SPECTACULAIRE GROEI JAC. HERMANS B.V. 126 NIEUWE MEDEWERKERS(STERS) PRIJS-SLAG Er had nog veel meer afgelast kunnen worden fïï Jac. Hermans heeft nog veel te doen in 1974 Italiaanse gewijde muziek maakt indruk JAC. HERMANS JAC.HERMANS met TOEKOMST MOGELIJKHEDEN voor flinke jongelui *Wij openen dit jaar nog 6a7 nieuwe Prijs-slag filialen jj^De bouw van ons 3' centraal magazijn u»Wii openen dit Jaar *Nog dit jaar wordt begonnen met de nieuwbouw PROFIEL VAN HET JAC.HERMANS CONCERN JUNI 1974 TOTAAL 1050 in Gilze-Rijen komt in november klaar 5 a 6 wijnpakhuizen ter uitbreiding van ons hoofdkantoor te Soest JAC. HERMANS ZOEKT in verband mer de spectaculaire uitbreiding KORTOM:..EEN BEDRIJF MET EEN EIGEN GEZICHT ADMINISTRATIEF MEDEWERKEROPM.B.A.- *9 PART-TIME KRACHTEN *8 MEDEWERKERS 8 ASS. BEDRIJFSLEIDERS *13 AANKOMENDE MANNELIJKE BEDIENDEN 5 HOOFDCASSIÈRES *21 CASSIÈRES IN ONZE *32 CASSIËRESINONZE *25 MANNELIJKE MEDEWERKERS VOOR ONS *4 BEDRIJFSLEIDERS SOLLICITEREN Inlichtingen Holland Festival 1924 Veel zakkenrollers in drukke treinen Penta Theater met fabels La Fontaine TROLTF/KiW.AiRTET MAA2MDAG 1 JULI 1974 T8/K.10 3 Bh 51 PRIJS-SLAG FILIALEN SNELGROEIENDE OMZETTEN 1970 73 miljoen 1971 93 miljoen 1972 132 miljoen 1973 173 miljoen 1974 200 miljoen verwacht 2 PRIJS-SLAG WERKMAATSCHAPPIJEN kantoor Weespüemeanschapspolderweg 26-32 kantoor Bergen op ZoomBlauwehandstraat 2 2 CENTRAAL MAGAZIJNEN Weesp en Tholen 5 WIJNPAKHUIZEN kantoor en centraal magazijn,Nijverheidsweg 7, Soest HOOFDKANTOOR Laanstraat 2. Soest ■ut iM«liiigen: «I.Tiinistratie. raklamaproject ratwiHieli»g?mlioop medewerkers (sters EEN EFFICIENT In up-to-date magazijnen wordt de goederenstroom uiterst snel verwerkt. Gebruik van containers en laad- WERKEND BEDRIJF! kleppen stelt de expeditie in staat tot een snelle dagelijk se bevoorrading van de filialen. Geen winkelmagazijnen. Dit is de garantie voor versheid van al onze artikelen. EEN EENVOUDIG BEDRIJF! De Prijs-slag supers kennen geen luxe, geen franje. Degelijke, maar eenvoudige winkelinventaris! Een goed- doordachte arbeidsverdeling werkt kostenbesparend. Geen ingewikkelde korting-systemen, geen wekelijks wisselende prijzenmaar doodgewoon altijd de laag ste prijs, week in, week uit. EEN PRIJSBEWUST BEDRIJF' Een bedrijf dus, dat alle overbodige kosten bespaart. Een bedrijf ook, dat door massale inkoop in binnen- en bui tenland kan leveren tegen Groothandelsprijs en... lager dan dat. Dat weten onze klanten; 't zijn dan ook, evenals wij, prijsbewuste klanten. EEN MODERN BEDRIJF! Pensioen op 60 jaar. Jac. Hermans heeft een eigen pensioenfonds, met sis belangrijkste punt.dat ieder op 60-jarige leeftijd wordt gepensioneerd. EEN HARD WERKEND BEDRIJF' Een bedrijf, dat weet en waardeert, dat de totale inzet van haar personeel de basis is van het bereikte resultaat. Een bedrijf, waar de persoon meetelt. Ook de klant. Daarom vragen wij korrektheid en behulpzaamheid van onze mensen. NIVEAU OP HET KANTOOR VAN JAC.HERMANS PRIJS-SLAG WEESP B.V. Een jonge enthousiaste man met studiezin is hier op zijn plaats. Hij zal bepaalde administratieve taken zelfstandig moeten kunnen verrichten. Een praktische opstelling tegenover het maatschappelijk gebeuren is vereist. TEN BEHOEVE VAN DE EMBALLAGE-AFDELINGEN IN DE GROTERE FILIALEN VAN ONZE WERKMAAT SCHAPPIJEN WEESP EN BERGEN OP ZOOM De leeftijd speelt voor deze functie geen grote rol. Belangrijker is de mogelijkheid een grote prestatie te kunnen leveren in korte tijd: bijv. koopavond, vrijdag, en zaterdag. OP LAGER LEIDINGGEVEND NIVEAU VOOR ONS NIEUWE CENTRAAL MAGAZIJN IN GILZE-RIJEN Zij krijgen een intensieve inwerkperiode in één van on2e bestaande centraal-magazijnen. Zij moeten eind oktober in staat zijn zelfstandig te kunnen functioneren in het nieuwe centraal magazijn, daarbij leidinggevend aan een 50-tal orderverzamelaars, orderontvangers e.d. Personen die deze functie in onze winkei-organisatie gaan vervullen, moeten duidelijk in het bezit zijn van die capaciteiten, die het hun mogelijk maken op korte termijn door te groeien naar de functie van bedrijfsleider. Goed georganiseerde, interne opleidingen zullen daarbij behulpzaam zijn. Het noodzakelijke doorzettingsvermogen en de wil om een goede carrière op te bouwen in onze organisatie, dient U echter mee te brengen. Jongemannen in de leeftijd tot 25 jaar, met een opleiding op MULO/MAVO niveau, zullen in deze functie zeker een uitdaging vinden. Jonge mensen die van school afkomen en praktisch zullen gaan werken, kunnen het door de interne promotiemogelijk heden in onze organisatie soms verrassend ver brengen. In onze nieuw te openen zaken in Amsterdam en in Limburg hebben wij nog plaats voor een aantal hoofdcassières. Wij denken hier aan Tneisjes of vrouwen, die een ruime kassa-ervaring bezitten en over leidinggevende capaciteiten beschikken. WERKMAATSCHAPPIJ WEESP MET FILIALEN IN AMSTERDAM EN WIJDE OMGEVING WERKMAATSCHAPPIJ BERGEN OP ZOOM MET FILIALEN IN DE PROVINCIES ZEELAND, BRABANT EN LIMBURG Toenemende omzetten en uitbreiding van het aantal filialen maken aanvulling van ons cassière-corps uiterst belangrijk. Voor deze functie stellen wij geen eisen t.a.v. de opleiding, wel echter t.a.v. de persoon. Zij moet be leefd zijn en correct gekleed gaan. Zij moet een grote mate van accuratesse bezitten. Aan haar geheugen wor den hoge eisen gesteld door ons systeem van werken. Representatieve meisjes, die graag met een flinke inzet aan een goede beloning willen komen, zullen in ons bedrijf zeker hun draai vinden. NIEUWE CENTRAAL MAGAZIJN IN GILZE-RIJEN Het dagelijks verzamelen van de orders voor onze filialen vraagt een grote mate van verantwoordelijkheid. Accurate mensen, die zelfstandig kunnen werken, vinden in de verschillende functies een prettige werkkring. VOOR NIEUW TE OPENEN WIJNPAKHUIZEN De jongste tak van onze organisatie houdt zich bezig met da exploitatie van deze wijnpakhujzen.Wij verkopen daarin wijnen, gedistilleerd en frisdranken aan particulieren tegen constant lage prijzen. De functie, die na een interne opleiding van enkele maanden vervuld kan worden, mits men in het bezit is van het slijtersvakdiploma, biedt een grote mate van zelfstandigheid in het kader van een strakke organi satie. Mannen en vrouwen in het bezit van genoemd diploma en bereid tot grote inzet, vinden hier ruime ont plooiingsmogelijkheden. Voor deze functie stellen wij duidelijk leeftijdseisen, te weten tussen 25 en 35 jaar. So/licftatie-brieven kunt u richten aan onze kantorenM BERGEN OP ZOOM, Blauwehandstraat 2 Postbus 116) I WEESP, Gemeenschapspolderweg26-32 IPostbus 89) V Inlichtingen over al deze functies worden u gaarne verstrekt door onze personeelsafdelingen, BERGEN OP ZOOM, telefoon 01640-36750 WEESP, telefoon 02940-12757. Vanzelfsprekend kunt u voor winkelfuncties y ook inlichtingen krijgen bij de filiaalchefs. Indien u eerst met vakantie gaat, of bijvoorbeeld wilt wachten op de uitslag van uw examen, kunt u alsnog later reageren. Trieste vertoning in Rotterdam door R. N. Degens ROTTERDAM Een festival-programma wordt zelden in zijn geheel volgens de plannen uitgevoerd. Dit Holland Festival maakt op deze regel geen uitzondering. Nog afgezien van de weigering van het Nationaal Danstheater om de al geannonceerde voorstellin gen te geven, wat al voor het begin van het festival bekend werd. xijn er, toen het feest al op gang was nog diverse afgelastingen ge komen. Zo kon het hele concert van het U.S.O. in Utrecht, dat aan de nage dachtenis van Bruno Maderna gewijd sou zijn, niet doorgaan, dirigenten als Riccardo Muti en Jcwef Krips moes ten, om verschillende redenen, ver vangen worden, en vrijdagavond Het de Amerikaanse pianist Anthony di Boruventura verstek gaan. Hij zou met het Rotterdams Philhar- monisch Orkest de wereldpremière ge ven van 'Points on the curve to findvan Luciano Berio, die de dirigent van deze avond was Wegens een 'indispositie' een fraai woord voor heibel achter de schermen kon het feest niet doorgaan. En zo bleven de niet overtalrijke nieuwsgie rigen, die mede daan-oor speciaal naar de Doelenzaal waren gekomen, ln het ongewisse of dit nieuwe werk van Luciano Berio weer tot de mees terklasse van zijn beroemde Sinforua (met de Swingle Singers) gerekend zou kunnen worden. Voor de conti nuïteit van Berio's faam als 'compo nist die in de taal van deze tijd een groot publiek weet aan te spreken' aou een nieuw hoogtepunt in zijn oeuvre wel goed zijn. Want ook deze componist lijkt niet aan de algemene malaise die het hedendaagse Europese rauziekmaken teistert te kunnen ont komen. Een ander nieuw stuk van hem, dat enkele weken geleden in Ztlrich de allereerste uitvoering be leefde was daar vrijdagavond wel een klinkend bewijs voor. Het stuk heet 'Eindrücke'. Het is naar de componist schrijft 'een hardnekkig volgehouden kruisen van twee verbrokkelde beto gen, indifferent ten opzichte van el kaar, vrijwel onbeweeglijk, zich ui terst langzaam transformerend'. Zel den heb ik een stuk muziek zo goed aan de onmacht van dp verbale be schrijving door zijn componist horen beantwoorden als dit. Het is, uiter aard. wel knap geïnstrumenteerd voor groot orkest, maar vanwege het domi nerende herhalen van het ene van de twee muzikale betogen, maakte het de indruk van een mislukte passacaglia. Het duurde ongeveer tien minuten. Gebaar Ook in het zeer korte (nog geen vier minuten) durende 'Calmo' voor stem en instrumenten, geschreven in 1973 in memoriam Berio's vriend Bruno Maderna heb ik de fascinerende mu- ziekvinder die Berio kan zijn niet kunnen herkennen. Men kan het 'ge baar" van zo'n stuk, en de intentie ervan zeker waarderen; maar in het klinkend rdsultaat zou ik dan toch van een muzikant als Berio graag iets van bewogenheid hebben gehoord. Of moeten we het als een pluspunt aan merken dat hij dat vermeden heeft; en is het afdekken van de vocale partij (gezongen door Cathy Berberi- an) met een melodisch parallel lopen de partij van de trompet misschien symbolisch bedoeld... Maderna's eigen compositie, de Sere- nata voor 13 instrumenten uit 1954 bleek muzikaal een betere hommage te zijn aan de grote mens en musicus die hij tot vreugde van zovelen is geweest. Het stuk werd verfijnd en doorzichtig gespeeld, evenals de daar op volgende 'Serenata T van Berio voor fluit en 14 instrumenten, met Raymond Delnoye als bekwaam solist. In de plaats van het werk van Berio voor piano en orkest kwamen de *Pri- baoetki' (grappige liedjes) die Igor Strawinsky in 1914 compcneerde voor zangstem en acht instrumenten. Cathy Berberian gaf een karakteristieke ver tolking van deze kleine, op de folklo re geïnspireerde meesterwerkjes. Die Strawinsky. voorzover ik weet, geluk kig nooit voor groter orkest bewerkte. Wat Berio helaas wel meende te moe ten doen met zijn in 1964 gecompo neerde Folk Songs. In de oorspronke- AMSTERDAM In dc achttiende en negentiende eeuw bestond de vocale muziek in Italië bijna uitsluitend uit operacomposities. Belang rijke geestelijke werken bleven ver in de minderheid. Zaterdagavond voerden het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch Orkest twee van zulke werken uit in de Grote Zaal van het Concertgebouw nl. Gloria in D van Vivaldi «n Quttro Pezzi Saori van Verdi. Luciano Berio lijke versie, voor stem en zeven in strumenten, staan deze elf volkslied jes op een met Strawinsky vergelijk baar niveau. Maar in 1973 besloot Berio er een bewerking voor groot orkest van te maken, die nu voor het eerst in Nederland werd uitgevoerd, en die met een misplaatste instrumen tale 'glamour' de charme van de oor spronkelijke compositie onder een commerciële luxe verpakking wegmof felt. Bovendien werd, vanuit de zaal gehoord, ook de stem van Cathy Ber berian er tegelijk geluidsdicht mee ingepakt Achteraf maar dat is uiteraard makkelijk praten denk je weieens dat nog veel meer in dit Holland Festival afgelast had kunnen worden, voor ieders bestwil. UTRECHT Zaterdagmorgen zijn zakkenrollers erg actief geweest in treinen tussen Utrecht en Maastricht. Aan het begin van de middag waren bij de spoorwegrecherche al zeventien aangiften van gedupeerden binnenge komen. De ontvreemde bedragen va riëren van 400 tot 1.000 gulden. De spoorwegrecherche heeft tot nog We geen aanhoudingen kunnen verrich ten. De zakkenrollers maakten ge bruik van de grote drukte in de treinen. Maandag 1 juli Amsterdam: Stadsschouwburg 20.15 uur: Ned. Operastichting Le Nozze di Figaro. Den Haag: Kon. Schouwburg 20.15 uur: Louis Falco Dance Company. Re monstrantse Kerk 20.15 uur: Corfax. Rotterdam: Schouwburg 20.15 uur: Corfax. Doelen: Handels Messiah in kleine bezetting. De Lantaren 20.30 uur: Delirante Sarah. ROTTERDAM Wat de dxperimen- tele Rotterdamse groep Penta Theater doet, is over h et algemeen hoogst interessant al zijn er wel eens projek- ten die moeilijk overkomen. Penta is uitgegaan van de dans, wil groeien naar een totaal-theater, maar tot nu toe blijven beweging en dans hoofd zaak. Van het programma, waarmee deze groep zaterdagavond in 'De Lantaren' kwam. was 'Hooggeëerd Publiek' op allerlei bekende circus- en show-melo dietjes het aantrekkelijkst: een koste lijke, soms venijnige en een enkele maal zelfs lugubere parodiëring op alles wat met show, vooral met circus, heeft te maken. Veel vaart, goede beweging, boeiende dans-expressie. Het grote projekt van de avond was 'Fabels van La Fontaine' van de Roe meen Gigi Caciuleanu, die in zijn vaderland danser en leider van een ensemble was, uitweek naar West- Duitsland en zich tenslotte vestigde Het eerste stuk, dat waarschijnlijk gecomponeerd is voor het huwelijk van Lodewijk V van Frankrijk, heeft een overwegend feestelijk karak ter. Vivaldi accentueerde dit door aan het strijkorkest drie blazers (een ho bo en twee troanpetten) toe te voegen. Ook de briljante koorfuga's in het midden en aan het slot dragen hier toe bij, evenals het stralende duet voor sopraan en alt (Laudamus te) en de alt Pria Quisedes. Indrukwekkend door hun ingetogen devotie zijn daarentegen de sopraan aria Domine Deus op een langzaam siciliano ritme en vooral het prachti ge Agnus Dei, eeri beurtzang van alt en koor, dat het hoogtepunt van het Gloria is. Nelly van der Spek en Sylvia Schützer gaven zeer fraaie vertolkin gen van hun solopartij. De 'Vier ge wijde stukken' van Verdi dragen een in Nancy in Frankrijk, waar hij weer een eigen dansgroep leidt. La Fontaine schreef zijn fabels als een spiegel voor de menselijke samen leving en Caciuleanu heeft die lijn in het satyrische doorgetrokken, zich af zettend tegen de hypocrisie. Op de een of andere manier bepalen La Fontaine's fabels mede het Franse 'establishment' en dat heeft Caciulea- nu's rebellie gewekt. Deze projektie kwam jammer genoeg lang niet altijd even helder over: in heel wat passages waren dans en mime onbegrijpelijk. Zonder de gesproken tekst het voorlezen van de Nederlandse verta ling van La Fontaines werk zou het voor velen, ondanks verschillende liedjes, die de zaak ook al moesten helpen begrijpelijker te maken, er lijn in te zien. Het stuk bevat enkele mooie dans- passages. geheel ander karakter. Zoals de naam reeds aanduidt, zijn ze niet als een eenheid te beschouwen, maar om streeks en na Verdi's 80e levensjaar los van elkaar ontstaan en in 1898 gebundeld uitgegeven. Het eerste Ave Maria, een a capella- werk, is geschreven op uitnodiging van een muziektijdschrift aan zijn lezers ora een werk te schrijven op een 'raadsel'-toonladder (c, bes, e, fis, gis, ais, b, c met naar beneden de fis veranderd in F). In de vier delen van het Ave Maria wordt deze toonladder in de lange noten beurtelings door bas, alt, tenor en sopraan gezongen. Maar wat aanvankelijk als muziek- technisch hoogstandje was bedoeld ge weest. groeide bij Verdi uit tot een indrukwekkend mystiek klankweefsel, waarvan een werking uitgaat als van oude schilderijen, die de Annuciatie verbeelden. Het tweede, Stab at Mater, is eveneens het vierde Te Deum, van zeer drama tiserende bewogenheid. Beide stukken worden door groot orkest begeleid, waarbij nog opgemerkt dient te wor den. dat het laatste dubbelkorig is geschreven. De grote operacomponist stelt tenslotte al zijn kunnen in dienst van deze verheven gezangen f der kerk. Zij worden echter afgewisseld door 'Lofzang tot de maags Maria' op tekst van Dante, een vierstemmig vrouwen koor, onbegeleid en van een zeldzame innigheid. In alle facetten heeft het Omroepor-. kest ook ditmaal weer geschitterd door een prachtige, rijk genuanceerde klank, evenals het orkest dat het concert geopend had met Concert in A van Vivaldi. De jonge Italiaanse dirigent Riccardo^' Moti leidde een en ander zeer voort varend en alert, waarbij ik eehtpf moet aantekenen dat hij de contrasten in het Strabat Mater door hetverwaari lozen van alle voordrachttekens ben den mezzo-forte-sterkte helaas niet tot hun recht liet komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 10