Hervormden zijn verdeeld over abortusvraagstuk Zwart Zuid-Afrika staat achter wereldraad fllBlllSllI Vandaag Trouw Kwartet Animo voor Oranjeexpres valt niet mee Portugal kijkt naar ons sociaal bestel Dr. Beyers Naudé (contra prof. Oberman) Nieuwe boeken Boze verloofde springt van balcon TROUW/KWARTET DONDERDAG 13 JUNI 1974 KERK/BINNENLAND T2/K2 Van een onzer redacteuren DEN HAAG De hervormde synode gaat volgende week dinsdagmorgen het veelbesproken onder werp abortus provocatus (het opzettelijk beëindigen van menselijk leven in opbouw tot aan de zes tiende zwangerschapsweek) behandelen. Of het tot een standpuntbepaling zal komen lijkt zeer de vraag, want nu al openbaren zich fundamentele verschillen van inzicht tussen degen, die op verzoek van de synode een lijvig rapport samenstelden en de hervormde raad voor kerk en gezin, die dit rap port verwerpt. En op de voorpagina van Hervormd Nederland van deze week wordt al gepraat over 'een naargeestig rapport'. De titel van het rapport "Leven en laten leven' laat er geen twijfel over bestaan, waar 'de poging tot het for muleren van een christelijke visie' zoals de ondertitel luidt, op neerkomt. Abortus wordt op grond van bijbelse uitgangspunten en ethische overwegin gen afgewezen. Met dien ^verstande, dat er een 'tenzij' aan wordt toege voegd, namelijk dat wanneer het gaat om leven tegenover leven, gekozen mag worden voor het leven van de moeder. CITATEN Enkele kenmerkende citaten uit het rapport: Als 'beeld Gods is de mens wel Heer over de schepping, maar die macht is hem gedelegeerd door de Schepper. Dat betekent: hij moet heer zijn zoals God heer is: creatief, heilzaam, spa rend. Hij leeft op deze aarde 'om die te bewerken en te bewaren'. (Genesis 2. 15) en vooral dat bewaren vergeet hij nogal eens. Wanneer wij dat belijden, dan kun nen wij het niet anders zien dan dat de huidige houding t.o.v. de abortus provocatus, die allerwegen veld aan het winnen is, niet in de geest van God. en dus ten diepste inhumaan is. Het feit dat op dit moment de abor tus provocatus meer en meer als een normale zaak wordt geaccepteerd ach ten wij geenszins maatgevend voor de christelijke levenshouding. Veeleer een treffend voorbeeld van wat men 'geestelijke milieuvervuiling' zou kun nen noemen. Wij pleiten voor een andere mentali teit. Dat kan soms betekenen een oproep tot een 'ascetische' levenshou ding. ook met het oog op (eventuele) wettelijke mogelijkheden. Daarmee bedoelen wij, dat het om ethische redenen de aangewezen weg kan zijn van dergelijke mogelijkheden geen ge bruik te maken: afstand te doen van bepaalde door de samenleving toege kende rechten. Het kan zelfs de roe ping van de gemeente zijn om in boete en berouw bij God in te treden voor vergeving van dit tot structureel uitgegroeide kwaad, dat een gezamen lijke schuld is. Tot zover enkele kenmerkende citaten uit het rapport. COMMENTAAR Wat is het commentaar van de raad voor kerk en gezin hierop? Behalve wijdlopig, te belérend en te absoluut vindt deze raad o.m. van het rapport dat het nauwelijks er op ingaat dat geen enkel mens en dus ook geen enkele ongeboren vrucht absolute waarde heeft, wat nu juist voor de hele problematiek van beslissende be tekenis is. Verder vindt de raad dat de samenhang tussen de ontwikkeling van de cultuur en het andere denken Het abortus-vraagstuk heeft al verscheidene discussies en demonstraties teweeggebracht. Volgende week dinsdag zal de hervormde synode zich met de kwestie bezighouden. over abortus niet uit de verf is ge komen. Maar de voornaamste kritiek van de raad op het rapport is, dat het veel te weinig doet uitkomen dat de hele discussie 'neen', tenzij' (standpunt rapporteurs) en 'ja, tenzij' (standpunt raad) in feite de discussie is in hoe verre wij, als kerk, als maatschappij, vertrouwen stellen in de vrouwen, de echtparen, die voor de beslissing al of niet abortus staan. Bij het 'neen tenzij' wordt de vrouw uiteindelijk niet vertrouwd, niet ern stig genomen in haar motivaties. De maatschappij, vertegenwoordigd door arts en of predikant voert haar eigen categorieën in, die uiteindelijk aan de vrouwen worden opgelegd. Bij het 'ja tenzij' evenwel, wordt van de motiva ties van de vrouw uitgegaan. Het gesprek dat vanuit die laatste houding gevoerd wordt wil de vrouw helpen om er zich van te vergewissen of de beslissing om abortus te laten toepas sen inderdaad past in haar levenscon- sept, in het geheel van haar zijp en haar toekomst verwachtingen. Aldus de raad voor kerk en gezin. De kerk zal, zo concludeert de raad tenslotte, door dit rapport te aanvaar den weer een mogelijkheid om werke lijk tot de mens van deze tijd te spreken voorbij laten gaan. Velen zul len in hun mening bevestigd worden, dat de kerk irreëel met de werkelijk heid omgaat. SAMENSTELLERS De samenstellers van 'Leven en laten leven' zijn: ds. J. A. van Boven, mevrouw dr. F. T. Diemer-Lindeboom (jurist, gereformeerd) J. Kremer (vrouwenarts) drs. A. W. Mante (arts), mevrouw M. M. Plomp-van Harmeien (chirurg) en dr. E. Schro ten. De longarts L. v.d. Drift moest zich om gezondheidsredenen uit de commissie terug trekken. De nota van de raad voor kerk en gezin is onderte kend door de voorzitter en de secreta ris van deze raad, resp. A, van Mazijk en ds. R. Kaptein. De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publlkatle wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859, Amsterdam. Dr. Wiersinga (3) Tr/Kw. van 11 juni meldt de /teleur stelling der verontrusten over de be sluiten inzake dr. Wiersinga. Dr. Mas- selink viel het op dat de bijbel dicht bleef. Hij maakte de discussies mee. Hij kwam echter iets te laat binnen en heeft de opmerking van de praeses niet gehoord, dat het niet de bedoe ling was te herhalen wat in de hoorzit ting over dr. Wiersinga in maart is gezegd. Nu zou het alleen gaan over de procedure. Vandaar. Niemand heeft zich bovendien opge worpen als verdediger van Wiersin- ga's afwijkende gevoelen. In de hoor zitting hebben deputaten verwezen naar de studie van dr. Ridderbos ('Zijn wij op de verkeerde weg') voor wat betreft de Schriftgegevens. Dat ds Van der Brink meent dat we niet langer reformatorische kerk willen zijn, begrijp ik niet. Hoe men ook over de uitspraak denkt, deze laat het belijden inzake de verzoening onver let. De uitspraak handhaaft de belij denis, wijst de opvatting van Wiersin ga af en wijst er op dat hij in zijn ambtelijk werk dit belijden niet mag weerspreken. Na de negen overwegin gen en voor de besluiten sprak de synode uit: 'zij blijft bij de belijdenis der kerk ta.v. de aard van het plaats- bekledende verzoeningswerk van Christus, ook als het dragen van het gericht van God'. Den Haag dr. C. Gilhuis Schrijnend Personeel van NVV wil meer in spraak, meldt Tr/Kw. van 10 juni. Eindelijk eens een 'van onderen' uit de vakorganisatie zelf! Toch wel een De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe.ijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020 - 22 03 83. Postg i ro 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. schrijnend bewijs dat de vakbeweging haar nest niet herkent. Daarom moet dit geluid feitelijk het startsein geven om de hele problematiek, binnen de vakbewegingsorganisatie en haar be moeienis met het bedrijfsleven, in beweging te brengen. Uit het bericht blijkt overduidelijk dat de vakbonden meer dan eens van de bedrijven eisen wat ze zelf binnen de eigen organisa tie niet willen en kunnen waarmaken. De mentaliteit en de instelling van het z.g. vakbondskader was tot op zekere hoogte en in enkele gevallen prachtig. Ze miste wel de inspiratie om de bakens op tijd te verzetten. Ook zakelijke visie alsmede de impro visatie a la minute ontbreekt hun ten enenmale. Enkele van de eigenschap pen die nodig zijn om een bedrijf goed te runnen. Een democratische maatschappij kan alleen gezond zijn, wanneer de vakbeweging de plaats in wil nemen die haar toekomt en het terrein afbakent dat zij kan beheer sen, Deze plaatsbepaling kan zelfs het resultaat zijn van een samenspraak met het gerenommeerde bedrijfsleven. Amsterdam J. A. Gillissen CHU-maatstok De CHU is een dwarsliggertje in de Christen-Democratische samenwer king. Terwijl ARP/KVP op conse quente wijze gestalte trachten te ge ven aan het CDA-profiel, gebaseerd op de CDA-nota 'Op weg naar een verantwoordelijke maatschappij' frus treert de CHU systematisch dit op rechte streven van haar CDA-partners. Dr. Kruisinga merkte op de CHU- vergadering in Apeldoorn op dat dit kabinet geen inzet van de volgende verkiezingen kan zijn. Daarin heeft hij gelijk. Het gaat niet om het kabinet, bet gaat om het beleid. En met name om het beleid van de Christen-Democratische ipinisters. Of wenst dr. Kruisinga het oppositioneel geluid van dé CHU tot inzet van de volgende verkiezingen te maken? En moet dit CHU-geluid ook het profiel (het gezicht) van het CDA gaan bepalen? Kennelijk denkt prof. Van Hulst In deze richting als hij ARP/KVP wil terugroepen van de 'ver keerde weg1. Daarmee vraagt prof. Van Hulst m.i. niets minder dan ver loochening van de CDA-nota: als de CD A-partij en ernst willen jnaken met de CDA-nota (ARP/KVP doen daar nu al een poging toe) zijn er voor de volgende verkiezingen goede perspec tieven aanwezig voor de verdere ver steviging van de samenwerking met de progressieve groepering. Dr. Kruisinga zei, dat hij zich niet de maat laat meten met als maatstok de liefde tot dit kabinet: ARP/KVP zul len hem daar zeker niet om vragen, wel zullen zij de CDA-nota tot maat stok moeten nemen t.o.v. van ieder van de partners: ook de CHU. Amsterdam Gerrit van Dongen (CD A-lid) Dr. Boerwinkel Hoewel ik veel waardering kan op brengen voor de wijze waarop dr. Boerwinkel de gelovigen op het vóór- Constantijns tijdperk wil wijzen, meen ik dat hij meer waarde hecht aan eigen ideeën, dan aan de bijbelse gegevens. De vraag is, hoe dr. Boerwinkel zijn visie wil combineren met de profetie van Daniël, waarin de vier wereldrij ken, de gedeelde rijken van Europa en Gods Koninkrijk, gesymboliseerd met goud, zilver, koper, ijzer, leem en ijzer en de Steen, wordt afgebeeld. Dit in vergelijking getroffen met de toenemende wetteloosheid de veelvul dige oorlogen, opstanden en rampen, en, men komt tot de overtuiging dat de toekomstverwachting, beschreven in Dan. 2 betrouwbaarder zijn dan die van dr. Boerwinkel. Schiedam H. v. Holten Bantoestans Zouden alle ambtenaren, die zich zo krachtig verzetten tegen hun over plaatsing naar een andere provincie zich nu ook eens willen verdiepen in datgene wat als 'hervestiging* met de Bantoes in Zuid-Afrlka gebeurt? En met de zelfde kracht daartegen hun stem willen verheffen? Epe W. P. H. ter Braak Minder kerkbezoek (2) Naar aanleiding van het stukje van M. C. van Benthem-van Heerde in Tr/Kw van 8 juni wil ik het volgende zeggen: De kerk moet geen politiek bedrijven, maar het evangelie. Gods Woord verkondigen. Mensen, die de kerk de rug toekeren, doen dit niet, omdat de politiek van de kerk niet duidelijk is, maar omdat het Woord Gods hen niet meer aanspreekt, om dat de realiteit dat Jezus voor onze zonden is gestorven en opgestaan die jdugd. die teleurgesteld is in de kerk, als onwerkelijk toeschijnt. Door dit evangelie wordt de mens er toe gebracht om in de politiek duide lijk zijn standpunt te nemen, maar onder geen voorwaarde moet de kerk hierin voorlopen, want regelmatig praten ze dan als een kip zonder kop. Laat de wereldraad van kerken zich meer bekommeren om het lot van al die mensen, die nog niet Jezus als hun Verlosser, God als hun Vader hebben aangenomen. Deventer H. Springer Van een onzer verslaggevers UTRECHT De belangstelling voor de 'Oranje-Expressen', de treinreizen' van de Nederlandse Spoorwegen naar de wereldkampioenschappen voetbal in Duitsland voor nog geen honderd gulden is niet om over naar huis te schrijven. Bij de Nederlandse Spoor wegen had men er althans meer van venvacht. In alle treinen, die spejiaal voor dit voetbalgebeuren wo*£en in gelegd, zijn nog plaatsen over. Voor de eerste wedstrijd van het Nederlands elftal (tegen Uruguay) za terdag, lopen tv/ee NS-treinen met in totaal vijfhonderd man uit Araster dam eri Den Haag, terwijl er een 'reisbureau'-trein met ongeveer vier honderd man van Amsterdam naar Hannover gaat. Voor volgende week woensdag, als Nederland tegen Zweden spe<"t in Dortmund, hebben tot dusverre 450 mensen bij de NS gereserveerd. Daarvoor worden twee treinen inge legd, terwijl er ook weer een reisbu- reautrein zal lopen. De wedstrijd Nederland-Bulgarije, zondag over een week in Dortmund heeft tot dusverre zo'n zeshonderd belangstellenden, althans voor de NS, getrokken. Ook dan loopt er weer naast de twee van de NS zelf een trein van het reisbureau Magneet Het arrangement van de NS bestaat uit de treinreis tweede klas van elk station in Nederland naar Hannover of Dortmund, een staanplaats (zit plaatsen zijn op het stadion tegen bijbetaling to krijgen), een dinerpak ket en rèisleiding. Het probleem bij terugkeer is echter, dat de voetbal- treinen laat in de nacht terugkomen en openbaar vervocom die tijd niet meer te krijgen is. Dat is wellicht een reden, waarom de animo achter geble ven is bij de verwachtingen. Voor eventuele wedstrijden van het Nederlands elftal in de finaleronden, zullen de NS zelf geen reizen arrange ren. De moeilijkheid is namelijk óp korte termijn aan plaatsbewijzen te komen. Het is echter wel mogelijk dat er treinen worden ingezet voor reis- Van een verslaggever DEN HAAG De Portugese regering heeft inlichtingen gevraagd over de Nederlandse wetgeving op het gebied van de sociale zekerheid. De regering van Portugal is van plan de basis voor zo'n wetgeving te leggen. Zij meent dat Nederland een van de lan den is die daarvoor het beste model kan staan. door Aldert Schipper BRAAMFONTEIN Dr. C. F. Beyers Naudé, de directeur van liet christelijk instituut in Braam- fontein bij Johannesburg, meent dat er geen twijfel aan bestaat dat de zwarte bevolking van Zuid- Afrika in 1970 verheugd was over bet besluit van de wereldraad van kerken om financiële steun te geven voor bet humanitaire werk van bevrijdingsbewegingen. 'Als zij vrij zouden zijn geweest om hun werkelijke gevoelens bekend te maken, dan zou de meerderheid haar instemming hebben betuigd niet omdat zij naar geweld verlangt of naar geweld streeft als middel tot verandering, maar omdat zij het be sluit zag als een duidelijk teken van kerkelijke solidariteit met haar bevrij ding' aldus dr. Beyers Naudé. Hij zegt dit in antwoord op enkele vragen, die wij hem gestel hebben en in reactie op het interview dat wij vorige maand hadden met de Neder landse hoogleraar dr. H. A. Oberman. Deze heeft veertien dagen Zuid-Afrika verkend en keerde terug met vèrrei- kende conclusies over de strijd van de wereldraad van kerken tegen het ra cisme. Geen rekening Dr. Beyers Naudé zegt dat prof. Ober man 'blijkbaar geen rekening gehou den heeft met het feit dat in een totalitaire staat zoals Zuid-Afrika, met al zijn verfijnde vormen van intimida tie en onderdrukking door de politie en met de bedreiging met wetten, zoals de terrorisme-wet. het geheel en al onrealistisch is om te verwachten dat de zwarte bevolking van het land met haar ware gevoelens voor de dag zal komen, vooral niet wanneer deze gevoelens met bandopnameapparatuur in gesprekken met buitenlandse be zoekers wordt vastgelegd.' Dr. Beyers Naudé zegt dat hij prof. Oberman er bij het begin van zijn rondreis op heeft gewezen dat hij al het mogelijke moest doen om het programma dat het propaganda-minis- terie voor de Nederlandse professor had samengesteld aan te vullen met gesprekken met zwarten. Hij had daardoor, zo zegt Beyers Naudé, iets van de andere kant van de zaak kunnen ontdekken. 'Had hij zulke gesprekken gevoerd en als hij aan dachtig naar de meningen van bewus te zwarten zou hebben geluisterd, dan zou hij zeker ander: geantwoord heb- Prof. dr. H. A. Oberman ben op sommige van de vragen, die de redacteur aan hem heeft gesteld.' Denkfout 'Prof. Oberman vervalt in de ernstige psychologische denkfout om, als hij over Zuid-Afrika praat, in de eerste plaats aan baLnk Zuid-Afrika te den ken,' zegt dr. Beyers Naudé. De Zuid- af rikaanse theoloog vindt prof. Ober mans uitgangspunt 'blank georiën teerd'. 'Noch de nationale partij, noch de progressieve partij (van de verwar de en verdeelde verenigde partij praat ik voorlopig maar niet), vertolkt de stem van Zuid-Afrika. Op zijn best vertolken deze partijen de stem van vier miljoen van de in totaal 22 miljoen Zuidafrikanen'. Dr. Beyers Naudé ontzegt Zuid-Afrika het morele recht om een veroordeling uit te spreken over de steun van de wereldraad aan organisaties die ge weld gebruiken teneinde bevrijding tot stand te brengen, zolang de blanke bevolking doorgaat de ene vorm van structureel geweld na de andere in het leven te roepen en toe te passen. 'De grondoorzaak van het geweld dat het Frelimo en andere bevrijdingsbe wegingen toepassen om hun doel te bereiken moet niet in Mozambique, Rhodesië, Angola of waar ook buiten Zuid-Afrika worden gezocht, maar, wat Zuid-Afrika betreft, in de zittin gen van het parlement in Kaapstad, in het Uniegebouw in Pretoria, in de consistoriekamers van de kerken die apartheid verdedigen en de status quo helpen handhaven en in de steun die blanke christenen aan het politieke, economische, opvoedkundige en soci ale beleid geven, dat bedoeld is om de 'blanke zijn huidige onrechtvaardige machtspositie te laten houden.' Studie Dr. Beyers Naudé kondigt in zijn brief aan dat het christelijk instituut binnenkort zijn studie over geweld zal afsluiten. Nu al spreekt hij als zijn overtuiging uit dat een toenemend aantal van de zwarte intelligentsia van Zuid-Afrika reeds de conclusie heeft getrokken dat een fundamentele verandering in het land uitgesloten is zonder het gebruik van enige vorm van geweld. Het christelijk instituut hoopt even eens binnenkort te komen met een studie over immigratie. Het standpunt van het instituut is echter nu reeds bekend. Het is gekant tegen elke vorm van emigratie naar Zuid-Afrika zoals die thans plaatsvindt. De emi granten scharen zich vrijwel altijd aan de kant van het onderdrukkende geweld in Zuid-Afrika en dr. Beyers INSTINKTEN 'Een bestaansvoorwaarde voor iedere culturele samenleving is dat de mens zijn instincten leert beheersen; de macht evenwel die verstand en ver antwoordelijkheidsbesef uitoefenen, is niet onbegrensd'. Dit is nog weer eens een van die stellingen die Kon rad Lorenz in zijn boek 'De acht doodzonden van de beschaafde mens heid' ventileert. Ik hoor juist dat een uiterst extréme Protestantse groepe ring in Belfast de verantwoordelijk heid op zich genomen heeft voor de dood van een jong meisje, welke dood veroorzaakt werd doordat een auto met explosieven zo lang was neergezet op een parkeerplaats. Ik weet niet wat het woord 'protestants' hier doet Ik weet wel dat dit waarschijnlijk iets is van die instincten waarover Lorenz het heeft. Protestanten in Ierland vre zen een werkelijke samenleving sa men met katholieken en komen dan tot zulke dingen. De tegenpartij schuwt die middelen evenmin. Hier worden de bestaansvoorwaarden ge schonden en moet gevreesd worden dat er op deze wijze nimmer iets van een echte menselijke samenleving sprake zal kunnen zijn. Maar natuur lijk evenmin in Frankrijk waar de minister die protesteert tegen het doorgaan met de kernproeven eenvou dig buiten spel gezet wordt. Lorenz doet een beroep op verstand en ver antwoordelijkheidsbesef. Maar merkt er tegelijk bij op dat de macht van die beide niet onbegrensd zijn. Hij doet dat in een uitvoerige analyse van onze beschaving. Er moet dus iets bij komen om ook verstand en verant woordelijkheidsbesef te hulp te ko men, daar waar zij hun grenzen be reikt hebben. Of misschien beter, dan meteen maar waar zij beginnen werk zaam te worden. Voor wie een poging doet om Christus te volgen is dit een niet geheel vreemd probleem. Hij zal iedereen uitnodigen om samen te on derkennen wat de wil van God is. Om op die manier er achter te komen dat Jezus van God kwam (Johannes 7, 15). Instincten zijn gevaarlijke din gen. Beheersen zal misschien niet eens voldoende zijn. Er zal zoiets moeten komen van 'in dienst stellen van.' Dr. C. F. Beyers Naudé Naudé acht de hoop dat emigranten te bewegen zouden zijn tot een ander standpunt ijdeL De enige Dr. Beyers Naudé noemt de 'Black Peoples Convention' in Zuid-Afrika 'de enige zwarte organisatie die bui ten het kader van de apartheid en de thuislandenpblitiek opereert onder de moeilijkst denkbare omstandigheden, omdat hun werk dagelijks gehinderd wordt door het politieoptreden, zoals klopjachten enzovoort tegen de lei ders van de organisatie.' Beyers Nau dé meent niet dat de Black Peoples Convention de representatieve stem is van de meerderheid van de zwarte bevolking, maar beslist wel van een invloedrijk deel van de intelligentsia en van het polities bewuste leider schap. De geschiedenis heeft steeds geleerd dat de leiders van de toe komst uit de kring van zulke kleine radicale bewegingen komen en dat het dus aan te bevelen is dat de heersende groep luistert naar de stem van zulke minderheden, als het de heersers ernst is dat zij geweld en bloedvergieten willen voorkomen'. Dr. Beyers Naudé besluit zijn schrij ven: 'Alle inwoners van Zuid-Afrika die zeggèn dat zij tegen geweld zijn en die in ernst beweren dat zij tegen het onrecht van de apartheid zijn, behoren voor radicale \reedzame druk te zijn, die van binnen en van buiten op Zuid-Afrika wordt uitgeoefend ten einde de blanke bevolking van Zuid- Afrika te helpen of desnoods vreed zaam te dwingen om te doen waartoe zij als heersende politieke, economi sche en maatschappelijke groep van wege haar bevoorrechte positie niet vrijwillig zelf komt, namelijk om poli tieke macht en economische welvaart op basis van volwaardige gerechtig heid en gelijkwaardigheid met alle inwoners van Zuid-Afrika te delen.' NED. HERVORMDE KERK Beroepbaarstelling: L. C. Vogelaar (geest, verzorger vJh. verpleeghuis 'Het Zonnehuis' te Zuidhom), wonen de De Singel 22, C-rijpskerk (Gr.). Aangenomen naar Waspik (toezj: kand. A. C. Kortleve te Oud-Alblu, die bedankte voor Schelluinen. GEREF. KERKEN Beroepen te Hilversum: P. van Ooi- terhoudt te Capelle a.d. IJssel; te Kampen: K. Welbedacht te Parijs; tej Franeker (voor de geest verzorging in het psych. ziekenhuis te Franeker in opdr. van deputaten G.V.Z.): R. de Vries te Achlum, die dit beroep heeft aangenoen. GEREF. KERKEN (VR1JG.) Beroepen te Eemdijk: H. Hidding, kand. te Emmen; te Heemse en te Opende-Shurhuisterveen: J. A. a Velden te Enschede-N., voorheen mis sionair pred. Hans Küng: Wat blijven moet in de kerk, 113 pagina's en 2 pagina's no ten; Uitgave Gooi en Sticht, Hilver sum, prijs 9,75 Hans Küng, die oecumenische theolo gie in Tübingen doceert, heeft zij? bekendheid onder meer te danken aafl het door hem sterk bevorderde debat over de onfeilbaarheid van de paus, Hijzelf zegt in dit boekje 'Wat blijven moet in de kerk' dat hij niet zo erg tevreden is over de plaats die uien hem gegeven heeft als uitdager van de pauselijke onfeilbaarheid. Hij wil onfeilbaarheid als een eigenschap van de hele kerk van Christus verstaan als 'onverwoestbaarheid'. Dat heeft het publiek te weinig verstaan, vind Küng. Opnieuw richt hij zich. nu tot hef publiek met een rede, die hij oor spronkelijk gehouden heeft in Austri lië, maar die hij tevens in de Amster damse Dominicuskerk heeft uitgespro ken. Hans Küng kan de vraag naai wat er in de kerk moet behouda blijven beantwoorden binnen het be stek van ruim honderd pagina's. Noj sterker gezegd: hij kan in een enkels zin samenvatten wat er in de keri moet blijven. Deze zin luidt: 'Degene die de boodschap verkondigt (is) ge worden tot degene die verkondigd wordt: hijzelf is dc vereenvoudiging cn de concrete inhoud van de bood schap over het rijk Gods, hij zelf de christelijke boodschap. Hij zelf dus het christelijke kenmerk, hij ze is de ziel van de kerk: hij zelf af alles wat in hem is gegeven, is dl wat moet blijven in de kerk. Wat ddt in de kerkelijke praktijl betekent, daarover gaat dit boekje, dat getuigt van een strijdbaar en ze« orthodox Christendom. Ai ARNHEM De 22-jarige Arnhemmer A.S. is bij een ruzie met zijn verloof de zo boos geworden dat hij van hel balcon sprong. Dit balcon lag op d« eerste etage. De heetgebakerde raai liep geen verwondingen op. Maar bil een onderzoek in het ziekenhuis bleel wel dat hij behoorlijk onder dnvlow verkeerde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2