Het getuigenis der liefde Apartheid trekt investeringen aan Waarom wereldraad 'aan politiek doet' Kerk in de wereld filsaillalll Rapport Britse kerken: Vandaag door ds. M. G. L. den Boer ZIEN WE ZE VLIEGEN? Trouw Kwartet Blad over kerk in Oost-Europa Wereldraad: Portugese koloniën zelfstandig Gizikis wordt kerk een beetje gortig Nieuwe boekei* TROUW/KWVRTET VRUDAG 10 MEI 1974 KERK 'Dc liefde is een wonderlijke zaak nooit geheel te door gronden, een mysteriewaar over men helemaal zwijgt, om dat het tóch niet te zeggen is, óf waarover men nooit uitgepraat raakt, omdat men het nooit he lemaal goed heeft gezegdZo begint een boekje van prof. Van Niftrik met de titel De Lief - d e, te tekst van een serie radio lezingen in het voorjaar van 1970 gehouden. Van I\iftrik heeft veel over de liefde ge dacht, gesproken en geschreven. Voor hem was de liefde een ge heimenis dat hem niet alleen tot zwijgen noopte, maar ook tel kens tot spreken dwong. Het was Van Niftrik onmogelijk over de liefde te schrijven en over de romantiek te zwijgen. De roman tiek uit het einde van de 18e eeuw en het begin van de 19e eeuw achtte hij één van de allerbelangrijkste perioden van de geestesgeschiedenis. Door de romantiek kreeg men er oog voor, dat in de liefde de exis tentie als het ware boven zichzelf wordt uitgetild. In de liefde verliest de mens zichzelf en overwint hij zijn beperktheid, maar tegelijk vindt hij zichzelf. 'Liefde is zulk een won derbaarlijk geheimenis, omdat zij niet slechts mystieke versmelting betekent, maar tegelijk Heiraat, va derland, thuis van ik en jouDe gestalten van man en vrouw blijven bewaard. In hun mystieke eenwor ding beleven zij hun eigenlijkheid: ik en jij; jij en ikLiefde heeft een mystieke kant. Liefde heeft een personalistische kant. Maar men moet hier niet van kanten spreken. Liefde is het één met het ander, ja in het ander. Ertrinken-Versinken! Ja. Maar ook: ik kom tot mijzelf. In en door de lierde vind ik mijn wezenlijke eigenheid'. De romantiek was Van Niftrik lief en hij streefde naar een eerherstel van deze periode. Niet ten onrechte, want aan deze periode hebben wij veel te danken. Een periode moeten we niet beschouwen naar de uitwas- Pro/. dr. G. Cvan Niftrik sen, maar naar haar wezenlijke kern. Meer dan eens heeft Van Niftrik gepleit voor het rechte verstaan van de mythen. Zulk een pleidooi is in een tijd van rationalisme, positivis me en ontmythologisering nogal ver dacht. Het woord mythe heeft voor het oor van velen de bijklank van een onwaar verhaaltje, een verdicht sel. Men wil zich houden aan objec tieve feiten. Er is echter ook de slechte mythe van de objectieve fei ten. Van Niftrik had het gevoel dat een nieuwe generatie begint te be seffen, dat de alleengeldigheid van de objectiteve natuurwetenschap een vervreemding betekent een ver vreemding van het echte, authentie ke leven. Voor het echte leven heb ben wij volgens Van Niftrik de mythe nodig. In een toegespitste formulering noemt hij de eis tot ontmythologisering een misdaad aan mens en menselijkheid. 'En als de bijbel ontmythologiseerd zou wor den, blijft er van de bijbel niets meer over dan een beetje filosofie en humanistische wijsheid'. Naar aanleiding van het leven der chassidim heeft Martin Buber opge merkt: 'De joden zijn wellicht het enige volk, dat nooit heeft opgehou den de mythe in het leven te roe pen'. Met mythe bedoelde Buber wat Van Niftrik omschrijft als 'duidend woord, dichtend woord'. De mythe wil het hart der echte werkelijkheid aanwijzen, aanduiden. 'In een dui dend woordt wordt door de mythe het wezen van mens en kosmos onthuld en wordt stamelend gespro ken over de machten, die mens en kosmos beheersen'. Ook over de lief de als de macht die sterker is dan de dood, zullen we telkens weer in mythen moeten spreken, want de liefde is altijd nog wat meer en nog wat anders dan een 'objectief feit'. In een goede mythologische taal heeft Van Niftrik over de liefde geschreven. In een verantwoording spreekt de uitgever over 'een laatste, afgerond geheel van de theoloog en van de mens Van Niftrik' en hij voegt er aan toe: 'Ook uit dit boek moge blijken hoe in hem theoloog en mens samenvielen'. Ds. M. G. L. den Boer, hervormd predikant te Utrecht, bespreekt: 'De liefde' door prof. dr. G. C. van Niftrik. Uitg. Callenbach, Nljkerk, 86 pag., prijs ƒ14,50. Van een onzer redacteuren LONDEN Investeren in Zuid-Afrika is aantrekkelijk dank zij de door de apartheid gewaarborgde aanwezigheid van een ruim aanbod van goedkope arbeidskrachten van een arme bevolking, die is terug gedrongen tot een beperkte oppervlakte van liet land, van waaruit de werknemers hun bijdrage aan de blanke economie mogen leveren. ADVERTENTIE andere moderne economieën is de in vloed van het bankwezen op de Zuid- afrikaanse economie zeer groot Dit is een van de conclusies van een rapport getiteld 'Business as usual' (de zaken gaan gewoon door) dat is samengesteld in opdracht van de we- reldraad van kerken door de Britse j[ erUgtxekking raad van kerken. Het rapport is toegespitst op het bank- Overzeese investeringen, zo verklaart wezen in Zuid-Afrika. Evenals in het rapport, gingen in Zuid-Afrika in Oorzaak en gevolg 1971 voor 17.6 procent naar de over heidssector en voor 82.4 procent naar het particuliere bedrijfsleven. Terug trekking van de investeringen zou leiden tot een geleidelijke ineenstor ting van de Zuidafrikaanse economie en de vervanging daarvan door een alternatieve structuur met zwarte deelname. In het rapport wordt gesteld dat de buitenlandse investeringen in Zuid- Afrika voor 80 procent naar de goe- derenproducerende industrie gaan, voor 12 procent naar de mijnbouw en verder naar de landbouw. In 1972 bedroeg de investering in totaal 200 miljoen pond sterling, circa 1.7 mil jard gulden. Zonder de voortdurende internationale bijdragen om het apart heidssysteem en zijn geheel te voe den, zou er niet langer gesteund kun nen worden op het edmdprodukt van steeds beschikbare goedkope arbeid De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Pax Christi (slot) Naar aanleiding van de driedaagse conferentie van Pax Christi in Noord- wijkerhout vraag ik me af, wat de mensen van deze beweging bezielt. Het Joodse volk is en blijft het volk van God. De beloften aan dit volk zijn nooit ingetrokken of ongedaan gemaakt. Dit betekent, dat het land en het volk bij elkaar horen. De geloofwaardigheid van de bood schap van de kerken wordt sterk in twijfel getrokken, als die boodschap meer door een bepaalde politiek dan door de bijbel is bepaald. Moet Pax Christi niet oppassen voor uitspraken die meer politiek dan bijbels gekleurd zijn? Denkt Pax Christi nog steeds dat het om Rome in plaats van om Jeruzalem gaat? Waarom veroordeelt Pax Christi de massale moordaanslag van enkele we ken geleden niet? Den Haag Ds M. Cohen Steeds vaker toont hij onbegrip over de oppositionele houding die de CHU Aantjes doet wrevelig over de CHU. zich tegenover dit kabinet permit teert. Vorige week nog betwijfelde hij de rechtmatigheid van de CHU-inter- ventie omtrent de middenstand, om dat Roolvink op dit punt reeds een interpellatie zou houden. Aantjes zal moeten leren leven met de realiteit, dat de CHU, die met goedvinden van Aantjes buiten dit kabinet is gehou den, daardoor het recht heeft zich n,uA1'j anders op te stellen t.o.v. dit rege- IjOeuKOpe arDeiÜ ringsbeleid dan een van oudsher even eens gouvernementele ARP. Dit zijn CHU-koekjes van AR-deeg. Het is naar voor de CDA-gedaohte, maar die gedachte, dat CDA-ideaal, is volko men gefrusteerd, doordat de ARP zonder CHU en tot grote vreugde van de PvdA zich heeft laten welgevallen, dat Burger en Den Uyl hun dictaat konden uitvoeren. De praktische ver wantschap aan de linkse drie telde meer voor Aantjes dan de ethische verwachtschap op weg naar de CDA met de CHU. Deze week in HERVORMD NEDERLAND Interview met MAXIMOF: Rusland gaat door met ver bannen. Koreaanse christenen in ver zet tegen dictatuur. De barmhartige Samaritaan in rovershanden? De Kleine Aarde heeft iets weg van De Nieuwe Aarde. Brigalia Bam: Theologie is dat ik mijn kinderen te eten kan geven. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. NAAM: ADRES: WOONPLAATS: GIRONUMMER: Abonnementsprijs 21,per half jaar; 42,per jaar. Abonnementen kunnen elk ogen blik ingaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland, Antw.nummer 1776, Den Haag. 'Geboren uit het besef dat het anders moet' Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Wie de Wereldraad verwijt, dat liij zich 'politieke vragen' bezighoudt, toont daarmee, dat hij niets begrijpt van de si tuatie, waarin deze vragen van honger en discriminatie gesteld wor den. Ze omvatten het hele leven en zijn daarom primair geloofs vragen. Dit zei dr. A. H. van den Heuvel gisteren op de druk be zochte jaarvergadering van de Hervormde Vrouwengroep. Blaricum C. Koolc, lid partijraad ARP Van der Stoel De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. Met stijgende verbazing las ik de con clusie die dhr. P. Dankert trok uit het overleg, dat de Tweede Kamer commissie voor buitenlandse zaken woensdag 1 mei had met minister Van der Stoel naar aanleiding van diens bezoek aan Rusland. Bij die gelegenheid wekte dhr Van der Stoel de irritatie van dhr. Gromi- ko toen hij op een verloren ogenblik een verzoek overbracht namens de Universiteit van Leiden. V. d. Stoel ondersteunde hiermee een beroep van de Leidse Universiteitsraad op de Russische autoriteiten om de student Vladimir Boekowski vrij te laten. Op 26.3 zegde een woordvoerder van bui tenlandse zaken toe mogelijkheden te onderzoeken dit verzoek over te bren gen aan de Russische autoriteiten. Blijkens het voorafgaande heeft mr. V. d. Stoel de eerste gelegenheid hier toe benut Het resultaat is bekend en daar hoeven we niet zielig over te doen: Ieder die wel iets gedaan heeft aan adoptiewerk van Amnesty Inter national inz. Rusland kan daarovdr meepraten. Dit adoptie werk is in het algemeen een vrij eenzijdige en frus trerende bezigheid, aangezien elke brief ongeacht de inhoud in beslag wordt genomen of domweg niet wordt beantwoord. Kortom: Op dit vlak is voor 'vrije uit wisseling van idee- en informatie' dus vrijwel geen reële mogelijkheid aan wezig. Die mogelijkheden liggen ech ter wel degelijk op andere, bijv. ker kelijke of diplomatieke terreinen! Wat dat laatste betreft: Zeer terecht m.i. heeft de Nederlandse delegatie op de Europese Veiligheidsconferentie met name het punt van 'mogelijkhe den van vrije menselijke contacten en uitwisseling van ideeën' benadrukt, zij het zonder duidelijke resultaten. Het door minister V. d. Stoel gevoer de 'beleid lijkt mij geheel overeen te stemmen met dit standpunt. Het standpunt dat dhr. Dankert (en met hem de Tweede Kamercommissie) in dezen inneemt, is mij dan ook geheel duister. Amsterdam G. C. Hovingh studie/Informatiegroep Russ. baptisten Amnesty Int.) De economische functie van de apart heid, door het terugbrengen van de massa van de Zuidafrikanen tot rech teloze vreemdelingen in hun eigen land, en door hen op te sluiten in overbevolkte reservaten, waaruit al leen hun kostwinners kunnen ont snappen als tijdelijke contractarbei ders, is het scheppen en handhaven van een depot van goedkope arbeid, waarmee overzeese en natuurlijk ook binnenlandse werkgevers hun voor deel doen, zegt het rapport. Het rap port verzekert, dat de banken interna tionaal een centrale rol spelen bij de handhaving van de apartheid als eco nomisch voordelig systeem. Het vraagstuk, aldus de samenstellers, zal echter niet alleen mogen worden bezien vanuit het aspect van de rela tieve hoogten van de lenen, omdat er voor de betrokken gekleurde mens meer op het spel staat. Het rapport is in Nederland verkrijg baar bij de Anti-Apartheidsbeweging Nederland in Amsterdam, Heren gracht 88, ten bedrage van 2.50 plus verzendkosten. HOOG WATER OP U mei: Vlissingen 4.51- 17.12 Hartnjvlietsluizen: 6.33-18.59 Rotter dam: 7.45-19.56 Scheveninger: 6.01-18 24 U- muiden: 6.41-19.04 Den Helder: 10 18-22 29 Harlmgen: 0.37-12.46. Delfzijl: 2 54-14 59. Van een onzer verslaggevers VEENENDAAL Het blad 'Dein Reich Komme' van de zendingsbewe ging Licht im Osten is thans ook in het Nederlands verkrijgbaar. Het heet Licht in het Oosten en kan besteld worden bij postbus 262 dn Veenen- daal. Het verschijnt eens per twee maanden. Het blad bevat artikelen en nieuwsbe richten inzake Ihet christendom in Oost-Europa. Vooral wordt aandacht geschonken aan het wel en wee van baptisten en andere protestanten. De beweging Licht im Osten heeft veel contact met deze groepen, onder meer doordat de beweging zorg draagt voor vertaling in de talen van Oost- Europa van theologische lectuur en van geschriften van Bunyan, Spurge- on en Billy Graham. Regelmatig publiceert het blad lijsten van gevangen christenen in de Sow- jet-Unie. De Nederlandse stichting Licht in het Oosten is een heroprich ting van een beweging die voor de De scriba van de hervormde synode sprak daar over 'De wereldraad moet anders'. Natuurlijk moet de wereld raad anders aldus dr. Van den Heu vel. 'Moet anders' is het refrein waar op heel het werk van de wereldraad is gebouwd. Hij is geboren uit het besef van de pioniers, dat het anders moet. Nauwe lijks twee maanden na de oprichting in 1948 werd er al gezegd: 'De weerld- raad moet anders' en zo is het gebleven. Oost-Europa en de derde wereld zijn er in gekemen. De blanke kerken van West-Europa en Noord- Amerika zijn daardoor nu in een minderheidspositie. Het gevolg is permanente onrust. Maar dat geeft helemaal niet, zolang de drie visies, waaruit de oecumeni sche beweging is ontstaan imaar le vend blijven: gezamenlijke doorden king van wat Christus voor ons heeft gedaan, de gezamenlijke bereidheid iets te doen aan het leed in de wereld en de visie op de toekomst een we reld die open is voor Gods "beloften. Wat mensen nu tot een 'politieke discussie' hebben gemaakt, moet terug naar die drie grondvisies. Laat u voorlichten, zo ried dr. Van den Heuvel de hervormde dames, door christenen aan de andere kant van de armoedelijn en van de kleur- lijn. Zo leert de gemeente begrijpen, dat het niet 'politieke zaken' zijn. Maar dat het haar eigen zaak is, die onze broedders en zusters van ginds in onze geloofsgemeenschap op tafel leggen. Deze zaken moeten weg van de vervelende koppen in de krant (waarbij dr. Van den Heuvel veelvul dig de naam van een bepaald ochtend blad noemde) naar uw hart. Doen Op de vraag, wat kunnen wij prak tisch doen, gaf dr. Van Den Heuvel drie adviezen: Allereerst lezen, veel lezen. Laat uw man vanavond de afwas maar eens doen, en kies in de verwarrende veel heid van informatie die bladen en groepen, waarin u vertrouwen kunt hebben. Vervolgens betalen. Honderd vijf tig gulden bij uw voordeur steeds bij de hand om uit te delen aan al die acties die langs komen, is nooit weg. En dan aan de gang, b.v. aan de kerkeraad vragen, waarom u in uw gemeente zo weinig van wereldiako- naat hoort, of aan de dominee, waar om Sahel nog nooit in de voorbede voorkwam, aan de gang in uw organi satie of politieke partij, en altijd met an om /I de e: VJ POLITIE MET HONDEN In een uitzending van een van kleine politieke partijen vroeg di partner in de samenspraak aan d andere of hij wist waarom er langs c> voetbalvelden politie met honden wy De man wist het, het kwam doorda het publiek de kwalijke gewoonte ha om bij verschil van mening met scheidsrechter over diens beslf het veld op te komen om hem te doen. Dit beeld werd onmidi overgebracht cp de noodzakeli; van het gezag. Zo waren de mi nu eenmaal alleen verdorven moest er gezag zijn, moest er gehandhaafd worden. Nu vind ik beeld van die politie met honden i zo fijn. De bijbel spreekt ervan dat overheid het zwaard niet tevergei draagt, maar spreekt niet van hond( Wie wel eens politie heeft zien j; op mensen met behulp van hondei men kan dat in de laatste oorlog de SD gezien hebben, die weet da een bijzonder mensonterend gezii is. Mensen kunnen in bepaalde gei len nagejaagd moeten worden om zij aan hun rechtvaardige straf denk even aan wat de vorige week de Prinsengracht gebeurde trai ten te ontkomen. Maar dan blijft h man tegen man. Hond tegen man een afschuwelijke zaak. Ik neem dat onze politiehonden zo zijn af; richt dat ze stilstaande of -liggen mensen niet meer aanvallen, ma hoe kan men daar volstrekt zeker v n zijn. Bloedhonden zullen hier n: spoediger tot gevaarlijke agress overgaan. Maar om nog even op I beeld van het voetbalveld terug komen. Men hoeft het natuurlijk d: 0o op politie en honden te houden. 1 strijd zelf zou zijn grimmig commiei] ciëel karakter kunnen ontnomen wc ag den, dan zou al veel gewonnen zij en En zo is het ook in de samenlevin Men zou ondanks zondeval en efler vaak al te gemakkelijk beroep op verdorvenheid van alle mensen i wat meer aandacht kunnen geven die strukturen die deze maatschap; op zichzelf zo agressief maken. Dr. A. H. van den Heuvel uw lijdende zuster ginds voor ogen. Van de verdere dag noteren wij nog, dat de jaaractie ruim zesduizend gul den had opgebracht. Dit bedrag werd ovehandigd aan Ans Meyer, <Lie uitge zonden is door de hervormde zending naar West-Irian en daar vrouwen- en meisjeswerk doet Het nieuwe jaarpro ject beoogt hulp aan kinderdorpen in Zuid-Vdetnam. Afscheid werd genomen van algemeen secretaresse mevrouw S. P. Cazameier- Pop uit Den Haag, die 1 oktober aftreedt. Het jaarverslag noteerde weer vijfhonderd leden minder, een kwestie van vergrijzing, maar me vrouw Cazemier ontlokte een flink applaus met haar mededeling dat deze week zich een groep uit Emmeloord heeft aangemeld met zeventig nieuwe leden. GENEVE Voorzitter dr. M. M. Thomas en vice-voorzitter Pauline Webb van het centrale comité van de wereldraad van kerken hebben op ge neraal De Spinola en de militaire junta in Portugal een beroep gedaan de bevolking in de Portugese kolo niën medezeggenschap te geven, als eerste stap op weg naar volledige onafhankelijkheid. NED HERVORMDE KERK K Beroepen te Amersfoort (toez.): Jongerden te Veenendaal; te Monst W. G. J. v. d. Sluys te Moerkapelle, ,D1 Afscheid op 12 mei als geest. verz. m h. diakonessenhuis te Breda: kand. 01 Wismeijer, ber. te Hoek van Hollar Intrede te Oosterhout (NB): M. Westerbeek v. Eerten te Gramsb 'gen. GEREF. KERKEN Afscheid van Zwartsluis: A. J. v. Wiel, ber. te Leeuwarden-W; van gentheim: drs. D. de Bruijn, ber. Klundert en te Zevenbergen. Intrede te Leiden: R. J. Koolstri Amsterdam-Slotermeer/Geuzenveld; Leeuwarden-W.: J. Kroeze te Hor 'ai veen: op 5 mei te Leeuwarden: n al G. M. Slager, kand. te Leeuward k als pred. met bep. opdracht. me. Aangenomen naar Leusden: J. W. der te Dieren. GEREF KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Gorinchem-Langerak: de Vries, kand. te Zuidlaren; Sehildwolde: J. C. Post te Den E ai der. GEREF GEMEENTEN Beroepen te Katwijk aan Zee: Boogaard te Leiden te Zwolle: N. Schreuder te Goes. ALG DOODGEZ SOCIËTEIT Afscheid van Haarlem: C. P. Hoel ma, wegens emeritaat op 65-jari leeft. VRIJE EV. GEMEENTEN Intrede te Zedst: J. Verboom te B terdam-C. GEREF KERKEN Aangenomen naar Leusden: J. W. Kelder te Dieren. door Aldert Schipper De orthodoxe theologie is natuurlijk niet alleen maar een voorsmaak van de eeuwige zaligheid. En de ortho doxe kerken zijn uiteraard niet alleen maar een voorportaal tot de hemel. Wie met dit soort banaliteiten komt, vindt elke rechtgesneden orthodox te gen zich. De kerk is ook volk onder weg. Dat merk je aan een Solzjenit- sin, een vrome orthodoxe gelovige en aan vader Pirounakis, een Grieks or- thodxe priester. Deze heeft in een brief de leiders van zijn kerk beschul digd passief te staan tegenover het wrede regime in Griekenland. Het is niet het eerste kerkelijke verzet. De vroegere aartsbisschop van Athene Hieronymus, kritiseerde in 1969 en 1970 het systeem van kolonel Papado- poelos. Na de studentendemonstraties dienden ook enkele bisschoppen klach ten in over het brute optreden van het leger tegen de studenten. In fe bruari kwam een klacht van twee De afgetreden Griekse primaat aartsbisschop Hieronymus van Athene. bisschoppen tegen de heropening van het gevangeniseiland Yaros. Maar door over de grote lijn toch te zwijgen, heeft de Griekse orthodoxie weinig anders gedaan dan steun verle nen aan Papadopoelos en aan de hui dige Griekse leider Gizikis. Een hoopvolle uitzondering is ook de Grieks orthodoxe biischop in Duits land, Irenos, die ter gelegenheid van de Griekse nationale feestdag ter her denking van de Griekse bevrijding van het Turkse juk in 1821 een radiotoespraak heeft gehouden, waar van de pannen op het dak van Gizikis bij wijze van spreken rammelden. Vrijheid vernietigd Gewoonlijk spreekt de Griekse kerk op deze dag, de 25ste maart, een lofprijzing uit aan God die op deze dag de Griekse natie heeft hersteld. Bisschop Ireneos aarzelde dit jaar om deze lofprijzing uit te spreken, 'want we moeten toegeven, dat wij de laat ste jaren onze vrijheid eigenhandig hebben vernietigd'. Ireneos herinnert aan Papadopoelos, die in de afgelopen jaren zich steeds met een arts vergeleek, die Grieken land in het gips heeft gezet, om het te laten genezen. Ireneos noemt dit verschrikkelijke lasteringen en beledi gingen aan de Griekse natie. 'Met schijnheilige grootspraak hebben we het over de ene bloedeloze natio nale revolutie. Helaas is dat niet waar. Overal in ons land hebben onze broeders hun bloed vergoten. Maar ook als er geen druppel bloed was gevloeid, ook dan zou nog een on schatbaar en verschrikkelijke schade aan ons land zijn toegebracht. Want er zijn vele tranen gevloeid van mensen die verkeerd begrepen, ver bannen, of gevangen gezet zijn, of die hun familie hebben verloren. De zie len van velen onzer broeders zijn gewond. Ook al zou zelfs aan geen Griekse vinger kwaad gedaan zijn, toch is de misdaad onmetelijk. Het is deze misdaad: dat we de oprechtheid en ons gevoel voor vrijheid hebben gedood; onze grote wond is dat we zo verdeeld zijn, dat de een bang is voor de ander; mensen wantrouwen en ha ten elkaar en spreken kwaad van elkaar. Bisschop Ireneos roept de Grieken in Duitsland, meest gastarbeiders en stu denten, maar ook de officiële Griekse vertegenwoordigers, op tot een ware vaderlandsliefde. Tot herstel van de Griekse democratie en de eenheid van het volk, zijn wederzijds vertrouwen, en het optimisme in de Griekse toe komst. Hieron toont Ireneos zich dan weer een goede orthodox. De liefde tot het vaderland is hem aangeboren en is voor hem niet om zich te generen. Donald J. Willcox: NIEUWE VOlfl GEVING IN NAALDWERK (oor»£ titel 'New Design in Stitcherj NIEUWE VORMGEVING IN WEM (oorspr. titel 'New Design in B ving'). Vertaling Henriette van j Klifl. Uitg. Cantecleer BV., de Aantal pagina's resp. 117 en 125. Pi ƒ14.90 per deel. In Cantecleer's nog jonge serie 'Ni 1 we Vormgeving.zijn van deze! schrijver twee deeltjes verschei u over naaldwerk en over weven. Be boeken tonen veel overeenkomst een tekstgedeelte van 16 resp. 30 pi >-;i na's is de rest van het werk gev met zeer vele zwartwit afbeeldin t] en enkele kleurenfoto's van Skanctë «s vische werkstukken (hoofdzaië wanddecoratie). Schrijver maakte K studiereis door de verschillende S! dinavische landen. Over naald kun6t, het ontwerpen, verse handwerktechnieken (applica n patchwork, kantklossen, haken, lt pen, enz) wordt in 'Nieuwe Vorm m ving in Naaldwerk* met vele woon il al even weinig gezegd als in 'Nieu m Vormgeving in Weven' over hed (r daagse en traditionele weefkunst 0 ld hier geen concrete, doeltreffende structie over de vele genoemde te nieken (o.a. Rya, dubbelwezen, B v° nu, Rollakan), Schrijver verwijst h voor liever naar meer uitgebreide s ciale vak-literatuur. Voor de (n: n niet ingewijde is de tekst boven» langdradig en soms vaag, terwi; meer geroutineerde kunstenaar het i«i lemaal al wel (beter) weet. De vaak kunstzinnige (ook wel geW n werkstukken zijn niet bedoeld om te maken: geen patronen dus, en niet altijd even begrijpelijk, m k vormen wel plezierige, leerzame interessante kijk-dectuui. R. D

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2