'Ik ben maar exponent
van bepaalde richting'
Reformatorisch
congres over
'verzoening'
Wereldcongres van
humanisten in
gebouw van de VU
Kerkelijke groep
wil vrije abortus
in VS handhaven
feduU
Kardinaal Alfrink vijftig jaar priester
Personalia
Vandaag
f£i
Met attributen
Trouw
Kwartet
Tsjechoslo waakse
priester komt om
in gevangenis
Boekje over Taizé's
jonger enconcilie
Zendingsdag brengt
167.000 gulden op
Borrelende 'bron'
door snelle lozing
afval in Schelde
Beroepingswerk
Nieuwe boeken
'IKOI W/KWiARTET DINSDAG 6 AUGUSTUS 1974
KERK/B IAWEALAiND
T2/K2
AMSTERDAM Vanaf vandaag houdt de internationale humanis
tische en ethische unie (Iheu) haar congres in het gebouw van de
Vrije Universiteit in Amsterdam.
Van een onzer verslaggevers
Kardinaal Alfrink viert binnen
kort zijn vijftigjarig priester
jubileum. De Nederlandse pri
maat (een woord dat, gezien de
minzaamheid van de kardinaal,
ietwat misplaatst aandoet) werd
op 15 augustus 1924 priester ge
wijd. Op 15 augustus herdenkt de
kardinaal dit jubileum samen
met de priesters van het aartsbis
dom en op 24 en 25 augustus
vindt de officiële viering plaats
met een receptie en een ont
vangst voor genodigden, uit elke
parochie twee personen.
Ter gelegenheid van het jubileum
vroegen talrijke persvertegenwoordi
gers de kardinaal om een gesprek.
Het was niet doenlijk voor de kardi
naal daar individueel op in te gaan.
Daarom vond kortgeleden een 'ge
sprek aan de haard' plaats, waar be
halve de kardinaal en een aantal jour-
Collegialiteit had
naar mijn gevoelen
beter gekund
nalisten ook nog pater J. Vriens, de
secretaris van de Nederlandse bis
schoppenconferentie aan deelnamen.
Het gesprek werd gehouden in een
nieuwerwets hotel-resituarantbedrijf in
het Utrechtse kooppaleis Hoog-Catha-
rijne. Het grootste deel van het ge
sprek had het karakter van een praat
je waaruit vrij geput kon worden
voor een persoonlijk getint verhaal
over de kardinaal. Een klein gedeelte
van het gesprek was vertrouwelijk
van aard. Gedurende de anderhalf uur
dat het gesprek duurde gaf de kardi
naal weer eens een staaltje weg van
zijn gave tot het ontwijken van een
duidelijk antwoord, een talent dat
Alfrink tot een ware kunst heeft
weten te ontwikkelen. Bij de meeste
officiële persoonlijkheden irriteert dit
vaak mateloos. Bij Alfrink neem je
zoiets.
Ten tijde van de oliecrisis, toen
er enkele zondagen een verbod
was op het autorijden, heeft
kardinaal Alfrink wel een ver
gunning ontvangen. Volgens
kranteberichten viel hij toen in
de categorie 'artiest met attri
buten'. De kardinaal weet niet
hoe dit bericht in de wereld
gekomen is. HIJ vermoedt dat
het de vrucht is van de rijke
fantasie van een grappenmaker,
die in de decemberdagen de
kardinaal vergeleek met Sinter
klaas. 'Het is trouwens wel ver
makelijk om te zien hoe dit
bericht de hele wereld is rond
gegaan,' zegt de kardinaal nu.
'Ik heb kranteknipsels ontvan
gen uit de Verenigde Staten en
uit Australië. Maar in elk be
richt zat steeds weer een andere
pointe. Soms wilde men mij een
andere keer de regering bela
chelijk maken.'
Kardinaal Alfrink
markante plaats in, niet in het minst
als gevolg van zijn werk voor en
tijdens het Tweede Vaticaanse Conci
lie, 'waar hij een opmerking maakte
over de collegialiteit van de bisschop
pen. 'Als u me vraagit of ik vind dat
deze gedachte zich sindsdien zo heeft
voortgezet dat ik daar voor honderd
procent gelukkig mee ben, dan moet
ik zeggen: nee, dat had naar mijn
gevoelen iets 'beter gekund.'
Geen 'partij'
Opvolging
Tijdens het gesprek weigerde hij het
woord 'partij' te gebruiken als het
over de verschillende groeperingen
ging in katholiek Nederland. Hij zei:
'Als je als bisschop tot inzet gemaakt
wordt, van een tegenstelling, dan kun
je dat alleen maar diep betreuren. De
kardinaal bleek overigens niet zo over
de pers te spreken. Tegen de aanwezi
gen zei hij weliswaar dat hij veel
positiefs van hen verwacht, maar hij
vindt toch dat men via de pers in het
algemeen weinig goeds over de kerk
hoort. 'Men wordt tegenwoordig vaak
negatief beïnvloed.' De kardinaal acht
dit een van de oorzaken waardoor
velen niet zoveel meer in de kerk
zien. Hij geeft overigens wel toe dat
de kerk meestal zelf aanleiding is tot
dit 60ort berichtgeving.
Kardinaal Alfrink is 23 jaar bisschop,
18 jaar aartsbisschop van Utrecht en
voorzitter van de Nederlandse bis
schoppenconferentie. Hij speelt niet
alleen in ons land een leidende rol,
maar neemt ook in de wereldkerk een
Kardinaal Alfrink is op 5 juli
1900 in Nijkerk geboren. Volgend jaar
wordt hij 75. Het ligt dus voor de
hand dat in katholieke kring en daar
buiten gesproken wordt over de op
volging van de kardinaal. Omdat over
dit onderwerp niets zekers naar bui
ten komt, wordt er ook druk over
gespeculeerd. De vraag doet zich im
mers voor, of de Nederlandse katho
lieken straks een aartsbisschop h la
Gijsen zullen krijgen. De kardinaal
was evenwel niet bereid daar iets
over in de pers te laten verschijnen.
'Het ds een goed principe in de kerk,
dat een bisschop zich niet bemoeit
met zijn opvolging', aldus de kardi
naal.
De familie Alfrink woonde in. Nijkerk
pal naast de keiik. En hoewel soms
gezegd wordt dat mensen die vlak bij
de kerk wonen niet de beste gelovi
gen zijn, waren de kleine Bernard en
zijn twee broertjes van jongs af mis
dienaren 'voor de vroegmis', herin
nert de kardinaal zich nog. Het moet
een vroom gezin zijn geweest, maar
dit verhinderde niet dat de familie
Alfrink herhaaldelijk op het nippertje
op tijd of vaak zelfs te laat de kerk
binnenkwam.
Als knaap verlangde de kardinaal
reeds priester te worden. Maar een
dergelijk leven is niet zonder rimpels,
zonder vraagtekens, zodat men maar
ongemotiveerd verder gaat. Het is een
steeds duidelijker zien, waarom men
dit zou willen.' Dit is weer zo'n
typisch Alfrinkiaanse uitdrukking. Hij
spreekt voortdurend in termen van
enerzijds, anderzijds. Hijzelf meent
dat de oorzaak daarvan gelegen is in
zijn wetenschappelijke vorming. Hij
studeerde uiteraard theologie en was
van 1933 tot 1951 hoogleraar in de
exegese, eerst aan het grootseminarie
in Rijsenburg en later aan de katho
lieke universiteit in Nijmegen. In
1951 werd Alfrink coadjutor van het
aartsbisdom, waarmee hij zijn weten
schappelijke loopbaan vaarwel zei,
zonder zijn wetenschappelijke denk
en betoogtrant ooit te verliezen.
Niet alleen
De kardinaal lijdt de laatste jaren
onder de polarisatie, een verschijnsel
dat ook in andere kerken en sociale
groepen wordt gevonden. Diegenen
die Alfrink in het verleden met groot
wantrouwen aan het werk zagen, on
der andere ten tijde van het verfoeide
Mandement ('laten we het daar maar
niet meer over hebben.'), scharen zich
thans om zijn zetel en zenden hem
adhesiebetuigingen, wanneer hij in
een of ander conflict gekomen is. De
kardinaal heeft overigens niet het
gevoel alleen te staan in zijn opvattin
gen over de kerk en haar bestuur. 'Ik
ben een exponent van een bepaalde
richting, die men overal in de wereld
kerk vinden kan. In de ene kerk
ontmoet men deze richting sterker
dan in de andere, maar men vindt er
overal iets van. Ik zeg wel eens: er
zijn geen specifiek Nederlandse pro
blemen. In de kerk niet, en ook in de
maatschappij niet'
Na het tweede Vaticaans Concilie
kwam in Nederland het pastoraal con
cilie op gang. Een gedachte van de
bisschoppen, onder andere met het
doel om de dreigende polarisatie te
gen te gaan. 'De feiten wijzen nu uit
dat het niet zoveel geholpen heeft',
zegt de kardinaal. 'Er zijn mensen die
zelfs denken dat het een van de grote
oorzaken is van de verdeeldheid in
katholiek Nederland.' Of de verdeeld
heid minder zou zijn als er geen
pastoraal concilie zou zijn geweest?
De kardinaal weet dat niet. 'Ik denk
dat de uiteengroeiing dan nog groter
zou zijn geworden. Door het pastorale
concilie heeft de grote meerderheid
van de katholieken zich verbonden
gevoeld. Het is spijtig dat ndet allen
dat gevoel gekregen hebben.'
Kardinaal Alfrink is reeds een aantal
jaren voorzitter van de Nederlandse
katholieke vredesbeweging Pax Christi
en tevens president van de internatio
nale Pax Christi. Hij beschouwt deze
functies niet als een erebaantje. Van
de kardinaal is bekend dat hij tracht
deze positie inhoud te geven. De kar
dinaal vindt het jammer dat het Vati-
caan bijvoorbeeld in Mozambique niet
duidelijker stelling genomen heeft te
gen de moorden. 'Maar men moet
tegelijk niet denken dat Rome in het
geheel niets gedaan heeft. Er is een
gezonde vorm van diplomatie. Maar
op een bepaald ogenblik zal men
meer verwachten dan alleen maar wat
achter de schermen gebeurt.'
Kardinaal Alfrink is meer een into-
gralist dan een oecumenisch denkend
theoloog. Over het streven naar een
heid zegt hij: 'Het gaat hier niet
om eenheid van samen doen, maar om
de eenheid van samen geloven. Daar
ligt de grote moeilijkheid. Ik zie die
eenheid niet zo snel tot stand komen,
ofschoon iedereen zich er over ver
heugen moet dat die eenheid en die
binding steeds groeiende is.'
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
BIJ publikatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
op de dames in de beide Kamers.
Bussum
P. A. Bosman
Bezorging
Vleesprijs
In een recent NOS-journaal komt de
EG-commissaris Lardinois tot een m.i.
merkwaardig advies. Hij suggereert de
Nederlandse huisvouwen maar een
voorraadje Vlees, vleesconserven e.d.
aan te leggen, in verband met de
zijns inziens grote prijsstijging van
vlees over circa een jaar. Dat de heer
Lardinois pogingen doet vleesover
schotten te doen verminderen is,een
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B V. De Christe like Pers
Directie.
Ing O. Postma,
F. Diemer
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor NZ Voor
burgwal 280. Postbus
859, A'dam Telefoon
020 - 22 03 83. Postgiro:
26 92 74. Bank: Ned
Midd. Bank (rek nr
69 73 60 768) Gem g>ro
X 500.
goede zaak. Doch dit soort uitspraken
geeft wellicht aanleiding tot paniekre
acties. Zelfs als zou de heer Lardinois
andere motieven hebben gehad die
hem brachten tot het geven van deze
raad, dan nog is zij af te keuren
omdat zij applleert aan onzuivere
koopmotieven en andere negatieve ge
dragsuitingen bij het publiek, met
alle schadelijke gevolgen van dien.
Men zou zich dan afvragen of het
middel niet veel erger is dan de kwaal.
Purmerend
M. v. d. Molen
Nixon (2)
Zoals de heer Van Wijk in Tr.-Kw.
van 1 augustus terecht zegt: is Nixon
slechts zijdelings betrokken bij de
Watergate-affaire. Dat bepaalde
groepen in Amerika een hun onwel
gevallige figuur met deze zaak een
strop om de politieke hals willen
leggen, behocrt bij elke christen op
weerzin te stuiten, te meer daar
Nixon een uiterst bekwaam politicus
op wereldniveau is.
Amsterdam
A. H. Bos
Nightingale
Trouw-Kwartet van 30 juli bevatte
voor de zoveelste maal een artikel
over de discriminatie van de vrouw.
Is het zo hoogst noodzakelijk telkens
weer de aandacht hier op te vestigen?
Waar blijven de vrouwen die het voor
de bejaarden, kortom de hulpbehoe
venden dan eens opnemen? Is het
niet droevig dat de vrouwen praktisch
in het geheel geen aandacht hiervoor
hebben. Wanneer staat eens een mo
derne Nightingale op om de vrouwen
en meisjes dringend op deze zaak te
wijzen en de zorg op zich te nemen
voor de hulpbehoevenden. Onze zie
kenhuizen en verpleeghuizen schreeu
wen om meer hulp. Wie neemt de
organisatie ter hand We wachten b.v.
Lang geleden heb ik u eens gevraagd,
de krant te bezorgen voor ik naar
mijn werk ging. Maar na een tien
daags verblijf in Oost-Berlijn zeg ik
'Hindert niet. hoer, of ik hem 's a-
vonds lees'. Ik weet nu heel precies
wat vrijheid is en dan bedoel ik
vooral vrijheid van denken.
Misschien kunt u hier de mensen die
zo met bijbelteksten argumenteren,
soms zeer onsympathiek, eens op wij
zen.
Zelf ben ik rooms-katholiek, en ik
heb heel bewust voor uw dagblad
gekozen. Eenmaal zijn wij katholieken
zó verguisd via een bijbeltekst, dat ik
me afvroeg: 'Moet dat nou?' Ik houd
er helemaal niet van, dat we allemaal
hetzelfde denken, maar dan hoef je
een ander toch niet te verguizen? Ik
heb het met een schouderophalen
over me heen laten gaan. Er zijn per
slot van rekening ergere dingen.
Maar één ding hoop ik: dat er in
Nederland vrijheid van pers zal blij
ven. Na mijn verblijf in Oost-Berlijn
waar je als individu niets bent,
waar ik de Pruisische soldaten weer
heb zien stappen en de kogelgaten
nog ln talloze muren heb riep zitten
heb ik in Nederland mijn ogen
eens goed opengezet om te kijken wat
wij hier allemaal hebben en hoe vrij
wij zijn.
Sterkte bij uw werk en vecht voor uw
vrijheid.
Amsterdam
Mevr. L. Ch. Molenaar
PRAAG De priester Josef Kosinka
(60) uit het Tsjechoslowaakse Nove
Mesto nad Metuei is op 17 juli in een
gevangenis in zijn land overleden.
Kosinka had enige maanden tevoren
zijn preekconsent verloren. In juni
werd hij gevangengenomen. De reden
hiervoor is niet bekend gemaakt. Ook
de oorzaak van zijn dood is onduide
lijk. Een week na zijn overlijden is
hij gecremeerd.
Giteravond werden de ongeveer drie
honderd deelnemers door burgemees
ter Samkalden van Amsterdam ont
vangen in het Van Gogh Museum en
vanochtend spreekt de vroegere voor
zitter van de Europese commissie dr.
S. L. Mansholt over de verantwoorde
lijkheid van de mens in de wereld
van morgen.
De Iheu is de overkoepeling van de
humanistische organisaties in de we
reld. In ons land is het humanistisch
verbond bij de Iheu aangeloten. De
internationale voorzitter is de Neder
lander prof. dr. J. P. van Praag, Hij
beschrijft het congres als een vier
jaarlijkse reünie, waar ditmaal iets
meer aandacht wordt besteed aan de
problemen van morgen, de kwaliteit
van het menselijk leven, het bevol
kingsprobleem, het milieuvraagstuk,
en de verdeling van de welvaart in de
wereld. Over deze kwesties zal een
reeks van sprekers het woord voeren,
onder wie ook de Nederandse socio
loog prof. dr. P. Thoenes (over het
doel en de middelen van een huma
nistische maatschappelijke verande
ring).
Het uitgangspunt van de besprekin
gen is volgens prof. Van praag de
overtuiging dat de menselijke proble
men door mensen moeten worden op
gelost. 'Weliswaar geloven we niet
meer zo absoluut in de menselijke
mogelijkheden als in de negentiende
eeuw, maar we streven nog altijd
naar een zo groot mogelijke ontwikke
ling van de mens op eigen kracht,
gericht op persoonlijke ontplooiing in
vrijheid, gelijkheid en verbonden
heid'. Prof. Van Praag gebruikt het
woordje 'geloven' met enige reserve
als hij zegt: 'We geloven dat we met
elkaar een betekenisvol leven kunnen
opbouwen, maar of het ons ooit zal
lukken, dat is een open vraag'.
Van een onzer verslaggevers
ZEIST Zeventig calvinisten uit vele landen ontmoeten elkaar deze
week op Woudschoten op een conferentie van het Internationaal Re
formatorisch Verbond (IRV). Het thema van de conferentie is 'Chris
tus, onze vrede'.
Het IRV werd opgercht in 1953 tij
dens een conferentie in Montpellier
(Frankrijk) op initiatief van de Ne
derlander dr. Jan D. Dengerink, de
Engelsman dr. Philip E. Hughes en
de Fransman dr. Pierre Ch. Marcel.
Sindsdien zijn regelmatig conferenties
gehouden, zodat de samenkomst van
deze week de negende is. Ook in 1964
was Wcudsohoten conferentieplaats.
Dr. Pierre Marcel, secretaris-generaal
van het Franse bijbelgenootschap en
voorzitter van het Franse caivijnge-
nootschap, houdt vanmorgen als presi
dent van het IRV (sinds 18 jaar) de
openingstoespraak. Hij verteld ons
overigens, dat dit de laatste conferen
tie ls, die hij als president meemaakt.
Hij is 64 jaar.
De betekenis van het IRV ligt volgens
dr. Marcel vooral in het stimuleren
van de doorwerking van het calvinis
me in vele landen van de wereld. Zo
verleende het IRV belangrijke finan
ciële en morele steun bij het vertalen
en uitgeven van werken van Calvijn
en andere reformatorische lectuur in
onder meer het spaans, japans, kore-
aans, portugees, hongaars en indone-
sisah. Verder verschijnt eens in het
kwartaal het International Reformed
bulletin voor de verdieping en ver
breiding van het calvinistisch denken.
Ondanks een chronisch gebrek aan
geld en mankracht (het IRV moet het
zonder vrijgestelden doen) heeft deze
kleine enthousiaste groep in de afge
lopen twintig jaar toch wel het een
en ander bereikt. Marcel wijst daar
voor alleen maar op wat hij noemt
het Calvijn-reveil in Frankrijk en de
franssprekende wereld. Dit werd moge
lijk door de uitgave van Calvijns
Institutie, verschillende commentaren
en prekenbundels van de kerkhervor
mer en andere reformatorische lec
tuur, zoals een franse vertaling van
de Dordtse Leerregels, dank zij de
steun van het IRV.
Juist nu de 'nieuwe theologie' haar
tijd weer gehad heeft, ziet Marcel
nieuwe kansen voor hét calvinisme,
mits niet conservatief, maar eigentijds
ingaand op de huidige problematie-
ken.
Daarom houdt de conferentie zich
deze week bezig met het christelijk
begrip verzoening. Vandaag zal prof.
dr. Herman Ridderbos uit Kampen dit
thema bijbels uitdiepen. Morgen en
donderdag zal de Engelse industrieel
George Goyder spreken over verzoe
ning in de arbeidsverhoudingen en
over verzoening tussen de volken -
arm en rijk. Vrijdag gaat Pierre Mar
cel dan in op verzoening in het gezin
en tussen de generaties.
De deelnemers komen uit verschillen
de Europese landen, maar ook uit
Amerika en zelfs uit Korea.
TAIZE In aanwezigheid van Phildp
Potter, de secretaris-generaal van de
wereldraad van kerken en van kardi
naal Wiilébrands, de president van
het secretariaat voor de Christelijke
eenheid wordt op 30 augustus in Tai-
zé het wereldconcilie voor de jeugd
geopend. Het concilie zelf duurt ver
scheidene jaren. De openingszitting
eindigt op zondag 1 september.
Hoeveel jongeren voor de zitting naar
Taizé zullen komen is nog niet te
zeggen. Op het moment verblijven elk
weekeinde tussen de 1.500 en 2.500
jongeren op de heuvel van Taizé.
De prior van Taizé, Roger Sdhutz, wil
dat het jongerenconciiie voor veel
jongeren een antwoord zal zijn op de
twijfel en moedeloosheid van onze
dagen. Ter gelegenheid van het conci
lie is bij Ambo een boekje versche
nen, waarin Schutz zegt: De hele
zomer van 1969 hebben wij gepro
beerd ons rekenschap te geven van
het overweldigende pessimisme dat de
kerk bedreigt en haar tot in de kern
aantast. Uitdrukkingen als 'waar is
het eigenlijk goed voor?' of 'd t is
achterhaald' zijn soms voldoende om
bepaalde mensen elk houvast te doen
verliezen en te ontmoedigen. Dit
toont hoe groot tegenwoordig het ef
fect van slecht nieuws is op Gods
volk. Sinds ongeveer twee jaar consta
teer ik de gevolgen hiervan. Mannen
en vrouwen, die met hart en ziel
verknocht waren aan de kerk begin
nen te wijfélem. Andere menen hierte
gen te moeten opkomen en beginnen
een ware kruistocht. Onze tijd ds zo
triest, dat niemand de kracht op
brengt om weikelijk aan de toekomst
te bouwen'.
Taizé, durven te leven, onderweg naar
het jongerenconciiie; uitgave Ambo;
lSS^aginaXj^rijs^^LSO^^^^^^^
ZEIST De zendingsdag van de gere
formeerde zendingsbond, vorige week
in Driebergen heeft 167.000 gulden
opgebracht. Hierin zijn behalve de
collecten ook de opbrengsten van de
diverse verkopingen begrepen, maar
niet de nagiften, die nog steeds bin
nenkomen. Vorig jaar bedroegen deze
nagiften nog eens 13.000 gulden.
Van een onzer redacteuren
WASHINGTON In de Verenigde Staten is een religieus verbond
opgericht dat actie wil voeren voor handhaving van de uitspraak van
het Amerikaans hooggerechtshof van januari 1973, waarbij abortus
vrij gegeven werd.
Twintig joodse, protestante en andere
godsdienstige groepen zijn hierin sa
mengegaan en hebben een bureau ge
vestigd in Washington om van daar
uit actie te voeren tegen de talrijke
sterke groepen, die de abortus aan
banden willen leggen.
Het recht op abortus is in de Vere
nigde Staten thans alleen beperkt
door de levensvatbaarheid yan de foe
tus buiten het lichaam van de moe
der. Het religieus verbond heeft de
steun van 34 vooraanstaande kerkelij
ke leiders, onder wie tien protestante
bisschoppen. Zij hebben hun handte
kening gezet onder een verklaring die
voor elk mens het recht opeist om
voor of tegen abortus te kiezen vol
gens het eigen geweten. 'Het is abso
luut nodig', zegt de verklaring, 'te
werken aan een algemeen bewustzijn
van het grondbeginsel dat in een
pluralistische samenleving de staat
niet in de wetten één- bepaald gods
dienstig of ethisch gezichtspunt verte
genwoordigt, waarover binnen de
Van een verslaggever
TERNEUZEN Door het lozen van
een extra grote hoeveelheid afvalwa
ter door DOW-Chemical in Terneuzen
borrelde gistermiddag een tijdlang
een witte substantie uit de Wester-
schelde op, Aanvankelijk dacht men
dat een chemische pijpleiding onder
de Oosterschelde door een anker was
stukgetrokken. De rijkspolitie te wa
ter en een deskundige van Dow-Che-
mical ontdekten dat het lozingssy
steem van de chemische fabriek oor
zaak van de verontreiniging was.
Om het koelwater en het vele regen
water in de buizen snel weg te pom
pen liet men de machines extra hard
draaien.
godsdienstige groepen verschillend
wordt gedacht Wie voor godsdienst
vrijheid is kan met ons strijden tegen
elke poging om ons land via wijziging
van de grondwet of andere wetten
terug te voeren naar de periode dat
abortus een misdaad en voor iedereen
verboden was en toen vooral aan de
armen ontzegd werd hun eigen beslis
sing te nemen'.
Onder de deelnemende organisaties
zijn: het maatschappelijk werk van de
Amerikaanse baptisten, de nationale
raad van joodse vrouwen, de presbyte
riaanse commissie voor vrouwenwerk,
de unitarische vereniging, het cen
trum voor sociale actie van de vere
nigde kerk van Christus en de raad
voor kerk en samenleving van de
verenigde methodistisce kerk en van
de presbyteriaanse kerk.
Onderscheiding De heer J. Metz
uit Bloemendaal, oud-inspecteur-gene
raal van de scheepvaart, die op 1
augustus wegens gezondheidsredenen
met pensioen is gegaan, is benoemd
tot ridder in de orde van de Neder
landse Leeuw.
Ereburger Mr. Jaap Burger, oud-
fractievoorzitter van de PvdA in de
Tweede Kamer en lid van de Raad
van State wordt ereburger van zijn
geboorteplaats Willemstad. Het ge
meentebestuur van deze Noordbra
bantse gemeente zal hem het erebur
gerschap aanbieden in een bijzondere
raadsvergadering op zaterdagavond 10
augustus, tien dagen voor zijn zeven
tigste verjaardag. Burger zal die dag
in Willemstad ook het startsein geven
voor de tiende prestatie zwemtocht
over het Hollands Diep.
PTT
De PTT ls via de telefoon en de
posterijen één van de overheidsinstan
ties waarmee het grote publiek 't
meest te maken heeft. Je verhuist
niet iedere maand en ook is je pas
niet om de drie maanden verlopen
zodat je met de burgerlijke stand
betrekkelijk weinig in aanraking
komt, maar met de PTT is dat anders.
Iedereen heeft tegenwoordig bijna te
lefoon en iedereen heeft wel eens iets
te doen op het postkantoor. Vandaar
dat de mate waarin het publiek servi
ce ontvangt van deze instanties ihier
nog al nauw luistert. Enkele feiten
uit de laatste twee weken, onder
steund door meerdere ervaringen,
doen mij daar niet al te gerust op
zijn. Wanneer ik op donderdagavond
zij het laat, een brief post in de bus
van een van onze grootste stations,
dan komt het mij vreemd voor wan
neer deze brief pas op maandag be
zorgd wordt in een plaats in het
midden des lands, eveneens gelegen
aan een station. Dit komt erop neer
dat zonder bijzondere feestdagen een
brief er een halve week over doet.
Onlangs moest ik op een kantoor met
drie loketten een cheque innen en
een aantal postzegels kopen. Het in
nen van de cheque nam een kwartier
in beslag (één loket bleef onge
bruikt), terwijl ik om postzegels te
kopen opnieuw in een niet onaanzien
lijke rij met alle risico's daarvan had
moeten aanschuiven. Het innen zelf
nam niet meer dan een minuut. Nu
gaan de tarieven opnieuw omhoog.
Dat zal wel nodig zijn, neem ik aan,
als spreekt het mij minder toe dat dit
moet omdat de posterijen met verlies
werken terwijl andere takken van de
PTT winst maken. Ik vermoed dat
vetel mensen er zo over denken. Die
mensen verwachten wel dat in het
parlement niet alle verhogingen, vaak
met een belachelijk hoog percentage,
geslikt worden. En over de service
zou dan ook wel eens te praten zijn.
NED. HERV. KÉRK
Beroepen te Arnhem: C. J. Janssen te
Maastricht; te H.I. Ambacht: J. den
Dikken te Benthuizen; te Oene: C.
Evers, te Leerbroek.
Aangenomen naar NoordJaren: kand.
G. v. Dijk te Kampen.
Bedankt voor Groot Ammers: M. B.
v.d. Akker te Stellendam.
Beroepbaar: kand. A. Boer, F. C.
Dondersstraat 34 bis. Utrecht.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Steen-wijk en te Wetsin-
ge/Sauwerd-Winsum: kand. H. de
Vries te Enschede; te Drachten (miss.
arbeid op West-Borneo): G. E. Geerds,
kand. te Drachten die dit beroep
heeft aangenomen.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt: vcor Hilversum: Chr. v.d.
Poel te Yerseke; voor Werkendam: H.
Liigtenberg te Terwolde.
Fred Lammers: Tot u spreekt Hare
Majesteit de Koningin. Hollandla -
Baarn. ƒ24.90.
De hofcroniquer Lammers heeft een
selectie samengesteld uit toespraken
door prinses Juliana gehouden ln de
periode van 1927 - 1948 en een verza
meling bijeen gebracht van toespra
ken die zij als vorstin hield in de
jaren 1948 - 1974. De auteur wijst er
in een voorwoord op dat de Koningin
haar toespraken niet door anderen
laat opstellen.
'Mijp toespraken maak ik altijd zelf.
Je inspireert je wel eens op iets. Je
citeert eens wat of vraagt eens wat
gegevens. Natuurlijk, dat is allemaal
mogelijk, maar ik maak ze toch zelf.
Behalve de troonrede', aldus de uit
spraak die de Landsvrouw gedaan
heeft kort voor haar zilveren rege
ringsjubileum.
De meest persoonlijke toespraken van
koningin Juliana zijn haar kerstrede
voeringen. Tafelredes uitgesproken bij
staatsbezoeken, bieden minder moge
lijkheid persoonlijke gevoelens te ui
ten. Het geschreven woord krijgt in
dit rijk geïllustreerde werk ook aan
dacht in de vorm van brieven, die zij
als kind, opgroeiend meisje en later,
bij onderscheidene gelegenheden,
schreef.
Bijzondere aandacht verdienen de ge
laden toespraken, die zij hield vanuit
Canada tot het geknechte vaderland.
Op 30 april 1944 zei ze tot bezet
Nederland onder meer:
'Wij zien de ontzaglijke tegenstelling
van aan de ene kant de helse duister
nis van 'svijands wanhoop en de
dagelijks nieuwe misdaden, die daar
uit voortkomen, en aan de andere
kant het door de duisternis brekende,
voortdurend sterkere licht van de na
derende overwinning'.
Wie dit boek van toespraken niet
zelden ook persoonlijke aanzeggingen
leest, wordt telkens getroffen door 'n
geloofsgetuigenis, dat bij voorkeur
in de kersttoespraken doorklinkt
Zoals in dit voorbeeld, Kerst 1951
'En wat geeft net te werken, te
zwoegen en te ploeteren, als we niet
meewerken aan wat waarde heeft voor
God? Hij is het Leven. Het perpe
tuum mobile. Hij is schepping. Hij
laat allen steeds veranderen. Hij
schept het hogere dan wij, waaraan
wij echter mogen meewerken'.
En elders in deze toespraak: 'Vanuit
de eeuwig barende tijden, door God
geleid, zal Nederland zichzelf gebor
gen weten door offering in eenvoud
en door waakzaamheid voor 's mensen
plicht en 's mensen recht'.
Voor zover nodig draagt dit boek er
toe bij de mens Juliana te leren
kennen.
Rfs
I