Synodepraeses
antwoordt
dr. Gericke
Geestelijk reveil
in Sierra Leone
Uit de kerkbladen
Vandaag
Conferenties
Trouw
Kwartet
Regering wil ook
senaat betrekken
bij machtigingswet
Ds. H. van den Brink
ridder
Oranje-Nassau
overleg
Burgemeester uit
'ongenoegen' over
politieke partijen
Die hebben wat
over voor
hun geloof
Voorbereiding
tweede pastoraal
Orthodox beraad
voor Djakarta
Beroepingswerk
lllmtlU
Nieuwe boeken
TROUW kW VKitlJl*
KERK
T2/K2
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De praeses van de generale synode van de ge-
1 reformeerde kerken, dr. A. Kruyswijk te Enschede, heeft de Zuid-
afrikaanse dr. J. S. Gericke geantwoord op dienst open brief aan de
gereformeerde synode (waarover wij zaterdag berichtten). In zijn
antwoord zegt dr. Kruyswijk er volledig begrip voor te hebben dat
dr. Gericke diep getroffen werd door het besluit van de gereformeer
de synode tot steunverlening aan het anti-racismefonds van de
wereldraad van kerken, maar dat hij toch aanleiding vindt een aantal
'ingrijpende misvattingen' in de brief van dr- Gericke recht te zetten.
Dr. Kruyswijk begrijpt best dat dr.
Gericke's indrukken na diens vertrek
uit Lunteren vervaagd zijn en daarom
herinnert hij dr. Gericke eraan 'dat u
vóór onze behandeling van het anti-
racisme-programma tegenover het mo-
deramen van de synode hebt verkl
aard dat de betreffende rapporten cn
voorstellen u waren meegevallen.
Daarmee laat zich moeilijk verenigen
de klacht in uw brief dat wij welis-
waar de ene hand vriendschappelijk
naar de Zuidafrikaanse geloofsgenoten
uitsteken, maar dat onze andere hand
met bloed is bevlekt'.
In zijn brief betoogt dr. Kruyswijk
verder dat het thans genomen synode
besluit berust op een synodale uit
spraak van 1972 (waarin elke discri
minatie die politiekee n sociale rech
ten en vrijheden van groepen beknot
of afhankelijk stelt van het inzicht
van de heersende machten, principieel
werd verworpen) en 'volledig gericht
is op de vrede en gerechtigheid voor
I alle volken' en dus allerminst een
"oorlog op grote schaad tegen Zuid-Af-
rika' beoogt
Juist ook uit vrees voor een oorlog in
Zuid-Afrika, aldus dr. Kruyswijk, heb
ben wij 'er bij uw kerk steeds op aan
gedrongen alle middelen aan te wen
den om de door God gegeven mensen
rechten voor zwarten, kleurlingen en
Indiërs in uw land te realiseren en
aan alle discriminatie een einde te
maken'. Dr. Kruyswijk is dankbaar
voor 'de vooruitgang die in de afgelo
pen Jaren op dit terrein reeds is ge
boekt", maar 'niettemin zijn wij zeer
onder de indruk van berichten die
ons bereiken'. In dit verband signa
leert dr. Kruyswijk do broef die
Ovambov-rouwen uit Zuddwest-Afrika
richtten tot de Verenigde Naties:
'Hoor onze noodkreet omdat u thans
onze Mozes bent. U bent door God
aangewezen om te bemiddelen voor de
onderdrukte volkeren. Wij worden
hier in Namibië in het geheim gemar
teld.
Dr. Kruyswijk schrijft verder dat dr.
Gericke niet ingegaan is op de te
Lunteren gestelde vraag: 'Zijn wij
niet mede schuldig aan het laten
voortbestaan van het facisme in al
zijn verschrikkelijke vormen en gevol
gen, wanneer wij gediscrimineerde
medemensen (soms ook medechriste
nen) niet metterdaad laten blijken
dat we solidair met ze zijn en naast
ze staan in hun strijd voor vrijheid
en recht?' Dr. Kruywijk: In uw brief
wordt zelfs aam de mensen om wie
het hier gaat, volledig voorbijgegaan'.
.Aan het eind van zijn brief zegt dr.
'Kruyswijk dat hij graag de uitnodi
ging heeft aanvaard om bij een vol
gend bezoek aam Zuid-Afrika in Stel-
lenbosch Gods Woord te bedienen uit
Zacharias 4 vers 6: 'Niet door kracht
noch door geweld maar door Mijn
Geest zegt de Here der Heerscharen'.
Tenslotte attendeert dr. Kruyswijk er
op dat de betrokken synodebesluiten
wettig met meerderheid van stemmen
genomen zijn. Dr. Kruyswijk: 'Van
De redactie behoudt zich het recht
voor haar ter opname in deze rubriek
toegezonden meningsuitingen verkort
weer te geven. Bij publikatie wordt
met de naam van de inzender onder
tekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdre
dactie Trouw/Kwartet, postbus 859.
Amsterdam.
Sperna Weiland (3)
Er wordt in onze dagen veel gespro
ken over theologie. Maar als de theo
logische degens zijn gekruist blijft er
niets over dan een slag in de lucht.
Bij prof. Sperna Weiland veel vragen.
Maar zonder antwoord behoeft u niet
te blijven. Toen ik gehoorzaam werd
aan Joh. 3 vs 3-5 kreeg ik als het wa
re een 'nieuwe' bijbel. Gods licht
kwam im mijn leven. God spreekt tot
ons in Zijn Woord, in mijn hart.
Soms zwijgt Hij Ln Zijn liefde, maar
dan kunnen wij alles rustig in Zijn
hand geven.
Bussum
mevr. J. M. WHiot-ten Have
Dennendal
Het is werkelijk onthutsend, hoe uit
gerekend een vertegenwoordiger van
een confessionele partij (verslag Den-
rrendal-debat TrKw.) de eventuele
keus tussen Dennendal en Nieuw-Den-
nendal als die tussen 'de geordende
maatschappij' en een 'chaotische com
mune' bestempelt Iedereen die het
•conflict heeft gevogd en bijv. Foudrai-
ne heeft gelezen, moet inzien dat die
keus voor de betrokkenen niet zo sim
pel zal liggen: de totale, emotionele
creatieve aanpak van de 'vernieuwers'
schept ongekende mogelijkheden tot
levensgeluk voor verstandelijk minder
Pax Christi (2)
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing O. Postma,
F. Diemer
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor: NZ Voor
burgwal 280, Postbus
859, A'dam Telefoon
020-22 03 83 Postgiro:
26 92 74. öank: Ned.
Midd. Bank (rek nr.
69 73 60 768). Gem giro
X 500.
A an een onzer verslaggevers
SXEEK Het baptistenweekblad De Christen meldt- dat liet West-
afrikaanse land Sierra Leone een geestelijke opwekking beleeft,
waarvan een blijvende invloed zal uitgaan.
Meer dan eens is op een gereformeerde synode de Zuidafrikaanse
apartheidspolitiek punt van discussie geweest. Op deze foto, ge
nomen in maart 1970, verdedigen dr Gericke rechtsen zijn col
lega Vor ster het beleid van hun regering tegenover kritische vra
gen van synodeleden en andere belangstellenden.
bedeelde mede-mensen, al komt het
geheel dan wat rommelig over. Deze
bevooroordeelde polarisatie ten gunste
van 'de orde' doet het misschien goed
bij bepaalde groepen confessionele
kiezers, maar zou wel eens minder
goed kunnen bestaan voor Jezus
Christus: Hij schrok er niet voor te
rug Zijn discipelen uit hun geor
dend bestaan van geain en beroep los
te breken om 'op de bonne-fooi' met
melaatsen, 'bezetenen' en andere ver
schoppelingen tekenen van Zijn Ko
ninkrijk op te richten.
Culemborg
M. Ooms
Pax Christi
Ee conferentie van Pax Christi (Tr
Kw. 1 mei) had een bijdrage moeten
zijn m.b.t het Midden-Oostenconflict.
De opzet, een forum-discussie en de
daaruit noodzakelijkerwijs voortvloei
ende genuanceerde conclusie, was ech
ter niet geschikt om dit doel te berei
ken. P. C. heeft; door deze opzet te
kiezen, gezorgd voor de zoveelste mis
kenning van het recht van bestaan
van de joodse staat. Juist door de
christenheid en dus ook door P. C.
zou dit recht moeten worden erkend,
cpdat deze joodse staat rechtvaardig
heid zou kunnen bewijzen aan de Pa-
lestijnen, zonder het gevaar te lojien
van de kaart te worden geveegd.
Arnhem
C. de Kramer
onze kant hebben wij ons nimmer tot
de leden van uw kerk gericht om ver
zet op te roepen tegen besluiten van
uw synode. Het zaaien van tweedracht
schijnt ons in strijd te zijn met het
Evangelie. Graag zullen wij de dia
loog met uw kerk voortzetten op een
verantwoorde wijze. Van de resultaten
van zulke contacten hopen wij onze
gemeenteleden getrouw op de hoogte
te stellen'.
Dr. Kruyswijk vervolgt: 'Solidariteit
met de zwarten betekent voor ons
echter geenszins het goedkeuren van
geweld. Selfs niet indien dit door de
betrokkenen wordt beleefd als tegen
gesteld tegen onderdrukking. Wij beo
gen geen andere solidariteit dan die
van Jezus Christus die de mensen op
zocht en tegemoet trad in hun nood'.
Vandaar dat de bestrijding van discri
minatie door de synode werd opgedra
gen aan de organen voor het diako-
naal en voor de zending door middel
van een apart fonds, dat de synode
zich nadrukkelijk beperkte tot het
verlenen van steun van humanitaire
aard.
SCHEEF GETRUKKL.
'Uit het bovenstaande moet duidelijk
zijn hoezeer de zaak wordt scheefge
trokken door uw opmerking dat onze
synode hulp aan een georganiseerde
militaire beweging verleent', conclu
deert dr. Kruyswijk.
Van een verslaggever
DEN HAAG De regering wil het
mogelijk maken, dat niet alleen de
Tweede Kamer, maar ook de Eerste
Kamer betrokken wordt bij de uitvoe
ring van besluiten, die op grond van
de machtigingswet genomen worden.
Dit blijkt uit een gisteren bij de
Tweede Kamer ingediend wetsont
werp.
De machtigingswet bevat een regeling
volgens welke van de zakelijke inhoud
van een aantal uitvoeringsbesluiten
mededeling wordt gedaan aan de
Tweede Kamer. Het besluit kan pas
tot stand gebracht worden nadat tien
dagen sedert de mededeling zijn ver
streken en binnen deze termijn geen
kamerdebat gevraagid is.
Bij de behandeling van de machti
gingswet in de Eerste Kamer vond
een uitvoerig debat plaats over de
vraag of de wet ook zou moeten ver
plichten tot mededeling van de zake
lijke Inhoud aan de Eerste Kamer.
Hoogtepunt is tot nu toe de grootste
evangelisatiecampagne uit de geschie
denis van dit land, in de hoofdstad
Freetown. Deze campagne, die geleid
werd door de jonge Amerikaanse
evangelist Billy Hanks, had tot ge
volg, dat 1366 mensen tot geloof
in Christus kwamen, terwijl boven
dien 2600 mensen op een of andere
wijze interesse gingen tonen in het
evangelie.
De 29-jarige Hanks, een baptist, is een
leerling van Billy Graham. In neven
samenkomsten op scholen, in gevange
nissen, fabrieken en dorpen in de om
geving kwamen ook duizenden men
sen tot een beslissing. Hun aantal is
niet begrepen in de cijfers, die de of
ficiële campagne heeft bekend ge
maakt.
Sierra Lcone was een der eerste Afri
kaanse landen, die in aanraking kwa
men met de christelijke boodschap.
Tegen het einde van de achttiende
eeuw stichtten dc Britten Freetown
al een toevlucht voor bevrijde sla
ven. Na een periode van zendingsacti
viteiten verliep de ijver, de gemeen
ten verstarden en de meeste kerken
trokken zich terug in een droog for
malisme. Ze hadden maar heel weinig
invloed op de door de islam beheerste
cultuur en op de animistische en ge
heime duivelse genootschappen, aldus
De Christen.
Voorbereiding
Hanks schrijft het welslagen van
de campagnes toe aan het jaar
van voorbereiding van de plaat
selijke christenen. Van alle 64
landen, waar hij gesproken heeft, be
horen de voorbereidingen in Free
town tot de beste. De laatste twaalf
weken van de voorbereiding werd
vooral aandacht geschonken aan gees
telijke bezinning om de gemeentele
den te inspireren en voorgangers en
medewerkers te trainen. Negen weken
DEN HAAG Ds. H. van den Brink
te Malaga (Spanje) is benoemd tot
ridder in de Orde van Oranje-Nassau.
Ds. Van den Brink, die zaterdag 70
1962 als gereformeerd missionair pre
dikant te Makassar. Sinds 1964 is hij
belast met pastoraat onder de Neder
landers in Spanje.
Het is verheugend te constateren dat
Pax Christi zich heeft uitgesproken
voor een democratische staatsstruc
tuur waarin Joden en Palestijnen el
kaar moeten zien te vinden en zich
hiermee dus duidelijk afzetten tegen
de exclusiviteit van het zionistische
Israël, zoals dit thans bestaat. In flag
rante tegenstelling tot de hoopgeven
de uitspraken van Pax Christi staat
de ingezonden brief vau de heer K.
Plemp in Tr.-Kw. van 2 mei jl. waar
in kritiek wordt geuit op het besluit
van de gereformeerde kerken hulp te
verlenen aan de slachtoffers van de
overstromingsramp in Noord-Syrië.
Het is bijna ongelooflijk, dat men
met verwijzing naar Gods Woord het
aandurft bepaalde groepen medemen
sen die ernstig behoefte hebben aan
medische hulp, deze hulp op politie
ke. erger, op gefingeerde bijbelse
gronden, wil ontzeggen.
Groningen
W. G. Timmerman
H.ten Napel
Van een verslaggever
NUTH (Limburg) De burgemees
ter van het Zuidlimburgse Nuth, drs.
li. P. M. Schmeding. heeft in een
plaatselijk advertentieblad kritiek ge
leverd op deelneming door de PvdA
en de RKPN aan de raadsverkiezingen
in zijn gemeente.
De burgemeester zei: 'Als het verstan
dige lui zijn, zijn ze welkom, maar
dan niet als Rooms Katholieke Partij
Nederland of Partij van de Arbeid,
want die hebben in onze gemeente
geen enkele functie'.
De burgemeester heeft verklaard c! t
het niet zijn bedoeling was de verkie
zingen te beïnvloeden. Hij heeft, zegt
hij, alleen maar uiting willen geven
aan zijn ongenoegen: 'Mag ik mij ook
eens een keer opwinden?'
Een woordvoerder van de PvdA: 'Dit
ruikt naar onbehoorlijk gedrag. We
laten het er niet bij zitten'.
Ds. K. M. Witteveen schrijft in Kerk
venster, het kerkblad van hervormd
Sneek over 'valse eenvoud';
Bij een gesprek over Jehovagetuigen
wordt wel eens gezegd: 'Die mensen
hebben voor hun geloof over. Voortdu
rend zijn ze op pad. Je moet er toch
respekt voor hebben'. Nu, ik kan dat
respekt niet opbrengen. Misschien
klinkt het niet aardig maar ik vind
deze aktiviteit te gemakkelijk. De Je
hova Getuigen geloven in een wereld
einde in 1975. Dat is hun zaak. Maar
het geloven wordt daar wel veel een
voudiger door, want men hoeft zich
niet meer in te spannen om een wég
te zoeken voor de mensheid. Men is
alleen verantwoordelijk voor de beke
ring van enkelingen voordat het grote
Armageddon komt waarin miljoenen
mensen zullen omkomen en waaruit
alleen de Jehova Getuigen en hun
sympathisanten levend te voorschijn
zullen komen. Ik doe niets af aan de
echtheid van hun overtuiging. Maar
de verkondiging wordt wel probleem
loos. Men weet alles. En geleid door
een centrale in New York, die absolu
te gehoorzaamheid eist. moeten de
aanhangers hun activiteiten ontplooi
en. Nogmaals, ik vind zo'n geloof ge
makkelijk. Het is eenzijdig en recht
lijnig.
Boeddhisme
In het missiemaandblad BIJEEN
schrijft de Thailandse correspondent
Giovanni Ulliana, dat het christendom
het boeddhisme moet bewaren:
Het christendom mag het boeddhisme
niet afbreken. We moeten het bewa
ren. Het is een rijke en moreel hoog
staande godsdienst. Het is immers zo
dat het al vijfentwintig eeuwen be
staat en de tijden heeft getrotseerd.
Het boeddhisme is een rijkdom voor
de mensheid. Naar mijn mening heeft
het niet minder waarde dan de Griek
se kuituur, die door het christendom
heilig is verklaard. Je moet het chris
tendom durven herkennen in het
boeddhisme. Dan komt eens de dag
dat een christen boeddhist kan zijn
en een boeddhist christen zonder dat
er afbreuk wordt gedaan aan eikaars
godsdienstige overtuiging. Beiden le
veren positieve bijdragen aan elkaar.
Blunder
In het Hervormd kaderblad Woord cn
Dienst maakt drs. S. P. de Rcos, lid
van de hervormde gezangencommissie,
bezwaar tegen de al te eenzijdige ver
dediging van het liedboek, zonder oog
voor de gebreken:
De simpele waarheid is, dat de bundel
veel te klein is. Als hervormde com
missie zijn wij jaren achtereen bezig
geweest zowel met de herziening
(meestal totaal nieuwe vertaling en
eenzijdig en rechtlijnig
berijming) van de bundel 1938 als
met nieuwe, eigentijdse liederen. De
helft van die jaren waren verrukkelij
ke jaren. Tot de grote klap viel en
ons een synodebesluit bereikte dat
nog niet de helft van wat wij op sta
pel hadden staan, in het liedboek zou
kunnen komen. Het moest een klein,
goedkoop boek worden.
Vanaf die tijd was het plezier er af.
De soheppingsdrang moest vandalisme
worden. De vergaderingen die voor
dien gekenmerkt waren door de
vreugde van steeds nieuwe, levende
vormen werden nu beheerst door de
wrevel van het wegdoen, het vermin
ken het schrappen. We hadden de
druktechnische mogelijkheden nage
gaan, de cptim sten onder ons droom
den al van een liedboek van 150 psal
men en 850 gezangen, de wat meer
voorzichtigen zagen dat de Evangeli
sche Broedergemeente (met wie nauw
contact was) een voortre ffelijk ver
zorgde bundel van 734 liederen aan
nam, maar al die dromen werden ver
broken toen bekend werd dat onze
bundel veel en veel kleiner moest
worden en dat het eigenlijk al te veel
was, dat we onze oorspronkelijke op
dracht niet hadden opgevat als wat
correcties aanbrengen in de komma's
en punten van de bundel 1938. Het
zou de moeite waard zijn, als eens ge
publiceerd zou worden wat de com
missie gezangen had samengebracht,
eventueel als een supplement 'voor
huiskamer en samenkomsten' mij
nentwege, op het nieuwe liedboek.
Vergeleken bij die enorme rijkdom
was het maar een schamel bezit,
kwantitatief gesproken, wat wij mee
brachten, al hebben wij getracht, dit
schamele beetje kwalitatief zo goed
mogelijk te doen zijn. Wij brachten
het mee in het beraad met de andere
kerken. Dat de andere kerken cok iets
van zichzelf wilden terugvinden in
het nieuwe liedboek was volkomen
hun recht. Het betekende dat de her
vormde inbreng nog verder werd be
knot en gewijzigd. Hierbij zijn betreu
renswaardige dingen gebeurd, afspra
ken eenzijdig verbroken en met wei
eens te weinig overleg en fatsoen
dingen doorgedrukt. Ik heb tot nu toe
gemeend uiterst terughoudend te
moeten zijn, maar als het liedboek
wordt verdedigd op een manier alsof
geen kritiek geoorloofd zou zijn (be
halve tegen koor- en orgeluitgaven
dan) en dat dit nu zo ongeveer het
meest volmaakte is wat zou kunnen
bestaan, lijkt het mij toch beter om
de dingen althans enigszins bij hun
naam te noemen. Het liedboek is ge
woon te klein. Niet omdat dichters en
musici niet meer konden of wilden,
maar omdat de kerkelijke politiek, die
zich aan alle democratische medezeg
genschap onttrekt, deze blunder heeft
gemaakt.
Ulster
Protestants Nederland (Noordeinde
48a, Delft) wijdt haar meinummer
vrijwel geheel aan een artikel van S.
Paas over de r.k. minderheid in Ul
ster.
werden besteed aan de vorming van
hen, die met de nazorg-gesprekken
werden belast. In 22 centra worden
gedurende acht weken nazorgconferen
ties gehouden.
UTRECHT De diocesane delegaties
zullen op het tweede landelijk pasto
raal overleg, dat van 30 augustus tot
1 september in Noordwijkerhoul wordt
gehouden, spreken over concrete
aanbevelingen voor de houding van
de christenen in onze prestatie-, pro-
duktie- en consumptiemaatschappij.
Dat is duidelijk gebleken op een ver
gadering van afgevaardigden der bis-
dommelijke delegaties met de subcom
missie van de bisschoppelijke beheers
commissie voor het landelijk pastoraal
overleg.
De vergadering, die werd geleid door
mevrouw dr. A. M. Klompé, vond dat
het overleg in Noordwijkerhout riet
mag worden overheerst door aanbeve
lingen over instellingen en structu
ren. Van de aanbevelingen aan het
volk Gods en de beleidsfiguren moet
een krachtige inspiratie uitgaan. In
de bisdommen op de brochuere 'Mens,
waarheen?' de defintieve aanbeve
lingsopstellen. Deze, voorzien van de
op- en aanmerkingen van de bisschop
penconferentie wil de gespreksstof
voor l.p.o. vormen.
GENEVE (EPS). De achttien or
thodoxe kerken, die aangesloten zijn
bij de wereldraad van kerken, houden
van 4 tot 8 juni in Roemenië een con
ferentie ter voorbereiding van hun
bijdrage aan de assemblee van «de we
reldraad, die volgend jaar in Djakarta
wordt gehouden.
Het thema van het orthodoxe
beraad is. 'Christus beslist
vandaag'. Gepraat zal worden over de
centrale plaats van Christus in de or
thodoxe theologie, zending en spiritu
aliteit. Op uitnodiging van patriarch
Justinianus komt men bijeen in het
klooster van Cernika bij Boekarest..
Abdijdagen voor hen die een paar
dagen een monnikenleven willen lei
den, van 4 tot 7 juni of van 6 tot 9
augustus in Doetinchem. Egmond,
Oosterhout of Tegelen. Inlichtingen
04100-35143.
LEREN WIJ WAT?
Vanuit mijn kamer heb ik een weids
uitzicht. Links van de flat tegenover
ons bevindt zich een grasveld waar
van tijd tot tijd door kinderen ge
speeld wordt als het tenminste niet
vol met auto's staat. Vanmorgen zijn
er zo'n twaalf knulletjes van een jaar
of 10 bezig een partijtje voetbal te
spelen. Ik herinner mij ineens mijn
eigen jeugd met af en toe schoolvoet-
bal maar vooral voetballen op straat,
op pleintjes tot er een 'juut' aan
kwam en de bal zo spoedig mogelijk
in veiligheid gebracht moest worden.
Het enige wapenfeit dat ik mij van
mijzelf herinner is een keihard schot
dat ik stom toevallig tot ieders verba-,
zing tegenhield. Als ik de bal had
zien aankomen had ik ongetwijfeld
een verkeerde sprong gedaan en had
het schot toch nog gezeten. Ik kijk nu
naar die knapen op het veld. Ze spe
len anders dan wij vroeger. Misschien
spelen ze vandaag wel Feijenoord
Twente, maar ze spelen gewoon pro
fessioneler. Niet meer met z'n tienen,
eventueel met een vliegende keep, op
een hoop om de bal heen maar alle
maal op hun plaats en gelijk opko
mend. Ik zeiz efls af en toe zo iets als
een buitenspel val opzetten. Ze spelen
elkaar letterlijk de bal toe en tonen
de gevaren van al te individualistisch
optreden goed te kennen. In leder ge
val kan je duidelijk zien dat ze wat
opgestoken hebben van oudere voet
balles en tv-reportages. Zouden wij
mensen dan toch in staat zijn samen
iets te leren? Ik denk ineens terug
aan die zondagmorgen toen bij ons in
de kerk na de dienst een vakbondslei
der uit een Zuidamerikaanse staat
zijn verhaal vertelde. In het Spaans
en dus vertaald. Het ontroerde mij
hoe daar zomaar meer dan honderd
man na een niet al te korte kerk
dienst nog zaten te luisteren naar een
wat trage uiteenzetting van toestan
den aan de andere kant van de aarde.
Het deed de man uit Zuid Amerika
duidelijk goed. Het gaf hem steun in
zijn voor ons besef vaak uitzichtloze
strijd. En daar zaten al die mensen,
jong en oud.te luisteren en met hem
mee te leven! Zouden wij dan toch sa
men iets kunnen leren en langzaam
maar zeker wat verder kunnen komen
in wat begint te lijken op een echte
samenleving?
NED. HERV. KERK
Beroepen te Westerhaar (toez.): J.
Stelwagen te Nieuwpoort.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Nieuwerkerk a.d.
LJssel: J. Stolk te Schiedam; naar
Bennebroek: J. Dijkstra te Niawier,
die bedankte voor Geldermalsen.
Benoemd tot studiesecretaris van
Kerk en Wereld (part-time): drs. H.
J. Zeldenrust te Uden, die deze benoe
ming heeft aangenomen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.),
Beroepen te Pietersburen-Baflo: S. de
Vries, kand. te Zuidlaren.
GEREF. KERKEN (VRIJG. BV.)
Benoemd tot legerpred. in lang ver
band met standpl. Oirschot: J. M.
Smelik te Rotterdam-Overschie, die
deze benoeming heeft aangenomen en
die bedankte voor Emmeloord.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Werkendam: J. Koster
te Barneveld.
EV. LUTHERSE KERK
Beroepen te Groningen: D. Th. stras-
ser, prop. te Amsterdam.
Bedankt voor Dordrecht-Gorinchem:
K. Berveling te Rotterdam.
Vormingscentrum Den Alerdinck te
Laag-Zuthem (bij Zwolle) organiseert
vier op zichzelf staande zomerweken
over opvoeding, gezin en relaties.
WeLkom zijn mensen, getrouwd of on
getrouwd, met of zonder kinderen.
29 juni - 6 juli en 13 - 20 juli weken
over opeoeden tot vrijheid met als
thema 'De kleuter de klos?'. De derde
week (20-27 juli) vraagt: 'Man, vrouw,
kind anders?' over o.a. anti-autori
taire opvoeding, school, secualiteit,
nieuwe vormen. De vierde week (27
juli - 2 augustus) gaat over relaties
tussen volwassenen: het thema is dan
'Liever leven'.
Voor opgave en inlichtingen: tel.
05290-284.
Zuster Désiree ian boord, door S. Pai-
rault. Uitg. Rivière en Voorhoeve,
Zwolle. 160 blz - 8.90.
Waarom reformvoeding, een moderne
voedingsleer van J. Wolff. Uitg. De
Driehoek, Amsterdam. 160 blz
4.90.
Rijkunst voor beginners, door M.
Schafer en A. Haug. Een ruiterljand-
boek met 'meer dan 100 foto's en teke
ningen. 100 blz - 9.90. Uitg. Rivière
en Voorhoeve, Zwolle.
AO-boekje 1510: Het arbeidsbureau
wordt anders, door mevr. v. d. Lin-
den-Nijdam. Uitg. Stichting IVIO,
Lelystad. 20 blz. - 1.25. Jaarabonne
ment: ƒ35,-.
Pastoraat, Waarvoor? Waartoe? Uitg.
Boekencentrum, Den Haag, 64 pag.,
prijs 6,-. In deze publikatie van de
hervormde raad voor de herderlijke
zorg, geschreven door de secretaris ds.
R. Kapstein, wordt een nieuwe door
denking van (de betekenis van) het
pastoraat geboden.