Brief van wereldraad aan
grote banken
'Accra' probeert
verschillen in
geloofsbeleving
te overbruggen
1
/h=ili£\r
Gijsen maakt wetgever
verwijten inzake abortus
Muur geslecht tu ssen
Wereldraad en Rome
Wereldraad uit
ergste geldzorgen
Vandaag I
Rekenschap van de hoop die in ons is
Trouw
Kwartet
Katholieken dag in
Mönchen-Gladbach
Jongetje (4) verdronken
Islamitische
ontwikkelingsbank
Nieuwe boeket
Priesterseminaries!:
in Rusland overvo
Vleugel 'Het Loo'
open voor publiek
TROXM/KmRrrET WOENSDAG 14 AUGUSTUS 1974
KERK/BINNENLAND
Van een onzer verslaggevers
BERLIJN Aan de Amro Bank en
vijf andere grote internationale ban
ken, die onderling samenwerken in de
Europees-Amerikaanse bank bij het
verstrekken van leningen aan de rege
ring van Zuid-Afrika zal, als het pro
gramma tot strijd tegen het racisme
zijn zin krijgt, door de wereldraad
van kerken gevraagd worden niet lan
ger deze hulp aan Zuid-Afrika's apart
heid te verstrekken.
Indien deze banken de verzekering
weigeren en met him activiteiten op
te houden, dan kan het uitvoerend
comité in 1975 besluiten het wereld-
raadgeld dat deze banken beheren
terug te halen.
Het program tot bestrijding van het
racisme stelt het centraal comité ver
der voor, een oproep aan alle christe
nen te richten, hun geld van de
banken te halen, indipn zij de ge
vraagde garantie weigeren.
Behalve de Amro-bank staan op deze
zwarte lijst: de Deutsche Bank, de
Societé Generale uit Frankrijk, de
Britse Midland bank, de Belgische
Societé Generale en de Creditanstalt-
Bankverein uit Oostenrijk.
De wereldraad heeft in de afgelopen
maanden voorts aan tien banken, on
der welke de Algemene Bank Neder
land een brief gezonden, waarin deze
banken gevraagd wordt, of zij zaken
doen met de landen van zuidelijk
Afrika, of zij er filialen hebben, of zij
leningen verstrekt hebben aan de re
geringen van deze landen en of zij
rekeningen beheren van bedrijven die
in deze landen werken.
De tien banken hebben alle de wereld
raad als klant. De wereldraad
schrijft in de brief, dat handel met
zuidelijk Afrika een financiële onder
steuning is van het racisme. De wereld
raad is met zijn bijdrage aan het
internationale geldverkeer tot een be
drag van ongeveer twintig miljoen
dollar per jaar uiteraard geen grote
dreiging voor de banken. M^ar een
oproep aan individuele christenen en
kerken om de wereld te volgerl in een
eventuele boycot zal niet zoq'der ge
volgen blijven.
I
door Theo Witvliet
ACCRA Een zwarte theoloog uit Zuld-Afrika en een Dlanke uit
datzelfde land; een Duitse professor in de theologie en een zachtmoe
dige bisschop uit India; een man van de Chileense Pinksterbeweging
en een archimandriet uit de Sowjet-Unie: wat hebben zij met elkaar
gemeen, als zij proberen rekenschap af te leggen van de hoop die in
hen is, elk vanuit zijn eigen situatie?
Hebben zij werkelijk iets met elkaar
gemeen? In de Verenigde Staten le
ven sommige christenen in een blan
ke okéwereld, anderen in zwarte ghet
to's. Kunnen beide groepen leven uit
dezelfde hoop en uit hetzelfde geloof?
Sinds drie jaar is Faith and Order
(Geloof en Kerkorde), de theologische
afdeling van de Wereldraad van Ker
ken, bezig met een project, dat de
naam draagt 'Giving account of the
Hope that is in us' (letterlijk ver
taald: rekenschap afleggend van de
hoop die in ons is), - de uitdrukking
is gebaseerd op 1 Petrus 3 vers 15. In
dit project gaat het erom oog te
krijgen voor de legitieme verscheiden
heid van geloofsbeleving binnen de
éne, universele kerk van Christus.
Het streven naar eenheid tussen de
kerken, van oudsher de belangrijkste
opdracht van Faith and Order, blijft
onvruchtbaar als er niet tegelijkertijd
aandacht is voor de zeer verschillende
culturele, politieke en sociale situa
ties waarin christenen leven. Groepen
over de gehele wereld zijn uitgeno
digd duidelijk te maken waarop hun
hoop gebaseerd is. Sommige hebben
hun reactie al gegeven, de meeste zijn
nog aan het werk.
Een groep hield zich bezig met de
vraag wat het betekent Christus te
belijden in conflictsituaties; een ande
re groep probeerde de verhouding
tussen christelijke hoop en politieke
hoop te doordenken; weer anderen
verdiepten zich in de vraag wat het
belijden van Christus in de Afrikaan
se situatie inhoudt.
In de tweede week hebben vertegen
woordigers uit de groepen geprobeerd
een rapport op te stellen waarin de
ervaringen van de eerste week waren
verwerkt en de contouren van de
toekomst van het project zichtbaar
moesten worden. Daarnaast ging in
die tweede week natuurlijk ook het
andere werk van Faith and Order
door: het zoeken naar nieuwe impul
sen voor het bevorderen van eenheid
tussen de kerken, de moeizame arbeid
aan een consensus (overeenstemming)
over doop, avondmaal en ambt, - en
ik mag niet onvermeld laten dat de
stdie over 'Eenheid van de kerk -
eenheid van de mensheid', waaraan
zes jaargewerkt is, in Accra haar
voorlopige afsluiting heeft gevonden.
Steeds meer ontmoeten christenen uit alle delen van de wereld el
kaar en proberen zij, ieder vanuit eigen achtergrond en traditie, sa
men uiting te geven aan de hoop die in hen is. Op de foto: christelij
ke boekhandel in Mad res, India.
Spanning
Bemoedigend
Hoezeer deze problematiek leeft,
blijkt niet alleen uit de bemoedigende
respons dl© dit ambitieuze studiepro
ject van verschillende kanten heeft
gehad, maar ook uit het spannende
verloop van de discussies die gevoerd
zijn tijdens de driejaarlijkse vergade
ring van Faith and Order in Accra.
De gehele eerste week van de confe
rentie was aan het thema van de hoop
gewijd. De bijna tweehonderd deelne
mers waren verdeeld over tien groe
pen, die zich elk met een bepaald
deelaspect bezig hielden.
Toch was vrijwel iedereen van me
ning dat de discussiegroepen uit de
eerste week het belangrijkste waren.
Er was in de meeste groepen een
spanning voelbaar, die vruchtbaar
heeft gewerkt Die spanning werd op
gewekt door drie momenten. In de
eerste plaats was hier veel meer in
het geding dan een discussie over een
interessant theologisch onderwerp.
Het gesprek ging over de mensen zelf:
zij zelf, met hun geloof en verwach
ting, stonden ter discussie.
In de tweede plaats werd men in de
kleine groepen direct geconfronteerd
met mensen in zeer verschillende si
tuaties: een vrouw die zich inzet voor
gelijkwaardigheid van, de vrouw en
hoopt op een samenleving waarin
man een een vrouw gelijke kansen heb
ben; een theoloog uit Cuba die hoopt
dat zijn kleine kerk de uitdaging-
aankan van een situatie waarin
onder de jeugd belangstelling ontstaat
voor vragen die verder liggen dan het
onmiddellijke doel van de Cubaanse
revolutie; een predikant uit de directe
omgeving van Belfast die, ondanks de
hopeloosheid van de politieke situatie
sinds de grote staking, doorgaat in de
verwachting dat ook in Noord-Ierland
een tijd van vrede en verzoening zal
aanbreken.
Alle betrokkenen waren eens
gezind in de overtuiging dat
Christus de grond is van onze hoop.
Maar is de Christus die in al deze
situaties beleden worct werkelijk de
zelfde? Natuurlijk omvat de laatste
uiteindelijke hoop in Christus veel
méér dan onze politieke en sociale idea
len van dit moment. Ook daarover
bestond geen verschil van mening.
Maar staat deze laatste hoop zó los
van de realiteit van het politieke en
sociale leven, dat het een normale
zaak is, dat christenen lijnrecht tegen
over elkaarstaan? Of heeft de La
tijns-Amerikaanse beweging van chris
tenen voor het socialisme gelijk, als
ze benadrukt dat Christus partijgan
ger der armen is in de strijd van
verdrukten tegen onderdrukkers? En
als dit waar is, wat betekent dat dan
voor de mensen uit het rijke Westen?
Deze en andere vragen waren aan de
orde, en definitieve antwoorden zijn
niet gevonden.
Taal
In de derde plaats werden spanningen
opgeroepen door de ontoereikendheid
van de taal. Vaak bleek dat dezelfde
woorden voor verschillende mensen
een andere inhoud hadden. Het op
stellen van algemeen theologische ver
klaringen is een hachelijke onderne
ming, omdat zij in verschillende situ
aties verschillend geïnterpreteerd
kunnen worden. Dat bleek bijvoor
beeld duidelijk uit een aardig mo
ment tijdens het slotdebat. De verte
genwoordiger van de Zuidafrikaanse
Raad van Kerken, Brian Johannson,
vroeg de aandacht voor een passage
uit het uiteindelijke rappprt, waarin
het speciaal gaat om de verkondiging
van de hoopvolle boodschap aan de
armen. Hij citeerde: 'Het evangelie
moet daarom verkondigd worden in
hun eigen taal in overeenstemming
met hun eigen cultuur en traditie.
Het moet worden ontdekt in zijn
authenticiteit onafhankelijk van ande
re talen, culturen en tradities!' Brian
Johannson maakte de deelnemers er
op attent dat een dergelijke zin zeer
goed past in het kader van de apart-
heddspropaganada van dè Zuidafri
kaanse radio.
Onnodig te zeggen dat dit bepaald
niet de bedoeling van de opstellers
was. Maar uit het voorbeeld blijkt dat
het wantrouwen tegen theologische al
gemeenheden dat vooral bij vertegen
woordigers uit Latljns-Amerika sterk
leeft, gerechtvaardigd is.
Overgang
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij pubiikatie wordt de naam van
"de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Nixon (8)
In de krant van zaterdag 10 augustus
wordt president Nixon vergeleken
met 'Achab' en de pers met de pro
feet Elia. Voor het eerste zou men in
Gods Raad moeten kijken, terwijl ik
de uitingen van de pers, de journalis
ten, niet durf te vergelijken met de
'Godsspraak* van Elia. Dit wordt pro-
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christe.like Pers
Directie:
Ing O. Postma,
F. Diemer
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor: NZ. Voor
burgwal 280. Postbus
859, Adam Telefoon
020-22 03 83. Postgiro
26 92 74. Bank: Ned
Midd. Bank (rek nr
69 73 60 768) Gem giro
X 500.
fan ie. Enkele staatsrechtelijke onjuis
theden daargelaten is het bovendien
verkeerd een zaak, die subjudice is,
openlijk te beoordelen. Bij elke presi
dentsverkiezing in Amerika komen
voor onze begrippen onaanvaardbare,
sterk te veroordelen gebruiken voor.
De gemiddelde Amerikaan interes
seert dat niet. Het is voor hem louter
een zaak van touwtrekken tussen de
'politicus', een groep die van de poli
tiek een beroep maakt.
Wolfheze
dr. A. Notenboom
Nixon (9)
Het overigens boeiende artikel van
prof. J. W. Schulte Nordholt in
Tr/Kw van 10 augustus gaat in zijn
relativering te ver omdat nagelaten
wordt te concluderen dat betere staats
inrichtingen denkbaar en aanwijs
baar zijn dan die, welke reeds bijna
200 jaar in de VS bestaan. Het risico
dat een belangrijk aantal leden van
de uitvoerende macht, tot en met het
staatshoofd, diens plaatsvervanger en
enkele ministers, persoonlijk en/of
politiek corrupt is, zodat de een na de
ander moet verdwijnen, is in een
parlementaire democratie zoals die in
verschillende Westeuropese landen
voorkomt, bepaald geringer, mits ui
teraard daar eenzelfde pers- en publie
ke opinievrijheid heerst als in de VS.
Het ware te hopen dat de VS in de
Nixon-affaire aanleiding zien om de
bevoegdheden van de volksvertegen
woordiging niet alleen te vergroten
maar die vooral slagvaardiger te doen
zijn. Daartoe is wat mij betreft een
nieuwe Founding Father in Neder
land welkom. Overigens zij opgemerkt
dat veel kritiek op het VS-systeem
van lucratieve baantjes vergeven, lob
byen met geld enz., wel zeer eenzijdig
op Nixons hoofd uitgestort wordt.
Zijn voorgangers waren geen haar
beter; alleen heeft Nixon bovendien
(criminele) misdaden begaan of be
vorderd. Daarvoor waren Kennedy en
Johnson wellicht te slim. Vraag: wat
is erger?
Amsterdam
E. G. Bakker
Van der Stoel
Met uw commentaar (in Tr./Kw van
27 juli) op minister Van der Stoels
onvermoeibare pogingen om de nor
male democratische verhoudingen in
Griekenland te herstellen, wil ik mijn
instemming betuigen. Deze integere po
liticus geeft op vakbekwame wijze
blijk de zaken óp hun juiste waarde
te schatten. Zijn concessieloze uitspra
ken komen tot stand na een instinct
matig doch vooral scherpzinnig aftas
ten van de Internationale politieke
verhoudingen. De Nederlandse rege
ring kan dankzij minister Van der
Stoel trots wezen en terug zien op
een waardevolle bijdrage welke leidde
tot het democratisch herstel in Grie
kenland.
Oosterend
Hans de Ridder
Boerenacties (4)
Is het niet erg, dat acties nodig
waren, om -ons volk duidelijk te ma
ken hoe groot de nood van de boeren
is? Toen Biesheuvel nog minister van
landbouw was, kwam er verlichting
van de te zware druk als gevolg van
het steeds te laag houden van de
landbouwprijzen door de regering. De
veehouder werkt zeven dagen in de
week, met vrouw en soms kinderen,
ón verdient meer dan twintig procent
minder dan de arbeiders in de fa
briek. Waarom mogen zij dan wel
staken? Probeer eens in een fabriek
te zeggen: jullie krijgen twintig
procent minder loon. Zij werken vijf
dagen voor de baas en verder geen
kopzorgen.
Vreeland
C. van der Lee Sr.
Nieuwbouw
Waarom bouwen wij met alle geweld
huizen? Het leegstaande overschot
wordt elk jaar groter, kantoorpanden
zijn onverhuurbaar. Alles ten koste
van de natuur die steeds schaarser
wordt!
Den Haag
J. W. Brinkman
De bedoeling van de conferentie in
Accra was het specifieke van de hoop
in concrete situaties te verbinden met
een gemeenschappelijk getuigenis van
de éne hoop in Christus. Het is in
Accra nog niet gelukt de juiste me
thode te vinden om deze noodzakelijke
verbinding te maken. Wat dat betreft
verkeert Faith and Ordër in een over
gangsfase, - de overgangsfase van een
typisch westelijke theologie naar een
werkelijk mondiale theologie. Het
werk' wordt in elk geval voortgezet,
en het zou de moeite waard zijn als
ook in Nederland groepen het komen
de winterseizoen mee zouden doen
aan dit studieproject.
Het eerste artikel van drs. Th. Wit
vliet over de conferentie van Faith
and Order In Accra publiceerden wij
in de krant van vrijdag 9 augustus.
Van een onzer verslaggevers
BERLIJN De ergste financiële zorgen voor de wereldraad van
kerken zijn voorbij. Als gevolg van de inflatie, de dollarcrisis en de
moeilijkheden van de leden-kerken zelf om de touwtjes aan elkaar
te knopen, leek het financiële vooruitzicht van de wereldraad vorig
jaar zeer donker. Dat dat thans niet meer het geval is, komt doordat
de oproep van de secretaris generaal dr. Philip Potter vorig jaar suc
ces heeft gehad.
REGENDAG
Er is ten behoeve van het budget
over de jaren 1971-1975 zo'n drie en
half miljoen Zwitserse francs extra
binnengekomen. Hieraan droegen de
kerken in Duitsland bijna een mil
joen francs bij. Amerikaanse kerkle
den stuurden ruim vierhonderddui
zend francs en de Russisch orthodoxe
kerk droeg zeshonderdduizend francs
bij.
Dat de financiële crisis voor het ogen
blik voorbij is betekent dat er niet
verder hoeft te worden besnoeid op
de programma's van de wereldraad en
dat betekent een niet geringe opluch
ting.
Op de langere duur, ria 1975, is het
beeld weer wat minder rooskleurig,
eel kerken, die nu nog grote bijdra
gen leveren, zoals die in Duitsland en
Amerika, voorzien een teruggang in
hun eigen inkomsten en bijgevolg ook
in hun capaciteit bij te dragen aan
het budget van de wereldraad.
Het financieel rapport dat het cen
traal comité van de wereldraad giste
ren te behandelen had, besloot dan
ook in een voorzichtige mineur. Maar
de eerste organisatie van het soort
van de wereldraad, die juicht over
haar financiële toekomst, moet nog
gevonden worden.
Van een onzer verslaggever*
BERLIJN In zijn verslag over de eenheid van de kerk lieeft de
secretaris van de afdeling geloof en kerkorde van de Wereldraad,
dr. Liikas Visclier, gisteren gezegd dat de muur die eeuwig de
roomskatliolieke kerk scheen te scheiden van de andere kerken
geslecht is. Christenen, gaan samen in gebed, leven en werk, doen
samen steeds meer ontdekkingen, stellen dezelfde vragen en zijn
betrokken in dezelfde .tegen/stellingen, zed ds. Visclier.
De Zwitserse theoloog merkte echter
op dat de structuur van de roomska-
tholieke kerk als een wereldorganisa
tie, die zijzelf voor essentieel houdt
voor haar eigen kerkbegrip, haar ver
hindert als lid tot de wereldraad van
kerken toe te treden.
Deze kwestie is volgens dr. Vischer
tijdens de bloeiperiode kort na het
Vaticaans concilie enige tijd op de
achtergrond geweest, maar zij dringt
zich nu versterkt naar voren. De
roomstoaitholieke kerk is weliswaar be
reid samen te werken met de gemeen
schap van kerken, maar zij maakt
tevens geheel duidelijk dat zij zichzelf
niet wil beschouwen als behorende
tot die gemeenschap.
Dr. Vischer vindt het in deze situatie
nodig dat de wereldraad voortgaat
zijn gemeenschap aan de roomskatho-
lieke kerk aan te bieden, zodat de
samenwerking met deze kerk op alle
niveaus ontwikkeld kan worden. Hij
riep de wereldraad op tot deze open
heid, want de wereldraad van kerken
zou ontrouw aan zichzelf zijn, als hij
zichzelf zou beschouwen als een we-
MOENCHENGLADBACH Var 11
tot 15 september wordt in Mönchen-
Gladibach de 84e Duitse katholieken
dag gehouden. Hoofdthema van deze
bijeenkomst, waar tienduizenden deel
nemers verwacht worden, is 'Voor het
leven der wereld'.
De katholiekendagen worden om de
twee jaar gehouden, afwisselend met
de protestantse kerkedagen. Aan de
katholiekendag nemen ook veel men
sen van andere kerken deel. Officieel
krijgt dit gestalte m een oecumeni
sche godsdienstoefening, waarin gees
telijken van diverse kerken samen
zullen vorrgaan.
Een apartie viering is er voor christe
nen en joden, waarin wordt voorge
gaan door wijbisschop Buchkremer
van Aken en opperrabbijn Levinson.
Na deze viering volgt een openbaar
gesprek over de situatie der Joden in
het huidige Duitsland.
LEMMER De vierjarige Jurjen de
Jong uit Lemmer is in de Zijlroede
verdronken. Het jongetje was met een
autoped aan het spelen, toen een
vriendje thuis kwam vertellen dat
Jurjen in het water lag. Toen de
politie het kind op het droge bracht
was het al overleden.
reldraad van niet-katholieke kerken.
Dr. Vischer acht het nodig dat er een
gemeenschappelijke werkgroep met de
katholieke kerk blijft bestaan. Voorts
wil hij dat er samen met de katholie
ken gezocht wordt naar een gemeen
schappelijk getuigenis van eenheid.
Maar intussen zal gezocht moeten
worden naar mogelijkheden tot sa
menwerking op alle niveaus. Dr. Vi
scher zei met belangstelling de ko
mende bisschoppensynode in Rome te
gemoet te zien, omdat zich hier de
mogelijkheid voordoet voor een getui
genis over eenheid, dat verder gaat
dan het decreet over de oecumene
Dr. Vischer herinnerde de leden van
het Centraal Comité eraan dat hem in
toenemende mate duidelijk wordt dat
eenheid allerminst controverses op
ruimt. Er moet ruimte zijn voor heel
verschillende geloofsbeleving, aldus
Vischer. Hij verwees nog naar de
moeite die vele kerken hebben om
met de eigen conflicten klaar te ko
men. Hierdoor worden deze kerken
ernstig geremd in, hun streven naar
eenheid met andere kerken.
Een speciaal gevaar voor de eenheid
van de kerken signaleerde hij in Afri
ka, waar talrijke kerken meel* relatie
bezitten tot een kerk in Europa dan
tot de kerken in hun eigen land. De
eenheid van deze zendingskerken
hangt sterk samen met de mate waar
in de Europese kerken er in slagen
onderling tot eenheid te komen. Hij
zei in dat opzicht veel te verwachten
van de conferentie van Europese ker
ken, die eind deze maand in het
Zwitserse Engelberg zal worden gehou
den.
AMMAN (AP) Gedelegeerden van
26 Islamitische landen hebben maan
dag in Djedda (Saoedi-Arabië) een
overeenkomst ondertekend tot de op
richting van een Isrlamitische ontwik
kelingsbank die" zal beschikken over
een kapitaal van 2.5 miljard dollar.
De conferentie, die werd bijgewoond
door de ministère van financiën van 26
landen, heeft drie dagen geduurd, al
dus het bericht. Het plan om een
ontwikkelingsbank te gaan oprichten
was te berde gebracht op de Islamiti
sche topconferentie die in april van
dit jaar in Lahore (Pakistan) was
gehouden. Door middel van de bank
wil men trachten de armere onder de
Islamitische landen te helpen ontwik
kelingsprojecten te bekostigen door
het verstrekken van leningen tegen
zeer lage kosten en rente.
I
Het dorp ligt in een sluier van re
om ons heen. Af en toe passeert J
auto met wild sproeiend water
weerskanten. Gelukkig zijn het vin
jaar de riolen in orde gemaakt
bestaat er een niet onbevredige e
afwatering. De straat is toen met
vernieuwd waaraan menigeen
mooie in- of uitrit van 'kinderho<a
jes' heeft overgehouden. Van Gefpi
heeft het zelfs zo bont gemaakt n
vreemdelingen zich vergissen en
ken dat er met zijn erf een zijsti "i
begint. Toen het vanmorgen e e
droog was zodat we ons hoofd bui»e
de achterdeur durfden steken wak
daar de twee zwartjes die geduldig
de tuinbank zaten te wachten. Ik hde
nog niet verteld, maar diie zijn nu )i
maand geleden op zolder geboren, e
vader is bekend, luistert naar
naam Pim en speelt momenteel w c
schijnlijk ergens elders met on
kleinkinderen. Zo gaat dat als je
kater meeneemt. De zwartjes zijn
na wilde katten, bijzonder schuw j\
gesteld op het voedsel dat we -
toeschuiven maar doodsbenauwd
onze handen. Toch was er nog m r
te zien vanmorgen toen het e
droog was. Wie schetst onze verba:
toen daar ineens bij de twee schi
poesjes een lelieblanke duif te i r
was? Al gauw liet hij zich overhi
om ook door ons gevoed te worden
sedertdien is hij niet meer weg
krijgen. Hij loopt parmantig op v.
gras en fladert seigneuraal weg ah
zwarte duiveltjes hem te dicht n i,
ren. Hij moet van Piet aan de oa;
kant zijn. Piet is gekomen en h o
hem vakkundig meegenomen. Vr;
meer nieuws is hier niet. Als we
radio en de televisie niet aanzei
gebeurt er helemaal niets. Van v
beloofde opklaringen is vandaag n
terecht gekomen. Ook het weerber r
is niet meer wat het was, zeggen e
dan maar tegen elkaar. En Intui [s
hopen we op morgen. Welk stei
kleinvee zal zich dan aan de achfe
deur melden? Het regent nog steei a
AO-boekje 1524: Telefoon en de
komst, door J. F. van Twisk. Uitg
stichting IVIO, Lelystad. 20 blz.*"
1.25. fR"
:h
Begeleiden van groepen door drs.
H. S. Stemerding. Inzicht in gr
processen en praktische handlei®
voor het werken met groepen. Uig
ve van Samsom. Alphen aan de
in de serie Sociale en culturele rm
124 blz 10.90.
Welvaart, welzijn cn klinische ge»]
heidszorg. Verslagen van voordraas:
en discussies van de studiedagen
jaar 1974 georganiseerd door de l
ting Studiecentrum voor zi(
huiswetenschappen. Bijdragen vai l
M. J. Heering en prof. dr. B
I leering, dr. C. W. Aakster, profle
N. W. de Smit en dr. D. Jacobs.
De Tijdstroom, Lochem. 124 bi 80
19,-.
Zo leer Je paardrijden, door B. Fi j.j
Rij-onderricht voor jonge ruiters;
lustreerd met 73 foto's. Uitg.
Wageningen. 96 blz 13.50.
Voetbal WK 1974. Samenstellers^!
Huberty, W. B. Wanga, B. de G[*
en T. Reitsma. Copyright: Uitg.
gen, Keulen. Uitgever voor Nfuc
land: International Book, Amstel 1°;
320 blz. ƒ34.90.
•ij
ROERMOND Bisschop Gijsen heeft in het informatieblad van zijn
bisdom van deze week scherp geprotesteerd tegen de houding van
de Nederlandse wetgever en de publiciteitsmedia inzake abortus pro-
vocatus
Hij schrijft, dat de 'bewakers van de
wet, die gegeven is ter bescherming
van de kleinen en de zwakken in de
maatschappij' blijkbaar bang zijn voor
mensen, die hen met mooie woorden
of sterke aandrang onder druk zetten.
'Zij blijken bevangen door de mentali
teit, dat op hoge posten niet zozeer de
eigen verantwoordelijkheid voor het
handhaven van het recht van ieder
ook voor de ongeborene geldt, als
wel slechts de zorg het 'elck wat wils'
min of meer te ordenen.
Voor bisschop Gijsen is het duidelijk,
dat de publiciteitsmedia, 'deze onper
soonlijke heersers 'óver recht en gewe
ten', hierbij een grote rol spelen. De
bisschop is blij met de aandacht van
de media voor de kleinen en zwakken
in de wereld, maar hij moet constate
ren, dat dezó belangstelling zich niet
uitstrekt tot een bepaalde groep van
deze minsten, 'de naamlozen bij uit
stek, die zelfs hun stem niet kunnen
doen horen'. Dat schijnt niet te ver
kopen te zijn, aldus de bisschop.
Scherpe kritiek heeft bisschop Gijsen
op de motieven voor de abortus pro-
vocatus. 'Die motieven betreffen feite
lijk alleen maar het 'goed', 'prettig',
'rustig' leven van een vrouw of meis-
je-in-verwachting en van haar familie,
en daaraan wordt dan het leven zelf
van een kind opgeofferd'.
WELVAART
Ook het argument van de overbevol
king aanvaardt de Rodrmondse bis
schop niet. 'Het is ten zeerste de
vraag, of het ons werkelijk ontbreekt
aan levensonderhoud voor velen, eer
der krijgt men de indruk, dat de
angst een overdadige welvaart met
meerderen te moeten delen en onszelf
dus beperkingen te moeten opleggen,
de grond is voor het streven naar
vermindering van de bevolkingstoena
me. En zelfs waar het levensonder
houd zelf in het geding komt, is het
doden van het 'te veel' aan mensen
nooit eentoelaatbaar middel om dit
gevaar te kóren'.
Bisschop Gijsen noemt het intriest,
dat zelfs artsen, die toch 'onder ede
beloofd hebben, mensenlevens te hel
pen zich te ontwikkelen en zo lang
mogelijk in stand te houden, schijn
baar zonder afdoende gewetensrem
mingen deze kindermoorden bedrij
ven. Van hen moet men met ontzet-
MOSKOU De theologische opli.il
gen van de Russische orthodoxe »n
beschikken over maar 750 studie;
sen. Dat betekent, dat ook dit
weer het grootste deel van degi ji
die zich aanmelden, moest wo" I
afgewezen.
Het klooster te Zagorsk ten noo dn
van Moskou waar een academi®^
een seminarie gevestigd zijn,
dit jaar tweehonderd aanmeldt"
waarvan er slechts vijftig wor,deil"rr
realiseerd. In totaat studeren, er c
honderd studenten in Zagorsk,
zelfde geldt voor Leningrad. In a!
derde seminarie, gevestigd te Odfre
verblijven 150 studenten. cn
De opleidingen krijgen geen si"*
subsidie, hoewel al het andere o u
wijs in Rusland gratis is. Zij wc11
geheel gefinancierd uit vrijwillig! J"
dragen van de gelovigen.
Bisschop Gijsen
ting vaststellen, dat zij hun roeping
verloochenen en hun hoge beroep
doen verworden tot een vak, waarvan
de kennis voor geld of overredings
kracht aan de meestbiedende te koop
is. Hun enige zorg is kenndijk, dat
het doden der weerloze kinderen cle
an en vakkundig gebeurt'.
Van een verslaggever
DEN HAAG De westelijke vil '3
van het rijksmuseum paleis Het ij
te Apeldoorn is voor publiek geoj -
Ongeveer 75 schilderijen van Or0E
vorsten hangen er in de gang eioe
onderling verbonden kamers. Bi;11,
meubelen staan onder meer de
ren meubelen die ongeveer in
werden gemaakt, een Vlaams kat
met schilderingen van begin z 'n
tiende eeuw en het zogenaamde
le-bureau', dat waarschijnlijk aaffj
ningin Sophie, de eerste vrouw
koning Willen III heeft toebeh -2
Te zien is voorts het Meissner
leinen servie svan stadhouder W
V met afbeeldingen van Nederls ut
steden, dorpen en kastelen. De m
lijke vleugel is bereikbaar vi;
koninklijke stallen aan de A|o(
foortseweg.
■i;