Khaddaffi en de identiteit van de Afrikaanse mens Kerk in de wereld Lutheranen bezig met vier jaren-plan Conferenties* Vandaag Beraad over kerkelijke strijd tegen het racisme Trouw Kwartet Bijbel in 1526 talen Nieuw christelijk familieweekblad Chileense kerken vinden elkaar in verzet tegen onmênselijkheid TROLW/HWAiRniET MIAiAMUAC 6 MEI 1974 KERK T2, K2 Khaddaffi heeft natuurlijk gelijk: de kerken tasten de identiteit van de Afrikaanse mens aan. Foor wie de identiteit van de Afrikaanse mens hel laatste woord is, spreekt Khaddaffi's conclusie van zelf: de kerken moeten eruit. Onlangs riep het Lybische staatshoofd Khaddaffi de Afrika nen op, zich te ont doen van het christen dom, opdat 'de Afri kaanse mens zijn eigenheid terugvindt'. Naai- aanleiding hier van schrijft ds. G. W. van Tricht, hervormd predikant te Amster dam-W atergr aaf s- meer ons bijgaand ar tikel. HET EVANGELIE staat immers op gespannen voet met bloed en boden, met de machten van religie, ras en geweld, die nu eenmaal aan de orde zijn waar het gaat om onze identiteit. Daarbij maakt het geen verschil of het gaat om onze Europese dan wel om onze Afrikaanse identiteit Waar de kerk zich hier en daar loswikkelt uit haar innige verbondenheid met de geschiedenis van land en volk, en ónze identiteit niet accepteert als het laatste woord, daar ontstaan de span ningen. Daar worden Sowjet-fourgers uit de ouderlijke macht ontzet omdat zij hun kinderen willen opvoeden met de bij bel, daar belemmeren Zuid-Afrikanen de arbeid op het Christelijk Instituut, omdat daar gewerkt wordt ^an vrede en verzoening tussen zwart en niet- zwart, daar zet een militaire junta tientallen priesters het land uit om- De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Studentenstop (2) Terecht wijst u In uw commentaar over de studentenstop op een groot probleem binnen het tertiair onder wijs: het recht op onderwijs wordt steeds sterker aangetast. Helaas geeft u m.i. een slechte oplossing: invoering van de herstructurering-herprogram mering, zoals voorgesteld door prof. Posthumus en de commissie Wiegers- ma. Aan deze maatregelen zitten een aantal zeer negatieve aspecten, waar van de belangrijkste zijn: Een behoor lijke kwaliteitsvermindering van de opleiding, een sterke bezuiniging en het ondemocratische karakter. Over deze punten loopt u in uw commen taar zo maar eventjes heen en u doet het voorkomen alsof het verzet vanuit de universiteiten tegen deze plannen nadelig zou zijn voor het aldaar gege ven onderwijs. Een dèrgelijke manier van commentaar geven lijkt me weinig zinvol, ja zelfs behoorlijk beeldvor mend. Bovendien berust uw oplossing op een zeer aanvechtbaar uitgangs punt, nl. het als blijvend gegeven aanvaarden van het feit dat de over heid niet geneigd is meer geld in het tertiaire onderwijs te stoppen. Groningen J. A. Harbcrs Zonderdag (7) Het is typerend, dat wanneer de min derheid wat wil, de meerderheid di rect met argumenten komt aandragen, waarmee 7.e de kleine groep wil over- tuigen dat ze ongelijk heeft. Het gaat dus om één van de vier zondagen die een maand telt en omdat er dan geen auto gereden mag worden, zouden we ineens met onze kinderen in flats op- 'f gesloten zitten, we kunnen onze zieke en bejaarde ouders niet meer bezoe ken en we kunnen geen (bos- of strand) wandeling meer maken enz., enz. Alsof er geen fietsen, bussen, trams of treinen bestaan. Als wij drie zondagen per maand trouw al dege- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. dat zij willen opkomen voor de rech ten van de verdruktenomdat op voeding met de bijbel, vrede en ver zoening tussen zwart en niet-zwart er rechten voor de verdrukten niet pas sen in de Russische, Zuidafrikaanse of Chileense identiteit En zo wil Khaddaffi dan ook de ker ken kwijt Want mensen die worden ingelijfd in de Messias Jesus zullen niet meer zo verschrikkelijk warm lo pen voor een schimmig Pan-Afrikanis- GELIJK Khaddaffi heeft echter ook gelijk op een manier, waar we helemaal niet zo blij moeten zijn. Ook na vele jaren van bezinning om het Evangelie al thans te onderscheiden van een tradi tionele, westerse en Europese verpak king, sta je soms wel verbaasd over de vanzelfsprekendheid waarmee hier en daar kerken hun cultuurgoed ex porteren. Ik denk aan een zendingsschool, waar aan 20 studenten, a&omstlg uit Afri kaanse dorpen, het subtiele verschil wordt onderwezen tussen weeenstrini- teit en openbarings-triniteit De hele GrieksnEuropese terminologie komt aan de orde, met alle dingen, die van daag zelfs in het westen zo problema tisch zijn geworden. Ik denk aan een kerkdienst, waar een lieve vrouw achter het harmonium met tremolant en al de liederen begeleidt uit Amerikaans-Europese bundels, terwijl er in Makimura, een theologische hogeschool in Tanzania, een koor is dat zingt op de basis van Afrikaanse rythmen en melodieën en je in dorpskerken menseti zo hebt ho ren zingen en dansen, met trom en tamboerijn, dat je wel moest denken aan de psalm Mijn hart en mijn vlees jubelen tot de levende God. Het kan dus ook anders!. Ik denk aan een prediking, die vaak zo vergeestelijkend en individualis tisch was, dat een leidinggevend Afri kaan, werkzaam in radio- en tv, tegen je zegt: 'ndanks het christendom hebben we de Afrikaanse volken hun besef van gemeenschap nog niet verlo ren'. En deze man is geen vijand van kerk of zending: hij is christen, en is dat van harte. NAÏEF Onopzettelijk en naief is er een soort Europees christendommelijk kolonia lisme, dat grond geeft aan Khaddaffi's nen bezoeken die naar ons bezoek zit ten uit te kijken (wie doet dat?), kunnen wij met een gerust geweten die ene zondag per maand In eigen omgeving (of verder) gaan wandelen, fietsen, een stukje met de bus of de trein. Ontdek zo het genot van de rust en de natuur. Dit een remedie tegen het hartinfarct. Amsterdam E. de Jong Zonderdag (slot) Menigeen herinnert zich nog de posi tieve kanten van de oliecrisis: Zonda gen, waarop mensen zichzelf en hun medemens herontdekten. Dagen, die rust en stilte gaven en opeens weer veel creativiteit losmaakten. Boven dien zijn natuurbehoud, minder ver keersdoden en gewonden, energiebe sparing, gezondheid, om maar wat te noemen, dermate grote voordelen, dat minstens het experiment van (voorlo pig) slechts één zonderdag per maand gerechtvaardigd is. Het vaak gehoorde tegenargument, dat de vrijheid van het individu zou worden aangetast, gaat maar zeer ten dele op. Immers, de vrijheid van de autobezitter bete kent vaak de ovrijheid van de niet-au- tobezitter. Met name aan die bevol* kings-categorieën, die fysiek niet in staat zijn in het autosysteem mee te draaien, zoals bijv. de jeugd, bejaar den en gehandicapten, wordt de wil van de automobilist opgelegd. De vrij heid van deze groepen (maar ook van vele autobezitters zelf) wordt zo tot een illusie. Echte vrijheid kan er pas zijn, als de mens vrij is van auto- dwang en autovrees. Groningen Jan Schreur Kruisinga Kolonel Khaddaffi verwijt Of Khaddaffi voldoende zelf kritiek heeft om zich zelfs maar af te vragen of zijn islamitisch Pan-Afrika- nisme niet minstens even imperialis tisch en kolonialistisch is als de vij and die hij bestrijdt is een andere vraag. Het gaat echter hierom, dat een Euro peaniserende bedreiging van Afrikaan se identiteit oorzaak kan zijn, dat mensen aan de ware identiteitskrisis niet meer toekomen. Wij blijven dan steken in allerlei getouwtrek over Eu ropeanisering en Afrikaniseren, ter wijl het er in wezen evenmin om gaat of de kerk ge-europeaniseerd moet worden dan wel ge-afrikaniseerd, maar of ólkeren worden gechristiani- seerd en mensen wederom geboren. De wezenlijke identiteitscrisis ontstaat pas daar, waar een dorpsbewoner bij de Kiiianjaro, waar Khaddaffi of waar Vorster (drie Afrikanen) gaan besef fen dat al het hunne moet worden on dergedompeld in dei dood en de ver- Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Wanneer de komende herfst een lutheraan huis bezoek krijgt van een andere lutheraan, die geen dominee of ouder ling is, betekent dit niet dat het tekort aan ambtsdragers de lutherse kerk naar de keel is gestegen, maar dat de eerste fase begonnen is van een vier jaren-plan, dat de zaterdag in Amsterdam gehouden generale kerkelijke vergadering aan de lutherse synode (13 en 14 mei in Utrecht) aanbiedt. De vorige lutherse synode, verleden jaar mei, heeft gekozen vóór een zelf standig voortbestaan van de lutherse kerk in ons land. Om dit bestaan méér te doen zijn dan nog meer jaren toevoegen aan een eerbiedwaardige traditie, heeft de synodale commissie gemeentetoerusting een vier jaren plan op tafel gelegd. Dit plan wil be vorderen dat de lutherse kerk ook werkelijk leeft en funktioneert als ge meente van Christus. Op de generale kerkelijke vergade ring, die naar luthers gebruik aan de synode voorafgaat, is het plan geest driftig ontvangen. Met algemene stem men is besloten, de zaak aan de syno de voor te leggen. De eerste fase, van september '74 tot september '75 is het Jaar van het zg. lekenhuisbezoek. Be ter omschreven: onderling pastoraat van gemeenteleden. De nadruk ligt vooral op het luisteren naar de ander. Op deze wijze wil men de onderlinge rijzenis van Christus. Iedere voorbari ge en .oppervlakkige aantasting van \fiens identiteit dan ook, door hen te overrompelen met vreemd 'cultuur goed, is een belemmering om echt ter zake te komen. Dat 'ter zake' is dan namelijk allerminst oppervlakkig: het is wedergeboren te worden tot een nieuw leven, opstaan in en met de Nieuwe Mens, Christus. Volkeren en culturen, zullen met het hunne moeten komen, het eigene. Dat eigene zal dan echter in Christus' handen gegeven moeten worden. Waar het zo toegaat, leggen wij geen imperialistisch of kolonialistisch be slag meer op elkaar, maar willen we samen onder het beslag van de Ware Mens raken. Daarmee zal Afrika het wel even moeilijk hebben als Europa. En Khaddaffi's uitdaging zullen de kerken pas kunnen beginnen te beant woorden, waar zij weten te onder scheiden tussen hun eigenlijke bood schap en hun Europees-culturele erfe- CUE (Christian Understanding Everywhere) conferentie 7-16 mei in Hannover met o.a. Martin Niemöller. Opgave bij pastor Kurt Schuurmans, D epe Steeg 1, De Steeg (tel. 085- 430322). Nieuwe vormen van gemeente- zijn. 'Kerk en Wereld' te Driebergen organiseert samen met het fonds ge meentevernieuwing van de AKV vrij dagavond 24 mei en zaterdag 25 mei een conferentie voor allen, die bezig zijn met een nieuwe opbouw van hun kerkelijke gemeente. Inlichtingen en opgave De Horst 1, Driebergen (tel. 03438-2241) LONDEN' De bijbel is nu geheel of gedeeltelijk vertaald in 1526 talen, 26 meer dan een jaar geleden. De meeste talen, waarin gedurende het afgelopen-jaar voor het eerst een bijbelgedeelte verscheen, worden ge sproken in Mexico en in oostelijk Nieuw-Guinea Ook Indianenstammen in Iferu en Bolivia ontvingen de eer ste bijbelgedeelten in hun eigen taal. GOES In de rechterflank van de gereformeerde gezindte wordt een po- gipg gedaan, om weer een christelijk familieweekblad van de grond te krij gen. Op 16 juni verschijnt het eerste num mer van het 'Reformatorisch Gezins blad', niet te verwarren met het Re formatorisch Dagblad, dat inmiddels haar vierde jaargang begonnen is. Uitgever is de heer S. A. Hoekman te Gces. Volgens de heer Hoekman is er een duidelijke markt voor een dergelijk familieblad. Hij mikt op de gerefor meerde gemeenten, de christelijke ge reformeerde kerken, de gereformeer de bond en de bezwaarde gerefor meerden. Velen daar denken nog met weemoed terug naar de tijd, toen bla den als De Spiegel. Op den Uitkijk en Timothelis wekelijks in de bus gle den. Het blad, dat 'Gods Woord als richt snoer voor aller leven' aanvaardt en een dam wil opwerpen tegen de geest des tijds, wil door ontspanning en on derwijzing ten dienste staan van 'het gezellige huiselijke leven'. Het gaat 32 pagina's tellen. André Appèl band tussen de lutheranen bevorderen en tevens hoept men een soort van bij de lutheranen leeft. In de tweede fase, september '75 tot september '76 staat de bijbel centraal. Op een via gesprekskringen wil men als lutherse gemeenteleden luisteren naar wat de bijbel zegt en vandaaruit de lijnen naar het leven van alledag doortrekken. De derde fase, het jaar daarop, is de fase van de eredienst, waarin het met name gaat om het zoeken naar vormen en mogelijkheden voor een echte godsdienstige beleving. De vierde fase tenslotte, van septem ber '77 tot september '78, is die van het apostolaat: de gemeente treedt naar buiten, naar de wereld. Op de vergadering van.zaterdag, waar op uiteraard de eerste fase de meeste aandacht kreeg, werd verteld dat* de voorzitter van de lutherse wereldfe deratie André Appèl inzage had gekre- had, hoezeer hij het Nederlandse ex periment waardeerde. Prof. dr. C. H. Lindijer heeft een boekje voltooid over het lekenhuisbezoek, dat binnen kort uitkomt. IN DE WOESTIJN We lezen vandaag één vers uit het verhaal van Mozes' terugkeer naar - Egypte om daar het volk Israël op Gods bevel uit te leiden. Hier is het: 'En de Heer zei tot Aaron: Ga Mozes in de woestijn tegemoet. Hij ging en ontmoette hem bij de berg Gods en kuste hem' (Exodus 4, 27). We weten nu voldoende hoe Mozes tegen zijn roeping heeft opgezien. Terecht, want het is geen kleinigheid. Daar gaat hij, door de woestijn. Weliswaar met zijn gezin, een hele karavaan misschien wel, maar toch in zekere 'zin alleen. En dan doet God hem zijn broeder ontmoeten. En fijne mededeling in dit verhaal. God leidt het alles. Aaron wordt ook geroepen, hij moet ook de woestijn in, zijn broer tegemoet. Bij de berg Gods ontmoeten ze elkaar en vallen elkaar om de hals. Een beeld om stil van te worcten. Een stuk be moediging en hoop. Mozes heeft een partner met wie hij voortaan alles kan bespreken. Een mond die het straks voor hem doen zal. In de woes tijn, op de lange tocht naar de zware opdracht deze door God gestuurde mens. Als een teken dat God met hem is en dat er ook van een andere kant aan de bevrijdingsprojekt gewerkt wordt. Hoeveel mensen hebben die er varing niet? Ze gingen door de woes tijn en hadden de gedachte dat ze er alleen voor stonden. En toen doemde daar ineens voor hen op die'ander die er ook van wist. Ook een gezondene en er werd een stuk moeite en zorg van hen afgenomen. Dat hebben we toch meegemaakt na die eerste bevrij dingsdag? Toen moest het allemaal pas goed- beginnen. Een zware tocht voor veel mensen. Maar telkens op- ryeuw gebeurde het dat daar in de woestijn een mens opdook. Een mede plichtige. een bondgenoot, gestuurd door die ene stem die alle mensen op weg stuurt. Maar misschien moet ik op dit moment de woestijn weer in omdat er iemand aan komt die tegen de moeite opziet en die een ander no dig heeft. Zou ik die ander kunnen zijn? Misschien mogen zijn? door Aldert Schipper ZEIST Het bestuur van het wereldraadprogramma tot bestrijding van het racisme heeft deze week een beraad gehouden in het Zeister Henri Dunanthuis. Het beraad vormde een voorbereiding voor het centraal comité van de wereldraad van kerken, dat deze pomer in Berlijn verdere beslissingen moet nemen over de voortgang van de oecumenische strijd tegen het racisme. Besluiten van het bestuur van orga nen van de wereldraad worden (als het goed is) pas bekendgemaakt, wan neer zij ter goedkeuring worden voor gelegd aan het centraal comité. Het gesprek met het bestuur bleef daar door noodgedwongen wat aan de vage kant. Het gesprek werd geleid door het Nederlandse lid van het bestuur, ds. R. J. van der Veen. Aan het ge sprek deden verder onder anderen mee .de heer Bola Ige, een advocaat uit Nigeria, die voorzitter is van het bestuur van het programma, Eddy Brown, een zwarte maatschappelijke werker liit de Verenigde Staten, dr. B. Locher uit West-Duitsland, prof. Nathan Shamuyarira uit Zimbabwe (Rhodesië) en thans hoogleraar in Zambia, lid van de bevrijdingsbewe ging van Zimbabwe en Joyce Clague, door Aldert Schipper Uit de woorden van Kruisinga fil treerde ik nergens enige sterk sociale bewogenheid. Wèl veel negatieve kri tiek op het kabinet Dat ls het meest makkelijke en getuigt juist geenszins van sterke sociale bewogenheid die aanzet tot positief daadwerkelijk hel pende daden. Met positieve kritiek en- of oplossingen kwém Kruisinga dan ook niet In het geheel dan ook niet vóór de middenstand of l.vjn. de mid denstand. Waar stelde Kruisinga zich positief op, voor of achter de midden stand? Maakte hij juist geen misbruik van de moeilijke situatie van de raid- denstand (in zijn woorden). De geloof dat Kruisinga juist door zijn eigen be woordingen faalt tegenover de mid denstand, tegenover zichzelf, tegeno ver zijn eigen CHU-partij èn tegenover het kabinet. Met positieve kritiek op het kabinet l.vjn. de middenstand zou 'n Kruisinga waarachtig bij me zijn overgekomen, nu ervoer lk niets dan onwaarachtigheid; zelfls laat hij de middenstand barsten! Deventer Kees Upmeljer Duidelijker houding tegenover de junta die ruim een half jaar geleden president Allende verdreef. Dit geeft hun moed dc andere kerken in de wereld te vragen om morele en financiële steun bij hun steeds moeilijker wordende taak. De Chileense raad van kerken heeft onder leiding van de lutherse bisschop Fr enz en onder be scherming van de verenigde naties talrijke vluchtelingen het land uitgeholpen. Maar hiermee blijken de problemen voor de kerken niet voorbij. Sinds de coup heb ben 55.000 mensen voor kortere of langere tijd zonder enige vorm van proces gevan gen gezeten. Advocaten schatten dat de junta dagelijks minstens 23 van de dertig artikelen van de universele verklaring van de rechten van de mens overtreedt. De kerken hebben daarom een 'comité voor vrede in Chili' gesticht, dat zich ten doel stelt hulp te geven aan diegenen, die wegens hun politieke overtuiging door de militaire regering in moeilijkheden wor den gebracht. Dat ziijn er zeer velen. Circa 1,3 miljoen mensen zijn alleen al om poli tieke reden hun werk kwijt geraakt Deuren open De raad van kerken legt door zijn activi teiten nogal wat eer in en lijkt nog steeds onvermoeid verder te gaan. De rooms-ka- tholieke bisschoppen hebben inmiddels (zij het veel te laat) hun stem laten horen tegen de dagelijkse vertreding van de mensenrechten. En de lutherse kerk heeft (zij het met moeite) aanvaard dat haar bisschop zich uit de naad werkt voor de duizenden die in moeilijkheden zijn. Letterlijk enkele uren na de staatsgreep Bisschop Helmut Fr enz: goed keuring van synode. op 13 september kwamen de kerkelijke lei ders in actie. Terwijl de militairen in bloedige straatgevechten de macht overna men. stelden de kerken hun deuren open voor de vluchtenden, voornamelijk buiten landers, die Chili hadden gekozen als een land waar zij konden ontkomen aan de dictators in hun eigen land. Verscheidene kerkmensen aanvaardden aanzienlijke risi co's bij hun pogingen deze politieke vluch telingen uit de handen van de "militairen te houden. De thans beschikbare gegevens wijzen uit dat de kerken 4.500 mensen hielpen het land ui: te komen en dat 3.900 vluchtelin gen via ambassades het land uitkwamen. Er zijn op het ogenblik nog 150 vluchte lingen in Chili achtergebleven. Ongeveer duizend mensen wachten nog op hereni ging met hun familieleden, die hun voor gingen naar het buitenland. Nieuw probleem Intussen is in de buurlanden van Chili, Argentinië en Peru een nieuw vluchtelin genprobleem ontstaan. In deze twee lan den verblijven veel niet-Chileense vluchte lingen uit Chili en een groot aantal vluch telingen van Chileense nationaliteit. Voor Peru en Argentinië samen wordt hun aan tal geschat op 14.000. In Argentinië heeft het kerkelijk hulpcomité de zorg voor on geveer 3.500 vluchtelingen op zich geno men. Velen van hen zoeken naar een an der land om heen te gaan, omdat zij de politieke toestand in Argentinië niet ver trouwen. De situatie is voor de vluchtelingen in Pe ru nog lastiger. De drie- tot vierduizend vluchtelingen in dat land willen graag blijven, maar de regering kan hen niet houden. Het is voor deze ménsen zeer moeilijk om een asyl te vinden, omdat de landen die vroeger CMenen hebben opge nomen, nu veel aarzelender zijn geworden, nu de vluchtelingen in Peru niet in levens gevaar verkeren. De hulpafdeling van de wereldraad van kerken vraagt aan alle le den-kerken bij hun regeringen er op aan te dringen ook deze groep vluchtelingen in Peru niet te vergeten. De wereldraad kan dit met te meer vrij moedigheid vragen, omdat zij weet dat alle Chileense kerken, inclusief de joodse ge meenschap achter de hulp staan, die gebo den wordt. In Chili blijkt hetzelfde te ge beuren als destijds in ons land tijdens de fascistische bezetting, toen de kerken na een aanvankelijke aarzeling elkaar wisten te vinden en daarmee verbonden ook hun verhouding tot de onmenselijk machtheb bers wisten te bepalen. Kennelijk heeft <ïe oecumene deze twee aspecten: gemeen schap en verzoening. een verpleegster afkomstig uit de oor spronkelijke bevolking van A- '.ralië, de aboriginals. Alle gespreksdeelne mers deden dat op persoonlijke titel. Bantoestans Tijdens de week hebben de deelne mers van het beraad de gelegenheid gehad te spreken met kerkelijke ver tegenwoordigers in ons land en met een aantal actiegroepen op het gebied van de strijd tegen racisme. De heer Bola Ige was nogal voldaan over deze ontmoeting. Uiteraard spitste het ge sprek 7,ich weer toe op het punt van Zuidelijk Afrika en met name op de kwestie van investeringen in de Ban- toestam in Zuid-Afrika. Prqf. Shamu yarira, een vluchteling uit Zimbabwe (Rhodesië) en hoogleraar politieke wetenschappen aan de universiteit van Lusaka in Zambia zei hierover: 'Verschillende leiders van de bantoe- stans vragen om buitenlandse investe ringen. Onze mening is dat de ban toestans een onlosmakelijk geheel vor men met Zuid-Afrika. Elke investe ring die daar plaats vindt gaat ten koste van de strijd van het volk tegen de apartheid. Wij willen het voor de Zuidafrikaanse regering lastig maken ora met de apartheidspolitiek door te gaan en haar aldus opwekken tot een gesprek met de zwarten. Daarom ra den wij investeringen in dè Bantoes- stans af'. 'Geen tussenweg' De Amerikaanse negerleider Eddy Brown voegt hier aan toe: In Europa en ook in sommige Amerikaanse ker ken denken de mensen soms nog wel dat reformistische maatregelen zin hebben. Maar iedereen moet zich goed realiseren dat je of voor of tegen be vrijding bent. Er is geen tussénweg. Je kunt niet voor bevrijding zijn en je bedrijven in Zuidelijk Afrika laten doorwerken'. Voor Eddy Brown kan de leefsituatie in Zuid-Afrika niet slechter dan die is. Van alle landen in Zuidelijk Afrika is de opinie van de massa van het zwarte volk onmis kenbaar. De enige uitzondering is de républiek Zuid-Afrika (Daar is geen duidelijkheid over). Maar de toestan den in dat land is niet wezenlijk an ders dan in Rhodesië, Angola of Mo zambique'. Brown neemt daarom als vaststaand aan dat de zwarte bevol king van Zuid-Afrika evenals die van de andere landen staat achter de be vrijdingsbewegingen. Die verdienen volgens hem dan ook de steur, van de kerken. Het argument 'we hebben nog een beetje tijd nodig', vindt Eddy Brown oude koek. 'Die tijd is allang voorbijgegaan'. Dc staatsgreep in Portugal was uiter aard aanleiding voor het bestuur om zich af te vragen wat de toekomst van de Portugese koloniën 'in Afrika zal zijn. Prof. Shamuyarira: 'Wij staan op het standpunt dat deze gebieden volle dige zelfstandigheid toekomt en dat er een politiek systeem moet komen op de basis van gelijk stemrecht voor allen'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2