Berkhof zestig (maar nog niet jarig) Gereformeerde synode wil verdrukten in Oost-Europa helpen lllSlllall Wereldraad niet naar Djakarta Vandaag /IHe uwe boeket Trouw Kwartet daar blijft n mens gezond bij! Portugese kerk verwelkomt nieuwe regime Petitie ten gunste van vader Dudko Boycot-actie tegen Hitachi TROUW/KW,AilTET WOENSDAG 12 JONI 1974 KERK/BINNENLAND T2/K2 door drs. J. A. Montsma In een land dat bezig is langzaam maar zeker te verdwijnen onder een laag enquêtes en statistieken is het niet aan mij om met de natte vinger in de wind uit te maken welke figuren op bet Nederlandse erf van kerk en theologie de meeste bekendheid genieten. Maar dat in elk geval de Leidse professor Hendrik Berkhof tot hen behoort lijkt mij, ook buiten de 'koninklijke' weg van steekproeven om, een veilige bewering. Het is in zijn geval dan ook niet moeilijk om bij die bekendheid een verklarende toelichting te bedenken. Wie hem niet kent uit zijn theologi sche geschriften zal hem toch wel eens als man van de kerk tegengeko men zijn. En daar hoeft men dan weer niet speciaal hervormd voor te zijn, want Berkhof is vanaf 1948 nauw betrokken geweest bij het werk van de Wereldraad van kerken sedert 1954 als lid van het Centrale Comité. Er is trouwens wel eens ietwat pinnig op gewezen dat Berkhof en Buskes zo ongeveer gereformeerde heiligen zijn, en dat mag op z'n minsl; betekenen, dat Berkhof ook in de 'kleine' oecu mene volop meedraait. En in meer of minder nauw verband met dit alles heeft hij bij voor- en tegenstanders ook nog naam als pleitbezorger voor de staat Israël. Een bekend man. dus, of beter: ie mand die wat te zeggen heeft Daar zitten verschillende kanten aan. Het heeft onder andere te maken met het feit dat Berkhof zich helder en kern achtig weet uit te drukken. Dat is natuurlijk een gave. maar het lukt alleen als iemand ook weet waarover hij het heeft. En dat is nogal wat als iemand, zoals Berkhof, uitvoerig in de theologie heeft rondgekeken maar evengoed in de wereldkerk en ver daarbuiten. De neerslag daarvan vin den we bijvoorbeeld in een uiterst' toegankelijk boekje als 'Gegronde ver wachting* (1967), maar het geldt evenzeer van een vraaggesprek in dit blad over de situatie waarin de kerk dn het Westen zich bevindt. Een inventarisatie van Berkhofs theo logie is hier niet aan de orde, maar als ik daarover een enkele opmerking mag maken, dan deze: het thema van die theologie lijkt mij nog steeds gegeven in de titel van zijn boek 'Christus de zin der geschiedenis' (1958: vijfde druk 1966). Dat Christus die zin is, is het steeds terugkerende uitgangspunt van zijn theologie. Dat Christus de zin is vormt de inzet van Berkhofs gesprek met mensen van dichtbij en veraf, die pijnlijk zijn aangestoken door de vraag naar zin en heil. Maar het is vooral door zijn opvatting van de even spannende als onthutsende geschiedenis, dat Berkhof zijn theologie in de breedte kan ont vouwen en tegelijk kan korf en tot een soort profetische duiding van wat er vandaag gaande is. Het ds in dit verband van belang te weten dat Berkhof in 1939 promoveerde op een studie over een kerkvader ook aan de duiding der geschiedenis het zijne bijdroeg: Eusebius van Caesar ea. Tot zover een profiel van de man die gister zijn zestigste verjaardag mocht beleven. En zoals dat in de weten schap dan gaat bij mensen van zijn rang en stand: ze krijgen een feest bundel aangeboden. Dat is een boek dat door vrienden en collega's apart voor de gelegenheid wordt geschre ven. Him bijdragen hoeven niet speci aal over het werk van de desbetref fende jubilaris te handelen, maar als ze dat wèl doen dan gaat het door gaans erg zachtzinnig toe. In d.e bun del voor Berkhof ligt dat anders: vijfentwintig korte artikelen die vrij wel zonder uitzondering een reactie geven op zijn recent verschenen 'Christelijk Geloof. (Vandaar de titel 'Weerwoord'). Nu Is Berkhof een man die een pittig gesprek eerder zoekt dan mijdt, maar hij wordt hier toch wel een paar keer krachtig 'onderuit gehaald', zoals dat in de liturgie van onze nationale religie heet Zeker, de lof en de erkenning van Berkhofs verdiensten overwegen nadrukkelijk, maar met de vele critisohe vragen is hij voorlopig nog niet jarig, althans nog niet klaar. Voor de duidelijkheid: veel vragen bedoelen slechts nadere informatie, terwijl een ander deel duidelijk minder doeltreffend aan doet. Een opsomming van alle scri benten en hun bijdrage lijkt me niet zinvol, en dat brengt mee dat ik me moet beperken tot een greep in de mand. Optiek Naast hetgeen de artikelen inhoude lijk bieden zijn ze voor een gedeelte Illustratief voor wat we wel het pro bleem van de optiek noemen. Je zou kunnen zeggen: dat is een moeilijk woord voor bril. Het wil zeggen dat we bijvoorbeeld de bijbel altijd lezen onder een bepaalde Invalshoek en be lichting die samenhangen met de tra ditie waaruit we komen en de groep waartoe we behoren. Dat alles is niet te vermijden, maar we kunnen leren erop verdacht te zijn. Zo wijst de Engelse professor James Barr erop hoe de dogmatiek, in dit geval Berk hof, een bepaald motief "dnleesf in de bijbel en het dan systematisch uit bouwt. Barr neemt als voorbeeld het bij Berkhof centrale begrip van het verbond als de tweezijdige gemeen schap tussen God en Zijn volk. Van meet af zou de bijbel inzetten met het geding om het ware partnerschap dat dan uiteindelijk in Christus gerea liseerd wordt Maar volgens Barr is het bijbelse begrip verbond oorspron kelijk veel meer een eenzijdige be schikking, en is wat Berkhof onder verbond verstaat van veel later datum en bovendien van voorbijgaande aard. En de vraag ds of Berkhofs verbonds- begrip niet méér past op de theologie van na de reformatie dan op die van de bijbeL Ook dr. A. H. van den Heuvel komt met een serieuze beden king die met die optiek te maken heeft Het is hem opgevallen dat in Berkhofs boek geen plaats is inge ruimd aan de theologen uit de derde wereld. Berkhofs dogmatiek kijkt' Eu ropees en ondertussen breidt zich in de derde wereld een diep wantrouwen uit tegen juist het Europese christen dom. En als Berkhof het werk van de Heilige Geest in nauw verband brengt met de Europees-Amerikaanse cul tuur, dan zal hem dat door de christe nen van de twee-derde wereld niet in dank worden afgenomen. Die hebben zo hun eigen ideeën over wat wij er van gemaakt hebben. Andere manier Op weer een andere manier komen we met de kwestie van de optiek in aanraking als we de bijdrage van dr. E. Flesseman-vanLeer vergelijken met d!ie van prof.' C. Graafland. De eerstgenoemde vraagt zich af of bij Berkhof het verbond wel echt zo'n tweezijdige zaak is. Gelet op wat hij zegt over de openbaring en de (zondi ge) mens neemt zij te moeten conclu deren dat Berkhof wel zegt hoe onder ideale omstandigheden het menselijk aandeel in het werk van God tot zijn recht had moeten komen, maar dat er in feite voor dat aandeel geen ruimte is. Met andere woorden: Berkhof heeft zich onvoldoende los weten te maken van een theologie waarin het uiteindelijk toch allemaal van de 'an dere' kant komt. Over optiek gespro ken: prof. Graafland ziet het precies andersom. Hij signaleert tot in de kern Van Berkhofs theologie een val uit de gereformeerde traditie omdat bij hem de alleenwerkzaamheid van God bijvoorbeeld in de openbaring heeft plaats gemaakt voor het con cept dat God en mens het samen doen. Het artikel van prof. Graafland gaat wel opvallend ver in zijn afwijzing van de nieuwe theologie van Berkhof: er is sprake van 'seml-pelagianisme' en van 'staan in de traditie van Erasmus*, en dat zijn dingen die op het oergerefonneerde erf al sinds ge ruime tijd niet erg tot aanbeveling strekken. Overigens geloof ik niet dat Prof. dr. H. Berkhof, zoals hij (verkleind.) op het achteromslag van 'Weerwoord' te zien is. Berkhof met de beantwoording van deze kritiek de meeste moeite zal hebben, want daarvoor is ze te zeer bevangen door de als vanzelfsprekend veronderstelde normativiteit van een bepaalde traditie. Karl Barth Zeer fundamenteel zijn de vragen die prof. E. Schillebeeckx (Nijmegen) op werpt. Ze betreffen het probleem dat vooral door en in reactie op de theologie van Karl Barth vorm heeft gekregen. Het gaat om de vraag in hoeverre het nu mogelijk is om zaken als openbaring en geloof in te teke nen in onze wereldse werkelijkheid. Op dat punt bespeurt Schillebeeckx bij Berkhof een voorbehoud dat te weinig rekening houdt met het gege ven dat het christelijk geloof toch ook gewoon een stuk religie is, een men selijke ervaring van zin die een mens verrijkt Uit de helè bundel is dit artikel vermoedelijk wel het lastigst te lezen. In elk geval is de bijdrage van de Hongaarse theoloog Istvén Török dat niet, maar dat is wél de meest ontroe rende. Schrijvend over vrijheid en liefde laat hij iets zien van hoe een theologisch probleem er uitziet in een kerk die onder druk staat Vooral als die kerk vast wil houden aan de overtuiging dat de woorden van de kerk op de straat en op de markt thuishoren. Het zal duidelijk zijn: dit is inderdaad een greep dn de mand. Het zal uit deze korte inventarisatie ook wel niet zonneklaar zijn waar de hooggeleerde jubilaris dan wel zo fors onderuitge haald werd. Men zal daartoe dan de bundel zelf ter hand moeten nemen en de bijdragen van Van den Heuvel, Kuitert, Posthumus Meyjes (Berkhof verloochent zijn verleden als histori cus)' lezen. Het zal dan de lezer ook niet ontgaan dat de scribenten niet op de man, maar op de bal spelen. En vooral óók dat zij een niet gering stuk inspiratie en uitzicht te danken hebben aan deze grote man in kerk en theologie, Drs. J. A. Montsma, wetenschappelijk medewerker aan de theologische fa culteit der Vrije Universiteit te Am sterdam, bespreekt 'Weerwoord', de bundel opstellen die prof. dr. H. Berkhof gisteren is aangeboden t.g.v. zijn zestigste verjaardag (uitg. Callen- bach, Nijkerk, 255 pag., prijs 31). Van een onzer verslaggevers GENEVE Moeilijkheden tussen de Indonesiche regering en de werel draad van kerken Inzake de assemblé van de wereldraad die volgend janr in Djakarta gehouden zou worden, heb ben er toe geleid dat de secretaris generaal van de wereldraad, dr. Phi lip Potter naar Djakarta Is gereisd om deze problemen te bespreken. Er Is voortdurend contact tussen Ge- nève en de Indonesische raad van kerken, maar dit heeft niet geleid tot een oplossing van de vraagstukken. Bij de moslim-gemeenschap in Indo nesië bestaat bezorgdheid over de gro te christelijke manifestatie en hoewel president Soeharto kortgeleden tegen over een groep stafleden van de wereldraad nog zei, de assemblé te zullen verwelkomen, zou ook binnen de Indonesische regering enige be duchtheid heersen over mogelijke uit spraken van de wereldraad, met name over de mensenrechten. De advocaat mr. Y.AP Thian Hien, één van de leden van het bestuur van de oecume nische hulporganisatie Cicarws, zit al sinds januari gevangen zonder dat tegen hem een beschuldiging is inge bracht, hetgeen voor een aantal stafle den van de wereldraad een reden is om uit te zien naar een andere verga derplaats dan Djakarta. Hinderpalen De wereldraad heeft steeds staande gehouden dat de assemblé in Djakarta doorgaat tenzij aan de vrije afwikke ling ervan opstakels in de weg zouden worden gelegd. Enige hinderpalen blijken er Intussen te zijn. De Indone sische regering verlangt dat films, die ter vertoning tijdens de assemblé in Djakarta ingevoerd moeten worden, geruime tijd van tevoren bij de Indo nesische censuur worden aangeboden ter goedkeuring. Journalisten die door de wereldraad zouden worden aanvaard, zouden aanvankelijk vrije toegang krijgen, doch nu blijkt dat zij ook een accrieltering van de Indone sische overheid nodig hebben. Indien de moeilijkheden tussen de wereldraad van keiken en de Indone sische regering niet worden opgelost vóór augustus van dit jaar, is te verwachten dat de assemblé 'verhuist' naar Canada, waar de stad Vancouver kandidaat is om de grote oecumeni sche vergadering te ontvangen. langstelling was zelfs bij de medestan ders van vader maar weinig te mer ken. Daarom moest hij het groten deels zelf allemaal zien op te vangen. Ik denk dat de schade die men toen aanrichtte in geen verhouding staat tot de zekerheid die men dacht te verkrijgen over de Juiste uitleg van Gods woord. Zo te zien is er in dertig jaar nauwelijks iets veranderd. Alleen kwamen toen de slachtoffers meer uit de orthodoxe hoek. Als dr. "VViersinga eens even van de spanning wil bekomen, of wanneer zijn kinderen er eens uit zouden kun nen, dan zijn ze bij ons welkom. Dicpenheim Wlm Veldhuijzen. men zijn, en daar zoveel offers voor over hebben gehad. Bilthoven J. I». van Apeldoorn Bezuiniging De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze robriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859, Amsterdam. Dr. Wiersinga Ik ben de zoon van een gereformeer de predikant die dertig jaaK geleden evenals dr. Wiersinga nu door de kerk werd beoordeeld op zijn belij den en zijn handel en wandel. Hoewel ik toen nog maar kind was, heb ik me goed gerealiseerd wat een martelgang vader moest afleggen. En onder welke druk moeder en wij kinderen moesten leven. Het hele gdbeuren stond voor mij in schrille tegenstelling tot het liefdesgebod. Van echt persoonlijke waardering voor iemands eerlijke overtuiging, van zorg, begrip en be- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe like Pers Directie: Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. Dr. Wiersinga (2) Dr. Wiersinga kan niet zeggen dat Christus in onze plaats in het gericht gestaan heeft, aldus het rapport. (Zi'd Tr/Kw van 6 juni). Als een koning zondigt, straft God heel het volk. Beiden zijn één. Jezus Christus, onze enige Koning, Hogepriester en Leraar, draagt de straf van heel Zijn volk. Beiden zijn Eén. Dr. Wiersinga be hoeft daar geen moeite mede te. heb ben. Alleen iemand die oververzadigd is. Rotterdam-2 P. C. van Wijk WK 74 Als u de komende weken naar de wereldkampioenschappen voetbal kijkt op de t.v., bedenk dan wel dat de meeste voetballers alleen meedoen om zoveel mogelijk geld binnen te krij gen. Dat de voetbalteams uit o.a. Brazilië, Chili, Haïti en Urugüay stok paardjes zijn van de daar heersende junta's. Dat in de meeste meedoende landen politieke gevangenen niet mee kunnen 'genieten' van eventuele 'voet- balroem'. Dat hdt voetbalstadion in Hannover 26 miljoen mark kostte en dat in Dortmund 32 miljoen, om over dat van Milnchen nog maar niet te spreken. Veel kijkgenot toegewenst Hilversum Laurens Reitsma Ziek zijn wordt te duur, vindt staats secretaris Hendriks, en om daar wat aan te doen, heeft hij een personeels stop in de ziekenhuizen ingevoerd. Hieruit zou kunnen worden opge maakt dat de verpleegkundigen de oorzaak zijn, maar de praktijk leert dat arbeidslonen die in een juiste verhouding staan tot de prestatie, iets niet te duur maken. Het gevolg van deze maatregel is, dat de verpleegkun digen zich hdt vuur uit de sloffen moeten lopen om te voorkomen dat de verzorging van de patiënten in het gedrang komt maar ondanks dat heb ben ze zelf al toegegeven dat dit niet zal lukken. Een situatie om de moed bij te verliezen. Nu is de maatregel niet alleen onver diend maar ook nog onzakelijk. Het gaat n.b. maar om de ziekenfondspre mie 0,1 pet minder te laten stijgen. Straks gaat ver overheid ook nog een personeelsstop invoeren bij de brand weer om de brandweerschade te druk ken, of bij de verkeerspolitie om de verkcersschade te beperken. Ik wil nidt beweren dat de kostenbewaking bij de gezondheidszorg niet nodig is, maar dat is niet hetzelfde als bezuini gen. Rotterdam W. Dirkson. Automarkt In uw nummer van 7 juni geeft u het inzicht weer van een Shell marketing- direkteur inzake de automarkt in de naaste toekomst, zoals hij deze op de jaarvergadering van de BOVAG heeft geschilderd. Hij verkondigde op grond van economische overwegingen, dat het bestand aan personenauto's in ons land nog zal groeien tot rond zes miljoen (in 1990), waarbij men zich al direkt afvraagt, in hoeverre derge lijke overwegingen ook rekening moe ten houden met de realiteit'. Deze visie op het verwachte aantal personenauto's omstreeks 1990 kon en kele jaren geleden nog opgeld doen, daar omstreeks 1970 de verwachting bestond dat ons land in het jaar 2000 zo'n 18 tot 20 miljoen inwoners zou tellen. Sedertdien is door de opgetre den en doorgezette scherpe daling van geboorten en de achteruitgang van de ADVERTENTIE gemiddelde levensduur van mannen in prognoses van verschillende ex perts op dit gebied en van het CBS tot uiting gekomen dat het inwonertal rond 2000 hoogstens vijftig miljoen zal bedragen. Cijferaars concludeerden vorig jaar reeds tot een maximaal autobestand van 4 34 miljoen, hetgeen impliceert dat zij toen nog een vrij belangrijke stijging der autodichtheid (per hoofd der bevolking) van 0,25 tot 0,32 ver wachtten. Gezien de ontwikkeling van de laatste half jaar en de mindeT florissante economische vooruitzichten (ondrage lijke loonkosten) en uit de hand lo pende sociale lasten) rijst de vraag of ook dit inog een haalbare kaart is. Den Haag R. J. Nelemans LISSABON De raad van kerken in Portugal hoopt, nu het land op weg is naar meer democratische verhoudin gen, als vertegenwoordigend lichaam van de protestantse kerken erkend te worden. Voor het eerst kunnen predi kanten nu vrijuit spreken. De presby teriaanse kerk in Portugal heeft de staatsgreep verwelkomd. Wil de vrijheid in Portugal werkelij ke betekenis krijgen, zo zegt de kerk in een verklaring, dan zal de vrijheid ook moeten worden gebracht in de overzeese gebieden. De kerk belijdde in de verklaring dat zij tijdens het bewind Caetano vaak gezwegen heeft. De kerk heeft echter nooit de hulp van de wereldraad van kerken gekriti seerd die aan de bevrijdingsbewegin gen werd, verstrekt, alhoewel de rege ring daartoe druk uitoefende. De Nijeriburgh Ik heb ter synode niet gezegd dat ik betrokken ben geweest bij de oprich ting van De Nijenburgh'. Wel dait ik getuige ben geweest van de oprichting van de geref. opleiding voor zending en evangelisatie (G.O.ZJ3.) op particu lier initiatief van gravin Van Lim burg Stimrm te Arnhem. Later is deze particuliere opleiding overgegaan naar het Evangelisatiecentrum der geref. kerk te Baarn, waarbij de naam 'De Nijenburgh' van de tijdens de slag om Arnhem verwoeste woning van gravin Van Limburg Stirum als eerbe toon aan haar initiatief werd gekozen als naam voor de officiële geref. op leiding. Het is pijnlijk dat deze naam die herinnert aan de oprichtster van G.O.Z.E., nu verbonden blijft aan een instelling die niet werkt in haar geest, en in de geest van hen die met haar samen dit opleddlngswerk begon- UTRECHT In een kanselboodschap die zondag in de gereformeerde kerken wordt voorgelezen vraagt de generale synode aan de gemeenteleden aandacht voor het lot van de christenen in Oost-Europa, die om hun geloof worden ver volgd. De synode zegt dat zij, evenals vele anderen, in hun meest elementaire rechten worden beknot 'Zonder vorm van proces worden velen gevangen gehouden', zegt de boodschap. 'Vaak wordt de vrijheid van godsdienst ge heel beperkt tot de ruimte van het kerkgebouw. Er zijn landen waar pre dikanten en priesters in hun ambtsuit oefening ernstig worden beperkt. Voor al wil men vermijden, dat de jeugd ook buiten het kerkgebouw kontakt heeft met de kerk. Soms wordt hier bij zelfs de directe methode van be strijding van het christelijk geloof toegepast, waarbij men kinderen aan de ouderlijke macht onttrekt, omdat de ouders vanuit het evangelie willen leven'. De generale synode roept in de kan selboodschap niet alleen op tot gebed voor christenen en andere vervolgden in Oost-Europa, maar neemt zich voor ook metterdaad de slachtoffers van verdrukking te helpen. De deputaten voor do algemene diakonale arbeid zullen de hulp intensiveren, waarvoor het offer van de gemeenteleden wordt gevraagd. Het eerste initiatief van het (gerefor meerde) algemeen diakonaal bureau bestaat uit een oproep aan de gemeen teleden die voor vakantie naar Oost- Europa gaan, bijbels en christelijke lectuur mee te nemen. Er is op dit Sunt samenwerking ontstaan met het ervormde werelddiakonaat. Vakantiegangers naar Oost-Europa kunnen een of meerdere bijbels be stellen bij het (gereformeerde) alge meen diakonaal bureau (Koningslaan 7, Utrecht) of bij het Werelddiako naat van de Hervormde kerk (Malie singel 26, Utrecht). Komplete bijbels kosten in de talen van Oost-Europa ƒ10,— per stuk. Ze zijn verkrijgbaar in het Bulgaars, Ests, Hongaars, Lets, Pools, Roemeens, Russisch, Tsje chisch, Kroatisch, Servisch. Het algemeen diakonaal bureau heeft in een handzaam stencil de gegevens samengebracht betreffende de bijbel verspreiding in OostEuropa. Hieruit blijkt dat in een aantal landen de bijhei, zij het hij een heperkt aantal adressen, vrij te krijgen is. De prijs is evenwel vaak extreem hoog. In andere landen, zoals de Sowjet-Unie, Roeme nië en Bulgarije bestaat geen bijbel verspreiding, zolat hier min of meer grote behoefte aan bijbels bestaat. MOSKOU Patriarch Pimen van de Russisch Orthodoxe kerk heeft een petitie ontvangen, ondertekend door meer dan 300 gelovigen, waarin zij pleiten voor het herstel van vader Dmitri Dudko in zijn ambt. In de petitie wordt Dudko een geweldig pastor genoemd. Het patriarchaat had hem gevraagd zijn populaire vraag- en-antwoord-preken te staken, die grote massa's mensen trokken. Dudko zei na zijn bezoek aan het patriarchaat dat 'zekere personen tus senbeide kwamen in de interne kerke lijke zaken. Volgens sommigen zou de Liga van Jonge Communisten bezwaar gemaakt hebben tegen Dudko's pre ken. omdat deze talrijke jongeren trokken. ONUFRUS Eigenlijk weet ik niet eens hoe zijn naam precies schrijft. Ik ken ha ook niet en met de schaarse gegevej die mij van hem ter beschikkit staan kan ik niet goed uit de Mijn Avignons dagboek vermeldt d hij reeds vroeg het verlangen had Johannes de Doper als zijn voorbet te beschouwen. Een licht leidde he: in de woestijn, waar een heremiet hem toekwam en hem met zijn naa. aansprak. Hij bleef in een grot, gaat het verhaal verder, tot het eint van zijn leven. Hij was bang, zo le ik af uit een uitspraak die erbij sta: om de liefde van God te verliew Als ik dat zo allemaal lees dan kan hem wel begrijpen maar hij staat m een eindje van mij af. Hij doet n denken aan 'Monnik Pachom, een si le boffer', zoals het Algemeen Da blad van 1 juni jl. de 38-jarige Rut van Neerven in zijn kluizenaarsboe derij ergens in het land van Cu? beschrijft Zijn hele dag, zo lees i van 's morgens 2 uur' tot 's avoni negen uur staat in het teken van G& Hij heeft van alles afgezien, gei kranten, geen muziek, en leeft da voor God. Is hij ook, net als Onufn bang om de liefde van God te verb zen? Ik heb de neiging om er m vreemd tegen aan te kijken, ma realiseer me meteen dat 't de vraag of wij er goed aan doen, wij van kerk en de drukte en de akties en om minder bang te zijn. Niet iemand een angstig leven aan te pi ten, maar 't blijft wel even zitte Van de eerste gemeente lees ik d 'vrees' over allen kwam en het \r me een vreugde dat iemand dat ve taalde met 'sens de Dieu' en niet iff angst of zoiets. Ze hadden het gew van God, d.w.z. hun gemeenschi werd precies geen clubje, geen oride onsje, geen lekkeronderelkaar-zi; j maar God was er bij, met zijn wicht. Die hen droeg en die achti hen stond. Om Hem ging het daarom konden ze zo met de menst bezig zijn en ervoor bezorgd zijn <L niemand gebrek had. Ver van grotten van de heremieten, in b volle leven van de turbulente sü Jerusalem. TOKIO De Hitachi maatschappij, een van Japans grootste ondernemin gen, heeft toegestemd de Koreaan Parle Jong Suk in dienst te nemen. Park is een van de 610.000 Koreanen, die in Japan wonen en daar ernstige discriminatie te verduren hebben. Park solliciteerde in 1970 bij Hitachi. Hij slaagde voor een zwaar sollicita tie-examen. Toen Hitachi evenwel zijn nationaliteit ontdekte, werd Park niet aangenomen. Met hulp van het pro gramma tot bestrijding van het racis me van de wereldraad van kerken begon toen een boycot-actie tegen Hi tachi, diie uitgebreid werd tot enkele andere Aziatische landen. NED. HERV. KERK Beroepen: te Bodegraven: J. Vreugd te Haaften; te Terneuzeniü H. Bosma te Soest, die dit hero: heeft aangenomen. Aangenomen naar Enschede: C. Rensink te Marum. Bedankt voor Kootwijk: E. J. Scb' mei te Harderwijk; voor Hi e:i» (toez.): H. Jomgerdem te VeeneniM voor St. Maartensdijk: H. v. d. Postt 1 Bergambacht; voor Nunspeet: S. v.i J Oever te Willemstad; voor Vreeswij J. de Vreugd te Haaften. Beroepbaar per 2 s-ept. kand.' G. Abma, Kerkstraat 150, Putten. GEREF. KERKEN T Beroepen te Vröomshoop: J. C. i 1 van 't Hof te Haarlem-Zuid. Aangenomen naar Beverwijk-Heem - kerk (als industriepred. in de 1 mond): drs. H. W. Nusselder te Hi denberg. Eervol emeritaat verleend aan W. i J. Zwerver te Wilsum (om heidsredenen). GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Axel: J. A. v. d. Veldf te Enschede-Noord, voorheen miss: nair pred. Beroepbaar; C. v. d. Leest, Eisent werlaan 328, Utrecht. GEREF. KERKEN (VRIJG. BV) Beroepen te Overschie: G. v. d. Brii te Zwolle. Beroepen te Artesia (USA): H. Rij sen te Zoetermeer; te Melissant, Ml delburg, Randburg Zuid-Afrika) i te Rotterdam-C.: A. Moerkerken kan te Rotterdam; te Amsterdam-C. en Westkapelle: B. Reinders, kand. Rotterdam. NED. PROT. BOND Aangenomen naar Bilthoven: R. van der* Voet te Hilversum. De heks en de archeoloog, door Lampo. 3e diruk. Uitg. Meulenhoi Amsterdam. 316 blz - ƒ17.50. Spel met de dood, door D. J. Marl; we. Ulitg. Glassies, Naardien. 175 blz 3.95. AO-boekje no. 1516: De macht van multi's, door M. Raven. Uitg. Stic! ting IVIO, Lelystad, 1.25 - 20 blz. Guide des relais Routiers 1974, Franse restaratiegids (met gedeelt lijk Nederlandse tekst), voor de ee: vouidige, maar goede gelegenheden de goedkeuring van de Franse vraci autochauffeurs kunnen wegdragei Uiitg. Meuilenhioff, Amsterdam. 358 b - ƒ12.75. Wiriyamu, een verslag van de mass moord in Mozambique door AdriS Hastings, met een woord vooraf v£ dr. Bas de Gaay Fortman. Uitg. Z mer en Keumding, Wageningen. 160 b - 12.50. Ontsnapping van duivelseiland, do? A. B. Casares. Van deze sohrijff versohenen eerder Morels uitvindt en Kronieken van Bustos Demecq d hij samen met zijn vriend Jorge Lie Bonges schreef. Uitg. Meullerihoff, Ai sterdam. 157 blz - 1650. Je kunt er niet omheendoor Orouzen. (Vrouwen in de overgangsj ren). Uitg. Semper Agendo, Apf doorn. 104 blz - 7.90. Overheid en milieu, de groei van beperkingen. Inleidingen en voorlop ge conclusies van vijf regionale oon renties, georganiseerd door het In»'1 tuut voor bestuurswetenschappen de Stichting Centrum Milieuzorg m' een ten geluide van mr. I. Vennin Uitg. Wereldvenster, Baarn. 215 bl 17.90. Samenstelling en redactie: van Mastrigt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2