Waarom vragen ze professor Velema? i Evangelisatiecongres moet meer dan een grote picknick worden fllslllalll LAUSANNE Vandaag Trouw Kwartet Waarnemers uit Genève en Rome Motorrijder na ongeluk overleden Verdachte brand in Steenwijk ontkent Mgr. Bluyssen naar Latijns Amerika 'Gouden lepelaar' voor Tjallingii Mr. Keuning (DS'70) reist naar Israël Man gezocht wegens oplichting van bank Nieuwe boeken TROOT/KiWlMtiTIET DINiSDlAG 16 JULI 1974 KERK/BINNENLAND T2/H door A. J. Klei Tot twee keer toe heb ik nu op zondagmiddag voor de NOS-radio de christelijke gereformeerde ethi cus professor dr. W. H. Velema gehoord. Onlangs in een programma over geslachtsziekten en afgelo pen zondag over vloeken. Ik vroeg me af: waarom vragen ze professor Velema? Niet dat ik professor Velema van de microfoon zou willen weghouden, maar waarom ging de NOS uitgere kend naar hem toe? Er zijn, dacht ik, twee mogelijkheden. De eerste ds dat de programmamakers tegen elkaar gezegd hébhen: we moe ten een christelijk iemand hebben die behoorlijk weerwerk biedt, niet zo'n vent of juffrouw die alles zo goed begrijpt, die geslachtsziekte eigenlijk net zoiets vindt als een neusverkoud- heid en die meteen begint te zwetsen over funktioneel vlóéken... Wat? Zit er in Apeldoorn nog iemand? Christe lijk gereformeerd, zeg je? Dat is goed rechts, begrijp ik. Nou, dan vragen we die man toch zeker! Ze spraken bij de NOS verder af dat ze die christelijke gereformeerde pro fessor in de ethiek met harde feiten zouden confronteren, dan kreeg je flinke tegenstellingen en dus een aar dig programma. En zo gebeurde het dat een aantal weken terug een ano nieme meneer de luisteraars vertelde dat hij en zijn vrouw regelmatige deelnemers aan orgieën waren. Inder daad, ze hadden allébei al drie keer Prof. dr. W. H. Velema geslachtsziekte gekregen, maar wat -wil je: iemand die veel snoept krijgt gaatjes in z'n kiezen en iemand die. vaak... nou ja, we begrepen het wel. En eergisteren, toen het over het vloeken ging, mocht VPRO's Jan Blokker laten horen wat-de ervan kon. Over vloeken gesproken, natuurlijk kwam de vraag: wat zegt u nou als je je met een hamer op de vingers slaat? Meneer Laarman, de secretaris van de bond tegen het vloeken, zei na enig peinzen dat 'rhododendron' misschien wat was. Bij de NOS -staan ze voor niks en we werden prompt bediend: niemand minder dan Ton van Duin hoven liet ons horen, hoe het klonk. Eerst kwaad: rhododendron Daarna verbaasd: rhododendron.... Professor Velema, die voorzitter is van de bond tegen het vloeken - zag - als ik goed begreep - meer in het aanroepen van een aartsvader. Dat was de eerste mogelijkheid: pro fessor Velema vragen om degelijk weerwerk te krijgen en daardoor een boeiender Ttadiorama' (zo heet de rubriek) te kunnen leveren. De twee de mogelijkheid is dat ze bij de NOS niet alleen uit programmatische over wegingen, maar in het algemeen niks van meegaande christenen moeten hebben. Want 'de wereld' is strengel voor de kerk dan de kerk zelf. Ex- gereformeerden die nooit meer een voet in de kerk zetten vinden het idioot wat er tegenwoordig allemaal maar mee door kan. Een goed voorbeeld hiervan levert Si mon Carmiggelt met zijn Kronkel 'In het Vonde.park' Hij las het zondaga vond voor de VAR A-televisie voor. Carmiiggelt hoorde iemand het ver haal van de vijf broden en twee vissen vertellen: kijk, iedereen die naar 'de hippe vogel Jezus' kwam luisteren had heus wel wat bij zich, Jezus was geen goochelaar, het won der was dat de mensen de boel met elkaar wilden délen. Nou, zei Carmig gelt, als dat alles is... Geef mij dan maar een goochelaar. Wonderlijk. Wij hebben dat verschil tussen mirakelen en wonderen be dacht omdat we weten dat velen mèt het geloof in wonderen alle geloof kwijt zijn geraakt Maar iemand die helemaal niet gelooft, zegt: óf je ge looft de hele zaak, óf je gelooft niet En vandaar dat ze bij de NOS zeiden (tweede mogelijkheid) liever een pro fessor die keihard ja of nee zegt, dan iemand die met allerlei nuanceringen kojnt - aandragen. Overigens wil het met bovenstaande niet gezegd zijn dat professor Velema Prof. dr. B. J. Oosterhoff van dik hout planken zaagde. En evenmin wil gezegd zijn dat de kerk vertrouwde denkbeelden en gebruiken in stand moet houden om de buiten wacht gelegenheid te bieden de kerk als een folkloristisch verschijnsel te bekijken. Er was zondag nóg een chris telijke gereformeerde hoogleraar voor de radio: 's avonds praatte Wim Ra maker van de NCRV met de oudtesta menticus dr. B. J. Oosterhoff. Het was een uitstekend gesprek, de vragen die W'im Ramaker stelde getuigden niet alleen van deskundigheid maar ook van betrokkenheid (is hij soms van christelijk gereformeerde komaf)? en professor Oosterhoff gaf geen ont wijkende antwoorden en zei gewoon wat 'hij van EO en IGCC vond. Nog niet zo lang geleden schreef ik op deze pagina dat naar mijn indruk bij de christelijke gereformeerden de sfeer niet meer zo ontspannen was en dat met name de rechterhoek zich stevig maakte. Het ds prettig als je achteraf van hooggeleerde kant ge lijk krijgt (al maakt het de zaak niet prettig): professor Oosterhoff signa leerde een bedenkelijke groepsvor ming rondom het blad Bewaar het pand en hij vreesde dat de ruimte, welke de christelijke gereformeerde kerken altijd kenden ten aanzien van uiteenlopende opvattingen binnen het raam van de belijdenis, in de toe komst wel eens minder zou kunnen worden. We moeten hopen dat de christelijke gereformeerde kerken niet op de geref ormeerde kerken gaan lijken voor wat betreft het hebben van een zaak-X, een zaak-IJ, of een zaak-Z. Va UIT VAN LEZERS Op het fietspad Gelukkig: ik ben en 'blijf fietser, al hoef ik niet te zeggen nooit in een auto te hebben gezeten. Op.de langste dag jl. door m'n Bussumer schoon zoon gehaald, reden we voorbij Die- men en zagen 4 rijen auto's naast elkaar in langzaam tempo voorttrek ken. We voegden ons daarbij, terwijl geheel rechts de ene na de andere auto ons voorbij vloog, en wel: op het fietspad. Hoe moeten we daar over denken. Amsterdam R. Plomp NVSH De NVSH wil 'n proces over abortus klinieken uitlokken en op die manier de overheid dwingen om zich verder te onthouden van strafrechtelijk in grijpen op het gebied van wat de NVSH noemt Tiet onvervreemdba re recht van de mens op zelfbeschik king ten aanzien van geboortenrege- lin^. Hiermee wordt dus openlijk er kend, dat men het doden van ongebo ren kinderen doodnuchter als een middel tot geboortenregeling be schouwt en praktiseert. Al wat men tot nu toe over dramatische noodsituaties van zwangere vrouwen en over het serieuze vooronderzoek naar de motiep ven tot abortus ten beste gaf, was blijkbaar om het publiek niet ineens al te zeer te choqueren. Om wel diezelfde reden werd ook het aandeel, dat de abortus heeft in de daling van het geboortecijfer, gekleineerd. Meent de NVSH soms, dat het publiek door gewenning inmiddels wel over de schok heen is en dat zijnu gerust haar ware gezicht kan tonen? Nijmegen A. L. Vos Luns Op een vraag van president Nixon waarom hij tijdens een plechtige zit ting van de NAVO Engels en niet Nederlands had gesproken zou Luns geantwoord hebben: 'Van alle dierge luiden lijkt het Nederlands nog het meest op een taal. en dan nog vind ik dat niet aardig tegenover de dieren'. Boze parlementsleden zowel in ons eigen land als in België hebben in de respectievelijke volksvertegenwoordi gingen al verontwaardigde vragen ge steld. Ik vraag me echter af of daar wel voldoende reden voor is. Het is immers genoegzaam bekend dat onze Luns 'zeer bepaaldelijk' slecht kan luisteren en daarentegen graag zich zelf hoort spreken. Welnu wie de Nederlandse taal uitsluitend naar de nasale klanken des heren Luns beoor deelt, zal wel moeilijk tot een andere dan die voor de dieren onaardige vergelijking kunnen komen. Beek L. van Vierzen De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe.iike Pers Directie. Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. Vredeling Blijkens het motto van de jongste defensienota en het interview met minister Vredeling in Tr/Kw van 11 juli jl. is de heer Vredeling een voorvechter van de ideeën van de heer Solzjenitsjin. De vraagt rijst ech ter of onze huidige minister van de fensie daarmee ook een voorvechter van de democratie is. Hij mag het dan moeilijk hebben met het feit, dat bij de NAVOHpartner Griekenland een fasoisitische dictatuur heerst, maar hij vindt dit regiem dan toch maar aan vaardbaar om de "Vrijheid' te helpen verdedigen. Je Vraagt je wel af, vrij heid van wie en van wat En als de heer Vredeling (in navolging van zijn partijgenoot Den Uyl?) zo'n bewon deraar is van Solzjenitsin, dan mag hij toch wel bedenken, dat de heer Solzjenitsin geen voorstander is van democratie. Immers in zijn brief van september 1973 aan de leiding van de C.P.S.U. pleit de heer Solzjenitsin voor terugkeer tot een beperkt autori tair systeem onder supervisie van de Russisch-orthodnxe kerk (wat zou de heer Vredeling denken van zo'n systeem onder supervisie van de ge- ref. synode?) en voor uitschakeling van de rol van de vrouw in het openbare leven. Kennelijk heeft de heer Vredeling een heel wat belang rijker schrijver dan Solzjenitsin nl. Thomas Mann, die noch sociaal-demo craat noch communist was, nooit ge lezen. Die schreef al voor 1940: Tiet anti-communisme is de grootste dwaasheid van onze eeuw. Het drijft de Sowjet-Unie in het isolement en de westerse democratieën naar een fascistische dictatuur". Hoek van Holland H. F. van Dijk Zuid-Afrika In Tr/Kw van 12 juli stonden weer een paar ingezonden stukjes van Trouwdezers over Zuid-Afrika. Er gaat geen dag voorbij of er staat iets over Zuid-Afrika in deze krant Ik ben in Nederland met vakantie, en die paar weken dat ik Trouw doorge keken héb, hangt het me de keel uit Het is makkelijker om afbrekende dan opbouwende kritiek te leveren. Hoe kan iemand uit Nederland nu over Zuid Afrika oordelen? Ik heb jaren in Canada, Amerika, Tanzania, Zambia en Kenia gewerkt, en nu woon ik in Zuid-Afrika, wat naar mijn mening het beste is. Er wordt veel over Beyers Naudé geschreven, Beyers Naudé is een verrader. Iemand die het met de wetten van een land niet eens is, moet er niet blijven. Communisme is tegen de wet in Zuid- Afrika. Als je communist wil worden dan moet je verdwijnen, anders loop je het risico opgepakt te. worden. In Zuid-Afrika en Rhodesië wordt de zwarte beter behandeld dan waar ook in Afrika. En wat de apartheid be treft, vergeet niet; die is er voor de blanken ook. Erica Jan van der Meer Defensie (2) IJebt u gelezen hoe men in het oosten met dienstweigeraars handelt? Hoe veel tanks uit Rusland er om Israël heen stonden opgesteld in de laatste oorlog? Hoe gedisciplineerd het leger in het oosten is vergeleken bij het onze? Hoeveel onderzeeërs Rusland heeft? Voeg daarbij dat de wereldre volutie nog altijd in hun vaandel staat, en het is duidelijk: ons leger is en blijft een noodzakelijk kwaad. On ze vrijheid is en blijft een offer waard. 't Noorden, Texel Joh. Daalder Toppunt Van een onzer verslaggevers LAUSANNE Aan het wereldevangelisatiecongres, dat vandaag in Lausan ne begint, nemen zestien Nederlanders deel, onder wie de evangelist Corrie ten Boom, de gereformeerde prof. dr. K. Runia uit Kampen en Jan van Capelle- veen, van het Nederlands Bijbelgenootschap. Voorzitter van het congres is de Australische Anglicaanse bisschop A. Jack Dain. Aan het congres, dat tot 25 juli duurt, nemen 2.700 personen uit de hele wereld deel. Het heeft ten doel een evangelosatiestrategie voor de ko mende decennia te ontwerpen. 'Maar het zal weinig meer worden dan een grote picknick, als er geen nieuw? betrekkingen ontstaan tussen de 'zen dingsgenootschappen en de kerken in de derde wereld', aldus de Nigeriaan- se evangelische leider Samuel O. Odu- naike, die een van de toespraken houdt. Volgens Samuel Odunaike, die voor zitter is van de Nigeriaanse Evangeli sche Gemeenschap, hebben zendelin gen in het verleden vaak het evangeli satiewerk gehinderd doordat zij wei gerden met elkaar en met de inheem se christelijke leiders samen te wer ken. Dikwijls deden de zendelingen dat niet op eigen initiatief, maar in opdracht van hun Thuisfront', betoogt Odunaike. Hij is van mening dat er een internationale organisatie van evangelisatie zendingsgenootschappen moet komen. Doorbraak Onder de deelnemers zullen zich waar nemers bevinden van de Rooms Ka tholieke Kerk en van de Wereldraad van Kerken. De oecumenische delega tie staat onder leiding van dr. Emilio Castro, de directeur van de afdeling zending en evangelisatie. De West- duitse missioloog. dr. Peter Beyer- haus, die deze week ook het woord zal voeren in Lausanne, heeft er de na druk op gelegd dat de meeste deelne mers aan het congres afgevaardigd zijn door organisaties, die toch al niet bij de wereldraad van kerken aange sloten zijn. Beyeriiaus spreekt over een 'tweede zendingsbeweging' en over een 'doorbraak van de evangeli- kaien'. Volgens hem zouden steeds meer christenen weigeren de opdrach ten uit te voeren van de zendingsor ganisaties in Genève. Volgens deze theoloog uit Ttlbingen moet de wereld raad van kerken zich heden ten dage de vraag stellen of het hem nog om de levende Christus gaat. Graham Zondag vindt in Lausanne een grote evangelisatiebijeenkomst plaats, waar de Amerikaanse evangelist Billy Gra ham zal preken. Graham is een van degenen, die het houden van het congres" hebben gestimuleerd. Graham is steeds voorstander geweest van het behoud van de band met de wereld raad van kerken. Ook de Amerikaan se kerkleider dr. Paul Little, de pro gramma- en studiedirecteur van het evangelisatiecongres, legt er de na druk op dat er geen onoverbrugbare Billy Graham tegenstelling bestaat tussen de twee organisaties. Little heeft gezegd dat talrijke deelnemers van het congres in Lausanne ook hebben deelgenomen aan de zendingsconferentie, die in 1972 in Bangkok werd gehouden. Het ds de bedoeling dat in Lausanne een strategie wordt ontwikkeld om iedere aardbewoner vóór het einde van deze eeuw te confronteren met de mogelijkheid van redding door Jezus Christus. Zowel de praktische als de theologi sche aspecten van evangelisatie komen Nieuwe professor in Brussel ook aan de orde tn de meer dan tachtig gespecialiseerde kleine studie bijeenkomsten. Ook voor die meetings zijn, evenals voor de plenaire zittin gen, de inleidingen al aan de deelne mers toegezonden. Tezamen met de reacties daarop, worden die dan in Lausanne behandeld. Op die manier hopen de organisatoren zoveel moge lijk tijd te winnen en vooral via de sectie-bijeenkomsten tot concrete actieplannen voor talrijke gebieden te komen. UTRECHT In het Wilhelminagast- buis in Amsterdam is gisteren de 19- jarige E. Kolenberg overleden aan de verwondingen, opgelopen tijdens een verkeersongeluk in Baambrugge. Za terdagavond reed de motorrijder, wo nende in Baambrugge, op een T-split- sing in Baambrugge rechtdoor tegen de gevel van een café. De duopassa gier, de 18-jarige Bertus Massop uit Mijdrecht, liep een zware hersen schudding op. In het café, waar het ongeluk gebeur de, had de heer Kolenberg tegen de heer Massop, eigenaar van de motor gezegd, dat hij wilde laten zien dat hij kon motorrijden, waarna de rit werd gemaakt. De bestuurder had geen rijbewijs en de eigenaar had een oefenvergunning voor de motor. Van een verslaggever STEENWIJK De 34-jarige H.S. uit Steenwijk, die ervan verdacht wordt de brand die vrijdag bar-hotel 'De ko peren pomp' in de as legde, te hebben aangestoken, wordt morgen voorgeleid voor de offioier van justitie in Zwolle. Hoewel de verdachte hardnekkig blijft ontkennen, heeft de officier van justi tie gisteren de termijn van inverzeke- ringsstelling tot morgen verlengd. Op het moment van de brand, die voor ruim een miljoen gulden schade aan richtte, was verdachte de enige gast in het hotel. DEN BOSCH Bisschop J. Bluyssen van Den Bosch is gisteren van Schip hol naar Zuid-Amerika vertrokken voor een reds die tot 23 augustus duurt. Het idee voor de reis is afkom stig van een aantal Nederlandse missi onarissen, diie vonden dat de bisschop zich zo het best een indruk kan vormen van hun werk en van de sociale omstandigheden in Latijns- Amerika. Bisschop Bluyssen zal Zich sterk con centreren op Brazilië. Hij zal daar de langste tijd blijven. Hij zal ontvangen worden door de bisschop van Recife, Dom Helder Camara. Tijdens de reis zal hij op verscheidene plaatsen open hof houden, om zoveel mogelijk missi onarissen in de gelegenheid te stellen hem te ontmoeten. Mgr. Bluyssen heeft in het bisdom blad van Den Bosch gezegd dat hij belangstéMng heeft voor de basisge- meenséhappen in Zuid-Amerika, kern groepen, die trachten de hele kerk in beweging te brengen en nieuw elan te geven. UTRECHT De Nederlandse Vereni ging tot Bescherming van Vogels heeft de onderscheiding 'De Gouden Lepelaar* toegekend aan drs.Sytse Tjallingii, 'lid van de werkgroep Dol- lard. De heer Tjallingii heeft sinds 1969 steeds het grote belang van het Dollardgebied aangetoond voor met name de Westeuropese klutenbevol- king. Een voor hem geconstrueerde slikme ter heeft een bijdrage geleverd tot het verkrijgen van een goed inzicht in de voedsel rijkdom in het mon- dingsgebied van de Dollard. Met de onderscheiding, die dit jaar is ingesteld en in april voor het eerst is uitgereikt, heeft de vogelbescherming de hele werkgroep geëerd. KLOKKEN Zondagmorgen jongstleden meende heel in de verte een klok te ho luiden, 't Was nog heel vroeg en weer lokte niet om er vroeger nodig was uit te gaan en daard bleef ik een beetje nadenken over funfctie van zo'n klok. Hij gaf mij morgen een fijn gevoel. Ik realisee mij ineens dat wij tegenwoordig den meer wakker worden van klokgelui. Meestal is het een driftf; stroom auto's die, hier zo dicht bij stoplichten, brullend optrekken en voor zorgen dat het met onze gedaan is. Zondagmorgen is uitera vrij van die drukte, maar dan hoor je de stad achter de hoge geiDi zoemen in een groeiend geweld. |ro klok hoor je zeiden. Op het dorp ik het geluid van de klok en weetpol ook wat hij zeggen wil, of hij vroege of een latere mis bedoelt e-d dat hij zo maar ineens begint luiden en dan is er wat, brand zoiets. Maar dat is hier in de sfeen niet te verwaohten. Een paar stra ds verder kan een heel huizenblok branden en als je dan net de loeiei jr sirenes niet gehoord hebt dan m(ërs je er weinig van. Steden hebben kV ken nodig. Een klok heeft niet altyin een heider geluid (een stem als klok), maar ook een eigen geluid, luidt voor de hogere dingen, die sohien wel niet hoger zijn, maar jL ieder geval vaak wel belangrijker <b0 de dingen waar we mee bezig zt. Als u in deze dagen met vakan'^6 bent luistert u dan eens naar iJ klok. Vraag er eens naar en prob datzelfde te ervaren dat ik zond morgen opdeed, iets van rust, van wel opgewekt worden, maar net als het evangelie: een roep tot werkeli j vrijheid. Onze steden zouden meer klokken moeten hebben. K, ken van kerken, die zich meldenK hun buurt en die met elkaar zondagmorgen een heldere can zingen van de zin van ons bestaan, misschien dat we die cantate dan 'zonderdag' goed kunnen horen. ili :kc di< NED. HERVORMDE KERK Beroepen te GrootAmmers: M. B. Akker te Stellendam. Bedankt voor Gouda: J. v.d. Ber§{ Eikerzee. GEREF. KERKEN Beroepen te Anna-Paulowna: T. 2 man, kand. te Amsterdam. Aangenomen naar Koevorden: J. gens te Kollum; naar Nijkerk: v.d. Meulen te Drachten. 01 GEREF. KERKEN (VRIJG.) ,e Beroepen te Zutphen:. M. J, C. c kand. te Leiden. VRIJE EV. GEMEENTEN Aangenomen naar Leeuwarden: J. Karelse te DrontenrOost-Fleyoland CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Dordrecht-C.; H. C. Ent te Katwijk aan Zee. Het nieuwste godloze resultaat blijkt te zijn het stellen van het dier boven de mens. In Groningen is dit bereikt door 's mensen veiligheid op te offe ren aan het leven der vogels die kunnen vliegen. Landbouwgronden worden vernietigd en het milieu wordt aangetast. Het graven van een duur kanaal ligt hieraan ten grond slag. Niezljl J. Nauta Vignet van het wereldevangelisa tiecongres in Lausanne. BRUSSEL Aan de protestantse the ologische faculteit in Brussel is prof.- dr.Jean-Paul Gabus benoemd tot hoog leraar in de Franstalige afdeling voor dogmatiek en wijsbegeerte. Hij volgt prof. dr. A. Szekeres op, die in maart is overleden. Prof. Gabus is Zwitser en predikant bij de Franse église réformée. Hij is hoogleraar geweest in Beiroet en ln Parijs. Hij vangt zijn taak aan in september. DEN HAAG Het Tweede Kamer mr.K. A. Keuning (DS'70) vertrekt vrijdag met een groep van internatio nale parlementariërs voor een korte studiereis naar Israël. Hij maakt als enig Nederlands Kamerlid de vijfdaag se reis mee, die georganiseerd is door de 'Groupe d'Amitié avec Israël.' De parlementariërs zullen ontvangen worden door de Knesset (het Israëli sche parlement) en de Israëlische regering. Ook zullen zij een bezoek brengen aan de Golan-hoogten. ZOETERMEER De 50-jarige J. J. P. uit Zoetermeer wordt ervan ver dacht de AMRO-bank in Rotterdam voor 60.000 gulden te hebben opge licht. De politie van Zoetermeer is op zoek naar de man, die volgens zijn kennissen op vakantie zou zijn. P. zou met verdraaide stem de bank in Rotterdam hebben opgebeld en zich daarbij hebben voorgedaan als employé van de technische handels vereniging, die regelmatig zaken met de bank doet.. Hij gaf opdracht 60.000 gulden over te maken op rekening van het Technisch bureau Profit Councelors in Zoetermeer. Achteraf bleek dat hij een rekening op naam van dit niet bestaande bureau bij een bank in Zoetermeer had geopend. Na dat hij daar de 60.000 gulden van de rekening had gehaaid, verdween hij met de noorderzon. P. is al eerder wegens oplichting van een bank ver oordeeld. KINDERBOEKEN De Vlaamse auteur Maurlts Renders, gespecialiseerd in avonturenverhalen voor de jeugd, stelt in 'De Marsraket', bestemd voor meisjes en jongens van 10-14 jaar, een ruimtevluchtcentrum centraal. De geheimzinnige professor, die daar de leiding heeft, laat drie tieners twéé jongens en een meisje ontvoeren om als proefkonijnen voor een vlucht naar Mars te funge ren! Maar een van de drie jongeren, Frank, is een knaap, die de ruimte- vluchttechniek dusdanig in z'n vin gers heeft, dat tal van angstige avon turen tenslotte goed aflopen. Een bij zonder fantastisch boek, in de Frank en Fried a-s er ie; uitgegeven bij Schel- tens Giltay Den Haag. Prijs: 6.90. Dezelfde uitgever publiceerde van de Antwerpse schrijver Frank Blauwers 'De Bokkerijders van de bush', een safari van drie jongemannen in het barre Noorden van Canada. Ze raken verwikkeld in de jacht op 'bokkerij- ders', misdadigers, die handelsposten van Eskimo's plunderen. Bij hun zwerftochten maken ze kennis met Anna, de dochter van een pelsjager, die niet voor een kleintje vervaard is. Een met vaart geschreven verhaal voor tieners. Prijs: 6,90. Herman Focke illustreerde op aan trekkelijke manier de 24 verhaaltjes voor jonge kinderen, van de hand van Gil van der Heyden, psudoniem voor mevr. Andriessen. Gezellige, fleurige geschiedenissen voor kinderen van 7 tot 9 jaar, onder de titel: 'Antje helpt een handje'. Om zelf te lezen en voor ouders en grootouders om voor te lezen. Ook een fris-verzorgde uitgave van genoemde uitgeversmij. Prijs 9,75. Oude 6trips houden zich stevig staan de in de vloedgolf van stripboeken die over ons land gaat. Neem Eric de Noorman van Hans G. Kresse, die komt nog steeds in allerlei formaten op de markt. Nu zijn bij uitgeverij Tango in Leiden een paar fikse al bums versohenen, waarvan wij -in J kregen: 'De scheepsbouwer' en 'De y zó en de havik'. Twee verhalen dui'ol één band. We moeten zeggen dat i bedenksels van jonge datum snel n bleken bij Eric de Noorman. P i van het hier aangekondigde alburn 9,90. Bij Kok in Kampen gaan ze vré" voort met het uitgeven van nie deeltjes van de Globe-reeks: popu wetenschappelijke boekjes van per stuk. De tékeningen zijn ouderwets van snit, maar daar< voor weetgierige kinderen goed du lijk, de taal is niet jofel en daari ook niet kinderachtig, enfin, we ben deze boekjes al vaker aanbevo De vijf nieuwe deeltjes gaan o\ Geschiedenis van de Indianen; K énergie; Moderne vliegtuigen; Vo in tuinen en parken, en: Geschied van de natuurwetenschap I. Hoop die leven doet (gedachten de grenzen van het leven) door Zink. Uitgave Gooi en Sticht, Hil sum. 120 blz. 9.90. Een serie mf ties over moeiten, verdriet in menselijk bestaan, waarbij op my ke middeleeuwse schilderijen teru grepen wordt. Geen sluitende red ringen, maar een uitnodiging o-m der te denken en vertrouwder worden met de begrensdheid vanL leven. Bij uitgeverij Bakker, Den Haag, U verschenen: Het leer-zame Icer-1 ni door P. Hille en J. Wiener. Hoe n je riemen, tassen, sandalen en kilte (108 blz. 9.90); Reizen over dee genboog door N. v. d. Eerenbe&u Met een aantal wenken voor weel feten. De twaalf maanden van jaar, zon, maan, sterren en kome J de zeven dagen van de week, die planten, mensen, regen en regenbi s wind en wolken, sneeuw en ijs. ;5 blz. 14.90); Maak T NOU, DOOI Wiener en S. Rosenberg. Naai zeil} - eigen kleren (144 blz. 14.90); 37 merplanten door W. v. d. Kolk. m kweken van kamerplanten zoals c vroeger deed. (121 blz. 12.50). 2' Ji De hartchirurg een roman van l:, Maloroso. Uitg. Teleboek, Amsten :C| 330 blz. 19.50. 69 Juliette, of de voorspoed van de deugd (3e en 4e deel) door D. Alet de Sade. Vertaling. Hans Waifa Uitg. Bakker, Den Haag. 382 E°' 22.50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2