Grote belangstelling voor synodaal debat Kwestie-Wiersinga in behandeling lIlSlllSllI De kerk: ark des behouds of proef polder? Vandaag Trouw Kwartet Veertig jaar 'Open Deur' Voorlopig geen algemeen 'Lied van de week' meer Waarom hervormd e vrouwen wel en de mannen niet? GEHANDICAPT? OF NIET? De Hunneschans Katholieken 'iets minder bekend' met anticonceptiva David de Beer met Nederlands paspoort Zuid-Afrika uit Nieuwe boeken TROUW/XWARTET VRUQAG 7 TONI 1974 KERK T2/K2 Van een onzer verslaggevers LLWTERiEPS De gereformeerde synode heeft gisteren uitvoerig gediscussieerd over de visie van de Amsterdamse studentenpredikant dr. Wiersinga op de leer der verzoening, naar aanleiding van daartegen ingebrachte bezwaarschriften. Er bestond ook grote publieke be- langstelling voor het debat. De synode had naast het deputaten- rapport (over de inhoud waarvan we gisteren bericht hebben) te maken met een meerderheids- en een min derheidsrapport uit de commissie. Een minderheid van drie commissiele den (drs. W. H. Melles, prof. dr. G. E. Meuleman en mevrouw C. A. van der Sijs-Meulink) had zich helemaal aangesloten bij het deputatenrapport, dat enerzijds de belijdenis van de verzoening overeind houdt, maar an derzijds dr. Wiersinga's positie onaan getast wil laten. De andere acht commissieleden waren het met de conclusies van deputaten niet eens. Hun rapporteurs waren ds. C. Mak en ds. P. Schravendeel. Zij willen, dat de synode uitspreekt, dat zij de verzoeningsleer van dr. Wier singa, voorzover die geen vertolking biedt van het evangelie aangaande de Christus, die in onze plaats het ge richt van God gedragen heeft, een ernstige verkorting acht van het evan gelie. Opnieuw Zij willen verder, dat de synode op nieuw deputaten benoemt voor nader gesprek met dr Wiersinga en dat zij hem intussen vraagt, dat hij zich in al zijn arbeid als dienaar des Woords zal houden aan het belijden van de kerk inzake de verzoening. 'Het meet voor hem van grote beteke nis zijn, dat voor de kerk, waarin hij dient, het door hem bestreden punt tot het hart van het evangelie blijft behoren. Hij zal willen aanvaarden, dat de kerk niet wordt bewogen door starre hardnekkigheid, wanneer zij vasthoudt aan dit belijden', aldus de commissdemeerderheid, die meent, dat deputaten te snel concluderen van geloofsverbondenheid (die zij ook er kent) naar kerkelijke en ambtelijke gemeenschap. Onvoldoende Volgens de commissiemeerderheid doen deputaten en dr. Wiersinga on voldoende recht aan de belijdenisge schriften. Terech tvraagt dr. Wiersin ga alle aandacht voor het effect van de verzoening, maar de strijd voor een effectieve verzoening kan niet alleen evengoed, maar zelfs beter wor den gevoerd vanuit de confessie. Juist de klassieke verzoeningsleer houdt de blijvende verantwoordelijkheid van de mens beter staande. Juist het spreken over de Middelaar, die tot in het gericht voor ons instaat, onderstreept blijvend de ernst van onze situatie en bevestigt onze verantwoordelijkheid tegenover God, aldus het meerder heidsrapport. De commissieminderheid sprak in haar nota de vrees uit, dat het aan vaarden van de voorstellen van dp meerderheid zou kunnen leiden tot een traditioneel leertuchtproces, wat zij een ramp voor de kerk zou vinden. Eerste ronde Maar liefst 24 sprekers meldden zich voor de eerste ronde. Ds. I. de Jong, Maastricht, bestreed de voorstellen van het meerderheidsrapport, vooral de vraag aan dr. Wiersinga, dat hij zal te houden aan het belijden van de De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname In deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Kernenergie Zoals de 'commentaar'schrijver over de ontplofte nylonfabriek in Engeland doet, lijkt me van wezenlijkheidszin getuigen ervan uit te gaan dat er bij gevaarlijke processen ooit eens iets mis kan (en zeker zal!) gaan. Dit geldt ook voor de kernsplitsing, een uiterst riskant proces dat gemakkelijk uit de hand loopt zodat a.h.w. een kernexplosie plaatsvindt. De 'commen taar'schrijver suggereert dat het opstellen van een rampenplan een voldoende antwoord is op een derge lijk gevaar. Maar wat een goede oplos sing is voor een chemische industrie hoeft dat nog niet te zijn voor een kernenergiecentrale! Waar de produk- tie van nylon uit onze smenleving niet meer weg te denken valt, is de kernenergie dat gelukkig wel. In de komende debatten over ''ernenergie zal hopelijk blijken dat de kamerle den zich niet laten 'inpakken' door de geruststellende woorden van de des kundigen; en een krachtig 'neen' tegen kernenergie zullen laten horen. Groningen Rolf Soer Duidelijkheid Het is zaak de wacht te blijven be trekken bij die partijen die nog düi- delijk de christelijke beginselen trachten te praktiseren. Duidelijkheid slaat aan. Zoals bijv. in Domburg en Zierikzee om maar twee Zeuwse De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe'.ljke Pers Directie; Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. DEN HAAG Op 21 juni ls het veertig jaar geleden dat 'De Open Deur" voor het eerst ver scheen als plaatselijk evangeli satieblaadje van Deventer. Al spoedig werd het een landelijk weekblad, dat in de oorlog we gens papierschaarste veertien daags uitkwam. In 1948 nam het instituut 'Kerk en Wereld' de verantwoordelijk heid voor het blad over en kwam het onder hoofdredactie van ds. G. P. Klijn. Na dien viel de eindredactie toe aan Jac. Roos. Met ingang van septem ber 1972 werd 'Open Deuri, de sinds mei 1970 verkorte naam voor het uit fusie ontstane evan gelisatie-periodiek 'De Open Deur/Onderweg', een maand blad. In de zestiger jaren is de basis van het blad verbreed: de redactie wordt nu gevormd door leden van de gereformeerde, hervormde, lutherse en rooms- katholieke kerk. Ruim vierhon derd groepen met vijf zesdui zend vrijwilligers verspreiden op vele wijzen maandelijks het blad, dat meestal een bepaald thema draagt. Het werk rondom het blad be staat uit: vrijwilligers- en ge- sprekskringen, Open Deur-dien sten, de actie Handje Hulp, die aandacht schenkt aan zieken en eenzamen en kerst- en paasac- ties. PROF. DR. K. J. POPMA UTRECHT Prof. dr. K. J. Popma verzoekt ons mee te delen dat hij niet niet een kleine twintig jaar, zoals in ons blad van dinsdag stond, maar zesentwintig jaar de calvinistische wijsbegeerte gedoceerd heeft. plaatsen te noemen waar een pro- testants-christelijke-federatie werd ge vormd tussen AR, CHU, en SGP. Een federatie met duidelijke, bijbelse grondslag, zonder verdoezeling van de grenzen! Het resultaat tijdens de jong ste verkiezingen was: in Domburg winst voor de PCF en in Zierikzee volledige consolidatie. KVP in de laat ste plaats achteruit en één zetel ver lies. Waren we in CDA-verband mee gegaan dan was dit er niet uitgeko men. Laat de ARP een duidelijke (reformatorische) partij blijven, graag samenwerking zoeken met de CHU en .'j mogelijk met SGP zoals in onze provincie mogelijk blijkt! Samengaan in CDA-verband in verlies aan duide lijkheid en vervaging der grenzen. Die kant moeten we niet verder op! Zierikzee P. G. Rotte, voorz. ARP Zierikzee Vietnam Zoals U in de dagbladen hebt gelezen de afgelopen weken, zijn er na de wapenstilstand tot heden toe meer doden gevallen dan toen de zogenaam de Amerikaanse barbaren met hun troepenmacht aanwezig waren. Niet één Vietnamdemonstrant doet nu zijn mond nog open, wanneer er weer raketten afgevuurd worden op on schuldige burgers. Hieruit blijkt dat zij behoren bij de grote niet na denkende massa, die als een horde achter elke demonstratie aanloopt, die vanuit het oosten geleid wordt. En nog een vraag waarom demonstreert U nu niet voor de - Koerden? Die ook uitgemoord worden door de Iraakse luchtmacht? Maar dan moeten er raambiljetten gedrukt worden, met vliegtuigen die bommen laten vallen, met sikkel en een hamer als embleem op de romp en dat is dan wel pijnlijk, want zo'n aktie wordt niet vanuit het oosten gedirigeerd. Scherpenzeel W. Gevre Prof. dr. G. C. Berkhouwer kerk. Het meerderheidsrapport gaat uit van de gedachte dat het met de onduidelijkheid van de belijdenis nog al meevalt. De synodale verklaring over de verzoening van oktober '71, die ook door dr. Wiersinga is onder schreven, is volgens ds De Jong vol doende. Op die lijn moeten deputaten verder praten. Ds. W. Feenstra, Leek, wees erop dat ook deputaten spreken van een ingrij pend verschil van inzicht inzake het plaatsbekledend werk van Christus. Het gaat om 'onze enige troost in leven en sterven', om het 'Christus droeg de vloek voor mij', het enige fundament van onze zaligheid. De synode mag niet toelaten dat dit de gemeente onthouden wordt. Een bom Ouderling R. Huizinga, Woldendorp, zei dat dr Wiersinga een bom legt onder het gereformeerd belijden door niet te aanvaarden dat Christus voor ons de straf gedragen heeft. Hij vrees de dat het volgen van de minder heidsnota het binnenhalen van volle dige leervrijheid zou betekenen. Dr. B. Wentsel uit Den Haag wilde de vraag aan dr. Wiersinga zoals het meerderheidsrapport voorstelt aan scherpen: dat dr. Wirsinga belooft zich te houden aan het belijden van de kerk inzake de verzoening 'name lijk dat Jezus als het Lam Gods onze zonde in Gods gericht gedragen heeft'. Ook wilde hij vastgelegd zien dat dr. Wiersinga binnen drie maanden aan de synode zou dienen te antwoorden. Als we dr. Wiersinga tolereren, dan kunnen we ook kandidaten niet weren met deze visie op de verzoening. Onmisbaar Prof. dr. J. Verkuyl, Amsterdam, stel de voorop dat het plaatsvervangend lijden van Christus voor hem een onopgeefbaar element van de bijbelse boodschap is. Maar dr. Wiersinga heeft ons ingescherpt dat er geen deelname aan Christus' verzoenend werk moge lijk is zonder deelname in zijn dienst der verzoening. Dat element is in het verleden teveel verwaarloosd en toen heeft ook niemand gevraagd om een leertuchtproces. Daarom vroeg prof. Verkuyl: geef dr. Wiersinga de ruim te, zijn denken is nog in beweging, en laat het gesprek met hem voortgezet worden. Diaken M. van den Heuvel, Kamperei land, benadrukte dat de tucht niet meer gehandhaafd kan worden zoals dat vroeger gebeurde, daar zijn teveel brekken meegemaakt Hij pleitte voor voortzetting van het gesprek. Prediking soort zaken in de toekomst moet aan pakken. Ketters Gesteld dat dr. Wiersinga een ketter is, vervolgde prof. Rothuizen dan is het nog zo dat wij wel eindeloos de dialoog voortzetten met de ketters van het racisme, zelfs de zwarte chris tenen hebben daar nog nooit een termijn gesteld van drie maanden. Ik vind de ketterij van dr. Wiersinga niet erg, aldus prof. Rothuizen, en wij hebben hem hard nodig. Aan ons om te bewijzen dat de klassieke verzoe ningsleer niet destructief is en dan wel graag binnen drie maanden. Ds. S. de Vries, Bennekom, zag per spectieven cm wat hij een kortslui ting noemde op te heffen door verder gesprek Ouderling M. Kraan, Kollem, en ouderling N. J. de Koning, Apel doorn, deden een dringend beroep op de aanwezige dr. Wiersinga om 'het verlossende woord' te spreken en zijn opvatting te laten varen. Diepste dingen Prof. dr. J. van den Berg, Amster dam, wees erop, dat het gaat om d diepste dingen van het geloof, naar we aarzelend tasten en die we toch vol vreugde ervaren. En daarom hui verde hij, als er zo vlot in een synode gepraat wordt, alsof het allemaal zo zeker zou zijn. De vragen die dr. Wiersinga stelt, werden gesteld van uit het hart van de kerk en van het evangelie. Dan moeten wij er samen mee bezig zijn, biddende om meer licht en zicht op de werkelijkheid van Christus en zijn heil. Zó moeten wij met elkaar omgaan, anders zijn wij geen kerk meer, maar een secte. Prof. Van den Berg waarschuwde de synode de Heilige Geest niet voor de voeten te lopen door de discussie die nog maar amper is begonnen, dicht te slaan. 'Als wij de korte, schijnbaar zo makkelijke weg gaan, dan vervreem den wij van de velen die het allemaal zo duidelijk niet meer zien. maar vvel bij de Heer willen blijven', aldus de hoogleraar, die benadrukte, dat hij hierbij niet dacht aan randfiguren. Prof. dr. K. Runla, Kampen, betoogde dat het maar niet om een stukje theorie gaat maar om de prediking van de kerk. Daarmee hangt de vraag samen wat voor kerk zullen we zijn in de toekomst? Evenals dr. Wentsel wilde hij de voorstellen van meerder heidsrapport nog wat aanscherpen. Volstaan met de synodale verklaring van 1971 kan z.i. niet daar deze onbe doeld toch dubbelzinnig is gebleken. Aan voortzetting van het gesprek had prof. Runia geen behoefte. Ds. J. L. van Apeldoorn, Bilthoven, stelde zich achter deputaten. De ver zoening is uiteindelijk toch een mysterie en mag niet het sjibbolet van rechtzinnigheid worden. Prof. G. Th. Rothuizen, Kampen, sloot zich daarbij aan; hij noemde de aan pak van deputaten een schoolvoor beeld van verzoening en hoe ze dit Prof. dr. K. Runia maar aan mensen in het midden van de kerk met liefde voor de kerk, maar die het leertuchtproces niet meer kunnen meemaken. Prof. dr. D. Nauta, Amsterdam, vond het onjuist dat in deze discussie de vrees voor een tuchtproces naar voren wordt gebracht. Dan moet men een heel deel van de kerkorde schrappen. Dr. Wiersinga wijkt af va de leer van de kerk.Zljn standpunt wordt door zeer weinigen gedeeld. Natuurlijk kan iemand op zijn eentje wel gelijk UTRECHT Op zondag 9 juni komt een einde aan de lijst van 'liederen' van de week' uit het 'Liedboek voor de kerken', die vorig jaar ter intro ductie is opgesteld. Een voortzetting is niet voor het najaar te verwachten. Zoals in augustus 1973 aangekondigd zou deze reeks liederen de periode van zondag 7 oktober 1973 tot zondag 9 juni omvatten. Een jaar na het verschijnen van het interkerkelijk Liedboek bestaat er nog steeds be hoefte aan de steun van een landelijk 'lied van de week'. Er wordt overwo gen ingaande oktober 1974 de serie voort te zetten met een nieuwe inter kerkelijke lijst met 'liederen van de week'. Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Waarom is er voor hervormde vrouwen een aparte commissie nodig? Moe ten mannelijke gemeenteleden ook niet tot mondige leden van de kerk geactiveerd worden? Het antwoord op deze vraag staat in de pas verschenen 'Handleiding voor plaatselijke HVD-commissies' (HVD is: her vormde vrouwendienst), die voor een gulden te krijgen is bij de Centrale voor vormings- werk/HVD, De Horst 5 te Drie bergen. Op bovengenoemde vraag wordt o.m. geantwoord: 'In het algemeen kan men zeg gen, dat de kerken, gemeten naar de bezetting van hun be stuur en van hun verantwoorde lijke functies (synodes, meerde re vergaderingen; predikant, ou derling, diaken, priester, bis schop) mannenkerken zijn. De interpretatie van: 'de vrouw zwijge in de gemeente' heeft er tot in deze eeuw toe geleid, dat vrouwen uit verantwoordelijke functies geweerd werden. Toen de eerste landelijke H.V.D.-com- missie werd ingesteld waren er nog geen vrouwen in het ambt en waren er praktisch geen vrouwelijke gemeenteleden, voor zover het om verantwoor delijke functies ging, betrokken bij bv. de diakonale arbeid van de kerk of bij het overleg dat overal op gang kwam over de plaats en functie van de kerk In de na-oorlogse maatschappij. Nu bijna 25 jaar later is er al heel wat veranderd. Vrouwen staan in het ambt, veel vrou wen zijn kerkelijke medewer- Ik wou dat er in de bijbel stond dat de vrouw in HUIS moet zwijgen kers geworden. Dat betekent niet dat het vrouwelijk gemeen telid werkelijk overal al voor vol wordt aangezien. Zolang kerkelijke colleges het niet van zelfsprekend vinden, dat vrou wen in veel grotere getale dan nu het geval ls naar meerdere vergaderingen, laat staan de ge nerale synode worden afgevaar digd; zolang in sommige ge meenten de functie van de vrouw uitsluitend als een dienstbare wordt verstaan (kof fie, zetten als de mannen pra ten b.v.; hand- en spandiensten verrichten voor diaken, ouder ling of predikant) blijft de Her vormde Vrouwen Dienst een zinvolle zaak'. hebben, maar men mag een sterk beroep op hem doen om zijn mening te wijzigen. Het is onze roeping als ambtsdragers, ons te houden aan de leer van de kerk en niet persoonlijke gedachten in ons werk uit te dragen, willen wij belijdende kerk blijven, aldus prof. Nauta. Prof. dr. A. G. Honing, Kampen, con stateerde dat naarmate het gesprek vorderde, dr. Wiersinga al van stap tot stap dichterbij is gekomen. Er blijkt dan een grote mate van over eenstemming. Men kan discussiëren over de grenzen van de kerk, maar het deputatenrapport maakt duidelijk, dat de synode zich met betrekking tot dr. Wiersinga geen zorgen hoeft te maken, waar de grenzen liggen Niet verder? Mevrouw drs. G. J. Lassing-Ridderbos, Oostzaan, betreurde het, dat de com missie niet met dr. Wiersinga zelf gesproken had. 'Wij zijn het volk van God onderweg. De voorstellen van het meerderheidsrapport zetten het volk stil', zei zij. De putaten spreken al een duidelijk oordeel uit, waar zij het belijden van de kerk accentueren. Mo gen zij dan op die basis niet fverder gaan? Prof. dr. G. C. Berkouwer, Amster dam, zei, dat men al een heel eind verder zou zijn als men het eens zou zijn over de duidelijkheid van het belijden inzake de verzoening. De problematiek die de synode nu bezig houdt, is niet pas door dr. Wiersinga aan de erde gesteld. Jaren eerder hadden onverdacht gereformerede the ologen al vragen inzake de vormge ving van de belijdenisgeschriften ont dekt. Zoals betereffende het tegen elkaar uitspelen van Gods gerechtig heid en zijn barmhartigheid en de gdachten van een transactie die op Golgotha zou hebben plaats gehad. Nu hebben we alle kans verder te komen in het gesprek met elkaar. Laten wij die kans benutten. Kritiek Prof. dr. J. Plomp. Kampen, had ster ke kritiek op de deputatenvoorstellen, omdat zij in feite de visie van dr. Wiersinga vrijgeven. En als hij deze vrijheid krijgt, kan men het znderen niet ontzeggen. Dat veranderen de gereformeerde kerken ingrijpend van karakter, want dan blijven zij geen kerk die eenstemmingheid nastreeft in het belijden. Prof. Plomp citeerde de kerkorde, dat een kerkeraad geen besluiten mag nemen die het karakter van de kerk veranderen zonder de gemeente te raadplegen. Naar analo gie daarvan betoogde hij, dat de syno de niet het recht heeft, nu een be sluit te nemen in de geest van depu taten, zonder eerst het grondvlak ge raadpleegd te hebben. Dr. H. B. Weijland, Arnhem, vroeg, hce dr. Wiersinga zelf het verschil taxeert Ziet hij wat hij stelt, als zo wezenlijk, dat hij het joste wat kost overeind wil houden? Als de tegen stelling zo diep is, waarom vraagt hij dan van de synode tolerantie? En als het voor hem niet wezenlijk is, mag hij dan zijn visie zover drijven, dat hij zijn broeders in gewetensconflict brengt? Dr. Weijland onderstelde, dat velen zich laten leiden door vrees voor een leertuchtproces. Dan moet dat ook eerlijk in het synodebeleid gezet worden. Het gaat maar niet om wat dr. Wiersinga positief leert, maar om wat hij bestrijdt Aan dat bestrij den mogen wij geen ruimte geven, aldus deze spreker. Tot zover uit de discussie die tot gisteravond laat werd voortgezet ontmoetingsweken voor gehandicapten en niet gehandicapten. 29 JUNI 6 JULI Vormingscentrum Uddel (Veluwe). Telefoon 05770—1441. Van een onzer verslaggevers ZEIST Op de jaarlijkse conferentie van de confessionele vereni ging in de hervormde kerk sprak de oud-praeses der generale synode dr. G. de Ru over: 'De kerk: ark des behouds of proefpolder?' De bijbelschrijvers verbinden de ark met het onherroepelijk oordeel van God over de wereld, aldus dr. De Ru. De ark staat voor de kerk en daarom kon Cyprianus zeggen dat buiten de kerk geen heil is. Dit moet evenwel opgevat worden in protestantse zin. Het gaat om de kerk in haar verkondiging, als voortgaande heilsdaad van God in de wereld. Zij biedt heil en redding voor wie 'in Christus' is, die het verlossende woord in de wereld gesproken heeft. Daarom roept Paulus de gemeente op: 'Laat u met Goed verzoenen.' Dr. De Ru wees in zijn rede een verkeerd begrepen heilsuniversalisme beslist af. Een dergelijk universalisti sche beschouwing van het heil kan volgens dr. De Ru gemakkelijk leiden tot een veralgemenisering van het heil voor de mens. 'Een eenzijdige prediking van de triomf der genade ontneemt aan de redding van de mens de diepe ernst', aldus dr. De Ru. 'Zo'n prediking verzuimt de gemeente en de wereld wakker te schudden tot bekering, eer het te laat is.' Dr. De Ru zette uiteen dat de kerk niet ir staat is voor alle grote proble- G. de Ru men van de mensheid voorschriften te geven. De kerk moet alleen de grondslag aangevgn van waaruit pro blemen aangepakt moeten worden, meent hij. 'Belangrijker dan mogelijke recepten voor alle mogelijke polltiek-sociale vraagstukken is het om de mens in de verwarrende situatie van vandaag te laten horen wat het evangelie van Jezus Christus beslissend betekent voor zijn dagelijkse bestaan', zei dr. De Ru.. 'Dan zullen wij gaan merken, dat het in prediking, catechese en pastoraat gehoorzaam navertellen (re produceren) van wat profeten en apostelen (betrouwbare getuigen!) hebben overgeleverd, de belofte in zich draagt van de creatieve werking van de Heilige Geest die aan de dag treedt in de vrucht des Geestes'. NIJMEGEN In zijn proefschrift 'Katholieken over geboorteregeling en sexualiteit', waarop dr. J.«M. Hutjes gisteren te Nijmegen tot doctor in de sociale wetenschappen promoveerde, constateert deze dat katholieken wat de gezinsplanning betreft zich hebben aangepast bij niet-katholieken, vooral bij leden van andere kerkgenootschap pen. Overigens zijn katholieken iets minder bekend met het bestaande as sortiment van voorbehoedmiddelen dan andere groeperingen. Dr. Hutjes stelt vast dat de encycliek Humanae Vitae (tégen anti-conceptio- nele middelen) weinig 'Anklang' vond in ons land. De promovendus schrijft het aan het beleid van het Nederland se episcopaat toe, dat de Nederlandse r.k. kerkprovincie een periode van betrekkelijke rust doormaakt. Hij ver wacht intussen een ongemakkelijke periode. JOHANNESBURG David de Beer, die onder bisschop Colin Winter se cretaris van de anglicaanse kerk in Namibië was, is met een Nederlands paspoort uit Zuid-Afrika naar Londen vertrokken. De Beer werd in 1972 evenals bis schop Winter uitgewezen uit Namibië (Zuidwest-Afrika), omdat ze partij hadden gekozen voor nationalisten, die de onafhankelijkheid van dit land nastreven. Colin Winter, die de Britse nationaliteit had, vertrok toen naar Engeland. De Beer kreeg in Zuid- Afrika bewegingsonvrijheid opgelegd, nadat hij eerst nog enkele maanden had gewerkt voor het christelijk insti tuut. De Beer, die-in Zuid-Afrika geboren is. moest zijn Zuidafrikaanse nationa liteit opgeven om een eenmalige uit reisvergunning te kunnen krijgen. Omdat zijn vader in Nederland was geboren, kwam hij in aanmerking voor een Nederlands paspoort. Hij mag niet meer terug naar Zuid-Afri ka. Hij wil in Engeland gaan samen werken met bisschop Winter. ADVERTENTIE Wie de vorige week de uitzending van één van onze omroepverenigingen ge zien heeft waarin beelden doorkwa men van een bijeenkomst van christe nen in Berlijn, samengeroepen in pro test tegen de Wereldraad van Kerken, zal hebben kunnen konstateren dat christenen moeilijke leerlingen zijn. Ik heb een aantal kwalifikaties die voorstanders van het samengaan van de kerken in de Wereldraad te horen kregen genoteerd. Het zijn 'mensen die het evangelie willen vervalsen'. Vroeger leerde ik dat een dergelijke uitdrukking valt onder het hoofd 'oor delen over het hart' en daar werd dan bij gezegd, dat ons dat niet toekwam. De wijze waarop degenen die met de Wereldraad meewerken, Christus ver kondigen werd op de volgende wijza aangeduid: Zij veranderen Christus in zijn antichristelijk tegenbeeld. Ter ver duidelijking het ging de spreker blijkbaar zelf iets te ver werd ver klaard dat de Wereldraad nog wel niet de antichrist was, maar daarheen wel op weg was. Ten aanzien van de mens werd onomwonden van 'vergoddelij king van de mens' gesproken en ver der werd op een stuitend gemakkelij ke wijze een vergelijking getrokken met de natonaal-socialistische 'Deut sche Christen'. Ik kan me voorstellen dat christenen verschillend denken over wat de kerken verenigd in de Wereldraad van Kerken, besluiten en doen. Niet iedereen hoeft dat van mij toe te juichen. Ook de Wereldraad zelf zal prijs stellen op kritische bege leiding, maar dit gaat toch te ver. Dit heeft niets meer te maken met chris telijke kritiek, laat staan een christe lijk beleven van de gemeenschap. Wie dergelijke kwalifikaties onderschrijft is niet langer geloofwaardig wanneer hij de mensen oproept om nog niet uit de betreffende kerken te stappen en wanneer dan bovendien zonder meer gesteld wordt dat streven naar eenheid van kerken gelijk staat met vrijzinnigheid dan kan ik me inden ken dat iemand vraagt en Christus zelf dan? NED. HERV. KERK Beroepen te Nieuw-Lekkerland: S. del Jonig te Ouddorp; te Hendrik Ido Ambacht: J. de Vreugd te Haatten. i Afscheid op 9 juni van Groningen: T. Poot, ber. te Nieuw-Loosdrecht; van Huizum: C. D. Israël, ber. te Brede- voort, van Drachten: S. P. Nijdam, j ber. te Tern aard; van Ulrum en Nieu- kerk-Vliedorp: C. Zwaan, wegens emieritaat op 65-jarige leeft. I Intrede te De Waal, De Koog en Den i Hoorn: kand. J. J. H. Hoekstra te I Leiden. GEREF. KERKEN Beroepen te Bennekom: drs. H. R. j Juch te Hoogeveen; te Silvoide-Gen- dringen: G. Olthof, kand. aldaar, die j dit beroep heeft aangenomen; te Vin- keveen: A. G. Bosma, kand. te Am sterdam. I Benoemd tot leraar g.o. aan de chr. scholengemeenschap 'Prinses Mar griet' te Leeuwarden (per 1 aug. '74): G. Glerum te Schiermonnikoog. Afscheid van Nijkerk: F. de Jonge, ber. te Dokkum, van Nieuweroord: A. Hansen, ber. te 's-Gravenzande; van Nieuwerkerk en Bruinisse; A. S. Rientstra, ber. te Anjum; van Sexbie- rum: J. Tiersma, ber. te Santpoort. Intrede te Poortugaal (tevens geest, verzorger v. h. Del te-ziekenhuis te Poortugaal): J. van de Haagen te Nieuwendijk; te Vijfhuizen: kand. A. J. Krol te Santpoort; te Amstelveen- Buitenveldert, (pred. VU-ziekenhuis): mej. G. W. Morsink, kand. te Amstel veen; te Emmer-Compascuum en te Emmer-Erfsoheidenveen: kand. A. J. Verhoog te Schoonhoven; te 's-Graven- moer: kand. E. Rooze te Breda; te Nijensleek (tevens als evangelisatie- pred.): kand. A. Medema.hulppred. te Nijensleek. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Heeren veen-Mild am: H. Kidding, kand. te Emmen GEREF. GEMEENTEN Intrede op 15 juni te St. Catharinus (Canada): J. C. Weststra te te Mells- kerke. Beroepen te Aalburg-Berkenwoude, Ermelo, Dinteloord, Groningen, Helle- voetsluis, Kruiningen, Ooitgensplaat, Oostvoorne, Rotterdam-W, Schevenin- gen (ais legerpred.), Utrecht em Zwol le: A. Moerkerken, kand. te Rotter dam; te Apeldoorn, Almelo, Enschede, Hardin xveld-Giessendam, Leerdam, Scherpenisse, Sprang-Capelle en Wer kendam: B. Reinders, kand. te Rotter- dam. Th. Oegcma van der Wal: De vrouwen en ik. Memoires van een onmogelijk man. Manteau - Marnix-pocket. nr. 90- ƒ10,90 - 174 blz. De schrijver, Fries van geboorte, die aanvankelijk werkzaam was in de journalistiek, maar tevens coleges in de wijsbegeerte volgde aan de univer siteit van Groningen, vertrok in 1937 naar Parijs om er zijn studies in de psychologie voort te zetten. Hij is de grondlegger van de moderne kleu renpsychologie. Bij dit alles is hij een dichter-schrijver, die met z'n laatste werk een autobiografisch verhaal heeft geschreven, dat vooral wat Pa rijs en Amsterdam betreft verrukke lijke passages bevat. Zijn contact met vrouwen is even kleurrijk als de kleu renpsychologie. Wie moch menen, dat het sexuele leven in de jaren dertig minder 'be drijvig' was dan in de na-oorlogse periode vergist zich deerlijk. Het kwam toen alleen maar minder aan de oppervlakte. Zo er in dit opzicht inderdaad een misverstand zou be staan, dan liegen deze memoires er niet om. Al met al een knap geschre ven, hier en daar wat cynische, terug blik op een boeiend leven. Rfs

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2