in de derde wereld in 1985 een gemiddelde levensverwachting bij de geboorte hebben van 62 jaar, en in het jaar 2000 van 74 jaar, evenhcog als die in de ontwikkelde wereld. Op dit moment is de gemiddelde levens verwachting bij de geboorte in de westerse wereld 71 jaar, in Latijns Amerika 65 jaar, in Azië 57 jaar en in Afrika slechts 47 jaar. Het plan stelt verder dat in 1985 alle landen zover moeten zijn dat ze aan iedereen die dat wenst de nodige informatie en onderwijs over een verantwoorde ge zinsplanning kunnen verstrekken. groei, zodat de reële 'welvaartsgroei' per hoofd van de bevolking nihil is. Pi-u van Acte Het belangrijkste doel van de confe rentie In Boekarest is de aanvaarding van het wereldbevoikings-actieplan dat door een commissie onder leiding van Carillo Flores, de secretaris-gene raal van de bevolkingsconferentie, is opgesteld. Het voornaamste punt hier in is dat bevolkingspolitiek onderdeel moet zijn van elk goed afgewogen pro- Dreiging Een affiche gemaakt doof Tchetsetchon ten behoeve, van het W ereldbevolkingsjaar gramma voor sociaal- econom. ontwik keling en dat afremming van de be volkingsgroei alleen, niet daarvoor in de plaats gesteld kan worden. Dit houdt een geïntegreerde benadering in, die rekening houdt met de samen hang tussen bevolkingsgroei en vele andere aspecten die in de ontwikke ling meespelen, zoals medische zorg, onderwijsniveau, voeding, huisvesting, werkgelegenheid, inkomen, culturele waarden enz. Ht plan beveelt maatregelen aan ter beperking van de kindersterfte, vol- Uitgangspunt van de conferentie in Boekarest is dat elk land soeverein over zijn bevolkingspolitiek beslist en dat elk echtpaar de vrijheid heeft zelf zijn kindertal te bepalen. Wel is het zo dat deze politiek niet strijdig mag zijn met de internationaal overeenge komen rechten van de mens. Tarzi Vittachi benadrukte dat het wereldbe voikings-actieplan een blauwdruk is, die door elk afzonderlijk land op zijn eigen mander, passend bij de eigen situatie ingevuld en van kracht ge maakt dient te worden. Elk land wordt gevraagd vrijwillig mee te wer ken. Dat is meteen de zwakheid van het plan (zoals de zwakheid van elk orgaan van de VN). Landen die het er niet mee eens zijn leggen de adviezen naast zich neer. In Bcekarest zullen de rijke landen weer tegenover de arme landen staan, zoals de laatste jaren in elke wereld conferentie. De derde wereld zal zeker eisen dat naast het beteugelen van de enorme bevolkingsgroei de huidige wereldorde zodanig zal moeten veran deren dat een rechtvaardiger en even wichtiger verdeling van de beschikba re hulpbronnen van deze aarde moge lijk is. Gebeurt dit niet dan vormt een dubbele bevolking aan het begin van de volgende eeuw eerder een dreiging dan een uitdaging. U hebt dit verhaal waarschijnlijk in ongeveer 15 minuten gelezen. In die tijd werden er 3600 kinderen geboren. via|®Bijna alle belangrijke zwarte leiders in Zuid-Afrika zijn door de blanken uitgeschakeld. Mandela zit Robbeneiland een levenslange gevangenisstraf uit; Soboekwe is na zijn vrijlating van Robben- lamd beperkte bewegingsvrijheid opgelegd; anderen zijn 'gehand', dat wil zeggen zonder vorm van vees is bun belt zwijgen opgelegd. len van hun blanke medestanders dergaan hetzelfde let. Series wetten 1 ontworpen om de macht van de nke minderheid over de zwarte erderheid onverlet te laten. On- ^jiks dat alles heeft die zwarte meer- jigefheid zich niet laten intimideren, is irentegen het zwarte bewustzijn irm toegenomen. Een Zuidafrikaan dat bewustzijn verwoordt, is Gat- Boethelezi, leider van de vier mil- n Zoeloe's, die echter ook buiten Zoeloe-gemeenschap grote invloed tft. In dit jaar hield Boethelezi een ng op de universiteit van Kaapstad een dag later publiceerde de Zuid- Geh.ikaanse krant The Star onder de o.ooij): 'Buthelezi, superstar' een impres- van de bijeenkomst. De zaal die ivankelijk uitgezocht was voor de iarv! !en^omst bleek veel te klein. Jong oud, blank en zwart, studenten en tici, zakenmensen en huisvrouwen, nove rnalisten en diplomaten hadden idstoten van 90 kilometer per uur rotseerd om de leider van KwaZoe- het zogenaamde thuisland van de id, floe's, te horen. was niet de eerste keer dat de ,lm.es nsen in Zuid-Afrika te hoop liepen Boethelezi te horen. Toen de ikanen in Durban en Johannes- g massaal staakten, riejfen ze om fthelezi; op de universiteit van 'in.J Uenbosoh, bolwerk van de Afri- #nders, de trouwe aanhangers van (ster, kreeg Boethelezi van de stu iten een minutenlange staande ova- In Washington werd hij met veel betoon ontvangen. ;s;in jongsaf heel in overeenstemming met de o kïst van zijn roemruchte voorgan- tot wie ook Nobelprijswinnaar >ert Loethoeli gerekend moet wor- heeft Gatsha Boethelezi zich van gsaf gekeerd tegen de blanke over- d, b rsing van zijn volk. Geh. o kJf 1950 werd hij van de universiteit Fort Hare verwijderd omdat hij lgenomcn had aan een betoging ren de regering. Hij voltooide zijn chiedenisstudie aan de universiteit i Natal. Het duurde van 1953 tot vóór de regering in Pretoria er i bij neerlegde dat Boethelezi het ierschap over de Zoeloe's erfde. De nken hadden weinig op met de fbewuste, dynamische persoonlijk- 4 die Boethelezi toen al was. Hij est niets hebben van apartheid of ensoortige ontwikkeling". Toch d hij na lange aarzeling op 11 'i 1970 geïnstalleerd als leider van bantoestan KwaZoeloe, één van de 't semi-autonome 'thuislanden' die blanke Zuidafrikaanse regering de ikaanse bevolking heeft toege- fot. Sindsdien is hij een omstreden uur. Militante Afrikanen vragen door Harm Lamberts zich af of hij gecapituleerd heeft voor de blanken en nu meewerkt aan een systeem dat hij altijd heeft verfoeid. Op dergelijke en soortgelijke verwij ten heeft Boethelezi de afgelopen ja ren verschillende malen gereageerd. Toen hij in 1970 geïnstalleerd werd in aanwezigheid van minister voor ban toezaken, M. C. Botha, zei hij al onomwonden dat hij alleen bereid was binnen het systeem te werken omdat hem géén andere keus werd gelaten. En hij liet Botha ook onmid dellijk weten dat een bantoes tan-poli tiek voor wat KwaZoeloe betreft wel vergeten kon wordén als er voor de vier miljoen Zoeloe's niet meer grond beschikbaar zoü komen. 'Jullie idee' In het Engelse dagblad The Guardian van 23 september 1972 is een inter: view met Boethelezi gepubliceerd waarin hij nog eens duidelijk uiteen zet waarom hij binnen de bantoestan- politiek probeert iets voor zijn volk gedaan te krijgen. 'Het is niet mijn idee. Ik heb niet gezegd dat ik Kwa Zoeloe economisch levensvatbaar kon maken. De regering heeft tegen me gezegd: dit is wat we je willen geven. In het belang van mijn volk kan ik niet anders dan alles accepteren wat ik voor ze kan krijgen. Op mijn beurt zeg ik tegen de regering: dit is jullie idee. Laat maar zien dat het werkt. Apartheid is jullie politiek. Jullie geloven er in, dus iaat maar eens zien wat jullie kunnen doen met je poli tiek van segregatie. Jullie moeten woorden nu in daden omzetten. Voer je apartheidsplan inaar uit; Natuur lijk, ik betwijfel of het kan. Ik heb keer op keer gezegd dat de Afrikaner zijn dromen niet in werkelijkheid kan omzetten. Maar ik zit in de knel, ziet u. Terwille van mijn volk alleen werk ik mee. Ik maak er geen geheim van dat ik er sceptisch tegenover sta In hetzelfde gesprek stelde hij ook de onderwijspolitiek van de regering aan de kaak. Blanke kinderen krijgen gra tis onderwijs; zwarte moeten school geld betalen en reisgeld en hun boe ken. Daar komt nog bij, aldus Boethe lezi, dat de regering neeft bepaald dat de Afrikaanse kinderen niet meer in het Engels onderwijs mogen krijgen. Vroeger konden de Afrikaanse kinde ren op een geschikt moment over schakelen op Engels of Afrikaans om zo de weg naar hoger onderwijs vrij te maken. Boethelezi: 'Het is duidelijk dat de regering niet echt streeft naar de ontwikkeling van de zwarte man. Ze wil een arbeidsleger. Als ze werkelijk mijn volk tot ontwikkeling wil bren gen, zou ze Engels en Afrikaans op een lager niveau invoeren. Maar ze maakt het moeilijk, ziet u, ze maakt het steeds weer moeilijk voor ons succes te hebben. In dit land kun je bijvoorbeeld geen opleiding krijgen voor architect of ingenieur als je zwart bent en als je die opleiding in het buitenland volgt, kun je hier geen werk vinden, omdat alle topfunc ties gereserveerd zijn voor d° blan ken'. Geen ruimte ln binnen- en buitenland heeft Boé- thelezi grote bewondering gewekt door de manier waarop hij de rege ring van premier Vorster in het de fensief heeft gedrongen. Nadat Vor ster de Zoeloe's voor de zoveelste keer te verstaan had gegeven dat er niet te praten viel over gebiedsuitbreiding van KwaZoeloe anders dan op basis van de Bantoetrust- en grondwet van 1936, die voorziet in enkele kleinere grenscorrecties, liet Boethelezi wet,en: 'De regering van KwaZoeloe is niet bereid op die basis met de regering van Zuid-Afrika te onderhandelen over consolidatievoonstellen (die de autonomie van het gebied moeten re gelen, red.) maar zal zich neerleggen, bij eenzijdige besluiten van de blanke minderheidsregering zoals zij in het verleden altijd gedaan heeft Hoewel wij aanvaarden dat wij maehleloos zijn, zoals alle zwarte mensen in dit land, kunnen we niet aanvaarden, dat we gebruikt worden om de indruk te wekken dat we in deze omstandighe den ruimte hebben voor onderhande len terwijl dat in werkelijkheid hele maal niet zo is. We willen dus duide lijk stellen dat de beoogde consolida tie'voor het huis van afgevaardigden van KwaZoeloe onaanvaardbaar is en dat wij ons daarbij neerleggen zoals we ons hebben neergelegd bij beslui ten die verschillende blanke minder heidsregeringen ons hebben opgedron gen als hun dat uitkwam, zonder enig overleg vooraf'. Politieke gevangenen Bij besprekingen die de verschillende bantoestanleiders vorig' jaar met pre mie^ Vorster gevoerd hebben, heeft vooral Boethelezi ook aangedrongen op vrijlating van de politieke gevan genen in Zuid-Afrika. Over die be sprekingen zelf merkte Boethelezi op: 'De regering heeft gepraat en wij zwarte leiders moesten luisteren. Er zal een nieuwe basis voor dit soort gesprekken gevonden moeten worden. Ik moet de nadruk leggen op het feit dat de premier ons gerespecteerd heeft. Hij heeft niet neerbuigend ge praat of zoals een baas met zijn slaaf. Hij heeft beklemtoond dat zijn deur altijd voor ons open staat. Maar wat Gatsha Boethelezi mij betreft is dit zinloos en een fagade als de éne kant alle operaties uitvoert en de andere kant alle 'co' van coöperatie'. Boethelezi had onder andere aange voerd dat de politieke gevangenen een belangrijke rol zouden kunnen spelen bij de ontwikkeling van de bantoe- stans. Vorster wilde er niet van we ten. 'Zolang hij leefde zou dat niet gebeuren. In een telegram aan de engelstalige studentenveneniging NU- SAS, die aktie voert in Zuid-Afrika voor de politieke gevangenen, zei Boe thelezi onlangs: 'Niemand zal vrij zijn tenzij er een werkelijke dialoog komt waarbij alle politieke krachten in Zuid-Afrika worden betrokken, inclu sief de 'gebanden', de gevangenen, de politieke gevangenen en de pojitieke vluchtelingen. Nu de Nationale partij op het toppunt van haar macht is is het tijd een gebaar te maken naar de stemlozen en de beroofden door sommige van onze leiders vrij te laten en door sommigen van de vluch telingen toe te laten zich bij ons aan te sluiten in de dialoog die nu aan de gang is. Federatie Wat Boethelezi voor ogen staat is een federatief Zuid-Afrika. Bantoestans, uiteraard met herziene grenzen, zou den de basis moeten vormen van zo'n federatie. Dat Zuid-Afrika zou moeten bestaan uit staten waarin de belangen van een of andere Afrikaanse bevol kingsgroep overheersen, staten waarin de belangen van de blanken prevale ren en speciale of federale staten die een multi-nationaal karakter hebben of waarin geen speciaal groepsbelang de overhand zal hebben. Via onder handelingen zouden de grenzen van de deelstaten vastgesteld moeten wor den. Iedere deelstaat zou ook zijn eigen politiemacht moeten krijgen. Alleen in het geval van het uitroepen van de noodtoestand zal de federale politie in mogen grijpen. 'De exclusieve contro le over militaire en veiligheidszaken door blanken is oorzaak van veel wrok en wantrouwen bij de Afrika-1 nen, sinds duidelijk is dat de blanken ons ook wantrouwen. In de toekomst zal dit een gedeelde last moeten zijn. Een KwaZoeloe-regering zonder een of andere para-militaire macht die ka;i patrouilleren langs onze eigen grenzen en die onze bezittingen kan bewaken, lijkt op een stier zonder horens en als dat zo zou blijven, zou dat betekenen dat we nog steeds gijze laars van de blanken zouden zijn en alleen in naam onafhankelijk', aldus Boethelezi in een rede die hij begin dit jaar in Kaapstad heeft gehouden. Tussen twee vuren Boethelezi is zeker niet bij iedereen populair. Veel blanken vinden hem te radikaal, veel zwarten verwijten hem collaboratie met het regime van Vor ster. In het Zuidafrikaanse parlement werd vorig jaar een debat gevoerd over de bantoestan-politiek en daarin merkte minister van bantoebestuur, M. C. Botha, op: 'Wij moeten het bewijs leveren van onze geestelijke rijpheid. We moeten beheerst en be schaafd optreden. Opvoeden is een zeer veeleisende taak, maar het is onze plicht. We moeten de bantoelei ders te verstaan geven dat er een grens is waarbinnen zij hun gedach ten moeten uitspreken'. Scherpe kri tiek werd geleverd op die blanken die, volgens sommige blanke parle mentsleden, de bantoeleiders voor hun eigen karretjes probeerden te spannen. In dit verband werden de namen van dr. Beyers Naudé, de schrijver Alan Paton en Franz Auer- bach van het Christelijk Instituut ge noemd. Boethelezi heeft in een interview in Africa Report (maart-april 1973) zelf commentaar gegeven op de beschuldi ging van collaboratie. 'Er is geen alternatief voor deze politiek. Ieder een die zegt dat we gescheiden ont wikkeling rechtvaardigen door voor mensen te werken binnen het enige kader waarin wé voor ze kunnen werken, praat onzin. Want er is in Zuid-Afrika geen uolitiek toegestaan buiten het raamwerk van de regerings- politiek. Toen we ontdekt hadden dat dit het geval is en de regering ons duidelijk had gemaakt dat we in feite in deze. zaak geen keus hadden en mijn volk me toen vroeg hen te dienen in mijn huidige functie, had ik een morele verplichting voor hen te werken binnen het beperkte ge zichtsveld waarin het hen in Zuid- Afrika toegestaan wordt politiek te bedrijven, ondanks mijn eigen reser ves met betrekking tot de filosofie van de apartheid'. Maar was het niet beter geweest alle samenwerking dan maar te weigeren om collaboratie te voorkomen? 'Ik denk dat dit een arrogant advies is dat mensen op een afstand ons graag geven. Ik denk dat de mensen in Zuid-Afrika zelf intelligent genoeg zijn om precies te weten wat we proberen te doen. Zij weten dat we geen keus hebben; zij kennen dp grenzen waarbinnen we moeten wer ken'. Explosief In een eerder interview met het En gelse dagblad The Guardian merkte Boethelezi op: 'Ik zie mijn jonge men sen en ik realiseer mij hoe potentieel explosief de situatiein Zuid-Afrika werkelijk 'is. We zitten op een tijd bom, daar maak ik geen geheim van. Ik kan niet zeggen wanneer de explo sie zal komen, maar ik doe niet alsof de explosie niet zal komen. Ik geloof dat eenmaal duidelijk zal worden wel ke politiek de blanke Afrikanen wer kelijk voeren. Als zij hun dromen niet in werkelijkheid kunnen omzet ten, geloof ik dat de wereld door zal krijgen wat die dromen in werkelijk heid voorstellen. Maar ik kan niet speculeren over een beleid dat het mijne niet is. Weilicht is het enig alternatief revolutie. Maar de Afrika nen in dit land zijn niet gewapend. Hoe zouden we kunnen hopen een land te verslaan dat ieder jaar 300 miljoen rand (dat was in 1972, toen Boethelezi dit zei ongeveer 1,5 mil jard gulden - H.L.) aan defensie uit geeft en dat iedere 18-jarige jongen traint voor militaire dienst? Ik hou van mijn volk. Ik wil niet dat ze afgeslacht worden. Ik wil geen instru ment van revolutie zijn. Ik wil geen revolutie aandrijven. Maar juist om dat ik een vreedzame houding heb, verheel ik niet dat iemand anders de revolutie wellicht zal beginnen. Ik beweer niet dat dit niet kan gebeu ren'. Mensen die in Boethelezi een Afri kaanse leider zien die de blanken in Zuid-Afrika wellicht hun laatste kans biedt, maken zich ernstig zorgen over zijn toekomst. Reeds enkele- malen is een aanslag op zijn leven gepleegd. Binnenkort ve—chijni een nummer van Kairos-berichten dat helemaal gewijd zal zijn aan de zogenaamde thuislanden-politiek. U kunt het be stellen bij Werkgroep Kairos, Corn. Houtmanstraat 17, Utrecht. Losse nummers 1,25. Abonnementen 7,50)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 13