Du Plessis verwacht nog meer verrassingen Rijke landen klapten niet r flfcailistll Fred Kaan: 'Ik maakte ;een sexistisch lied' Chr. gereformeerden groeien uit elkaar Vandaag Gesprek pinksterbeweging en Rome Onderweg-diensten in elf plaatsen Geref. gemeenten verliezen aan hervormde kerk Trouw Kwartet Drie Australische kerken gaan samen Bijbelvertaling in modern Tsjechisch Nieuwe boeken Een miljoen voor 'zwart manifest' In Ethiopië moet meer begrijpelijk gepreekt worden TROL W/KW AiRTET M.UMMC 1 JULI 1974 KERK T2/K2 Van een onzer redacteuren AMERSFOORT David du Plessis, on vermoeibaar pinksterambassadeur en brug genbouwer naar de kerken, vertelt ons, als we met liem zitten te praten over de cha rismatische beweging in de rooms-katho- lieke kerk, dat Karl Bartli eens tegen hem zei: 'Let op! Als God begint de roomse kerk te veranderen, dan zul je de grootste ver rassingen beleven.' David du Plessis, die inmiddels zijn toernee door ons land beëindigd heeft (wij berichten over zijn optreden in Utrecht) heeft nóg een verhaaL Het gebeurde jaren geleden. Du Plessis vertelde aan een pinkstervriend in Amerika dat het vaticaan hcir. uitgenodigd had voor een gesprek. De ander tei: Nee, dat igaat niet, David, daar moet je niet naartoe. Waarom niet? Ben je soms bang dat Rome mij zal bekeren? Nee, ik ben bang dat jij Rome nog eens bekeert en wat moeten wc dan mei de profetieën ovv* de antichrist? David du Plessis houdt het liever op de verrassin gen van Karl Barth. Wat we de charismatische •«weging zijn gaan noemen, begon onder rooms- katholieken, in 1967 op de campus van de Notre Dame University in de Verenigde Staten. Nu, zeven jaar later, zijn er charismatische groepen brnnen de r.k. kerk in 92 landen. Verleden jaar wMrd aan de Notre Dame een r.k. charismatisch congres gehouden met 25.000 deelnemers. Dit jaar worden er tussen de 40 en 50.000 verwacht In t975 zal Rome zelf de plaats zijn van een derge lijk massaal gebeuren. Het pinkstervuur is in de rJc kerk niet meer te stuiten. Concilie Trouwens, vóór 1967 probeerde Rome al in con tact te komen met de pinksterbeweging. Darid du Plessis maakte het Vaticaans concilie als gast mee. Kardinaal Willebrands zei hem toen, dat de r.k. kerk niet wist, hoe do dialoog met pinksteren aan te pakken, maar het wel graag wilde, al was het alleen maar omdat in Zuid-Amerika zeventig pro cent van de niet-katholieken pinkstermensen zijn. Samen zetten zij een plan op voor een dialoog van vijf jaar. Juist deze maand vond op het Duitse Schloss Craheim de derde ontmoeting plaats. In deze gesprekken gaat het niet zozeer om specifiek tneologische kwesties, als wel om de praktijk en het werk van de Heilige Geest. Gesprekspartners van de r.k. theologen waren niet alleen klassieke pinkstermensen, maar ook angli canen, lutheranen, presbyterianen, baptisten, die allen de ervaring van do doop met de Geest hadden. *U brengt de hele kerk mee', zeiden de rooms-katholieken tegen Du Plessis. Maar wat nog meer bijzonder was: In 1972 bleek ook een r.k. deelnemer do ervaring van de Geest te hebben. In David du Plessis 1973 waren dat er al meer, en nu had Rome geen enkele moeite meer met de keuze. Een voor sommige mensen, als ds. Glashouwer van de EO en ds. Hegger van In de rechte straat moeilijk te verwerken punt is. dat rooms-katholie- Ken die door de charismatische beweging aange raakt zijn. bijna allemaal in him kerk blijven cn vaak zelfs zeggen, dat zc bewuster katholiek geworden zijn. Ook Du Plessis denkt er niet over, '.e uit-hun kerk te trekken. Hij zégt: Hoe een charismatische rooms-katholiek in zijn kerk kan blijven? Net als een bekeerde heiden blijft in zijn heidens land en preekt tot zijn mensen. Maar Maria dan en de heiligenvere ring? Geen wet gebiedt de kerkleden, daaraan mee te doen. Maar dan toch flink ertegen ageren? Een vriend zei mij: 'Als jij indertijd geprobeerd had. mij ervan te overtuigen dat de Mariadevotie fout was. aan zou ik niet meer naar je geluisterd hebben, als je mij over het werk van de Heilige Geest vertelde. Nu ben ik zelf gedoopt met de Geest Mag ik dan tegenover mijn mede-priesters niet op dezelfde manier te werk gaan. als jij tegenover mij gedaan hemt?' Hit is zeer unfair, van de charismatische rooms- katholieken te verlangen, dat zij hun kerk veria- ter. Je kunt Rome niet in één nacht veranderen. Niemand kan ontkennen, dat Barth nu al gelijk gekregen heeft. Maria krijgt in de r.k. theologie een nieuwe rol: de eerste mens, die de Heilige Geest ontving. En Ux-r we in Schloss Craheim praatten over de transsubstantiatie, zeiden de rJc. theologen: 'Wij houden vast aan de presentia realis (dc werkelij ke aanwezigheid) van Christus in do mis. Maar wij zijn geen kannibalen. Christus is werkelijk aanwezig, niet in het brood, maar in ons hart'. Laten we overigens eerlijk zijrf: wat zijn er ook in de pinksterbeweging geen gefcke dingen: zelfs voorgangers die met vergiftige slangen werken en zo. Maar zulke extremiteiten zijn toch ook geen reden om je van de groep als zodanig te distan tiëren? Betekenis David du Plessis is ervan overtuigd, dat de cnarismatische beweging van kerkhistorische bete kenis is en de Reformatie van de zestiende eeuw aal overtreffen. Vijftig jaar lang profeteerden de klassieke pinkstermensen tege n zichzelf in en maakten zij elkaar wijs, dat de kerken de pink ster boodeohap toch nooit zouden accepteren, zegt hij. Vijftig jaar is de pinksterbeweging vooral een lekenzaak geweest, die de mensen wegtrok uit de kerken. De charismatische beweging leeft nu juist veel onder predikanten. Hij schat, dat alleen al in de Verenigde Staten 1Q.000 dominees van de oude protestantse kerken ervoor uitkomen, dat rij de 'doop met de Geest ontvangen hebben: twëedui- iund lutherse predikanten, 1200 presbyteriaanse, duizend episcopaalse. 'Ik heb geleerd, open te staan voor verdere verrassingen van de Geest Wie zou ooit gedacht hebben dat de rJc. kerk nu de leiding zou nemen? Zo moesten wij, pinkstermensen, ook niets hebben van de wereldraad. Maar neem die Italiaanse pinksterkerk, die zich een paar jaar geleden toch aansloot. In 1973 was een man van die kerk op de vergadering van het centraal comité in Geneve, hei gevolg? Een bisschop uit Singapore, een kerkleider uit Porto Rico en een uit Chili werden gegrepen door zijn getuigenis en hebben nu in hun land charismatische groepen om zich verza meld Les Ai> w]j maar eens afleren, de Geest voor de voeten te lopen. Ik heb mijn les ook moeten leren. Wat was ik vroeger in Zuid-Afrika een vung bestrijder van de kinderdoop. Altijd maar vechten met de dominees van de N.G. Kerk. Tot Fred Kaan te Genève, staflid van de hervormde wereldbond, schrijft In het bericht over de slotzitting van. de Berlijnse beraad over sexis- me wordt als voorbeeld van sexisti- sche uitlatingen melding gemaakt van een lied waar 'de tekstschrij ver vaststeld dat God de man ge red heeft'. Als de tekstschrijver in kwestie wil ik hierop reageren. De eerste regel van het bewuste lied, dat de titel 'Freedom in Ser vice' draagt luidt: When in His own image God created man.. Dit is gebaseerd op Genesis 1 vers 27. en is in het Nederlands niet an ders te vertalen dan: Toen God naar zijn eigen beeld de mens schiep. Het Engelse woord man betekent zowel mens als man (oor spronkelijk alléén maar mens), zo als ieder kind in de eerste klas van de Nederlandse middelbare school leert. De aanbevelingen in het rapport, sexistische taal in de Bijbel, liturgi sche teksten en liederen te corrige ren, zijn noch in het Nederlandse taalgebied, noch in de meeste an dere talen van betekenis. Ook bij de meeste Engels/Engels- of zelfs Canadees/Engels-sprekende mensen vinden zij beslist geen weerklank. Dat men taal bij commissiebesluit mechanisch zou kunnen verande ren is een luxe Idee waarmee zich alleen een kleine groep in de Ver enigde Staten kan bezig houden. Het is 2eer te betreuren dat voor stellen omtrent de sexistische taal door een contingent vrouwen uit Fred Kaan de V.S. zijn opgedrongen aan de rest van de niet-Amerikaans spre kende deelnemers aan het beraad. Dit is een soort cultureel imperia lisme waaruit ook het incident is voortgesproten waarbij men in Berlijn het bekende Amerikaanse lied over God die de hele wereld in zijn handen draagt heeft omge dicht tot: 'She's got the whole world in her hands. Met dergelijke onzin is niemand gebaat, maar veel erger is, het leidt de aandacht af van de werkelijk belangrijke pro blemen die in het - overigens uit stekende - rapport naar voren wor den gebracht. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De particuliere synode van het zuiden van de chris telijke gereformeerde kerken wil, dat de komende generale synode aandacht schenkt aan 'de toenemende verwijdering' binnen dit kerk verband. De zuidelijke synode constateert ver ontrusting, zowel over do prediking en de persoonlijke geloofsbeleving, als over veranderingen en vernieuwingen in het kerkelijk leven. Zij wil, dat do generale synode ten dezen zal oproe- bezig, de wereld to overtuigen van zonde en van gereohtagheid en van oordeel. Maar in de bijbel staat, dat dat het werk is van de Heilige Geest. Jij mist de liefde. Jouw enige taak is, mijn grote liefde te preken. En dan doen de Geest de rest'. Grote bloei (4) ys: conservatieve Ik zou mr. Scheper willen zeggen dat hij het GPV vergeten is en een ieder L-Arli"An OTAdir-n die het CDA stemt.als het ware op de IkCI ACH aI UCICII De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publlkatle wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofjre- daetle Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Verkeersrekenirig U stelt dat de NS een rationeel en efficiënt bedrijf is 'war bijvoorbeeld ook blijkt uit het sedert 1960 steeds teruglopend aantal personeelsleden.' De werkgelagenheid, die zo verloren ging, moest elders worden gecompon- seerd om ieder aan het heilig ideaal van 4045 uur werken per week te helpen. Misschien dat zo'n paar cijfers dan niet alleen leiden tot een andere visie op 'de verliescijfers van het openbaar vervoer', maar tevens tot een gesprek over de aspecten van het werkgelegenheidsbeleid. Wellicht zou zelfs de gedachte dit iedereen vijf dagen per week moet kunnen werken kunnen worden aangetast. St. Johannesga W. Thoomes het CDA stemt.als het ware op katholieken stemt en dat ben ik hele maal niet van plan. Rotterdam A. J. v.d. Berge AMSTERDAM Voor toeristen en andere mensen, die zondags vroeg op pad zijn, worden ook deze zomer in verschillende plaatsen 'onderweg-dien sten' gehouden. Pastores uit verschil lende kerken gaan erin voor. De dien- sten duren omstreeks een half uur. Hieronder volgen de gegevens, voorzo ver bekend: Appelscha. Trefkerk 'De Klokkestoel' aan de weg Smildde-Drachten. Tot 1 september elke zondag om 10 uur. Tot 4 aug. tevens om 9 uur. Blauwkapel. Aan de oude weg Utrech- t-Hilversum. Tot november. Om 10 en 11 uur. In juli ook om 9 uur. Blessum. 14 en 28 juli, 11 en 25 augustus. Om 10 uur. Heerenveen. Rotondekerk aan het ver keersplein. Hoog Soeren. Kapel aan de weg Amersfoort-Apeldoorn. Tot 25 aug. Om 9.30 en 11.30 uur. lluis ter Heide. Witte kerkje aan de weg Utrecht-Amersfoort. Tot 13 okt Om 9 uur. Kats. Hervormde Kerk. Nulde. Wegrestaurant De Postiljon. Tot najaar. Om 10 uur. Spaarndam. Hervormde kerk. Tot 8 sept. Om 9 uur. Staverden. Kapel. Eind van de och tend. Zwljndrecht. Pietermankerkje aan NEW YORK (RNS) In de Verenig de Staten blijven de oudere protes tantse kerken leden verliezen, terwijl de zogenaamde conservatieve of evan gelische kerken groeien. Dat blijkt uit het onlangs verschenen Jaarboek 1974 van de Amerikaansse kerken. Het boek registreert ln totaal 71,6 miljoen protestanten, 48,6 mil joen rooms-katholleken, 3,7 miljoen orthodoxen en 6,1 miljoen joden. Van alle Amerikanen is 62,4 procent aan- geslmten bij een kerk of synagoge (in Nederland was dit bij de volkstelling van 1971 77,5 procent). Van de zeventien grootste kerken ver tonen alleen de mormonen en de zuidelijke baptisten groei van beteke nis. De drie grote lutherse kerken, de twee presbyteriaanse, de episcopale en de methodistische kerk gaan achte ruit. Na de r.k. kerk vormen de zuidelijke baptisten de grootste deno minatie, met thans meer dan twaalf miljoen leden. Van een onzer verslaggevers ZEIST De gereformeerde gemeen ten zijn in 1973 beduidend minder gegroeid, dan ln voorgaande jaren. Was een jaarlijkse toename met tus sen de duizend en de tweeduizend zielen regel, vorig jaar wamen er maar 270 bij. Opmerkelijk is het sterke verlies aan de hervormde kerk. Alleen vorig jaar werden 569 mensen van de gerefor meerde gemeenten hervormd, dat is een van elke 140 leden. (Ter vergejij- king: uit de veel grotere gereformeer de kerken werden in 1972 1798 men- sèn hervormd, dat is één op de 480). De 155 gereformeerde gemeenten tel len thans 79.076 zielen. Wanneer bin nenkort twee kandidaten bevestigd zullen zijn, hebben ze 55 predikanten, onder wie drie in zendingsdienst, op West-Irian en in Zuid-Afrika Het nieuwe jaarboekje is voor 5,35 yerkrijgbaar bij het, kerkelijk bureau van de gereformeerde gemeenten. örei<ien dingen van de christelijk gereformeer de kerken met elkaar in gesprek te komen om do toenemende verwijde ring tegen te gaan. Als gesprekson derwerpen noeraflde zuidelijke synode de beschouwing 'lm de gemeente, het karakter van de(belofte van het ver- bond, de verhoufing wet en evange lie.' de zaken van het christelijk leven en de liturgische veranderingen. Dat is een van de zeventien instruc ties. die van onderop gelegd zijn op de tafel van do driejaarlijkse generale synode, die 27 augustus dn Amsterdam begint. Van verontrusting spreekt ook een Instructie van de particuliere synode van het oosten. Hierin wordt de gene rale synode gevraagd, vja deputaten kerkjeugd contact op te nemen met de jongerenbond, om te bevorderen 'dat aan onze jeugd schriftuurlijk lei ding wordt gegeven en de verontrus ting wordt weggenomen en voorko men'. Gezangen raing is gekomen, met uitzondering van die plaatsen, ivaar geen overeen stemming is bereikt. Nu de duurzame ontwrichting van het huwelijk ook als grond voor echt scheiding wordt aangemerkt, vraagt de oostelijke synode een uitspraak, welke konskwenties dit heeft voor de kerkelijke gedragslijn ten aanzien van leden wier huwelijk op deze grond ontbonden wordt Het zuiden stelt verder voor, het predikanten mogelijk te maken, zich volledig aan het godsdienstonderwijs op scholen te wijden en in verband daarmee in Apeldoorn de doctoraal studie mogelijk te maken. Andere in structies betreffen onder meer een duidelijker regeling van de toelating van predikanten volgens artikel 8 (singuliere gaven) en de vaststelling van een emeritaatsleeftijd. Het oosten nam een instructie van de classis Apeldoorn niet over, volgens welke de generale synode zich zou moeten bezinnen op het lidmaatschap van de gereformeerde oecumenische synode (GOS), nu de gereformeerde kerken, die ook lid zijn van de GOS, zich bij de wereldraad hebben aange sloten. Wel kregen de afgevaardigden de opdracht mee, de gedachten terza ke op de generale synode te verdis conteren. De noordelijke synode vraagt een wij ziging van de kerkorde, opdat in de christelijke gereformeerde kerkdien sten voortaan behalve de psalmen ook lofzangen en geestelijke liederen ge zongen kunnen worden. Ook stelt de noordelijke synode voor, de toestem ming tot kanselrui] met plaatselijke- buitenverbandse vrijgemaakten uit te gereformeerde gemeenten breiden tot classicalc verbanden, wan- Walkartweg 11 te Zeist. netr °P dit niVMU tot overeenstem- Kleuter onder trein Van een verslaggever WIJCHEN Het tweejarige meisje C. ten Hove uit Wijchen is gistermor gen door een trein gegrepen en ge dood. Het meisje was onder de afras tering van de spoorlijn Den Bosch- Ni jmegen doorgekropen en kwam on der een uit Den Bosch komende trèin. BOEKAREST De conferentie over technologie en de toekomst van de mens, die het departement voor kerk en samenleving van de we reldraad van kerken in Boekarest hield, verkeerde dit weekend, vlak voor de afsluiting, in een lastige situatie. De deelnemers werden ver deeld gehouden door een dubbele kloof, die gedeeltelijk samenviel rijksweg 16. Tot i sept. Om 9 uur en met de scheidslijn tussen de derde wereld en de rijke landen, de so- 9.45 uur. Daarna lot eind sept. om 9.30 uur. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Oagblad Uitgaven van B.V. Oe Christe iike Pers Directie. Ing O Postma, F Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor NZ Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek nr. 69 73 60 768) Gem giro X 500. SYDNEY Drie kerken in Australië hebben besloten, samen te gaan. Het zijn de methodisten, de presbyteria nen en de congregationalisten. Als verenigingsdatum is vastgesteld 2 juni 1976. Samen tellen deze drie kerken 2.2 miljoen leden. Meer dan zeventig jaar hebben zij al over samengaan gepraat In 1901 begonnen de besprekingen. Twee maal werden ze afgebroken, in 1924 en in 1951, beide malen door verzet in presbyteriaanse kring. Ook nu is een belangrijke minderheid in de presbyteriaanse kerk beslist ge kant tegen de fusie, maar er is nu een minnelijke schikking getroffen. PRAAG (RPS) In Praag is een nieuwe vertaling gepubliceerd van de vier evangeliën in hedendaags Tsje chisch. De vertaling was gestart in 1962 als initiatief van de evangelische kerk van Tsjechische broeders, maar het team van vertalers werd later verbreed met geleerden van andere protestantse kerken en van de rooms- kathollcke kerk. cialisUsche landen van Oost-Europa daarbij inbegrepen. door Aldert Schipper Iedereen is het er wel zo'n beetje over eens, dat do technologie naast grote materiële en geestelijke voorde len ons bovendien reusachtige proble men heeft gebracht. De voedseldes kundige Georg Borgstrom uit de VS herinnerde aan de wanhopige voedsel situatie waarin we verkeren, prof. E. Mveng uit Kameroen wees op de ver nietiging van onschatbare culturele waarden en de Amerikaanse anthropo- loge Margaret Mead had het over de zwaarwegende morele vragen waar voor de rijke landen staan. Op deze vrijwel gemeenschappelijke uitgangspunten wordt door de deelne mers aan de conferentie verschillend gereageerd. Er is een. groep, meest uit Noord- Amerika en West-Europa afkomstige technologische geon en teerde deskun digen, die blijk gerven van hun ver trouwen, dat de technologie in staat zal zijn, desnoods via een wat aange paste stijl van leven, ook de negatieve effecten van de technologie en van de uitputting van de hulpbronnen te overwinnen. Een van de woordvoerders voor deze groep was de Brits-Nederlandse prof. Peter Odell uit Rotterdam. Hij be toogde dat er op da lange termijn geen olie-probleem is, indien we nu tenminste ons voorbereiden op de een en twintigste eeuw, waarin we ge bruik zullen maken van energie van Margaret Mead kernfusie en van zonne-energie. 'In die eeuw zal men olie zien, zoals wij nu kolen zien: als een oneconomische, vuile en vervuilende soort energie. Ik verwacht dat de wereld tegen het tweede kwart van de een en twintig- rie eeuw de overblijvende olie in de grond zal laten zitten om economische overwegingen', aldus prof. OdelL Een wel uiterst optimistisch beeld werd gegeven door de dr. Magnus Pyke, de secretaris van de Britse vereniging voor de bevordering van de wetenschap. Hij *ees op het feit dat het water van de Theems weer zo schoon is dat voorbij Londen weer vissen zwemmen. 'Het laatste deel van mijn leven heb ik gewijd aan de bevordering van de wetenschap, want die moet ons een nieuw leven binnen voeren', zed hij. Tegenover deze optimistische zienswij ze staat dio van talrijke vertegenwoor digers uit de minder ontwikkelde lan den. De Kameroense historicus Mveng bestreed dat er zo'n simpele oplossing mogelijk is als sommige vertegen woordigers uit de industrielanden me nen. 'De crisis, waarin we zijn komen te verkeren is niet in de eerste plaats een technologische, maar een geeste lijke crisis', zei prof. Mveng. 'De mens is egoistisch. Hij is bang om te ster ven. Daardoor zijn we in deze diepe crisis geraakt In de culturen, die zichzelf beschouwen als het meest be schaafd is deze angst voor de dood en het lijden het grootst Maar het kruis van Christus leert dat we niet zullen leven, tenzij wij sterven. De rijke landen zullen moeten leren sterven', aidus prof. Mveng. In de smaak Deze opmerking viel in dc smaak bij de Amerikaanse gedragswetenschapper prof. Kenneth Boulding. die haar ech ter weer gebruikte, om het gesprek af te leiden van praktische conclusies over een politiek gedrag, waartoe Mvengs uitspraak had kunnen leiden. Een aanzet tot zo'n politiek werd gegeven door de Rhcdesische (en thans in Zambia docerende) socioloog prof. Nathan Shamuyarira, zojuist aangekomen uit Dar Es Salam, waar het panafrikaanse congres vergaderde. Bij de meer dan twee duizend gedele geerden leefde, zo zei Shamuyarira, sterk de neiging te komen tot een bundeling van macht in een soort vakbond van de arme landen. Na de periode van de ontwikkelingshulp be gon de tijd dat deder riep om betere handelsvoorwaarden. De Unctad-confe- rentries hebben ons geleerd, dat de rijke landen ook nipt bereid zijn ons via de handel te helpen. Waar de handel groeit blijkt deze steeds toch weer in het voordeel te zijn van de rijke landen. We moeten meer naar een situatie waarin wij ons concentre ren op onze eigen kracht Niet op de technologie en kennis van het westen maar op onze eigen kennis en kunde vertrouwen. OM TE VERTELLEN Ook deze achtste plaag, die van de sprinkhanen, wordt uitvoerig verteld. Mozes doet een rechtstreeks beroep op Farao om zich te verootmoedigen, om te erkennen dat hij aan de verkeerde kant staat Dat doet Mozes met de messiaanse woordklacht; 'hoe lang?' Hoe lang nog zult Gij weigeren? Tel kens keren die woorden in het Oude Testament terug. Er klinkt een onge duld dn en een groot verlangen naar de dag van bevrijding. Voor het eerst ook zien we Farao marchanderen. Hij informeert nog eens precies naar de plannen van Mozes. Als die een inte* grale uittocht van het gehele volk blijken te bevatten weigert Farao. De plaag heet dit keer 'sprinkhanen' en is een rechtstreekse bedreiging van geheel het volksbestaan. Toch zet de Farao dit op het spel. Tyrannen zijn blind en onvatbaar voor argumenten ontleend aan het werkelijk heil van hun volk. Ze zijn bezetenen. Niet zij hebben macht maar de macht heeft hen en zij zijn op hun beurt slaven van hun macht Maar de werkelijke uittocht staat al vast. Er wordt op vooruitgegrepen in dit geheel als God aan Mozes onthult dat Hij deze din gen doet om ze verder te laten vertel len. De kinderen zullen ernaar leren vragen en de oudei's zullen de op dracht hebben om te vertellen wat God voor hun bevrijding gedaan heeft en hoe machtig Hij is. Hoe groot zijn ontfermingsmacht is. Die gevulde macht, geladen met zijn liefde voor wie verdrukt en vertrapt worden. Hoe lang nog? en dat 'vertellen', twee tekenen van de toekomst, van degene wat werkelijk komen gaat en geen tyran meer tegenhoudt Op die God hopen mensen, onder druk en ver trapping. En terecht. Ze zullen niet beschaamd worden, heet dat in de bijbel. Ze zullen gelijk krijgen in hun hoop. gerechtvaardigd worden tegeno ver een ieder die erover schampert (Exodus 10. 1-20). G. Rein: De mooiste tuinbloemen. Uitg. Thieme, Zutphcn. 72 blz., 6.25. In de serie 'Thieme's zakboeken voor natuurvrienden' verscheen de tweed» druk van een lboek met do honderd en twintig (bij onze oosterburen) meest gekweekte tuinbloemen. Do keuze in het oorspronkelijk Duitse boek komt vrijwel overeen met wat ook in ons land het vaakst in tuinen voorkomt. De planten zijn opgenomen in de volgorde waarin ze in de loop van het jaar in bloei komen. De bloeitijden zijn aangegeven bovenaan de pagina met beschrijvingen van de vier planten,, die steeds op de tegeno verliggende bladzijde zijn afgebeeld. De honderd en twintig kleurenfoto's zijn over het algemeen van heel goed® kwaliteit en tonen het meest karakte ristieke van de bloeiende plant Als dat nodig ds, is dus tevens het blad afgebeeld, maar waar dat het artistie ke effect var» de foto zou schaden, is een zwartwittekening in de marge van de beschrijvingen toegevoegd. Dit boekje is miet alleen nuttig voqe ,.<ie tuinbeeitter. die er tal van kweelctips in kan vinden, maar ook vóór de bloemenliefhebber zonder meer. die namen van gewone tuinbloemen wil weten. H. v. H. NEW YORK Vijf jaar geleden, op 4 mei 1969, verstoorde een zekere James Forman de kerkdienst in de deftige Riverside Church in New York. Hij las zijn "zwarte manifest', waarin hij herstelbetalingen eiste van de Amerikaanse kerken aan de zwarte bevolking, voor het leed hen aange daan. De meeste Amerikaanse kerken waren de schok, die het optreden van For man gaf, weer gauw vergeten, maar niet de Riverside Church zelf. Zes dagen na het incident stichtte domi nee Ernest Campbell een 'fonds voor zwarte gerechtigheid' voor steun aan zwarte zelf-help-projecten in New York. Sindsdien heeft deze ene ger meente voor dit doel een miljoen gulden bijeen gebracht. Maar de Ri verside Church staat in de volksmond niet voor iets bekend als de Rockefel- 1 er-kathedraal. Ongeduld De indruk bestaat dat bij deze confe rentie, zoals die tot dusver zich heeft ontwikkeld, de gebruikelijke tegen stellingen tussen rijk en arm de kop weer opsteken. Bij enkele vertegen woordigers uit de geïndustrialiseerde landen blijkt ongeduld over de aan houdende aanklachten van de arme landen over uitbuiting en machtsmis bruik door de rijke. En bij de mensen uit de arme landen xs een gevoel dat de mensen uit de rijke landen almaar met hun eigen problemen bezig zijn. De Indiase theoloog Pater Paul Ver- ghese zei dat de rijke landen nu maar eens moesten gaan nadenken hoe zij hun consumptie kunnen verminderen, in plaats van te overwegen hoe zij de schadelijke gevolgen van hun techno logie kunnen opvangen. Met deze op merking kreeg hij heel wat handen op elkaar, maar vrijwel alleen van de mensen uit dc arme landen. ADDIS ABEBA (EPS) Dc predi- king van het evangelie moet begrijpe lijker worden. Dit is een van de zestien punten van het hervormings program, dat patriarch Theophilos van de orthodoxe kerk van Ethiopië heeft bekend gemaakt De patriarch kondigde verder decen tralisatie aan van het kerkelijk appa raat met groter autonomie aan de bisdommen. De kerk zal zich meer moeten inspannen voor de bestrijding van het analfabetisme in Ethiopië en voor de verhoging van de levensstand aard. De contacten met zusterkerken in de wereld en met name ook met de wereldraad van kerken zullen verste vigd worden. Patriarch Theophilos deed geen con- crete toezegging van tractementsver- hoging aan do preisters, die hierom gevraagd en enkele maanden geleden zelfs in staking waren gegaan. Wel beloofde hij, dat verbetering van hun levensomstandigheden prioriteit heeft

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2