Tien vingers
Boeiende leidraad voor
Vlaamse 15e eeuwse kunst
^4
Erich Kastner
(75) overleden
Werkloosheid
Paul Brand
Chirurg in India
Radio en televisie programma's
lil
Dronken jongeman
rijdt twee zusjes
aan: zwaargewond
Even
puzzelen
Feike Asma geeft in
Beilen orgelconcert
TROUW/KWARTET DINSDAG 30 JULI 1974
BINNENLAND/RADIO EN TV
n
'Dit is ongetwijfeld een der fraaiste boeken ooit aan de Vlaamse 15e eeuw gewijd?, aldus de flaptekst
van Leo van Puyvelde's laatste werk 'De Vlaamse Primitieven'. (Scheltens en Giltay, Den Haag,
f 79.50.). !\u willen dit soort aanbevelende teksten wel eens die irriterende overtreffende-trap-toon
hebben van S.T.E.R.-spotjes, maar in dit geval verdwijnt een eventueel opgekomen irritatie al bij het
eerste doorbladeren. Het is inderdaad een der fraaiste boeken over dit onderiverp, die ik ooit in han
den heb gehad, de illustraties zijn zoals aangekondigd, prachtig, de tekst, die een boeiende leidraad
geeft voor de Vlaamse 15e eeuwse kunst, is prettig leesbaar.
Voor iedereen, dat wil zeggen voor
iedereen, die zo'n prijs wil (of kan)
uitgeven voor een boek. Want - en
dat zegt Van Puyvelde zelf al in zijn
Woord Vooraf 'Kunst is heden nog
slechts iets zeldzaams, voor mensen
die uit zijn op kennis en bezit'. En
verder: 'Op het einde der middeleeu
wen wist men echter wèl wat levens
kunst was, men gunde zich nog de
tijd om te denken, om zijn gevoelsle
ven te organiseren, om zich over te
geven aan mijmeringen'.
Eerder heeft hij het er dan al over
gehad dat de mensen toen leefden in
woonkamers waarin meubelen, tapij
ten en gebruiksvoorwerpen prijkten,
waarvan het functionele karakter en
de toegepaste versiering 'aan hun
vorm een reële schoonheid verleen
den'. En over de kledij der burgers,
die kleurrijk was en met zwier gedra
gen werd. Terwijl wij nu. zoals hij
schrijft, in bajiale of verouderde be
huizingen wonen tussen stijlloze meu
belen of twijfelachtig antiek
Onzin
Uitspraken, die kennelijk meer inge
geven zijn door een niet te stuiten
enthousiasme voor de kunst uit die
tijd, dan door kennis van zaken over
de leefwijze van 'het volk' in die
dagen. Want het is natuurlijk gewoon
onzin te verklaren, dat toen 'het hele
leven doortrokken was van kunstzin'.
Je hoeft je alleen maar af te vragen:
wie waren het die de kunstenaars
opdrachten verstrekten, waar prijkten
die meubelen en tapijten en wie
droeg die zwierige kledij?
En wat die belangstelling betreft voor
Jan van Eyck's veelluik 'Het Lam
Gods' in de Gentse St. Baaf, waar
toen. als het op feestdagen geopend
werd, het publiek toestroomde: 'n paar
weken geleden heb ik ook nog een
half uur in de rij gestaan om dat
juweel tien minuten over vele hoof
den heen mogen bekijken... Er is niet
zo erg veel veranderd.
Maar dat doet allemaal niets af van
de wonderbaarlijke intense visie op
mens en wereld, die de Vlaamse schil
ders in hun werken tentoonspreiden.
De Vlaamse Primitieven. Van Puyvel
de doet geen poging die al te lang
ingeburgerde benaming te verande
ren. maar geeft wel te kennen, dat ze
die geheel ten onrechte hebben gekre
gen. Hij gaat daar niet verder op in,
waarschijnlijk omdat hij vond, dat de
reproducties wat dat betreft meer zeg
gen dan welke weerlegging dan ook.
Wèl stelt hij dat de 15e eeuwse
Vlamingen de moderne normen van
het schilderij hebben bepaald en dat
ze ook een aantal, nog steeds bestaan
de genres, in het leven hebben geroe
pen, zoals het gewone en groepspor
tret, het stadsgezicht, het landschap,
het historieschilderij, het stilleven.
Olieverf
Hoewel hij bepaalde vernieuwingen
die de Primitieven (technisch) toege
past zouden hebben toch ook weer
tegenspreekt. Zoals het al heel lang
als vaststaand aangenomen feit, dat
Jan van Eijck de olieverf zou hebben
uitgevonden, of het werken met gla
cis, met doorschijnende verflagen
over elkaar dus, waaraan deze schil
derijen hun blijvende glans te danken
zouden hebben. Het idee, dat afkom
stig is van Giorgio Vasari en dat
(volgens Van Puyvelde) zonder meer
nagepraat is door de laat 16e eeuwse
Vlaamse kunstorieus Carel van Man
der. ('Het getuigenis van Vasari heeft
niet de geringste waarde, hij is trou
wens geen tijdgenoot en zijn stijl
mist alle helderheid'). Van Puyvelde
zelf heeft documenten gevonden,
waaruit blijkt dat olieverf al in de
14e eeuw werd toegepast. Maar in de
schilderijen van de (latere) Primitie
ven heeft de scheikunde nog nooit
een druppeltje olie kunnen vinden.
Het lijkt hem zeker, dat ze toen het
hele ei als bindmiddel gebruikten, de
dooier, zowel als het wit. Het 'grote
Vermoedelijk portret van Jacoba van Bourgondië. Londen, Nat. Gal
lery.
geheim' van hun techniek, is volgens
hem alleen te vinden in de zorg
waarmee ze schilderden.
Dit kostelijk uitgevoerde boek (26 x
28,5 cm. met 124 zwart-wit en 45
opgeplakte afbeeldingen in schitteren
de kleuren) omvat ook de levensbe
schrijvingen van de voornaamste
meesters en besluit met een catalogus
van de werken, waarover documenten
bestaan, aangevuld met de belangrijk
ste toegeschreven schilderijen.
MÜNCHEN De bekende Duitse
schrijver Erich Kastner is maandag
op 75-jarige leeftijd in een ziekenhuis
in München overleden. Hij schreef
gedichten, proza (zoals 'Emil und die
Detektive' en 'Fabian') en toneelstuk
ken o.a. 'Die Schule der Diktatoren'.
KMstner, die op 23 februari 1899 als
Erich Kastner, op 62 jarige leef
tijd.
zoon van een zadelmaker in Dresden
werd geboren, studeerde na de eerste
wereldoorlog germanistiek, geschiede
nis en filosofie. Hij werkte tijdens
zijn studietijd als redacteur bij het
'Leipziger Tageblatt' maar werd er
om zijn radicale opvattingen ontsla
gen. Hij vestigde zich in Berlijn als
letterkundige. Toen Hitler in 1933
aan de macht kwam bleef hij in
Duitsland om getuige te zijn van wat
er gebeurde. Dat was o.m. het ver
branden van ook zijn eigen boeken
door de Nazi's. Tweemaal in 1934
en 1937 werd hij door de Gestapo
opgepakt. In die tijd werden zijn
boeken in Zwitserland gepubliceerd.
Na de oorlog vestigde hij zich in
München waar hij redacteur van de
Neue Zeitung werd en een blad voor
jongeren oprichtte. Zijn uit 1930 date
rende 'Emil en de detectives' werd in
27 talon vertaald en werd ook tot
toneelstuk bewerkt en verfilmd.
Werken in textiel
in Haarlemse hallen
HAARLEM In de Vishal en in de
Vleeshal te Haarlem is van 7 septem
ber tot en met 10 november een
overzichtstentoonstelling te zien van
de nieuwe ontwikkeling in de textiel
kunst in ons land. Er zal werk ge
toond worden van dertig Nederlandse
textielkunstenaars, die gebruik maken
van materialen en technieken, uiteen
lopend van wol en leer tot kunstve
zels, en van het oude weven tot
ruimtelijke vormgeving. De expositie,
getiteld 'Werken in textiel' wordt ge
organiseerd door.de afdeling moderne
kunst van het Frans Halsmuseum.
SMIDJE VERHOLEN
Eerst een rechtzetting. Gisteren heb
ik de reportage over Melina Mer-
couri's terugkeer in Griekenland
toegeschreven aan medewerkers van
VAR A's 'Achter het Nieuws'. Dat was
onjuist. De eer kwam toe aan Wim
Jansen en cameraman Chris van
Duuren van de NCRV, die kunst- en
vliegwerk hadden moeten toepassen
om de film nog in de uitzending van
Hier en Nu te kunnen uitbrengen. Het
aandeel van de VARA bestond uit het
spitse interview van Stevin de Winter
met Mavros, de Griekse minister van
buitenlandse zaken.
De collega van Hier en Nu. bij wie
ik mij verontschuldigde, wist gelukkig
begrip op te brengen voor het feit
dat ik mijn aandacht op die avond
had moeten verdelen tussen mijn
televisietoestel en een zieke huis
genoot. Dan raak je als beroeps-
kijker lelijk in de knoop.
Nu dan het maandagavondprogramma.
Bij de NCRV heb ik een aardige
aflevering gezien van 'Black Beauty",
een film die onze hond altijd weer
voor problemen stelt. Ook hij heet
namelijk Beauty en als hij die
naam uit de kijkkast hoort knallen
reageert hij altijd onmiddellijk.
Daarna staart hij mij aan met een
gezicht van 'wie roept, me daar nou
weer voor de flauwe kul?'
De olieloze rariteiten-rally vertoonde
weinig eoht ingenieuze invallen.
Het werd een soort Spel zonder
grenzen in miniatuur vanwege
Barend Barendse die kennelijk met
een grijnslach op het blozende
gelaat geboren is. Zou die man ooit
wel eens in de puree zitten? Het
lijkt onbestaanbaar.
Na een aflevering van 'Alle hens',
een TV-feuilleton dat duidelijk be
hoort tot de routineprodukten van de
BBC, signaleerde AVRO's Televizier
Magazine onder mee rde verwikke
lingen bij de abortuskliniek Bloemen-
hove, en minister Boersma's
bezorgdheid over de nog altijd
klimmende werklosheid. Van de
sectren waarin sprake is van een
hoog percentage 'blijvende werkloos
heid' noemde hij de bouw en de
administratieve beroepen. Er zijn
er, nog wel een paar aan toe te
voegen, zeker op een wat langere
termijn.
Ik was het met Jaap van Meekren
eens, toen hij zinspeelde op het eerder
bezig zijn met de gevolgen dan met
de oorzaken zelf. Over één van de
voornaamste punten hoor je nog niet
zo bar veel hardop denken, namelijk
dat ons een situatie wacht, waarin een
niet gering deel van de bevolking ge
durende het hele leven geen deel
behoeft uit te maken van het arbeids
proces. Ook minister Boersma sprak
slechts over een werkloosheid van
maanden Hoe bezorgd moeten we dan
wel zijn als het een kwestie van jaren
dreigt te worden? Dat is waarschijn
lijk geen science fiction.
De reportage in AVRO's Televizier
over de antiekdiefstallen had een sterk
waarschuwend en preventief karak
ter. Een gedupeerde kunstliefhebber
bleek het ei van Columbus te hebben
gevonden om de zogenaamde
'gaatjesboorders' tegen te werken.
Op zijn beurt boorde hij een gaatje,
maar nu in.de schuifstang van de
espagnoletsiuiting. Daarin steekt hij
een stevig boutje, zodat een in
breker de hefboom niet heeft gezien.
Tussen haakjes: er lopen ook kerels
langs de huizen die brutaalweg
vragen of u antieke klokken of schil
derijen te koop hebt. Zegt u dat u
ze niet wilt verkopen, dan zit u al
fout, want u heeft ze dan kennelijk
wel in huis.
Ton Hydra
85. Wat zullen we nou hebben?' riep
de smid uit. 'Niet op reageren',
vond de hertog. 'Jodocus zal wel open
doen, want dat behoort tot zijn dage
lijkse taak'. 'Jodocus is in de tuin',
riep de smid uit 'O, o, o, als alles nu
maar niet mis gaat Stel je eens voor,
dat de opa's Zeurtjes en van Zemelen
voor de deur stondenEn wèg
was de smid, met een athletische
sprong, de oude hertog verbaasd ach
ter latende met de kwellende vraag
wie of er wel bedoeld konden zijn
met de opa's Zeurtjes en van Zeme
len. De goeae man herinnerde zich
niet zo gauw, dat ae smid hem al
lang verteld had van de twee ver
momde schurken. 'Wat een namen!'
gromde de hertog, pijnlijk getroffen
door het denkbeeld, dat dragers van
zulke namen brutaal genoeg waren
zomaar aan de voordeur van een her
togelijk slot te bellen. Maar de edel-
FERDINAND
man vond al gauw vrede bij de ge
dachte, dat zijn vriend Verholen wel
zo goed zou zijn de hertogelijke vrede
van het slot te herstellen door het
grauw van de deur te jagen. Deed
de smid dat ook? Was hij ook aan het
jagen? Nee, helemaal niet. Hij vond,
dat je niet voorzichtig genoeg kon
zijn. Daarom bukte hij zich en beurde
hij voorzichtig en onhoorbaar het
deksel van zijn brievenbus op. Toen
bracht hij zijn oog voor de gleuf om
te zien of het inderdaad Platvink-
Jantje en Franse Sj3rl waren, die
daar stonden. Wie zal nu in staat zijn
de schrik te beschrijven, die hem om
het hart sloeg, toen hii in een kwaad
aardig oog keek, dat brutaal naar
binnen tuurdeDe persoon aan
de andere kant van de deur wie het
dan ook mocht zijn, had hetzelfde
gedaan en had ook zijn oog voor de
brievenbus gebracht. Geschrokken liet
de smid de klep van de brievenbv
lichtballen. Doch toen eerst rec|e
brak een hels tumult los. Een zwaMa
schoen werd op uiterst ruwe wijl
tegen de deur geplant en herhaal»
dit enige malen, zodat het door In -
huisdreunde Toen riep een raun d
en onbeschaafde stem; 'Hela! Ken Je
niet open doen? Mot ik soms de detitt
uit zijn post trappe?' Verbaasd luste^ h
de de smid toe. Wat kon dat zijirk
Doch nog verbaasder was hij, toen mei
Jodocus hoorde. Ja, ja, wij kunnen n d
zien wat de smid niet kon ziek,
Jodocus kwam er met grote passa.
aanlopen en zei streng en bestraffende
'Zeg eens, jeugdige rekel! Wilt ge di h
ordinaire geschreeuw wel eens achtepr
wege laten? En w'-t ge ophouder!
tegen onze deur te trappen?'
staa rustig te kijke'. merkte de toeg|
sproken persoon op
Thorns harmonie-orkest
winnaar in Kerkrade
KERKRADE De harmonie St. Mi-
chaël uit Thorn heeft zowel de inter
nationale wisselprijs (beschikbaar ge
steld door koningin Juliana) als de
nationale wisselprijs (van prins Bern-
hard) bij het Wereld Muziek Con
cours van Kerkrade gewonnen. Dit
muziekfeest, dat zondagavond werd
besloten met een concert door het
corps van de Garde Républicaine uit
Parijs, heeft ruim 200.000 bezoekers
getrokken
In de sectie fanfare van de concert
wedstrijden behaalde de fanfare St
Cecilia uit Ubachsberg (Limb.) de
hoogste internationale en nationale
onderscheiding. Bij de brass-bands
ging de internationale eerste prijs
naar de Camborne Band uit Cambor
ne (Engeland). De hoogste nationale
onderscheiding was voor Excelsior uit
Surhuizum (Friesland).
36
'Beschadigde zenuw", was zijn com
mentaar. 'En spierverlamming van de
binnenwaarts gelegen spieren. Volle
dige ongevoeligheid dus. Er is vol
strekt geen gevoel meer in de hand,
zoals u wel zult weten, als deze soort
lepra in dit stadium is gekomen, het
zij in de handen .dan wel in de
voeten'.
Nee. dat wist Paul niét. En als hij
het al had geweten, dan had het toch
in elk geval nooit indruk op hem
gemaakt. Nu trof het hem fel. Wat
dat zijn, om de handen van een
ander vast te houden, iets aan te
raken, en niets te voelen! Om over de
grond te lopen zonder het zachte gras
te voelen of de ruwheid van klei of
scherpe stenen. Paul ging op de jon
geman toe.
'Mag ik eens uw handen bezien? Hij
poogde zich in het Tamil verstaanbaar
te maken, en het lukte wonderwel.
Met de zijdelingse beweging van het
hoofd, die 'ja' beduidt kwam de jon
gen overeind, en hield glimlachend
zijn handen naar voren. Paul nam ze
in de zijne en bevoelde met zijn eigen
soepele, gevoelige vingers de misvor
mingen. Nadat hij ze enkele ogenblik
ken had bekeken, boog hij de stijve
vingers open en plaatste zijn eigen
rechterhand in die van de patiënt.
'Grijpt u mijn hand eens vast', zei hij.
'Druk er maar in zo hard u kunt'.
Tot zijn verbazing schoot een felle
pijn door zijn handpalm. De patient
had een stalen greep. Het was vanzelf
sprekend geen normale handdruk, om
dat de gebogen vingers hun nagels zo
diep in Pauls vlees drukten dat zijn
huid wel doorboord leek te worden.
Maar geen normale, gezonde hand zou
krachtiger kunnen zijn geweest. Bijna
had Paul een kreet niet kunnen ir-
Dorothy
Clarke
Wilson
Vertaling:
H. A. Schreudcr
houden. Maar scherper nog dan de
fysieke pijn was de plotselinge schok
waarmee hij iets op het spoor kwam.
'Die hand is allebehalve verlamd',
riep hij uit, zijn gekneusde vingers
bevrijdend. 'Daar zitten nog goede
spieren in. héél goede zelfs!'
Terwijl zij teruggingen vuurde Paul
de ene vraag na de andere op zijn
collega af. Hoe kwam het dat vingers
en tenen van lepra-patiënten weg-
schrompelden? Waren de verlam
mingsverschijnselen toevallig, of ont
stonden ze volgens een bepaald pa
troon? Bestond er een kans dat langs
chirurgische weg een klauw-hand
weer bruikbaar kon worden gemaakt,
en als dat zo was: waarom was het
dan nooit geprobeerd?
Dokter Cochranes antwoord op al die
vragen was opnieuw gelijkluidend.
'Dat mag mij vertellen!' daagde hij
Paul uit. En dat waprecies wat Paul
van plan was.
Want eigenlijk was dit het ogenblik
waarop hij zijn 'roeping" kreeg. Nu
was het natuurlijk niet zo, dat het in
een verblindende flits tot hem door
drong: dit is mijn door God gegeven
roeping; dit' is de reden waarom ik
naar India kwam; dit is de weg waar
al de kronkelpaden die ik de jaren
door ben gegaan heenleiden. Hij be
sefte alleen dat hij diep meeleefde
met al die mensen die hij zojuist had
gezien, zowel ten aanzien van hun
fysieke als wat betreft hun psychische
toestand, daar die twee immers niet
te scheiden zijn. En als deze diepe
bekommernis een goddelijke roeping
genoemd mag worden, dan ontving
Paul die deze avond, daar op het
terrein van het sanatorium in Ching-
leput, op het moment dat de pijn
door zijn hand schoot en de nagelaf-
drukken diep in zijn huid kwamen te
staan, even onmiskenbaar als zijn
naamgenoot lang geleden zijn roeping
ontving op die weg naar Damascus
Maar toen hij zijn onderzoek op het
gebied van lepra in 1947 aanving was
er geen sprake van dat hij het gevoel
had daarmee een kruistocht te begin
nen. Hij had maar één doel voor
ogen: enkele indringende vragen té
beantwoorden.
Hij moest zijn studie verrichten in de
paar vrije uren die hij had, en in het
TV-vandaag
NEDERLAND I
NOS
18.45 Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
VARA
19.05 Waarde harpoenen
rood bloeien, film
20.00 Journaal
20.21 Landleven, tv-spel
22.15 Achter het nieuws
22.45 Journaal
NEDERLAND Q
NOS
18.45 Fabeltjeskrant
1.855 Journaal
KRO
19.05 De Voetbalkwis
19.30 De Melchiors, serie
20.00 Journaal
20.21 Sayonara, film
22.45 Journaal
wording, wetenschappelijke serie. 22.30 Ultz.
van het Hum. Verbond. 23.00 Journaal.
BELGIE (Frans)
18.05 Kinderprogr. 18.30 Les chemins des
Vikings, dok. serie. 19.00 Les saintes cheries.
tv-serie. 19.30 Reg. mag. 19.40 Weeroverz.
19.45 Journaal. 20.15 Les secrets de la mer.
dok. serie. 21.05 Rend«z-vous de Juillet.
zedenstudie. 22.40 Journaal.
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Akt. en muz. 10.25
Wenige Schritte, film. 11.40 Dierenfilm. 12.05
Akt. 12.50 Persoverz. 13.00 Journaal. 16.15
Journaal. 16.20 Dok.progr. 17.05 Zweedse
kinderserie. 17.35 Ongewone natuurbeschou
wingen: kinderprogr. 17.55 Journaal.
(Reg. progr. NDR: 18.00 Moorc, film. 18.30
Akt. 18.45 Zandmannetje. 18.55 Nordschau-
Mag. 19.26 TV-serie. 19.59 Progr. overz.
WDR: 18.00 Nws uit Noordrijn-Westfalen.
18.05 Kinderprogr. 18.15 Kinderserie. 18.40
Akt. 19.20 TV-serie, vervolg. 19.45 Dok.
progr.) 20.00 Journaal en weerber. 20.15
Muzikale show. 21.00 Erzlehung vor Verdun,
tv-film. 22.20 Journaal, comm. en weer
ber.
16.30 Progr. voor oudere kijkers. 17.00
Journaal. 17.10 TV-serie. 17.35 Akt. en
muz.
18.25 Arpad. der Zigeuner, tv-serie. 19.00
Journaal. 19.30 Abenteuer eines Sommers. tv-
West-Duitsland. 22 00 Liedjes van Arlk Brau-
er. 22.30 Journaal.
DUITSLAND III WDR
18.30 Sesamstrasse. 19.00 Zandmannetje.
19.05 Amusementsprogr. voor Griekse werkn.
19.15 Weekalmanak. 19.45 Nws uit Noordrijn-1
Westfalen. 19.55 Komm. 20.00 Journaal en
weerber. 20.15 Freizeit, tv-serie. 21.00 C'e
musica, tv-serie. 21.50 Proza.
Speciaal
Radio-vandaag
Marlon Brando schittert in 'Sayo
nara'. De Japanse titel van deze film
uit 1957 betekent 'vaarwel'. Het gaat
dan ook over de onmenselijke anti-
verbroederingswet waardoor veel hu
welijken van Amerikaanse militairen
met Japanse vrouwen door de leger
leiding kapot werden gemaakt. Dit is
de start van een nieuwe KRO-eyclus.
Ned. 2 20.21
Na 'Zomaar een zomeravond' en
een aflevering uit de Engelse serie
'Landleven' is de VARA present met
actualiteiten. In Achter het Nieuws
o.a.
Ned. 1 22.15
Centrale figuur in 'Abenteuer ei-
nes Sommers' is een schaapherder. In
deze van moord verdachte figuur her
kent men Matthias Habich, die kort
geleden als de avontuurlijke baron
von der Trenck over de Nederlandse
buizen ging.
Duitsl. 2 19.30
In 'Het Promotiespel' proberen
de deelnemers elkaar op intellectueel
gebied de loef af te steken. Dit hoor
spel van Maggie Ross is een soort test
van het streeftalent.
Hilv. 2 2130
Liefhebbers van carillonklanken
kunnen luisteren naar d e bespeling
van de beiaard in de St. Maartensto
ren van Tiel. Het is e en AVRO-
opname van het vorige maand gehou
den Internationaal Beiaardconcours.
Hilv. 1 13.49
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
(S) Dag met een gaatje. (8.00 Nws;'"8l!l]
Radiojournaal). S.50 Morgenwijding. 9.00
Romantisch ork.concert. (9.35 Waterst.) 10.
(S) V.d. kleuters. 10.10 Arbeidsvitamine!
(11.00 Nws; 11.03 Radiojournaal). 11.30 Ron
om twaalf: een uur allerlei (11.55 BeuHCl
ber.) 12.30 Overheidsvoorl.uitz. v.d. lan
bouw. 12.40 (S) Eur. Muz.festival v.d. jeu|01
te Neerpelt. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaa
13.21 (S) Viool en piano: mod.muz. 13.49 ai
Intern. Belaardconcours. EO: 14.00 Woord li
waarheid. 14.15 (S) Over en weer: radioma
14.55 (S) Licht ensemble. 15.15 (S) Licht
uitzicht: gewijde muz. 16.00 Nws. 16.111
Klankbord. 16.10 (S) Eigenwijs: kleute!
progr. 16.30 (S) V.d. jeugd. 17.00 <S.p
Mobiel: een beweeglijk progr. voor bewee c
lijke mensen. 17.55 Med.
18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.21
s. 8.3?
Van een verslaggever
AMELAND Een onder invloed ver
kerende Duitse automobilist heeft
twee zusjes, de zeventienjarige Eeke
en de achttienjarige Doetie Hiemstra,
aangereden. De meisjes zijn zwaarge
wond met een extra-boot naar het
vasteland overgebracht. De dader
werd vijf kilometer verder in een
sloot gevonden met de auto over de
kop. Het was de negentienjarige A. C.
uit Essen. Hij is ingesloten.
Andij Williams in het Concertgebouw.
Nws.
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7
(S) Badinerie: klass. muz. (7.30 Nws;
Echo). 8.24 Overweging. 8.30 Nws.
Gymn. v. d. vrouw. 8.45 Hoera vakantie^
kinderprogr. 9.00 Moeders wil is wet i e]
vakantiesfeer. 10.00 De wereld om ons heen i
inf. rubriek. 10.20 (S) Aubade: klasse mui »c
(10 30 Nws) 1100 Gebakjes en een beteor
leven - verhalen van wel en wee. 11.3 .j-
Bejaardenprogr. 11 55 Med. 12.00 (S) Va
twaalf tot twee: KRO's pauzeprogr. (12.2P
Wij van het land: 12.26 Med.; 12.30 Nws u
kantieprogr. (15.30 Nws). Overheidsvoorl.
17.00 Nws uit de Ned Antillen. NCRV: 17.1
V.d. kleuters. 17.30 Nws. 17.32 Echo.
18.00 (S) KRO muz. uit eigen produfcHé
18.30 Nws. 18.41 Echo. 18.50 (S) "Licht
koorzang. 19.00 (S) Zin In muz.: amateut
geven de toon aan. NOS: 1%5Q Den Haa
vandaag. KRO: 20.00 Nws. 20.(»5 Overweging
20.15 (S) Radio Fhilh. Ork.: mod.muz. 2f
(S) Radio Kamerork. met sol.: mod. -
klass.muz. 21.00 (S)' Mod. orkestmuz. 21.3n
Het Promotiespel. hoorspel. 22.20 (S) Klas: ei
kamermuz. 2^.00 Strip: dinsdagavondkran(j
over boeken? 23.10 (S) Bariton en piano
klass. liedéren. 23.20 (S) Fluit en piano
mod.muz. 23.50 (S) Radio Fhilh. Ork.: mod H
muz. 23.55 Nws.
HILVERSUM III ?e
Ieder heel uur 2' Nws. VARA: 7.02 Drie o
_e boterham. 9.03 (S) Pep op drie. 11.0
Aad Bos. 12 03 (S) Drie tusen de middag
een opvallend vrolijke gevar. visite. 14.0
Pop-Kontakt I. 15 03 Pop-Kontakt II: Dnepr
Draai. 16.03 (S) Mlz.
18.02 Joost mag niet eten. VARA: 19
Drie loopt achter: Poprekonstruktie. 20.—,
(Si Nashville. 21.02 (S) Jazz and Blue£J
22.02 (S) (P)opdonder. 22.55 Med. 23.02 (S
Wachten op middernacht. 00.02 (S) In d
kleine uren. 2.02 (S) Kees van Maasdam
3.02 Willem van Beusekoin. 4.02 Alfred La C
garde. 5.02 Hans Hamburger en Wim Bloe
i endaal.
weekeinde. Want al was dokter Nor
man Macpherson teruggekeerd van
verlof, zodat het aantal chirurgen nu
drie bedroeg, toch had Paul dikwijls
acht tot tien, en soms twaalf uur per
dag dienst, waarna hij bovendien nog
voor spoedgevallen kon worden opge
roepen. En als er dan bij nacht en
ontij een boodschapper per fiets van
het ziekenhuis kwam om te waarschu
wen, moest niet alleen de geroepene
opstaan, maar ook een ander, om te
helpen de ene auto waarover Paul en
de familie Carman beschikten, en die
oud was en kuren had, te starten.
Paul yond echter tijd voor zijn onder
zoek, niet in de laatste plaats, door de
ruime medewerking van collega's als
Jack Carman, die dikwijls hun eigen
vrije weekeinde opofferden om Paul
meer armslag te geven.
Allereerst zoch hij de verzamelingen
boeken en tijdschriften van het zie
kenhuis na op besprekingen van chi
rurgische aard, en van verlammingen.
Alles kamde hij uit op onderwerpen
die in verband stonden met lepra,
maar de ziekte werd nooit ter sprake
gebracht. Na weken speurwerk had
hij nog geen enkel bewijs gevonden
waarmee hij de stelling van dokter
Cochrane kon weerleggen, dat bij al
die duizenden orthopedische chirur
gen die zich bezighielden met het
herstel van de hand er niet één zelfs
maar had gedacht laat staan dat er
op dat gebied geëxperimenteerd was
aan de mogelijkheid de afwijkingen
te herstellen die het gevolg waren
van een ziekte die handen en voeten
van tien tot vijftien miljoen slachtof
fers dreigde aan te tasten. Het was in
deze tijd van wetenschappelijke speci
alisatie eenvoudig ongeloofwaardig,
maar het wós de waarheid.
(Wordt vervolgd)
Horizontaal woorden invullen die ver
ticaal dezelfde betekenis hebben. 1.
zangvogel, 2. muze van het minne
dicht, 3. smal bloembed, 4. verdie
ping. 5. een nummer trekken, 6. lang
en smal roeischip, 7. positieve electro
de, 8. soort sleutel, 9. nobele. 10.
Europeanen.
'Geweldig gedaan, Simpkins, alle aansluitingen zitten prima. Alleen.,
dit wordt de huiskamer'.
OPLOSSING VAN GISTEREN
Horizontaal: 1. Pek, 3 roe. 4 olm, 6
tor, 7 alt, 9 sta, 11 os. 12 A.P.. 14
O.T., 15 la, 17. K.O., 19 en, 20 ra, 22
es, 23 mak, 25 ral, 27 kas, 29 ree. 30
aam, 31 Ier.
Verticaal: 1 pet, 2 kor, 3 rol, 5 mat, 7
as, 8 Ta, 9 st, 10 al, 11 ork, 13 Pan, 14
oor, 16 aas, 18 om, 19 e.k., 21 ar, 22
el, 24 aar, 26 alm. 27 kei. 28 sar.
BEILEN D2 organist Feike Asma
uit Maassluis komt woensdagavond 31
juli naar Beilen om in de gerefor
meerde kerk aan de Witte Vaiken-
traat een concert te geven in het
kader van een serie die is georgani
seerd door het nog jonge orgelcomité
Beilen.
Het eerste concert werd verzorgd door
Martin Groenewold.
Feike Asma zal werken spelen
Jan Zwart, Joh. Seb. Bach. Joh.
Krebs, M. Chr. Festing, A. Guilmant,*
M. E Bossi, Gordon Young, Chr.
Widor en van hemzelf.
De serie in Beilen wordt donderdaga-"
vond 8 augustus besloten door Roelof1,
J. J. Hartholt uit Boerakker, de orga-J
nist van de hervormde kerk in Roden/