Christelijk Instituut niet tegen steun aan bevrijdingsbewegingen Uit de kerkbladen Reformatorische actie voor werelddiakonaat Vandaag Ahmadiyya- sekte buiten islam Wurmbrand hielp actie tegen regime-Allende Van Doorn: 'altijd bereid praten met persorganisaties' Europese groep van beli j denisbewegingen Ds. Lazonder Gesprek van bonden over^den Trouw Kwartet Buit gevonden: daders spoorloos Waarom het experiment- Bijlmer mislukte Verontrusten 'ontzaglijk teleurgesteld' /Ilsillfilll Nieuwe boeken TROUW/KWARTET DINSDAG II JUNI 1974 KERK/BINTffiNLAM) T2/K2 Van een onzer verslaggevers HILVERSUM De hoofdredac teur van het blad Pro Veritate, ds. Roelf Meyer, heeft in een ge sprek met Ikor-medewerker Ba rend de Ronden gezegd dat het Christelijk Instituut in Zuid- Afrika de kerkelijke steun aan bevrijdingsbewegingen in Zuid- Afrika niet afkeurt. Het instituut als zodanig heeft er geen uit spraak over gedaan, omdat de Zuidafrikaanse situatie dat niet toelaat. Ds. Meyer zelf zegt evenwel in het interview dat het IKOR donderdag uitzond: 'Ik kan niets fouts zien in hulp aan mensen die in nood zijn wat onderwijs betreft, 'vat ziekte betreft, hospitalen, bejaardenhuizen, scholen, enzovoort. Ook de kerk in Zuid-Afrika doet dat Wel heeft het Christelijk Instituut de uitspraak gegeven, dat het tegen geweld is. In de eerste plaats, het strukturele geweld, het sociale geweld in de samenleving. Dit is primair geweld in Zuid-Afrika van de politie en door het leger en de wetten tegen de zwarten. Daar zijn wij tegen gekant. Maar wij zijn er ook tegen gekant om geweld te ge bruiken voor bevrijding. Verbetering Ds. Meijer ontkent dat er in Zuid- Afrika sprake zou zijn van wezenlijke veranderingen ten gunste van de zwarte bevolking. De verbetering op gebied van salarissen na de stakingen raken volgens' ds. Meyer het centrum van het leven van de zwarte mensen De voorpagina van het blad Pro Veritate van deze maand heeft deze voorplaat. Het oorspronke lijke onderschrift luidt: Sekuri- teit in Suid-Afrika? Pro Veritate is het blad van het Christelijk In stituut. niet. Hij verwacht niet dat de ban- hebben. Maar economisch en fimanci- zullen worden. 'De bantoestans zijn hoofdzakelijk geschapen met het oog op politieke onafhankelijkheid, zodat ze geen politieke rechten in het zoge naamde wit-Zuid-Afrika zullen nodig hebben. Maar economisch en financie- eel blijven ze afhankelijk van de indus trieën, in Zuid-Afrika, zodat de vesti gingen in de grensgebieden de massa werkers zal trekken uit de thuislan den in Zuid-Afrika die dan weer te ruggaan naar de thuislanden. Maar de •thuislanden zelf kunnen geen fontei nen van hoop zijn, in de zin van de woorden, dat de mens volkomen onaf hankelijk kan zijn, economisch en politiek. Ds. Meyer verwacht niet dat de thuis landen ooit een confrontatie met blank Zuid-Afrika zullen kunnen doorstaan omdat de regering in Preto ria nu reeds maatregelen heeft aange kondigd om te voorkomen dat de thuislanden te krachtig worden. Desinvestment Ds. Meyer ontkende dat het Christe lijk Instituut principieel tegen het terughalen van de beleggingen uit Zuid-Afrika is 'Ons standpunt over investeringen in het verleden was al tijd, dat, indien ze allemaal tegelijk binnen een jaar zouden terugtrekken, dat een praktische mogelijkheid zou wezen om te gebruiken om pressie uit te oefenen voor verandering. Maar tot zover heeft feitelijk niemand investe ringen onttrokken aan Zuid-Afrika. En daarom bepleiten wij op het ogen blik, heel pragmatisch, dat de mensen die wel investeringen in Zuid-Afrika hebben, tenminste eisen dat zwart en wit gelijke salarissen krijgen, en dat ze menswaardig behandeld worden, want als dit gebeurt, dan kan investe ring in Zuid-Afrika ook methode tot bevrijding zijn voor de zwarte, maar ik ben het ermee eens, dat als inves teringen alleen gaan om de handha ving van de status quo, de handha ving van de apartheid, dat de blanke altijd boven de zwarte moet gaan en de baas moet zijn en meer geld moet krijgen, automatisch omdat hij wit is, als het rassisme bevordert, dan steu nen wij ook onttrekking. Of dan steun ik persoonlijk ook onttrekking van investeringen'. MEKKA De Ahmadiyya Moslim beweging is door de conferentie van alle moslim rechtsscholen, confessies en organisaties uit de gemeenschap van de wereld-islam gestoten. Alle moslims worden gewaarschuwd niet met deze 'anti-moslimsekte' samen te werken. In een document dat tegelijkertijd in Mekka en Karatsji werd gepubliceerd wordt de Ahmadiyya-beweging een on gelovige sekte genoemd, die niets met de islam gemeen heeft. 'Wij roepen op tot een boycot van deze beweging op sociaal, cultureel en economisch gebied. Moslims mogen niet omgaan met leden van deze sekte. Wij waar schuwen tegen huwelijken tussen moslims en ahmedi's. Zij zijn, ook al beweren zij het omgekeerde, geen aanhangers van de islam.' De Ahmadiyya-sekte heeft ongeveer drie miljoen leden. Zij is in 1889 in het toenmalige Brits-Indië gesticht door Hazrat Ahmad, die in een vizi- oen aanwijzingen ontving dat Europa zou overgaan tot de islam. Er ont stond daarna een missionaire bewe ging, die er voor zorgde dat in talrij ke Europese steden (waaronder Den Haag) moskeeën kwamen. De Ahma diyya-beweging heeft grote opgang ge maakt in Afrika, waar honderden scholen en gebedshuizen zijn verre zen. Rond de moskee in Den Haag zijn zes- tot zevenhonderd leden en belangstellenden. Over de hele wereld heeft de beweging ongeveer tien mil joen aanhangers. Een net geland vliegtuig van de M.A.F. op West-Irian. Van een onzer verslaggevers GORINCHEM De stichting 'Reformatorische hulpaktie Woord en Daad' heeft haar eerste projectenlijst bekend gemaakt. Het gaat om hulp in West-Irian, India en Kenia Dc redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Israël Het artikel over Golan, in Tr.-Kw. van 29 mei is wel héél scherp gesteld ten opzichte van Israël. Het bevat zelfs een insinuatie, n.l.: 'onderhandelingen waar Israël zo lang naar zegt te hebben gehaakt'. Nu wordt dit alles wel enigszins ver zwakt door de drie artikelen over Troepenscheiding van 31 mei. In het gewraakte artikel wordt echter veel werk gemaakt van de garanties die Rusland en Amerika zullen geven. Kan Israël, dat nu vier maal voor zijn naakte bestaan, tegen een geweldige overmacht heeft moeten strijden, ver trouwen op die garanties alleen? Is het niet gedwongen de bezette gebie den vast te houden tot dat het zeker is van veilige grenzen, ook zonder die garanties? Als het ze voortijdig op geeft, ligt het weer open voor zijn vijanden. Tenslotte: men komt steeds aandragen met VN-resolutie 242. Laat mij dan mogen aanhalen wat prof. Wer- blowsky op de vergadering van 'Syna goge en Kerk' zei: Maar nog belangrijker is het feit dat deze reso lutie 242. nooit nodig geweest zou zijn, en de gebeurtenissen die er toe hebben geleid zich nooit hadden voor gedaan, als de Arabische staten een andere VN-resolutie de resolutie van 1947, die het bestaansrecht van de staat Israël bevestigde hadden aan vaard. Of je zwijgt over VN-resoluties, of je beoordeelt degenen die de reso lutie van 1947 weigerden te erkennen, vóór je over 242 spreekt'. Rotterdam J. C. van Gelderen Kerkelijke bijdragen Dit jaar moeten 880.000 gereformeer den 135 miljoen opbrengen voor hun kerk. Hiervan is 11 miljoen voor de zending en 16 miljoen voor het wereld )diakonaat samen dus 20 pro cent^ De gereformeerden geven dit jaar ook ca. 135 miljoen uit aan broodbeleg, 200 miljoen aan snoepen en roken en bijna een half miljard aan hun auto's. De kerk vraagt dus niet eens zo erg veel. Zou voor de zending en het wereld )diakonaat tesamen eigenlijk niet hetzelfde bijgedragen moeten worden als voor de eigen kerk? Dat zou wat meer in overeenstemming zijn met het gebod'. Hebt Uw naasten lief als U zelf. Het totaal der bijdragen moet dan met 80 miljoen worden verhoogd, maar na fiscale aftrek zal wat werke lijk geofferd wordt toch niet veel meer zijn dan 135 miljoen. Rotterdam A. P. de Winter GLENDALE De Amerikaanse actio 'Jezus voor de communistische we reld' van Richard Wurmbrand bp- weert dat zij een rol gespeeld heeft bij de 'bevrijding' van Chili van de regering-Allende. Gedurende het be wind van Allende zou de beweging van Wurmbrand geld voor onder grondse drukkerijen beschikbaar ge- Onmnp'plnk steld hebben. Voorts zou er een laD- dingsbaan aangelegd zijn voor vlieg tuigen die christelijke lectuur van Argentinië naar Chili brachten. 'Woord en Daad' is opgericht binnen de gereformeerde gezindte. In het eer ste nummer van een periodiek met dezelfde naam schrijft voorzitter ds. T. Lekkerkerker, hervormd predikant te Leerdam, over het waarom van deze nieuwe stichting. Het was voor tal van kerken, gemeenten en perso nen onmogelijk om met de bestaande hulpaikties mee te doen, aldus ds. Lekkerkerker. om de twee volgende redenen: 'Dergelijke akties gaan veelal uit van een onbijbelse oecumene, waarin zelfs kerkelijke organisaties samenwerken, die het verzoenende en plaatsbekle- dende lijden en stengen van Christus loochenen en een verlossing prediken op grond van eigen goede werken. Dergelijke acties zijn veelal doortrok ken van linkse ideologieën, wat soms zover kan gaan dat men guerrillabe wegingen in ontwikkelingslanden fi nancieel gaan steunen'. Vietnam (2) Als oud Vietnamdemonstrant wil ik de toegeworpen handschoen in Tr.- Kw. van 7 juni oprapen. Van 'leiding uit het Oosten' heb ik nooit iets gemerkt. Het was steeds een echt Hollandse bedoening van aktiegroepen die soms enkele of meerdere partijen meekregen. Een enkele keer was het een éénmansinitiatief (Piet Nak). Het was natuurlijk wel steeds tegen het zere been van Nixon-aanhangers als de jongste drager van een 'oorlogson derscheiding' van 'Ons Leger' (dr .L. de Jong). Tk spreek hierbij de wens uit dat de eerder bedoelde aktie groepen en-of partijen weer spoedig tot demonstratie tegen de Nixon-poli- tiek en derzelver vazallen zoals de heer Thieu in Saigon, zullen oproep en. Amsterdam D. Veenstra Dzn. Van een onzer verslaggevers WASSENAAR De minister van CRM, mr. Van Doorn, heeft gerea geerd op het verwijt van de Vereni ging 'De Nederlandse Dagbladpers', dat hij weinig tot overleg bereid is. Dat verwijt werd hem donderdag op de jaarvergadering van de NDP ge maakt door de voorzitter, mr. C. J. Houwert. Minister Van Doorn zei gisteren: 'Uit nodigingen van organisaties op het gebied van de pers om te spreken, aan te horen of te overleggen vind ik doorgaans van voldoende belang om erop in te gaan. Ik kan mij dan ook niet herinneren, dat ik een dergelijk verzoek ooit heb afgewezen, ook al wordt die indruk wel eens, zelfs re cent, gevestigd.' De minister maakte deze opmerking in een toespraak in Wassenaar ter gelegenheid van de oprichting van de stichting 'ter bevordering van het tijdscriftwezen', kortweg Stichting Studie Tijdschriftpers. De stichting, een gezamenlijk initiatief van de Ne derlandse organisatie van tijdschrif- TT i tuitgevers en de Nederlandse vereni- met Hendriks over gmg van journalisten, wil het weten schappelijk onderzoek van de tijd- /Iö nAl'dAHPplcctHn schriftpers bevorderen en coördineren QVIICCICTDIAJIJ en daarnaast cursussen, studieconfe renties en dergelijke'voor tijdschrift journalisten organiseren. Na de putsch van het Chileense leger heeft Richard Wurmbrand aan de lei der van de staatsgreep, generaal Pino chet een telegram gestuurd, waarin de putsch een voorbeeld voor andere landen genoemd wordt, die door 'dn roden onderdrukt worden'. Tegelijk riep Wurmbrand de junta er toe op de overwonnen communisten 'in lief de her op te voeden' om nieuw bloed vergieten te vermijden. BERLIJN De evangelische pers dienst meldt dat volgens de voorzitter van de beweging 'Kein anderes Evan- gelium' ds. Rudólf Baumer, op hemel vaartsdag een Europese beweging ge sticht is van belijdenisbewegingen. De reden hiervoor was volgens Bëumer de overeenstemmende beoordeling van theologische en kerkelijke vragen en de wens tot nauwere samenwerking tussen de leden van binnen- en bui tenlandse belijdenisbewegingen. 'Zodoende was het velen onmogelijk, om via dit soort kanalen de materiële nood in tal van wereldgebieden te helpen bestrijden. Maar men had er terecht ook geen vrede mee om vanwege deze bezwaren bij het leni gen van de nood aan de kant te blijven staan en, eenvoudig gezegd, het geld in de zak te houden. Men voelde: De roeping tot het lenigen van deze nood ligt er, ook voor ons, en hoe kunnen w ij op een verant woorde wijze deze roeping vervullen? Vanuit deze situatie is nu de stichting 'Reformatorische Hulpaktie Woord en Daad' ontstaan', aldus ds. Lekkerker ker. 'Woord en Daad' wal om te beginnen geld bijeen brengen voor een vlieg tuig van de Mission Aviation Fellow ship (MAF) op West-Irian, die uitbrei ding van een school in Kenia en een aantal projecten in India. Hiermee is samen een kwart miljoen gemoeid. De MAF is een evangelische lucht vaartorganisatie ten behoeve van zen delingen op eenzame posten, die vrij wel onbereikbaar zijn met andere middelen van vervoer. De MAF heeft over heel de wereld 75 vliegtuigen, waarvan 11 op West-Irian. De zending A nvM uuf Van een verslaggever Vietnam (3) De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe iike Pers Directie. Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. De heer Geuze uit Scherpenzeel be toogt (Tr./Kw. 7 juni) dat Vietnam- demonstranten zich niet door mense lijkheid. maar door communistenlief de lieten leiden. Immers, de demon straties hielden od toen de Amerika nen verdwenen. Het komt mij voor dat hij gebrekkig heeft gedacht en zich onvoldoende heeft laten voorlichten. In de eerste plaats: de Amerikanen zijn niet weg; het leeuwendeel van 't oorlogstuig, incluis bommenwerpers en raketten, wordt het Thieubewind nog altijd geleverd door de V.S. onschuldige burgers blijven de slachtoffers. Ten tweede: waarom organiseert Moskou geen demonstraties meer ten gunste van zijn vrienden in Saigon, al zijn de Amerikanen (deels) vertrokken? Zijn ze in Moskou dan alleen maar anti-Amerikaans en niet pro-commu nistisch? Ten derde: is de heer Gevre wel zo zeker dat er niet eerdaags weer demonstraties zullen plaatsvin den, nu bijv. tegen de club van Lon Nol, doe de wettige regering van Siha nouk en 't volk van Cambodja met (Amerikaanse) wapens hindert? Ten vierde: weet de heer Gevre niet dat er wel degelijk een pro-Koerden-actie is geweest en dat daar ook oud-Vietnam- deinnnstranten bij betrokken waren? Scheveningen L. van Oyen BERGEN OP ZOOM Bij een in- braak in een radio en televisiezaak in Betgen op Zoom hebben onbekenden in de nacht van zondag op maandag voor ruim 40.000 gulden aan radio- en tv-apparatuur gestolen. De politie heeft de gehele buit gisterenmiddag in een oud schuurtje even buiten de stad aangetroffen. De daders zijn nog voortvluchtig. Ter voorbereiding heeft een werk groep de behoefte aan voortgaande scholing van tijdschriftenjournalisten onderzocht. De uitkomsten van dat onderzoek zullen ertoe leiden, dat die scholing door de nieuwe Stichting ter hand zal worden genomen. In het stichtingsbestuur zitten naast vertegenwoordigers van tijdschriftuit gevers en tijdschriftjournalisten ook twee afgevaardigden van het Interaca demiaal overleg communicatie weten schap. UTRECHT De samenwerkende bonden van overheidspwrsoneel zullen vrijdag een nieuw gesprek hebben met staatssecretaris Hendriks van volksgezondheid over de personeels stop in de ziekenhuizen. Daarbij wil len de bonden nogmaals aandringen op intrekking van deze maatregel. De resultaten van het gesprek vrijdag willen de bonden op 20 juni ter tafel brengen, als de organisaties die achter de zaterdag in Utrecht gehouden gro te landelijke manifestatie tegen de personeelsstop stonden, zich opnieuw beracen over acties. DEN HAAG Gisteren is op 65- jarige leeftijd overleden ds. W. A. Lazonder, secretaris van de hervorm de raad voor de eredienst. Ds. Lazonder is vooral bekend gewor den door zijn vele werk voor de totstandkoming van het Liedboek voor de kerken. Hij was voorzitter van de interkerkelijke commissie voor de gezangen. Vorig jaar werd hem emeritaat verleend, maar het lag in de bedoeling, dat hij nog tot 1 sep- tembei van dit jaar secretaris van de raad voor de eredienst zou blijven, waarna ds. Lazonder een benoeming tot bijstand in het pastoraat in Groe- nekan op zich had willen nemen. Tevoren was hij predikant te West maas, Nieuw-Vennep en te Den Haag. De begrafenis is donderdagmiddag in familiekring, na een rouwdienst om half een in de Kloosterkerk in Den Haag. Het zo idealistisch begonnen oecume nisch experiment Bijlmermeer is mis lukt. Per 1 juli trekt de hervormde kerk zich terug uit het 'evangelisch verband', waarin ze samen met luthe ranen, remonstranten, doopsgezinden en de evangelische broedergemeente één oecumenische open kerk trachtte te vormen, in Tenminste maakt de consulent van de hervormde wijkker- keraad, ds. J. C. Greive, de balans op: 'De grondfout zie ik schuilen in de opzet van dit Samenwerkings Verband. Je kunt niet historie-loos te werk gaan en menen zelf in zo'nunieke situatie te verkeren, dat gehéél nieu we strukturen mogelijk zijn. De opzet in de Bijlmer heeft te weinig gere kend inet de konkrete nederlandse kerkelijke verhoudingen en historie. Er wonen en vestigen zich in de Bijlmer heel gewone nederluiders van elders die (juist in deze rampzalige betonstad zonder hart) menselijk kon- takt verwachten en erbij willen ho ren, zich ervoor niet wensen te scha men dét ze bij een zichtbare Luther se, Doopsgezinde, (of wat voor ge loofsgemeenschap ook) willen horen. Jan Filius In de Bijlmer is m.i. de centrale plaats en stimulerende funktie van de Eredienst niet onderkend en de nood zaak van persoonlijke trouwe kerk gang en bagatelle behandeld. Te laat poogt men dat nu te corrigeren. De geref. partner heeft dit wèl nagestreefd ten koste v. vreselijke zware financiële offers, zij heeft nu een stijlvolle eigen liturgische- en werkruimte, waar de RK parochie zich reeds tijdelijk heeft ingehuurd ook het Evangelisch Ver band op hoogtijdagen (Pasen bijv.) gebruik m?akt zolang de gezamenlijk geplande (huur)ruimten voor E.V. en RK niet gerealiseerd zijn'. En nog een citaat van ds. Greive: 'Is het aanvaardbaar een 'gemeente vergadering' waarvan ook niet-kerk- gebonden-christenen deel uitmaken, als grondvlak van de Gemeente te laten funktioneren? In principe kun nen ook niet-gedoopten meebeslissen in de Bijlmer over zaken belijden, eredienst, pastoralia, diaconalia, cate chese en wat dies meer zij. Want tot 'gemeentelid' van het E.V. worden ook gerekend diegenen die niet tot een bepaalde kerk, kerkelijke vereni ging of kerkelijk genootschap gere kend wensen te worden, woonachtig zijn in de Bijlmer en te kennen geven lid van het E.V. van kerken te willen worden. Persoonlijk acht ik dit onaan vaardbaar omdat hier in het geding is: wai IS dan die gemeente van Jezus Christus? Daarover i. tussen de part ners van het E.V. in de Bijlmer niet doorgepraat bij de opzet noch daarna. Wie zo oecumene bedrijft neemt zijn partners m.i. niet serieus, zo word je noch gave noch opgave voor elkaar*. In het hervormd Zendingsblad vraagt Jan Filius aandacht voor het vergeten Mississippi delta pastoraat: De burgerrechtsbeweging is verslapt en zonder leiding, er is geen eenheid meer onder de negerorganisaties, het Amerikaanse publiek is moe van in flatie, Vietnam en Watergate en wil geen verdere kopzorgen. De Ameri kaanse kerken hebben nauwelijks ge noeg geld om hun zendingsarbeiders te betalen en moeten aan alle kanten bezuinigen (de inkomsten zijn met 30- 2 vam onder andere de gereformeerde kerken (vrijgemaakt) en de gerefor meerde gemeenten op West-Irian zou zonder deze vliegtuigen niet mogelijk zijn. India In India wordt steun verleend aan het Good Samaritan Project, dat geleid wordt door enkele docenten van de universiteit van Trivandrum in Kera la. Het gaat hier om het opzetten van een zuivel demonstratie- en proefcen trum, een pluimveebedrijf en een kleuterschool. Verder staan hier op het program een aantal projecten van de Wesleyan Methodist Church, te weten een weeshuis, een retraitehuis en een dam voor irrigatie. In Kenia tenslotte staat men dn contact met Jamny van der Klis, afkomstig uit Oudewater, die sinds 1970 dn dienst van de Africa Inland Mission werkt in Turkana. Ten behoeve van Woord en Daad is ook een boekje verschenen van ds. H. J. Hegger, 'India, land van tranen'. Het bevat notities van de reis, die ds. Hegger vorig jaar naar India maakte om te onderzoeken, hoe daar het best hulp verleend kan worden. Hij schenkt vooral aandacht aan de moei lijke omstandigheden van r.k. pries ters en leken, die hun kerk in gewe tensnood verlaten hebben, en aan de positie van de kleine protestantse ker ken, die buiten de oecumenische be weging staan. Dit boekje met veel foto's kost ƒ9,50, waarvan zes gulden ten goede komt aan het 'hulpwerk, Het adres van de stichting Woord en Daad is postbus 115, Velp. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het hoofdbestuur en de raad van advies van de vereni ging van verontrusten in de gerefor meerde kerken 'Schrift en Getuigenis' vergaderen woensdagavond en zullen dan hun standpunt bepalen na de beslissing van de synode met betrek king tot dr. H. Wiersinga. De voorzitter van Schrift en Getuige nis, ds. W. C. van den Brink te Nieuw-Loosdrecht, zei ons in een eer ste reactie, ontzaglijk teleurgesteld te zijn. De synode zou volgens hem eer lijk dienen te zeggen: wij willen niet langer reformatorische kerk zijn, maar modaliteteitenkerk worden, net als de hervormde kerk. Dr. E. Mpsselink, die als hoofdredac teur van het blad Waarheid en Een heid een belangrijk deel van de syno de discussie bijwoonde, betreurde het, dat bij alle discussies de bijbel dicht bleef. Daarom had hij de hele synode vergadering doodvermoeiend gevon den. Omdat de bijbel dicht bleef, kwam ook de verkeerde exegese van dr. Wiersinga niet aan het licht, aldus dr. Masselink. Dr. Wiersinga doet tekort aan het hart van het evangelie. Daardoor wordt de kerk beroofd van haar enige kracht en rijkdom, zo meende de Rotterdamse predikant. BARNABAS Vandaag is het de dag van Barnabas. Mijn 'Journal des Saints', afkomstig uit Avignon (helaas zonder jaar) heeft een kleine houtsnede met de metgezel van de apostel Paulus tegen de achtergrond van iets dat misschien wel de tempel moet voorstellen, hoe wel 't meer op de Kaaba lijkt. Mijn kalender weet ook te melden, dat hij de kerk van Milaan gesticht heeft. Het zij zo, of het zij niet zo, maar Barnabas neemt bij mij een belangrij ke plaats in. Lukas vermeldt hem 't eerst als een soort illustratie hoe die eerste gemeente aan gemeenschappe lijk eigendom deed. Hij verkocht de akker die hij had en legde de op brengst daarvan voor de voeten van de apostelen Lukas deelt bovendien mee wie hij eigenlijk was. Hij heette Jozef, was een leviet, kwam van Cyprus en bezat een akker, "tls niet moeilijk om in die mededelingen een aantal plezierige zekerheden voor een mens te herkennen. Toch doet hij. min of meer afstand van die voor rechten als hij de tienden waarvan hij als Leviet leven mag zo genereus aabiedt in de diakonale kas van de eerste gemeente. We komen hem nog meer tegen. Als later de bekeerde Paulus in Jeruzalem met z'n ziel onder z'n arm loopt omdat geen apos tel naar hem omkijkt, dan is het Barnabas die z'n arm om hem heen slaat en zegt: ga maar met mij mee. Als Markus, na onenigheid met Pau lus, niet weet hoe hij zich verder dienstbaar moet maken, dan is het weer Barnabas die zich over hem ontfermt. Goed, het is ook Barnabas van wie Paulus vertelt dat hij op een bepaald ogenblik door de drijvers on der de joden-christenen ingepakt wordt, maar er staat dan toch maar van hem dat hij een goed man was en vol van de heilige Geest. Dat zijn allemaal dingen die mij aan Barnabas binden. Geen heilige in de zin van onthecht en volmaakt, maar wel een echte volgeling. Een echte voorgan ger. Om eens aan hem te denken en in het vervuld zijn met de Heilige te zien welke mogelijkheden er liggeq n in het vervuld zijn met de Heilige Geest. K0 pla 35 pet. gedaald!) en de Wereldraad, de oudste sponsor van het Mississippi- Delta-project, voert een hink-stap- sprong-beleid wel beginnen, maar nooit afmaken. Drie jaar lang was het Delta-project lievelingskind van Genè- ve, nu is het Frelimo wat is het 't volgend jaar? Dus is het personeel ingekrompen, het werk stagneert'. ZONDER SCHROOM Tenslotte dit citaat van ds. P. H. G. C. Kok, de president van de evange lisch lutherse kerk in het blad van deze kerk ELK: 'Geen zinnig mens wordt aangetrok ken tot dat groepje angstige en zorge lijke gelovertjes, die als boekhouder- tjes de kerkgangers tellen tot dat groepje sombere toekomstkijkers en dat nog wel onder het zingen van Lof zij de Heer. Luther bedoelde met zijn woorden: de kerk is een lijdende kerk beslist niet: een zeurende kerk, twijfelend .aan eigen recht van be staan. Van hem hebben we andere dingen'geleerd: de schepping is goed, God vond het goed in het lichaam onder ons te wonen: daarmee is een glans gekomen over alles wat leeft: de mens, maar vooral ook het dier en de plant. Het impliceert de dringende opgave te redden en te bewaren alles wat leeft. Hij heeft ons tegelijkertijd geleerd uit te zien naar de nieuwe hemel en aarde, het perspectief, het nog niet van alles wat we doen, zodat elke gefrustreerdheid door het besef van onzf1 menselijkheid wordt wegge nomen wij blijven onnutte dienstknechten. Genoeg dukt me om zonder schroom verder te gaan'. Beroepen te Delft en zoene (Gld.): W. G. J. v. d. Sluys te Moerkapelle, die bedankte voor Zetten-Andelst en Kat:4 wijk aan Zee en Vlaardingen. Bedankt voor Leiden: J. L. W. Kop- v penhol te Huizen: voor Nuhspeet: S.'< v. d. Oever te Willemstad: voor Capel-. Ie a. d. IJssel: W. A. B. Hagdn te Zwolle. Benoemd tot bijstand in het past. te Sirjansland: W.mL. Tukker, a.s. em. pred. te Groot-Ammers, die deze be noeming heeft aangenomen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Eindhoven: J. van Mulii- gen te Rotterdam-Z. GEREF. GEMEENTEN Intrede op 12 juni te Dordrecht: C. Harinck uit Franklin Lakes (VS) Beroepen te Emmeloord, Gouda, Oud dorp, Rotterdam-Alexanderpolder en Waarde: A. Moerkerken, kand. te Rot terdam. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Aangenomen naar Oude-Pekela: L. v. v. d. Molen, sr. te Leeuwarden. Beroepen: te Heerde, H. R. Timmer man te Oldebroek, die dit beroep heeft aangenomen. GEREF. KERKEN Beroepen te Zuidwolde (Dr.): drs. C. W. Thijs te Amsterdam. Geef mij maar 'n hond uitgegeven bij Scheltens Giltay, Den Haag 22.50. Als een boek 'Geef mij maar 'n hond' is genoemd, is de belangrijkste figuur toch zeker een hond, zou je denken. Niet doen. De hoofdrol in dit boek w'ordt gespeeld door 'mij' P. C. Kool hoven, een rijksvoorlichtingsambte naar, die zijn vrije tijd vult met allerhande weinig ambtelijke bezighe den als het schrijven van dit boek en 'dierenkwartieren' voor de radio vol- praten. De niet altijd onbelangrijke bijrollen in het boek zijn weggelegd voor de honden, de poezen en de papegaai, zijn huisdieren, die een fors deel van zijn vrije tijd in beslag nemen. Vooral de honden, waarmee hij zijn dagelijkse ommetjes maakt (en meestal niet andersom). Uit die wandelingen zijn de meeste verhalen geboren, want zo gauw je met een hond op straat loopt, blijkt er plotse ling een hoop te beleven en te bepra ten met anderen die daar ook met hun hond lopen, (dat er zoveel spon tane contacten ontstaan, is voor som mige zich eenzaam voelende mensen altijd al aanleiding geweest om een hond te nemen). Wereldschokkende dingen gebeuren er niet en hier en daar zal de dier- loze lezer de verhalen wel eens over dreven vinden, maar echte dierenlief hebbers weten wel beter. Die hebben de beestachtige belevenissen mis schien zelfs al eerder gelezen, want P. C. Koolhoven heeft ze al eens in het blad 'De hondenwereld' gepubliceerd. Alleen stonden daar de (74) leuke tekeningen van Oto Milo niet bij. LS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2