Knap spel in zeurderig
concert van fluittrio
i ien vingers
Niet veel opwinding
in Haagse Diligentia
Speciaal
Even
puzzelen
Holland ftslïval
1074
Eigenaar nachtclub
beroofd van f 6500
Lijk in gracht was
van Japanner
Boeiende
vertolking
kerkmuziek
Vrouwen stelen
etalage leeg
Eerlijke, heldere
reconstructie
s~r~i
Paul Brand
Chirurg in India
Zuidwolde bouwt
52 experimentele
bejaardewoningen
1
i
2
3
4
5
6
7
8
9
I
11
dagpeceptj
TROUW/KiWiAjR/TET MAANDAG 1 JULI 1974
KUNST/RADIO EN' TV T4/K4
REJSWUK Sliakespeare heeft het zich reeds afgevraagd: W'hat's
in a name'. Het programma dat door de drie blokfluitisten Frans
Brüggen, Walter van Hauwe en Kees Boeke zaterdagavond in de
hal van het Rijswijkse stadhuis werd gebracht droeg de titel Sour
Cream.
door Adr. Hager
De toelichting op deze benaming gaf
geen antwoord op Shakespeare's
vraag. Men zou tot het einde van het
druk bezochte concert moeten wach
ten oin te weten wat de bedoeling
was van Sour Cream.
Dat wachten viel. dankzij sommige
programma onderdelen wel lang De
weergave van hxft eerste werk. een
triosonate van Sammartini maakte
het reeds duidelijk, dat dit een oncon
ventionele muziekavond zou worden.
Wie droomde ooit van een vertolking
van een 18e ceuwse compositie door
twee blokfluiten en een elektrische
gitaar? Sammartini zeker niet! Geen
puriteinen dus, de leden van dit trio.
Dat was wel duidelijk.
Dat Frans Brüggen en de zijnen niet
voor één blokfluit zijn te vangen,
maakten zij duidelijk in enkel*» com
posities uit circa 1500, waarin zij
demonstreerden hoe voortreffelijk zij
op elkaar ingespeeld zijn. Niet alleen
oude muziek op het programma, ter
afwisseling een compositie van Kees
Boeke, één der uitvoerenden, getiteld
Vier in drie in twee in één'. De
elektronische techniek stond de com-
te kunnen verwezenlijken. Bedoelingen,
te kunnen verwezelijken. Bedoelingen,
die leken te steunen op een klankex
periment door twee blokfluiten met
zelf voortgebrachte 'bijgeluiden'. Meer
langdradige vindingrijkheid dan een
muzikale belevenis. De publiekelijke
waardering was dan ook zeker niet
onverdeeld gunstig.
Doch het publiek stond nog meer te
wachten. Aan afwisseling geen gebrek.
Na een speelse sonate van Boismor-
tier een ingrijpende programma-wijzi
ging. Frederic Rzwesky, eeh Poolse
Amerikaan, schreef in 1969 een werk
getiteld 'Les moutons de pan urge'uit
te voeren door drie virtuozen.
Het is gebaseerd op een verhaal waar
in een schaapherder wordt misleid,
waardoor zijn schapen stuk voor stuk
door verdrinking om het leven ko
men. De uitvoerenden blijven die
schapen tellen, stuk voor stuk, totdat
eindelijk één schaap dwz één noot
overblijft. De opzet is verrassend,
de uitwerking stomvervelend en irri
terend. Een groot deel van het pu
bliek trachtte er door applaus
vroegtijdig einde aan te maken, maar
de musici gingen stug door. De uit
eindelijke waardering betrof dan ook
het knappe spel, niet het computer
achtige notenspel.
'Sour Cream' tenslotte, bleek een im
proviserend samenspel van pianissimo
tot een zo hard mogelijk fortissimo.
Een padvindersfluitje maakte hieraan,
en aan dit vermoeiende concert, een
bevrijdend einde. Waarom tussen de
verschillende werken steeds de band
recorder met zeurderige orgelmuziek
werd aangezet is een raadsel.
door R. N. Degens
DEN HAAG Een degelijk, en der
halve weinig opwindend onderdeel
van het Holland Festival zijn de Ron
dom Schönberg-concerten, waarvan
het tweede zaterdagavond dn Den
Haag en zondagavond in Amsterdam
werd gegeven. In Den Haag heerste
zaterdagavond in de donkergrijs met
dofrood gekleurde Diligentiazaal, een
stemming als in een crematorium
vóór de plechtigheid. Het was er rede
lijk vol en muisstil, minutenlang,
voordat het Amsterdams Strijkkwartet
opkwam voor de vertolking van Zem-
linsky's Derde Strijkkwartet
Diligentia is al sinds mensenheugenis
het gerenommeerde Haagse adres voor
keurige kwartetavonden en recitals en
behalve de verf en de stoelen is er
nog mets veranderd. Het is waar
schijnlijk nog de enige zaal in Neder
land waar men voor en tijdens het
concert een speld zou kunnen horen
vallen als iemand dat zou durven.
Maar dat is ondenkbaar in een sfeer
waar slechts de Kunst als een stoffig
droogboeket op het podium, mag rit
selen. En daaraan kan dan ook Rein-
bert de Leeuw met zijn Rondom
concerten weinig veranderen. Zodat
Van een verslaggever
DEN HAAG De 60-jarige A. van
der Pol, eigenaar van een nachtclub
in Den Haag, is in de nacht van
vrijdag op zaterdag beroofd van
6500. Toen hij tegen half vijf bij
zijn huis uit de auto stapte, zag hij
twee gemaskerde en met pistolen ge
wapende mannen op hem afkomen.
Hij gooide zijn koffertje waarin het
geld zat neer en rende weg. De rovers
gingen hem achterna. Toen zij hem
hadden ingehaald, trokken zij zijn
colbertjasje uit en doorzochten de
zakken, waarin niets van waarde zat
Daarna zijn de overvallers er per auto
vandoor gegaan.
die hier met Schönberg als middel
punt nog triester zijn dan elders.
Mede daardoor klonken het roman-
tisch-nostalgisahe strijkkwartet van
Schönbergs leraar Zemlinsky en de
liederen van Anton Webern (vertolkt
door Dorothy Do row) hoe knap ook
gespeeld en gezongen, als inleidingen
tot iets waarop men heel lang moet
blijven wachten. Misschien kwam het
met het slotstuk, Schönbergs eigen
droefgeestig opgewekte Serenade uit
1923, voor klein ensemble en een lage
mannenstem (Lieuwe Vsser). Ik heb
er niet op gewacht ditmaal.
Van een verslaggever
AMSTERDAM Het lijk dat verpakt
in zeildoek op 21 juni uit het water
van de Rapenburgerwal in Amsterdam
werd gehaald, is van een 25-jarige
Japanse winkelbediende, die met va
kantie in Nederland was. De Japanse
politie, die van de Amsterdamse re
cherche een nauwkeurige beschrijving
kreeg van het uiterlijk van de man en
ook de beschikking had over diens
vingerafdrukken, heeft dit zaterdag
aan de Amsterdamse politie meege
deeld.
De Japanner, Yoshiaki Suzuki, ver
trok op 20 april uit Tokio voor een
vakantie in Europa. Volgens de Ja-
panee politie stuurde hij op 21 mei
vanuit Rotterdam een brief aan een
vriend in Japan, waarin hij vertelde
naar Amsterdam te zullen gaan.
Nadat daar op 21 juni het lijk was
gevonden, kwam uit de sectie vast te
staan, dat het ongeveer eer maand in
het water had gelegen. De doodsoor
zaak kon nog niet worden vastgesteld:
er waren volgens de politie op het
lichaam geen sporen van geweld te
zien. Evenmin zou de man door ver
drinking om het leven zijn gekomen.
Ti
'8DL&J LiWICSAF EU u I "Sccms8
Door W. H. Wolvekamp
ROTTERDAM Het tweede concert
in een serie van drie, die worden op
genomen om later via de radio uitge
zonden te worden, werd zaterdagmid
dag gegeven door de gecombineerde
koren 'NCRV Vocaal Ensemble' (diri
gent Marinus Voorberg) en het Neder
lands Kamerkoor, waarvan de leiding
berust bij Hans van den Hombergh.
Beide koren, die zicb vorige week
uitsluitend gezamenlijk a capella lie
ten horen, zongen ditmaal een drietal
composities aan het orgel begeleid
door Ar ie Keijzer. Het waren 'De
Profundis' van Marcel Dupré, een
driedelig koorwerk van Rudolf Escher
en het Te Deum van Hendrik An-
driessen. Muziek dus, van deze eeuw,
maar in een zeer gematigd modern
klank idioom geschreven.
Dupré's De Profundis is gecompo
neerd voor sopraan, tenor, bas, koor
en orgeL Een, vooral in de polyfone
fragmenten, moeilijk naar zijn bedoe
ling goed te realiseren werk. Het is
duidelijk dat geheel bevredigende uit
voeringen slechts aan beroepsensem
bles zijn voorbehouden.
Waarom veel liefhebbers van koor
zang deze unieke gelegenheid hebben
laten voorbijgaan om deze indrukwek
kende negendelige compositie in zijn
volle schoonheid te horen, is niet
duidelijk. Marinus Voorberg, die voor
de pauze de leiding van het gehele
ensemble had, heeft een niet mis te
verstaan pleidooi gehouden voor deze
De Profundis, waarin Trudi Koele-
man, sopraan, Gerard van Dolder, te
nor en Ton van Breemen, bas-bariton,
als solisten dan wel gecombineerd een
belangrijk aandeel hadden in het ho
ge uitvoeringspeil.
Na de pauze hoorden wij een modern
'romantisch' werk van Rudolf Escher,
bestaande uit een ode, een chanson en
een sonnet, waaraan natuurpoëzie ten
grondslag lag.
Een vooral in harmonisch opzicht
fijnzinnig geconcipieerd werk, dat on
der H. van den Hombergh op voortref
felijke wijze tot klinken werd ge
bracht Tot besluit van dit zangfes
tijn, eveneens onder V. d .Hombergh,
het welbekende Te Deum van Hen
drik Andriessen. Mede door de ver
zorgde orgelbegeleiding van Arie Keij
zer maakte deze eigentijdse kerkmu
ziek weer een sterfte indruk.
Het laatste concert in deze reeks
wordt door bedde ensembles gegeven
op zaterdag 6 juli, dok weer in de
grote Doelen. Programma: Orlando
di Lasso, César Franck en Anton
Bruckner.
Voor meer kunst van het week
einde, zie pagina T8K10
ROTTERDAM De Rotterdamse po
litie heeft in de nacht van zaterdag
op zondag drie vrouwen aangehouden,
die in het bezit waren van zeven
gestolen transistor-radio's. De vrou
wen, 19, 55 en 55 jaar oud, bekenden
de radio's te hebben weggenomen uit
een winkel aan de Noordmolenstraat,
waarvan zij de etalageruit hadden in
geslagen.
Een nog altijd puntig en boeiend
docerende leraar geschiedenis van
88 jaar lijkt een onbestaanbaarheid.
In de persoon van dr. W. Drees sr.
bezitten we echter dit unicum wel
degelijk. Zondagavond werden zijn al
geruime tijd geleden opgenomen 'les
sen' uitgezonden. Een terugzien op
70 jaar politiek en sociaal leven. Pe
ter Venema had dit herbeleven kundig
voorzien van uit oude film- en foto
beelden bestaande inlassen. Verwonde
ring over wat er in zo korte tijd alle
maal is gebeurd, zal bij veel kijkers
zijn vermengd geweest met bewonde
ring voor een 88-jarige die daarvan
zo een heldere en eerlijke reconstruc
tie wist te geven.
Ook zaterdagavond viel een beeldbuis-
spreker op door een voortreffelijke en
snelle ordening van zijn gedachten.
Dat was de heer A. 's-Gravemade van
de Industriebond NW,
die in Hier en Nu van de NCRV
sprak over het groeiend aantal
oncontroleerbare handelingen bij de
grote internationale concerns.
De vakbondsman zette de zaken rap
naast elkaar en gaf als zijn visie dat
Shell de benzineprijs gemakkelijk vier
cent per liter omlaag kan brengen.
Het is, zo zei 's-Gravemade, niet een
kwestie van particuliere acties,
maar voor alles een politieke zaak
om die verlaging af te dwingen.
Een ander onderwerp in Hier en Nu
dwong eveneens tot nadenken. Het
betrof de al lang slepende problemen
van vrachtwagenchauffeurs die veel
te veel uren achter het stuur zitten.
Een voorgestelde, en in tal van andere
landen al voorgeschreven, controle
maatregel door middel van een soort
prikklok in de auto, schijnt bij veel
ondernemers op veTzet te stuiten. Dus
blijven er doden vallen onder over
vermoeide vrachtrijders maar ook
onder degenen die van botsingen mede
het slachtoffer worden.
Het economisch belang staat immers
bovenaan.
Voor ik van de Hier en Nu-uitzen-
ding afstap, moet ik eerst Henk van
den Berg een compliment maken. In
zijn reportage over patiënten vao
Dennendal die alreeds paar Eindhoven
zijn overgeplaatst, wist hij de juiste
toon te vinden voor het contact met
die pupillen. Het resultaat was een on
bevangen en spontaan reageren, waar
door het nog eens duidelijk werd dat
het in de affaire-Dennendal in de
eerste plaats behoorte te gaan om de
belangen van de zwakzinnigen.
Zondagmiddag liet Koen Verhoeff
grimmig merken dat hij de gepubli
ceerde kritiek op de televisiecommen
tators bij het wereldvoetbal goed had
gelezen. Hij had er zich niet alleen aan
gestoten (want hij sprak over journa
listen die hun pen in vitriool dopen),
maar had er ook nog van geleerd.
Voor het eerst kregen de kijkers
namelijk ook enige resultaten van
andere wedstrijden te horen, iets wat
tot dusver door de mensen van Studio-
Sport werd nagelaten om de spanning
erin te houden. Dit is opgevat als
achterhouden van nieuws, en daar zit
wat in. Een beetje symboliek was ook
te bespreuren. Het Westduitse muziek
korps marcheerde na de pauze af met
de befaamde mars Alte Kameraden.
En daarmee zullen eerder de Oost-
duitse spelers zijn bedoeld dan de
Nederlanders binnen en buiten de
krijtlijn.
Waardevol tegenwicht bij zoveel sport
was het door de KRO uitgezonden
portret van de fijnzinnige dirigent
Carlo Maria Giulinl.
TON HYDRA
DÊ CUDé
AF EXi U
-n- ÖI3 Dé
JS5&i#v<Yaaj
SMIDJE VERHOLEN
—ïi—
De bende tantes zagen hun taak, en
praatten met Paul. Zelfs deden ze een
poging hem van de ernst van de zaak
te overtuigen door een flinke stok te
kopen en die op een in het oog
vallende plaats te hangen. Een keer
of twee heeft tante Eunice de stok
ook gebruikt Haar reactie op onge
hoorzaamheid was heel typerend voor
haar: precies, logisch, zakelijk. Paul
werd bijgebracht rich goed te gedra
gen, met hetzelfde eindeloze geduld
waarmee tante Eunice hem leerde
zijn zakgeld van twee en later van
vier pence per week te besteden.
Tante Hope, wier emoties diep gingen
en die dat niet verhulde, verloor
vaker haar geduld. 'Je zit altijd maar
te dromen. Beste Jongen, Je luistert
nooit naar wat we zeggen. We konden
net zo goed mauwende katten zijn.
Word alsjeblieft eens wakker. En ook
Connie, die zelf zodra ze uit school
kwam aan haar huiswerk begon,
droeg haar steentje bij aan het alge
mene verwijt 'Zo ga je niet over.
Paul', zei ze bezorgd.
Maar hoe dan ook. Patri ging wel
over. En het deed hem maar weinig
dat hem dat gelukte met zo weinig
inspanning. Dat neemt niet weg dat
hij zich scherp bewust was van zijn
gebreken. Iedereen In de familie had
wel een of ander artistiek of lóterair
talent Moeder schilderde; Connue kon
mooi tekenen en schreef gedichtje».
Overal in het hui» hingen schilderijen
van grootvader, zeer gedetailleerd: elk
grassprietje was nauwkeurig neerge
zet Tenminste één schilderij van hem
hing in de Royal Academy. Diverse
tantes schreven. Alleen hij. Paul,
scheen geen enkele aanleg te hebben
voor iets anders dan mislukkingen
Op school oogstte hij steeds afkeu
ring. Op Connies rapporten stond tel
kens 'goed', 'uitstekend', of 'heeft ar
tistieke aanleg', 'Is heel vindingrijk'.
Bij Paul was or even regelmatig van
Dorothy
Clarke
IV ils on
Vertaling!
11. A. Schrcuder
Uitgave:
Boekencentrum BV
het tegendeel sprake: 'voldoende, on
voldoende' 'voldoende', 'onvoldoende',
'zwak', 'nogal teleurstellend'.
Het was niet zo dat Paul een hekel
had aan lezen, neen, alleen aan zijn
schoolwerk. Hij las gretig, zelfs op
weg naar school, zodat hij vaak tegen
andere mensen opbotste. Hij koo6 zijn
boeken met zorg. maar had geen al te
intellectuele smaak. Het liefst las hij
avonturenverhalen. Dickens las hij
graag, maar van Sir Walter Scott
moest hij niets hebben. Na natuur
kunde was Engels zijn voorkeursvak.
Paul blonk uit in het houden van
spreekbeurten: zijn onderwerpen ont
leende hij aan de wekelijkse brieven
van zijn ouders, en verder onderhield
hij zijn gehoor over wilde dieren,
msecten en vogels.
Maar in minder bewonderenswaardige
bezigheden was Paul zo mogelijk nog
meer haantje de voorste. Bij aard
rijkskunde bijvoorbeeld hield de le
raar hem goed in de gaten. Paul zat
namelijk achteraan. Soms liet hij zich
door het raam op het dak van de
fietsenstalling glijden, sprong dan op
de grond en ging door de voordeur
weer naar binnen, om zijn leraar bij
het betreden van de klas voor de
tweede maal te vegroeten.
'Goede morgen!' zei hij dan opgewekt.
waarbij de verbaasde gelaatsuitdruk
king van zijn leraar hem -groot ver
maak bezorgde. Klimmen bleef een
van zijn meest geliefde bezigheden. In
de vaikanrtiie liep hij achteloos langs de
uiterste rand van steile rotsen, waar
bij zijn gezelschap verstijfd stond van
schrik afgezien dan van Connie,
Toen hij al naar een hogere klas was
overgegaan trok hij de aandacht door
een van de vierkante hoekpilaren van
het hoofdgebouw van de school te
beklimmen, zich als een kat langs de
bakstenen uitsteeksels van de gevel
om hoog te werken en zijn naam in
het gebouw te krassen, op een hoogte
van twaalf meter. Er was maar een
maal een jongen hoger gekomen, en
diens naam op de top van de gevel
was onleesbaar. Nimmer legden de
beide tantes de kinderen lets in de
weg bij hun klünavonturen of andere
riskante ondernemingen, hoogstwaar
schijnlijk omdat ze er geen vermoe
den van hadden.
De dienstmeisjes waren minder onop
lettend dan de tantes wanneer Paul
bezig was met zijn wetenschappelijke
erperimenten. Op een keer bouwde
hij een generator om gas te verkrij
gen door brandspiritus te verhitten.
Door een kaars onder een maatje
alcohol te houden verkreeg hij een
60. Smidje Verholen vond, dat hij de
herbergier maar niet al te veel vertel
len moest, want je wist per slot van
rekening maar nooit waar zo'n praat
grage kastelein zou ophouden met het
verder vertellen en aan wie hij alles
zou overbrieven. 'Ja.kijk 'es an,
herbergier', zei de smid. 'Ik mag niet
alles vertellen wat ik weet, want er
staan zelfs mensenlevens op het spel.
Maar dit kan ik je wél
zeggen. De beide opa's Zeurtjes en
van Zemelen zijn helemaal geen opa's.
Ze hebben valse baarden voor en ze
zijn allebei lid van een internationale
dievenbende, die nu hier In de buurt
opereert. Daarom moet ik je twee
dingen vragen. Laat ten eerste de
opa's niet merken, dat je iets van ze
weet. Als ze hier komen, behandel ze
héél gewoon'.
FERDINAND
•Wat? Zijn de opa's geen echte opa's?'
vroeg de herbergier. 'O, o, wie had
dat nu gedacht? Het leken van die
brave mannetjes!'
'Schijn bedriegt, herbergier', vervolg
de de smid. 'Het zijn twee niets
ontziende woestelingen. En nu mijn
tweede vraag. Heb je telefoon? Kan ik
van hieruit de politie opbellen?'
"Nee, jammer genoeg niet', antwoord
de de herbergier. 'Ik heb geen tele
foon, maar ik heb wel een oude
motorfiets in de schuur staan. Mis
schien kan ik u daarmee van dienst
zijn, als er haast bij de zaak is'.
'Maar kerel, dat Is préchtig!' riep
smidje Verholen blij uit. 'Dan rij ik
nu meteen naar Siebenfurt!'
'Kom dan maar mee', zei de herber
gier en even later sjorde hij in de
schuur een motorfiets achter een in
tense hoop rommel van kachels,
strijkplanken, kisten en oude dozen
vandaan. 'Dit is hem', zei de eigenaar
van het overjarige vehikeltj blij. 'Hij
is niet meer zo nieuw, maar hij doet
het nog best. Ik zal een liter of wat
benzine in de tank doen, dan haalt u
Siebenfurt gemakkelijk. En eh.ik
mag zeker tegen niemand zeggen, dat
ik u gezien heb, hè? Ik heb u namelijk
wel dóór, ziet u. U bent vast en zeker
een beroemde detective, die achter de
boeven aanzit!'
'Je bent een slimme slimmerd, her
bergier', zei de smid lachend. Toen
sloeg hij. de motor aan en even later
suisde hij al over de weg naar Sleben-
fm-t... 'V'.
Televisie vandaag
Radio vandaag
Van onze correspondent
ZUIDWOLDE De Drentse gemeen
te Zuidwolde zal in de loop van
volgend jaar de beschikking krijgen
over een complex van 52 experimente
le bejaardenwoningen. De huizen wor
den gebouwd rond een parktuin en
worden onderling verbonden door
overdekte straatjes. De huurprijs zal
rond de 250 per maand bedragen.
mooie vlam, en alles ging goed totdat
het maatje smolt en de zaak ontplof
te. Dadelijk stond de kamer in lich
terlaaie. De meisjes waren werkelijk
ontzet en gaven Paul een strenge
reprimande.
De speelkamer bevatte een werkbank
je met gereedschap, waar Paul graag
gebruik van maakte om iets èn elkaar
te knutselen. Zo bouwde hij een voliè
re, een andere keer een hok voor hun
witte muizen, met twee verdiepingen,
verbonden door een trapje. Ook maak
te hij stelten en oefende zich erop te
lopen. Samen met Connie bouwde hij
ook een kano van canvas, dat wil
zeggen Paul gaf de aanwijzingen en
Connie deed het meeste werk.
Pauls neefje Norman deelde Pauls
afkeer van de sport zoals die op
school werd gegeven. Op weg naar het
sportveld slopen zij vaak weg om
elders in bomen te klimmen en ze
kwamen dan besmeurd en bemodderd
thuis. Tante Rose nam dat niet al te
zwaar op. maar de precieze tantes
moeten ernstig op de proef zijn ge
steld.
'Het was geweldig van hen dat zij ons
verdroegen', zed Paul veel later eens,
vol vuur.
In die tijd had hij er echter minder
waardering voor. Met vreugde zag hij
steeds de bezoeken tegemoet aan Bel-
gaum, het huis van de familie Brand
in Guildford, waar de sfeer wat losser
was. Daar mocht op zondag ook ande
re dan godsdienstige lectuur worden
gelezen en waren dobbelstenen geen
verboden accessoires bij het spel. Bij
de familie Brand was het godsdienstig
leven niet mlnc'-r echt, maar het
hield ze niet zo de hele dag bezig als
de familie Harris.
In de familie Harris was echter één
uitzondering: oom Charlie, die de tan
tes diep schokte door Presbyteriaans
te worden. 'Hoe heb Je zoiets kunnen
doen. Charles!'
(Wordt vervolgd)
NEDERLAND I
NOS
18.45 Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
AVRO
19.05 AVRO's Super King
Toppop
NOS
20.00 Journaal
AYRO
20.21 Allo hens (I)
21.10 Televizier
Magazine
22.00 Helen, vrouw van
deze tijd
NOS
22.50 Journaal
22.55 Filmversl. Tour
de France
NEDERLAND II
NOS
18.45 Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Jonkvrouw van
Avignon
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.21 Zo vader, zo zoon
20.45 Doc Elliot
21.35 en zij
keerden niet terug
22.10 Geestelijke
liederen
NOS
22.20 Journaal
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Akt. platen. 10.35 TV-
fllm. 12.20 Akt.rubr. 12.40 Persoverz. 12.50
Bultenl rep 1615 Journaal. 16.20 Muz.
show. 17.05 Klnderprogr. 17.30 Tsjech, pop-
penfilm. 17.55-18 00 Journaal.
(Reg. progr.. NDR: 9.30-10.00 Sesamstrasse.
18.00 TV-sorle. 18.30 Akt. 18.45 Zandmann.
18.55 Sportoverz 19.26 Verv TV-aerle. 19.59
Progr.overz. WDR: 8.20-12.15 TV-kursussen.
18.00 Nws uit Noordr.-Westf. 18.05 Klnder-
frogr. 18.15 Betty und Alexander. 18.40 Akt.
9.20 Betty und Alexander. 19.48 Intermez
zo.) 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Akt.
21.00 Amusem.progr. 21.45 W.K.Voetbal: tus
sen de wedstr. 22.15 Journaal, komm. en
weerber. 22.35 Film. 23.25 Journaal.
BELGIE NEDERLANDS
18.55 Fabeltjeskr. 19.00 Poppenfllm. 19.12
Sportdok. 19.38 Med. en weeroverz: 19.45
Journaal. 20.15 Glerenwally. 21.55 Filmdisk.
22.25 Journaal m.o.m. Uit de Wetstraat.
22.45-0.15 W.K.Voetbal "74 - Eurovisie.
DUITSLAND II
10.00 Journaal. 10.05-13 00 W.K.'74: resulta
ten v.d. vorige dag. 17.00 Journaal. 17.10
Jerome und Isabelle. 1.785 W.K.Magazl-
18.25 Tekenfilm. 19.00 Journaal. 19.30 Jnf.
progr. 20.15 Gezondh.magazine, 21.00 Joür-
naal. 21.15 Dok. spel. 22.45 Journaal.
DUITSLAMD HI WDR
MAANDAG 1 JULI VOOR 18 UUR
8.20 t.e.m. 11.45 Schooltelevisie. (9.30 Se
samstrasse.) 17.00 en 17.30 Schooltelevi
sie.
DUITSLAND III WDR
18.00 Sesamstrasse. 18.30 Taalkursus. 19.00
Zandmann. 19.05 Voor Italiaanse gastarb.
19.15 Prisma v.h. westen. 19.45 Mws uit
Noordr.-Westf. 19.55 Komm. 20.00 Journaal
en weerber. 20.15 Inf. progr. 21.00 Dok. film.
21.45 Journaal. 22.15-2235 riiarmacist.
Wie zich afvraagt wat dc Marine
eigenlijk uitvoert in vredestijd, krijgt
vanavond al een paar antwoorden. De
AVRO start met een negendelige film-
serie van de BBC. Het scenario is van
Ian Mackintosh, schrijver van thril
lers, die zelf marine-officier is.
Ned. 1/20.21
Elk jaar schieten Italianen zo'n
250 miljoen trekvogels dood om ze op
te eten. Meer over deze moorddadige
aantasting van het natuurlijk milieu
(ook in ons land) ln de film En zij
keerden niet terug.
Ned. 2/21.35
Kijken naar het onverbloemde le
ven van een geëmancipeerde vrouw,
betekent kijken naar Helen, eén
vrouw van deze tijd.
Ned. 1/22.00
Liefhebbers van doktersverhalen
slaan de aflevering van Doc Elliot
natuurlijk niet over.
Ned. 2/20.45
Avro's Televlzier voorziet vana
vond actualiteiten van commentaar.
Ned. 1/21.10
Atje Keulen-Deelstra ls te gast
bij Gerard van den erg voor het
NCRV-spclletje Zo vader, zo zoon.
Ned. 2/20.21
HILVERSUM I
VARA. 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
(S) Spitsuur. (7.54 VPRO: Deze dag. 8.00
Nws. 8.11 Dingen v.d. dag.) 9.15 (S) Licht
strijkork. 9.35 Waterst. 9.40 (S) Muz. voor
luisteraars. 11.00 Nws. 11.03 (S) Radio Fllh,
Ork. met solist: Russ. klass. muz. NOS: 12.00
Den Haag deze week. VPRO: 12.15 VPRO-
Maandag - Tussen-de-middag-magazine. 13.00
Nws. 13.11 Vandaag dit, morgen dat. 13.20
(S) VPRO-Maandag-Muz. AVRO: 14.45 <S)
Met het oog op luisteren. 15.35 (S) Biels en
Co. 16.00 Nws. 16.03 Radiojournaal. 16.05
Hits v.d. kids. 16.30 (S) Mikadoo. 17.55
Med.
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal,
18.21 (S) Jazz Spectrum. NOS: 19.00 (S)
Harm, en Fanf. in Nedcrl. en Eur. 19.30 (S)
Muzibas. 20.00 Komt u maar 21.50 Rep.
22.15 Voor blinden en slechtzienden. 22.25
Uitz. v.d. Bond zonder Naam. 22.30 Nws.
AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS; 22.50 CS)
Hobbyscoop. 23.20 (S) NOS-Jazz - Jazz ln
Aktie. 23.55-24.00 Nws. v
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Levende Woord. 7.08
(S) Preludium: klass. muz. 7.30 Nws. 7.41
(S) Hier en nu. 7.55 Aangestipt. 8.00 Te
Deum laudamus. 8.24 Op de man af. 8.34
Nws. 8.38 Gymn. v.d. hufsvr. 8.45 (S) Klass.
muz. voor blazera.-9.30 (S) Oratorlumfragm.
10.30 Nws. 10.33 (5) Volksliederen. 10.45 V.d.
kleuters. 11.00 In 't zilver. 11.55 Med. 12.00
(S) Killma Hawaiians Show. 12.21 Voor boer
en tuinder. 12.26 Med. t.b.v. land- en tulnb.
12.30 .Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55
Mikro. 13.00 (S) Cavalleria Rusticana. 14.20
(S) Viool en plano: klass. muz. 15.00 Vrij
evangel, mlddagdst. 15.30 Nws. 15.33 (S)
Studio 6. (16.30 (S) Hier en nu.) 16.50
Pleisterplaats. Overheldsvoorl.: 17.20 Ontmoe
tingen met rijksgenoten. NCRV; 17.30 Nws,
17.32 (S) Hier en nu.
NCRV: 18.00 (S) Bandstand. 18.30 Nws.
13.41 Toelicht, bij het nws. 18.48 (S) NCRV
Vocaal Ensemble. 19.00 (S) Vincent van
Gogh. 19.30 (S) Literama. NOS; 20.00 Nws.
20.05 (S) Holl. Festival 1974: Musica Antlqua
A'dam. klass. muz. NCRV: 23.00 Theolog.
kron. 23.15 Italiaanse barokmuz. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM III
KRO: 7,02 (S) Drie op Je boterham. 9.03
Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op verz.
12.03 (S) Drie tussen de middag, met 13.03
Raden maar. TROS: 14.03 Pop-Kontakt I: van
twee tot drie op III. 15.03 Pop-Kontakt II:
Hugo van Celderen Show. 16.03 Hitmeesters:
Hugo van Gelderen Show, lncl. nationale tlp-
twintig.
NOS: 18.02 Joost mag niet eten. AVRO:
19.02 Drie loopt achter. 20.02 Radiojournaal.
20.05 (S) Take the 8-traln. 21.02 Megen-uur-
show. 22.02 (S) Superclean Dreammachlne.
NOS: 23.02 W.K. Voetbaljournaal. AVRO:
23.20 (S) Vanavond Iaat. 0.02 Radiojournaal.
0.05 Cees van Zijtveld. 1.02 (S) Dat had Ja
gedroomd. 2 02 Continu de nacht door. 6.02-
7.00 Voor dag em dauw. (2.02, 4.02 en 6.03
Radiojournaal.)
Horizontaal woorden Invullen die be
tekenen: 1. Waterkering. 2. Doortocht-
geld, 3. platvis, 4. wandversiering, 5.
Loot, 6. woonboot, 7. spitse bek van
een vogel, 8. zangstem, 9. grondsoort,
10. keuring, 11. teken in de dieren
riem.
Bij juiste Invulling leest men in de
verticale rij 1 de naam van een voor
jaarsbloem.
Oplossing van vrijdag:
Hor. 1. mals, 5. Alda, 9. relatie, 11.
arena, 13. emmer, 15. rong, 17. oele,
18. tod, 19. noteren, 21. salon, 22.
stapper, 24. kap, 26. teer, 27. Ome, 28.
orgie, 30. elite, 31. inertie, 32. arts.
33. sela.
Vert. 2 Arend, 3. leng, 4. sla, 5. Ate,
6. limoen, 7. Denier, 8. part, 10. aren,
12. rooster, 14. elegang, 16. Polen, 19.
nap, 20. tor, 21. sprint, 22. stop, 23.
Aegir, 24. kriel. 25. peer, 27. olie, 29.
Ees, 30. ets.
Invul-puzzei
Bietjes in azijn
100 gr. bietjes
2 laurierblaadjes
10. peperkorrels
8 kruidnagelen
half I. azijn
Jampotjes of lnmaakflessen ln heet
sodawater wassen, omspoelen er laten
uitlekken. De gaargekookte bietjes
stropen en in blokjes snijden. De
blokjes biet in de potten of flessen
overdoen. De kruiden er over verde
len en er zoveel azijn óverschenken
dat de bietjes net onderstaan. De
potjes sluiten met een glazen deksel
of met cellofaanpapier dat met een
elastiekje over het potje wordt ge
spannen. Na enkele maanden is dit
uitstekend tafelzuur.