dag, maandag
André van Duin over
lachen, gieren, brullen
WIE IS
DAT KIND?
Jong, modern, avant-garde
en vooral ook ...amplified
Japanse kitsch
in Eindhoven
Ned. Antillen en
Suriname willen j j
'top' op 18 mei ij
KATOEN VOOR MENEER
Strapless in badmode
Stampvol
Veel pret
EIGENLIJK
'T MEEST h
VAN ALLESS
door R. N. Degens
EINDHOVEN Philips Ont
spanningscentrum en daarvan de
Jubileumhal, biedt Eindhoven
en Nederland tot en met 1 mei
df première van Stomu Ya-
mash'tas Red Buddha Theatre'
Na AvignonParijs drie maan
den lang een uitverkochte zaal),
Ijonden en New Yorknu in ons
eigen Eindhoven.
Gespeeld wordt 'The man from the
east', volgens het geïnspireerde proza
van de reclamefolder 'een avant-garde
mime-musical en totaal theater tege
lijk.' De muziek is een soort pop-mu-
ziek, soms jazzy, soms gewoon westers
klassiek aandoend, een enkele maal
met een oosters tintje maar altijd
Jong, modern avant-garde en..ampli
fied.'
Dat allemaal nog uit genoemde recla
mefolder, die een mens werkelijk be
nieuwd maakt. Want 'niemand minder
dan de kunstcriticus van The financi
al Times schreef: Get your tickets with
out delay. Bovendien is Stomu Ya-
mash'ta een befaamd Japans slagwer
ker, die in het 'serieuze' eigentijdse
werk opmerkelijke prestaties heeft ge
leverd. Vandaar dat we vrijdagavond
bij de première in de Philips jubi
leum-sporthal waren, met nog een
groot aantal nieuwsgierigen, vooral
jonge mensen die er ook wat van ver
wachtten.
Stomu zelf was er niet; hij sloeg
blijkbaar elders zijn slag. The red
Buddha Theatre is één van zijn schep
pingen: een groep jonge Japanse ac
teurs, musici en dansers die hij ont
dekte en voor wie hij de muziek, en
wie weet ook het 'scenario' schreef
van 'The man from the east.' Waarin
o.a. voorkomen een oude vrouw, een
dorpsgek, een doofstomme jongen,
twee zingende zusters (niet de Sis-
sies) een gebochelde, twee lesbiennes
en een typiste. Die acteren en mimen
kleine sketches, zitten elkaar gillend
achterna in de zaal, goochelen, jong
leren, dansen en doen allerlei dingen
die in de verte iets van het aloude
Chinese circus hebben maar dan erg
in de verte.
Er wordt met 'psychedelische' lichtef
fecten gewerkt, met toneelrook, met
dwarrelende sneeuwvlokken. En door
dat alles heen lopen een gebochelde
man en een doofstomme jongen erge
dingen mee te maken die door de rest
van de troep worden gespeeld. Inclu
sief een 'Droombeeld van hemel en
Een van de vele figuren uit 'The man from the east'
hel, met sexuele perversies.' Die, om
dat de grenzen der betamelijkheid in
acht worden genomen, en het toch
maar een kitscherig soort ballet is,
niets zijn, vergeleken bij de muzikale
perversies die bedreven worden door
een groepje van zeven musici (slag
werk, drums, gitaar, fluit, bas gitaar,
viool en piano) die één uur en drie
kwartier zonder pauze een soort mu
ziek voortbrengen die door de hierbo
ven aangehaalde folder-terminologie
aardig, zij het erg geflatteerd, is ge
typeerd. Alleen dat 'amplified' bleek
niet te zijn overdreven: de vesterkers
werkten oorverdovend feilloos.
Van een verslaggever
PARAMARIBO - Suriname e
Nederlandse Antillen zijn het eet
worden over de datum van het k>
rijks-topoverleg. Zij stellen t
land voor het overleg tussen df;
minister-presidenten op 18 mi-
Den Haag te laten beginnen. I
meegedeeld na een bijeenkomst!
ra ma n bo waaraan de premiers vi
Nederlandse Antillen en Surina»
heren Evertsz en Arron, deelnan»
Tijdens de vergadering is ook d<
ledige onafhankelijkheid van de1
landen ter sprake gekomen. Dé
miers zeggen van oordeel te zip.
elk der landen volkomen vrij i
tijdstip zelf te bepalen. Op
hiervan zullen de Nederlandse j
len hierover in de toekomst ee
sluit nemen.
TROUW/KWARTET MAiANDAG 29 APRIL 1974
tijd aan m'n moeder als ik
grappen maak. Mijn ouders zijn
eenvoudige mensen en als die
het leuk vinden, dan vinden
een heleboel mensen het leuk'.
Vind jij moppen over ne
gers en Joden leuk?
André: 'Haha, ja, als ze goed
zijn kan ik cr wel om lachen.
En Belgenmoppen ook. Maar
kijk, dat verwachten de mensen
van mij niet. Een mop als: hoe
veel Biafranen kunnen er in
een Volkswagenbusje? Dan
moet je er een snee brood in
gooienja, die vind ik wel
goed, daar kan ik om lachen,
maar ik moet niet het hart heb
ben om die op het toneel te
brengen, daar zijn de mensen
niet voor gekomen. Jodenmop-
pen ook niet. Tja iets over
een Belg, dat kan wel'.
Is toch ook discriminerend?
Een heel volk!
André: 'Ja. maar Belgen zijn
niet achterlijk. Dat zijn gewone
mensen. Zc zijn niet dom. Een
beetje sentimenteler, maar het
is ook een land dat wordt gere
geerd en nou ja, bij de tele
visie lopen ze er een beetje ach
ter
En moppen-op-het-randje,
vertel je die?
André: 'Ja, die wel, maar we
noemen niks bij de naam. Dat
moet je niet doen. Dat is weer
7.0 plat'.
Wat voor sterrenbeeld ben
je?
André: 'Vissen, ja: vissen'.
Oef, een gevoelig typjc!
André: 'Nou nee hoor, ze kun
nen mij de verschrikkelijkste
dingen zeggen, maar ik blijf er
koud onder'.
Een kouwe vis, dus?
André: 'Wel nee, ik raak zo
snel niet van streek. Je hebt ar
tiesten die niet kunnen eten of
drinken vlak voor een première,
zó zenuwachtig zijn ze. Ik niet.
Ik maak overal een praatje en
sta nog een bakkie koffie te
slobberen en op het laatste mo
ment ren ik het toneel op. Daar
ben je artiest voor'.
Wat is een artiest?
André: 'Ik geloof dat je artiest"
bent wanneer je iets artistieks,
presteert dat de mensen boeit
Ja, dan ben je artiest'.
BINNENLAND 3
tOl
Aart Staartjes
De natuurvezels katoen,
wol, zijde en linnen heb
ben in de jaren vijftig
concurrentie gekregen
van de kunstvezels en in
het begin zag het er naar
uit dat we allemaal in
een soort plastic gekleed
zouden gaan. Maar de
goede tijden zijn weer
terug en katoen maakte
een come-back. Het beste
bewijs is de katoenen
jeans, waarvan onderzoe
ken hebben uitgewezen
dat er in iedere Neder
landse klerenkast ander
halve hangt.
Op de foto
een blauw-wit gestreepte
blazer van moleskin, ge
tailleerd in het rugpand
door Ingezet elastiek.
Het model heeft verbre
de schouders en is ge
heel doorgestikt. Daarbij
hoort een witte, katoe
nen pantalon met steek-
zakken in de zijnaad.
(Inl.: 020-63018)
over televisie
'Ik ben gediplomeerd toneelspe
ler', vertelde Aart Staartjes, on
der meer bekend van de Stra
tenmaker Op Zee Show. 'Ik heb
alle schouwburgen van binnen
gezien en ik ben een beetje
moe gespeeld. Ik vind toneel
niet meer zo mooi meer. TV
wordt hier meer als een hobby
gezien, zelfs door de omroepen.
TV is volgens velen in wezen
een verderfelijk medium. En
dat vind ik onzin. Het is een
van de belangrijkste culturele
uitingen in ons land'.
!IIIIIIIIIIIlllIinilllll!ll[ll!llilll!intlillll|IRB!lll[lt|{H1!l!ffil!!l!!IIIIHHll
Wanneer hij in de loop van het gesprek meldt dat hij ooit in het gruttersbedrijf van Simon
de Wit werkzaam is geweest, dan denk je ineens aan zijn entree in de kantine van de
NCRV, een kwartier geleden: rechtop en beslist maar met een vragende blik in de ogen.
Even in gedachte een grauwe stofjas erbij en het kan niet missen: een kruideniersbediende
gealarmeerd door een klant die haar alles verblekende wasmiddel niet kan vinden. Maar
dat is al lang geleden, want André van Duin zit nu zo'n beetje tien jaar in het vak. Het
vak van lachen, gieren, brullen.
Hij is een wat rossig uitgevoer
de jongen die nog steeds de
kuif in ere houdt, zij het zon
der de vettige rommel uit pet
jes en/of tubes. Een keurig
kort geknipt kopje, zeggen va
ders en moeders die maar niet
kunnen wennen aan de lange
manen van hun zoons. Ook op
André zijn kostuum is niets aan
te merken. Echter, de boven
kant van zijn overhemd staat op
een kier en een das bespeurden
we nergens. Maar zo langzamer-
Nauwelijks is een bepaalde mode voorbijof ze wordt weer als
nieuw gelanceerd. De bikini's op deze foto's zijn geïnspireerd op de
mode uit de tijd van filmster Marilyn Monroe. Strapless bovenstuk-
jes met halskoordjes en het broekje is in tegenstelling tot vorig
jaar beduidend groter. (Inl: 040 - 86 49 44, toestel 231).
hand laat de mode dit wel toe,
óók in Tros-kringen, al bevin
den we ons nu bij de NCRV,
waar André een aandeel zal le
veren in het zaterdagochtend-ra
dioprogramma 'Los Vast' van
producer Dik Bikker en presen
tatrice (v/h zangeres en bran
ding achter Ben Cramer) Annie
de Reuver. André verzorgt de
'Dik-voor-mekaar-show', een half
uur durend lachsalvo dat hij
reeds eerder voor de klandestie-
ne Radio Noordzee presenteer
de. De actieve medewerkers van
de afdeling gevarieerde pro
gramma's van de NCRV-radio
wisten hem echter onmiddellijk
te contracteren toen André een
weinig onenigheid kreeg op de
Noordzee. Dik Bikker hielp
hem aan land en bij een solide
omroep is het goed werken.
Ik hou erg veel van radio', zegt
André. 'eigenlijk het meest van
alles. Stel dat ik niet meer zou
kunnen optreden, dan zou ik ra
dio gaan doen. Voorgoed. Pro
duceren en dat soort dingen'.
Deze ochtend speelt hij voor de
microfoon een interviewer die
Cruyff ondervraagt, maar deze
Cruyff geeft een imitatie van
Lou Bandy. We horen echter
noch Cruyff, noch Bandy, al
leen Van Duin. Maar de aanwe
zigen in de studio moeten er
smakelijk om lachen en daar
gaat het toch maar om.
'Ja', zegt André, 'dat is mijn op
dracht: de mensen aan het la
chen maken'.
Avond aan avond (behalve
maandag) staat André samen
met Frans van Dussohoten en
Carry Tefsen in het Amster
damse Carré dat in de regel
stampvol zit. Onder de bezielen
de leiding van producer Joop
van de Ende, is er een waardige
opvolger gevonden voor de Snip
en Snap Revue die generaties
lang miljoenen mensen heeft
vermaakt. Alleen de critici von
den het vaak een lachertje. Zo
ook 'Dag, dag, heerlijke lach'.
André: 'We hebben expres de
critici niet op de première uitge
nodigd. De mensen komen toch
wel. Mond op mond reclame,
déér moeten we het van heb
ben. Er wordt neergekeken op
die show van ons. Goedkope hu
mor zeggen ze dan. Maar ach.
dat is snobisme. Critici willen
steeds nieuwe dingen zien. Die
mensen zitten er voor hun
brood. Baanbrekende dingen
willen ze zien. Nou, toevallig
ben ik er voor het grote pu
bhek. Snip en Snap hebben ze
32 jaar lang weggeschreven,
maar denk je dat er ooit een
mens minder door de zaal is
binnengekemen? Ze hadden
hun eigen publiek en dat willen
wij graag overnemen'.
Je bent er voor de massa?
André: 'Precies. Mijn publiek is
dat van vader Abraham'.
En jij wilt een waardig
zoon- van Vader Abraham zijn.
André: 'Dat probéer ik. Een zo
groot mogelijk publiek; Je kunt
wel gearrangeerd voor een
handjevol mensen optreden,
maar dat is een soorteh-
.zelfbevrediging. Daar pas ik
voor. Ik breng humor, waar de
mensen om moeten lachen'.
Wat is humor?
André: 'Tja. leg dat nu eens
uit. Dat de mensen brullen van
het lachen. Wanneer ik een
mop schrijf of ik werk 'em uit
tot een schetsje en ik moet er
om lachen, zélf om lachen, nou.
dan is het goed. En ik denk al-
Maar eerlijk is eerlijk: je kunt
veel pret hebben bij 'Dag, dag.
heerlijke lach' en André van
lllllllllillllllilinCc
'IK HOU
ERG VEEL
VAN
anta
Deze week maar eens een keertje een opgave die niet zo verschrik
kelijk moeilijk is en wie goed kijkt weet vrij snel de namen van de
kleuter op de foto. Een keuze uit drie mannen: De eerste is wijlen
JOHN F. KENNEDY, destijds president van de Verenigde Staten
en voor veel mensen nog steeds een onvergetelijk man.
Nummer twee is politicus PI ETER JONGELING van het G.P.V., die
niet alleen een bekende verschijning is in de Tweede Kamer en. daar
buiten, maar ook een serie jongensboeken schreef onder de naam
Piet Prins.
En de derde is KO VAN DIJK, acteur-regisseur en trotse vader van
twee zoons.
Wie is dat kind? Schrijf uw keuze op een briefkaart, stuur die voor
donderdag naar:
Redactie Trouw /Kwartet, Dag Maandag, Postbus 810, Amsterdam.
Vermeld ook het boek dat u toilt hebben wanneer u winnaar mocht
worden: handenarbeidboek, tuinboek of kookboek.
HET WAS PRINSES BEATRIX!
Weinig inzenders hebben moeite gehad met de opgave van de vori
ge week, toen gekozen moest worden tussen de kroonprinses, Rita
Reys en Ada Kok.
De gelukkige winnaars zijn: M. Neïjndörp, Buitenveldertselaan 23
in Amsterdam (tuinboek): E. Eksteen, Chrysantstraat 25 in Woer
den (kookboek en mevrouw H. van Vliet, Da Costakade 56 in
Utrecht.
De eerbied van
Jan Wolkers
Het weekblad Story nodigt 1< P-'
ressen uit om hun ervarinjdi
te vertellen, wanneer ze met
kende persoonlijkheden in
klas hebben «gezeten. In een i w
de laatste nummers vertelt i a]
vrouw S. J. Siraa-Ravensberp d,
uit Rotterdam haar gevecht i
schrijver-beeldhouwer Jan V
kers: op de laatste scholal
dag, toen we onze ogen al hlo
den gesloten voor het ge# d
trok Jan, die achter mij zat, i
keihard aan mijn vlechten. 1
deed behoorlijk pijn. Ik wi I
kwaad en sloeg met mijn ha o
naar achteren, precies in i r
gezicht. Jan, driftig als hij m
begon met zijn vuisten op m r
rug te slaan. Ik nam dat 1
niet en ai gauw rolden wc ve z
tend over de grond. De ondt
wijzer kon ons maar met mo
te scheiden en vond het h<
erg dat er niet cenoeg eerbi
voor het bidden was
Een dag later zitten we in de
artiestenfoyer van theater Car
ré. Producer Joop van de Ende
loopt blij rond, want de zaal zit
flink vol. André van Duin heeft
een wat goud-kleurige kamerjas
aan en' zegt: 'Je hebt een lekke
re zaal getroffen. De mensen' la
chen. Hoe vond je het?'
We moeten erkennen dat we
met gemengde gevoelens naar
het theater zijn gekemen met
bovendien in het achterhoofd
de wetenschap dat er een prima
film op de televisie was en we
ook nog niet aan de voorjaars
schoonmaak zijn gegaan.
iyeri,
Duin is allang niet meer
jongetje-met-de-bandrecorder-Dk
act'. Samen met Frans van D(n d
schoten vormt hij een duo 0
zich met gemak kan meten m
de Mounties en Snip en Snrn
In de show zit een mooi sejste
menteel liedje over Snip ilerr
Snap vcor wie op het LeidL
plein een standbeeld zou mr
ten komen. rr
Hebben Walden en Mujff..
laar de show gezien? cluJ
André: 'Weet ik niet. Ja.
schien ,zou je ze moeten uitrat
digen. Dat zou Joop moetnog'
doen. Hoewel, ik ga Bueno Je a
Mesquita toch ook niet vra£-
of ie naar mij komt kijken?'1"1
Tien jaar geleden begon An<Jl 2
de mensen te boeien. Eerst n»ver
zijn bandrecorder-act in 'Nih,
we Oogst' op het scherm. Laf
ook het land in met showtjf
er kwam meer televisie en I
speelde zelfs toneel. Na d^l
avondvullende show volgt: 'A
dré van Duins Pretmachirf
Zo'n vijftien jaar geleden hip
hij wat rond op de lagere teff
nische school, stapte vervolgi
in de gebruikelijke dertien l
gelukken. Dat alles vrij ongef
teresseerd, want hij had
deel voor ogen: artiest worde
Hij liep alle conferenciers af fok
pikte hun moppen, die hij evi.
tueel omwerkte en dan op brP^
loften en partijen ten beste
Eén keer waagde hij zich in ran
kleedkamer van Bueno de Mpaj
quita met de droge mededeliT
dat hij ook een bandreeordr—
act ging doen. De heer De MpC
quita was er hevig over o|lle
stemd, stuurde hem weg
sprak de banvloek over hf"
uit: 'Pas op jongen, doe (P00
niet. want het wordt niets tan
het brengt je ongeluk'. dro
Nu lachen iedere avond
duizend mensen om hem in r
theater en tijdens zijn zaterdf62
se radio-uitzendingen staan fcoi
een miljoen toestellen aan. Wjx;
wordt geluisterd en gelachC.
Het kan niet missen: we hebtP
met een artiest te doen.
John F. Kennedy
Ko van Dijk