Kerken kijken niet om naar Chinezen in ons land H Zuidafrikaan se kerken bereiden verzoening met zwart Afrika voor lllsillaill mm® Vandaag Trouw Kwartet Europa moet in Amerikaanse pas Verontrusten wijzen stuk moderamen af Onderzoek naar beter gebruik van gymnastieklokalen l\lieuwe boeken TROUW/KWARTET DONDERDAG 11 JULI 1974 KR'RlK/BINNENLAND T2/K2 ,R< door Ton van der Hammen Er wordt wel eens over 'rare Chinezen' gesproken. Niet aardig voor de mensen in kwestie. En nog onterecht ook, want juist in verband met de vele Chinezen in ons land kun je het eerder over 'rare Nederlanders' hebben. Ik zal u vertellen waarom. In Nederland verblijven minstens enke le tienduizenden Chinese vreemdelin gen. Dat wil zeggen: mensen, die hier nu niet bepaald ingeburgerd zijn, zoals dat wel met de ook talrijke Chinezen van Indonesische origine ,die je voor al als dokters en apothekers tegen komt, het geval is. Het gaat om de Chinezen, die als schepelingen over wegend Rotterdam aandoen. Verder om de nog grotere aantallen anderen, dde meestal in Chinese restaurants, waarmee ons land bezaaid is, werk hebben. Om al die mensen hebben de kerken, diie je toch een behoorlijke missionaire instelling niet kimt ont zeggen, zich nooit veel bekommerd. Voorzover valt na te gaan zijn het alleen de gereformeerden geweest die een aantal jaren in Rotterdam een dominee 'voor de afbeid onder de Chinezen' aan het werk hadden. Daar moet er zelfs één (of misschien wel meer?) bij zijn geweest, die geen woord Chinees kon uitbrengen en zich met Engels, wat lang niet altlid lukt, probeerde te behelpen. Maar akkoord, de bedoeling was in elk geval goed. Met dr. J. M. van Minnen, die het Chinees wèl beheerste, kwam een eind aan dit werk, toen hij stu dentenpredikant in Utrecht werd. Daarna viel de grote stilte. De activi teiten werden, nu samen met de her vormden, omgebogen in de richting van pastorale zorg voor studerenden van Afro-Aziatische komaf, die allerlei faculteiten en andere opleidingen in ons land gingen bevolken. Rare situatie Een rare situatie Want als je bijvoor beeld leest over op rood-China gerich te radiozenders, düe voor veel geld zendtijd is duur bijbelgedeelten op dicteersnelheid in het Chinees doorge ven, welke daar volgens zeggen hange rig worden genoteerd, dan denk je: de kerken hebben wat voor die Chinezen over en: wat een missionaire doorzet ters. Stel nu eens dat Mao Tse-toeng vandaag besloot dn één provincie van zijn immense land de kerken toe te laten, zou dat geen voorpaginanieuws zijn, gevolgd door koortsachtige voor bereidingen om daar onmiddellijk zendelingen en missionarissen heen te sturen? Maar voor de Chinezen dicht -bij huis geven de kerken niet thuis. Nu meet u niet denken, dat 'we' het er in Nederland helemaal bij hebben laten zitten. De gereformeerden mo gen dan met hun 'arbeid onder de Chinezen' zijn ingestort, nog altijd werken er hier en daar, overigens weinig gecoördineerd, wat mensen aan deze opdracht die de kerken laten liggen. Ze doen dat of voor eigen rekening uit persoonlijke bewogen heid. of ook nog een beetje gesteund door enkele particuliere fondsjes. «O"! Fondsje Eén zo'n fondsje draagt de weidse naam 'Stichting geestelijke en maat schappelijke arbeid onder de Chine zen in Nederland'. Het ontstond na het baanbrekende weric van zuster Wilhelmina Johanna van Zeij 11, in 1962 gestorven, die zich in de crisisja ren het lot van de 'pandamannetjes' aantrok. Dertig jaar lang, tot haar dood tce, zocht ze contact met hon derden Chinezen, hielp waar ze kon, trad voor hen als soaiaal pleitbezorg ster op, zat aan hun ziek- en sterfbed den, organiseerde voor hen ontspan ningsavonden en richtte voor hen zo nodig eenvoudige tehuizen in. Een vrouw, die door haar aanstekelijk ge tuigenis dn woord en daad menige Omslag van een chinees traktaa tje, zoals ds. Chen ze bij honder den verspreidt. oosterling tot geloof bracht en nu nog als 'Chinezenmoeder', die een hele werkgroep om zich verenigde, bekend is. Je zcu de stiohting als haar erfenis kunnen beschouwen, waardoor het werk nog zo goed en kwaad als het gaat wordt voortgezet. Dat wil zeggen: met alle onvolkomenheden én onze kerheden die aan zo'n weinig kapi taalkrachtige, particuliere club (met alle respect voor de mensen die erom heen staan) verbonden zijn. Want wat is nu zo'n kleine tien mille per jaar? Daar doe je ndet zoveel van, al wordt ermee gewoekerd. Diakones Een aantal jaren was het een bejaar de Duitse diakones, zuster von Men- gersen (veertig jaar in China ge werkt) d;ie vrijwillig, met alleen een kleine onkostenvergoeding, haar laat ste krachten in Nederland opgebruik te voor het werk onder de Chinezen. Ze bezoaht hen in het ziekenhuis (wat een blije herkenning als ze in hun taal werden toegesproken) in restau rants, op schepen, in Katendrecht waar de stichting een lokaaltje huurt als ontmoetingspunt, had contact met de jeugd, kwam in de kleine Chinese christengemeeaitetjes die geïsoleerd bestaan in Rotterdam, Voorburg, Am sterdam, Utrecht, Eindhoven. Maar in het begin van dit jaar kón ze niet meer. Gelukkig was er toen nog dominee John Chen uit Indonesië, die van de Chinese Oversea Christian Mission, een Engelse organisatie, kon worden overgenomen. Dat wil zeggen: hij krijgt een kleine vergoeding, komt verder aan de kost door wat Chinese kinderen hun eigen taal en schrift te leren, door een paar maal per maand in een van de kleine Chinese gemeen ten voor te gaan én doordat hij een werkende vrcuw heeft. Onzakelijk Maar dat is toch eigenlijk geen doen, zegt stichtingsvoorzitter J. P. van Mel'le uit Rotterdam. Het is mij alle maal te onzakelijk en te primitief. De kérken moeten dit werk uitbouwen. Als bestuur proberen we dat daar steeds aanhangig te maken. Maar afge zien van een eenmalige bijdrage van de Nederlandse Zendingsraad hebben Ds. John Chen we nog weinig succes. Dat zegt meneer Van Melle. Hij \vü graag door, maar niet meer als een soort hobbyclub. En hij heeft gelijk. De kerken brengen elk jaar (nog altijd en dat ds hoopvol) miljoenen op voor zending, werelddiakonaat, evan gelisatie. Mag, nee: móét daar niet een ton per jaar af voor dit moeilijke werk dat al een basis heeft, maar om een structurele aanpak schreeuwt? Ik geef het maar eens langs deze weg door, want je kunt nooit weten. Indi vidueel kunnen we intussen al wat eerste hulpwerk deen door de platte buidel van de stichting wat meer omvang te geven. Dat kan zo: op het stichtingsnummer 12 20 58 (secretaris- penningmeester A. Groenestein in Pa- pendrecht). UIT VAN LEZERS Uit de Navo (2) Ik ben het met het stukje van de heer J. A. Hendriks uit Amersfoort in uw blad van 4 juli voor het grootste deel roerend eens. Maar aan het einde spreekt genoemde heer II. zichzelf behoorlijk tegen. H'j stelt nl. dat er enkele zeer goed en zwaar bewapende Vredes'machten moeten zijn. Vergeet de heer H. dan het gezegde: 'Met vuur maakt men vuur* en dat deze oorlogsmachten wel meer dan 500 mil jard zullen vergen? Den Haag P. J. Bouwmeester Ziekenhuistarieven Van 1972 op 1973 stegen de gemiddel de tarieven per dag - voor de laagste klasse - voor de ziekenhuizen vanaf 98,02 tot 115,-. Ter beheersing van de kostenontwikkeling wil men struc tuurveranderingen bereiken o.a. door Invoering van een personeelsstop en een bouwstop. Dit lijken mij zeer goede maatregelen. Maar volgens mij kunnen we ook soberder leven. Een concreet goval wil ik u niet onthou den. Een voorbeeld wat me opviel ls het Academisch Ziekenhuis 'Dijkzigf te Rotterdam. Wat wordt hier enorm veel (kapitalen!) weggegooid. Allerlei plastic bekertjes voor medicijnen (zelfs 1 bekertje voor 1 pilletje), bakjes voor broodbeleg, en schaaltjes worden sleohts eenmaal gebruikt om vervolgens als wegworp-voorwerp in de vuilniszak terecht te komen. En zo gaat het dag in, dag uit. met tal van artikelen. Het schoonmaken kost te veel tijd Weggooien is gemakke lijker! Volgens mij geldt ook hier zonder nog iets gezegd te hebben over de schaarste van grondstoffen en de milieuproblematiek - soberheid! Daar om stel ik het Centraal Orgaan Zie kenhuistarieven (COZ) voor, meer so berheid in concrete te betrachten. Naast de personeelsstop en bouwstop zou een weggooiartikelen-stop bespa rend zijn! Rotterdam Levi Sora Nog meer televisie lk stem van ganser harte in met de Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. BIJ publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe iike Pers Directie; Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor NZ Voor burgwal 280, Postbus 859, Adam Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. inhoud van het artikel onder het kopje 'Vandaag* in ons blad van dins dag 2 Juli over het onderwerp 'Nog meer televisie?' Op alle mogelijke manieren moet druk worden uitgeoe fend op besturen van politieke partij en, politieke leiders en besturen van omroeporganisaties dat aan de dwaze, welhaast Immorele gedachte om de tv-zendtijd uit te breiden, geen ge volg wordt gegeven. Den llaag L. P. de Geus Flessen water Meivrouw Vorrink stelt voor flessen water te verstrekken zonder fluor voor mensen die tegen fluoridering zijn. Waarom fluor :r. al het drinkwa ter? Het grootste percentage wordt gebruikt voor bad, douche, toilet, af was, huishoudwas en sproeien van de tuin. Laten diegenen die speciaal flu or in het water wensen voor gebits verzorging in de gelegenheid worden gesteld een fles te halen bij drogist of apotheker. Economisch gezien is dat ook voordeliger. Hattem mevrouw J. L. Boeve-Naas Defensie Nu onze regering op de defensie - relatief gezien een klein beetje - wil bezuinigen, verkeren de wapenfabri kanten (in de minste zin van het woord) en de generaals in staat van opwinding. En hierbij natuurlijk de heer Luns, die altijd wel een reden vindt om wat brandstof te gooien op het smeulend vuurtje van de koude oorlog. Niet to ontkennen is, dat Rusland ook een afschuwelijke bewa pening heeft. De regeerders en gene raals daar zijn geen haar beter en wijzen op hun beurt op de enorme bewapening rondom hen. Maar hun angst is minder slecht gemotiveerd. Zij hebben immers meer fronten waarbij het eerst moet worden ge dacht aan hun vijandige China. Het lijkt niet zinnig te verwachten dat Rusland met déze dreiging erop uit zou zijn de Navo-landen aan te vallen. Wat een mindere bewapening voor West-Europa in de Ver. Staten wel zou betekenen, is een deuk in de economie. Honderden miljarden wor den in de wapenindustrie besteed. Maar dit mag toch geen reden zijn om hiermee onverdroten door te gaan. Er is werk genoeg in de wereld, dat nu niet ter hand kan worden génomen, omdat de 'defensie' zoveel opslokt. Alkmaar J. Kant Du Plessis (slot) Als David du Plessis meent, dat het ook andersom gaat: eerst de gave van de Geest, en de bekering komt later wel eens, meen ik te moeten veron derstellen dat achter de hele charis matische beweging binnen de kerken een satanische kracht zit, die de ker ken naar een eenheid drijft en die een populariteit zal bereiken als ge volg van grote verleidingen: 'Tekenen en wonderen'. D. du Plessis verwacht nog meer verrassingen. Ja, ik ben de mening toegedaan dat men zelfs vuur uit de hemel zal laten neerdalen. Maar of dit ten goede of ten kwade zal zijn, daarover laat de bijbel ons niet in het ongewisse (Openbaring 13 vers 13-15). Schiedam H. van Holten Nieuw Dennendal Uit een artikel van een medicus over het samen zorgen voor een betere gezondheidszorg: 'Men kan zich voor stellen dat er mijnerzijds geen grote behoefte bestaat aan het nadrukkelijk vastleggen van de hiërarchische ver houdingen. Bovengeschikt, onderge schikt of nevengeschikt, wie niet kan samenwerken is ongeschikt' Jhr. mr. De Brauw, van DS'70: 'Een Nieuw Dennendal zal alleen kunnen ontstaan als de Nieuw Dennendallers bereid zijn normale bestuurlijke verhoudin gen te aanvaarden'. Volkomen juist! Arnhem W. Bramers Schijnproblemen Lichtelijk onthutst raakt men als men over Boekarest leest, over de confe rentie over wetenschap en technologie van de Wereldraad van Kerken. Waar om moet juist de wereldraad gaan studeren op conservering van natuur lijke hulpbronnen, een nulgroei-eco- nomie, kleinschalige technologie en milieu'crisis'? (Het milieu was vroe ger veel slechter!). Heel deze kwasie- problematiek is een modeverschijnsel, verwant aan het gewiekste pamflet dat bekend staat als het Rapport van Rome. Buiten de wereldraad wordt deze hele handed met een behoorlijke scepsis bekeken. De conferentie ech ter schijnt zich geheel en al op sleep touw te hebben laten nemen, rede neert alsof dit alles vaststond en ca noniseert de hele zaak met plechtige bijbelverwijzingen. Utrecht A. J. Ahsmann ONTHULLEND De documentairefilm over Iran die de KRO jl. dinsdagavond uitzond ver dient alsnog aandacht. Niet dat er geen beelden bij waren, die reeds eerder op de buis te zien waren ik denk in het bijzonder aan die van de militaire inspanningen van dit land en de in beslagname van enkele eilan den in de Perzischge Golf maar in het algemeen gaf deze film een goed inzicht in de ontwikkelingen waarin het Perzische volk begrepen is. Die ontwikkelingen zijn bepaald niet gunstig voor het volk zelf. Een duide lijk voorbeeld hoe mensen onder de leuze van het vooruit willen brengen van het volk in feite in het geheel niet meer aan mensen denken. De oude grootgrondbezitters hebben de grond moeten afstaan, maar zijn in tussen de nieuwe industriëlen. De armoede blijft bij deze revolutie van de keizer waar die was, bij dezelfde mensen. De revolutie komt neer op een koerswijziging met als enige be doeling de verdeling der goederen zo laten als die was. Bepaald griezelig waren de uitlatin gen van een aanhanger van de auto- tochtone godsdienst, de verering van Zarathoestra. De volgelingen van deze profeet maken geen bekeerlingen on der lieden van een ander ras dan het arische. Niet uit gescheidenheid, maar omgekeerd uit een voluit belachelijk superioriteitsgevoel. De man deed denken aan Göbbels en zijn uitlatin gen aan die van het blankste racisme. Je vraagt je wel eens af of zo'n man nou nooit eens twijfelt of zijn eigen verschijning wel geheel conform zijn drastische uitspraken is. Wie in de hemel woont, op wie zulke mensen altijd een veelvuldig beroep doen, zal lachen, staat er in psalm 2, tot onze grote troost. Tot troost ook van de Arabieren die zich vooral niet met deze edelariërs mogen vermen gen. Hij werd nogal eens gediskwalifi ceerd door deze spreker. In ieder geval werd duidelijk dat het, ondanks alle diplomatieke vriendelijkheden, met het volk van Iran niet best gaat. En ook dat de Schepper ons alleen openbaar wordt in de Messias, Jezus. Tegen alle religie, al of niet naar Zijn naam genoemd, in. En ook tegen alle machten, die zulke onthullende uit zendingen met argusogen bekijken in. Ontwikkelingshulp Nu maakt de AR zich weer op om meer geld te gaan offeren voor de ontwikkelingslanden. Maar zou het niet eerlijker zijn eerst eens in eigen land rond te kijken en daar de groot ste discriminatie aller tijden tegeno ver de zelfstandigen op te heffen? Ook zij behoren kinderbijslag te krij gen bij de eerste twee kinderen. Groningen mevrouw D. Smits (ADVERTENTIE) Deze week in Hervormd Nederland: ie Het IKV loopt op eieren ie Christenen dienen geen vlees te eten ie In Nederland wordt geleefd met theologie ie Het Westen van heerser lot dienaar ie Er is geen vrede in Vietnam ie Portret van een vrouw Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. NAAM: ADRES: WOONPLAATS: GIRONUMMER: Abonnementsprijs 21,per half jaar; ƒ42,— per jaar. Abonnementen kunnen elk ogen blik ingaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland, Antw.nummer 1776, Den Haag JOHANNESBURG De Zuid- af rikaanse rajjd van kerken werkt aan de voorbereiding van een verzoeningsconferentie van Zuidafrikaanse kerken over het thema 'de toekomst van zuidelijk Afrika en de rol van de kerken in bevrijding, gerechtigheid en verzoening'. De aanleiding tot het hooiden van de conferentie is een oproep die in mei van dit jaar werd gedaan door de derde assemblee van de Afrikaanse raad van kerken in de Zambiaanse hoofdstad Lusaka. De conferentie wordt georganiseerd door de alge meen secretaris van de Zuidafrikaanse raad van kerken, dr. John Rees. De conferentie wordt waarschijnlijk ge houden in Botswana of Swaziland. Hartelijke ontvangst Aan de assemblee in Lusaka deed een delegatie van de Zuidafrikaanse ker ken mee, die verbaasd heeft gestaan over de hartelijke ontvangst die zij van de zwarte Afrikanen kreeg. Welis waar sprak de assemblee zich uit ten gunste van de bevrijding van Zuide lijk Afrika en voor de zwarte bevrij dingsbewegingen, maar John Rees zegt in zijn verslag dat hij niets heeft gemerk van haatgevoelens tegen de blanke Zuidafrikanen. 'Er is geen sprake van zwart racisme', zegt de Zuidafrikaanse kerkleider. 'Maar de deelnemers aan de conferentie lieten er geen twijfel over bestaan dat het hun ernst is met hun strijd tegen het onderdrukkende apartheidssysteem in Zuid-Afrika. Dit ontbreken van zwart racisme gepaard met de besliste weer zin tegen de apartheid gaf de assem blee aanleiding een oproep te doen tot een verzoeningsconferentie. John Rees zegt in zijn verslag verder dat zijn contact buiten de vergadering met vertegenwoordigers van de bevrij dingsbewegingen van groot belang voor hen was. 'Ik heb uitvoerig met hen over verzoening gesproken en uit deze gesprekken werd mijn droom aan een verzoeningsconferentie steeds reëler. Geen fanatici John Rees zegt dat de vertegenwoor digers van de bevrijdingsbewegingen in tegenstelling tot wat er soms ge zegd wordt allerminst fanatici zijn. 'Afgezien van een enkele ui zondering zijn het open mensen, die voluit in staat zijn alle factoren van een gege ven situatie onder ogen te zien en objectief tegen elkaar af te wegen. Volgens Rees zijn het meest zeer indrukwekkende mensen. Rees zegt dat er vooral in het oorspronkelijk van Zuidafrikaanse oorsprong zijnde Afrikaanse Nationale Congres nog veel zijn, die hopen op geweldloze verandering in Zuid-Afrika. Na zestig jaar vergeefse geweldloze actie realise ren deze mensen zich echter dat zij er niet om heen kunnen tegenover het structurele geweld en de ontmenselij king in Zuid-Afrika toch tegen-geweld te plaatsen. Zij hebben gemerkt, zegt John Rees, dat blanken alleen dan aan de confe rentietafel plaats nemen, wanneer zwarten als volwaardige en zelfbewus te mensen tegenover hen staan en dat kan helaas naar het inzicht van de zwarten alleen bereikt worden door geweld. John Rees, die pacifist is, zei de zwarte Afrikanen dat hij als chris ten niet in geweld kan geloven, maar John Rees, secretaris Zuidafri kaanse raad van Kerken. de zwarte Afrikanen zeiden dat zij veel blanke pacifisten niet kunnen vertrouwen omdat hun pacifisme af hangt van de situatie waarin zij zich bevinden. Geweld Maar haatgevoelens heeft Rees niet bij de Afrikanen gevonden. 'Ik kon integendeel vaststellen dat de zwarten de blanken allerminst uit Zuidelijk Afrika willen verdrijven, opidat zij als Afrikanen beschouwd worden, die nergens anders heen kunnen. Toch vreest John Rees dat het binnenkort in Afrika tot gewelduitbarstingen zal AMSTERDAM Blijkens een publi- katie in Waarheid en Eenheid, het blad van de verontrusten iin de gere formeerde kerken, wijzen de veront rusten het zgn. informatiestuk af, dat het moderamen van de gereformeerde synode opstelde in verband met de zaak-dr. Wiersinga. Dr. E. Masselink geeft in Waarheid en Eenheid als zijn oordeel, dat het moderamen 'geen eerlijk beeld geeft van de zaak waar onze kerk mee staat of valt'. Dr. Masselink meent dat hier geen sprake is van informatie, maar van indoctrinatie. Hij vraagt: 'Staat héél het moderamen hier achter? Dat kunnen wij niet geloven!' Dr. Masse link betreurt zeer dat het moderamen 'achteraf de synode nog verder leidt op de weg van onzekerheid door on der de naam van informatie het ge weld van de indoctrinatie aan te wen den'. komen, als er niet snel een grondige verandering komt in de houding van de blanken. 'Er zijn reeds een hele reeks overeenkomsten gesloten tussen Zuidafrikaanse groepen en groepen in Rhodesië en de Portugese gebieden en naar mijn mening zullen de komende anderhalf jaar de eerste aanvallen waarschijnlijk op Zuid-Afrika plaats vinden.' John Rees stelt in zijn rapport vast dat de bevrijdingsbewegingen onge veer zestig procent van hun financiële en materiële steun uit socialistische landen ontvangen. Dat betekent vol gens de Zuidafrikaanse kerkleider evenwel niet dat die bewegingen com munistisch georiënteerd zouden zijn. 'Ik geloof niet', aldus Rees, 'dat het communisme op het Afrikaanse conti nent veel kans maakt.' John Rees zegt dat de situatie in Zuidelijk Afrika zeer kritiek is en dat de kerk een belangrijke-rol kan spe len in de noodzakelijke verzoening. De conferentie in Lusaka 'heeft, zo meent Rees, in elk geval getoond dat zwart Afrika tot verzoening nog steeds bereid is. Tot de conferentie, die in septeihber gehouden zal worden, zijn alle ker ken, met inbegrip van de Nederduits gereformeerde Kerk uitgenodigd. DEN HAAG De staatssecretaris Veerman (onderwijs) en Meijer (CRM) zullen laten uitzoeken of gymnastieklokalen voor school niet beter bruikbaar gemaakt kunnen wor den voor gymnastiekverenigingen en sportclubs. Dit antwoordt dr. Veer man op vragen van de Tweede Kamer leden Hermes en Du Chatinier (KVP). De beide heren hadden gevraagd of de vijftig extra gymnastieklokalen die nu voor het voortgezet onderwijs wor den gebouwd wel geschikt zijn voor 'meervoudig gebruik'. Het antwoord van dr. Veerman is dat ze in eerste instantie zijn ingericht volgens de pedagogisch-dldactische eisen van het voortgezet onderwijs. Maar dat bete kent niet dat ze ook voor anderen bruikbaar zijn. Dat wordt zelfs verge makkelijkt doordat deze lokalen los van de school gebouwd worden en beschikken over eigen verwarming, water en ingang. Daardoor zijn deze lokalen 's avonds en in het weekeinde goed te benutten. De werkgroep, die nu is ingesteld zal echter nagaan of het niet mogelijk is een standaa'rdbouwprogramma te ma ken, dal helemaal is afgestemd op meervoudig gebruik. Ambassadeur Binnenkort valt de benoeming te verwachten van de heer R. H. Fein, permanent vertegenwoor diger van Nederland bij de Ecafe in Bangkok en ambassaderaad daar, tot ambassadeur te Nairobi. Benoeming Binnenkort is de benoe ming te verwachten van de heer R. H. Fein, die onlangs werd benoemd tot buitengewoon en gevolmachtigd am bassadeur te Nairobi, tevens tot bui tengewoon en gevolmachtigd ambassa deur in de republiek Oeganda met standplaats Nairobi. NED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Bruinisse J. B. Cats te 's-Gravendeel. Beroepbaar: B. A. Dubbeldam, kand. Leidseweg 94, Utrecht (per 1 sept. '74); J. v. d. Ketterij, Roemer Vis- soherlaan 74, Zeist (per 12 aug. '74); drs. R. Oost, kand. Spinelstraat 46, Groningen: J. van Oostende, kand. P. C. Hooftstraat 15, Putten. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen: te Avereest-Dedemsvaart en te Oegstgeest-Lisse M. J. C. Blok, kand. te Leiden. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Opperdoes B. de Graaf, kand. te Apeldoorn; te Middelharnis P. Beekhuis te Noordeloos. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Corsica (USA) A. Ver- gunst te Veen. GEREF. GEMEENTEN IN NED Beroepen: te Terneuzen J. de Groot te Rijssen. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen: te Zaamslag H. de Vries kand. te Bennekom; te Neede en te Cramsbergen: M. J. C. Blok kand. te Leiden (verb. ber.). Waarborgen rondom het vervolgings beleid, door mr. Gt. J. M. Corstems, met een voorwoord van prof. mr. Ch. J. Enschedé. Ui tg. Vermande Zonen Uitluiden, 208 biz. - ƒ39,50. POLITIEKE DISSIDENTEN, een bun del van uitgeverij Ambo, Bilthoven met bijdragen van o.a. G. C. Thijssen: De politieke dissidenten van Chili; C. Schepel: Politieke dissidentie en de 'behandeling' van politieke dissiden ten in China; P. Zuidgeest: De functie van de psychiatrie bij de 'behande ling' van politieke dissidenten in Rus land. 143 blz - 12.50. Kleine gids voor de bijstandswet (het recht op bijstand; de aanvrage, be zwaar en hoger beroep; spoedgevallen; eigen inkomsten; AOW'ers etc) door mr. C. W. Star Busmann. Uitg. Be kking, Amsterdam 142 blz - 6.90. AO-boekje 1521: De wereld wordt klei ner, door P. Smolders. Uitg. IVIO. Lelystad. 20 blz - 1.25. Ik ben geen kind meer (omgaan met jongeren) door R. van Aerde is eer der als vervolgserie verschenen in 'Margriet'. Uitg. Ambo, Bilthoven. 110 b.z - ƒ14.50. De Onedln Lijn, dcor C. Abraham Deel 2: De ijzeren schepen. Uitg. Veen, Wageningen. 220 blz - ƒ15.90 (gebonden); als paperback; 10.50. Identiteit in discussie, rede uitgespro ken bij aanvaarding van het ambt van gewoon hoogleraar in de algemene sociologie te Leiden, door dr. L. Lae- yendecker. Uitg. Boom, Meppel 31 blz - ƒ5.50. De moderne kneippkuur (een over zicht van het wezen ën de toepassing van de waterkuur volgens Kneipp) door dr.Chr. Fey en dr. J. H Kaiser, Uitg. De Driehoek, Amsterdam. 116 blz - ƒ14,90. Gezonde kinderen door volwaardige voeding, door prof. dr. H. Mommsen. Adviezen op het gebied van de voe ding voer zuigelingen, kleuter en het schoolgaande kind). Uitg. De Drie hoek, Amsterdam. 112 blz - 14.90.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2