Israël mag mijn
jasje wel hebben,
als ik mijn broek
maar mag houden'
Waarom waren er
maar vierhonderd?
iMuM
Elias
Chacour,
melkitische
Palestijn:
'Misschien wil God wel
dat de joden vreedzaam
met ons hier zullen samenwonen'
ll
Vandaag -
Voorbede in
kerken voor
zondagsrust
Trouw
Kwartet
Beroepingswerk
Nieuwe boeker
TROUW/KWARTET DOXDERDAG 30 JIEI1974
KERK.
T2/
Elias Chacour
Op de laatste vergadering die Pax Christi besteedde aan het conflict in het Midden-Oosten was een
pastoor aanwezig uit een dorpje bij Haifa in Israël. Een Palestijn, die opviel door zijn pleidooi voor meer
begrip tussen Palestij nen en Israëliërs.
door Aldert Schipper
In zijn eigen dorp probeert hij op
bescheiden schaal reeds iets te doen.
Voor de jongeren, die drie maanden
van het jaar vakantie van de middel
bare school hebben, heeft hij een
dorpsbibliotheek ingericht Een twee
de bibliotheek is in opbouw in een
aangrenzend dorp.
De middelbare scholieren onder de
Palestijnen dreigen een verloren ge
neratie te worden. Zij vinden geen
aansluiting bij hun traditionalistische
ouders ook niet bij de Israëlische
schooljeugd. De drie vakantiemaanden
hangen ze rond in het koffiehuis.
Hun leeshonger wordt alleen bevre
digd door ophitsende schriftuurtjes
van obscure oorsprong. Pater Chacour
biedt hun in zijn dorpsbibliotheek
een alternatief. Daar ligt alle lectuur
voor het grijpen, van strips tot weten
schappelijke boeken.
Pater Chacour is christen, Palestijn
en Israë.isch staatsburger. Een trits
van loyaliteiten, die niettemin geen
gesplete persoonlijkheid van hem lij
ken to hebben gemaakt 'Ik probeer
de wereld te zien met de ogen van
een christen. Tegelijk voel ik me
verbonden met de Arabieren met wie
ik mijn nationaliteit deel en met mijn
talrijke joodse vrienden, met wie ik
nog zoveel zaken te regelen heb'. Wat
voor zaken dat zijn, daarover heeft
pater Chacour het liever niet. 'Het is
onze vuile was. Die hang ik niet zo
graag buiten'. 'De vuile was doen we
thuis, samen. De joodse Israëliër mag
dan degene zijn, die de beslissingen
neemt, ik houd mijn innerlijke vrij
heid, die niemand mij kan afnemen.
Daardoor kan ik oprecht met de jo
den omgaan. Vriendschap vereist im
mers dat je elkaar de waarheid zegf
tv
B
re
Vluchteling
Pater Chacour zei tijdens het beraad
van Pax Christi, dat hij zich een
vluchteling in zijn eigen land voelt.
'Ik kom uit die twee christelijke dor
pen, waarvan de inwoners in 1947 op
de vlucht gejaagd werden met de
belofte van het Israëlische leger dat
zij twee weken later zouden kunnen
terugkeren. Wij wachten nu, dat 26
jaar nog steeds tot die twee weken
Oennendal
Nu gebleken is dat noch de commis-
sie-Langemeyer, noch de beheerder
van Dennendal, dr. Gray Balmaz, hun
taak van tussen de partijen staan
de organen naar behoren hebben
vervuld, verzoekt ondergetekende bei
de genoemden op non-actief te plaat
sen.
Hij stelt bovendien voor, de stichting
Nieuw-Dennendal onafhankelijk te
verklaren, en haar alle ruimte te
geven, die een stichting dan toekomt,
zoals subsidie e.d. Het kan niemand
ontgaan zijn, dat alle goede wil uit
sluitend van de zijde van Nieuw-Den-
nendal is gekomen. Nieuw Dennendal
zal dan ook rechtstreeks onder verant
woording van het Ministerie van
Volksgezondheid moeten komen.
Amsterdam F. J. Colon
Dennendal
Het tekent wel de mentaliteit van de
Nw. Dennendallers. dat zij nu weer
dr. Gay Balmaz de schuld gaan geven
van de moeilijkheden. Schuld bij zich
zelf zoeken is er bij deze groep niet
bij. Dat de pupillen op Dennendal
verwaarloosd zijn en Dennendal 5
jaar achterloopt, door de 'leiding' van
Carl Muller, daar zwijgt men over.
Nu er mensen ontslagen worden die
niet deugen voor hun taak, vindt
men dat erg. Dat zij echter zelf goede
groepsleiders weggetreiterd hebben,
daar hoor je niets over. Dat ouders,
na de zuivering van pv. 'Heihoek'
twee dagen nodig gehad hebben om
het paviljoen schoon te maken, vindt
men niet erg. Bij hen gaat het alleen
om het eigen 'ik', maar niet om de
pupillen. En waar praat de Kamer
nog over? Als de cijfers van de
enquête bekend zijn, zal blijken dat
maar een handjevol mensen achter
hen aanloopt
Amsterdam F. W. v.d. Veste jr.
Terreur
In de krant van 18-5-'74 stond een
hoofdartikel waarin de terreur die
Israël heeft uitgeoefend na de kinder
moord van verleden week, minstens
even erg, zo niet erger werd bevon
den als de moord door de Palestijnen.
De schrijver geeft echter niet aan wat
Israël in zo'n geval moet doen als hij
zich niet wreken mag. Graag zou ik
daarom vernemen of de schrijver
vindt of Israël zich in dergelijke geval
len net eender moet gedragen als de
Joden in de oorlog. Die hebben zich
ook niet verzet en daardoor zijn er
6.000.000 afgemaakt.
Nootdorp A. van Luijk
Naschrift hoofdredactie: de heer Van
Luijk doet alsof er twee mogelijkhe
den zijn: óf zichzelf laten afslachten
óf zich wreken op onschuldige man
nen, vrouwen en kinderen. Wij heb
ben een te hoge dunk van de Israëli
sche regering dan dat we kunnen
aannemen, dat zij aan deze mogelijk
heden geen andere alternatieven kan
toevoegen.
ADVERTENTIE
Orgels
n.j. verkruisen b.v.
amsterdam ITÏÏ1
Stadhouderskade 116
telefoon: 721755 766787v
voorbij zijn. Terwijl wij onze huizen
zonder enige reden moesten achterla
ten, hebben wij met ons gezin van
acht personen in een naburig dorp in
een kamer bij vrienden gewoond'
Ik: Waarom vestigen de Palestijnen
zich niet in een of ander ruim Ara
bisch broederland?
Elias Chacour: De Palestijnen hebben
een gevoelsband met het land dat hun
erfdeel is. Een voorbeeld uit de bij
bel. Koning Achab wil de wijngaard
van Naboth de Jizreëliet. Hij biedt
hem in ruil een veel mooier stuk
land aan. Maar Naboth zegt nee. Dit
is het erfdeel van mijn vader, dat kan
ik niet opgeven. De koning biedt
Naboth aan wat hij ook mag wensen.
Maar Naboth weigert. Deze wijngaard
is van onschatbare waarde voor hem.
Via een intrige van koningin Izebel
komt Naboth aan zijn einde. De pro
feet Elia spreekt dan een oordeel uit:
U hebt gemoord, denkt u dat u kunt
erven? Nooit!
Onverklaarbaar
De joden hebben hetzelfde gevoel,
recht tc hebben op die grond.
Daarom kunnen wij de joden zo goed
begrijpen. Het bezwaar is echter dat
de Israëlische regering ons niet ver
staat. Ik heb tegen mevrouw Meïr in
haar kantoor gezegd: Jullie zijn de
enige mensen in de wereld, die de
band kunnen begrijpen tussen het
volk en zijn eigen land. En niettemin
verbieden jullie ons naar ons eigen
land terug te keren. Dat is onver
klaarbaar. De sympathie in ons land
voor Israël beschouwt pater Chacour
niet in de eerste plaats negatief. 'Ik
zelf sta ook sympathiek tegenover de
joden. Maar jullie moeten niet zo
eenzijdig zijn. Jullie moeten tegen de
joden zeggen dat zij in hun eigen
belang ook oog moeten hebben voor
de Arabische kant van de zaak.
Ik hoop dat Holland zo'n bijdrage zou
kunnen leveren aan de oplossing van
het conflict. Van mijn part mag dc
hele wereld sympatiseren met Israël
zolang dat maar niet betekent dat
men tegen de Arabieren kiest. Ik
begrijp heel goed waarom jullie in
Holland open staan voor de joden.
Wegens de ervaringen in de Tweede
Wereldoorlog. Maar daarvoor zijn wij
niet verantwoordelijk hoewel ons wel
de gevolgen in de schoenen worden
geschoven
Nederland heeft vaak het gevoel dat
Israël alleen staat
scheppen van een situatie waarin deze.
gedijt'.
Elias Chacour weigert de profeten
mantel. Als wij hem vragen naar de
toekomst van van het Midden-Oosten,
zegt hij: 'De toekomst hebben de
joden en Arabieren in hun eigen
hand. Maar een ding is zeker: als er
ook maar een plaats in de wereld is,
waar de Jood in rust en vrede kan
leven, dan is dat de Arabische ge
meenschap, niet in Europa, niet in
Amerika. Er zal een proces nodig zijn
van wederzijdse aanpassing'.
Dat is een mythe. Zelfs al zouden de
Arabieren Israël willen vernietigen, VGrpIlChting
ook dan nog moet het een weg vinden
naar het Arabische hart. Maar Israël
is niet zo geïsoleerd als jullie denken.
Zelfs niet in de Arabische landen.
Jullie mogen natuurlijk overdrijven
wat je wilt, maar de zaak heeft twee
kanten.
Talrijke christenen in Nederland me
nen dat Israël bijzondere rechten
heeft, omdat het het volk van God is.
Israël moet zich integreren in het
Midden-Oosten. De Verenigde Staten
staan achter Israël, Holland staat ach
ter Israël, maar het Midden-Oosten
niet. Dat moeten de Israëliërs voor
zich winnen
De zee in
Maar de Arabieren hebben gedreigd
Israël in de zee te gooien.
Er is nog nooit een systematische
jodenvervolging in een Arabisch land
geweest. En ook dit conflict is een
politieke tegenstelling. Jodenvervol
ging is een Europese specialiteit.
'De Arabieren zullen nooit kunnen
vergeven, zolang zij worden vernederd
en verslagen. Maar zij zullen een
wonder van vergevingsgezindheid ver
tonen, als zij als gelijken worden
behandeld. Zij waren de eeuwen door
beroemd wegens hun gastvrijheid en
wegens hun bereidheid zelfs een
moordenaar te vergeven, als hij in Oph06p6l6n
hun huis moet vluchten. Des te meer
zullen de Arabieren open staan voor
de joden, die in hun land een schuil
plaats zoeken. Wij zijn bereid de
joden en ons huis te ontvangen. Hij
mag mijn jasje hebben, maar ik wil
mijn broek houden.
Dat de Arabieren Israël willen vernie
tigen is echt gezegd door Sjoekeii.
Er is zoveel gezegd. In de laatste
oorlog riep generaal Elihazar (de Is
raëlische bevelhebber) dat Israël de
benen van alle Araieren zou breken
en hen de woestijn in zou sturen. Dit
soort dingen zijn geen maatstaf om
een volk te karakteriseren. Sjoekeiri
was gek.
Vindt u niet dat de Palestijnen zich
zouden moeten distanciëren van de
uitssraken van mensen als Sjoekeiri?
Elias Chacour: 'Iedereen moet zich
onthouden, niet alleen van dit soort
gespierde taal, maar vooral van het
Israël is het volk van God. Maar dat
legt het juist bijzondere verplichtin
gen op als dienaren van God ten
overstaan van ons, de heidenen. Maar
ik ben nog niet uit deze kwestie. Aan
de ene kant zie ik dat dit volk een
speciale band heeft met de enige God,
maar aan de andere kant vind ik het
onmogelijk om te aanvaarden dat God
de god van Israël is. Ik kan inzien dat
Israël het volk van God is, met omge
keerd. Ik kan van niemand aanemen
dat hij God bezit, wel dat God hem
bezit.
En hoe moet ik het nieuwe verbond
door Christus opvatten. Kan ik het
anders opvatten dan dat alle volken
der aarde op gelijke wijze door God
zijn aangenomen als zijn kinderen?
Daarom bestaan er ook geen heilige
plaatsen meer in het nieuwe verbond'.
Chacour verwijst naar Johannes 4:20-
21. 'Jeruzalem heeft geen betekenis
meer en evenmin Gerezim. Maar de
Samaritaanse vrouw, die heeft beteke
nis gekregen. Zij is een kind van
Abraham in het nieuwe verbond.
In de bijbel wordt door de profeten
als Gods wil geopenbaard dat de jo
den naar Zion terug zullen keren.
Verzetten de Palestijnen zich niet te
gen Gods wil?
Het is Gods wil dat de joden naar
Zion terugkeren. Maar het is niet
Gods wil dat anderen maar moeten
ophoepelen voor de joden. Dat is de
kern van het probleem in het Midden-
Oosten. Misschien is het Gods wil wel
dat de joden vreedzaam met ons sa
menleven.'
'Stel dat er morgen een boeddhist
komt met een dik boek onder zijn
arm, waarin staat dat hij recht op een
bepaald stuk land. Moeten we hem
dan maar ons land afstaan? Wat is de
waarde van zo'n geloof tegenover an
deren? Kan de geschiedenis als crite
rium gebruikt worden? God staat bo
ven de geschiedenis. De bijbel is een
goed argument, maar alleen voor die
genen. die in de bijbel geloven, niet
voor de moslims.
Van een onzer verslaggevers
EDE De Nederlandse vereniging
tot bevordering van de zondagsrust en
de zondagsheiliging heeft een verzoek
gedaan aan alle kerken, om op zondag
9 juni de zaak van de eventuele
wijziging van de zondagswet in de
voorbede te gedenken. De vereniging
wekt ook ieder persoonlijk daartoe
op.
De Tweede Kamer aanvaardde reeds
het voorstel van de kamerleden
Goudsmit en Jungens, om het gemeen
teraden onmogelijk te maken, ge
meentelijke sportvelden en zwemba
den om principiële redenen des zon
dags gesloten te houden. Het voorstel
moet nu nog de Eerste Kamer passe
ren. Alle leden van de Eerste Kamer
hebben al een brief van de vereniging
tot bevordering van de zondagsrust
ontvangen.
'Wij kunnen allen weten, dat de
Heere een dag gesteld heeft, waarvan
Hij heeft gezegd: Gedenk de sabbat
dag, dat gij die heiligt Om de over
treding van dit gebod, zou men kun
nen zeggen, werd Israël in balling
schap gevoerd, aldus de vereniging in
haar oproep.
Het verzoek om volgende week
zondag voorbede te doen, heeft de
steun gekregen van een aantal predi
kanten, onder wie ds. W. L. Tukker,
de voorzitter van de gereformeerde
bond in de hervormde kerk, ds. P. J.
Dorsman uit Staphorst, de christelijke
gereformeerde ds. G. Blom uit Meer
kerk en ds. D. Slagboom uit Baren-
drecht en verder ds. F. Mallan uit
Vlaardingen (geref. gem. in Ned.), ds.
E. du Marchie van Voorthuysen uit
Leersum en anderen.
end wa
het G.Pi
de k;
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing O. Postma,
F. Diemer
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor: NZ. Voor
burgwal 280, Postbus
859, A'dam. Telefoon
020-22 03 83. Postgiro:
26 92 74. Bank: Ned
Midd. Bank {rek nr.
69 73 60 768). Gem giro
X 500.
door A. J. Klei
Een paar dagen voor hemel
vaartsdag kwam een nummer
uit van 'Waarheid en Eenheid
het blad van de verontrusten in
de gereformeerde kerken.
Vroeger hadden we dan de beroem
de Bondsdag. Dat is in de kring van
ome Kerken verleden tijd. Een klei
ne groep P.P.R.-gerichte leiders van
het Landelijk Centrum voor Gerei.
Jeugdwerk houdt 't nog vol een
jongeren-dag te organiseren. Dit
maal in Dalfsen (Ov.). Thema: 'Van
wege Jezus'. Medewerkers: Louis
van Dijk en Jules dc Corte. Spre
ker: o.a. dr. A. Jelsma.
Gezien de begeleidingsactiviteiten
door staf en bestuur van 't L.C.G.J
van de gang van zaken ter Synode
en in onze kerken altijd precies
tegengesteld aan de opvattingen van
S. en G.! raden uij onze jongelui
aan niet naar Dalfsen te gaan. maar
naar Mayday van Youth for Christ
in de Ahoyhal, Rotterdam-Zuidplein,
gemakkelijk bereikbaar vanaf hel
Centraal Station met de Metro
Het bericht (waarin de letters S. en
G. slaan op 'Schrift en Getuigenis',
de naam van de vereniging van
verontrusten) gaf verder nog wat
bijzonderheden over de dag van
Youth for Christ en behelsde in dat
verband oók deze zin:
Wij verwachten, dat dr. Brucks 's
avonds een duidelijk Schriftuurlijk
antwoord zal geven op de vraag:
'Geloven, wat doe je er mee in het
dagelijks leven'?; nl. niet op d"
maatschappij-kritische toer'.
Afgaande op de cijfers zou je zeggen
dat het advies van 'Waarheid en
Eenheid' niet in de wind geslagen
is. In Dalfsen waren zo'n vierhon
derd bezoekers, terwijl Youth for
Christ een dikke zesduizend man op
de been bracht. Overigens zeggen
deze cijfers natuurlijk niks over het
meer of minder duidelijk schriftuur
lijk-zijn van de bijeenkomsten. Is de
zaak bekeken als je zegt dat van
accentsverschil sprake is? Dat de
één wat harder dan de ander 'van
wege Jezus' op de maatschappij af-
vliegf Piet gooit er eerder een
opwekkingslied uit, Jan brengt lie
ver stencils rond en evcen goeie
vrienden.Ligt het zo?
Als ik op een afstandje de kerkelij
ke jeugd bekijk, zie ik ze aan de éne
kant verdwijnen in Youth for Christ
en aan de andere kant in wereldwin
kels. Wat moet je nu als je in het
jeugdwerk aan de gang bent? Hier
wat af en daar wat bij doen? Youth
for Christ-mensen zeggen vaker de
straat op te gaan en de wereldwin
kelaars attenderen op de binnenka
mer? Maar zo keurig verdeeld liggen
de zaken nu ook weer niet. Ik leg
mijn overpeinzing voor aan Nico
Schouten, publiciteitsman van het
gereformeerd jeugdwerk, en it be
gin met de vraag:
Waarom waren er maar vierhonderd
In Dalfsen?
Nico Schouten: Wisten we dat maar.
dan waren we verder.
Heb je het idee dat, wanneer jullie
een paar gerenommeerde sprekers
uitnodigen en een bekende muziek
groep. dat je dan wel weer een voIIp
tent had?
Vast en zeker.
Waarom doen Jullie dat dan niet?
Omdat we vinden dat er van derge
lijke bondsdagen zo weinig blijft
hangen. Ik zie de positieve kanten
heus wel, er is het gevoel van: wij
sémen, dat pept op en daar maak ik
geen grapje over. Maar als de schare
vddaan in de bus naar huis rijdt, is
het voorbij, er komt verder niks uit.
Het is natuurlijk ook mis als ze je
gehalte gaan afmeten naar het aan
tal bezoekers op hemelvaartsdag.
Wij kunnen ook met duizendtallen
Tekening bij een artikel over bio-induslrie in het blad Toesj/
Combo, dat gespreksmateriaal voor jongerengroepen biedt.
komen: als we de deelnemers aan de
provinciale bijeenkomsten meetel
len, want die lopen goed. We heb
ben bijvoorbeeld praatzaterdagen
waarvoor flinke belangstelling be
staat. En voor wie een erg indruk
wekkend cijfer wil: aan het gere
formeerde jeudgwerk, zoals dat ge
beurt door en voor meisjes en jon
gens van acht tot, zeg maar, twintig,
doen in totaal tachtigduizend jonge
ren mee.
Blijf Je vasthouden aan een bijeen
komst op hemelvaartsdag?
Het is best mogelijk dat we daarvan
moeten afstappen omdat het blijkt
geen geschikte vorm te zijn voor
wat wij willen, namelijk écht en
persoonlijk bezig zijn met de vraag
wat je met het evangelie kimt en
moet in je leven en in de maat
schappij van alledag. Begrijp me
goed. we zetten ons niet af tegen
Youth for Christ, maar we vinden
wel dat je met die beweging te ver
uit de buurt van de wereld blijft of
althans je te veilig opstelt in dat
opzicht.
Wat hebben de verontrusten nu pre
cies tegen het LCGJ?
Dat we ons bezig houden met Viet
nam of Angola. Een dominee zei: bij
het LCGJ kennen ze wel de vrij-
heidssitrijders van Angola maar niet
de Jezus van Galilea. Dat we een
'zonderdag' belangrijk vinden, dat
we te weinig aan bijbelstudie
doen.
Is dat zo?
Laat ik je vertellen dat de boekjes
die gericht zijn op omgang met de
bijbel wegvliegenMaar dan zijn de
auteurs weer niet goed. Waarom
moet E. Pijlman dat perr-é doen?,
hoor je. Maar samenvattend geloof
ik dat een hoop klachten terug te
brengen zijn op deze noemer: dat ze
ons werk zien of willen zien als
plaatsvervangend voor alles wat in
de kerk niet meer mopt en niet
meer deugt. Als jullie het niet meer
doen!, roepen ze dan verwijtend.
Maar aan zó'n verwachtingspatroon
kun je nooit beantwoorden.
NA DE SLAG
Als dit stukje in de krant verschi
weten we de uitslag van Feyenoo
Tottenham-Hotspurs en die van
gemeenteraadsverkiezing (in opkL
mende volgorde van belang),
strijd om de zetels in stad en d<
hebben we hier en daar de gemoe
ren behoorlijk warm gemaakt. Dat
een gezonde zaak. Stel je voor
iedereen er lauw onder bleef, dan
dat een teken zijn dat we er allem
onder zitten. Je vraagt je wel eens
of die lui onder de diktatuur 0
generaals of van het proletariaat)
niet saai vinden. Nooit eens zo'n
zellige strijd om 'beginselen en ba
tjes'. Niet alles sierde intussen
demokratie. Er waren weer heel
eendagsvliegen onder de lijsten,
len die nog altijd denken dat je u
een paar vriendjes rondom een h
reltje wel een gemeenteraadszetel
versieren. Maar ja, dat hoort erlj
Het doet geen enkel goed, maar fr*
lukkig ook erg weinig kwaad. I
aantal zetels in een grote raad wo
er hoogstens enigszins door ingek*
omdat men moeilijk deze eenling
een konstruktieve rol kan toekenn
Maar goed, 't moet maggen. Wel
men hier en daar wat meer bescl
denheid wensen. In mijn bus ro
twee dagen voor de verkiezingen
prachtig uitgevoerde folder van
GPV in de bus. Uiteraard lees
zoiets. De achterkant trof mij bijz
der. Daar stond met duidelijke lett
Het GJP.V. is nog de enige christe
ke partij in Amsterdam. Ik mo
even m'n ogen uitwrijven. Maar
stond er echt Niet: wij zijn
meniing, maar: is Wie reikt zo'n b
vet eigenlijk uit? En op grond
van? Bij mijn weten heeft het
in Amsterdam nog nooit de
gehad om hier ook maar iets
waar te maken. Wat de gemeenteli
overheid volgens deze partij m
munt ook niet uit door helderheid,
lees: voor een goed functionere
openbaar verveer zorgen, waarbij
persoonlijke vrijheid zo veel mogel
gewaarborgd blijft Kan iemand zi
daarbij iets voorstellen? Hij mag 1
zeggen. Dat hebben we dus weer a
ter de rug. En dat is maar goed o<
Verkiezingstijd is aardig, maar
moet ook weer afgelopen zijn. En
moeten we vooral samen aan 't w
voor een rechtvaardiger samenlev
en dan moeten al die miezerige par
belangen wijken voor wat werkel
goed en rechtvaardig is.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Ridderkerk W. E. Ste*
beek te Nieuw-Leusden.
Aangenomen: naar 's Gravenha
(wijkgem. 10) F. D. Emous te 's Gi
venhage (wijkgem, 30)1 J-
Bedankt: voor Amersfoort (toez.)
Jongerden te Veenendaal; vol
Nieuw-iLekkerland H. v. d. Post I
Bergambacht.
GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Rijnsburg Ch. C. Smij
kamp te Grouw.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Beroepen: te Drogeham J. A. 1
Velde, voorheen miss. pred. wonenj
te Enschede-N.; te Lutten, te
venhage-Z. Loosduinen, te Tem*
te Siegerswoude-Duurswolde en
Zaamslag H. Hidding, kand. te
men.
Bedankt: voor Schildwolde J. C. Pcjt
te Den Helder.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Middelharnis P.
Zonneveld te Leerdam.
Marie Dormoy: Het geheime lev
van Paul Léautaud. De Arbelderspe j
Grote ABC nr. 228 - 176 blz -
18,50 - vertaald door Matthieu K<
kelkoren.
Paul Léautaud is in Nederland j
lang geen onbekende meer. En dat
in hoofdzaak te danken aan de Arbi,
derspers die al zeven boeken van he
In het Nederlandse liet vertalen. O
langs belegde de uitgeverij samen m'
de VARA een Léautaud-avond in A'
tis waar de Franse tv-film over he'
werd vertoond en geprekjes werd*1
opgenomen met enkele Léautaud-fai
Een en ander is inmiddels al uitg
zonden. In die film kwam Marie D('
moy, de literaire erfgename en b'
zorgster van de negentien delen da"
boek menigmaal in beeld. In 19
verscheen van haar in Frankrijk 'H
geheime leven van Paul Léautau
waarvan nu de vertaling uit is. H
bevat niet eerder verschenen tekst
die Léautaud schreef ter aanvullii
op 'Le petitit ami', 'In memoriam' i
'Amours' om zodoende één boek
krijgen dat hem de Prix Concourt z<
moeten bezorgen. De affaire, die Ocl
ve Mirbeau hem had geadviseerd,
nooit uitgevoerd. In dit boek sta:
die fragmenten aaneengebre
door Marie Dormoy. De titel sugg
reert onthullingen. Dat is geenszii
het geval, want een man als Léa
taud, met negentien dagboeken, hi
weinig geheimen. Maar over die tit
ben je snel heen. Het boek staat v
met voorvallen uit Leautauds leve
die alles goedmaken. Over die tit
zou hij zelf vermoedelijk scherp
cynische opmerkingen hebben losgel
ten als we lezen: 'Ik ben bepaald gei
schrijver zoals vele anderen, die
veel fantasie in hun werk doen en
bezorgd zijn zelf buiten schot te bl
ven. Ik heb nauwelijks iets ande
geschreven dan over me zelf, over w
me geraakt of beziggehouden heeft
dit leven, over de mensen van wie
gehouden heb of die van mij geho
den hebben, en ik heb mezelf alti
opgevoerd als hoofdrolspeler'. Fa
verrukkelijk boek, onmisbaar vo
wie eerder via de Arbeiderspers m|
hem in kennis kwam
J. 1