Afrikaanse bijdrage aan eenheid van de kerken ni u Wereldraad beslist volgende week over Djakarta en anti-racisme Afrikaanse christenheid als nieuwe richting Eerste paal geslagen nieuw dienstencentrum gereformeerde kerken Vandaag Conferenties* Onderdak voor zestien bureaus Fusie van kerken in Amsterdam-Noord Trouw Kwartet TROUW/KiWlARTET VRIJDAG 9 AUGUSTUS 1974 KERK/RMNENIiA'MD T2/K Doorgaans valt in gesprekken over de wereldraad van kerken de aan dacht vooral op details. Velen weten alles over het programma tot bestrijding van het racisme, maar het aantal mensen dat aandacht geeft aan het theologische werk van de wereldraad is gering. Journalisten hebben doorgaans vooral aandacht voor het nieuwe en controversiële. Maar dit bergt een gevaar in zich. Door deze eenzij dige aandacht voor hetgeen weerstand oproept kan een verdraaid beeld ontstaan, dat aanleiding geeft tot een houding tegenover de we reldraad, die deze niet verdient. Veel kritiek komt voort uit onwe tendheid, die voorbijgaat aan het feit dat de kern van de oecumeni- sche beweging nog altijd het geloof in Christus is. Over dit geloof wordt nagedacht en gesproken, onder meer in de af deling geloof en kerkorde van de wereldraad. Ter voorbereiding van de komende vijfde assemblee van de wereldraad volgend jaar en van de vergadering van het centraal comité volgende week werd in de Ghanese hoofdstad Accra een conferentie gehouden, die deze week werd besloten. De vergadering werd bijgewoond door de theoloog drs. Theo Witvliet, die staflid is van het Ikor. Voor de lezers van onze krant schreef hij bijgaand bericht. Het is het eerste van twee ver slagen van deze conferentie. In het tweede zal hij nader ingaan op het hoofdthema van de conferentie, het oecumenische programma dat getiteld is: Rekenschap geven van de hoop die in ons is. Van,een onzer verslaggevers LEUSDEN Onder grote belangstelling heeft de heer A. Verburg uit Bilthoven gistermiddag de eerste paal geslagen voor het nieuwe dienstencentrum van de gereformeerde kerken. Het is de bedoeling, dat alle landelijke bureaus en diensten van de gereformeerde kerken zullen worden ondergebracht in dit gebouw, dat gaat verrijzen aan de Burgemeester DeBeaufortweg in Leusden. door Theo Witvliet 'Oecumenische samenkomsten zijn als Hiltonhotels. Ze lijken in de hele wereld op elkaar als twee druppels water. De eigen entoura ge speelt slechts als achtergrond een rol, als coulisse, als doel voor uitstapjes in de vrije uren'. Dit schrijft Ernst Lange in zijn prach tige, zojuist in nederlandse verta ling verschenen boek De Oecume nische Utope. Mocht dit waar zijn, dan is de conferentie die de commissie van Faith and Order (Geloof en Kerkorde) de afgelo pen twee weken in Ghana heeft gehouden stellig een uitzonde ring. Faith and Order is de theologische afdeling van de Wereldraad van Ker ken, en het enige lichaam waaraan Rooms-Katholieke vertegenwoordigers als volwaardige leden deelnemen. Voor het eerst In zijn bestaan verga derde dit eerbiedwaardig gezelschap op Afrikaanse bodem, en dat heeft de gang van zaken in niet geringe mate beïnvloed. Op de campus van de uni versiteit van Ghana, in de buurt van de hoofdstad Accra, was 'Afrika' op indrukwekkende manier aanwezig. Misschien nog wel het meest in de liturgische evenementen. Zo was er op een avond een dienst van één van de onafhankelijke ker ken, The Christ Apostolic Church, waarin in tongentaai werd gesproken, en dermate aanstekelijk werd gedanst en gezongen dat de meeste conferen tiegangers spontaan meededen. Indruk wekkender nog was e enmis, gecele breerd door Ghanese geestelijken die daarvoor met hun gemeente een verre reis van honderden kilometers hadden ondernomen, en waarbij de eucharis tie werd gevierd onder gedans, gezang en handgeklap, en waarbij ieder die dat wilde ;.elf aan het altaar niet alleen brood, maar ook wijn kon ko men halen. Hoop Indrukwekkend was ook de wijze waarop verschillende Afrikanen getui genis aflegden van de hoop die in hen is. Het hoofdthema van de conferentie was namelijk gebaseerd op 1 Petrus 3 vers 15, en draaide om de vraag hoe Afrika blijkt steeds meer een eigen inbreng te hebben in de wereld kerk. kerken en individuele christenen in de tegenwoordige wereldsituatie de hoop waaruit zij leven kunnen verant woorden. De Nigeriaan Bola Ige, voor zitter van de commissie voor het antiracismeprogramma van de wereld raad, drukte in een inleidende voor dracht zijn hoop vooral uit in politie ke termen, en het opmerkelijke was dat hij felle kritiek leverde op het machtsmisbruik van verschillende mi litaire regiems in Afrikaanse landen: 'Onze hoop ligt nu in totale bevrij ding van Afrika inclusief bevrij ding van onze eigen mensen die onze hoop voor een echt en waardevol leven in de weg hebben gestaan.' Anderen legden sterk de nadruk op de noodzaak bevrijd te worden van het westers theologisch denken. Er leidt voor hen een directe weg van de Afrikaanse mythen en folklore naar het hart van het bijbels verhaal, en hun hoop is dat westerse theologen eindelijk him arrogantie eens zullen afleren en gaan inzien dat zij iets te leren hebben van Afrikanen. Veel westerse theologen hebben in derdaad voor het eerst het culturele verschil ontdekt tussen hun wereld en de afrikaanse. In het verslag van één van de discussiegroepen staat te lezen dat het voor de westelijke vertegen woordigers een heilzaam moment was, toen één van de Afrikaanse broeders zijn landgenobt toeriep: 'Ik denk waarachtig dat Rome jou gaat verlie zen, zoals Wesley (stichter van de methodisten) mij heeft verloren De Heer zij geprezen, want' Jezus heeft 'gewonnen!' Plotseling realiseer den de westerse deelnemers zich wat het betekent dat Afrika zijn eigen identiteit moet vinden en het christe lijk geloof in eigen termen moet uit drukken. Sommigen begrepen wat de Zuidafrikaanse theoloog Gabriël Seti- loane bedoelde, toen hij zei dat, tegen over orthodoxie, rooms-katholieke kerk en protestantisme, de Afrikaanse kerk als vierde grootheid erkend moet worden. Waarbij wel bedacht moet worden dat het juist de Afrikanen waren die benadrukten dat in de Afrikaanse traditie het individu steeds deel blijft uitmaken van het geheel, zoals tijdens de inwijdings rite de jonge man zich losmaakt van stam- en familieverband, om er als nieuwe mens i" terug te keren; in deze zin blijft Afrika binnen de ene kerk. Wat betekent dit nu voor het eigenlij ke werk van Faith and Order: het bevorderen ---an de eenheid tussen de kerken? Deze vraag klemt te meer, als men weet dat er in de week die aan de conferentie voorafging in Accra een bijeenkomst van Afrikaanse kerk leiders is geweest over de eenheid van de Afrikaanse kerken. De slotsom van deze vergadering was dat die eenheid alleen bereikt kan worden, als de Afrikaanse kerken eerst volle dig onafhankelijk worden van wester se zending. En wat dit betreft is Afrika representatief voor de rest van de derde wereld. Ook vertegenwoordi gers van de zwarte kerken uit de VS, van de kerken in de Latijnsameri- kaanse landen en in Azië vroegen steeds weer aandacht voor het speci fieke van de eigen situatie. Van dag tot dag werd op de conferentie duide lijker dat we de kerk moeten zien als een universele gemeenschap, waarbin nen er ruimte is voor verschillende manieren om dezelfde Jezus Christus te belijden. Nu is er binnen het denken van de wereldraad de laatste jaren een be grip ontwikkeld dat deze spanning tussen eenheid en verscheidenheid moet uitdrukken. Dit is het begrip conciliariteit, het sleutelwoord van de voorlaatste conferentie van Faith and Order in Leuven 1971. In Leuven is dit begrip als volgt omschreven: 'On der conciliariteit verstaan wij het sa menkomen van christenen plaatse lijk, regionaal en op wereldniveau om gemeenschappelijk te bidden, zich te beraden en besluiten te nemen in het geloof, dat de Heilige Geest een dergelijke samenkomst voor zijn eigen doeleinden van verzoening, ver nieuwing en hervorming der kerk gebruiken kan, doordat hij die tot de volheid der waarheid en der liefde leidt.' In Accra toonde niet iedereen zich even gelukkig met deze term. Mensen uit de derde wereld waren bang dat dit begrip bestaande tegenstellingen toedekt: De eenheid van de kerk mag dan in Christus gegeven zijn, maar is de Christus van de westerse kerken werkelijk dezelfde als die van de zwarten in Afrika en de Verenigde Staten? Toch is het begrip conciliariteit ge handhaafd. De directeur van Faith Het was voor de heer Verburg een volledige verrassing, dat hem de eer van de eerste paal waardig gekeurd werd. Om te benadrukken dat het dienstencentrum inderdaad ten dien ste zaïl staan van de gereformeerde kerken in hun geheel, waren uit alle provincies gewone gemeenteleden uit- Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De leden van de gereformeerde kerk (vrijgemaakt; bui ten verband) van Amsterdam-Noord hebben zich in grote meerderheid uit gesproken voor opheffing van hun gemeente en overgang naar de chris telijke gereformeerde kerk van Am sterdam-Noord. Na de emeritering van ds. J. F. van Hulsteijn in 1972 was het deze kerk niet meer mogelijk een predikant te beroepen. De kerkenaad stelde een referendum In en daaruit bleek, dat 85 pet. van de leden christelijk gere formeerd wilde worden. Voor de over gang te realiseren wil de kenkeraad eerst nog met de christelijke gerefor meerde kerk praten over een regeling met betrekking tot de verantwoorde lijkheden en dg verplichtingen, zoals Hprvnrmrlpn inzake emeritering en zending. nervuniuueil De gereformeerde kerk (vrijgemaakt; buiten verband) van Amsterdam- Noord telt 104 leden, de christelijke gereformeerde kerk 252. and Order, Lukas Vischer, motiveerde dit in een interview door te zeggen dat dit begrip als geen ander de kerken helpt het conflict onder ogen te zien. Al met al is mijn indruk dat het werk van Faith and Order er in de toekomst niet gemakkelijker op wordt. Des te gelukkiger was het daarom dat er in Accra ook momen ten waren waarop de bestaande span ningen weken en er een nieuwe open heid voelbaar werd. Ik heb al gewe zen op het belang van de'diensten. Ik denk verder aan de bijbelstudie van dr. Ellen Flesseman-van Leer over Jeremia 23, die door iedereen als zeer verhelderend werd ervaren. En ik denk aan een audiovisuele presentatie van de Zwitserse theoloog Hans-Rudi Weber en de kunstenaar Engelbert Mveng uit Kameroen over interpreta ties van Jezus' kruisiging in verschil lende culturen. Al deze momenten, er zijn er meer te noemen, waren teke nen van hoop voor de toekomst. fai Maliebaan 40 Utrecht Jim 81240 COMMUNICATlECENTRtlM ALFRINKS' HARTEWENS O* *4 UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van 'de schrijver vermeld. VAN LEZERS Abortus (6) Ben het volkomen eens met dhr. Weyel dat een kind er rechit op heeft gewenst te zijn en in een goed nest terecht te komen. Dat laat helaas nog wel eens te wensen over. Er wordt vaak gesproken over recht om gebo ren te worden. Maar menig kind zou waarschijnlijk stichtelijk voor de 'eer' bedanken als het de keus had. Massa's kinderen worden op de wereld gezet, die een slechte start maken en waar van de omstandigheden ongunstig zijn, wat zich vaak later wreekt. Is dat soms niet misdadig? Waarom nu dan zoVeel tamtam om de abortus? Zutphen mw. Bruil Bonhoeffer Men is werkelijk verbaasd over de interpretaties, die Schippers heeft ge geven van het boek 'Bonhoeffer, boei end en geboeid' door Van den Berk. Schippers heeft juist het karakteris tieke van deze studie niet begrepen De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe.ijke Pers Directie. Ing O. Postma, F. Dlemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. wanneer hij zegt dat Van den Berk een andere strekking in de teksten van Bonhoeffer legt dan Bonhoeffer zélf bedoeld heeft en dat hij daardoor citaten uit zijn verband zou hebben gerukt! Iemand die ook maar enigs zins op de hoogte is van de psycho analytische methode, weet, dat datge ne wat de mensen bewust menen te zeggen in hun geschriften, niet datge ne is waar de psychoanalyticus op gespitst is. Hij is juist op zoek naai de daaronder liggende motieven, die dikwijls verborgen en soms verdron gen zijn. Het ligt gewoon voor de hand dat Bonhoeffer gefulmineerd zou hebben tegen wat Van den Berk hier over hem schrijft. Soms meent de psycho-anaoyticus het tegenoverge stelde te zien in wat iemand bewust zegt of schrijft. Indien Van den Berk, als psyoho-analyticus, let op 'kleinig heden', op 'slips of the pen' of op brokstukken van een zin (overigens heeft Van den Berk juist zeer lange citaten!), dan moet Schippers niet zeggen, dat hij het denken van Bon hoeffer uit zijn verband rukt. Hij geeft er juist een ander verband aan! Tenslotte (en dit heeft weinig te maken met psycho-analyse maar met gewoon kunnen lezen!) blundert Schippers in het interpreteren van Bethge, Bonhoeffers biograaf, als het gaat om de begrafenis van de oude heer Leinbolz. Schippers heeft een 'gek' stukje geschreven! Haarlem A Nederkoorn Gezag Met verbazing en ergernis heb ik kennis genomen van het fedt dat tij dens de ongeregeldheden in en op het huis van bewaring in Groningen op zondag 4 augustus de politie en bewa kers werkloos hebben toegezien. Het enige dat gedaan werd vanaf een veilige plaats op de begane grond was dat de gedetineerden Werd toegeroe pen: 'Wat zijn jullie wensen?' Ik meen dat één van de taken van de politie is het beschermen van ander mans eigendommen, ook die van de staat. De gedetineerden zagen kans in enkele uren een schade van een mil joen gulden aan te richten. Wat praat men nog van gezagsondermijning. Als op deze wijze wordt gereageerd, zullen dergelijke ongeregeldheden hand over hand toenemen. En dan hebben com missies van deskundigen weer weken of maanden werk om achtergronden te onderzoeken. Leeuwarden G. J. Mul BERLIJN Het centraal comité van de wereldraad van kerken, het eenmaal per jaar bijeenkomende bestuurslichaam van de oecumeni sche beweging, spreekt volgende week in Berlijn over enkele onder werpen die niet onbelangrijk zijn. door Albert Schipper De meeste aandacht zal mogelijk krij gen de definitieve aanwijzing van een plaats van bijeenkomst voor de assem blee van volgend jaar. De vergader plaats Djakarta staat opnieuw ter dis cussie, nu bekend geworden is dat in Indonesië zelf zeer verschillend ge dacht wordt over de assemblee. Bo vendien is nog lang niet het geld binnen, nodig voor zo'n grote vergade ring in een tropisch land. •- Indien het centraal comité zou beslui ten volgend jaar niet naar Djakarta te gaan. dan zal men nu nog een andere plaats moeten kiezen. Wegens de spanning in het Midden-Oosten is des tijds Libanon reeds afgevallen. In To kio wordt ook gevreesd voor weerzin onder de bevolking tegen zo'n omvang rijke christelijke vergadering. Nairo bi, dat ook wel overwogen is, is ook een kostbare stad. Over Vancouver wordt in de kringen van de wereld raad niet meer gesproken. Zou de assemblee dan mogelijk toch naar Ge- nève moeten uitwijken? In dat geval zal het een mini-assemblee worden, een assemblee van de armen, die bovendien ook gehouden zou worden in een land dat de oecumenische beweging in toenemende mate vijan dig gezind is. Niet zo dol De wereld is niet meer zo dol op de oecumenische beweging. Dat zal onge twijfeld ook in Berlijn blijken, als daar volgende week het centraal comi- RaCISHie té bijeenkomt. Twee jaar geleden, in Utrecht, werd gedemonstreerd door enkele rare lui, geleid door de Utrechtse prof. Quispel, die de we reldraad verweet dat hij teveel Oost- Europa naar de ogen kijkt. In Berlijn moet gevreesd worden voor veel om vangrijker betogingen van lieden die zich zorgen maken over de koers van de beweging. De voorbereidingen voor de demonstraties tegen de wereldraad zijn reeds lang tevoren begonnen. Op hemelvaartsdag kwamen in Berlijn reeds talrijke groepen 'bekennende Gemeinschaften' bijeen, die van me ning zijn dat de wereldraad op weg is 'Jezus Christus door zijn anti-christe lijke spiegelbeeld te vervangen. De 'belijdende' groepen riepen de christe nen in Duitsland en in de hele we reld op 'deze- verminking van het evangelie' te bestrijden en het 'geeste lijke gevaar' te erkennen, dat tegen woordig het christendom bedreigt door 'de vervreemding van het evan gelie ook door de oecumenische bewe ging'. In Duitsland kunnen deze 'groe pen rekenen op machtige steun van de rechts radicale Springer-pers. Axel Springer heeft op demonstratie ve wijze zijn lidmaatschap van de evangelische Kirche opgezegd en zich aangesloten bij een conservatieve splintergroepering, en hij laat zijn talrijke kranten voortdurend en in allerlei toonaarden tekeer gaan tegen de 'linkse wereldraad-kliek'. Doorgaans wordt de vergade ring van het centraal comité besloten met een kerkdienst, die meestal per Eurovisie in vele landen wordt uitgezonden. De echte kerkdienst wordt dit maal op de eerste dag van de vergadering gehouden. Op de laatste zondag wordt nu een experimentele dienst gehouden, waarvoor talrijke moderne tech nische hulpmiddelen worden in geschakeld. De dienst beeldt een moderne interpretatie van de schepping uit. HIJ zal ook in ons land te zien zijn en wel van 17.00 tot 18.00 op zondag 18 augustus via Nederland I. Gelukkig is de kerk in Berlijn zelf niet zo. Bisschop Kurt Scharf behoort tot de groep christelijke leiders in Duitsland, voor wie het christelijk geloof dwingt tot politieke stellingna- me. Hij heeft zich duidelijk gedistan- cieerd van de verklaring, die de 'belij dende' groepen op hemelvaartsdag hebben opgesteld en deze 'onverdraag lijk' genoemd. Hij heeft zich voorge nomen te trachten de conservatieve christenen voor de oecumenische be weging terug te winnen, maar succes is allerminst verzekerd. De kritiek van de behoudende christe nen in Duitsland spitst zich toe op het programma tot bestrijding van het racisme van de wereldraad. De overgrote meerderheid van de leden- kerken van de wereldraad zijn voor Bisschop 'Kurt Scharf van de Evangelische kerk van Berlijn Brandenburg, die gastheer van het centraal comité zal zijn. dit programma en dragen er ook aan bij. Het verzet komt uit die landen, die profijt trekken van het racisme en met name van de apartheid in Zuid- Afrika. De Anglicaanse kerk in Enge land heeft bij wijze van protest haar bijdrage aan de wereldraad met dui zend pond beknot. En in de Duitse kerken is een erg ingewikkelde situa tie ontstaan. De landeskirchen in Hannover en Beieren zijn voluit te gen het programma. De kerk van Rijnland is er niet tegen en de kerk van Berlijn-Brandenburg en Slees- wijk-Holstein zijn voor het program ma, ook voor de uitbreiding, die vol gende week ter discussie staat. In West-Duitsland heeft het grote indruk gemaakt dat de kerk in de DDR zich wel met sterke argumenten achter de uitbreiding van het anti-racisme pro gramma heeft geplaatst. De bond van evangelische kerken in Oost-Duitsland stelde koeltjes vast dat het racisme thans nog .even gevaarlijk is als rijf jaar1 geleden en dat de wereldraad van kerken met het programma ter bestrijding van het racisme voor het eerst duidelijk de kant gekozen heeft van de onderdrukte zwarten tegen de belangen van de rijke blanke wereld. Dat was een kerkhistorische keuze voor de zwakke, een toets voor de oecumenische gemeenschap en haar trouw aan het evangelie. Aan de be slissing over de voortzetting van het progrfamma kan blijken of de wereld* raad een echte wereld-raad is, waar in de stemmen van de machtelozen niet overtroffen worden door de stem men van de machtigen. Agentschap Hiermee contrasteert de brief van de leidende bisschop van de Verenigde evangelisch-lutherse kerk in West- Duitsland (VELKD). D. Hans Otto Wölber, die aan de Westduitse verte genwoordigers in het centraal comité de boodschap meegeeft dat de wereld raad van kerken 'alleen maar een agentschap kan zijn dat de problema tiek bestudeert, er informatie over uitwisselt, en als morele drijfkracht de vinger aan deze wonde plek van onze tijd legt teneinde de kerken te moti veren'. In de Duitse kerken wordt weer met grotere sympathie gekeken naar de kerkelijke wereldbank, waartoe het komende centraal comité de definitie ve stappen zal moeten nemen. Deze bank heeft ten doel tegen 'zachte' voorwaarden leningen te verstrekken terwille van projecten, die door de grote financiers voorbijgelopen wor den. Aan zo'n instelling is al jaren lang gewerkt dpor de wereldraad. Het probleem lijkt velen zeer aantrekke lijk, maar bij financiering blijft de vraag bestaan of zo'n idealistisch plan ooit een werkelijke rol kan spelen. Wie zullen immers de beleggers in zo'n kerkelijke wereldbank worden? Kerkelijke pensioenfondsen in de rij ke landen? Maar het rendement van de kerkelijke bank zal aanzienlijk minder zijn dan dat van gewone bui tenkerkelijke instellingen. Moeten ge pensioneerde dominees dan genoegen nemen met een lager pensioen? En kan men van particuliere christelijke beleggers verwachten dat zij zoveel idealisme zullen opbrengen dat zij genoegen zullen nemen met een laag rendement van hun spaarpenningen? Mogelijk weet de Indiër C. I. Itty, die al enigé tijd aan het plan gewerkt heeft, het centraal comité volgende week te overtuigen. genodigd om deze gebeurtenis mee te maken. Uit hen werd de heer» Ver burg door loting aangewezen. Hieraan vooraf ging een samenkomst, die onder leiding stond van oude- synodepraeses ds.i P. van Strien, voor zitter van de deputaten voor financiën en organisatie. Hierin benadrukte synodepraeses dr. A. Kruyswijk het karakter van het dienstencentrum. 'De bedoeling is niet een kasteel te bouwen, waarin een kleine groep zich kan opsluiten, om het zogenaamde grondvlak te regeren, of om een spin te installeren in zijn web. Wij gaan hier In Leusden niet een landelijk 'bestuurszetel' van de gereformeerde kerken opbouwen, maar inderdaad een dienstencentrum'. Dr. Kruyswijk vroeg de bouw te aanvaarden als een uitdaging, om 'er nog meer van te maken' ten dienste van de gemeente. Het is de bedoeling, dat zestien bu reaus van de gereformeerde kerken onder een dak komen. Nu zijn zij nog verspreid gehuisvest in deeds gehuur de panden in Utrecht, Baarn, Rotter dam, Amsterdam, en Rijswijk. De grootte van deze bureaus varieert van één enkele kamer voor één man tot een gebouw voor circa vijftig mede werkers, zoals het zendingscentrum te Baarn. De totale bouwkosten van het dienstencentrum, inclusief de techni sche installaties, zijn begroot op ruim drie miljoen. De bouwtijd is vastge steld op driehonderd werkbare dagen. Onder de aanwezigen was ook ds. J. C. H. Jörg praeses van de hervormde synode. Toen de gereformeerden al enige tijd bezig waren met het aftas ten van de mogelijkheden van een dienstencentrum, stelde de hervormde kerk voor, samen te bouwen. Maar vorig jaar besloot de hervormde syno de toch af te zien van één gezamen lijk centrum, waarna de gereformeer den het plan nu noodgedwongen al leen tot uitvoering brengen. (ADVERTENTIE) EUCHARISTIE Zondag jl. zond het IKOR een kerk dienst uit Kameroen, uit. Het betrof hier een eucharistieviering in de opet Lucht. Treffend was de blijdschap waarmee het avondmaal hier werd gevierd. Die blijdschap ikwam tot uit drukking in het applaus en enthousi aste roepen na de instellingswoorden van brood en beker. Het deed m« denken aan de eucharistieviering dit ik onlans ergens meemaakte en waar] bij een jubileum gevierd werd. Doorj dat ik wat achteraan plaats genometi, had kon ik niet alles van dichtbij' waarnemen en waarschijnlijk daar, door zag ik ineens hoe tijdens het consecratiegebed er allerlei mensen inl de kerk hadden plaats genomen. Twet i met vlaggen in het middenpad en ter weerszijden van de tafel nog een aantal mannen. Na de instellingswoor den 'dit is mijn lichaam' begonnen1,1 ineens tot mijn verbijstering de vlag] gen te neigen, links werd op de. trompet geblazen en rechts op de' trommel geslagen en, dat drie keer I En zo gebeurde het ook na de woor den 'dit is mijn bloed'. Nu kan men gemakkelijk, komende uit eigen tradi tie, zeggen: dat hoeft voor mij niet Maar dat is zoiets als: ik ben er tegen omdat ik er tegen ben. Ik weet niet' in hoeverre deze drievoudige begrow ting toch nog samenhing met een: soort transubstantiatie-geloof. He! moet voor onze roomse broeders ooi niet eenvoudig zijn om dit na zoveel eeuwen geheel kwijt te raken. Diti geloof zou kunnen meebrengen dal men hier de Heer aanwezig acht op' een andere wijze dan met zijn Woor4 en Geest en die aanwezigheid dan als' het ware op deze wijze begroet. In dat. gevoel heb ik ook mijn bezwaren maar blijft over: de feestelijkheid. IL kan me die wel indenken. Vieren! heeft iets feestelijks. Onze avondi maalsvieringen zijn wel eens wat er? stijf. Laten we niet te gauw zeggei ernstiger, want dat is natuurlijk vraag. Soms heb ik wel eens hel gevoel dat we dan allemaal ln eei. soort beklemming zitten. Het mag wal feestelijker en dat behoeft dan niet het er werkelijk bij betrokken zij! (de ernst) te verminderen. Integei deel. NED. HERVORMDE KERK Beroepen:V TE Maasdam (toez.) A. C.fc van Dam te Heiloo; te Slochteren en[ Kolham L. C. Vogelaar, geest, verz.j" verpleegtehuis 'Het Zonnehuis' Zuidhorn; Aangenomen: naar Birdaard (toez.) M. den Draak. kand. te Vlaardinjen; naar Bijlmermeer dr. J. van Slageren, zendingspred. te Kameroen met vertol j te Oegstgeest. Afscheid: op 11 augustus van Arnhem f! W. van Bruggen ber. te Hillegom: vanj. Britswerd K. J. Inberg ber. te Moor! drecht; van Surhuisterveen H. E. K.j Vegter ber. te Epe: van Rekken A. Af* v. d. Berg ber. te 's Gravenzande; van', Zandvoort kand. J. W. Beks ber. t«'a Bellingwolde. Intrede: te Boxmeer G. J. Kuiper uitL Dokkum: te Garijp A. de Kleine uitjj. Woudriehem. - Woudrichem. GEREF. KERKEN Afscheid: van Leeuwarden-West Z. Ci|, Versluys ber. te Hazerswoude: vanre Groningen-N.O. E. J. Duursema ber. te Rotterdam-Charlois: van Spijk enï Godlinze J. Popping ber. te Assen;L. van Heemse H. Makkinga ber. tefj Maasland: van Veenendaal Th. Fer-i werda ber. te Amsterdam-Slotervaart-f! Osdorp; van Hardenberg H. W. Nus-i] selder ber. als industriepred. voor der IJmond. E. Intrede: te Rott.erdam-Chaflois W. R.l Barkema uit Elburg; te Wezep P.L Brouwer uit Sibculo: te HardagarijpL M. Kievit uit Wieringerwerf; te Nieu-L wegeirt C. Dijkstra uit Zetten: te Zoet, termeer J. W. Huisman uit Opper-£( does: te Appingedam R. Petersen uitt Roden; te Leeuwarden-Huizum Sj.i Tiemersma .it Zwammerdam: te De-P venter C. Kalfsma uit Slootdorp (opj 18 aug. zal hij intrede doen te Deven- ter-W.); te Noordwijk E. Warnjnk uitj Dordrecht: te Meljskerke kand. G. J. van Pijkeren uit Nunspeet. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Almelo R. Boogaard te] Leiden. CHR. GEREF. KERKEN Intrede: op _4 augustus te Zaandam J. de Jong uit Emmeloord. 16 augustus te Sassenheim A. Rebel uit Hilver sum. OUD GEREF. GEMEM. IN NED. Beroepen: te Salford (Can.) J. Schin- kelshoek te Kampen. ALG. DOOPSGEZ. SOC. Intrede: te Sappemeer L. Laurense uit Delft (op 18 augustus intrede te Win schoten). BAPT. GEMEENTEN Afscheid: van Amsterdam-W. G. Liebe ber. te Hengelo (O). t Kontaktdag voor evangelisatieme dewerkers, belegd door de hervormde bond voor inwendige zending op g.g. (tel. 3490-11949), zaterdag 31 augus-^ tus van tien uur tot half drie in de Adventkerk, Ringweg Kruiskamp 74, Amersfoort. Spreker drs. C. Blenk. Evangelisatieconferentie, belegd door de evangelisatiecommissie van de unie van baptistengemeenten, 23 - 25 september in De Bron te Dalfsen. Sprekers o.a. Bryan Gilbert. Inf. en aanm. tel. 05760-37866. Het Midden-Oosten, kruispunt van conflicten, cursusweek van 12 tot 17 augstus in vormingscentrum Vinea L Domini te Witmarsum (tel. 05175- 444).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2