'Wie interesseert zich nu voor piëtisme?' Uit de kerkbladen Meeste steun voor anti-racisme fonds uit Nederland Vandaag Geloofsgetuigenis bij voorkeur recht streeks overmaken Synodenieuws per telefoon Trouw Kwartet Hervormde delegatie naar Indonesië 'Geen blijvertje' in Menaldum na 125 jaar Protestacties in Litauen 'Henry Dunant' met patiëntjes op reis Rechts bloeit, links boeit flisilisiil Nieuwe boeken TROUW /KWARTET DINSDAG 2 JULI 1974 KERK T2/K2' door dr. P. L. Schram Het is goed dat een courant, zij het dan niet op de voorpagina, ook aandacht besteedt aan hetgeen ge beurt in een uithoek. Niet slechts ongeluk zit in ee n klein hoekje, óók geluk. Honderddertig deelnemers van een congres over 'Het (Nederlands) piëtisme en zijn internationale betrekkingen', gehouden op Woudschoten, kunnen dat getuigen. U had ze de laatste middag moeten zien. Toen verscheen er een uitgebrei de boekenstand. De boekhandelaar glunderde, er werden zaken gedaan rondom de met eerbied ter hand ge nomen publikaties uit en over de zeventiende, achttiende, negentiende eeuw. Dat gebeurde tijdens een wonderbaar lijk mooi internationaal congres, met ongeveer honderd mannelijke en der tig vrouwelijke deelnemers, afkomstig uit Duitsland, Nederlaftd, België en Engeland. Vrijwel alle toonaangeven de figuren waren aanwezig. Ze hebben genoten. Het was een feest, elkaar te ontmoeten, kennis en inzicht aan de ander over te dragen en er met elkaar over na te praten. Saaie pieten? Zijn het saaie pieten die zich in teresseren voor een dergelijk onder werp? Ik herinner met de verbaasd- medelijdende blik van mijn ge sprekspartner, met wie ik een uur vóór het begin van het congres zat te praten over Zambia, toen ik zei weg te moeten naar Woudschoten. 'Wie interesseert zich nu voor Piëtisme? Het is immers volstrekt uit de tijd?' August Hermann Francke Inderdaad, er warenkerkhistorici ep archivarissen en die gaan door voor wereldvreemde figuren. Zelf weten ze beter. Zeker, ze zijn wat ouderwets gekleed en houden nog graag een 'Morgenaandacht' in de kapel. Maar ze kennen geheimen die verloren dreigen te gaan in de actualiteit van de twintigste eeuw. Ze zijn beschei den, open en hartelijk. Er wordt in tens naar de ander geluisterd. Het verleden is niet afgeschreven, niet slechts omdat het nog steeds door werkt, maar juist omdat men er voor het heden zoveel uit putten kan. Dr. J. P. van Dooren, archivaris van de hervormde kerk en organisator van het congres, zei het, misschien enigs zins gechargeerd: 'Christenen kunnen niet buiten het verleden. Want in feite is alles reeds gezegd en is alles reeds gedaan'. Het piëtisme bleek een spannend stu die-object. Men is er dan ook niet mee klaargekomen, het overleg moet voortgaan. Dat werd steeds meer dui delijk. Er bestond een vage eenstem migheid omtrent begin eneinde van het piëtisme. Meestal wordt de naam gebruikt door die stroming in de kerkgeschiedenis, die in de zeventien de eeuw opkwam tegenover rationalis me en dogmatisme en doorliep tot het begin van de negentiende eeuw. Ge concentreerd rond Philipp Jacob Spener, schrijver van de prachtige 'Pia desideria' (vrome wensen een titel vol eschatologisch verlangen), waaruit zowel bij het begin ais het eind van het congres werd voor gelezen: ook August Hermann Franc ke, aan wiens naam verbonden is wat later 'in- en uitwendige zending' ge noemd werd: of de grandiose Nicolaus Ludwig Graf von Zinzendorf, die 'zie len wilde winnen voor het Lam' en de beslissende stoot gaf tot de Herra- hutter zending. In Nederland waren het de 'Nadere reformatie', de 'oude schrijvers', Jean de Labadie en zijn gemeenschap in Wieuwerd, waar An na Maria van Schuurman haar ge leerdheid en artisticiteit naartoe heeft gebracht. Allen zijn bezig geweest met hetzelfde: de mens, de kerk, de wereld, te bezweren dat er meer no dig is dan wetenschap, rechtzinnig heid en deugd. Wedergeboorte: dóór moet het naartoe, bij enkleing en maatschappij. Christus moet in het hart wonen. Daaraan heb ik genoeg, voor leven en sterven. Wat zou ik nog meer doen? Waarom mij altezeer in te laten met het aardse gewemel? Bucer Maar tijdens het congres werd de vraag opgeworpen of ook de reforma tor van Straatsburg Martin Bucer niet reeds piëtist geweest was. Kenners van de negentiende eeuw wezen pië tistische tendensen aan bij de grote figuren van in- en uitwendige zen ding. Misschien zou de benaming 'pië tisme' kunnen vrvallen. Of kan men zeggen dat het piëtisme als onder stroom altijd de geschiedenis van de kerk heeft vergezeld en dat zal blij ven doen. Opmerkelijk was de samenwerking tussen archivarissen en kerkhirtorici. Er zijn gouddelvers nodig én goudsme den. Wel was duidelijk dat archiva rissen midder spreken dan kerkhisto rici. Slechts één van hen. afkomstig uit Berlijn, refereerde; aan de hand van rapporten van bezoekende predi kanten spreken over zielszorg aan Duitse gastarbeiders in Nederland tij dens de negentiende eeuw. Het onder- Philip Jacob Spener werp ws belangrijk omdat hier de 'kliene luyden' voor het voetlicht kwamen, die immers de kerk dragen. Meestal beperken kerkhistorische zich teveel tot de 'grote figuren'. Een bijoznder referaat werd gehouden door de Duitse kerkhistoricus Wall- mann, schrijver van een prachtug boek over Spener, waarvoor hij tien jaar heeft kunnen studeren dankzij een genereuze van een niet onver maarde Duitse autofabriek. De Neder landse kerkhistoricus Van den Berg hield de openingslezing en toonde aan hoe de Nederlandse kerk)geschiede nis) getypteerd kan worden door het begrip 'pluraliteit'. De Utrechtse hoogleraar S. van der Linde (bij de Van der Lindes moet altijd de voorletter bijgeplaatst worden), sprak levend en existentieel over 'Nadere reformatie' als 'verdergaande reforma tie, noodzakelijk zoals een knop moet uitgroeien tot bloem'. Zwakte Natuurlijk kwam ook de zwakke kant van het 'pietisme aan de orde. Waar om wil men er tegenwoordig zo wei nig meer van weten? Het wès inder daad consrvatlef, vooral politiek; het historisch stond te weinig kritisch tegenover de overheid. Maar wordt het Piëtisme daarmee niet onder vraagd? Bovendien: is het niet moge lijk het Piëtisme een nieuwe gestalte tch geven, waarbij bevindelijke vroomheid gecombineerd wordt met progressieve politiek en -sociale ideeën? Gaan daarin de huidige Afri kaanse kerken ons niet voor? En deze zijn weer voortgekomen uit het werk van zenddelingen, die niet anders dan piëtisten geweest zijn! Zij hebben uit het piëtisme hoop en volharding geput. Zingend. Als ergens uitkomt welke innerlijke kracht het Piëtisme heeft, is dit wel in de lie- dereschat. Vanzelf groeide de muziek avond, die plaats vond in de witte kerkzaal van de Broedergemeente te Zeist, uit tot de climax van het con gres. Daar klonken de liederen van Revius en Tersteegen. Het lift in de bedoeling alle referaten te bundelen. Het lijkt niet onmogelijk dat, als over drie jaar weer een ergelijk congres plaatsvindt het piëtis me opnieuw gespreksthema zal zijn. Dr. P. L. Schram hervormd theoloog is verbonden aan de Nederlandse zendingsraad te Amsterdam. UTRECHT Het algemeen kerkelijk bureau van de gereformeerde kerken deelt mee, dat bestellingen van de proeve van geloofsgetuigenis bij voor keur rechtstreeks dienen te geschie den door overmaking van het ver schuldigde bedrag op giro 51 31 53 van dit bureau. Het is mogelijk, dat er enige vertraging in de uitvoering van de bestelling optreedt, omdat de twee- do opilaag bijna uitverkocht is. In totaal zijn er al 30.000 exemplaren verkocht De prijs bedraagt 1,75 (meer dan tien exemplaren 1.50; meer dan vijftig 1.25; meer dan honderd 1.00). GRAND RAPIDS De her vormde kerk in Amerika biedt haar leden een bijzondere servi ce, wanneer de synode verga dert Het kerkblad de Church Herald vermeldt een speciaal te lefoonnummer, dat men tijdens de snynode kan draaien, om het laatste synodenieuws te horen. De communiqué's duren drie minuten en worden twee maal per dag, om zes uur en om elf uur 's avonds vernieuwd. Van een onzer verslaggevers GENEVE Verreweg de meeste bijdragen an het speciaal fonds van de wereldraad van kerken tot bestrijding van het racisme komen uit Nederland. Aardgas De redactie behoudt rich bet recht voor baar ter opname In deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Klarendal Ik las in Tr/Kw zelden een slechter brok verslaggeving als de Klarendalse kronielc. Afgezien van de feitelijke missers en het twijfelachtige slot, heb ik me vooral verbaasd over de stilisti sche bombast en de met name 'op het middenveld voortdra vende kwajon gensboeken taal'. Arnhem Lex de Bondt Stippen Dc begrijp niet dat er mensen tegen zijn dat Niemeyer het aantal stippen op de pakjes zet. Iedereen heeft toch het recht om te weten welke sigaret ten meer en welke minder nicotine bevatten. Dan weten de mensen ten minste welke sigaretten ze beter kun nen roken en welke ze, voor hun gezondheid, beter kunnen laten lig gen! Dordrecht Aria van Dalen De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe.ijke Pers Directie: Ing O. Postma, F. Dlemer Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, Adam Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. Naar aanleiding van het bericht over mogelijke vermindering van belasting druk dzn.v. hogere inkomsten via 'ons* Nederlandse aardgas het volgen de: Zou er geen speciale aftrekpost kunn« komen voor mensen die in de zogenaamde 'witte gebieder)' wonen waar geen aardgas is en men dus op huisbrandolie is aangewezen voor ver warming van de woning. De prijs hiervan is de laatste twee jaar met 165 pet honderdvijfenzestig!geste gen, van 12,5 naar 32,5 cent per liter, wat per stookseizoen bij een gemid deld verbruik van 5000 liter neerkomt op maar liefst duizend guldén méér. Dpendam Ans van Horssen Hogere inkomens De heer Andriessen van de KVP vindt dat er geen straf op moet staan als je wat meer verdient dan -het gemiddelde. Daar ben ik het van harte mee eens. Mijn inkomen is beneden de 25.000,- per ja ar. On danks dit kan ik bet volkomen begrij pen. dat er velen zijn, die veefl meer verdienen. Alleen het feit al, dat veel mensen uit die groep (van voetballer tot direkteur of minister) vaak zulke prestaties leveren dat een extra belo ning hen toekomt Met recht hebben ze het dan ook verdiend. We moeten daarom juist niet 'jadoers', maar ge lukkig -zijn met deze mensen^ Toch wil ik naar aanleiding, van de. üit- spraak van Andriessen nog een stap verder gaan, namelijk dat er in Ne derland ook geen straf op moet staan, dat men door rente een groter inko men krijgt. En toch gebeurt dat. De rente, die men op een eerlijke manier ontvangt, moet nJ. bij de jaarlijkse aangifte voor de inkomstenbelasting als extra inkomen bijgeteld worden. Door soberder te leven, het geld niet lukraak uit te geven en maandelijks iets te sparen (bijv. voor de kinde ren), ontvangt men geen 'beloning', maar wordt men zelfs 'beboef. Als tegenstander van de consumptie-maat schappij voel ik daarom niets voor het huidige systeem: wie maar uit geeft, hoeft niets voor de inkomsten belasting aan te geven (misschien zelfs af te trekken). En wie soberder leeft en spaart, krijgt ais beloning een straf. Rotterdam In de jaren 1970 - 1973 is er 883.000 dollar (2,4 miljoen gulden) in dit fonds gestort Hiervan was 200.000 dollar afkomstig uit reserves van de wereldraad zelf. Blijkens een overzicht in de zojuist verschenen wereldraad-publikatie 'A small beginning' kwam er uit Neder land voor dit doel in deze vier jaar 180.000 dollar (485.000 gulden) bin nen. Het leeuwendeel daarvan was afkomstig van de acties Betaald Ant woord (217.000 gulden) en X - Y (132.000 gulden) en verder onder meer van het algemeen diakonaal bu reau van de gereformeerde kerken, de stichting oecumenische hulp en de Nederlandse zendingsraad. Op de tweede plaats komen dan de Verenigde Staten (117.000 dollar), ge volgd door West-Duitsland (113.000), Zweden (105.000), Canada (68.000) en Zwitserland (42.00). Veel minder blijkt de zaak te leven in Groot- Brittannië, vanwaar maar 11.700 dol lar binnenkwam, terwijl op de lijst ook landen voorkomen als Noorwegen met welgeteld 19 dollar Met inbegrip van voorjaar 1974 is er in totaal 1.050.000 dollar verdeeld on der 55 organisaties van of voor racis tisch verdrukten. Dit was mogelijk door een speciale bijdrage van de Nederlandse regering, begin van dit jaar, van 179.000 dollar. Gerekend naar continent was de ver deling als volgt: Afrika 688.000; Noord-Amerika 126.000; Latijns-Amerika 85.000; Au stralië 43.000: Azië 17.0: Europa 91.00. Meer dan de helft van het geld ging dus naar organisaties in Afrika, waar van 176.000 dollar naar drie Angolese groepen, 170.000 dollar naar PAIGC (Guinee-Bissau), 120.000 dollar naar het Mozambique-dnstituut van Freli- mo, 80.000 naar SWAPO (Namibië), 60.000 naar twee Rhodesische organi saties en 50.000 naar zwarte organisa ties in Zuid-Afrika (de Lutuli Memo rial Foudation van het African Natio nal Congress en het PanAfricanist Congress). Het geld voor Noord-Am er üca is be stemd voor hulpprogramma's van en voor indianen en eskimo's (51.000 dol lar), negers (42.500), mexicanen en portoricanen (28.500). In Latijns-Ame rika komt het voornamelijk indianen in Columbia ten goede, in Azië korea- nen in Japan en in Australië de oorspronkelijke bewoners. In Europa zijn het organisaties, die steun verle nen aan de bevrijdingsbewegingen in Afrika, zoals de Anti-apartheid-bewe ging, die geld uit het speciaal fonds ontvangen hebben. DEN HAAG Een vrij grote delega tie van de Nederlandse hervormde kerk gaat in april 1975 een bezoek brengen aan Indonesië. Het initiatief hiertoe is genomen door de hervorm de raad voor de zending, nadat vanuit Indonesië sterk was aangedrongen op nader contact op kerkelijk bestuursni- Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Ds. C. S. Verwoert, predikant van de hervormde ge meente in het Friese Menaldum, is beroepen naar Leerdam en heeft dat beroep ook aangenomen. Over enige tijd zal hij dus afscheid nemen van hervormd Menaldum, dat voor het eerst sinds 125 jaar een dominee had van wie de ge meente kan zeggen dat hij 'geen blijvertje' is. Want we moeten tot 1848 terug gaan om mee te maken dat een hervormde predikant van Menaldum naar een andere ge meente vertrekt: dat was ds L. Muntinghe, die in 1837 als kandi daat gekomen was en na elf jaar van Menaldum naar Schildwolde ging. Van toen af aan tot nu toe haalden de hervormde dominees van Menaldum in die gemeente hun emeritaat Op één na: ds. G. Flieringa, opvolger van ds. Mun- tinge, die in 1888 te Menaldum overleed. Daarna stonden in Me naldum: ds H. W. M. Hupkes (van 1890 tot aan zijn emeritaat in 1929: ds. S. J. de Hoest (van 1930 tot aan zijn emeritaat in 1947) en ds O. Huistra (van 1947 tot aan zijn emeritaat in 1968. Ds. Verwoert kwam in 1969 naar Menaldum en blijkt na vijf jaar 'geen blijvertje' te zijn, om het kerkelijk spraakge bruik nog eens te hanteren KAUNAS (Kathpress) In de Sow- jetrepubliek Litauen groeit het pro test tegen de beperking van de gods dienstvrijheid. Naar aanleiding van het verschijnen van het illegale tijd schrift 'Kroniek van de katholieke kerk in Litauen' zijn in vele pastorie- en en woningen huiszoekingen ver richt Onlangs Ihebben ruim 14.000 gelovigen een protestbrief ondertekend, die ge richt was aan het ministerie van cul tuur in Kaunas. Volgens dit schrijven worden gelovige leerlingen gedwon gen tegen hun overtuiging in te pra ten en te schrijven, omdat zij anders het risico lopen slechte rapporten te krijgen. Zij worden, volgens de brief, ook gedwongen anti-religieuze teke ningen te maken en medailles in te leveren. Ruim 16.000 gelovigen hebben iin een protestbrief aan de raad voor gods dienstige zaken in Litauen aangedxon- NOG MEER TELEVISIE? Telkens duiken er berichten opdie spreken van uitbreiding van het aan tal uren televisie of zelfs van een derde zender. Volgens bepaalde plan nen zou dat in oktober beginnen met een verschuiving van het aanvangsuur van kwart voor zeven naar kwart over zes. Een aantal zaken zijn daarbij van belang. Het kan moeilijk in het be lang van gezinnen met schoolgaande kinderen zijn om de televisie nog eerder te dóén 'beginnen. Men' kan zich Ook afvragen of nu ook nog-dat ene uurtje .dat we als,,gezin eens even bij elkaar zijn. aan tafel, zo nodig in gevaar gebfaclit moet worden. Een derde vraag is of de omroepverenigin gen in staat moeten worden geacht om ook dit half uur zinvol te kunnen vullen. De moeite die men daarbij overigens heel begrijpelijk én niet eens zozeer als kritiek bedoeld, heeft, wordt er alleen maar door vergroot. De aandacht hieraan besteed zal de bestaande programma's zeker niet ten goede kunnen komen.r Ongetwijfeld zal dit alles meer kosten meebrengen. Men heeft het over een vijfjarenplan met elk jaar voor iedere vereniging een uur televisie erbij. Wat gaat dat kosten? Moéten de kijkbljdragen dit opbrengen? Wanneer men het Neder landse volk daartoe, in staat acht. dan zijn er wel nuttiger zaken te beden ken. Het voor betreffenden vaak meer dan beledigende gesjacher 'over dé sociale uitkeringen zou een einde kunnen nemen. En .tenslotte:', wip vraagt er eigenlijk om? Voor veel mensen zal de' televisie welkome lijn In hun eenzame avonduren,--voor veie anderen precies voldoende en wie nog meer wil die kijkt dan maar naar het buitenland. Het'is te hopen dat we althans hier eens een pas op de plaats kunnen maken in plaats van alsmaar verder te willen holilpn. gen op de uitgave van meer godsdien stige publikaties. 'Waarom zijn de besluiten van Vaticanum H ons nooit onder ogen gekomen', aldus de brief, 'en waarom moeten we vernemen, dat duizenden bijbels vanuit Litauen naar het buitenland worden verstuurd, ter wijl het boek hier niet te koop is?' Volgens de brief moet elk gezin in staat worden gesteld een bijbel en een gebedsboek aan te schaffen. /Van een verslaggever DEN HAAG Het Rode Kruis-hospi- taalschip J. Henry Dunant maakt vol gende week, van 8 tot 13 juli, een speciale jeugdreis. Aan deze tocht doen ongeveer zestig jeugdige gasten mee van wie de jongste tien jaar is en de oudste 21 jaar. Het zijn spier dystrofie, hart- en hemofiliepatiëntjes, van wie hét merendeel in ziekenhui zen of revalidatiecentra wordt ver pleegd. Levi Sora Jongeren (3) Waarom wordt de geref. predikanten verweten dat ze het volle evangelie niet brengen? En hoe weet inzender Renning dat? Daarvoor is toch min stens een uitgebreid onderzoek nodig. In de loop der jaren heb ik een behoorlijk aantal geref. predikanten beluisterd, zowel ons vijftal tn Ede als dominees 'van riders', maar van een beknotting van het evangeüe héb ik mets gemerkt. En wie zijn nu die leden der gemeente, bleek van de honger, omdat ze niet gevoed worden? Toch waarachtig niet die grote groep die, om welke reden dan ook, de tweede dienst op zondag onnodig vindt Anders zou men hen. voor een noodzakelijke bijvoeding, 's avonds moeten aantreffen in andere reforma torische kerken en dat is nu niet bepaald het geval. Ede In het baptistenweekblad De Christen schrijft dr. J. Reiling, dat 'rechts* bloeit en 'links' boeit. Hij vervolgt: 'Links' en 'rechts' praten niet met elkaar. Ze zijn gepolariseerd, zoals dat heet Ze praten en schrijven wel over elkaar maar dat tijkt veel op raket- vuur van op een afstand. Als 't er op aankomt begrijpen ze vin eikaars overtuigingen en motieven niet veel. Doen er doorgaans ook niet veel- moeite voor. Tussen dó fronten lopen velen vertwijfeld rond. Ze voelen zich met beide wel verbonden maar kun nen zich ln geen van beide vinden. Ze twijfelen aan zichzelf want ze voelen verwijtende blikken van beide kanten. Moesten ze niet consequent zijn en een duidelijke stap deen? Naar links of naar rechts, maar in ieder geval een stap! Ik wil graag bekennen dat ik bij deze vertwijfelden hoor. Met deze aantekening dat ik weinig nei ging heb om voor links of rechts definitief te kiezen, integendeel. Alle polarisatie, alle weiken volgens het z.g. konfliktmodel is uit den boze en in strijd met het evangelie. Boven dien zijn de alternatieven van de bedde uitersten niet juist Het evange lie is noch hemelse balsem noch soci ale smeerolie. Open jeugdwerk lijkt onmogelijk te worden, volgens mevrouw N. J. v.d. Velden-Hornstra ln het hervormde maandblad Diakonia. Jarenlang leek het zogenaamde Open Jeugdwerk dé oploss.ng voor jonge- renproblemen. Nu, met de toenemen de straatterreur ziet het er naar uit R. K*olstra dat vele goedwillende jeugdwerk- en Dr. J. Reiling soosleden zullen gaan lijden door het feit, dat veel van dit open-jeugdwerk niet kan worden gehandhaafd, omdat er teveel vernield wordt en er zelfs mishandelingen plaats vinden. Een voorbeeld hiervan is de Hervormde Stichting Open Jeugdwerk te Am ster dam-Water graaf smeer, dat na een tiental jaren fijn werken is gestopt, omdat alle aktiviteuten door bendes worden geïnfiltreerd, die de boel kort en klein slaan en bezoekers, stafleden en medewerkers bedreigen en mishan delen. Gevolgen: scherpe daling van het aantal bezoekers en moeilijkheden met het verkrijgen vsn subsidie, o.m. voor de huur van het gebouw Sja- loom, dat als huisvesting diende. Het zelfde gebeurt in de Randstad Zuid- Holland ook. Zo zijn daar bijv. ver schillende Kerst-inn's onmogelijk ge maakt door het 'spelbederf van groe pen, die de zaken provoceerden en molesteerden. Al het werk dat kerken en andere groeperingen op het terrein van de open jeugdaktiviteiten doen. dreigt verloren te gaan. Reformatorisch Ds. L. Kievit plaatst in het maand blad Protestants Nederland een kriti sche kanttekening bij de populariteit van het woord 'reformatorisch': Protestanten waren óf alle niet rooms-katholieken, of allen die duide lijk anti-rooms waren. Ook vrijzinni gen maakten er aanspraak op en dat kwam de duidelijkheid met ten goede. Woorden kunnen aan inhoud verlie zen. Nu doet de naam: 'reformato risch' opgeld. We plakken die op scholen en kranten, samenkomsten en gesprekken. Maar ook dit woord is aan devaluatie onderhevig. Bovendien dekt de vlag de lading niet altijd, welke vlag men ook voert Reformato risch betekent: wat van de reformato ren stamt, of aan hen verwant is. Nu, dan is het ruimer, dan velen menen. Luther en Calvijn, Bucer en Bullin- ger waren reformatoren, die bij alle gemeenschappelijke, toch ook onder linge verschillen vertoonden. Ik zou om een lief ding wensen, dat onder de vlag reformatorisch, geen sectari- sche lading vervoerd werd! Legt u wat de reformatoren spraken en schreven, eens naast veel wat als 'reformatorisch' gesproken en geschre ven wordt en u zult het met mij eens zijn: het heeft er niet veel van! Een zuivering is niet overbodig, zij zou onze geloofwaardigheid ten goede ko men. Klein-Bonaire In Missie Bijeen vertelt R. Nboyen de curieuze geschiedenis van een klein eilandje: Alles wordt duurder op de Antillen, net zo goed als in Nederland. De eitjes en ook de eilandjes. Bonaire heeft zo'n eilandje van vier kilometer strand. Het is rond en plat als een pannekoek en ligt in een blinkende zee. Zo zde je het van een heuvel midden op Bonaire. Het ligt 850 me ter uit de kust vlak bij Kralendijk, de hoofdplaats van Bonaire. Vroeger lie pen er op dat eilandje geiten rond, eigendom van een veearts. Sinds 1960 zijn die verdwenen. Het wordt alleen nog wel eens gebruikt om er in wedstrijdverband naar toe te zwem men. Verder kun je op die puntige kalksteenvlakte alleen maar je schoe nen kapot lopen. In 1960 werd het eilandje aan een partikulier verkocht voor 35.000 gulden, die er iets mee wilde doen. Heit enige wat hij echter deed was, dat hij het in 1970 weer verkocht voor 700.000 gulden. De ko per was een ontwikkelingsmaatschap pij, die van de Antilliaanse regering de hypotheek kreeg van 700.000 gul den om het eilandje te kunnen beta len. In 1973 wilde Bonaire zijn klein tje weer terugkopen voor de som van 1.300.000 gulden, tn verband met bouwplannen voor een oliemaatschap pij. Maar er waren ook andere gega digden: Venezuela en Saoedi-Arabië. De huidige eigenaars verkopen het niet, noch aan Bonaire, noch aan Venezuela of Saoedi-Arabië. Althans voorlopig niet Het klonk natuurlijk schandalig, dat Bonaire, voor l.SOO.OOO gulden "Klein Bonaire' wilde terugko pen, terwijl ze het tn 1960 verkocht voor 35.000 gulden. Een zielzorger van Bonaire, bezorgd voor de ekonomische situatie van de 8000 eilandbewoners, protesteerde dan ook in de krant tegen deze gang van zaken. Het ei landje zelf ligt er onbewogen bij en ligt maar te blakeren ut de zon. Zelfs de flamingo's negeren het NED. HERVROMDE KERK Beroepen te Eindhoven studen ten- pred.: dr. N. T. Bakker, zendingspred. (docent prot. theoL schopl in Kame roen), wonende te Oegstgeest", die dit beroep heeft aangenomen; te Geudri- aan-Ottoland: G. Mulder, kand. te NieuW-Loosdrecht; te- stfeekgem. Maas en Waal (wijkgem. Wamel-Dreumel- Leeuwen (toez.) H. R. Elzenga te Roosendaal; te Capelle a.d, IJssel (toez.): G. Zonneveld te Valkenburg (ZH). Aangenomen naar Leerdam (ndemye pred. plaats)Ch. S. Verwdert té Mé- maldum; naar Serooskerke: W. J. Rut ges, kand. te Driebergennaar Waal- brugge: drs» C. Blenk, kand. te Zoeter- meer, die bedankte voor Meerkerk, Streefkerk en voor Voorthuizen, naar Hoofddorp: P- G. den Heijst te Den Helder. GEREF. KERKEN Beroepen te Nijkerk: Q. J. van der Meulen te Drachten. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Rozenburg: M. J. C. Blok, kand. te Leiden.- Aangenomen naar Rouveen: Jac. van de Velde, .voorheen missionair pred. wonende te Enschede, die bedapkte voor 9 andere beroepen. Préparatoir geëxamineerd, ep beroep baar verklaard: H. dé Vries. Saturftus- straat 78, Enschede. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Midwolda: kind. W. P. de Groot te Apeldoorn. BAPTISTEN GEMEENTEN Beroepen te Amsterdam-N.: P. Jager te Nieuw-Weerdinge. NED. HERV. KERK Overleden: Jan Anton Poelman (51) te Terneüzen; Voorheeft te Kerkdriel. Stemmen uit Genve, preken, artike len, brieven enz. van Joh: 'Calvijn, bundel 28. Uitg. De Gereformeerde Bibliotheek, Goudriaan, prijs 3,50. Deze bundel bevat zes preken over teksten uit het bóek Job. Stemmen uit Wittenberg, preken, arti kelen, brieven enz. van Maarten Lu ther en zijn. tijdgenoten, bundel 19. Uitg. De Gereformeerde Bibliotheek. Goudiaan, prijs 3.50. Deze bun del bevat acht preken van Luther, o.m. over de toekomst van Christus en de voortekenen van de jongste dag. Bedreiging en reaktic, een maatschap- plj^psychólogische studie over de "ge volgen van afwijkend gedrag, door W. C. Rhodes. Een .uitgave »van Samson, Alphen aan de Rijn in de sociale en culturele'reeks. 147 blz - ƒ14,90. AO-iboekje tio 1520: Tekens en symbo len, door H. Kooger Uitg. Stichting Ivio, Lelystad. 20 blz - 1.25. Fabriek van nieuwe mensen, door A, Raehmanowa, die schrijft over het Rusland van de ëérste' jarên na dé revolutie. Uit Sch el terts/Glltay. Dert Haag. 374 blz - 23.90. De hemel in het oude testament door dr. C. Houtman. Uitg. Wever, Frane- ker, 293 pag., prijs 27,50. Öp deze studie een onderzoek naar de voor stellingen van het oude Israël om trent de kosmos.promoveerde dr. Houtman tot doctor in de godgeleerd- heid bij prof. dr. Nic. H. Ridderbos aan de Vrije Universiteit te Amster dam, waaraan de heer Houtman als wetenschappelijk medewerker is ver bonden. Ikebana, 23 lessen in Japans bloem schikken door N. Spar non. Uitg. Zo mer en Keuning, Wageningen. 82 blz. met 170 foto's, ƒ19,90. ABC voor dc tennissport, door H. de Bie. Uitg. Leutingh, Laren. 208 blz - ƒ17.90. De economie van de sociale zekerheid, onder redactie van V. Halberstadt met bijdragen van A. F. Bakhoven, Y. M. Ypma, C. de Galan, G. M. J. Veld kamp en J. J. A. Berger. Uitg. Klu- wer, Deventer 59 blz - ƒ9.50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2