Behoefte aan
experimentele
Godservaring
Kerk in de wereld
flisMil
Vandaag
Kerk is de
enige die
het tegen
Pinochet
opneemt
Bijbelgenootschap
op weg naar 50.000
nieuwe leden
Trouw
Kwartet
Ook in Portugal en
Columbia acties
voor echtscheiding
on
k
Curacao: cursus voor
priestermedewerkers
Nieuwe boeken
TROCW/K/WlWTET VRUOAIG 31 MEI 1974
KERK (12,
HILVERSUM Zondagavond
zendt de KRO-televisie een docu
mentaire uit van Marga Kerklaan
over de charismatische beweging.
Kardinaal Suenens van Mechelen
werkt aan dit programma mee.
Er zullen beelden getoond worden
van de universiteit van Ann Ar
bor CVS), waar onder studenten
de charismatische vernieuwings
beweging in de r.-k. kerk op gang
kwam. Ook zijn er opnamen ge
maakt van pinkstergroepen in
Kenia en van een volle evangelie
gemeente in Hoensbroek.
Het is merkwaardig dat onze tijd enerzijds een toonbeeld is van ter-dood-ver
klaring van zowel God als kerk en anderzijds van zowel wederopstanding
van Jezus als uitstorting van heilige Geest Boeken als 'Het jp-af van God' en
'Theologie van de hoop' lijken nog door te echoën in kennelijk tegenoverge
stelde bewustzijnsgroeperingen. Naast fundamentalisme en dweperij is bij de
meeste charismatici vooral een authentieke honger en dorst te vinden naar
het Woord, in ons diepste verlangen als experimentele Godservaring.
zingen in talen een natuurlijk ver
schijnsel zoals de droom, het lachen,
het wenen, ja het geeuwen. Volgens
Karl Barth as het gebed 'die verwoor
ding van het onuitsprekelijke' en de
glossolalie, zeggen de charismatici zelf
ook, is de "behoefte om het onzegbare
te zeggen en n het gesprek met God
de enge perken van de verstandelijke
taal te buiten te gaan'.
Volgens Jung zou de glossolalie een
taal zijn die voortkomt uit het kolek-
tieve onbewuste. De Amerikaanse
taalkundige dr. W. J. Samarin kwam
na tal van onderzoekingen tot de
konldusi/e dat het met tegen-natuur
lijk en ook niet beneden-natuurlijk is.
In het blad 'Vuur* zou men waar
schijnlijk ook voor de 'hogere bena
ming' kiezen, gezien de opinies van
medewerkers als dr. K. J. Kraan, ds.
W. W. Verhoef, ds. W. C. van Dam,
abt. J. Witkam en prof. dr. W. Smet
in verband met een en ander. Ho©
zou het spreken in tongen of talen
andere op één lijn gezet kunnen wor
den met de gaven van profetie, inter
pretatie, genezing, uitdrijving van
kwade machten of krachten? De cha-
rismen van de Pinkstergeest zouden
kortom een en al heilswerking van
Geestesgaven aan en door de mensen
voor de mensen zijn.
Zo vlak voor Pinksteren kun je je
allerlei gaama fvragen dn verband met
de groei van de naet meer te stuiten
charismatische beweging die zich in
de Pinkstergeest begenadigd ziet. Let
terlijk immers, want groeiend dank
zij genadewerking, in ook zichtbare
gaven. Teksten van de apostel Paulus
(vooral 1 Kor. 12 en 13 e.v.) worden
druk geciteerd en de zogenaamde
'glossolalie' (tongentaai) is daarvan
een van de voornaamste redenen. Uit
schieters ervan zijn misschien uitin
gen in herkenbare talen, zoals tijdens
pinksteren door de apostelen op on
verklaarbare wijze geuit, maar die
zijn dn heel Amerika en Europa toch
nog wel ontzettend zeldzaam. Meer
bedoeld is het spontane opwellen van
klanken uit hert diepste van de ziel DSflSGn
tijdens samenkomsten van charismati-
door Femke Rutke
eeuw. Ter kennismaking met de pink
sterbeweging was ik er, al dan niet
tot mijn schande, verreweg het meest
van onder de indruk. Want Jack Or-
me Mills, een Engelse dominikaan,
citeerde onlangs als zijn mening Pau
lus waar hij zei: 'liever vijf woorden
spreken in verstaanbare taal oan ande
ren te onderrichten dan duizend in de
taal van de Geesf. En Paulus wist
toch wel alles van deze 'talen der
engelen' af.
Wonderen
Soms gaf 00'n zanggeluid tijdens ere
diensten wel de gewaarwording van
het waaien van de heilige Geest zélf
In vertrek, zaal of kerk. Het kan
mooier zijn dan het mooiste (ingestu
deerde) koorzingen en het mooiste
concert. Voor zover ik weet, is dit een
nieuw verschijnsel in onze christelijke
kuituur van 20 eeuwen, tegelijk wel
licht zo 'oud' als van de christerrgroe-
pen van de eerste, tweede en derde
Kardinaal Suenens vergeleek een zo
danig kunnen spreken of zingen met
niet zo veel andere dan een otwikkeld
vermogen tot dansen. Hij vond het
echter ook wondermooi, zoals hij het
uitdrukte. Maar de ene mens danst
immens ook nog mooier dan de ande
re en mooi dansen kunnen de mensen
ook spontaan, na zich de 'clou ervan'
eigen gemaakt te hebben. De Belgi
sche kardinaal verklaarde: 'Ik kan
niet in tongentaai spreken zomin als
ik kan dansen. Allebei heb ik het
namelijk niet geleerd'.
Voor de psychologen is het spreken of
Verlangen
(ADVERTENTIE)
ZOMERWEKEN*
BIJ KERK EN WERELD
3-10 AUGUSTUS
Natuur?
Bekijk het maar!
een week over onze houding
tegenover de natuur met be
zoeken aan natuurgebieden
in de omgeving.
Wie niet werkt
zal ook niet eten.
een week over arbeid en vrije
tijd.
Ism. werkgroep 2000.
Ouder-participatie
een week voor ouders en leer
krachten bij het basisonder
wijs, over de deelname van
ouders in het 'school'-gebeu-
Kerk en Wereld
De Horst 1, Driebergen
03438-2241
zomerweken staan open voor Iedere
belangstellende/er ls kinderleiding
aanwezig.
Van een onzer verslaggevers
Kerk en zieken
Dat de kerk ook zieken moet genezen,
zoals ds. Kraan stelt, is niet Iets
nieuws van charismatische beweging.
Eén voorbeeld maar: frère André, de
'wonderman' van Montreal (Canada)
die in 1937 op 91-jarige leeftijd over
leed en bekendheid kreeg door ontel
bare wonderbare genezingen. Een
zwak, eenvoudig priester, zonder eni
ge pretentie en juist hij werd aange
wezen om te tonen dat er een boven
zinnelijke wereld bestaat, waarin God
zich terdege het lot der verdrukten
(zieken) op aarde aantrekt. Herstel
van de dienst der genezing in de
komende jaren zal volgens ds. Kraan
op de 'kerkelijke dagorde' staan. De
vraag is alleen: op de dagorde van
welke kerk? Dr. Th. Piket S. J.
schreef in 1940 als vóórwoord ln het
boek over frère André: 'alleen in de
katholieke kerk (van Rome wel te
verstaan) wordt de belofte vervuld
die Christus aan de ware gelovigen
gaf: deze wonderen zullen hen verge
zellen die hebben geloofd..zieken
zullen ze de handen opleggen en zij
zullen genezen'. Wellicht een 'na-den
kertje' voor dr. Kraan?
Oostburg Karei II. M. van den Berg
Verkeerde weg (2)
Naar aanleiding van de suggestie van
de heer Betram om met de PvdA
samen te gaan houd ik mijn hart vast.
Een dergelijke verdeel- en heerspoli
tiek met socialistische knechting als
achtergrond (Rotterdam, Groningen)
zal het CDA niet kunnen en mogen
aanvaarden. Onze kopstukken hebben
nog wel zoveel principieel verant
woordelijkheidsgevoel, dat daar geen
sprake van kan zijn.
Nlezijl J. Nauta
Kruisinga (4)
Dhr. G. J. Schutten levert nogal kri
tiek op de houding van dr. Kruisinga,
en dus ook op de CHU. Hoewel
ondergetekende geen politicus is, is
het misschien goed toch deze reactie
te lezen. Wellicht is de CHU 'wat'
rechts georiënteerd. Daar behoef je je
toch niet voor te schamen. Dat de
CHU 'bewust afhaakte' bij de laatste
kabinetsformatie. Ik ben niet bij de
onderhandelingen geweest, maar ik
wil hier toch enkele punten noemen
die de moeite waard zijn om te ver
melden. 1. De grondpolitlek. 2. De
arbortuswotgovuTg. Beide punten wa
ren te vaag en gaven te weinig waar
borgen voor een gezonde situatie. 3.
De verhoudingen in het kabinet, 9
progressieve ministers en 6 ministers
van confessionele huize. Was de ver
houding naar stemmenaantal van de
kiezers zichtbaar geweest, dan was de
verhouding geweest 7 progressieve mi
nisters en 6 confessionele ministers.
Noord wijkerhout
J. Wassenaar
Toch moet ik nog even denken aan
een uitlating van de dichter Henk
Kooyman: 'Sommige dominees zouden
nog doorpraten als God zélf aan het
woord wou komen'. En daar mag
misschien naast staan dat een aantal
charismatici drie diichtregetjes uit
mijn laatste boekje onderstreepten,
met de woorden: 'Dat is glossolalie
nou precies. 'Want de regels had ik
inderdaad onbewust geschreven en
nog voordat ik ooit glossolalie had
kunnen horen:
'Op weg naar Uw binnenste Atmosfeer,
Naar Uw Taal zonder talen
waar Uw-Adem-Is-Te-Halen'
Waarmee misschien gezegd mag zijn
dat velen van ons inderdaad zo lang
zamerhand 'God Zelf zouden willen
horen'. Dat er een gemeenschappelijk
verlangen aan de orde is gekomen om
eerder een Godservaring te delen, een
ervaring van liefde dan ook eigenlijk,
dan naar prekerige preken te luiste
ren. Die al wat te vaak de mist in
gingen en ook soms wat te veel van
een hiërarchisch podium op ons aan
kwamen: vanuit een gepretendeerde
of pretentieuze hoogte een leken-laag-
te in. Zonder een mogelijkheid tot
'En er vertoonden zich aan hen tongen als van vuur'. Afbeelding
uit een vijftiende-eeuivs Frans boek 'Heures de Rouen'.
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing O. Postma,
F. Diemer
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor: NZ. Voor
burgwal 280, Postbus
859, A'dam. Telefoon
020-22 03 83. Postgiro:
26 92 74. Bank: Ned.
Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem giro
X 500.
Nijmegen (slot)
Ik wil bij de ongezonden brief Nijme
gen (4) van 27-5-'74 enkele kantteke
ningen plaatsen. 1. De heer P. Bak
spreekt over het 'goede leven der
arbeiders hier in Nederland en 'staaft'
deze bewering door hun auto's, bui
tenlandse vakantie's, jachtjes, hun ve
le privileges in de vorm van spaar- en
belastingfaciliteiten, hun huursubsi
dies enz. aan te halen. Allemaal nogal
materialistische zaken. Zijn deze mate
rialistische zaken alleen belangrijk
voor de mens m.a.w. bestaat de mens
bij brood alleen? 2. De heer P. Bak
spreekt over de Nederlandse arbeiders
als zijnde een "bevoorrechte bevol
kingsgroep'. Mijn vraag: Ten opzichte
van wie bevoorrecht en waaruit blijkt
dan die bevoorrechting? 3. De heer P.
Bak gaat over tot een onzindelijke
denktrant als hij gaat spreken over
'miljarden verslindende wetenschaps
profiteurs die menen de rode vlag te
moeten hijsen onder het zingen van
de Internationale, de vuisten stoer
ballend, nog niet in staat zichzelf te
verzongen want schurft en luizen zijn
hun metgezellen van hun immorele
bestaan'. Verlaagt de heer Baks zich
zelf niet door dergelijke al te gemak
kelijke en al te onjuiste kreten?
Amsterdam
Bram van Krimpen
ISRAEL
Wij ontvingen een aantal reacties (te
veel om op te nemen) op het schrij
ven van de heer P. C. van Wijk in
deze rubriek inzake de plaats van
Israël sinds het nieuwe testament.
Alle Inzenders betogen, dat de christe
lijke kerk niet in de plaats van Iscaël
is gekomen en dat Israel nog steeds
een bijzondere plaats inneemt ln Gods
plan met de wereld, een visie die al
eerder uitvoerig ln deze rubriek naar
voren ls gekomen.
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
Ontdekkingstocht
door mensenland
zomerkursusweek voor men
sen die hun leven als een uit
daging ervaren.
Datum: 22-28 juni 1974.
Prijs: ƒ170,-.
Vormingscentrum DEN
ALERDINCK, Laag-Zuthem
(bij Zwolle), tel. 05290-541.
dialoog, zonder voor of tijdens of na
onze kerkgang nou zo veel echte kom-
munikatie.
Inhalen
'Aan ieder wordt de openbaring van
de Geest meegedeeld tot welzijn van
allen" (1 Kor. 12,7) staat dn de dogma
tische constitutie over de kerk 'Lu-
men gentium', nr 12. En het was
alweer kardinaal Suenens dlie geheel
analoog daarmee verklaarde: "Wij ge
loven, voor God, dat het om een
uitgelezen genade voor de n^conciliai-
re Kerk gaaf. Bij zulke teksten van
een bier-en-nu ten aanzien van een
daar-en-toen krijg ik toch altijd nei
ging te vragen, of dit nu niet eerder
een kwestie is van achterlopen-en-
inhalen, van net op tijd nog gaan
lofprijzende altijü-al geven-willende
Geest (volgens de woorden van Jezus
immers) voor Wie eeuwen lang voor
namelijk dovemansoren in de kerken
aanwezig waren? Bovendien: de doden
kunnen niet meer spreken.
Soms is het net alsof de Rooms-
katholieken steeds maar weer, met de
strategie van de Romeinse keizers,
kunnen bewijzen dat zij zich het tij
delijk achteraannkomen konden per
mitteren doordat ze doorgaans net op
tijd, dank zij enkele hyperintelligente
of heel slimme of werkelijk vrome
katholieken, een extra openbaring
kregen. Waardoor ze de situatie in de
gaten kregen en konden gaan rennen,
zonder dat iemand zag dat ze estafette
liepen.
Hopelijk zal vroeg of later de hele
vernieuwing zelf-zuiverend genoeg
zijn, bnaien een oecumenische éénwoi
diimg, om de kritieken van ante-dwepe
rige konstateerders te kunnen door
staan. Tenslotte is al niet meer te
ontkennen dat er weer wonden in ons
bestaan zijn binnen gekomen. Wie het
niet gelooft, moet maar eens naar
manifestaties van de Pinksterfeest
(het hele jaar door!) temidden van
deze charismatici gaan kijken. Ont
kenning a priori is nog altijd veel
gemakkelijker dan bevestiging achter
af.
LISSABON-BOGOTA (KNA) Nadat
op 12 mei het Italiaanse volk zich in
een referendum heeft uitgesproken
voor de mogelijkheid tot echtschei
ding, zijn nu ook in Portugal en
Columbia bewegingen op gang geko
men. die wettelijke echtscheiding mo
gelijk willen maken.
In Portugal is het initiatief uitgegaan
van een groep, de zegt vijfduizend
gescheiden levende mannen en vrou
wen te vertegenwoordigen. In Colum
bia hebben enkele kranten steekproe
ven gehouden onder de bevolking. Een
overweldigend aantal bleek voorstan
der te zijn van de mogelijkheid tot
echtscheiding. Een krant schreef in
een commentaar, dat evenals in Italië
ook in Columbia de macht van de r.k.
kerk taant. Het wijst hierbij op de
presidentsveaHrieziinigen in april, waar
bij de conservatieve andidaat Alvaro
Gomez, die door de hiërarchie werd
gesteund, de nederlaag leed.
BIJBEL,
TOEN EN NU
een zomerweekover de
plaats van de bijbel
in ons leven.
20-27 juli 1974
opgave:
Kerk en Wereld
De Horst 1, Driebergen
03438-2241
zomerweken staan open voor Iedere
belangstellende; er is klnderlelding
aanwezig.
We dachten dat het in Chili na de
putsch heel erg was. Maar onze ang
stigste verwachtingen worden door de
werkelijkheid overtroffen. De terreur
is systematisch geworden. Er zitten
meer dan 18.000 mensen voor politie
ke redenen in de gevangenissen. Meer
dan 250 mensen, die gevangen geno
men zijn, worden vermist Tegen de
gevangenen wordt geen systematische
rechtsprocedure in gang gezet; zelfs
de wetten die voortvloeien uit de
staat van beleg worden met de voeten
getreden. Advocaten wordt verhinderd
hun cliënten te bezoeken. In de gevan
genissen wordt nog steeds gemarteld.
Van zeker 410 personen melden de
autoriteiten dat zij gedood zi'n 'bij
een vluchtpoging'.
Er zijn reeds ongeveer 160.000 men
sen werkloos geworden alleen al door
dat zij politiek 'niet deugen*. De tota
le werkloosheid is twintig percent. De
werkweek is met vier uur verlengd.
De inflatie bedraagt sinds de putsch
1.000 tot 1.100 percent. De salarissen
stegen slechts met tweehonderd tot
driehonderd percent Werkloosheid
suitkeringen zijn zo laag dat je er
it L
plag
Slag
doe
i. B
gen
AMSTERDAM Alle tekenen wijzen
erop, dat het Nedertiamxis Bijbelge
nootschap zijn 50.000 niieuwe leden,
het niiet geringe doel dat het zich met
zijn juibilleumacti'e gestellid had, zal
krijtgen.
De stand van donderdag, dat wil zeg
gen na veertien dagen, was namelijk
meer dan 42.000 en nog steeds komen
er nieuwe aanmeldingen bonnen. Ver
wacht worden nog de resultaten van
rond 25 procent van de plaatselijke
afdelingen die meededen. Wordt daar
bij in aanmerking genomen dat weer
andere afdelingen de ledenwerving in
het najaar ter hand nemen, dan ligt
de conclusie 'volledig geslaagde actie'
voor de hand.
Opvallend bij deze actie is dat de
gemiddelde bijdragen hoger liggen
dan van het reeds bestaande bestand
van rond 250.000 leden dat ongeveer
zeven guilden per Olid per Jaar be
draagt. Het nieuwe gemiddelde is na
melijk tien gulden. Behalve de nieu
we leden is er aan jubtiiLeaimgiften tot
nu toe een bedrag binnengekomen dat
de anderhalve ton heeft overschreden.
De actie was nodlig vaniwege de toene
mende en duurder wordende taken
van het bijbelgenootschap in buiten
en binnenland, waar de vraag niet
alleen naar bijbels maar ook naar
bijbelgedeelten voor beginnende le
zers blijft toenemen. Dit alles vraagt
voor de komende tien jaar een ver-
viervoud'Lgigde inspanning. Ook bin
nenslands is de vraag naar de bijbel
toegenomen, vooral door de vertaling
van het Nieuwe Testament in om
gangstaal 'Groot nieuws voor u', die
verleden jaar uitkwam en nu al een
oplage van 170.000 heeft bereikt Aan
de omgangstaalvertailiing van het Oude
Testament wordt gewerkt
Het gunstige resultaat is vooral ver
kregen door de duizenden die vrijwil
lig voor die aotie op pad zijn gegaan.
WILLEMSTAD Om het grote "te
kort aan priesters op Curasao het
hoofd te bieden, is een cursus opgezet
voor priestermedewerkers. De cursus
staat- open voor mannen en vrouwen.
Zij kunnen na afloop verschillende
taken van de priester opvernemen,
zoals het doen van huisbezoeken en
het geven van katechismuslessen. Tot
nu toe hebben zich tachtig belangstel
lenden gemeld.
SJORS Z'N HAND
We kennen Antoon en Gilleke
lijk al heel lang. 'toen ze nog in «f
gemeentehuisje van drie en een hal.
gulden in de week woonden, met a
de weg zoiets als 'n ijstent, waar
natuurlijk net als in huis en in
schuur en in de gesloopte bus al',
maal rommel zat. Toen handelden
nog in oud roest en zo wat meer. 11
nam me nog eens mee om me iets
laten zien. Hij zei: hier heb ik n 1
een prachtige bar voor je, is dat n n,
wat? Ik zag een glimp van de 'bar'
had meteen door dat wat hij voor
bar versleet niets meer of minder c
een preekstoel was. Ik kocht hem,
doet dienst, en hoe! Toen liepen
altijd van die kleine mannekes om
huis. Dat waren jongens uit een j
sticht, zei Gilleke. Je kan die 'keinf'
ren' toch niet dn zo gesticht later
En daarom waren ze hier. Voor e» f
week of veertien dagen. Twee gewi
dige drukke belhamels. Later hebto
Antoon en Gilleke zo mogen adopfde:
ren. Ze waren zelf al, vrij jong nip
uit de kinderen en ze hadden best y»'
om nog weer eens opnieuw te begP1"2
nen. Er was toen nog een aap, ergere'
in een gat in de muur. Nee, 't
een prachtboel. Toen zijn ze verhuii 1
De gemeente verkocht het huis en de
grond en sedertdien is er een villa d
gebouwd. Antoon en Gilleke hebbf
een oude smederij gehuurd en zijn i
in het antiek. Mooie oude kasten
van allerhande spullen. We moetba
altijd binnen komen en koffie dri a
kien en koek eten. Sjors en z'n vrieaf
jes Maarten zijn intussen al opgescl 8®
ten knapen geworden. Een week ar
wat geleden was ik weer bij ze. Ari
toon zat thuis. Hij loopt trouwens ;D!
jaren in de een of andere wet
moet je Antoon voorstellen als e
apostel die net uit bed komt Ross
gebaard en dat alles edn beetje wi
Een hart van goud en een mof
waarmee hij de grootste wereldprob
men klein hakt en ze vervolgens
gens laat liggen. Sjors was van scho
thuisgekomen. Hij had een wond a ,j
z'n elleboog die rap verbonden w; ;tl
Ik -wenste hem geluk tmet die ext jQ
vrije morgen. Ja, als je er geen pith
aan hebt en je mag lekker vrij! \tje
zaten nog wat te praten. Op
vraag verklaarde Sjors te willen w< m
den 'net als ons Pa'. En toen deed Lj
het. Hoewel hij niet al te dicht j jjj
Antoon zat, legde hij z'n kleine jo rt
genshand op Antoons schouder en Ufo
hem daar liggen. Ik moet er aldott
nog aan terugdenken, zoveel als df,F
Sjors met dat ene gebaar zei. mi
sle
door Aldert Schipper
va, heeft thans duidelijker partij ge
kozen dan vlak na de putsch. Tenein
de een burgeroorlog te voorkomen
trachtte hij eerst begrip te wekken
voor de junta. Maar nu is dat voorbij.
Een van zijn eerste daden van open
lijk verzet was het opdragen van een
mis voor de vermoorde minister uit
het kabinet van Allende, José Toha.
De junta beweerde dat Toha zelf
moord had gepleegd en dus geen
recht had op een kerkelijke begrafe
nis. Silva droeg niettemin zelf.de mis
op. In zijn paaspreek, terwijl hij al
onder bewaking door de junta stond,
beschuldigde hij de machtshebbers
van overtreding van de mensenrech
ten, het kunstmatig scheppen van
werkloosheid en het veroorzaken van
economische chaos voor de armsten.
D'e katholieke bisschoppen kwamen in
april met een officiële verklaring waar
in zij de junta beschuldigden van
willekeurige gevangennemingen en
martelingen.
De leider van de Chileense junta, generaal Augusto Pinochet, tijdens
een toespraak toen de junta een maand aan het bewind was.
niet van kunt leven.
Uitdagen
Amnesty meldt dat priesters en predi
kanten meer dan wie gedaan hebben
om de slachtoffers van de junta te
helpen. Zij blijken de enige groep van
betekenis die in staat is het regime
openlijk uit te dagen en dat ook doet
met steeds meer gevaar voor zichzelf.
Zij gaan tot het uiterste met het
opspitten van gegevens over gevange
nen en hun lot, zoeken advocaten en
zorgen voor de achterblijvende fami
lieleden.
De katholieke kerk, met name de
primaat van Chili, kardinaal Raul Sil-
Respect
De junta betoont nog steeds enig
respect voor de kerk. Maar generaal
Leigh meent dat de kerk zich maakt
tot een voertuig van het marxisme.
Er zitten al verscheidene geestelijken
in gevangenissen of hebben de dood
gevonden. De Spaanse priester Juan
Alsipa werd in het ziekenhuis waar
hij werkte vermoord. De methodisten-
predikant Ulysses Torres zit al sinds
kerstmis samen met een groep jonge
ren in de gevangenis.
De lutherse bisschop Frenz is herhaal
delijk ondervraagd en heeft zijn huis
moeten laten doorzoeken door de poli
tie. Geestelijken die actief zijn voor
de burgerrechten krijgen steeds waar
schuwingen. Het is daarom te ver
wachten dat hun werk in toenemende
mate onmogelijk gemaakt zal worden
door de junta. De enige hoop voor de
gevangenen in Chili is dan nog de
druk van buiten.
Bt
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Huizen: J. de Vreugd
Haaften.
Bedankt voor Zevenhuizen (toez):
S. Verwoert te Menaldum; voor Rijij
sen en voor Meerkerk: W. G. J. vl
Sluys te Moerkapelle. EI
Aangenomen naar Metslawier: H. Alf
Denkers te Hantum. p
Intrede op 2 juni te Hoenderlo: H. jrl
Winterwerp uit Nijmegen. m
GEREF. KERKEN
Beroepen te Maasland: H. Makkinjn
te Heemse; te Abbenbroek-Zwartin:
waal: A. vxl. Waal, kand. te Noorfet
wolde (Fr).
Aangenomen: ide benoeming als leraje
g.o. aan het Melanchthon-college te
Rotterdam: S. Tj. Bakker te Creil. r\
Préparatoir geëxamineerd en beroep
baar verklaard door de classis HeereW
veen: kand. A. v.d. Waal, dr. Mulde*';
straat 5, Noordwolde. n
Afscheid van Nieuwerkerk a.d. IJssete
C. J. v.d. Drift, ber. te Hendrik ld
Ambacht; van St. Pancras: W. J. DijP
ber. te Ermelo t.b.v. het pastoraat
het psych. ziekenhuis 'Veldwijk*.
Intrede: te Haarlem-N: J. A. A.
Boer uit Middelburg; te Doesburj
voor de missionaire arbeid op Mil
den-Java: W. M. Verbaan, voorhei
idem te Rotterdam-Hillegersberg.
GEREF. KERKEN (VRIJG)
Beroepen: te Mussel; J, A. v.d. Veldi
(voorheen missionair pred) te Ei
schede.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Zwolle: N. W. Schrei
der te Goes.
Afscheid van Meliskerke 3 Juni: J.
Weststrate, ber. te St. Catharines (Cs
nada).
CHR. GEREF. KERKEN t
Beroepen te Zwaagwesteinde: J. Wes
terik te Nunspeet. h
OUD GEREF. GEMEENTE IN NED
Beroepen te Doorn: C. Smits te Gie^
sendam.
Intrede gisteren te Leersum: E. dj
Marchie van Voorthuysen uit Urk.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Maasland: H. Makkingj
te Heemse.
In de schaduw der eeuwen, is eetf
historische roman over de 16e eeuwj
de tijd van koning Hendrik VIII, zijn
ziekelijke zoon Edward I en zijn doch)
ters prinses Mary (Tudor) en prinses
Elisabeth, geschreven door Anya Se!
ton. Uit i
24,90.
ton. Uitg. Fontedn, de Bilt 453 blz
Livingstone, door T. JeaL Dit boek]
geïllustreerd met 38 foto'6 en tekeninj
gen en 6 kaarten beschrijft de rol van
Livingstone bij de ontwikkeling van
het Britse imperium in Afrika. Uitgj
Hollandia, Baarn. 252 blz - ƒ27,50.
Trucs en toverijen van Thoraldo.
Goochelkunst voor iedereen, met 40
tekeningen van W. M. Saatrlibe. Uitg,
Kosmos, Amsterdam. 120 blz - 12,50.
II"t nieuwe kamerplantenboek, dooi
G. Kromdijk. 200 kamerplanten in
kleur. 15e druk. uitg. Zomer en Keu-
ning, Wageningen 224 blz - 13,50.
AO-boekje nr 1514: Wereldinflatie ge
schreven door J. Stigter. 20 blz
1.25. Uitgave van de stichting IVIO
te Lelystad.