Bijna helft van Nederlanders zonder bijbel Pax Christi pleit voor rechten van Palestijnen fllsilislll Is spotten alleen wel genoeg? Zendingsdagen trokken weer duizenden mensen Vandaag Enquête wijst uit: Trouw Kwartet Laatste poging NKV om Unie BLHP te behouden Onderzoek naar beleid 'Hagedonk' Zweedse jongeren helpen India aan duizend putten Nieuwe boeken TROW/KWAiRTET WOENSDAG 1 MEI 1974 KERK T2/K2 door A. J. Klei Bij de VARA lopen jongens rond die vol zitten met heimwee naar koninginnedagen met sjerpen, koekhappen en zaklopen. Dat hebben ze zelf gezegd, zaterdagochtend in het radioprogramma Z.L Vast en zeker waren hun opmerkingen in de wieg gelegd als een spottend onderdeeltje van Z.I., maar ze groeiden in elk geval op tot een stevig stuk oranjekleurig jeugdsentiment, dat je eerder thuis zou brengen bij een uitzending van de CHU dan bij de rooie rakkers. Ik deel hun heimwee niet, ik kan alleen maar met enig afgrijzen terugdenken aan koninginnedagen waarop ik als jeugdig verslaggever me achtereenvolgens moest reppen naar een winderige wei, een kil kerkgebouw en een zweterige zaal om onduidelijke kinderspelen, een lawaaierige toespraak en een saai historisch toneelstuk mee te maken en mijn indrukken in geanimeerd proza te gieten. Maar wat die VARA-jongens betreft, die zijn wel erg ver uit de buurt geraakt van hun geestelijke voorzaten. Zij kwamen nog niet eens aan een beetje lieve spot toe, terwijl de taaie rooie rakkers van weleer debatteerden over de vraag of spot alléén wel genoeg was. In 1923, toen ons land het zilveren regeringsjubileum van koningin Wilhelmina vierde, gaf A. Pleysier, redacteur van het Rotterdamse socialistische blad Voorwaarts, te kennen dat hij van de SDAP méér dan alleen maar spot verwachtte: Pijnlijk doet dan ook voortdurend aan het onbegrijpelijk verschil tusschen de felheid van onzen spot op de oranjevleierij en de tamheid van ons optreden ertegen. Zooals wij hebben uiteengezet zien tcij in doelbeumsten strijd tegen de bourgeois-feesten geen kleinigheid Wij slaan den narcotiserenden invloed van maandenlang vaderlandslieverij niet zoo heel laag aan. Wij achten spot een beste remedie ertegen, doch een lang niet afdoende. De heer Pleysüer kreeg geen gelijk van het officiële partijblad Het Volk: Het verschil tusschen de felheid van onzen spot en de 'tamheid' van ons optreden tegen de feesten acht schrijver onbegrijpelijk. Het is toch niet zoo moeilijk te begrijpen. Men kan niet tegelijk spotten en in feilen toorn te keer gaan. Dan juist zou het één of het ander valsch moeten klinken. Niet zo'n sterk argument, maar rood en oranje waren eigenlijk al geen complete tegenstellingen meer. In hetzelfde jubileumjaar schreef de anarchist Bart de Ligt in De Wapens Neder over koningin Wilhelmina: 'In haar soort is ze een flinke vrouw', In 1936 laat de SDAP de strijd tegen Oranje en de monarchie schieten, voor het eerst stuurt de partij een delegatie naar de koningin bij haar jaarlijks bezoek aan Amsterdam en sindsdien mogen rooie kindertjes meedoen met zaklopen en koekhappen. Overigens zullen de rooie rakkers nog wel eens verbaasd gekeken hebben naar de mander waarop echte oranjeklanten aan hun gevoelens lucht gaven. In het blad De Reformatie van 15 september 1933 beschreef prof. dr. J. Waterink uitvoerig de door hem meegemaakte nering van het vij fendertig-j arige regeringsj ubil eum van koningin WillheLmina. Dat ging zo, met veel stippeltjes en hoofdletters: We hebben de Koningin gezien Als Hare Majesteit Gezeten in den koninklijken wagen, omstuwd door hare boodschappers, vóórgegaan door hare grooten; gevolgd door die haar eiken dag dienen. We hebben de Koningin gezien Als onze Landsvrouwe Sprekend van den zegen, die de God des Hemels gegeven heeft in de vijfendertig jaren die achter liggen J aan haar en haar volk; getuigend woorden van dank aan allen, die met haar het vaderland en het gemenebest dienen, We hebben de Koningin gezien Als Aanvoerdster in den strijd tegen de machten, die het vaderland bedreigen Hierbij verbleekt het proza van freule Wttewaal van Stoetwegen over onze 65-jarige koningin in de laatste Elsevier, het is droef maar waar. Van een onzer redacteuren HILVERSUM Bijna de helft (43 procent) van alle-Neder landers boven de vijftien jiaac heeft geen bijbel. Dit i-s een van de opmerkelijke feiten die ontdekt zijn door middel van een onderzoek dat is ingesteld door liet bureau Intomart in opdracht van de NGRG en in samenwerking met het Nederlands Bijbelgenootschap. Onverwacht groot is het aantal rooms- katholieken zonder bijbel. Terwijl 85 procent wan -de hervormden en 91 procent van de gereformeerden een bijbel bezitten, hebben 58 procent van de ondervraagde rooms-katholieken er geen. Dat is maar één procent minder dan de mensen die zeggen tot geen enkele kerk te behoren. Vooral gere formeerden blijken bijbels in maten en soorten (en in verschillende verta lingen kennelijk) te bezitten, want niet minder clan 23 procent van hen heeft zelfs vijf of meer bijbels in huis. Dat geldt maar voor tien pro cent van de hervormden. Gereformeerden ijverigst Van de mensen die wel een bijbel be zitten, maar niet tot een kerk beho ren, leest 82 procent nooit in de bij bel. De meesten van hen zullen de bijbel beschouwen 'als een belangrijk cultuurbezit, maar niet als een boek van het dagelijks leven. «Maar wat op valt is dat 73 procent van de rooms- katholiekcn die wel een bijbel bezit ten of een nieuwe testament er ook nimmer in leest. Nog altijd zijn de gereformeerden de ijverigste bijbellezers. Slechts negen procent van de gereformeerden die een bijbel bezitten leest er nooit in, maar 84 procent leest de bijbel vrij wel elke dag. Voor de her vormden liggen de cijfers weer an ders, van hen leest 43 procent de bij bel nooit en 32 procent iedere dag. Leden van alle andere kérken zijn in HILVERSUM/ROTTERDAM Zeventienduizend mensen woonden gisteren de zendingsdagen bij, die traditiegetrouw op koninginnedag georganiseerd werden in de rechterflank van de gereformeerde ge zindte. één cijfer samengevat. Van hen blijkt dat 49 procent de bijbel vrijwel elke dag leest en 21 procent nooit. Heel opmerkelijk is dat wie de bijbel leest dat doorgaans ook met grote re gelmaat doet. Want al leest 54 pro cent hun bijbel nooit, 26 procent leest hem elke dag, tien procent leest enke le malen per maand en elf procent minder dan eens per maand. Jongeren Wie mocht denken dat de jongeren het minste geneigd zijn om de bijbel te lezen, vergist zich. De bijbel wordt het minst gelezen door de mensen tus- Sperna Weiland (1) De bijbel spreekt duidelijke taal over het bidden en over het ingrijpen van God in deze wereld. 'Vraag en u zult krijgen', Mattheüs 7 vers 7. Ik heb dit al vaak ervaren en het maakt mij vre selijk gelukkig. Groningen J. Meindertsma NAVO en IKOR (slot) De dominee, die uitriep dat ook de NAVO ons niet kan redden, heeft ge lijk. Maar dat neemt niet weg, dat we niet een potentiële tegenstander mo gen uitnodigen ons van onze waarden te beroven door eenzijdige ontwape ning. bv. door het opheffen van de NAVO. Met de bijbelse waarschuwing, dat we op prinsen geen vertrouwen mogen vestigen, is m.i. bedoeld, dat we nooit met ons gehele bestaan, dus voor aa, absoluut ons vertrouwen kunnen en mogen stellen op mensen, maar alléén op de Here jezus. Hij en Zijn evangelie zijn werkelijk geheel betrouwbaar. Maar een beperkt ver trouwen in mensen en menselijke in stellingen si toch toegestaan? Dat doen we trouwens allemaal .In die zin vertrouwen we cp onze ouders, man of vrouw, vrienden, de dokter en ook.... de NAVO Den Haag L. v. Roon (Discussie gesloten, red). Latijn (2) In Tr/Kw van 25.4 trekt, de heer G. F. Makking (Esperantocentrum) ten strijde tegen het als voertaal voor de EEG voorgestelde Latijn en verdedigt het Esperanto, begrijpelijk van zijn standpunt. Maar vergist hij zich niet met zijn parodie? Niet door leden van de PvdA werd dat plan opgesteld, maar bij mijn weten door de bekende historicus Jacques Chastenet en door leden van het Europees Parlement De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek nr. 69 73 60 768) Gem giro X 500. De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatic wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. overgenomen. Het Esperanto? Een kunsttaal, anderen verdedigen met vuur het Novial van Jespersen, her Volapuk van predikant Schleyer, het Ido enz. Dat wordt een nieuw Ba byion. Het latijn is bondig, concies, ook geschikt voor mederne begrippen. Dode taal? Ja, in zover zij niet veran dert zoals onze taal (spelling). Maar óók levend, in wetenschappen, als the ologie (liturgie), wijsbegeerte, histo rie. geneeskunde, pharmacie enz. Het is in veel talen verankerd vooral in Zuid-Europa, ook in het Engels. Ik zie uiteraard de moeilijkheden ook wel. maar onoverwinnelijk? In de Oudheid had men de koinè, de Griekse om gangstaal, die wij ook in de evange liën tegenkomen. En is in onze tijd het Hebreeuws niet tot leven gewekt, een 'wonder', zegt menigeen! Het zou een voorrecht zijn als er binnen de EEG een algemene voertaal zou ko men en wel het Latijn met een roem rijk verleden.... In het verleden ligt het heden.... Nijmegen UTRECHT De verbondsraad van het NKV zal een allerlaatste poging doen om de Unie BLHP (Ruim 30.000 leden of acht procent van het NKV- ledental) binnen de samenwerking NVV-NKV te houden. Er zal een poging worden gedaan om aan de weet te komen hoe het voor stel van de verbondsbesturen van NW en NKV veranderd zou moeten worden, om aan de verlangens van de Unie BLHP tegemoet te komen. NKV- voorzitter Spit zgi' na de verbonds- raadsver»?adpring de bezwaren niet precies te kennen. 'Het is weer bij vaagheden gebleven', zo voegde hij hieraan to. Wat de BVA betreft zei de heer Snit. niet zeker te weten of deze bond (ruim 10.000 leden) in het NKV zal blijven. sen de 50 en 65 jaar. Zestig procent van hen leest de bijbel nooit. Van de jongeren leest nog altijd 48 procent de bijbel en 24 procent vrijwel elke dag. In deze enquête is tevens naar de kerkgang geïnformeerd. Uit de cijfers blijkt dat nog altijd 34 procent van de bevolking boven de 15 jaar vrijwel elke week naar de kerk gaat, tien pro cent gaat alleen op hoogtijdagen, elf procent een paar maal per Jaar. Van de ondervraagde hervormden gaat 37 procent nooit naar de kerk, evenmin elf procent van de rooms-katholieken, zeven procent van de gereformeerden en 24 procent van degenen die tot een andere kerk zeiden te behoren. Tegelijkertijd blijkt dat de percenta ges kerkgang van de mensen die een bijbel of bijbelgedeelte bezitten veel hoger is. Daarvan gaat 44 procent el ke zondag naar de kerk. Van degenen die ftch Nederlands her vormd noemen bezoekt 37 procent nooit een kerkdienst. Van de rooms- katholieken komt elf procent en van de gereformeerden zeven procent nooit in de kerk. Var. de hervormden gaat 32 procent elke week, van de ka tholieken 48 procent cn van dc gere formeerden gaat 85 procent elke week naar dc kerk. Van de ondervraagden die zeiden een of meer bijbels te bezitten gaat 31 procent van de hervormden, 10 pro cent van de katholieken en vijf pro cent van de gereformeerden nooit naar de kerk. Voor het onderzoek diende cep steek proef van 1500 personen van 15 jaar en ouder, die representatief geacht mag worden voor de Nederlandse be volking cn evenredig verdeeld Is over ons land. In de Hilversumse Expohal werd de zendingsdag van de gereformeerde ge meenten bezocht door tienduizend mensen. Deze zending werkt in West- Irian, Ndigerië en sinds kort in Zuiid- Afriika. In het afgelopen jaar werd voor dit werk 1.826.000 gulden bijeen gebracht, een half miljoen meer dan het jaar daarvoor. De collecte bracht gisteren 69.000 gulden op. Sprekers waren ds. H. Rijksen uit Zoetermeer, ds. A. Vergunst uit Veen, ds, A. Hofman uit Scheveningen en de heer P. Kuyt uit Woerden. Vervol gens werd afscheid genomen van ds. C. G. Vreugdenhil die in West-Irian gaat werken. De laatste spreker was ds. W. C. Lamain van de gereformeer de gemeente in Graad Rapids diie spe ciaal voor deze dag uit de VS was overgekomen. De Nederlandse stichting Mbuma-zen- ding die in hoofdzaak gesteund wordt vanuit de gereformeerde gemeenten in Nederland en de oud-gereformeer de gemeenten en door sommige her vormden, geeft financiële steun aan de zending van de Schotse vrije presbyteriaanse kerk in Rhodesië. Op de dag van deze stichting in de Rot terdamse Ahoy-hallen waren zevendui zend mensen. Er werd 140.000 gulden bijeengebracht. Hier werd gesproken door ds. F. Mal- lan uit Vlaardingen, ds. J. van Proo yen uit Stavenisse, ds. S. de Jong uit Oudorp en de heer L. M. P. Scholten uit Krimpen aan den IJssed, ds.'Do nald Mac Lean uit Glasgow (Schot land) en door de oud-gereformeerde predikanten ds. J. van der Poel uit Ede en ds. E. du Marchie van Voort- huysan uit Urk. De beide laatsten wa ren als gasten aanwezig van de stich ting Rhodesia-zendingMet deze stich ting die bezig is met de bouw van een weeshuis in Boelawayo in Rhodesië worden besprekingen gehouden om tot eenwording te komen. Pfof. J. H. Semmelink overleden GRONINGEN Op 85-jarige leeftijd is overleden prof. dr: J. H. Semme link. emeritus hoogleraar vanwege de hervormde kerk aan de rijksuniversi teit van Groningen. Prof. Semmelink doceerde van 1937 tot 1958 bijbelse en praktische godge leerdheid, christelijke zedekunde en zending. Hij werd opgevolgd door prof. dr. P. J. Roscam Abbing. Voor dat hij hoogleraar werd, was hij pre dikant te Kleverskerke, Wehl en te Almen. Hij promoveerde in 1926 op Gunning. DEN HAAG Minister van Doorn (Cultuur, Recreatie en Maatschappe lijk werk) gaat een commissie instel len die na moet gaan hoe de zaken zich hebben toegedragen in het ver zorgingstehuis 'Hagedonk' in Prinsen beek. De minister heeft dit toegezegd aan het actiecomité van het Brabantse verzorgingstehuis. Daar is zonder in spraak van de bewoners een nieuwe directeur benoemd nadat eerder de zittende directeur door het bestuur was ontslagen. Minister Van Doorn beloofde dat wie gelijk blijkt te hebben, ook gelijk zal krijgen. SHOLAPUR Een actie van de jon gerenorganisatie van de Zweedse zen- dingsverbondskerk om te zorgen voor 'duizend putten voor India' (hef mot to van de actie) is succesvol afgerond met het boren van de 1001e put op het terrein van een ziekenhuis in Sholapur, halverwege tussen Bombay en Hayderabat. Beloofd werd, dat deze put de eerste van de volgende dui zend zal zijn. Vaklieden schatten dat het team in kwestie (25 Indiërs en vijf Zweden) dit nieuwe karwei in twee jaar kan klaren. Het geld voor de boringen is bijeengebracht door Zweedse jongelui. Metropoliet Anthony Bloom afgetreden LONDEN (Reuter) Metropoliet Anthony Bloom, de hoogste Russisch- orthodoxe prelaat in West-Europa, is afgetreden wegens een conflict over de mensenrechten in de Sowjet-Unie, en in het bijzonder over de behande ling van Solzjenitsin, zo heeft het Londense dagblad The Times bericht. Bloom heeft kritiek geoefend op een brief van metropoliet Serafim van Kroetitski en Kolomna, die Solzjenit sin aanviel. Bloom zou wel hoofd van de Russisch-orthodoxe gemeenschap in Engeland willen blijven, maar dan on der de jurisdictie van dc patriarch van Centraal-Europa. die in Oost- Duitsland is gevestigd. 1 MEI De zomermaanden komen weer in zitht. Vandaag is het de eerste mei en da\ zegt u altijd wat. De koningin is weer jarig geweest en heeft dat met vele dankbare mensen mogen vieren. Wij wensen haar opnieuw een jaar ondei Gods zegen. Wij zijn minder nieuwsgierig (met Libelle) naar de ma te van haar genegenheid voor haar di verse schoonzoons alswel geïnteres- seerd in haar vrede, met man en kin deren. Voor veel mensen ligt er on danks het feit dat het geen strenge winter was, toch wel een soort barre winter achter hen. Ik denk aan de oliecrisis en de zorgen die daar voor velen uit zijn ontstaan. Dat anderen zelfs in dit troebele water nog weer hebben weten te vissen moge hen vooral toch niet vergeven worden. Zelfs extra winsten weerhouden inha lige mensen niet om te zuchten en te klagen zodat ze straks weer meer kun nen vragen. Maar goed, daar hebben een massa mensen gelukkig niets mee te maken. Men heeft het wel eens over de goede oude tijd toen iedereen nog tevreden was, u weet wel. maar het zou wel eens zo kmuien zijn dat er tegenwoordig ook een verrassend aantal mensen zijn die op geen enkele wijze geïnteresseerd zijn in rijker en rijker worden, wier ogen open zijn gegaan voor andere wijzen van mens zijn en vrede hebben dan alleen via bezit en geld. Wat hebben mensen aan geld als ze het straks alleen nog kunnen opmaken in een volkomen ge- techniseerde wereld? In een wereld waarin geen 6tilte en geen stukje on gerepte natuur meer te vinden is, waarin de vogels allang niet meer fluiten en waar iedere dag nieuwe be richten vol spanning brengt? Soms zijn er tekenen van hoop als ergens in Texas een paar huisvrouwen de heer Onassis met zijn raffinaderijplan nen tot staan weten te brengen. Als in Portugal het fascistisch bewind van Caet&no en Thomaz ten val wordt ge bracht, door welk bewind sommigen zich lieten uitnodigen om terugge keerd precies te voldoen aan de opzet en te verklaren dat er in Afrikaanse 'gebiedsdelen' niets var verzet te mer ken was. Het is 1 mei. We ergeren ons vandaag maar niet. We hopen op een goede zomer al zal het de grote nog niet zijn. Dr. C. Gilhuis, gereformeerd predi kant te Den Haag en lid van het mo- deramen van de gereformeerde syno de: officier Oranje Nassau. n« ecu onzer verslaggevers dr J. E. Schulte Zonderdag (3) Aan Hans Biemond en alle voorstan ders van Zonderdag. Wij moeten ook eens denken aan: - al die mensen met kinderen die in hoge flatgebouwen wonen (de hele week opgesloten); - allen die een hele week gespannen In een stoffige fabriek of bedrijfs ruimte hun werk moeten verrichten, voor wie een strand- of boswandeling medicijn is tegen hartinfarct of ande re ziekten: - bejaarden, die hun kinderen niet zien komen; - zieken ver weg, die toch zo graag eens iemand zien; - degenen, die familie in het zieken huis hebben die opgezocht moeten worden. Laten wij zo min mogelijk van de au to gebruik maken, zoveel mogelijk de fiets of de benenwagen nemen, maar geen autoloze zendag gaan propageren waar velen echt mee gedupeerd zijn. Nieuw Vennep mw H. C. v. Tol-v. Leeuwen NOORDWIJ KERHOUT Na een driedaagse conferentie in Noordwijkerhout heeft de rooms-katholieke vredesbewe ging Pax Christi een verklaring uitgegeven, waarin zij pleit voor een vreedzame regeling van het conflict in het Midden-Oosten op basis van eerbiediging van de betrokken partijen, de- Israëli sche joden en de Palestijnen. Pax Christi vindt dat joden en Pale stijnen elkaar moeten zien te vinden in een democratische staatsstructuur, die niet-exclusief is en waarin de rechten en veiligheid van beide groe pen verzekerd zijn. Onderdeel van een rechtvaardige regeling is volgens Pax Christi terugkeer van dc verdreven of gevluchte Palestijnen af hun schade loosstelling. De vormgeving" aan een niet-exclusie- ve gezamenlijke staat is volgens Pax Christi een zaak van Israëliërs en Pale stijnen alleen. De vredesbeweging wil het gesprek tussen beide groepen be vorderen door een dialoog op gang te brengen tussen de godsdiensten die met het conflict te maken hebben, na melijk het jodendom, het christendom en de islam. Daarnaast wil Pax Chris ti hulp verlenen aan de Arabische be woners van Israël. De vergadering van Pax Cliristi werd onder anderen bijgewoond door de twee Spaanse priesters Alfonso Valverde en Julio Moure' dio bijna twee jaar gevangen hebben gezeten in Mozambique. Op iIp foto de twee priesters met kardinaal Al f rink, de internationaal voorzitter van Pax Christi. Alfrink De bijeenkomst van Pax Christi. die leidde tot dit standpunt begon vrijdag avond met een forum onder leiding van mgr. Bruce Kent, lid van het in ternationale bestuur van Pax Christi. Het forum werd ingeleid door kardi naal Alfrink, die in zijn woorden sterk de invloed van de godsdiensten in het conflict in het Midden-Oosten benadrukte. Het panel bestond uit mevr. E. Fles- seman-Van Leer (theologe uit Am sterdam), dr. Lucas Grollenberg (bij beldeskundige uit «Nijmegen), prof. Tarif Khalidi (hoogleraar Smerik. universiteit van Beiroet, moslim), pref. Marcel Dubois (niet-joodse Israë liër van de hebreeuwse universiteit te Jeruzalem), prof. Maxime Rodinson (hoogleraar Semitische talen uit Pa rijs, van joodse origine) en pater Eli- as Shacour (een Arabische christen uit Haifa). Doordat de uitgenodigde joodse Iraëli- sche prof. Werblowski niet aanwezig kon zijn, miste het forum het gewen ste evenwicht. Dit werd gedeeltelijk goed gemaakt door de interventie van mevrouw Flesseman, die pleitte voor erkenning van de band tussen het volk Israël en het land. Zij wilde Israël als staat met een joodse meerderheid laten voortbestaan en trachten op die basis recht te doen aah de Palestij nen. Hiertegen kwam prof. Khalidi in verzet. Hij stelde zonder meer het recht op terugkeer van de Palestijnen naar het land dat zij verlaten hebben. Hij verwierp het idee dat de. joden op grond van de bijbelse boodschap recht kunnen doen gelden op land. Ook pa ter Grollenberg weigerde te aanvaar den dat een volk omdat het zo in zijn heilige boek staat bepaalde rechten op land kan doen gelden, waar de bewo ners van dat land dan maar aan moe ten toegeven. Pater Chacour, grieks katholiek priester en Israëlisch staats burger van Arabische nationaliteit noemde zichzelf een vluchteling in ei gen land. Zijn geboortedorp is met de grond gelijk gemaakt, maar niette min wil hij kritisch solidair zijn met de staat Israël, waarvan hij vindt dat het een geseculariseerde staat moet worden. Hij zei: 'Wij hebben geen nieuwe vijanden nodig voor joden of Palestijnen. We hebben een gemeen schappelijke vriend nodig. Als je niet een vriend van beide groepen kunt zijn, dan verzoek ik je alsjeblieft, te zwijgen. Wij Palestijnen willen geen geweld. Wij willen zelfs geen vrede, als doel in zichzelf De vrede kan al leen het gevolg zijn van de vestiging van gerechtigheid'. Beroepen te Hoog- en Leegkerk: C, de Jong te Dalfsen. Aangenomen het beroep door de gene rale synode tot luchtmachtpred.: J. Poldervaart te Schore. Bedankt voor Nijverdal: S. v. d. Oever te Willemstad. GEREF. KERKEN Beroepen te Bennebroek: J. Dijkstra te Niawier. Bedankt voor Bennekom: A. J. van Nijen, leraar g.o. te Sneek. Aangenomen naar Leerdam: C. v. d. Linden te Woudsend, die bedankte voor Zuidwolde; naar Ferwerd: J. J. Ritsema te Oldebroek. CIIR. GEREF. KERKEN Beroepen te Den Haag-Z. A. Broersma te Goes. Bedankt voor Vlaardingen: J. Brons te Veenendaal. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam-C.: J, Verweij te Hendrik Ido Ambacht; te Hilver sum: J. Koster te Barneveld, die be dankte voor Klaaswaal en Ouddorp; te Rotterdam-Alexanderpolder: A. Hof man te Scheveningen; te Nieuw-Beij- erland: J. van Haaren te Amersfoort. Bedankt voor Rotterdam-Zuid: J. Ka rens te Ophetisden. Dear Henry, door Danielle Hunebelle; 11.90; Ultg. Elsevier. In tegenstelling tot wat de foto op de omslag doet vermoeden, gaat dit boek niet in de eerste plaats over Henry Kissinger, de tegenwoordige Ameri kaanse minister van buitenlandse-za ken, maar over de schrijfster Danielle Hunebelle. Deze Parijse journaliste met een indrukwekkende staat van dienst zocht Kissinger enkele jaren geleden, toen hij nog geen minister maar topadviseur was, op in het Wit te Huis om een (geschreven) portret Van hem te maken. De kleine diplo maat maakte zoveel indruk op de door de wol geverfde journaliste, dat ze smoor verliefd op hem werd. De opkomst en ondergang van deze ver liefdheid vormen het thema van het boek 'Dear Henry'. Enkele jaren on derhield zij intensief contact met Kis singer, die aanvankelijk ook veel voor Danielle Hunebelle gevoeld moet heb ben, maar zijn belangstelling voor de Parijse journaliste kennelijk verloor toen zijn ster steeds hoger steeg. Het aardigste van dit (goed geschreven) damesbladenverhaal is, dat je er toch heel wat over het fenomeen Kissinger in kunt lezen. Hunebelle geeft ver scheidene wetenswaardigheden over 'smans werkwijze en manier van op treden door. R. M. De dood is de jager, door II. C. ten Berge, ƒ18.50, uitg. De Bezige Bij. Een bundel Indiaanse mythen van Noordwest-Amerika met een uitvoeri ge inleiding en verklarende notities van Ten Berge.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2