'Traumstadt': verward met boeiende beelden eoeo HMEff FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK Indonesische films in het RAI-gebouw dagpscep Volksdansfestival in Warffum s Halve waarheid Automobilisten negeren dikwijls grens van 80 km ...OPROEP CODE WALTER JOST TROUW/KWARTET VRIJDAG 14 JUNI 1974 door Ber Huising Ala er twee uit Münclien, een kunstschilder en zijn vrouw, naar een Traumstadt mogen, die ergens in Afrika verborgen ligt, maar oud en Duits is, kunnen er I vreemde toestanden worden ver- wacht. Vooral als de oorspronke- lijke fantasieën ontsproten uit de brein van Alfred Kubin, die een meester was in griezelige en mor bide surreal ismen. In die Traumstadt mag iedereen doen wat hij wil als hij anderen ook maar hun gang laat gaan. Dat leidt tot waanzinnige spelletjes, eenzaamheid en stomme verveling, zenuwcrises en hysterie, ontucht, verval en tenslotte tot geweld. Aan het slot stort de hele boel in. De schilder, die zijn vrouw al verloor zij werd door een wit paard naar de boom der stenenden gebracht probeert zich nog te red den uit de chaos met een mooie, maar stomme, Olimpia. Uiteraard is zon verhaal, dat alle kanten heenkan. bijzonder verward en al zal het wel stampvol symbolen en onderbewuste tekens zitten, is er aan het duiden geen beginnen aan. Regisseur Johannes Schaaf, die het boek verfilmde, met veel geld, moge lijkheden en mensen blijkbaar, heeft «r voor de duidelijkheid niets aan toegevoegd. Hij maakte een uitgebrei de reeks kleurige, mooi gefotografeer de, bizarre, bewogen, zonderlinge tafe relen, zoals bijvoorbeeld Fellini dat (toch beter) in Satyricon deed. De mensen zijn verkleed, vaak zwaar en zonderling geschminkt, en groten deels niet goed wijs of zwaar afwij kend. Zelfs de dwerg ontbreekt niet. Ze spelen bovendien wat ze niet zijn, of vroeger niet waren. De dokter zeneest niet (er mogen trouwens geen riekten zijn), de ex-slager speelt bu- reaucraatje, in de schouwburg zit er niemand in de zaal omdat ze allen op het toneel hun eigen rol spelen, tege lijk en door elkaar. In de 'zoo' (de dierentuin) staan zij elkaar te bekijken en er is weinig verschil tussen de dwazen voor en achter de tralies. Het verderf en de ondergang zijn ook mooi en schilder achtig gehouden. De moraal, z. die er is, blijft zweverig in dit abnormale prentenboek. Met de hoofdfiguren die door de verwarrring dwalen, en wel in nare emoties raken, is het moeilijk meeleven. Omdat ze te vaak worden losgelaten voor de uitvoerige (soms massa-) taferelen, die maar droom tijn en zelden echt beklemmend wor den. Maar ze zijn voor een groot deel wel boeiend om aan te zien. Vooral ook doordat er veel duro zorg aan werd besteed. (Amsterdam-Kriterion. 18 j.) GRONINGEN Folkloristische dans groepen uit twaalf landen zullen van 27 tot en met 29 juni deelnemen-aan de jaarlijkse manifestatie 'Op Koakel- dais' in het Groningse Warffum. De dansgroepen, die aan dit festival mee gaan doen, komen uit Zwitser land, Zweden, Finland, Duitsland, De nemarken, Ierland, Frankrijk, Enge land, Tsjecho-Slowaklje, Portugal, Spanje en Nederland. Rondom de drie hoofdonderdelen van het programma (een beurs, een jaar markt voor kunst en oude ambachten en het festival) zijn diverse andere evenementen gepland. Zo komt er een voetbalwedstrijd tussen burgemesters uit de provincie Groningen en radio/ tv-medewerkers en een grote folklo ristische optocht Figuur-puzzel i l 5 4 l6 7 9 9 U Opname uit 'Traumstadt' Op de Pasar Malam, tot zondag in de RAI, worden ook Indonesische films vertoond. Een stuk of zeven, in drie of vier voorstellingen per dag. Welke films daarvoor zouden aankomen was, nu wij dit schrij ven, nog niet bekend, maar twee die er al waren hebben wij vooruit kunnen zien. Alleen over die twee kunnen wij een oordeel geven, en dat kan dan niet kenmerkend zijn voor de Indonesische film in het algemeen. Want daar worden zo'n vijftig films per jaar gemaakt, voor inlands gebruik, en die krijgen wij hier, ondanks oude en nieuwe banden, nooit te zien. Of dat een gemis is kunnen wij, na deze twee films, niet vaststellen. Sal ah Asuhan (De beide werelden van Hanafi) van de regisseur As rul Sani, is een drama.» Om een lang verhaal kort te maken: Hanafi, die in Neder land studeerde, vindt zich hooghartig veel te goed voor zijn familie op Sumatra en voor het lieve nichtje waarmee hij uit familieplichten moet trouwen. Hij laat haar dan ook zitten, met zijn zoontje en zijn moeder, om in Jakarta met Corrie te huwen, want die had een franse vader van adel met bijbehorende opvoeding. Dat loopt ook fout Corrie, hoewel schat rijk, gaat in een weeshuis werken en krijgt de cholera. Hanafi die het bij zijn eerste vrouw ook niet meer kan vinden verdwijnt in de mist Dimadu, een blijspel van regisseur Abnar Romli, hier De Bijvrouw gehe ten, gaat over een man die door zijn geëmancipeerde vrouwtje niet meer slaafs vertroeteld wordt en daarom een bijvrouw neemt. Maar die heeft ook nog een vriendje en zij verkwist zijn centen. Achter beide films zou een moraaltje Mary Perkins over gewone huwelijkstrouw kunnen zitten, maar dat hangt er dan maar bij. De verhaaltrant van beide regis seurs is, zoals te verwachten was, uitvoerig en traag, tot vervelens toe. Dat zou geen bezwaar zijn als de sfeer, de romantiek, de poëzie, Indo nesisch naar onze gevoelens was. Maar nee, het schijnt dat de Indonesische filmers alles proberen om maar Euro pee of Amerikaans te lijken. De hoofdrollenspelers rijden in dure wa gens (Mercedes) en tenisssen. Soms zitten zij even achter een bureau. Zij drinken (met een reclameduidelijk heid) Martini, Campari of Chianti en zij blaffen de jonge of oude djongos af alsof zij toean belanda zijn. De dikke baboe of de chauffeur zijn komische typetjes. De landschappen en een beetje folklore hier en daar zijn Indonesisch zoals een buitenland se toerist dat zou zien. Achtergrond- muziekjes zijn 'westers', van de popu laire klassieken af tot aan de Beatles of Fiddler on the Rcof toe. Regie, montage en camerawerk zijn redelijke imitaties van wat 'hier' wordt gedaan. De spelers, vooral de meer echte van het tweede plan, de eenvoudige men sen dus, zijn goed. Maar iets eigens, iets bijzonders hebben deze twee films niet, en dat is teleurstellend. B.H. Met nog andere films op de Pasar Malam in de RAI-Amsterdam). Een vaak gehoorde bewering is: je schakelt je televisietoestel maar in on je weet precies wat er in de wereld te koop is. Het is misschien nauwelijks een halve waarheid. Achter de schermen bevinden zich de mensen die bepalen wat er op de buis zal worden vertoond. Dat daarbij de persoonlijke instelling, de eigen kleur, een rol speelt, is niet zelden merkbaar. Enkele dagen geleden wekte een reportage de indruk alsof de her denking van D-day in Normandië een carnavaleske aangelegenheid was. Een hobbytoer van jongensachtig ge bleven volwassenen die legervoertui gen uit de Tweede Wereldoorlog opkochten en opkalefaterden om daarmee in Frankrijk optochtje te gaan spelen. In de EO-rubriek Nader Bekeken werd echter een totaal ander licht geworpen op het karakter van deze herdenking. Dat riep de vraag op waarom de zendgemachtigden daaraan op of direct na de eigenlijke datum niet wat meer aandacht hebben gegeven. Terwijl ik dit schrijf, realiseer ik mij dat ook deze regels 'hun herkomst' hebben. Ik vind een herdenking van de invasie niet een zinloos vertoon van al de kerels die nog eens soldaatje willen spelen. Maar in tegenstelling met sommige geïnter viewden in dit EO-programma wil ik er niet over mopperen dat de mensen niet meer stilstaan bij wat vrijheid is. Dat vind ik gevaarlijk generaliserend, want dat begrip vrijheid leeft wel degelijk bij veel mensen, ook onder jongeren. Echter, de huidige generatie kan on mogelijk zo denken en voelen als de generatie die de wereldoorlog bewust heeft meegemaakt. Daarover moeten we elkaar niet over en weer verwijten maken. Ik vind het prachtig dat het eveneens blijkens Nader Bekeken op de Kaapse Vlakte tal van schooltjes worden gebouwd voor kinderen van kleurlingen. Zodat ze wat minder kilometers hoeven te lopen om onderwijs te krijgen. Het strookt met de beste tradities van ons volk, dat het geld daarvoor in Nederland bijeen is gebracht. Maar dat geeft geen antwoord op de vraag waarom de regering van een van de rijkste landen ter wereld niet zelf de daarvoor benodigde celden beschikbaar stelt. Muziek uit studio 4 is een nieuw programma, dat de EO tot een groter evenement wil maken dan de in de vooravond uitgezonden Koffiebar. Veel verschil heb ik nog niet kunnen ontdekken. Ook nu weer een buiten landse jongeman, die zingend en zichzelf op de gitaar begeleidend een moderne vorm van evangelisatie toepast. De Amerikaan Dallas Holm bezit wel meer artistieke kwaliteiten dan verscheidene van zijn voor gangers in dat andere programma. Zou men echter aan deze Amerikaanse liedjes hetzelfde beleven als aan de vertrouwde Nederlandse gezangen? TON HYDRA Van onze correspondent ARNHEM De Nederlandse automo bilist houdt zich voorbeeldig aan de 100 kilometer snelheidsbeperking op de autowegen. De tachtig kilometer op de gotere doorgaande binnenwegen bevalt hem minder. Soms wel 13 pro cent van de weggebruikers rijdt daar harder dan is toegestaan. Dat blijkt uit een serie metingen die de provinciale waterstaat van Gelder land heeft gedaan op verschillende typen wegen. Op de autoweg over schrijdt maar twee procent de hon derd kilometer. Op smalle binnenweg houdt bijna iedereen zich aan de grens van 80 kilometer, maar zodra de binnenwegen ruimer van opzet wor den stijgt het aantal hardrijders tot soms dertien procent. Duidelijk kan worden vastgesteld dat de snelheidsverschillen op de weg kleiner worden. 'Algemeen wordt aan genomen dat dat veiliger is', aldus de Gelderse waterstaat. 46. Hoe lang de kleine Jodocus daar in die droevige staat gelegen heeft, weten wij niet, maar toen hij tenslot te weer bij zijn positieven kwam was de angst nog duidelijk op zijn tweede handse kopje te lezen. 'Hoe kan die smid je Verholen nou zo rustig slapen', mompelde hij. 'Ik zou me geen raad weten, als zo'n akelig spook mijn kamer binnenkwam. En die Verholen ligt daar maar alsof er geen vuiltje aan. de lucht is en trekt zich nergens iets van aan. Wécht.Ik zól hem!' Toen greep Jodocus naar dat middel, dat iedere lafaard zo gaarne aangrijpt. Nu de nijd en de jaloerse woede zijn angst hadden verdrongen, stortte hij zich met gebalde vuisten op de smid. die daar rustig en gelukzalig lag te FERDINAND dommelen. Een hagelbui van vuistsla gen deed de akelige dwerg nederdalen op het arme hoofd van de niet min der arme slaper, die daar natuurlijk waker van werd. 'Zeg jij lelijk mis- baskel!' riep deze toen spinnijdig uit. 'Wil jij dat wel eens laten.Hu- plaa.Maak dat je wegkomt of ik roep Bloedeloze Dlederic te hulp!' En met een forse zwaai van zijn machtige smidsarmen wierp Verholen de kleine Jodocus zó krachtig van zich af. dat het nare ventje met een prachtige boog op de tafel belandde om vervol gens zijn onvrijwillige luchtreis met een hevige bons op de harde vloer te eindigen. Zo scheelde het werkelijk niet veel of het kleine kereltje was wéér van zijn stokje gegaan. Gelukkig ar voor hem beschermde zijn staa pruikje hem voor al te ernstige kw m suren aan zijn onaantrekkelijke se} f' del. Suf k rabbelde Jodocus overei en even suf verdween hij uit de van de smid. Hij was echter nog vta zo verstandig de celdeur achter zift op slot te doen. doch daarmee was' dan ook volkomen met veerkracht gedaan. Als een geslag aa hond schuifelde'hij door de gang Ie en hij mompelde daar allerlei nap slachtige dingen bij. 'Ik wil V weg.het is hier niet pl..pluis, fluisterde hij schor. 'Mijn baas t doen wat hij wil, maar ik bl.bl au hier niet. Ik heb in een spookkastfr: niks te zoeken. Mensen durf ik aan, maar spoken.ho maar!' Radio vandaag HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een gaatje, met 7.55 Over naar Driebergen. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.30 Groenteman. 9.00 Schoolradio. 9.35 Wa- terst. 9.40 Klass. en mod. muz. 10.00 <S) Kleutertje luister, v.d. kleuters. 10.10 (S-M) Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws. 11.03 Radio journaal.) 11.30 (S) Rene Daraux, hobo en Framcoise Bonnet, plano. 11.55 Beurspl. 3. NOS: 12.00 Terlsmo. 12 30 Overheldsultz.: V.d. landb. 12 40 Wo der Ball rollt, progr. over de steden waar zich het W.K. Voetbal afspeelt. 13.00 Nws. 13.25 Spiegel van Belgie. 1-3.50 Intern. Spectrum, Werken van Schubert en Bartok. 14.30 Blik op de 3e Wereld. Inf. progr. 14.45 Blik op Eur., inf. progr. 15.00 Zoeklicht op Nederland, rep., comm. en veel muz. (15.59-16.03 Nws.) HUMAN. VERB.: 16.45 Laat je niks wijsmaken. VPRO: 17.00 VPRO-Vrijdag: komm. en analyses. VPRO: 18.00 Nws. 18.11 Vandaag dit. morgen dat. 18 20 Verv. VPRO-Vrijdag KRO: 19.00 'S) Voetlicht op kabaret, show en musical. 19.30 Instemmen met velen. 20.00 (S) In antw. op uw schrijven, verzoekpl. 22.00 Relsoogst. 22.25 Meditatie. 22-30 Nws. 22.40 (S) Hits. 23 55-24.00 Nws. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.02 Levende Woord. 7.07 <S> Badlnerle. klass. muz. (7.30 Nws; 7.41- 7.50 Epho.) 8.24 Overweg. 8.30 Nws. 8.38 Gymn v.d. hulsvr 8.45 Moeders wil ls wet. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade: klass. muz. (10.30-10.32 Nws.) 11.00 Gebakjes en een beter leven - verh. van wel en wee. 11.55 Med. 12.00 (S) Van twaalf tot twee. met 12.22 Wij v.h. land; 12.26 Med.; 12.30 Nws: 12.41 Echo en 13.00 Raden maar 14.00 Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal op vrijdag met 15.30 Nws. 17.00 Zonder gren zen. rubg. over missie en zend. 17.10 'S' Country and Western muz. 17.30 Nws. 17.32 Echo. KRO: 18.00 (S) Metrop. Ork. 18.19 Uitz. v.d. P.v.d.A. 18 30 Nws. 18.41 Echo. 18 50 Verkenn.: nws, feiten en achtergr op soc.- maatsch. terrein. 18.58 Marktber. i.s.m. KNBTB. VPRO: 19.00 (S) Tahiti FM: leugens, vexwarr., strijd en goed nws. 20.00 Nws. 20.05 Vandaag dit, morgen dat. 20.15 <S) Tahiti FM (verv). NOS: 20.30 Den Haag vandaag. VARA: 21.00 (S) Groot Omroepkoor. Omroepork. en zangsollsten: mod. operamuz. In de pauze: ca. 22,05-22,15 Zondagschrljvera aan het woord. 22.45 <S> Staalkaart. 23.40 (S) Muz. van Nederlanders. 23.55-24.Ou Nws. HILVERSUM III EO: 7.02 (S) Gospelsound: muz.speciaal voor jonge mensen. 8.02 (S) Tussen thee en koffie. 10.03 (S) Muzikale fruitmand: ver zoekpl. van en voor zieken. NCRV: lil Drie draalt op verz. 12.03 iS) Drié tu«54 middag: Op de Holl. toer. 13.03 lS)V' tussen de middag: Ontroerend coed. M 14.03 Pop-Kontakt I: Meurders Met!» AVRO: 15.03 Pop-Kontakt II. 16 03 Hltffll ters. met o.a. Soultime U.S.A. NOS: 18.02 Joost mae niet eten. 19.02 loopt achter: VSOP. o20 02 (S) Gevolml tigd: gevar. muz. en plaatbespr. NOS: l! W.K. Voetbal '74: nabesch. v.d wedstr. 01 Duitsland - Australië en Zaire - schotl. li VPRO: VPRO-VrlJdagavond Show: g" muz. en plaatbespr. (Onderbrek. van 21.25 zie boven.) (22 55 Med KRO. KRO-op-drie: Nachtvlucht. MCRV. 4.02- (S) Bent u daar mog? BELGIE 324 m NEO. 12.00 Nws. med. en SOS-ber 12 08 Si en soulmuz. (12.50 Bullen), persoverz. Nws, akt., weerber. en toneelagenda Beursber, 14.00 Nws. 14.03 Folksongs. Nws.) 16 00 Nws en beursber. 16.10 0 klass. namiddagconc. 17.00 Nws 17.10 W muz. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nws. 18 05 Uitz. v.d. sold. Wegwijs wezen. 18.45 Sportprogr 1S.55 wenken. 18.57 Ork. v.d. week. 19 oo Nwi akt. 19 30 Lichte muz. (19.40 Keurig Eng: 19.45 Boekbespr. 20.00 Gevar progr, en 21.00 Nws 22.00 Nws. 22 05 Jeu 23.00 NWS. 23.10 Jazz. 23.40-23.45 Nws. Televisie vandaag NEDERLAND I NOS 15.55 W.K. Voetbal'74 West-Duitsland - Chili te Berlijn NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal TROS 19.05 Waltons Horizontaal woorden invullen die be tekenen: 1. medeklinker, 2. danspartij, 3. lange nekharen van dieren, 4. boog gang. 5. stroopachtig, 6. insekt met lange poten, 7. vertaler, 8. drievoet, 9. schatten, 10. voordeel, 11. medeklin ker. Bij Juiste oplossing leest men verti- caal 1 hetzelfde als horizontaal 6. Oplossing Hor: L pels, 5. bede, 9. adé. 10. are, 11. mee. 12. geer, 14. moed, 15. memo rie. 19. keten. 21. reder, 22. nagel. 23. neder, 26. gelaten. 29. koen, 31. tent, 33. are, 34. eed, 35. eer. 36. lont. 37. eppe. Verf: 1. page, 2. Ede, 3. leem, 4. kroot, 6. emoe, 7. Dee, 8. Eede, 13. rekenen. 14. minaret, 16. merel, 17. renet, 18. mes, 20. vel, 24. dadel, 25. akal, 26. geen, 27. neep, 28. etre, 30. oro, 32. nep. 117 De klinieken voor burgers en Palestij- nen zijn gescheiden. De Palestijnen worden door hun eigen doktoren ver zorgd en zij willen geen gebruik ma ken van de andere klinieken. Hun wantrouwen tegenover de staatszie- kenhuizen gronden de Palestijnen op een duistere episode, die zich naar zij beweren, tijdens de gevechten om Wahdat heeft afgespeeld. Zij hadden toen hun gewonden naar de aan de rand van het kamp gelegen ziekenhuis van Ashraffie geëvacueerd. De troepen van koning Hoessein drongen daar binnen en hebben de in hun bedden liggende oorlogsgewonden met hun machinegeweren vermoord. Deze aan klacht is destijds door de Soedanese president Numeiri op een persconfe rentie in Cairo openlijk gedaan. De Jordaanse regering ontkent de aan klacht echter uit alle macht'. ('Neue Züricher Zeitung' 10.11.1970) Waar ligt het ziekenhuis van Al Ash raffie? Werd ddt ziekenhuis inder daad aangevallen, zoals het zieken huis, waar ik geweest ben? Werden de gewonden werkelijk doodgescho ten? De oorlog ls hard, kent geen genade. Er geldt slechts de wet van de sterkste. Ik wés in het ziekenhuis van Al Ashraffie. Mijn vriend Moham med schreef me later: 'Het was het grootste ogenblik In mijn leven toen we jouw kameraden in Wahdat en tenslotte jou uit het ziekenhuis van Al Ashraffie bevrijdden. Ik zal dat nooit meer vergeten. Het was de eer ste keer. dat ik mee mocht helpen vreemde mensen, van wie ik niets wist, uit gevangenschap te bevrijden. Wij Arabieren helpen anderen waar we maar kunnen. Wij behandelen vreemdelingen en gevangenen met liefde. V/lj houden meer van de vrede dan van de oorlog'. Ook Mohammed heeft gedurende de 'crisis van septem ber', zoals hij het noemt, geleden. Zijn huls in het noorden des lands werd door Syrische kanonnen in el kaar geschoten. Zijn jongste broer, een zestienjarige jongen, werd ge dood. zijn vader gewond. Mohammed /.elf was licht gewond. Hij is inmid dels getrouwd. Zijn vrouw woont in de buurt van de Syrische grens, ter wijl hij in dienst van het vaderland de woestijn doorkuist. Als trouw Be- doelnen-krijger zal hij de bevelen van zijn koning opvolgen. Hij zal tegen vele vijanden vechten, die soms het verborgen, soms openlijk het leven van zijn vorst en de belangen van zijn land bedreigen- Nog vele malen is het sinds die zwarte septemberdagen tussen het Jordaanse leger en de Palestijnse gu errilla's tot een bloedig treffen geko men. Begin juni 1971 berichtte een journalist uit Beiroet: 'De nieuwe schietpartij in Jordanië braken uit toen infanteristen van het Arabische Legioen het in de buurt van Amman gelegen vluchtelingen kamp El Wahdat binnendrongen en het boven een massagraf opgerichte gedenkteken in de lucht lieten vlie gen. Hierop wierpen de bewoners van het kamp stenen naar de soldaten, die vuurbescherming genoten van de ar tillerie en de tanks. Zij hielden ten slotte een protestmars. Toen de solda ten probeerden de demonstratie uit een te drijven, ontwikkelde zich een bloedig gevecht In een communiqué der regering heette het een incident en het ge denkteken was vernietigd, omdat het een gevaarlijk symbool voor de natio nale tweedracht betekende. Voorzover vast te stellen is verzwij gen beide partijen de waarheid. Spi onnen van de staat hadden het opper- kommando van het leger verteld, dat de Palestijnen in het grafveld een geheim wapendepot hadden aangelegd. Omdat de Palestijnen in het jongste verleden vaak kerkhoven als wapen opslagplaatsen hebben misbruikt, twijfelden de betrokken officieren niet aan de juistheid van de melding en gaven bevel het gedenkteken te vernietigen. De informatie bleek echter duidelijk onjuist te zijn. Omdat het pijnlijk voor de regering is toe te geven, dat men een fout heeft gemaakt, verzon zij het argument, dat zij geen gedenk teken der tweedracht kon,dulden. De guerrillagroepen hebben er hunner zijds geen behoefte aan om herinnerd te worden aan de vroegere kerkhof schendingen'. ('Der Bund' Bern, 2.6.1971) Eind juli 1971 meldden de kranten de uiteindelijke overwinning van koning Hoessein op de Palestijnse guerrilla's: 'Door Jordaanse eenheden opgejaagd, vooral door het uit Bedoelnen gere kruteerde Arabische Legioen, zijn tal rijke Palestijnse guerrillagroepen over de Jordaan naar het door Israël bezette gedeelte van Jordanië gevlucht en heb ben zich onder de bescherming van hun aartsvijand gesteld. Het beeld is tragisch en grotesk tegelijkertijd. Ver bijsterend zijn de getuigenissen: ter wijl de troepen van koning Hoessein alle Palestijnen, die zij levend in handen kregen, ombrachten, warende kommandanten van de Palestijnen naar Libanon of Syrië gevlucht. De vlucht van de guerrilla's was uiterst moeilijk, omdat Syrië zijn grens her metisch had afgegrendeld, nadat de eerste vluchtelingen deze lijn over schreden hadden. Als enige vluchtweg voor de overlevenden van de jongste gevechten bleef nog over: het overste ken van de Jordaan naar de Israëli's. De jarenlange strijd tussen koning Hoessein en de Palestijrien kan hier mee als beslist beschouwd worden: de monarchie behoudt de overhand en de Palestijnse staat 'in de staat' is geli quideerd. De ondergang van de Pale stijnen tekenden zich reeds in de herfst van vorig jaar af, toen de vlieger van de Palestijnen, die dachten dat de meerderheid van de Jordaanse troe pen naar hen zouden overlopen, niet opging. De volgende dat kwam in april van dit jaar, toen het koning Hoessein lukte de guerrilla's uit de hoofdstad Amman te verjagen en hun in het noorden van het land nieuwe gebieden toe te wijzen. Achteraf is toen reeds bewezen, dat de stoot kracht der partizanen beslissend ge broken was. De jongste offensieven van de regeringstroepen betekenden voor de sterk verzwakte Palestijnse eenheden duidelijk de genadeslag. (Wordt vervolgd) NOS 20.00 Journaal TROS 20.21 Porgy and Bess 22.15 TROS Sport IKOR 22.50 Drie momentopnamen in Zuidoost-Azië NOS 23.35 Journaal NEDERLAND II NOS 18.35 Fabeltjeskrant 18.45 Journaal KRO 18.55 Dok.: Kind v.d. rekening NOS 19.25 W.K.Voetbal'74 Oost-Duitsland Australië 21.20 Journaal KRO 21.40 Brandpunt NOS 22.30 Uit de kunst 23.05 Voetbal 23.10 W.K.Voetbal'74 samenvatting DUITSLAND 1 10.00 Journaal. 10.05 Aneis. 11.30 Natuur film. 12.05 Buitenl. rep. 12.50 Persoverz. 13.00-13.20 Journaal. 15.50 Journaal. 15.55 Amusem.progr. 16.40 V.d. kinderen. 17.15 Progr. van en voor scholleren. 17.55-18.00 Journaal. (Reg. progr.: NDR: 18.00 Sportjournaal. 18.30 Akt. 18.45 oZandmann. 18.55 Nord- schau-magazine. 19.26 George. 19.59 Progr.- overz. WDR: 8.20 t.e.m. 11.20 TV-kudsusen. 18.00 Nws uit Noordr.-VVestf. 18.10 George. 18.40 Journaal. 19.20 Ausgesperrt.) 20 00 Journaal en weerber. 20.15 Alle Herrllchk. auf Erden. 21.55 Der 7. Slnn. 22.00 Rep. uit Bonn. 22.25 Journaal en weerber. 22.40 Tatort. 0.40 Journaal. DUITSLAND U 15.00 Voetbalmagazine. 15.50 Voetbalrep. v.d. Ie fin.ronde groep I: BDR Chili. Aan- sl.: Malnzelmannchen. 17.40 Voetbalrubr. 18.25 Vater der Klamotte. 19 00 Journaal. DUITSLAND III NDB 8.05 t.e.m. 12.45 Schooltelevisie. 16.30 t.e.m. 17.30 Schooltelevisie. 18 00 Sesamstrasse. 18.30 Splelen, progr. over geluksspelen. 19.00 Relsewege zur Kunst. 19.30 Gelsserie uit Westpolen. 20.uo 'Journaal en weerbeg. 20.15 Disk.progr. DUITSLAND 111 WDG 8.20 t.e.m. 11.00 Schooltelevisie. 16.00 Sesa- me Streel. 17.00 Schooltelevisie. 18.00 Taalkursus. 18.30 TV-kursus. l»u« Zandmann. 19.05 Voor Joegosl, castarb 19-15 Landsforum. 19.45 Nws uit Noordr.-WesU. 19.55 Komm. 20.00 Journaal en weerber. 20.15 Dok, 21.00 Einde open: Weekendto- rum. BELGIE NEDERLANDS 18.30 Fabeltjeskr. 18.55 Kruispunt. W K. Voetbal: Zaïre - Schotl (20.15 naai.) 21.20 A family at war. 22.10 Con! tatle of enquête. 22.55 Journaal. 23.05-1 W.K. Voetbal: samenvatt. Oost-Dultsl. stralie. BELGIE FRANS 15.50 W.K. Voetbal: W.-Duitsl. - Chill. 18 00 Kleuterprogr. 18.20 Kunst en 18.50 Akt. uit Wallonië en Brussel. W.K. Voetbal: Zaire Schotl. (20.15 J naal.) 21.20 Jason King. 22 10 Samen' vnetbalwedstr. W.K. Aansl.: ournaal. Lekkerbekjes met yoghurt 8 lekkerbekjes 2 dl. dikke yoghurt 2 eidooiers peper, zout Leg een schone theedoek op een giet Schenk hierin de yoghurt en overtollige vocht loopt door de heen. De overgebleven dikke yog moet vervolgens voorzichtig wo' De verwarmd. Klop in een ander V'j va tje de twee eidooiers schuimend nu verwarm die langzaam. Voeg ze oj goed kloppen aan de dikke yo& bo toe en breng de zaak op smaak m; peper en zout. Serveer de saus bu ge warme lekkerbekjes. Menutip: Lekkerbekjes met yogb gebakken aardappelen, andijvü Vo fruit. Pr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 4