Je moet niet vragen wie de vader van Mozes was MET EEN DOMINEE IN HET BOS Bij de baptisten in Roemenië Vandaag Trouw Kwartet TROUW/KWARTET ZATERDAG 13 JULI 1974 KERlK T2/M De reis in een overvolle trein duurt een uur. Dan ben je van de Roemeense hoofdstad in de oliemetropool Plojesti. Voor de oorlog liepen er ivel eens mensen van de Shell, voor wie 'ons In- diëte warm was. Er staan nog een paar van die huizen met een voorgalerij. Maar de meeste in dustriearbeiders van het socia listische Plojesti wonen thans in flats, die steeds meer de plaats innemen van de vooroorlogse huizen met hun weelde aan mar grieten en helianten. In een achterafstraat, die ik op deze zondagmorgen maar met moeite vind, staat een gemoedelijk kerkje in de ons niet onbekende doleantie-stijl. Een grijs-cementen geveltje. Een kruis er in uitgespaard. De kerk is eigenlijk een omgebouwd woonhuis. In de kerk bevindt zich trouwens nog steeds een woning, die van de baptis tenprediker ds. Josif Ton, zijn vrouw en hun éénjarig dochtertje Dorothea. (Hij zegt: Na dertien jaar huwelijk kregen we dit. Is dat geen Godsge schenk?) door Aldert Schipper Als wij de kerk naderen, is het er stil. Enkele mensen staan in het voor portaal. Binnen zitten mannen en vrouwen gescheiden. De oudere vrou wen met een hoed of hoofddoek. Voorin de kerk zit een groep vooral jopge mensen. De zesen twintig aanstaande dopelingen. Die worden volgende week gedoopt, maar eerst moet de gemeente ze nog onder zoeken. 'Hoe heette de vader van Mozes?' vraagt iemand. 'Dit vind ik een vraag die je niet aan een dopeling mag stellen', komt Josif Ton tussenbeide. 'Het gaat er om dat we vaststellen of Christus voor de aanstaande gemeenteleden echt hun Heer is'. 'Als je om je geloof zou moeten lijden', vraagt een ander, 'zou je bij voorbeeld de gevangenis ingaan zon der de Heer te verloochenen?' 'Ik heb al last op mijn werk gehad', antwoordt de a.s. dopeling, een meisje van een jaar of twintig, 'maar ik blijf Jezus trouw1, zegt ze rustig. Aan alle dopelingen worden zo een paar vragen gesteld, die voor ons als buitenlander niet alle duidelijk zijn, ook al probeert mevrouw Ton achter in de kerk hier en daar wat te verklaren. Tenslotte wordt samen met de dopelingen het Onze Vader gebe den. Dan is de dienst afgelopen. Hij heeft twee en half uur geduurd. Vol gende week. als de zesentwintig ge- In de baptistenkerk in Boekarest is tevens het bureau van de unie gevestigd. In de kerk wordt elk jaar de vergadering van de unie gehouden. Op de achtergrond een doopbassin, voorzien van cen trale verwarming. De moderne tijd gaat niet aan de Roemeense baptisten voorbij. Wat heeft de open brief nu voor concreets opgeleverd? Ds. Ton: Na de brief kwamen bespre kingen op gang met de autoriteiten. Voor het eerst konden wij duidelijk maken dat wij goede staatsburgers willen zijn. Het is nu toegestaan dat predikanten preken in elke kerk waar zij willen. De controle op het kerke lijk leven is verminderd. De tweede kerkdienst op zondag is toegestaan. De staat hoeft geen namen van dope lingen meer te hebben. Er zijn onder handelingen aan de gang over de teruggave van ongeveer honderd kerk gebouwen, die in de jaren zestig ge sloten werden en over de financiële autonomie van de plaatselijke ge meente, een beginsel dat ons baptis ten veel waard is. Hoe is de houding van de staat tegenover de kerk nu? De communisten willen nog steeds niet erkennen dat zij gefaald hebben in het scheppen van een nieuwe mens. Sociologen van onze universitei ten hebben geconstateerd dat het soci alisme op het punt van het ontstaan van een onzelfzuchtige, oprechte mens niet kan wedijveren met de kerk Misschien is dat een reden voor de autoriteiten om anders over ons te gaan denken, maar er moet nog veel gebeuren, voordat wij christenen in een socialistisch land geheel aanvaard zijn. Maar er komt een dag, dat de communisten zullen inzien, wie de mensen echt kan veranderen. Ik voel me soms net Elia en de baSl-priesters. Ik heb de uitdaging aanvaard van de communisten. Hoe reageerden de gemeenteleden op de open brief? doopt zijn, staan er weer ruim twintig mensen klaar om de catechismus-les sen van Josif Ton te volgen. Opwekking Zo gaat het op het moment in heel Roemenië. In Boekarest is vijftig pro cent van de huidige gemeente er de laatste twee, drie jaar nieuw bijgeko men. In Oreanda, waar een gemeente is van achthonderd zielen, werden afgelopen zondag tweehonderd jonge mensen gedoopt. Die opwekking in de Roemeense unie van baptisten is sterk gestimuleerd door de open brief, die Josif Ton, eind vorig jaar richtte aan de leiding van de unie en waarin hij een aantal beperkingen van het leven van de kerk afwees, niet alleen als strijdig met de baptistenregels, maar ook met de socialistische grondwet van Roemenië. 'De Roemeense regering heeft in de staatswetten onze kerk aanvaard. Dan moet zij ook accepteren dat wij ons als kerk ontplooien, dat we proberen mensen tot Christus te brengen', zegt ds. Ton. 'Waarom moeten wij de na men van onze dopelingen eerst aan de autoriteiten melden? Waarom mogen wij geen tweede dienst op zondag houden? Dit soort verboden tasten het wezen van onze kerk aan. Als de communisten het bestaan van de kerk aanvaarden, dan moeten zij ook goed vinden dat hier Jezus Christus de Schrik De leiding van de baptistenunie schrok hevig van deze brief. Eerst trachtte zij ds. Ton nog te overreden, de brief niet te publiceren. Iedereen was bang dat dit de gevangenis voor Ton zou betekenen. Zo'n regelrechte uitdaging aan de communisten had den de baptisten in jaren niet aange durfd. 'Maar ik was vastbesloten dat ik die brief moest openbaren', zegt ds. Ton nu. 'Samen met mijn vrouw heb ik een hele avond gebeden, totdat het zweet van mijn hoofd liep. En toen had de Heilige Geest ons overtuigd. Wij werden uitgenodigd voor een ge sprek met het staatssecretariaat voor gods-dienstzaken. Ik deed mijn best om de communisten duidelijk te ma ken dat wij loyale staatsburgers van deze socialistische staat willen zijn. Dat we gehoorzaam willen zijn aan deze staat waar we leven en werken. Maar in de kerk is Christus de baas. Voor het eerst is het ons gelukt om dat aan de communisten duidelijk te maken', zegt ds. Ton. De baptisten vormen naast de ortho doxen de enige groep christenen, die authentiek Roemeens zijn. De andere denominaties, zoals de gereformeer den of de lutheranen zijn respectieve lijk van Hongaarse of Duitse' nationa liteit. De baptisten hebben in hun verleden ernstige last ondervonden van de orthodoxe kerk, die zich op het standpunt stelt dat iedere Roe meen krachtens zijn geboorte ortho dox is. De baptisten vechten dit prin cipe aan en dit leidt soms tot onsma kelijke vertoningen in een socialis tisch land. Zo werden de baptisten niet uitgenodigd voor of zelfs maar in kennis gesteld van de vergadering die de wereldraad van kerken begin deze maand in Boekarest hield. Eerst schrok men. De mensen dachten dat zij wel eens in moeilijkheden konden komen door de brief. Maar nu staat 99 procent er achter. God heeft de brief willen gebruiken om een vernieuwingsbeweging op gang te brengen. We kunnen de aantallen nieuwe kerkleden haast niet aan. Er is vrijwel geen christelijke lectuur. Gelukkig zijn er steeds bijbels. We worden erg geholpen door 'Brother Andrew' (de Nederlander Anne van der Bijl). Maar we hebben grote be hoefte aan lectuur. Voor een deel kan het tekort worden opgevangen door cassette-recorders. Preken van mij gaan via de cassette het hele land door. Maar de recorders die hier te koop zijn, zijn niet zo best. Wat voor contacten hebben de baptisten met andere kerken? De orthodoxe kerk beschouwt ons als een sekte, die proselieten maakt on der de leden van de orthodoxe kerk. Inderdaad komen veel van onze nieu we leden uit de orthodoxe kring. Dat zijn dan naam-orthodoxen, die in onze door'A. J. Klei Eens wandelde ik met een dominee in het bos. We iverden op ons smalle pad bijna bedolven onder opdringerig groenDit stem de mij triest, maar mijn eenvaarde metgezel kennelijk niet: hij prees uitbundig de verdiensten van het rijk de natuur. Vervol gens stapte hij over naar het rijk der genade en stelde op opge ruimde toon vast dat er tegewoordig ook buiten de kerk veel ge lovigen zijn. Ik bestreed hem en vroeg: op welke grond plak jij allerlei buitenkerke lijken het etiket 'gelovig1 op? Zijn ze soms bij jou aan de deur geweest om te vertellen wat ze nog aan geloof in huis hadden? Bovendien, zo ging ik ferm verder, mag de kerk deze mensen niet annexeren om op die manier haar ledenverlies wat op te vangen. Nu, een aantal jaren later, moet ik mijn gesprekspartner van toen ge lijk geven. Er is inderdaad veel gelovigheid buiten de kerk, zóveel zelfs dat de humanisten de schrik om de benen slaat. Dit stel ik vast na lezing van het juni-nummer van 'Loopmare', een uitgave van het hu manistisch verbond-Amsterdam. Daarin wordt met een zeker heim wee gesproken over de tijden dat.. er een duidelijk zicht (was) op wat buitenkerkelijken waren. Het waren die mensen, die zich op ge nerlei wijze met een godsgelooj ver bonden loeiden en derhalve geen behoefte hadden aan een eredienst voor deze god en zich zodoende buiten de gemeenschap van christe nen en hun kerken plaatsten. 'Loopmare' vervolgt: Naarmate de jaren verstreken, ver anderde het beeld en zo komen wij vandaag aan de dag buitenkerkelij ken tegen, die teel aan god of iets goddelijks geloven en daaraan al dan niet de behoefte van een gods dienst koppelen, zonder zich echter ie rekenen tot enig kerkgenoot schap. Uiteraard liggen hier vele nuances en gradaties, maar de kern van de zaak blijft, dat zij niet uit gaan van de autonome, dat wil zeg gen zelfstandige mens, die het zo goed en zo kwaad als het gaat zelf en in samenwerking met ande ren moet rooien. Zij zijn bij wijze van spreken buiten-humanistisch Merkwaardig overigens hoe bedrieg lijk veel zo'n humanistische perio diek als 'Loopmare' op een kerkbode lijkt. Het artikel, waaruit ik citeer, eindigt naar de beste tradities van een kerkblad met de opwekking om pal te blijven staan. En op de ach terpagina vinden we waarempel een rubriek predikbeurten. Weliswaar piepklein en met alleen de samen komsten van de vrije gemeente (waarvan de echte kerkmensen we ten dat het maar een syncretistisch gedoetje is), maar het staat er dan toch maar: 10.30 uur, ds. J. Knot. Ook trof me zeer hoe 'Loopmare' de humanistische rechtzinnigheid van Anton Constandse als radiospreker aanprijst. Dat gebeurt op een toon die een regelmatige afnemer van kerkbladen volstrekt vertrouwd is. Hierover gesproken, je staat soms versteld hoe tot ver buiten de kerk muren kerk-achtige taal gebruikt wordt. Neem het communistische dagblad De Waarheid. Deze krant heeft, net als de onze, op pagina één een wèrvende tekst staan. Onlangs vertoonde deze een sterke gelijkenis met een meditatie over psalm 1. In deze psalm staat (ik neem de oude berijming) op een gegeven mo ment, nadat de verdiensten zijn ge schilderd van degene die niet wan delt in der bozen raad: Gans anders is 't met hem, die '1 kwaad bemint. Als je niet vloeken mag(tekening van E. van Beest) In De Waarheid staat, nadat diege nen geprezen zijn die een deel van hun vakantiegeld 'aan onze krant hebben geschonken', dit: Hoe anders is het bij hen die niet met de werkers verbonden zijn: zij zijn afhankelijk van de kapitaal machten, houden hun hand op bij de regering, onderwijl zich te buiten gaand, aan grof anti-communisme om daarmee hun proeve van betrouw baarheid voor de reactie af ie leg gen. Maar we hadden het over gelovigen buiten de kerk. Hun aantal neemt toe en je kunt een dominee in of buiten het bos niet (meer) het ver wijt maken dat hij de weglopers naar zich toe trekt als hij voor de dag komt met het verschijnsel van de buitenkerkelijke gelovigheid. In de kerk weten ze ook keurig onder woorden te brengen hoe het alle maal komt: er zit bij ons een 'stuk' of een 'brok' ongeloofwaardigheid, en dat moet natuurlijk de deur uit. Vaak maak je mee dat het gesprek hierover binnen de kortste keren in veiliger banen geleid wordt en dan komt er een gerieflijke discussie over de vraag hoe je christelijke waarden in de cultuur moet bekij ken: mag je die er bij rekenen, horen die ook nog bij het christen dom buiten de kerk, ja of nee? Intussen constateert iemand, die op een afstand naar het kerkelijk be drijf staat te kijken en kennis nam van verslagen over de zaak-dr. Wier- singa op de gereformeerde synode: ze pakken nooit een dominee aan die De Telegraaf leest, he? De kerk is eigenlijk nog maar nau welijks bezig met het probleem van haar (on)geloofwaardigheid. Toch zijn er al kerkmensen die het heb ben over kwalijke aanpassing aan de wereld. Ik kan hen in zoverre geruct stellen dat de kerk voor de wereld nog maar al te zeer een instelling is, waar wonderlijke gebruiken en geboden gelden. Goed genoeg voor een meewarig grapje, zoals onlangs deze in een Kronkel van Carmiggelt: 'Gunst, zei de dominee. Hij hield van dat woord. Je moet toch iets hebben als je niet vloeken gemeenten het geloof hebben gevon den. Actieve evangelisatie is niet mo gelijk. Toen de communisten in 1944 aan de macht kwamen, telde de bap tistenunie 80.000 leden. Nu is dat aantal 200.000. Maar daarbij moeten er nog veel geteld worden die (nog) niet gedoopt zijn en die echter wel meedoen in de gemeentes. De komst van de communisten heeft de bloei van onze kerk niet kunnen verhinde ren. Met de andere protestantse groe pen hebben we goede relaties. Door dat de orthodoxe kerk dat niet wilde, hebben de communisten ons destijds verhinderd lid te worden van de we reldraad van kerken. Ikzelf ben per soonlijk tegen dat lidmaatschap, om dat ik de wereldraad te vrijzinnig vind. Maar de unie als geheel zou nog wel lid willen worden. In het Westen zeggen sommigen dat in socialistische landen zoals Roe menië geen ware kerk bestaat, behal ve de 'ondergrondse kerk'. Tegen mensen met dat soort voorstel lingen zeg ik alleen maar kom zelf kijken. Oordeel zelf. We hebben onze moeilijkheden. Maar is het kerkelijk leven in jullie landen zo florissant? Wij zijn niet zo vrij als jullie. Er is hier geen straat- of tent-evangelisatie toegestaan. Als we wat aan onze kerk gebouwen willen uitbreiden, dan krijg je moeilijk toestemming. Maar binnen het kerkgebouw zijn we vrij. We hebben vrouwenwerk. Er zijn door de week gespreksavonden met jongelui, waar ook veel niet-kerkleden komen, die verlangend zijn naar het woord dat hier te horen is. Graag zouden we het diaconaat uitbreiden tot mensen die niet bij onze kerk zijn aangeslo ten. Er is veel nood. Mensen die geen werk hebben en ziek worden krijgen geen uitkering. Er is veel alcoholis me. Maar voorlopig mogen we niets geven aan mensen buiten de grenzen van de kerk. Maar we hoeven sinds de open brief niet meer aan de staat op te geven wie er geld krijgt van de diakonie. Wat voor kracht staat er achter de eisen, die jullie aan de communisten hebben gesteld? Macht hebben we eigenlijk niet. Maar we zijn bereid als martelaren tot het uiterste te gaan. De communisten we ten dat we bereid zijn voor ons geloof te sterven, ook al zoeken we het martelaarschap niet. Na het gesprek met de baptistenpredi kant biedt zijn vrouw een maaltijd aan, waarbij een man aanwezig is, die me later naar de trein zal brengen. Een breed lachende jonge arts uit Boekarest. Lid van een orthodoxe or ganisatie 'het leger van God', die vindt dat ook gewone mensen best eens in de bijbel mogen lezen. Joviaal grijnzend geeft hij me een arm, als we onder zijn paraplu in de stromen de regen terug wandelen naar het station. Hij spreekt naast het Roe meens alleen twee woorden Russisch. En die herhaalt hij steeds maar: Broe der. tot ziens! NIEUWJAAR We zijn, los van alle kerkelijk-jaau; lezingen, met de bespreking van hr boek Exodus toegekomen aan het paafii feest. Dat paasfeest moet gevierd wo:_( den in de maand Nisan, ongeveer mif den in de maand. Maar vanwege dag paasfeest lezen we nu in de eerste veL zen van Exodus 12: 'Deze maand z 0 u het begin der maanden zijn; zij z,^ u de eerste der maanden zijn'. H< paasfeest, het feest van de uittocl c maakt 1 Nisan tot nieuwjaarsdag. D Israëlieten krijgen een nieuwe kalei der. De nieuwe jaren van de heersei,,' beginnen vaak met de troonsbestijgii gen van hun vorsten, maar de slavei kalender begint met de exodus. Al Aileen Guilding, een Engelse die 196® een buitengewoon interessant boe over deze dingen heeft geschreve (The Fourth Gospel and Je wis1 Worship; ik zoek het nog steeds) g a lijk heeft dan begint de synagoge i het tweede jaar van hun drie-jaarlijks, lezing van de Tora, met Exodus vers 1. En dan zou ze wel eens gelij I kunnen hebben wanneer zij veronder stelt dat de aangeving van de data i de Tora alles met de sabbatten van ht joodse synagogale jaar te maken hé ben. In ieder geval is dit allemaal ei stuk zinvoller dan ons nieuwjaar i 1 januari. De kerk heeft er iets van bi grepen door haar kerkelijk jaar te li ten beginnen met de adventszondageij Dat heeft ook iets van een slaveil kalender: uw verlossing (Verlosser) g| maakt! Bij de commercialisering va onze kerkelijke feesten, die daardoi een steeds hachelijker bestaan gaa lijden, zou het te overwegen zijn of d kerken met eens een soort gelovig eigenzinnigheid hun feestdata zoudeni moeten gaan verschuiven en eventuei r sommige daarvan moeten gaan synchn niseren met de synagoge. Maar hoe d ook zij, de bijbel wil ons leren d Gods bevrijdingen Epoche-machen zijn. Die pas maken geschiedenis doi alle oliecrisssissen en opheffingen embargo's heen. En gelukkig is mens die bij die geschiedenis in werkelijkheid van vandaag leeft. (Exi dus 12,1,2 NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Rekken (toez.): M. de Draak, kand. te Vlaardingen; te Bij mermeer: dr. J. van Slageren, zei dingspred. met verlof van Kameroe te Oegstgeest. Aangenomen naar OJdebert (toez.): v. d. Beid, kand. te Lettelbert; naa Hierden: P. P. J. Monster te Zwi; drecht. Bedankt voor Vriezenveen (toez.): la G. Zwanenburg te Huizen (N.H.). L GEREF. KERKEN 1 Bedankt voor Groningen-Zuid, al evangelisatiepred. voor Groot-Groni gen: P. Kooij te Amsterdam-Sloti meer-Geuzenveld. Beroepbaar: T. Zuitman, 2e Schink! straat 7, Amsterdam. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Hooghalen-Beilen en Vlissingen: M. J. C. Blok, kand. Leiden. GEREF. KERKEN (VRIJG. BUITE1 VERB.) Bedankt voor Barendrecht: G. v, Brink te Zwolle CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Franeker: W. P. d Groot te Apeldoorn. r (ADVERTENTIE) nü in de boekhandel Feitse Boerw inkel Einde of nieuw begin? onze maatschappij op de breuklijn een amboboek 256 bladz., paperback, 15.-- ambo De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe.iike Pers Directie; Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2