Nederlanders probeerden hun voormalige slaven via kerk te laten werken f Amsterdamse haven distributiecentrum voor Japanse auto's Uitzetting bedreigt oud-boerenarbeider Bezoek aan Lakenhal liep terug Slavernij werd een eeuw geleden afgeschaft Schaapjes op het droge? 'Het zal wel kamperen worden' FAMILIEBERICHTEN Datsun vanaf 1 januari 1975 via hoofdstad I Wijziging alle telefoonnummers in België TROUW/KWARTET VRIJDAG 19 JULI 1974 Van een medewerker 1 JULI 1863 werd de slaverij in Suriname afgeschaft. Eindelijk. Nederland behoorde niet tot de eerste landen, die inzagen dat de slavernij onchristelijk is. Voordien bestond een bloeiende sla venhandel vanuit West Afrika. De negers werden als vee per schip naar Suriname gebracht. Ze werden daar verkocht om te dienen als lastdragers, arbeiders op de plantages en de vrou wen dienden als bedgenotes van de blanke slavenhouders. Omdat de echt genotes van deze heren jaloers waren, werden de negerinnen verplicht hun vrouwelijke vormen te verbergen. Hieruit ontstond de klederdracht van de kota-missies. Nederlandse salvenhandelaars ver kochten ongeveer een half milioen negers. Omdat de Nederlanders zulke goede zakenlieden waren, kwam on derweg 'slechts' 15 procent van de slaven om. Iedereen die een beetje ziek werd op het schip, werd over boord gezet uit vrees voor massale sterfte onder de 'koopwaar*. Van de 500.000 slaven kwamen er tenslotte 350.000 levend aan in Suriname. Ner gens ter wereld zijn zoveel slaven weggevlucht in het oerwoud als in Suriname. Hun nakomelingen zijn de boscreolen. In 1863 leefden er nog slechts 38.000 negers. Hieronder volgt een gedeelte van een dagboek, dat geschreven werd door een Duitse zendeling in Nieuw Nicke- rie in Suriname, in dienst van de Evangelische Broedergemeente. Avan- kelijk mochten deze zendelingen het evangelie niet uitdragen, want het zou voor de plantage schadelijk zijn, als de slaven christenen werden. Pas later dachten de slavenhouders, dat het christelijk geloof de slaven tam mer en daardoor tot betere arbeids prestaties op de plantages zou kun nen opvoeden. Het dagboek van .10 oktober 1863 (dus drie maanden na de opheffing der slavernij) vertelt, uit het Duits ver taald: 'Het volk in Waterloo (een plantage bij Nieuw Nickerie) is hele maal in de war. Ze leven in onmin met hun heren, die ze het lefste willen wegjagen. Ze dromen daarom vaak weg te gaan. Vooral enkele lei ders, en de een helpt de ander, zodat tenslotte de hele plantage leegloopt, op enkele uitzonderingen na. Onlangs zei mijnheer Werenhagen tot mij, dat mijnheer Kerk vanuit Enge land geschreven had, dat hij zich verwonderde over het gedrag van de negers, vooral omdat hij al het moge lijke gedaan had om voor hen een kerk en een school op te richten. Nu is er een leraar en nu willen ze, terwijl de kerk en de school zo dicht bij gelegen zijn, wegtrekken. Nu kun je wel zien, dat de leraar niet genoeg gedaan heeft, en men betreurt dat het volk zo weinig kerkelijk gezind is, dat ze niet willen blijven en werken. Dus: het belang van de plantage gaat voorop. Want wat de neger gelooft of denkt, of hij naar de kerk gaat of niet, dat kan de heren totaal niets schelen. Gaat het de plantage slecht, dan zijn deze woorden slechts een dekmantel; de schuld wordt gegeven aan de leraar en de kerk. Ik wens van harte, dat iemand Mr. Kerk, de eige naar van de plantage, in Engeland, dit eens ongezouten zegt. Toen vorig jaar, kort vóór de emanci patie (bevrijding der slaven) de he ren nog bang waren voor de komende dingen, uitte mijnheer Hutch zich tegenover mij aldus: Dominee, u moet goed uw best doen; leer het volk. Wat betekenen deze woorden? Daar zit de angst voor het belang van de plantage achter. En daarom moet de kerk hel pen. Ik verklaarde toen al, dat ik geen knecht van hem, maar een le raar ben. Zou het volk de leer aanne men, die we verkondigen, dan werd de politie overbodig, want alle schel den en donderjagen helpt niets. De neger, die kerkelijk gezind is, zal ook voor de plantage goed zijn; daarom nu éllemóil goed aanpakken met vere nigde kracht. Niet de een hier, en de andere daar aanpakken. De heren van AMSTERDAM De Amsterdamse politie heeft de 54-jarige Italiaanse vertegenwoordiger aangehouden, die geprobeerd had een bank aan h et Damrak op te lichten. De man tracht te via een valse betalingsopdracht en een vervalste identiteitskaart een be drag van 7000 gulden los te krijgen, maar de banxbedieni-.' kreeg argwaan. (ADVERTENTIE) Veel Nederlanders voelen nattigheid als het om beleggen gaat Door de wol geverfde mensen richten hun blikken buitenslands. J Jammer, want dank zij de levens- verzekering-projekten van E8L zijn t Juist in Nederland forse resultaten j haalbaar. Ook.ln 1974. De fiskus ten spijt Want de rente op onze j Staats- en Gemeenteleningen zal dan hoog zijn. Uw verzekeringadviseur weet precies hoe dat op'n veilige 2 manier, kan. Raadpleeg hem vóór u onder de wol gaat slaven werden aan elkaar geketend naar de ni euwe eigenaars gebracht. de plantage moeten nu ook maar eens iets gaan doen. Eigen woorden Van deze woorden werd hij stil. Wat een wrok is er na de emancipatie gegroeid bij de heren. Ze lieten de schoolkinderen en grotere creolen niet naar school gaan, omdat dit hun plantage zou ruïneren. Hoe vaak moest ik lopen om de jonge Amour Woudkirk naar school te krijgen, die al lang de school verlaten heeft en toch voLgens de wet naar school moet gaan. Telkens werd gezegd: Dominee, de jongen heeft geen ouders'. Hij moet op eigen benen staan; hij leert graag, maar hij moet werken; laat hem toch suikerriet malen; daarna stuur ik hem u een hele dag. Ik heb hem wel gezegd, dat mijn uren ook ingedeeld zijn en dat ik niet alsmaar zit te overleggen hoe ik mijn tijd door moet brengen; dat ik ook geen zin heb de slaaf der vrijen te zijn. Reeds in de stijd der slavernij hebben de heren zich niet gestoord aan de leraars, die 's avonds laat het volk moesten onderwijzen. Omdat de jongen geen zin in de school heeft als de anderen, ja als het vee opgroeit, bovendien geen ouders, is het zijn suiker de jongen niet naar school zond, dat was mijnheer Huthch. Ik ging nog eens naar hem, wierp genoemde heer zijn eigen, niet nage komen woorden voor. Het antwoord was: Ik heb dat niet zo gezegd. Ik geloof, we verstaan elkaar niet, en wil mijnheer Werenhagen roepen, die Hollands spreekt. Ik verklaarde hem, dat ik het heel goed verstaan had en mijnheer Werenhagen niet nodig had (die alleen maar de gek met je steekt). Tenslotte heette het: Domi nee, ik houd de jongen niet van school af, maar ik kan hem niet nalopen; veel minder hem dwingen naar school te gaan. Ze hebben hun vrije wil en zijn geen slavenkinderen meer. Wat voor een dom gepraat! Ik zei: Terecht, mijnheer Hutch, de kin deren van de grote mensen zijn vrije mensen, en wanneer ze niet willen werken, dan kunt u ze niet daartoe dwingen. Het is toch vreemd, dat u mensen, die niet willen werken, tegen de wet in aanklaagt en straffen op legt. U verdraait alles wel. Het doet me vreemd aan, dat u niet meer bekend bent met de wetten van het land. Ik geloof, dat u alleen de wet ten van de suiker verstaat en de paragraaf van de school- en kerkwet over het hoofd ziet, die voor u van geen belang zijn. Ik heb de wetten niet gemaakt, zoals u wel weet. U, als heer van de plantage, moet natuurlijk het belang van de plantage waarne men; dat doet u, anders zou uw superieur mijn heer Kerk u terecht wijzen. Nu, dat moet ik ook als leraar doen, die ook mensen boven zich heeft, die ook op mijn vingers zien en voor wie ik rekenschap heb af te 'leggen. De negers hebben ook een onsterfelijke ziel en wij leven niet alleen van suikerproduceren. Ik ben daartoe aangesteld, om over het ziele- heil der negers te waken. Daarmee hebt u geen werk. En mijnheer Kerk is niet de eigenaar van de zielen der negers, maar God. Dus wee mij, in dien ik vijf laat gaan. Daarvoor ben ik verantwoordelijk. Te vergeefs Maar alles tevergeefs. Hutch werkt mee de jongen thuis te houden. Wel zegt hij: ik vertel de jongen, dat hij naar school moet gaan. Maar hij heeft geen kleren en ik heb hem onlangs een hemd gegeven, zodat hij kan gaan. Hoe moet dat nu, dat de jongen voor zich zelf moet zorgen, geld ver dienen en toch niets bezit? Altijd leest men krantenartikelen over de school, waar gezegd wordt, dat er niets gedaan wordt en daarom het volk niet de echte vrijheid gegeven wordt. Maar.alle heren willen de Creolen als bedienden vasthouden. Zo wilde ook onlangs mijnheer Werenha gen Elcine Makentos thuis houden; hij zei, dat het meisje genoeg weet en goed werken kan. Ook mijnheer Hutch heeft schoolkinderen als be dienden. En ik mag niet meer gaan naar mijnheer Van Genderen. Van deze mensen kan men in waarheid zeggen, dat ze meestal christelijk dood, ja meer dan dood zijn. Ze zouden het liefst Christus helemaal ontkennen of uitstoten. Hoe hebben ze zich geuit over de feestdagen sinds de emancipatie. De Dit vervoer wordt thans via Rotter dam afgewikkeld. De beslissing van de HU AL de distributie naar Amster dam te verplaatsen is onder meer genomen op grond van het feit dat Container Terminal Arasterdam niet alleen over de noodzakelijke terrein- ruimte beschikt maar kan bogen op de sinds 1969 opgedane ervaring bij automobieloverslag en distributie. De beslissing past in het kader van de steeds vooruitgaan le diversificatie welke dc CTA gemaakt heeft tot een volledige zogenaamde multi-purpose terminal. Lossen Andere overwegingen die bij de be slissing om op Amsterdam te gaan varen een rol hebben gespeeld zijn ferry terminal; de uitbreidingen bij het niet hebben van het congestiepro bleem, dc centrale ligging in Noord west Europa, de goede verbindingen over de weg, per spoor en te water en het ontbreken van getij, waardoor de lossingssnelheid gunstig beïnvloed wordt. Lossing van niet minder dan 3600 auto's en herlading van 400 au to's op andere schepen binnen een tijdsbestek van 24 uur, zoals dit enige tijd geleden heeft plaatsgevonden, il lustreert wellicht dit laatste punt. De heer P Gaillard, hoofd afdeling Marketing van het Gemeentelijk Ha venbedrijf te Amsterdam: 'Dit bericht past geheel in de ontwikkeling zoals wij deze de laatste tijd in de haven hebben gezien. Ik noem hier naast de uitbreiding van de CTA, onder meer de bouw van de nieuwe VCK Scandia- NIEUW VENNEP Woensdag lijkt de strijd tussen boer De Jong en z'n oud-arbeider Zeeman tot een eind te komen. Inzet is de be drijfswoning op een steenworp afstand van de boerenhoeve aan de IJ weg in Nieuw Vennep. wordt ontkend. De heer De Joi vestigt, dat van die huurschuld sprake is. 'Wij hebben een advj in de arm genomen en wij ht ook de Koningin geschreven', mevrouw Zeeman. Via een brief van het ministeril Volkshuisvesting vernam de heetf man, dat de gemeente Haarlenl meer een woning toezegde in d? geving van de Naehtschadestrai Nieuw Vennep. Eind augustus zal huis kunnen worden betrokken. I pps directeur van 'Paradijs' moet gezegd hebben, toen zijn volk niet wilde werken op Tweede Pinksterdag: Ik wou dat de kerk vandaag nog afbrand de, dan zou dat geloop daarheen op houden. En hoe gedragen zich de heren tegenover de negers, die ge trouwd zijn? Moest de oude Paulus Bien van Waterloo niet op zijn oude dag het veld in? Riet kappen. Hij zei: wie nog kan trouwen, kan ook deze arbeid doen. Ondertussen zijn de heren vriendelijk als ze met je praten. Nooit komen ze naar de kerk. Wel wordt er 's zondags uitbetaald, gekocht en verkocht. Op een keer zei mijnheer Huthch: de zondag is een heilige dag, die God ingesteld heeft, maar niet ie feestda gen. die door de mensen zijn inge steld. Ik schrijf dit alles met pijn in mijn hart. Mogen later de broeders, als wij nu levenden allang vergaan zijn, een blik kunjien slaan, hoe de blanken het volk;in het verderf storten en ons wer,k stukmaken. Wat neemt de drankzucht toe! Waarom? Hoewel vroeger gezegd werd, dat er geen drank verkocht zou worden, gebeurt dit toch. Ja, men geeft drank om gratis mensen te laten werken op de plantages. Geen enkele blanke geeft een goed voorbeeld aan de negers. Alleen mijn heer Searle in Nursery, die zich iso leert van de andere heren. Waar kan Gods Zegen zijn, waar al het goddelij ke en kerkelijke veracht wordt, en hoogstens slechts daartoe gebruikt wordt, als de blanken zelf niet meer met het volk terecht kunnen komen, alle respekt verloren hebben en het volk verderven. Dan moet de kerk het weer goedmaken, opdat de negers aan het werk gaan. Of ze zich bekeren of niet, dat doet er niet aan toe voor hen, die geen hart hebben, omdat hun hart zelf niet-op de goede plaats, zit.' Zo klaagt een Duitse zendeling van de Evangelische Broedergemeente op 10 oktober 1863, het jaar der bevrijding der slaven in Suriname, over de blan ke plantagebczitters, die nu hun sla ven niet meer kunnen dwingen tot arbeid. Een schrijnende hartekreet in het dagboek van een blanke Duitser over keiharde Nederlandse blanken. De familie Zeeman, vader, moeder en drie kinderen van dertien, twintig en twee en twintig jaar, zou om negen uur het huis worden uitgezet waarin zij tien jaar lang hebben gewoond De heer Zeeman: 'Ik kwam als landar beider bij De Jong werken. Na een paar jaar was er geen werk meer en ging ik in de WW. Toch kwam De Jong mij een paar keer vragen hem LEIDEN Er werden in De Laken hal in 1973 in totaal 34.075 bezoekers geteld (1972: 43.569). Deze aanzienlij ke teruggang is te wijten aan het mooie zomerweer en aan het feit dat door ruimtegebrek siechts enkele ten toonstellingen konden worden gehou den. Het aantal aanwezigen bij extra museale activiteiten is enigszins geste gen: 1418 personen (1972: 1061). Op 3 oktober werd het museum door precies 300 bezoekers bezocht: een teleurstellend aantal na het cijfer van 1972: 483. Het lijkt zinvol in de toekomst te overwegen om, als de daling zich voortzet, het museum op deze dag niet langer open te houden. In verband met het geringe aantal tentoonstellingen werden slechts 248 leerlingenkaarten verkocht (1972: 1811). Het aantal verkochte jeugdmu- seumkaarten uitgegeven door de Ne derlandse Museumvereniging, is iets gestegen tot 181 (1972: 153). Afgezien van incidentele rondleidin gen, heeft de educatieve afdeling van het museum op stelselmatige wijze projekten geëntameerd; dat wil zeg gen in overleg met scholen opgezette niuseumbezoeken. waarbij ingehaakt wordt op het leerprogramma op school. Deze aanpak bleek aan een behoefte te voldoen: het aantal rond leidingen (merendeels op projektba- sis) is duidelijk gestegen ten opzichte van voorafgaande jaren. 4295 personen, verdeeld over 143 groe pen, werden door de medewerkers van de educatieve afdeling rondgeleid (1972: 3106 personen). Bovendien wer den 2366 personen, verdeeld over 53 groepen, door eigen krachten (niet- Lakenhal-medewerkers) rondgeleid (1972 2447). Een totaal groepsbezoek dus van 6651 personen, verdeeld over 201 groepen, of wel ca 20 procent van het totale aantal bezoekers. te helpen, wat ik weigerde. Of WW of op de boerderij, liet ik hem weten. Het werd de WW. Wij mochten wel voor 25 gulden per week in het huis blijven wonen, later werd de huur verhoogd tot 30 gulden waar wij geen bezwaar tegen hadden. Begin vorig jaar moesten wij echter plotseling de v/oning verlaten. Het werd een rechtszaak. Eerst zou er een vriend, een horlogemaker uit Heem stede, komen wonen, maar dat ging niet door. Nu heeft de boer het pleit gewonnen, omdat de woning zal wor den bestemd voor een gezin, dat al dertien jaar in een noodwoning woont op het erf van De Jong. Gisteren kregen wij van de deurwaarder de mededeling, dat wij ei woensdagoch tend om negen uur werden uitgezet'. In het bevel tot ontruiming staat overigens een fout. Er staat in dat de familie Zeeman huurschuld zou heb ben, wat door mevrouw Zeeman In tent 'Wij krijgen geen uitstel van del E naar van het huis', aldus Zeemajlei er moet 500 gulden borg worde stort door ons of door de gemt De gemeente doet het niet hebben het niet, dus laten wij maar uitzetten'. Mevrouw Zea^ 'Onze tent ligt klaar, zo gauw woensdagochtend worden uitgezej ten wij de tent op, op de dam vt boerderij. Daar blijven wij kamj^ tot er een huis voor ons is'. De heer De Jong: 'Ons geduld Wij hoorden nooit wat over ei der huis en werden door de gei op sleeptouw gehouden. Nu afgelopen'. De landbouwer zegl de schuld eigenlijk bij de gei ligt, waar men destijds voor del tonrechter verklaarde dat binnt half jaar een woning beschikba; zijn. Dat half jaar is nu rüimsi verstreken. De heer Zeeman, die al lang u WW is en nu op Schiphol werkt: zal wel kamperen worden'. nv. De familie Zeeman voor het huis dat ze waarschijnlijk moeten* laten. Op vrijdag 2 augustus a.s. is liet 25 jaar geleden, dat onze Ouders Bert van tier Meij en Annie van der Meij-van den Haak elkaar het ja-woord gaven. Dat zij nog lang in ons midden mogen blijven is de wens van hun dankbare Kinderen en Kleinkinderen. Allen die hen willen feliciteren, zijn hartelijk welkom op zaterdag 3 augustus a.s. in „De Voorhof", Vliet N.Z. 36 te Rijnsburg, van half vijf tot zes uur. Rijnsburg, 19 juli 1974. Anjelierenstraat 16. Van een verslaggever AMSTERDAM Met ingang van 1 januari 1975 zal de Amsterdamse haven het distributiecentrum wor den van Datsun auto's bestemd voor Noordwest Europa. Het onlangs tussen de 'Höegh Ugland Auto Liners' en 'Container Terminal Amsterdam' getekende contract voorziet in verscheping van jaarlijks 100.000 a 150.000 auto's, in hoofdzaak van het Japanse 'Nissan Motor-concern', waar onder andere de Datsun gefabriceerd wordt. Per jaar zijn hiermede circa 60 afvaarten gemoeid. Naast HUAL-schepen zullen ook auto-carriers van de 'Nissan Motor Car Carriers Co Ltd.' worden ingezet. Na een zeer gopde verzorging in het Hervormd Rusthuis „De Westhoek" te Zevenbergen, is in Jezus ontslapen onze geliefde Zuster, Schoonzus ter en Tante Janna Hendrika Hagt in de ouderdom van 81 jaar. Rotterdam: N. Hagt-Barel Zevenbergen: Klundert: Naarden: Canada: 's-Gravenhage: C. J. Hagt J. M. Hagt W. H. Hagt-Gerritsen S. G. Hagt-de Vries M. J. Guillaume-Hagt H. J. Kiewiet Neven en Nichten Zevenbergen, 18 juli 1974. Hervormd Rusthuis „De Westhoek". Corr.-adres: Keenestraat 2, Klundert. Liever geen bezoek aan huis. De rouwdienst zal D.V. gehouden worden op zaterdag 20 juli a.s. om 11.00 uur in één der lokalen van de Geref. Kerk te Klundert, waarna de teraardebestelling zal plaats hebben op de algemene begraafplaats aldaar. Na de begrafenis gelegenheid tot condoleren in één der lokalen van de Geref. Kerk te Klundert. het Overslag Bedrijf Amsterdam, bij Cargill Soja Industrie en bij Ford Nederland. Vele havens beginnen gebrek aan ruimte te krijgen. Wij hebben nog voldoende r uimte in onze haven en ook voldoende kadelengte, gelegen aan diep water. De recente successen in de Amsterdamse haven kunnen voor een groot deel worden verklaard door het ontbreken van congestie en de aanpassing bij bedrijven aan het behandelen van semi-bulkgoederen, zoals in dit geval bij CTA'. Deze maatschappij - behorend tot het KNSM-concern - beschikt over onge veer 200.000 m2 terrein, 465 meter kadelengte, 150 meter additionele ro- ro-ligplaats, 11000 m2 loodsruimte, 2 containerskranen a 50 ton en 1 multi purpose kraan a 30 Ion. Heden nam de Here tot Zich in Zijn Heerlijkheid onze lieve Vader, Grootvader, Overgrootvader, Broer, Oom en Neef Jan Jelle Zwemstra in de gezegende leeftijd van bijna 87 jaar. „Wie kan, wie zal dc dood verhinderen waar Gods wijsheid nimmer faalt. Nu is mijn rijkgezegend leven aan God de Schepper weergegeven op dag en uur door Hem bepaald. Honselersdijk: M. J. T..Prins-Zwemstra Naaldwijk: J. J. Zwemstra L. H. Zwemstra-Hanemaayer Capelle a.d. IJssel: A. T. Bouwman-Zwemstra J. Bouwman Fam. Boerman Fam. Flaton klein -en achterkleinkinderen Naaldwijk, 18 juli 1974 Zuidweg 29. Gelegenheid toet condoleren zaterdag 20 juli van 15.00-17.00 uur en van 19.00-21.00 uur en na af loop van de begrafenis in de aula. De rouwdienst zal worden gehouden maandag 22 juli a.s. om 14.30 uur in de aula op de algemene begraafplaats te Naaldwijk waarna de teraardebestelling zal plaats vinden. Op Zijn tijd, nam God tot Zich, mijn lieve Man, onze Vader en Opa op de leeftijd van 48 jaar. Jan Euser op de leeftijd van 48 jaar. „Mijn genade is u genoeg". Co Euser-Verbeek Leo Sii) Michael Marjolein Jaco Capelle aan den IJssel, 17 juli 1974, Dotterlei 221. Thuis liever geen bezoek. Mijn man is opgebaard in de Rouwkamer, Voorschoter laan 51 te Rotterdam. De rouwdienst zal gehouden worden maandag 22 juli om 13 00 uur door de Weleer waarde Heer Ds. Sj. van Ketel, in „De Hoeksteen". Rivierweg 15. te Capelle aan den IJssel, waarna de be grafenis zal plaats hebben om circa 14.00 uur op de N.H. Begraafplaats Oud- Kralingen", Kralingseweg 334 te Rotterdam. Gelegenheid tot condoleren na afloop van de begrafenis in de Kapel. Jj4 Na een langdurige zlJLf nam de Here onze lieve en Broer Migchel Wiegepi: Dirksen p- echtgenout van E. Tigchelaar, op de leettijd van 52 jaar, tot Zich. Nijmegen: M. M. Derksen-Visse Nieuwleusen: M. C. Dirksen 11 De Kerkeraad Algernon* [f| ken van de Gereformtf Kerk te Purmerend hiermede met grote on PJ ring kennis van hel pl O ling overlijden van Jefoe ouderling ,ej Hendrik Jan Pdi Lugtenborg op de leeftijd van 45 Zijn grote belangste v voor jeugd en kerk bl VJ in dankbare herinnering K. Visser, praeses Drs. P. M. Brouwe Purmerend. 18 juli 1974, Officiële publikatie van het Staatsbedrijf der PTT Op vrijdag 19 juli 1974 om 20.00 uur wijzigen in alle telefoonnummers, nl. óf het netnummer - óf het abonneenummer - Plaats omgeving ("zóne") Antwerpen Luik Charleroi Gent Brussel alle overige plaatsen Netnummer is wordt 3 31 4 41 7 71 9 91 blijft 2 ongewijzigd ongewijzigd ongewijzigd ongewijzigd ongewijzigd worden 7-cij worden 6-ci. Abonnees die na 19 juli nog een oud nummer worden voor zover mogelijk via een bandje ingelich de wijziging. Nadere inlichtingen worden verstrekt door da infori dienst voor internationale gesprekken (telefoonn^ai 0018).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 12