Oprichting van een
alternatieve wereldraad
zal misschien nodig zijn
Pater uit orde gezet
voor kritiek op kerk
Uit de kerkbladen
LAUSANNE
Seoul} Korea
Vandaag
Op Explo- '74 (in Seoel)
half miljoen Korean en
Trouw
Kwartet
Milieudefensie wil
verbod tot lozing
radio-actief afval
Gedach ten wisseling
van religies
over de vrede
Ambtserkenning:
wijding nodig
Tsjechische jeugd
leest meer
religieuze lectuur
Schooljeugd
pro kerkgang
bisschop in
Ovamboland
Europees kerkelijk
jongerencongres
naar ons land
Profieltekening
van het schaap
met vijf poten
Meer maatregelen!'
tegen priesters in K
Tsjechoslowakije 'e
fllaillfill
Nieuwe boeke
TROUW/KWARTET MAiAMDAJG 22 JULI 1974
KERK/BINNENLAND Tijl
Duitse stem in Lausanne:
LAUSANNE Op het wereldevangelisatiecongres te Lausanne is in scherpe
bewoordingen stelling genomen tegen 'de neiging tot syncretisme' welke de
wereldraad van kerken zou bedreigen: Zelfs is de mogelijkheid geopperd, over
te gaan tot de oprichting van een 'alternatieve' wereldraad.
Nadat eerder de Japanse theoloog Su-
sumu Uda de politieke theologie van
de wereldraad van kerken had aange
vallen, was het nu de Duitser dr.
Gerhardt Bergmann, die de wereld
raad van kerken syncretisme ver
weet, <Lw-z. een oecumenische toena
dering ten koste van het eigen geloof.
Dr. Bergmann is een vooraanstaande
figuur binnen de Westduitse Bekennt-
nisbeweging. Hij deed een beroep op
de wereldraad van kerken terug te
keren tot zijn eigen basis. Wanneer
de wereldraad dat niet doet, dan zul
len 'wij daaruit smartelijke conse
quenties' moeten trekken. Deze conse
quenties zijn volgens dr. Bergmann
terugtrekking uit de wereldraad en de
oprichting van een eigen wereldom
vattende evangelische vergadering.
Hij voegde eraan toe, dat de vergade
ring van Lausanne een duidelijk nee
moet laten horen tegen de 'ideolo-
gisch-humanistische
van het evangelie.
vervreemding'
Poging
Een poging de groeiende spanning
Het Palais de Beaulieu te Lau
sanne, het gebouw waarin het
wereldevangelisatiecongres
houden wordt.
ge-
ROME (CIC) De voormalige aht van het Benedictijnerklooster
'St. Paulus buiten de muren' in Rome en leider van een kritische
gemeente, Giovanni Franzoni, is uit de Benedictijnerorde gezet.
Hem was reeds iedere uitoefening van zijn priesterlijke functies
verboden.
Hij mag echter wel in Italië blijven
en proberen bij een of andere bis
schop in Italië te worden aanvaard.
Wanneer een bisschop hem in zijn
diocesane clerus opneemt, mag Gio
vanni Franzoni weer als priester func
tioneren.
De maatregelen zijn tegen Giovanni
Franzoni genomen vanwege zijn strijd
tegen de banden der katholieke kerk
in Italië met de heersende kapitalisti
sche structuren van het land, maar
vooral vanwege zijn krachtige inzet
voor het behoud van de echtschei-
dlngswet in Italië.
De beslissing over zijn toekomst werd
Giovanni Franzoni zaterdag meege
deeld in de loop van een bespreking
in het vicariaat-generaal van het bis
dom Rome. Aan deze bespreking na
men deel kardinaal Ugo Poletti, die
als vicaris-generaal namens de paus
het bisdom Rome bestuurt, verder de
secretaris van de Italiaanse bisschop
penconferentie mgr. Bartolettl, en de
president van de Benedictijnercongre
gatie. waartoe Giovanni Franzoni be
hoorde, abt Mifsud van de abdij van
Monte Cassino.
Het verzoek van Franzoni om ontsla
gen te worden van de jurisdictie van
de abt van Monte Cassino en recht
streeks gesteld te worden onder het
gezag van de abt-primaat der Benedic
tijnerconfederatie, de Amerikaan Dom
De Rotterdammer
Nieuwe Haag9e Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christe iike Pers
Directie.
Irig O. Postma,
F. Diemer
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor NZ Voor
burgwal 280. Postbus
859. Adam Telefoon
02U 22 03 83. Postgiro:
26 92 74. Bank: Ned.
Midd. Bank (rek nr.
69 73 60 768) Gem airo
X 500.
Weakland, werd afgewezen. Abt-pri
maat Weakland, die op het ogenblik
in Zuid Amerika vertoeft, had zes
weken geleden in een uitvoerige ver
klaring te kennen gegeven, dat hij
het niet eens was met de maatregelen,
die tegen Franzoni genomen werden,
respectievelijk voorbereid werden. Hij
zocht naar een oplossing, welke het
mogelijk zou maken, dat Franzoni
zowel als priester kon verder werken
en lid kon blijven van de Benedictij
ner-confederatie.
Er is tijdens heit onderhoud van zater
dag niet meer gesproken over een
verbanning van Franzoni naar Frank
rijk voor 'een periode van naden
ken'. Het voorstel, dat Franzoni zou
kunnen proberen in een of ander
Italiaans diocees te worden geincardi-
neerd (opgenomen bij de diocesane
priesters), betekent, dat Franzoni in
ieder geval Rome zal moeten verlaten.
Romeinse deskundigen zijn van me
ning, dat er bijzonder weinig kans op
is, dat kardinaal Ugo Poletti, als be
stuurder van het bisdom Rome, hem
zou willen accepteren. Dit betekent,
dat Giovanni Franzoni niet langer
zijn kritische gemeente in Rome zal
kunnen leiden.
Giovanni Franzoni zelf heeft de
nieuwste ontwikkelingen rond zijn
persoon en werk bijzonder terughou
dend becommentarieerd. Voor de kri
tische gemeente in Rome sprak hij
van een 'gematigd gebaar van het
vatikaan'. Hij maakte voorts bekend,
dat hij zelf om ontslag uit zijn orde
had gevraagd, toen in april de drei
ging van het verbod zijn priesterlijke
functies uit te oefenen boven zijn
hoofd hing.
In het verloop der discussies met zijn
gemeenteleden liet Franzoni doorsche
meren, dat het hem persoonlijk min
der gaat om de disciplinaire maatrege
len, welke tegen hem genomen zijn,
als wel om de theologische discussie
over het functioneren van de kerk in
deze tijd De kritische gemeente heeft
er daarom van afgezien besluiten te
nemen
DEN HAAG De Vereniging Milieu
defensie vindt, dat de Nederlandse
regering lozing in zee van Nederlands
radio-aktief afval moot verbieden. Ook
moet ons land getn medewerking
meer verlenen aan nef transport van
buitenlands radio-aktief afval via Ne
derlands grondgebied.
Milieudefensie zegt dit in een verkla
ring naar aanleiding van de lozing
van een hoeveelheid radio-aktief afval
uit diverse landen deze week in de
Atlantische Oceaan.
tussen de conferentie van Lausanne
enerzijds en de wereldraad van ker
ken anderzijds te verminderen deed
de voorzitter van de raad der evange
lische kerk van Duitsland, bisschop D.
Helmut Class. Als gast voor het con
gres uitgenodigd, verklaarde de West
duitse bisschop, dat hij in de eerste
dagen van dit congres had menen te
constateren, dat de 'wil tot een hard
conflict' afneemt. In plapts daarvan
treedt thans volgens hem 'de wens tct
een kritische communicatie'.
Bisschop Class verklaarde verder van
mening te zijn, dat de wereldraad van
kerken er kennelijk nog niét in ge
slaagd is duidelijk zijn bedoelingen
over te brengen, wanneer de wereld
raad spreekt over de dialoog met de
andere godsdiensten en over de chris
telijke zendingsopdracht Daarom kan
een congres als dat van Lausanne een
positieve uitwerking hebben op de
situatie rondom de wereldraad van
kerken, aldus bisschop Class.
Volgens de Westduitse bisschop heb
ben de congressisten van Lausanne
overigens met dezelfde problemen te
kampen als de Wereldraad van kerken,
zoals bijvoorbeeld de verhouding
evangelie-cultuur. In verband hiermee
wees bisschop Class op verklaringen
van Billy Graham en anderen, die
grotere aandacht hebben gevraagd
voor de maatschappij-politieke proble
men.
ROME Niet lang voordat het- we
reldcongres der religies voor de vrede
in Leuven een aanvang neemt op 28
augustus, heeft het Vaticaan in de
Osservatore Romano zich er van ge-
distancieerd. 'De conferentie zal zich
voltrekken in een vormloze gedach-
ten wisseling tussen de vertegenwoor
digers der verschillende religies', al
dus de spreekbuis van het Vaticaan.
Als deelnemers aan het Leuvense con
gres noemt de Osservatore Romano
met name de Belgische kardinaal Sue-
nens. de Panamese aartsbisschop Mar
cos G. McGrath, de Braziliaanse aarts
bisschop Helder Camara en de Indiase
aartsbisschop Angelo Fernandez. De
laatste is voorzitter van de internatio
nale commissie van voorbereiding.
De Leuvense conferentie, is een voort
zetting van de conferentie van Kyoto
in Japan in 1970. De bedoeling van de
bijeenkomst Is de bevordering van dc
dialoog tussen de godsdiensten, niet
zozeer op theologisch gebied, alswel
op het terrein van ontwikkelingshulp,
ontwapening, milieuvervuiling, de
rechten van de mens.
Er neemt ook een aanzienlijke Neder
landse delegatie aan deel. zoals minis
ter dr. J. P. Pronk van ontwikkelings
samenwerking, Carel ter Maat, secre
taris van Pax Christi, Th. van Boven,
dr J van Goudoever en prof. dr. H.
van der Linde.
De Belgische koningin Fabiola zit in
het welkomstcomité.
Van een onzer verslaggevers
ROME (CIC) Dezer dagen
verschijnt een studie van een
pauselijke theologencommissie
over het ambt. Daarin wordt vast
gehouden aan de 'Sacramentele
ambtsopvolging' als voorwaarde
voor de erkenning van het ambt
in andere kerken.
De tekst verschijnt in het komende
nummer van het Italiaanse jezuïten-
tijdschrift La Civilta Cattolica. Voor
de Vaticaanse radio heeft een van de
leden van de internationale theologen
commissie, G. Medina Estevez, de
hoofdpunten van de studie uiteenge
zet.
De sacramentele ambtsopvolging Is de
kerk gegeven om de trouw aan het
evangelie in leer en leven op authen
tieke wijze te verzekeren, aldus Este
vez. Hij voegde hieraan toe, dat in de
r.k. kerk de enig bekende wijze van
overdracht van de apostolische succes
sie de wijding is, die als zodanig van
het begin van de kerk af zcu zijn
gepraktiseerd.
Estevez zei, dat hij hiermee raakte
aan het hete hangijzer in de discussie
tussen Rome en de Reformatie, want,
zo zei hij. de wijding biedt de norm,
waaraan de gelijkwaardigheid van het
ambt in de niet-katholieke gemeen
schappen getoetst wordt aan het ker
kelijk ambt in de oer-kerk en zoals
die bewaard gebleven is in de r.k.
kerk. de orthodoxe kerken en soortge
lijke.
'Of het ambt in de protestantse ker
ken gelijkwaardig is aan het ambt in
de r.k. kerk is geen juridische vraag",
aldus Estevez. 'Op de basis van een
geloofsgemeenschap, waarvan wij on
danks bepaalde werkelijke toenaderin
gen nog ver verwijderd zijn, zal de
wijding noodzakelijk zijn, omdat de
kerk in het algemeen niet naar belie
ven over de sacramentele structuur
beschikt, welke van Christus afkom
stig is en het charisma van het ambt
leidt'.
MASOTH
Ook worden van het maal ii
Campus Crusade, een van de wereldwijde organisaties van de evan
gelicals, met de Verenigde Staten als bakermat, zal in Seoel, Korea,
van 13 tot 18 augustus een massacongrts houden. Enerzijds als op-
wekkingsmanifestatie, anderzijds om de training van jonge christe- (TJ-ppri "f"WPPflp
nen te stimuleren die het evangelie verder willen uitdragen in dit VJvUll LttCCvIC
land, waar op vele plaatsen al trainingscentra bestaan, waarin de
meeste kerken participeren.
Ongeveer 25 jaar geleden begon Cam
pus Crusade in Amerika zijn activitei
ten en wel op campussen van univer
siteiten. Geleidelijk is dit evangelisa
tiewerk uitgegroeid en beperkte het
zich niet alleen meer tot studenten.
Buiten Amerika is Campus Crusade
in veertig landen, waaronder Neder
land, actief.
Aanpak
ROTTERDAM: Stadhuis: kamer 113:
PRAAG (KNA Het Praagse week
blad Polityka klaagt, dat de versprei
ding van godsdienstige lectuur onder
jongeren in Tsjechoslowakije toe- _T
neemt. Volgens het blad heeft deze lec- Nederland
tuur een negatieve invloed op de
jeugd. 'Onopvallend en geraffineerd
worden zaken vanuit een godsdienstig
gezichtspunt gesteld, waardoor de toe
wending naar God verdiept wordt', al
dus het blad.
De aanpak bleek buitenslands vooral
in Korea aan te slaan, waar volgens
Campus Crüsade het aantal christenen
in tien jaar is verdubbeld, namelijk
van zeven tot 14 procent van de
bevolking. Toen Billy Graham er ver
leden jaar een 'crusade (kruistocht)
hield kwamen op een zondagavond
meeting naar schatting ruim een mil
joen Koreanen op de been. Het aantal
deelnemers voor het komende massa-
congres, dat aanvankelijk op 300.000
Koreanen werd geschat (er arriveren
bovendien ongeveer 5000 vertegen
woordigers van Campus Crusade uit
andere landen) blijkt volgens de nu
beschikbare gegevens op een half mil
joen te komen.
Juistheid
Deze ontwikkelingen onderstrepen de
juistheid van de naam die het congres
heeft gekregen: EXPLO '74, waaraan
'strategie' (strategisch) is toegevoegd
omdat de leiding van Campus Crusade
in Korea een springplank ziet om het
evangelie verder Azië in te dragen.
Enthousiaste zendelingen uit Korea
zwermden al uit naar Japan en Chi
nees sprekende delen van dit wereld
deel.
Op het congres wordt een heel pro
gramma van wat bijbelfcraining- ge
noemd wordt afgewerkt. Verder zijn
er natuurlijk de grote meetings, waar
onder meer, behalve de oprichter van
Campus Crusade, dr Bill Bright ook
dr Graham en de nationale directeur
van Campus Crusade in Korea dr
Joon Gon Kim zullen spreken. Voor
de buitenlanders, hoofdzakelijk Ame
rikanen maar toch ook nog zo'n 250
Europeanen, onder wie eenkele tien
tallen Nederlanders, zijn speciale
chartervluchten georganiseerd.
In Nederland is Campus Crusade, dat
als familie van Youth for Christ kan
worden beschouwd, onder meer werk
zaam onder studenten van de TH in
Twente en in het algemeen in een
aantal andere plaatsen. Steeds wordt
samenwerking met kerken gezocht.
Voor belangstellende gemeenten is
een 'opbouwplan' ontworpen, dat in
vier fasen de kerkleden wil mobilise
ren tot het zijn van actievere christe
nen, die niet alleen binnen, maar ook
buiten de plaatselijke kerken zich
gaan tpeleggen op verschillende vor
men van -opbouw-, respectievelijk
evangelisatiewerk. Nadere inlichtin
gen daarover geeft het Instituut voor
evangelisatie, postbus 81, Driebergen»
telefoon 03438-7491.
BREDA De meerderheid! van de
schoolkinderen in de hoogste klassen
van de r.k. basisscholen in Breda
staat positief tegenover het zondagse
kerkbezoek. Negen en twintig procent
gaf op de vraag, waarom ze wel of
niet naar de kerk gaan, het volgende
antwoord: 'Ik ga vrij vaak naar de
kerk. Ik vind dat als je bij de kerk
hoort, je dit ook moet laten zien. Je
bent niet op je eentje; je hoort bij
elkaar*.
Zes en twintig procent van de kinde
ren antwoordde: 'Ik vind het niet fijn
om naar de kerk te gaan, want meest
al vind ik het saai. Toch heb ik het
gevoel dat je er naar toe moet. Als je
niet gaat, maakt het je armer".
Deze antwoorden komen het meest
voor op de vragen, die aan 468 school
kinderen van 11-12 jaar waren
gesteld door de katecheten van het
bisdom. Volkomen negatief tegenover
het kerkbezoek staat vijf procent. De
ze kinderen zeggen: 'Als ze morgen
alle kerken zouden sluiten, zou ik dat
niks erg vinden. Het zegt me allemaal
niks'. Zeven procent is ook nogal
negatief: 'Ik ga nooit naar de kerk,
want het interesseert me -niet; wat ze
daar allemaal zeggen, heb ik al zo
vaak gehoord'.
Vijftien procent is van mening: 'Ach,
als je naar de kerk gaat om te
bidden, kun je dat net zo goed thuis
doen. God is toch overal?' Een andere
uitspraak komt van acht procent, die
zegt: 'Ik ga vaak naar de kerk. Ik
moet met mijn vader en moeder mee,
want die zeggen, dat het een gebod is.
Je moet, dus ga ik maar*. Het ant
woord van de resterende tien procent
luidt: 'Ik zou wel naar de kerk willen,
maar het komt thuis dikwijls niet zo
goed uit.'
KAAPSTAD De Zuidafrikaanse re
gering heeft de toegang tot Ovambo
land ontzegd aan twee anglicaanse
bisschoppen. Het zijn Richard Wood
en Frederick Amoore. Ovamboland
ligt in het noorden van Nabibië
(Zuid west-Af rika).
Aan bisschop Wood was reeds vorig
jaar, kort na zijn inwijding aJs bis
schop van Damaraland, de toegang tot
zijn diocees geweigerd. Omdat de kerk
28 juli vijftig jaar bestaat, wilde bis
schop Wood zijn collega Frederick
Amoore hem tijdens de feestelijkhe
den laten vertegenwoordigen. Op 28
juli zullen 2.400 kinderen belijdenis
van hun geloof afleggen.
Volgens de verklaring van bisschop
Wood is de Zuidafrikaanse regering
erop uit om het werken en het leven
van de anglicaanse kerk in Ovairabo-
land zoveel mogelijk lam te leggen.
'Men kan nu niet meer beweren, dat
alleen tegen individuele personen
maatregelen genomen worden', aldus
bisschop Wood. Volgens de bisschop
zijn er aanwijzingen, dat met name de
Zuidafrikaanse radio de anglicaanse
kerk als doelwit heeft gekozen voor
zijn kritiek. Zo is de Anglicaanse kerk
verantwoordelijk gesteld voor de emi
gratie van jonge Ovambo's naar Ango
la.
DRIEBERGEN De Europese oecu
menische jeugdraad (EYCE) houdt
volgend voorjaar van 23 maart tot 3
april in Driebergen een Europese jon-
gerenconferentie over de hedendaagse
betekenis van het geloof. Aan de
conferentie zullen afgevaardigden uit
de Europese kerken meedoen. De con
ferentie geldt tevens als voorberei
ding voor de jeugddeelnemers aan de
assemblee van de wereldraad van ker
ken in Djakarta.
De EYCE brengt mensen samen uit
Oost- en West-Europa, uit verschil
lende kerken. De EYCE onderhoudt
een relatie met de conferentie van
Europese kerken (KEK), waarin de
Europese kerken op ambtelijk niveau
elkaar ontmoeten. Ter voorbereiding
van het jeugdcongres van het komend
voorjaar werkt de EYCE aan een map
met werkmateriaal.
Als er een nieuwe dominee moet
worden beroepen, gaan steeds meer
kerkeraden ertoe over, de gemeentele
den een 'profiel' te laten ontwerpen
van de gewenste man. In het Alge
meen Doopsgezind Weekblad plaatst
ds. Sjouke Vooistra kritische kantte
keningen bij deze 'ogenschijnlijk zo
sympathieke' procedure. Ds. Vooistra:
Een democratisch geschetst profiel
vertoont steeds de trekken van een
ideaaltype: de overbekende "kermisat-
poten. Het zo uook een Sterreclame-
poten. Het zou ook een Sterreclames-
spot kunnen zijn: het beeld van de
ideale predikant als de man tussen de
30 en de 40, gelukkig gehuwd en
indien mogelijk niet kinderloos om de
huwelijkse moeilijkheden binnen de
gemeente beter te kunnen taxerend);
medelevend met noden, met kijk op
het leven, met een goed en betrouw
baar karakter (sems lijkt het ook op
een huwelijksannonce!) een open type
met dienstfantasie. En wat zijn werk
betreft: een marathonloper, rennend
van huisbezoek (doch geen koffie-
praat!) naar jeugdwerk, van de open
bare school naar de zus terkring. De
kans is groot dat welke gemeente in
onze Broederschap ook die dezelfde
procedure zou volgen, tot een soortge
lijk tot karikatuur gedeformeerd pro
fiel van een nieuw te beroepen predi
kant zou komen. Want het beeld van
een predikant (en niet alleen dat!)
ligt altijd in het verlengde van per
soonlijke wensen en verlangens. Op
deze wijze wordt van hem verwacht
dat hij alles kan en wil wat de
afzonderlijke gemeenteleden vragen.
Een democratisch tot stand gekomen
profiel dreigt de predikant te reduce
ren tot een oor dat moet luisteren
naar persoonlijke problemen en tot
een mond die op maat gesneden
troost en bemoediging moet spreken.
Het maakt hem tot de motor die de
gemeente in beweging moet houden
of bombardeert hem tot de manager
van het geestelijk bedrijf. Wat vrijwel
nooit tot uiting komt is dat de predi
kant in de eerste plaats een en al oor
moet zijn om te horen wat Christus
vraagt en dat zijn mond in de eerste
plaats de functie heeft deze vraag aan
de gemeente dcor te geven om vervol
gens samen met die gemeente te zoe
ken naar een gemeenschappelijk ver
staan en een gemeenschappelijk ant
woord van lof, dank en daad. Het
mogen niet in de eerste plaats de
vragen en verlangens van de afzonder
lijke gemeenteleden zijn die het pro
fiel van de predikant bepalen - het
zijn de woorden van de Heer zelf.
Zaan
Ds. P. Oussoren, bekend van de'
IKOR-vespers. vertelt In Woord en
Dienst over zijn gemeente Koog-Zaan
dijk. Aan het slot:
Er wordt mij buiten de Zaanstreek
nog wel eens gevraagd of het nu wel
te harden is in zo'n rode omgeving. Ik
kan alle liove lezers gerust stellen.
Om te beginnen zijn noordhollanders
vriendelijke mensen, tegen vriend en
vijand. Niemand is echt 'vijand'; het
zaandljkse voetbal niet, de kerk ook
niet. Ze mogen er allemaal zijn van
de zaankanten ook de grootste kapita
list van Duyvis, Honig of Albert Heyn
zal op straat gegroet worden als 'me
neer Gerrit' of 'de jonge Erik'. Ver
der twijfel ik wel eens aan de rood
heid van de Zaanstreek. Revolutionair
is Zaanstad in elk geval niet. De
revolutie zal eerder in Tilburg of
Groningen beginnen dan bij ons. Ten
zij de Geest gaat werken in de kerk.
Mondig
Er gaan de laatste jaren nogal wat
mensen van de gereformeerde ge
meenten over naar de hervormde
kerk. Hierover schrijft in het week
blad van de gereformeerde gemeenten
De Saambinder hoofdredacteur ds. K
de Gier uJt Den Haag:
Het gezag van Gods Woord en van de
Belijdenisgeschriften der Geref. Vade
ren is voor velen, waar het bij de
ouders nog wel te vinden was, te
benauwend geworden. Men wil een
vrijere binding hebben, men wil naar
eigen inzichten geloven en leven, men
.3 toch 'mondig1 geworden. Daarvoor
biedt de Herv. Kerk die begeerde
ruimte, want daar kan men 'geloven
en leven', zoals men zelf denkt dat
goed is en men zelf wiL Ook de
Schriftuurlijke-bevindelijke prediking
die in onze Geref. Gemeenten te ho
ren Is, is voor sommigen te ouderwets
en te bekrompen. Het preken van het
noodzakelijke werk van de Heilige
Geest, Die het ware geloof werkt en
de geestelijke eigenschappen dat het
waar zaligmakend geloof openbaart,
zou veranderd moeten worden in een
meer aangepraat en zelfgewerkt ge-
.loof, waarmee men dan denkt weder
geboren en bekeerd te zijn en waar
mee men dan ook als een ware avond*
maalsganger aangemerkt wil worden.
Maar voor deze personen is er dan
altijd plaats in de Herv. Kerk, daar
kan men zelf kiezen bij welk soort
predikers men ter kerk wil gaan.
waar men hoort zoals men het zelf
denkt dat het is en men in eigen
meningen wordt versterkt en opge
bouwd. Hervormd is tenslotte een ver
zamelnaam van oud-gereformeerd tot
vrijzinnig toe. Juist die predikers die
een voorwerpelijke rechtzinnige waar
heid preken zonder de noodzakelijke
bevindelijke en praktikale genadeken
nis hebben aanvankelijk dan nogal
aantrekkingskracht Hoewel velen het
daar op den duur ook niet houden en
dan doorschieten in de grote ruimte
van de Herv. Kerk. In dit opzicht
heeft een overleden predikant, die in
zijn leven nogal een belangrijke
plaats In de Ger. Bond heeft ingeno
men, eens gezegd dat hij 1" doorsnee
niet blij was met mensen die uit de
Ger. Gemeenten overkwamen naar de
Herv. Ker, omdat de Bond er meest
al meer nadeel dan voordeel van
ondervond.
paasnacht speciaal de masoth, d«Pn
gezuurde broden genoemd. Voiyj
sommigen zou dit wijzen op een
feest, dat ouder zou zijn dan|e
Pascha, nl. een feest van Landbouw e
Ongezuurd brood is dan het efcei
brcod van de nieuwe oogst ongeaite
omdat er niets van het oude deej u
mag zijn. Het moet helemaal iets; d
van de nieuwe oogst. Hoe dit ooii.
dit teken kan ook hier zeer zigc
zijn. Wat de Israëlieten nu gaan [op
maken is iets totaal nieuws, lie
oude is daarbij totaal voorbijgeèet
Het verleden heeft afgedaan, het' c
leden van slavernij en angst. fti<
nieuwe dat komt, een gedachte dj'u
heel dc bijbel van belang is, kst
met dat oude niets te maken. Hflo
een nieuwe schepping, het is ici
verrassende zaak, die niet aankii
bij het oude, een wedergeboorte,^
opnieuw en nu van boven gebP
zijn, een toekomst die alles wat
aan ervaring van het leven kei^l
tart. Ook dat element is in het Pa
vertegenwoordigd. Ons Pascha is j
ons geslacht, zegt Paulus later.
voor hem en voor de kerk was
geen Jezus tot stand gebracht hadj
volstrekt nieuwe zaak. Een zaakjei
'nieuwe dingen', zoals Jesaja er a|je
sprak, een zaak die zou uitloper
een nieuwe hemel en een niiej
aarde. Dat staat wel loodrecht op (a]
ervaringen. Wij brengen moei%_
soms iets anders op gang en danh'a
omringd door veel twijfels en Lt
veel schampere opmerlringen, dair
ies toch gelijk blijft Het water ïe:
op precies dezelfde wijze door, v
rivieren stromen. Opnieuw Is er
en zonneschijn. Maar dat zijn slew
de décors. Voor wie door deze k
gegrepen eil meegenomen is, ii
werkelijkheid principieel veraiL
baar geworden. En 'moetende vfo,
derd werden'. Het oude gaat vooyj
Het rijk van God is in aantocht, p
mogen het verwachten en tegelijtyjr
'naderbij brengen'. Wij weten jd
het van God komt en dat het
gelijk onze opdracht is. Want dfch
bijbels verwachten, nooit passiefje!
ten wachten, maar gelovig zich ld
strekken, met hart en voeten en z:
den. (Exodus 12,8). (ei
f
PRAAG (Kathpress) Steeds
priesters in Tsjechoslowakije kri0
van de regering een verbod hun s
uit te oefenen. Nu heeft weer,.,
groep priesters in Hradec Kralove
verbod gekregen, omdat zij melli
aangezet hadden, de mis te bezote
Een priester in het diocees Zips :i
zijn ambt niet meer uitoefenen, ;e
dat hij zich schuldig zou hebbenr
maakt aan 'hetze tegen de vooti
gang'. Hij had gezegd, dat ook n
gelovigen zich voor God zullen me
verantwoorden. j,
Het is tot nu toe eenmaal tot
rechtszaak gekomen. De 39-jarige I
ter Josef Kazda werd tot drie ra
den gevangenisstraf veroordeeld,
f dat hij ondanks het verbod toch
priesterlijke functies had uitgeoeJ
Verwacht wordt, dat Tsjechoslow;
een groot, priestertekort zal kri,
Naast het feit, dat vele priesters
ambt niet mogen uitoefenen, ii
ook weer een numerus clausus
steld voor de seminaries. Per jaar
gen daar niet meer dan twintig i
we studenten worden aangenomei
Hans Dorrcstljn, Bofkont en an
liedjes. Igor Streepjes, Weer een
zicht dat met de billen vloekt,
gang Jansen, Mijnheer Van
wacht op antwoord. Uitgaven val
J. Aarts tc Amsterdam 1974.
3,-. De bundels zijn te bestellen
de uitgever, giro 1475466, of bij
goede boekhandel, verkrijgbaar.
Al eerder in deze kolommen is
dacht besteed aan en aandacht
vraagd voor het fonds van uitg
Aarts te Amsterdam. Hij is een
ne) uitgever die een randgebied
de uitgestrekte Nederlandse poi
weide verzorgt met curieuze uitj
jes, die altijd wel het luttel bedra
de moeite waard zijn. Het betreft
twee debuten en een tweede bu
van de liedjesmaker, en - zanger
restijn. De laatste schrijft samen
Willem Wilmink liedjes voor de 5
temakeropzeeshow. Bij Aarts is
hem al eerder verschenen 'Als
balken gaan verzakken'. Daarvan k
in het najaar een derde druk, tege
met zijn derde bundel liedjes die
bent een liegbeest' gaat heten.
Van Igor Streepjes zou men vei
kunnen kennen uit De Revisor ei
eerder uit PC. Dit alter ego van
befaamde vertaler en detectlvesc!
ver Peter Verstegen maakt ironisei
de en parodiërende gedichten waai
men wel lachen kan. Vooral het ti
gedicht zouden heel wat gespijl
broekte meisjes zich kunnen aanti
ken, voorts bevat de bundel een a
tal verzen met een aardige poii
Een sterke bundel is het overig
niet, de :raeht ervan ligt in do zw
heid der pretenties.
Pretentieuzer is de bundel van W
gang Jansen. Zijn verzen ademen i
landelijke sfeer die ietwat verrat
lijk is. Aardig is zijn vers 'Een
gebruik', dat het queesten of vens
vrijen tot onderwerp heeft.