Man hcc» ..aat bij bevrijding van de vrouw Spanningen tussen kerk en staat in Tsjaad fllBlhd Dacht u dat het doetjes waren? Advocate Gisele Halimi: Trouw Kwartet 'Ik ben getrouwd toen ik 14 was' Islam sticht eigen zendingsorganisatie Raad van kerken in Midden-Oosten Enschede moet stoppen met fluoridering water if Beroepingsw Nieuwe boe! TROUW/KWARTET DONDERDAG 27 JIM 1974 door Aldert Schipper BERLIJN 'Jullie mannen hoeven niet bang te zijn als het gaat om de bevrijding van de vrouw uit haar ondergeschikte positie. Ook de man in de patriarchale orde kan zichzelf niet zijn, hij moet een be paalde rol spelen die hem verhindert voluit vrij te leven De bevrij ding van de vrouw is tegelijk de bevrijding van de man,' zo betoogt de Tunesische advocate Gisele Halimi. Gisele Halimi, die ik tijdens het be raad van de wereldraad van kerken over sexisme ontmoette, gaat verder: 'Ik begrijp niet waarom mannen dat niet willen inzien'. Gisele Halimi is een aantrekkelijke vrouw van middel bare leeftijd, die lacht als een kind dat veel zorgen heett gekend. Ze is gevangen genomen door de Fransen, toen ze vocht voor de bevrijding van Algarije; ze is verkocht Gisele Halimi: De man wordt van zijn geboorte af een rol van mannelijk heid, van kracht en ongevoeligheid opgelegd. Die rol is erg zwaar om te dragen. Het is niet voor niets dat de sterfte onder manneu groter is dan onder vrouwen. De man moet van zijn masker verlost worden van on vrije heerser. Maar voelt u zich dan helemaal geëm ancipeerd? Je bent nooit helemaal vrij in een wereld, die zoveel onvrijheid kent, maar ik voel me betrekkelijk geëman cipeerd. Ik ben altijd al economisch onafhankelijk geweest, wat voor pro blemen ik verder ook heb gekend. Niemand heeft mij ooit in leven hoe ven houden, eerder omgekeerd. Daar door kan ik alles op het spel zetten om een gelijkwaardige positie naast een man te veroveren Wat ziet u als een gelijkwaardige positie? Dat is het gevoel dat ik mijzelf op dezelfde manier kan waarmaken als de man naast mij. Dat wil zeggen, ik hoef niet dezelfde dingen te doen, dezelfde houding aan te nemen. Dat zou erg vervelend zijn. Maar ik wil wel dat de vrouw dezelfde beslissings macht heeft als de man. Als dat gebeurt wordt de verhouding tussen mannen en vrouwen radicaal anders. De vrouw komt dan naast de man te staan in alle omstandigheden. Ook in het samen plezier Deleven en in het ondergaan van andere gevoelens. De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Jongeren (2) Met de heer Renning ben ik maar gedeeltelijk eens. Ik vind het oneer lijk dat U n.b. aan de hand van bijbelteksten de schuld aan de achter uitgang de dominees in de schoenen schuift. Als U verder leest in Ezechiël 34 zult U zien dat de schapen zélf de Heer noodzaken recht te spreken. Ze luisteren niet naar zijn stem maar zijn onderling verdeeld En wij die ons kunnen rekenen tot de 'vette schapen' dringen 'de magere' met flank en schouder weg en dat niet alleen in de kerk. U moet niet verge ten dat als we de vinger beschuldi gend uitsteken er toch altijd drie vingers naar ons zelf wijzen. Blocmendaal mevr. V. Ploeg-de Raad Kanselbrief De gereformeerde synode heeft zon dag 1&-6-74 een brief van de kansel laten lezen over de geloofsvervolging in het buitenland en of we daarvoor bidden wilden. Het zou beter zijn geweest dat de synode een brief had laten lezen over de rotzooi in de Nederlandse kerken veroorzaakt door de opzettelijke kerkscheuringen. Daar bij niet te vergeten de hoge salarissen welke aan de predikanten worden uit betaald en vierkant tegen de leer van Christus is. De Nederlandse predikan ten leven al in oen paradijs ten aanzien van de zendelingen. Dit zijn nu de dingen die meewerken tot ont volking van de kerk. Er valt genoeg te bidden binnen de kerken en dan pas buitenland. Zwanenburg De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe ijke Pers Directie. Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Jammings Hoofdkantoor NZ Voor burgwal 280. Postbus 859. Adam Telefoon 020-22 03 83 Postgiro: 26 92 74 Bank: Ned Midd. Bank (rek nr 69 73 60 768) Gem giro X 500. Geref. bond Volgens de beleidsnota van de gere formeerde bond zou de gereformeerde belijdenis het alléén-recht hebben in de hervormde kerk. Met deze uit spraak wil de geref jrmeerde bond een 'midden in de kerk' zijn. In een kerk waarin de gereformeerde bond de scepter zou zwaaien en waar in derhalve geen plaats meer zou zijn voor het vrijzinnig-theologisch den ken, dat de Hervormde Kerk grote diensten heeft bewezen, zou voor mij geen plaats meer zijn. omdat ik mij, gedreven door het Woord, tussen deze beide 'uitersten' beweeg. Als de gereformeerde bonders 'mid den in de kerk' willen staan zullen ze eerst hun 'Bondse'-organisatie dienen te ontbinden, anders klinkt een derge lijke uitspraak niet al te geloofwaar dig! Het zgn. 'vrije lied' wordt door de kerk officieel niet toegestaan. De kerk heeft gelukkig het officieel goedge keurde Liedboek. Als je 'midden in de kerk' wilt staan en je negeert dit Liedboek lijkt mij d3t een antithese. Den Haag Jacques Zwaan Uitgeest/Assendelft Uitgeest/Assendelft Als het mislukken van de hervormd- gereformeerde federatie in Uitgeest slechts een kwestip van ind*ntiteit van de gereformeerden zou zijn, zou het nog wel op te lossen zijn. (Overi gens hebben ook hervormden grote moeite met de gang van zaken). De problemen binnen de federatie, zijn echter van fundamenteler aard. Zij hebben te maken met onvoldoende uitkristallisatie vóór het aangaan van de federatie en onvoldoende luisteren naar en rekening houden met de mening van de ander. Het grootste probleem is echter hef niet handha ven van de belijdenis. Natuurlijk moeten we een open oog voor deze tijd hebben en haar problemen, ero ver praten en ermee bezig zijn. Maar het zondermeer alles terzijde schui ven. doet ons vervreemden van onze grondslag. Het degraoeert het avond maal tot een community-maaltijd, de kinderdoop tot een symbolische amb telijke handeling. Het dichtbij pasto raat wordt verschoven naar veraf (al hoewel op zichzelf niet onbelangrijk) en de liturgie tot een ieder keer weer in elkaar geknutselde aangelegenheid, waarbij geen plaats is voor schuldbe lijdenis. de wet. de geloofsbelijdenis en meer. Uitgeest A. Alewijase Kolonie De heer Kussendrager spreekt over het einde van het laatste koloniale rijk (Portugal). Maar wat denkt hij van het machtige en grootste kolonia le rijk in deze wereld, Rusland? Of heeft U dat zomaar over de kop gezien? Waar is de zelfstandigheid van Lapland, Litouwen, Mongolië, Hongarije, Tsjechoslowakije, Oost- Duitsland? Dordrecht W. v. Wijnen Abortus Inderdaad heb ik in de discussie over het abortusvraagstuk op de hervorm de synode aan het zesde 'gebod' gere fereerd: 'Gij zult niet doden.' Naar aanleiding daarvan zei ik, dat de tien 'geboden' niet als geboden in de strik te zin van het woord moeten worden opgevat, maar juist als profetie gezien moeten worden. Dat wil zeggen, dat zij schetsen zijn van en toekomst. Het betekent dan: 'er zal een tijd komen dat gij niet zult (behoeven te) stelen, doden, begeren, etcetera. Daar naast zijn deze tien woorden (nergens wordt over geboden gesproken) ook uiteraard een aansporing om vanuit 'e situatie in het heden heen te werken naar de realisering van deze profetische woorden in de toekomst. Ik meen dit naar voren te moeten brengen, omdat in uw verslag mijn woorden zodanig zijn gecomprimeerd, dat ze in een heel andere, nl. een fundamentalistische, richting kunnen worden opgevat, wat allerminst mijn bedoeling was. Fijnaart K A. Cladder 'Ik ben getrouwd toen ik veer tien was. Toen kwam ik van de heerschappij van mijn vader uit. Maar ik kwam onder die van mijn man. Wij vrouwen leven onver de hele wereld on derdrukt door mannen. Daarvan moeten wij ons bevrijden". Dit zei Gisele Halimi, een Tu nesische advocate, die in Parijs woont Zij is van joods-arabi- sche afkomst en heeft grote moed getoond door in de jaren van de Algerijnse oorlog in Frankrijk onder meer Djamila Boupacha te hebben verdedigd, een heldin in de strijd van de Algerijnen tegen de Fransen. In Frankrijk wordt haar naam thans onmiddellijk in verband gebracht met de strijd van d» vrouwen voor het recht op vrije abortus. Zij heeft een boek ge schreven dat een bestseller is geworden: 'De zaak van de vrouwen'. Ze werkt aan een film van haar eigen leven. 'Een film waarin de vrouwen niet bedelen om een beetje gerech tigheid, maar waarin zij vech ten voor hun recht', aldus Gise le Halimd. Hoe kan de vrouw deze positie berei ken? De ellende %roor de vrouwen is dat zij economisch afhankelijk zijn van de mannen. Een vrouw die economisch onafhankelijk is kan zich op alle ter reinen waar maken, inclusief op het terrein van het geslachtsverkeer. Een economisch onafhankelijke vrouw kan ook in een vaste relat'e medebeslissen wanneer zij en haar partner de liefde zullen bedrijven. Dat leidt tot een veel vollediger betekenis van de lief de. Betekent dit dan dat de vrouw net als de man een agressief maatschappelijk wezen moet worden? De strijd voor de rechten van de vrouw, het feminisme of hoe je het wil noemen betekent niet dat je de Aldert Schipper in gesprek' met Gisele Halimi éne groep heersers, de mannen, ver vangt door een andere groep, de vrou wen, of dat je mannen en vrouwen samen laat heersen. Het domineren moet als verschijnsel geheel verdwij nen. Daarom is wat ik wil veel moei lijker dan het simpele feminisme of de vrouwenbeweging in het socialis me. Wij willen de :nan dwingen vrij te worden, niet door sexuele vrijheid voor allen te propageren, maar door in de eerste plaats ae vrouw econo misch vrij te maken. De maatschappij moet zich belasten met het juk dat tot dusver alleen door de vrouwen in aller belang wordt gedragen, zoals het kinderen opvoeden. Maar de vrouwen willen niet. Vrou wen kiezen bijvoorbeeld conservatie ver dan mannen. Als je geheel afhankelijk bent, dan zoek je naar datgene dat een schijnba re veiligheid biedt. Conservatisme schenkt deze schijn Ook hetzelfde kiezen als je man schenkt deze schijn veiligheid. Maar de vrouw is niet van nature behoudend. Wat kan de man winnen door deze bevrijding van de vrouw? Sommige mannen teginnen te begrij pen dat er ook voor hen winst zit in een bevrijding van de vrouw. Daarom ben ik het niet eens met sommige vrouwenbewegingen, die de man uit sluiten. Dat zou erg jammer zijn. De macht moet niet worden overgeno men, maar de macht moet verande ren. want de macht die jullie mannen hebben 16 allerminst benijdenswaar dig. Het is als met de strijd van de homofielen. Wanneer zij vechten voor een homofiele wereld, waarin de hete- rosexualiteit marginaal zou zijn ge worden, dan is dat fout en vervelend. Maar wanneer de homofielen de hete- rofiele zelfgenoegzaamheid ondermij nen, dan is dat waardevol. «y TH?ia ■ek Ojvan DA,-j te >rst. MEKKA (EPD) Op een wereldcon gres van islamorganiisaties in Mekka is besloten tot de oprichting van een wereldzendingsorganisatie van de is lam. Aan alle theologische faculteiten van islamitische universiteiten zullen zendingssemimaries komen voor de op leiding van zendelingen. Met dit besluit is het tot feen duidelij ke taakverdeling gekomen tussen de twee grote internationale, door de islamstaten erkende, islam-organisa ties. Het 'islamitisch wereldcongres' (motamar al-al am al-islama) gaat zich intensiever met de inwendige zending in de moslimwereld zelf bezighouden, terwijl de 'wereldmosl'iiniMga' (rabita al-alam al-islami) de moslims in de verstrooiing voor haar rekening neemt en de systematische uitbreiding van de islam door zendelingen. NICOSIA (EPS) Tijdens een plechtige bijeenkomst te Nicosia op Cyprus is een Raad van kerken van het Midden-Oosten opgericht. Deze raad neemt de plaats in van de Raad van kerken van het Nabije Oos ten, die in 1924 op de Olijfberg was opgericht en een protestantse aangele genheid was. Bij de nieuwe raad zijn twintig orthodoxe, protestantse en anglicaanse kerken aangesloten. Domi nee Albert Isteere van de koptische evangelische kerk, die secretaris-gene raal was in de oude organisatie, be kleedt dezelfde functie in de nieuwe raad. Van een verslaggever ENSCHEDE Enschede moet bin nen een week de fluoridering van het drinkwater staken. Dit heeft recht bank-president mr. C. J. van Zorgen uitgesproken in een kort geding dat de 'actiegroep anti-fluoridering' tegen de gemeente had aangespannen. ADVERTENTIE Onbewust (of toch met opzet?!) legde A. J. Klei verband tussen VOORLOPIG en BROOD Terecht! En dan brood uit de volle tarwekor l Daar moet je wat langer op kauwen Wie daar van houdt is abonnee op 't maandblad VOORLOPIG. Evangelisch commentaar bij de tijd. 20,50 p.j. Studenten 13,90. Antwoordno. 101, Delft. Geen postz. Uitgave: Kok/Meinema. Mevrouw mr. E. M. Vos de Wael- Smulders te Utrecht schrijft ons: Mogen we blijkens het verslag van Aldert Schipper over het beraad over sexisme te Berlijn in de krant van maandag, best wat brutaler zijn? Vooruit dan! U heeft het falikant mis, wanneer u denkt, dat 'de leiding van de Rus sisch orthodoxe kerk en van de kerk in griekenland niet benauwd hoeft te zijn dat zij het erg moei lijk zal krijgen met de eisen van de vrouwen'. Laat ze daar maar heel benauwd voor zijn en hard werken aan die eisen, want di e liegen er niet om: eindelijk een faire menselijke samenleving; een kerk zonder gewichtigdoenerij open naar de hele wereld tot in de u tho&ken, waar de armsten der armen zitten, de kleinste der klei nen: het behoud van de oorspron kelijke spiritualiteit, die alle maat schappelijke strukturen, oud of nieuw, levend maakt en doordringt van heil. Ik beloof u, dat de kerkelijke hiërarchie het moeilijk krijgt of al moeilijk heeft met deze vrouwen, al hoeven ze niet in het ambt. Als het daarom gaat, steken ze de neus in de wind en zeggen tegen de mannen 'Houw maar'. Dacht u, dat het doetjes waren, die orthodoxe vrouwen, die naar Ber lijn komen om mee te pleiten tegen sexisme en vóór o.a. 'meer vrouwen in de theologie'. Beseft u, wat dit laatste betekent? Ont koppeling van theolog-e en ambt! Kom daar maar eens om in Neder land. waar vandaag de 'vrouw in het ambt', of ze er is of niet geldt als een heilige koe. Daarom heeft mejuffrouw Sophia Mourouka als eerste vrouw mijn hart, clat doorgaans slechts te grab bel ligt voor mannen en kleine kinderen, gestolen. Wij begrijpen elkaar. Wij voelen ons niet min derwaardig staan beneden de on derste sport van de hiërarchieke ladder; we staan buien de hiër archie op een afstand, die uitste kend zicht geeft. Als ik iets heb tegen een bisschop, kan hij een brief van mij krijgen. Nodigt hij mij dan uit voor een gesprek, dan ga ik naar hem toe, waaruit blijkt, dat ik de hërarch'e wel erken, want tegen een gewone jongen van die leeftijd zou ik zeggen 'Kom maar bij mij'. Maar als ik daar zit in zijn bisschoppelij ke paleis, krijgt hij een en ander op zijn brood en beslist geen stroop om zijn mond; dan heeft hij het hart niet te proberen gezag te ontlenen aan de stoel waar hij op zit, tenzij hij het goed doet. Kijk, een kapelaan heeft mijn kansen met. Een lid van de hiërarchie wordt immers geacht de hiërar chieke weg te bewandelen, waar ik als ik boos ben, geen geduld voor heb. En waar de wereld niet op kan wachten. Van een onzer redacteuren FORT LAMY De kleine protestantse gemeenschappen in de Afrikaanse republiek Tsjaad wach ten vol spanning af- wat de volgende stap zal zijn, die president Tombalbaye heeft aangekondigd in de culturele revolutie in dit land. Zij vrezen, dat alle buitenlandse zendelingen het land zullen moe ten verlaten. Velen zijn al uitgewezen. Het zuidelijke derde deel van het land, waar meer dan de helft van de vijf miljoen mensen wonen, vormt het machtsblok van president Ngarta Tombalbaye. Het is ook het gebied van de gootste zeniingsactiviteiten en kerkgroei, met mooi dan zestigdui zend leden in vijftienhonderd gemeen ten, plus duizenden belangstellenden. Een evangelisatie-actie in 1972 en 1973 in het zuidwesten bracht nog eens duizenden bekeringen. Verleden jaar begon president Tom balbaye een culturele revolutie naar het model ran Moboetoe in Zaire, om zijn positie in het zwarte zuiden te verstevigen. Het overige tweederde deel van het land wordt grotendeels gecontroleerd door moslim-rebellen. Tombalbaye beval, dat alle 'Europese' invloed moest verdwijnen. Niet- Tsjaadse namen werden verboden, ook bijbelse namen. Faze twee van de culturele revolutie begon in november uiet een presiden tieel decreet, dat icê'i zich voortaan weer moest onderwerpen aan de tradi tionele, -waar relig"ei«s geladen, inwij dingsreen van zijn stam Het Ameri kaanse blad Christian ty Today pr- telt. wat er toen gebeurde Doden ue eerste stam. waar de wil van ue president in prakt'js moest worden gebracht, was zijn e^gen Sara-stam in het zuidoosten van l'sjaad. Christenen protesteerden tegen deze terugval in het heidendom. Hun huizen en boer derijen werden geplunderd, hun le vens bedreigd. Sommige kinderen werden met geweld meegenomen naar de kampen, «'aar Je inwijdingsriten plaatsvonden. Een predikant, die bleef weigeren dat zijn zoons werden mee genomen, werd neergeschoten. De zoon van een evagelist die meehielp met de vertaling van het nieuwe tes tament in de Sara-taai werd gedood. De regering beschuldigde de buiten landse zeudelingen ervan, het verzet aan te stoken. 'Mid Missions', de grootste zending onder de Sara's (A- merikaanse baptisten)', zag al zijn zen dingsmensen hot land uitgezet. Erger was nog, dat dertien inheems baptis tenvoorgangers werden gearresteerd en dat alle baptistenkerken en scho len in het gebied werden gesloten. Sommigen zien hier een persoonlijke wraaKnemmg van de president in. Hij werd zelf in 1918 geboren in een baptistengezin. Hij werd onderwijzer en kreeg een leiden 1e positie in een van de baptistengemeenten. Maar la ter kwam hij onder censuur te staan wegens 'onchristelijk gedrag'. Verboden taal Een andere grief van Tombalbaye kan zijn, dat de baptisten nog steeds de Sango-taal gebruiken. Mid-Missions werkt ook in de aangrezende Cen traal-Afrikaanse republiek en heeft in het daar gesproken Sango veel lectuur uitgegeven. Ook in Tsjaad werd daar van gebruik gemaakt, omdat het San- go daar in het zuiden als handelstaal bekend was. In 1961 werd het Sango in Tsjaad verboden. Maar de christen- Sara's lezen nog steeds graag in deze taal. In andere gebieden van Tsjaad staan de kerken niet onder dezelfde druk. Toch houden ook daar de zendelingeD er rekenin° mee, dat zij zullen moe ten vertrekken. Nieuwe visums woi- den sinds enige tijd a! steeds gewei gerd. De missie (meer missionarissen, maar minder kerken en gelovigen) ziet geen probleme-» omdat de r.k kerk zich veel soepeler tegen hel inwijdingsritueel heeft opgesteld. Er zijn overigens volgens Christianity Today, ook tekenen, dat het anti- inwijdingsfront van de protestantse kerken wankelt. In november namen zij het standpunt in, dat meedoen met het heidende ritueel niet te verenigen was met het lidmaatschap van de kerk, maar vele gemeenten zijn, ge confronteerd met oe harde feiten sindsdien door de knieën gegaan. Eenheidskerk De regering heeft -k een eenheids kerk gesticht, de 'evangelische kerk van Tsjaad'. In hat gebied van de Sara-stam zijn twee afgezette baptis tendominees door de regering aange steld als leiders van rie nieuwe kerk. De gesloten baptistenkerken kunnen alleen heropend worden, als zij zich onderwerpen aan dve twee mannen. Ook in andere stamgebieden heeft de regering mensen benoemd om de staatskerk te leiden. DAG VAN VREDE 't Was allemaal erg moei, omstreeks de middag, toen en drumband uit Lageveen bezoek kwam. Eerst tijdje samen met onze band dö-e in het rood het pleintje tegenover de vlak voor het café Den zagen ze van de verte en de Bredevoort die woont, leende ons even ker en toen keken we tegen de ranke majoretten drummers aan. De beide maakten ieder een tleam het dorp en toen café en langs de veldje omzoomd door wat mij betreft het gen mocht hebben, lijk. Een beetje warm, hadden we naar verlangd, de drumband van nummers, met geklik van ook af en toe iets wat leek tegen een blikken der was 't erg kunstig, stond er lakoniek voor ren. Toen nam de woord. Hij legde uit dat het" jaarlijks concert betirof ten Rossu het Anjerfonds, waar jaarlijt„ol gen van terugkwamen voor (proi turole instellingen. En toeide d fanfare van Lageveen een ni£ De wethouder, diie ik 's mowr, al in de kerk gezien had, fesio mij in het oor: een eigen cfc le van de dirigent! 't Was md genoot van het mooie weer t 's mensen, groot en klein en (j,roe ren, José en Harmie, Jantje icrys en natuurlijk ook Edwin enflï!., Ze stonden verstild te luis De Was echt zondag. Een goedes vrede. Zo moest 't eigenli' j}! 'ün- P De i érent NED HERV. KERK kai Beroepen te Vlaardingen: J.,(^.e' Overleden:,, G, van Zeben L D50RN. Stond tevoren te in. i Windesheim en te Workum. GEREF. KERKEN pon Aangenomen naar Bolsward^J missionaire dienst te Sao Paif il A. van Exel, wonende te Oegft Toegelaten om te proponent" beroepbaar): E. Talstra, F»ing Mierisstraat 36 Amsterdan^er CHR GEREF. KERKEN Beroepen te Eemdijk en te lgaar R. Kok, kand. te Bennekom.; GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Lynden (USA)|a,v' geman te Tholen. BAPTISTEN GEMEENTEN Bedankt voor Amsterdam-W.: J seis te Lemmer Teyd Kleio heeft duizend ogen, dei mann von der Dunk (Over hi%r» historici). Deze artikelen zijn®11 versohenen voornamelijk! NRC/Handelsblad. Uitg. Van fi®!? Assen, 137 blz - 16,50. L Nooit van gehoord! door Wiïth" Twaalf stief lei nderen van delnur landse beschaving. 2e, herah v verbeterde druk. Uitg. Arbeic ejd« Amsterdam 175 blz - ƒ16.50. Astronomische navigatie voor two en motorbootvaarders, door witt, geïllustreerd met 26 tekt®apsl en de tabellen. 2c druk. Uitg. ssc dia, Baarn. 175 blz. Ke_ Verbetering en reparatie van |Jes lyestor jacht, door C. Jones i. treerd met 49 tekeningen vat J®f: Milne. Uitg. Hollandia, BaanrJia blz. r i AO-boekje no. 1519: Boren L! gaats door G. A. J. Bovensar- Stichting IVIO, Lelystad, 20 iie'i 1,25. Paranormaal bewustzijn door faj van Praag. Hypnose, trance, mi samadhi, satori. Uitg. Meu S' Baarn. 152 blz. - 14.90. Goden, graven en geleerden,, i van de archeologie door C. W. J" volledig bijgewerkte editie. I Meulenhoff. Baarn 396 blz. - Chinees kookboek. 150 menu-v LF. in woord en beeld door C. D. Zomer en Keuning, Wagenin; i°r blz. - ƒ17,50. iaJ Studeren of werken: drs. ïiu M. Yland schreef onder dez"Ui een proefschrift over jongens a| mavo verlaten. Wat zijn ze vai t voordat ze examen doen en waUa daar van terecht. In onze kra vrijdag 21 juni is de inhoud boek weergegeven. Prijs ƒ29.50. uitgegeven doorl en Zeitlinger, Lisse. Opvoeding, persoonlijkheid en verhoudingen in verband met naliteit, een onderzoek bij vero^ de vermogensdelikwenten. r schrift van H. L. W. Angeneni? Tjeenk Willink, Groningen. 18!m' ƒ25,-. I De Tilsit erfenis, roman van Gaskin. U'tg. Veen, Wageninge 111 blz. - ƒ18.50. MMMMMdoor Berthe Mej v Tom Eyzenbaeh. Een bundelii6e. de in NRC/Handelsblad vera J recepten. Uitg. Rap, Amsterdai blz. - 12. v< Sam. het verhaal van een jong 2 opgroeit in de dertiger jaren, i ap Powell. Het hoek is gebaseerd e door de NRCV aangekochte t111 van J. Finch. Uitg. Veen. Wa gen. 272 bl/ - 14.50. Een kus voor je sterft, een t v geschreven door I. Levin. Arbeiderspers, Amsterdam, fie Vertaling door R. Campert. 258 18.50. KERK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2