Nederlanders toch niet zo bijbelvast Inspanningen van het NBG zijn verviervoudigd lllslllaill Kerkbezoek minder beroerd dan we denken Chr. geref. kerken niet naar kerken- conferentie Vandaag Trouw Kwartet Conferenties* Zendings jubileum ds. W. L. Steinhart Lintje voor drs. Sjollema Tweede schorsing om echtscheiding Beroepingswerk Prof. Van Biemen ziet voor kerk weinig toekomst Nieuwe boeken TROL W/KWARTET DONDERDAG 2 MEI 1974 KERK T2/iK2 Eén van de jubileumactiviteiten van het volgende week 160-jarigc Nederlandse Bijbelgenootschap is onderstaand onderzoek naar bijbelbezit en bijbelgebruik. Het geeft waardevolle aanwijzingen voor de toekomstige werkwijze van het NBG en kon worden gedaan, omdat de NCRV een belangrijk deel van de kosten voor zijn rekening wilde neraen.Volgende week volgt de jubileumkrachttoer van het bijbelgenootschap, waarvoor 20.000 vrijwillig(st)ers klaar staan. Dan zullen 725000 gezinnen, ingeschreven bij kerkgenootschappen, worden benaderd met een 'brandbrief'. Die zegt onder meer: 'Het NBG wil u erbij. Echt, anders lukt het niet. Want de inspanningen worden zonder u te zwaar. In de jaren zeventig moeten ze verviervoudigd worden om aan de onstuimig groeiende vraag te kunnen voldoen. Wat zijn die inspanningen? Voor het binnenland: de vertaling van ook het oude testament in omgangs-, d.w.z. gewone spreektaal, speciaal bedoeld voor hen die de kerkelijke vertalingen niet begrijpen. Verder het uitbrengen van een studiebijbel, die het taaleigen van de grondtekst zoveel mogelijk probeert over te brengen, met veel toelichtingen, verwijzingen en voetnoten, bedoeld voor mensen die anderen helpen bij het leren begrijpen van de bijbel. Dan een doorvertaalbijbcl voor kinderen: de bijbel op de voet gevolgd in kindertaal. Vervolgens de luisterbijbel (op cassettes), waarvan de eerste proeven nu op de markt zijn, en de gevisualiseerde bijbel (bijv. Mattheus volledig in beeld gebracht), alsmede de 'bladerbijbel': veel illustraties met beperkte oorspronkelijke bi jbeltekst. Dit alles omdat de mens anno 1974 statistieken zijn griezelig onthullend - steeds minder leest Voor het buitenland: miljoenen nieuwe kerkleden willen bijbels of bijbelgedeelten gebruiken. Ze moeten verschijnen hetzij voor het eerst in de eigen taal, hetzij in een nieuwe vertaling, omdat de bestaande is verouderd. Er is verder grote vraag naar bijbelgedeelten, wijd gedrukt en met grote letters, voor beginnende lezers. Alleen met vertalen zijn op de wereld drieduizend deskundigen bezig. Dan moet er nog gezet, gedrukt verspreid worden. En... voor velen is de kostprijs van een bijbel of hulpmiddel onbetaalbaar hoog. De komende actie, die op verschillende manieren gevoerd zal worden mikt op 50.000 nieuwe leden. Dan zijn er in totaal 300.000, waardoor het NBG al die uitdagingen aankan. Wie geen brief mocht ontvangen: opgave als lid (minimum-bijdrage 7,50 per jaar) is altijd mogelijk bij NBG, Herengracht 366, Amsterdam. door dr. A. van der Meiden Uit de cijfers die deze week bekend zijn geworden uit de Intomart-enqugte naar het bijbelgebruik en de kerkgang kunnen we concluderen dat de Ne derlanders toch niet zo bijbelvast zijn als zij te boek staan en dat er 'szon dags meer mensen naar de kerk plegen te gaan dan we denken. zoeken. Wel moeten ze zoeken naar methoden om die enorme markt open te krijgen. 4. Als deze cijfers enigermate be trouwbaar zijn en we hebben geen reden om aan te nemen dat de afwij king groter dan 5 pet. is. blijkt het met het kerkbezoek in Nederland niet zo beroerd gesteld te zijn als menig een denkt cn profeteert. Omgerekend halen we dan elke zondag 3 miljoen kerkgangers, een onvoorstelbaar po tentieel 5. Technisoh gezien zouden we graag wat meer vragen beantwoord hebban gezien: kerkbezoek naar leeftijdscate gorie. bijbelbeait en bijbelgebruik op het platteland vergeleken met de stad. En vooral de traag: waarom lezen de mensen eigenlijk in de bijbel? Wat denken ze er ui te zullen vinden? Misschien had juist die vraag gesteld moetenworden via een parallel-onder zoek. omdat dan aan het licht komt wat voor soort vertalingen, commen taren of vereenvoudigingen je op de markt moe<t brengen. Nogmaals: als foto is het onderzoek interessant, als aanwijzing voor ope ning van de markt is het nog onvol doende. Daarom moet het vervolgd worden. 6. De bijbel is geen volksboek in ons land. We zijn geen christelijk" natie die dagelijks voedsel put uit d- woorden van Leven. Dat zijn we waai schijn! ijk nooit geweest, alleen dachten teveel mensen dat we het wel waren. Toch is er in ons land geen enkel ander boek te noemen of verge lijkbare informatiebrond waaruit zo veel mensen min of meer re gelmatig kennelijk informatie, troost en bemoediging halen. In dat opzicht blijft de bijbel in Nederland uniek. Laten we overigens voorzichtig zijn met dit soort 'portretten'. Enkele din gen zijn wel duidelijk en stemmen tot nadenken en sporen aan tot verder zoeken. 1. We zijn niet dat bijbelvaste volkje dat we waarschijnlijk dachten te zijn. We zijn gelegenheid-bijbellezers en hanteren dan liefst niet de aller nieuwste versies. 2. De bijbel verdwijnt niet uit de sa menleving. Er is geen afnemend bij belgebruik bij jongt -en. Er is eerder sprake van een lichte toename. En dat lijkt me wel degelijk een vrucht van het werk van Bijbelgenootschap, Bijbelkioskverenigmg en andere in stellingen die zich met vertalingen, het toegankelijk maken en met bijbel verspreiding bezig houden. 3. 43 pet. van ons volk, 3,8 miljoen mensen, hebben geen bijbel in huis. Voorlopig behoeven Bijbelgenootschap en collega-instellingen geec markt te Sperna Weiland (2) Enkele opmerkingen naar aanleiding van wat prof. Sperna Weiland heeft gezegd op de hervormde predikanten- conferentie. Het is opmerkelijk, dat men tegenwoordig haast niet meer hoort spreken over de bevrijding die de Heere God m.i. in de eerste plaats bedoelt, nl. de bevrijding van de zon de, de volle verlossing door 't bloed van Jezus Christus. Laten we toch be seffen, dat het zieleheil in de eerste plaats komt. Opdat we niet, na men sen hier op deze droeve aard' tc heb ben bevrijd (en dat is tijdelijk), ze straks voor eeuwig verloren zien gaan. Geleen A. van Houten Gereformeerde gift Wegens een overstromingsramp heb ben de gereformeerde kerken 50.000 gulden geschonken aan Syrië, een land dat de wapens heeft opgenomen tegen Israël. Men had mogen verwach ten. dat de gereformeerden, die het Oude en Nieuwe Testament goed ken nen het volk Israël eens wat steun zouden verlenen in zijn grote en bit tere nood. Zegt Gods Woord niet: ze genen zal ik die Israël zegent, en ver vloeken hem die Israël vervloekt? Landsmeer K. Plemp Zonderdag (4) Is het niet een beetje overbodig zich tp druk te maken, over de wel of niet autoloze zondag? Laten diegenen, die dat graag willen, zelf hun auto thuis laten, maar laten de mensen, vooral oudere mensen, die ver van de kerk wonen, en daar graag heen willen 's zondags, hun auto mogen gebruiken; alsmede voor zieken en bejaardenbe- zoek. We hebben al genoeg 'wetjes'. Kraggenburg Mevr. J. dc Keijzer-de Visser Boersma Het is belachelijk dat minister Boers ma van sociale zaken zich opeens ge roepen voelt cm uit te vallen naar de middenstand. Mij dunkt dat er van daag aan de dag wel andere en ergere dingen gebeuren om feller naar uit te vallen, wegens burgerlijke ongehoor zaamheid, maar dan van groepjes en groepen met een bepaalde andere sig natuur, die men niet wil en durft aan te vallen. Boskoop C. van Stralen De redactie behoudt zich het recht \oor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Zonderdag (5) Wij zijn tegen de Zonderdag, denkend 0.a. aan het volgende (waarbij we voorbijgaan aan nadelen die in deze rubriek al zijn genoemd): 1. We betalen wegenbelasting en ver zekeringspremie voor 365/366 dagen en niet voor 353/354 dagen. 2. Er moeten niet nog meer - geen wegenbelasting betalende - bromfiet sers langs de wegen gaan knellen. 3. De toch al zo zwaar belaste horeca moet niet méér gedupeerd worden 4. Extra zondagsdiensten voor de werknemers bij het openbaar vervoer zijn ongewenst. 9 5. De recreatiegebieden in de dichtbe volkte streken moeten niet 'tezeer overbelast worden. 6. De toeristenstroom dient niet te worden afgeremd. Voorburg (Z.H.) Geertruida M. A. Lintner Zonderdag (6) Hebben diegenen, die vóór de autolo ze zondag zijn, er weleens aan ge dacht, wat het is om 8 km. van de kerk en 7 km. van het station te wo nen. met driemaal per zondag een busverbinding? Mijn dorpsgenoten en buren zie ik iedere dag: op zondag wil ik familie en vrienden buiten het dorp bezoeken en mij niet in mijn vrijheid beknot zien door fanatieke lingen in de grote steden die ieder kwartier een tram kunnen nemen naar alle windrichtngen. Als werke lijk het overgrote deel van het Neder landse volk vóór de autoloze zondag is, laat dat deel zich daar dan vrijwil lig aan houden, zodat het dan rustiger wordt voor de weggebruikers, die hun voertuig wel nodig hebben. Hansweert If. Burger Verontrusten Volgens Tr-Kw van 26 april zou ds. M. Vreugdenhil in tegenstelling met ir. G. C. Meeder lovende woorden hebben laten horen over het eenparig geloofsgetuigenis van prof. Berkouwer en Ridderbos. Hij schrijft in 'Waar heid en Eenheid' van 22 april het vol gende: Er is nog veel goeds in onze kerken. Ik denk aan het duidelijke en klare belijden van prot. Berkouwer en prof. Herman Ridderbos, dat Christus zich onder Gods vloek gesteld heeft. Door de zin te stoppen bij prof. Rid derbos heeft uw redactie willen aanto nen dat er nogal uiteenlopende me ningen bestaan binnen de kring der verontruste gereformeerden. Wie wer kelijk leest wat ds. Vreugdenhil schrijft kan onmogelijk tot deze con clusie komen. Rotterdam I. Boukes m Wanneer? Van het oude en vertrouwde ideaal beeld dat we met de bijbel opstaan en naar bed gaan is niets over. Van de bijbelbezitters hanteert nog geen pro- cent de bijbel op die ogenblikken, be halve dan de mensen boven de 65 (3 pet.). Bij die categorie wordt de bij bel ook nog het meest rond de maal tijd gelezen (27 pet.) tegen gemiddeld (23 pet.). Vrouwen doen dat overi gens meer dan mannen (26 pct.-20 pet). U moet daarbij wel bedenken dat we het dan hebben over 46 pet. van de bijbelbezitters. want de rest kijkt er nooit in! Voor veel Nederlanders is de bijbel kennelijk nog een mooi plakboek. Uit deze cijfers mag je wellicht ook concluderen dat we slechte individue le bijbellezers ziin en nog diep vast zitten in de traditie van: 'eten-lezen- danken'. Hoe vaak? 26 pet. van de bijbellezers leest elke dag in de bijbel. Koplopers zijn, naar te verwachten war-, de gereformeerden met 82 pet. Dan volgen de andere kerken met 58 pet. en de hervormden met 33 pet. De rooms-katholieken ma ken er niet veel van: slechts 2 pet, leest er vrijwel elke dag in. Zij halen wel de hoogste score bij de vraag: gaat er tussen twee keer dat U de bij bel leest meer dan een maand voor bij? (12 pet.). De trouwste 'dag'lezers zijn de mensen boven de 65 (39 pet.) en dan volgen (merkwaardig?) de jongeren van 15-24 jaar die met 1 pet. boven het landelijk gemiddelde liggen. (27 pet.) Al heeft die jongste generatie de minste bijbels in huis, als ze er een hebben gebruiken ze die het meest. Het lijkt me gezibn de kleine getallen waar het om gaat echter wel gevaar lijk daarop gedachtenspinsels te bou wen in de zin van: 'bijbel: boek van de toekomst!' Welke vertaling? Daar is. toch wel iets heel vreemds mee aan de hand. De laatste 25 jaar zijn behalve de complete nieuwe ver- •ling van de bijbel (1951) tal van an- ire vertalingen, gericht op een groot 'Ubliek en in allerlei edities, ook van stukken van de bijbel, afgestemd op persoonlijk en groepsgebruik. in de handel gebracht. Je mag rustig zeggen dat het Ned. Bijbelgenootschap zich uitgesloofd heeft de bijbel naar aLle groepen toe hoorbaar en verstaanbaar te maken. Lezen we nu de resultaten van dit onderzoek, dan blijkt dat de mensen de nieuwe vertaling van 1951 het best kennen, de mannen meer dan de vrouwen (20 pct.-14 pet). Het zijn vooral de mensen tussen de 25 en 65 die dat weten. Per kerkgenoot schap is er wat dat betreft weinig ver schil. Wel als je kijkt naar b.v. 'Groot nieuws voor U'. Slechts 7 pet. van de bijbelbezitters noemt dat boekje spon taan. Vooral bij de gereformeerden is Studiedag van de gereformeerde theologische studentenvereniging Voe- tius, maandagmiddag 6 mei half drie in het CSB-gebouw, Kromme Nieuwe Gracht 39. Utrecht Dr. B. Wentsel spreekt over 'het Koninkrijk Gods; een dogmatische oriëntering'. Maranatha-conferentie, vrijdaga vond 17 mei tot zondagavond 19 mei in de vrije evang. gem. .Schoolstraat 13, Petegem. (Middernachtsroep, postbus 489, Leiden; tel. 0171049480). het bekend (19 pet.). Je staat wel even te kijken dat de rooms-katholie- ken hun enigen Willebrord-vertaling 9lechter kennen dan de gereformeer den en hervormden. Op een totaal van 6 pet. die deze vertaling noemt staan de katholieken onderaan met 4 pet. Niet veel minder bekend is de vertaling van Anne de Vries (5 pet.), vooral bij gereformeerden en hervorm den en de mensen tussen de 25 en 34 jaar, de randgeneratie van Jaap en Gerdientje! Heel anders wordt het beeld als je de mensen de vraag voor legt of ze die vertalingen kennen. Dan blijkt 39 pet. van de bijbelbezit ters de N. Vert. te kennen en niet minder dan 35 pet. de vertaling van Anne de Vries. Of bedoelen ze de kin derbijbel? Dr. .4. ran der Meiden is hoofd van de afdeling voorlichting van de Rijks universiteit te Utrecht. De tekening is van Kees van Lent. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Deze week herdenkt ds. W L. Steinhart, dat hij een halve eeuw geleden als zendeling-leraar naar Indonesië werd afgevaardigd. In dienst van het Lutherse genootschap voor in- en uitwendige zending werk te hij van 1924 tot 1939 op Pulu Tello (Zuid-Niassische eilanden). De jubilaris, die nu 75 jaar is en in Utrecht woont, is een van de weinige Nederlanders, die het klassiek-Nias- sisch beheerst. Hij publiceerde bijbel se verhalen en bijbelgedeelten in het zuidelijke dialect en maakte het beter bestudeerbaar door de uitgave van een aantal teksten met vertaling en aantekeningen in de jaren dertig en vijftig. Verder vertaalde hij ook liede ren. Aan dr. J. L. Swellengrebel. kro niekschrijver van ce bijbelvertalingen onder auspiciën van het Nederlands Bijbelgenootschap in Indonesië, kon hij waardevolle inlichtingen geven bij het samenstellen van 'In Leijdeckers voetspoor' waarvan het eerste deel pas is verschenen. In de oorlogsjaren - ds Steinhardt was toen juist met verlof - zijn al zijn aantekeningen op het gebied van taal en volkenkunde, die hij nog had wil len uitwerken verloren gegaan. Ds Steinhart was na de oorlog enige tijd legerpredikant en tien jaar predi kant te Kuilenburg-Gorinchem. In 1963 ging hij met emeritaat. APELDOORN De christelijke gere formeerde kerken zullen niet deelne men aan de Nederlandse kerkenconfe- rentie. Zij waren hiertoe wel uitgeno digd door de raad van kerken. In hun antwoord aan dc raad van ker ken schrijven de christelijke gerefor meerde kerken, dat de afwijzing aller eerst ligt in het besluit van hun synode in 1968, om niet toe te treden tot de raad van kerken. Verder heb ben zij bezwaren tegen de opzet van de conferentie. Speciale plaats Dat op de conferentie een speciale plaats wordt ingeruimd voor jeugd- en actiegroepen, die zich niet direct willen vereenzelvigen met christenen van het plaatselijke vlak der verschil lende kerken, maakt het begrip ker- kenconferentie huns inziens zeer aan vechtbaar. In de uitnodiging schreef de raad van kerken, dat de kracht van de kerken- conferentie gelegen moet zijn in het profetisch gezag, in de wil tot ver nieuwing en in de gemeenschappelij ke herkenning van Gods bevrijdend handelen. Daarop antwoorden de christelijke gereformeerden: 'Wij voor ons zijn er van overtuigd dat het profetisch gezag van de kerk alleen daar zich manifesteert, waar het Woord van God en de Christus der Schriften in het middelpunt staan en opgeroepen wordt tot terugkeer naar Gods wet en getuigenis. De wil tot vernieuwing kan alleen maar ont springen en functioneren uit Hem, die sprak: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. Gemeenschappelijke herken ning van Gods bevrijdend handelen is een dermate vage term, dat we hier een horizontalisering van het evange lie opmerken, die ons met zorg ver vult'. Aldus de brief, die geschreven werd door het christelijke gereformeerde deputaatschap voor de eenheid van de gereformeerde belijders. DEN HAAG - Drs. Boudewijn Sjolle ma, leider van het oecumenische pro gramma tot bestrijding van het racis me in Genève is benoemd tot ridder in de orde van Oranje Nassau. ROME Na dom Franzoni is ook zijn naaste medewerker uit het pries terschap geschorst. Het is pater Luigi Sandri. Ook hij is gesuspendeerd we gens het in het openbaar steunen van handhaving van de echtscheidingswet in Italië. Twee zendelingen in Thailand ontvoerd BANGKOK (UP1). Islamitische se- paratisten in het zuiden van Thailand hebben twee vrouwelijke zendelingen ontvoerd. Het zijn Minka Hanskamp (40). een in Nederland geboren gena turaliseerde Nieuwzeelandse, En Mar garet Morgan (38) uit Engeland. Bei de vrouwen werkten al enige jaren voor de Overseas Missionary Fellow ship (OMF). De vrouwen werden ontvoerd, toen zij dorpsbewoners verzorgden. Zij moes ten hun medisch materiaal meene men. Daarom denkt de politie, dat zij opstandelingen moeten verzorgen, die bii een vuurgevecht met de politie enkele dagen geleden werden gewond. Het gebied wordt uitgekamd om de vrouwen te achterhalen. Inmiddels zijn reeds drie mannen gearresteerd, die bekend hebben, aan de ontvoering te hebben deelgenomen. Een kerk in de binnenstad van Am sterdam ontving van het Warner Bros-Kontakt een aantal folders be treffende de te verwachten film De Duiveluitbanner. De onnozelen dach ten zeker dat de kerk tegenwoordig geïnteresseerd is in de duivel. Wie deze folders leest komt intussen wel tot andere gedachten. De film gaat weliswaar over een meisje dat bezeten ds van de duivel en daarin afschuwe lijke toestanden beleeft, maar dat is niet zo indrukwekkend, vooral wan neer men het verhaal leest en daar achter een soort commercie vermoedt die niet slechts kwalijk riekt, maar ronduit stinkt. Als er iets duivels is, is het dit Met mededelingen als 'Al len waren op de rand van flauwvallen (bij het zien van deze film in Lon den) en kotsmisselijk van hetgeen zij op het scherm hadden aanschouwd' en 'Een algemene klacht van de Ameri kaanse en Engelse theatereigenaars: Onder de film wordt herhaaldelijk overgegevenwe blijven boenen' moet deze produktie, deze moneyma ker, aan de man gebracht worden. Telkens opnieuw menen degenen die deze film promoveren erop terug te moeten komen dat mensen flauwval len en totaal van streek raken. En waarvoor? Alleen omdat deze film ook in Nederland een kasstuk moet worden. Waarom deze folder naar een kerk? Ook dat is duidelijk: die kerk moet er tegen waarschuwen en te hoop lopen. Hoe meer eh hoe ernsti ger hoe liever, want dat brengt alle maal geld in het laatje. Laten we ho pen dat de kerk er niet in stinkt! NED. HERV. KERK Beroepen te Vriezenveen: A. Romein te Wezep; te Nieuwercord (toez.): C. v. d. Berg te Noordhom. GEREF. KERKEN (VRIJG.). Beroepen te Ferwerd-Hallum: S. de Vries, kand. te Zuidlaren. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-West: P. Beek huis te Noordeloos; te Dordrecht-C.: G. Bouw te Scheven!ngen. Aangenomen naar Steenwijk: K. T de Jonge, kand. te Apeldoorn. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Utrecht: K. de Gier te Den Haag-C.; voor Bodegraven: A. Hofman te Scheveningenvoor Scher- penisse: Ch. v. d. Poel Yerseke. PERSONALIA Burgemeester: dc Burgemeester van Abcoude, drs. H. C. Knoppers, is met ingang van 16 mei benoemd tot bur gemeester van Ommen. De heer Knop pers is 44 jaar, hervormd en lid van dc CHU. Hij is sinds 1963 burgemees ter van Abcoude. In De Brug. het maandblad van de af deling Zandvoort van de Nederlandse protestantenbond, geeft prof. dr. A. van Biemen zijn visie op de toekomst van de kerk: De vernieuwingsbewegingen in de Rooms-katholieke - zowel als de Pro testantse kerken worden moe als ze al niet tot stilstand zijn gekomen. Zij die het oude willen herstellen winnen aan invloed en macht. Dat dit het verschralingsproces in de kerken ver sterkt, deert hen niet. Beter een aan tradities vasthoudende kleine kerk, dan een grote kerk met radikaliseren- de tendensen. Wie de radikale lijn poogt voort te zetten wordt op dood spoor gezet of - als het voorgangers betreft - brodeloos gemaakt (zie V.S. zie Zuid-Amerika). 'De orthodoxie' zal nog het langste startd houden, maar levert uitsluitend achterhoede gevech ten. Bezielend en wervend weet zij nergens te werken. 'De vrijzinnigheid' heeft haar mogelijkheden vergooid door gebrek aan overtuigingskracht, gebrek aan fantasie, gebrek aan orga nisatorisch vermogen en vooral door het gebrek aan steun - morele en fi nanciële - van de kant der aanhan gers. Toekomst voor 'de kerk' zie ik dus weinig. Alles wat we in de afgelo pen jaren, met name na de tweede wereldoorlog, met veel goede wil en nog meer inspanning en toewijding van weinigen gedaan hebben, heeft hooguit het verschralingsproces ver traagd. Om de problemen van de kerken in Amsterdam te verlichten doet Her vormd Geuzenveld (een wijkgemeente in Amsterdam-West) de volgende sug gestie: In het kerkelijk handboek, uitgegeven door de Nederlandse bond van predi kanten, staan interessante dingen te lezen. Bijvoorbeeld, dat de hervormde gemeente Amsterdam-West genoteerd staat voor 33.366 ingeschreven her vormden en dat hiervoor twee predi kanten volledig beschikbaar zijn. Maar dat anderzijds een hervormde gemeente van Haarlem, een plaats die niet zo ver van Amsterdam-West ver wijderd is, ongeveer 24.000 hervorm den heeft. En dat daarvoor acht pre dikanten volledig beschikbaar zijn, plus nog één voor bijzondere werk zaamheden. En dat een hervormde ge meente als Bloemendaal, ook niet zo erg ver weg. 5.650 ingeschreven her vormden l^eeft met drie volledig be schikbare predikanten. Deze drie her vormde gemeenten. Amsterdam-West. Haarlem en Bloemendaal. behóren al len tot één Nederlandse Hervormde Kerk. Voor hen allen gelden dezelfde regels en rechten en verplichtingen. Ze leven allen met dezelfde kerkorde en 'ordinantiën', gebundeld in een boek van meer dan 300 bladzijden, waarvan op vrijwel elke bladzijde wel iets staat over het pastoraat, de pasto rale zorg en de pastorale bezorgdheid. Zou het nooit eens in de hoofden van de desbetreffenden opkomen, dat de gemeenten van Haarlem en Bloemen daal elk best eens een predikant zou den kunnen gaan betalen voor Am sterdam-West? Of zou dat volgens de kerkordelijke regels niet geoorloofd zijn? Ds. S. Gerssen. secretaris van de her vormde raad voor de verhouding van kerk en Israel, mist in de proeve van Ds. Gerssen geloofsgetuigenis van de hoogleraars Berkouwer en Ridderbos een bezin ning op de relatie tot het joodse volk, waarom hij in Ter Herkenning (tijd schrift voor christenen en joden) spreekt van 'een onmogelijke weg tot een nieuw belijden'. Ds. Gerssen: Van het nijpende raadsel van de afke rige synagoge zonder welke de een heid der kerk geen feit kan zijn, be speur ik deze Proeve geen schijn of schaduw. Dat blijkt ook wel hieruit, dat in de slotpassage's over de toe komst des Heren met geen woord over Israël wordt gerept, Het gaat toch om de toekomst van de God Is raels? Hoe is het mogelijk Anno Do- mini 1974 te spreken over de toe komstverwachting zonder maar in het minst gevoelig er voor te zijn, dat het gebeuren zich meer en meer om het joodse volk begint te concentreren. Misschien kunnen wij met elkaar nog niet verder komen dan het stellen van vragen, maar die vragen moeten dan wel ter tafel worden gelegd. De 'weg tot een nieuw belijden' wordt dan pas boeiend als wij met elkaar gaan ontdekken, dat alle wegwijzers ons de richting wijzen van het nieu we Jeruzalem, dat uit de hemel neer daalt. En als wij niet proberen samen deze wegwijzers te ontcijferen zou 'sa men op weg' althans voor de her vormden bétekenen 'samen 30 jaar te rug'. Of anders gezegd: hervormden en gereformeerden gaan dan wel sa men op weg. maar zij komen ook sa men geen stap verder. President Ds. P. H. G. C. Kok. 'president' van de synode van de evangelisch-lutherse kerk, wil van die titel af. In het lu therse blad ELK schrijft hij: Nu ik toch bezig ben brutaal te zijn, zou ik de voorzitter van de synode graag de 'titel' bisschop geven, niet om hem ook maar enige macht te ge ven, maar wel omdat a) elke voorganger van elke vroeg christelijke gemeente bisschop heette (zo 'rooms' is het dus ook weer niet, er bestaat zelfs ergens in Europa een calvinistische bisschop!) b) het woord president wel duur klinkt, maar mij te veel aan De Ne- derlandsche Bank doet denken en het woord 'voorzitter' te veel aan de vak vereniging. Overigens: niet schieten, want ik zal dat wel niet meer bele ven. Dit even terzijde. Bij uitgeverij Querido zijn weer een aantal Salamander-pockets verschenen: De dag van gramschap in Pompeji, door B. Aafjes (4e druk; 189 blz.); De lange nacht, door M. Gijsen (10e druk; 188 blz.); Het Klooster, door A. Strindberg (2e druk; 156 blz.); Moei- nier, door J. Hanlo (2e druk; 127 blz.); Hart zonder land, door A. Hel man (4e druk; 160 blz.); Madame Jatz- kowa, door A. v.d. Werfhorst (7e druk; 157 blz.); Illusies, door W. Cor- sari (5e druk; 224 blz.). Prijs per deel 4.25. De confrontatie, door Monika van Paemel. Haar eerste roman 'Amazone met het blauwe voorhoofd' werd tij dens de Vlaamse boekenbeurs be kroond met de prijs van het beste li teraire debuut 1972. Uitg. Nijgh Van Ditmar. Den Haag. 152 blz. 15.90. De dag van de Bizon, door M, Ford. Het verhaal van een vrouw die haar man veranderde in een bizon. Uitg. Nijgh Van Ditmar. Den Haag. 221 blz. 17.90. Geloven min verandering, over de be tékenis van veranderingsprocessen voor individu, organisatie en samenle ving. Opstellen onder redactie van W. Hirs, J. Vrijburg en J. Wellen. Uitg.' Boom, Meppel 100 blz. 11.90. Vergeef dc onstuimigen, roman door M. Laudy. 2e druk. Uitg. Querido, Amsterdam; 326 blz. 19.90. Beneden de wind, door J. v.d. Walle. Het boek is een herinneringsboek dat een beeld geeft van de mensen, toe standen en gebeurtenissen op het ei land Curacao in de jaren dertig en veertig. Van de Walle vertelt vooral over de vele mensen die hij er leerde kennen zoals de invloedrijke politicus M. F. da Costa Gomez, de arts en dichter Chr. Engels en de schrijver staatsman Cola Debfot. Voor een plymouth Belvedere, door - G. van Brussel. 2e druk. Uitg. Man- teua, Brussel-Den Haag. 143 blz. 9.90. Van een onzer verslaggevers HEINENOORD De gereformeerde predikantenvereniging 'Calivijn' (door verontrusten opgericht naast de be staande gereformeerde pred'ükanten- veremiiging) heeft in een brief aan de gereformeerde synode te kennen gege ven, ontstemd te zijn over de synoda le besluiten met betrekking tot 'De ondergrondse kerk', die géén, en het anti-racismefonds van de wereldraad van kerken, dat wè! steun krijgt. 'Cal- vijn' vreest dat de betrekkingen met de zuidafrikaanse kerken zoal niet verbroken dan toch geschaad worden en merkt ook op. dat 'De ondergrond se kerk' 'alleszins daadwerkelijke steun' verdient 'Calvijn' oordeelt ver der dat het primair op de weg van de synode ligt, te weren alles wat het belijden der kerk weerspreekt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2