dag, maandag André van Duin over lachen, gieren, brullen WIE IS DAT KIND? Jong, modern, avant-garde en vooral ook ...amplified Japanse kitsch in Eindhoven Ned. Antillen en Suriname willen j j 'top' op 18 mei ij KATOEN VOOR MENEER Strapless in badmode Stampvol Veel pret EIGENLIJK 'T MEEST h VAN ALLESS door R. N. Degens EINDHOVEN Philips Ont spanningscentrum en daarvan de Jubileumhal, biedt Eindhoven en Nederland tot en met 1 mei df première van Stomu Ya- mash'tas Red Buddha Theatre' Na AvignonParijs drie maan den lang een uitverkochte zaal), Ijonden en New Yorknu in ons eigen Eindhoven. Gespeeld wordt 'The man from the east', volgens het geïnspireerde proza van de reclamefolder 'een avant-garde mime-musical en totaal theater tege lijk.' De muziek is een soort pop-mu- ziek, soms jazzy, soms gewoon westers klassiek aandoend, een enkele maal met een oosters tintje maar altijd Jong, modern avant-garde en..ampli fied.' Dat allemaal nog uit genoemde recla mefolder, die een mens werkelijk be nieuwd maakt. Want 'niemand minder dan de kunstcriticus van The financi al Times schreef: Get your tickets with out delay. Bovendien is Stomu Ya- mash'ta een befaamd Japans slagwer ker, die in het 'serieuze' eigentijdse werk opmerkelijke prestaties heeft ge leverd. Vandaar dat we vrijdagavond bij de première in de Philips jubi leum-sporthal waren, met nog een groot aantal nieuwsgierigen, vooral jonge mensen die er ook wat van ver wachtten. Stomu zelf was er niet; hij sloeg blijkbaar elders zijn slag. The red Buddha Theatre is één van zijn schep pingen: een groep jonge Japanse ac teurs, musici en dansers die hij ont dekte en voor wie hij de muziek, en wie weet ook het 'scenario' schreef van 'The man from the east.' Waarin o.a. voorkomen een oude vrouw, een dorpsgek, een doofstomme jongen, twee zingende zusters (niet de Sis- sies) een gebochelde, twee lesbiennes en een typiste. Die acteren en mimen kleine sketches, zitten elkaar gillend achterna in de zaal, goochelen, jong leren, dansen en doen allerlei dingen die in de verte iets van het aloude Chinese circus hebben maar dan erg in de verte. Er wordt met 'psychedelische' lichtef fecten gewerkt, met toneelrook, met dwarrelende sneeuwvlokken. En door dat alles heen lopen een gebochelde man en een doofstomme jongen erge dingen mee te maken die door de rest van de troep worden gespeeld. Inclu sief een 'Droombeeld van hemel en Een van de vele figuren uit 'The man from the east' hel, met sexuele perversies.' Die, om dat de grenzen der betamelijkheid in acht worden genomen, en het toch maar een kitscherig soort ballet is, niets zijn, vergeleken bij de muzikale perversies die bedreven worden door een groepje van zeven musici (slag werk, drums, gitaar, fluit, bas gitaar, viool en piano) die één uur en drie kwartier zonder pauze een soort mu ziek voortbrengen die door de hierbo ven aangehaalde folder-terminologie aardig, zij het erg geflatteerd, is ge typeerd. Alleen dat 'amplified' bleek niet te zijn overdreven: de vesterkers werkten oorverdovend feilloos. Van een verslaggever PARAMARIBO - Suriname e Nederlandse Antillen zijn het eet worden over de datum van het k> rijks-topoverleg. Zij stellen t land voor het overleg tussen df; minister-presidenten op 18 mi- Den Haag te laten beginnen. I meegedeeld na een bijeenkomst! ra ma n bo waaraan de premiers vi Nederlandse Antillen en Surina» heren Evertsz en Arron, deelnan» Tijdens de vergadering is ook d< ledige onafhankelijkheid van de1 landen ter sprake gekomen. Dé miers zeggen van oordeel te zip. elk der landen volkomen vrij i tijdstip zelf te bepalen. Op hiervan zullen de Nederlandse j len hierover in de toekomst ee sluit nemen. TROUW/KWARTET MAiANDAG 29 APRIL 1974 tijd aan m'n moeder als ik grappen maak. Mijn ouders zijn eenvoudige mensen en als die het leuk vinden, dan vinden een heleboel mensen het leuk'. Vind jij moppen over ne gers en Joden leuk? André: 'Haha, ja, als ze goed zijn kan ik cr wel om lachen. En Belgenmoppen ook. Maar kijk, dat verwachten de mensen van mij niet. Een mop als: hoe veel Biafranen kunnen er in een Volkswagenbusje? Dan moet je er een snee brood in gooienja, die vind ik wel goed, daar kan ik om lachen, maar ik moet niet het hart heb ben om die op het toneel te brengen, daar zijn de mensen niet voor gekomen. Jodenmop- pen ook niet. Tja iets over een Belg, dat kan wel'. Is toch ook discriminerend? Een heel volk! André: 'Ja. maar Belgen zijn niet achterlijk. Dat zijn gewone mensen. Zc zijn niet dom. Een beetje sentimenteler, maar het is ook een land dat wordt gere geerd en nou ja, bij de tele visie lopen ze er een beetje ach ter En moppen-op-het-randje, vertel je die? André: 'Ja, die wel, maar we noemen niks bij de naam. Dat moet je niet doen. Dat is weer 7.0 plat'. Wat voor sterrenbeeld ben je? André: 'Vissen, ja: vissen'. Oef, een gevoelig typjc! André: 'Nou nee hoor, ze kun nen mij de verschrikkelijkste dingen zeggen, maar ik blijf er koud onder'. Een kouwe vis, dus? André: 'Wel nee, ik raak zo snel niet van streek. Je hebt ar tiesten die niet kunnen eten of drinken vlak voor een première, zó zenuwachtig zijn ze. Ik niet. Ik maak overal een praatje en sta nog een bakkie koffie te slobberen en op het laatste mo ment ren ik het toneel op. Daar ben je artiest voor'. Wat is een artiest? André: 'Ik geloof dat je artiest" bent wanneer je iets artistieks, presteert dat de mensen boeit Ja, dan ben je artiest'. BINNENLAND 3 tOl Aart Staartjes De natuurvezels katoen, wol, zijde en linnen heb ben in de jaren vijftig concurrentie gekregen van de kunstvezels en in het begin zag het er naar uit dat we allemaal in een soort plastic gekleed zouden gaan. Maar de goede tijden zijn weer terug en katoen maakte een come-back. Het beste bewijs is de katoenen jeans, waarvan onderzoe ken hebben uitgewezen dat er in iedere Neder landse klerenkast ander halve hangt. Op de foto een blauw-wit gestreepte blazer van moleskin, ge tailleerd in het rugpand door Ingezet elastiek. Het model heeft verbre de schouders en is ge heel doorgestikt. Daarbij hoort een witte, katoe nen pantalon met steek- zakken in de zijnaad. (Inl.: 020-63018) over televisie 'Ik ben gediplomeerd toneelspe ler', vertelde Aart Staartjes, on der meer bekend van de Stra tenmaker Op Zee Show. 'Ik heb alle schouwburgen van binnen gezien en ik ben een beetje moe gespeeld. Ik vind toneel niet meer zo mooi meer. TV wordt hier meer als een hobby gezien, zelfs door de omroepen. TV is volgens velen in wezen een verderfelijk medium. En dat vind ik onzin. Het is een van de belangrijkste culturele uitingen in ons land'. !IIIIIIIIIIIlllIinilllll!ll[ll!llilll!intlillll|IRB!lll[lt|{H1!l!ffil!!l!!IIIIHHll Wanneer hij in de loop van het gesprek meldt dat hij ooit in het gruttersbedrijf van Simon de Wit werkzaam is geweest, dan denk je ineens aan zijn entree in de kantine van de NCRV, een kwartier geleden: rechtop en beslist maar met een vragende blik in de ogen. Even in gedachte een grauwe stofjas erbij en het kan niet missen: een kruideniersbediende gealarmeerd door een klant die haar alles verblekende wasmiddel niet kan vinden. Maar dat is al lang geleden, want André van Duin zit nu zo'n beetje tien jaar in het vak. Het vak van lachen, gieren, brullen. Hij is een wat rossig uitgevoer de jongen die nog steeds de kuif in ere houdt, zij het zon der de vettige rommel uit pet jes en/of tubes. Een keurig kort geknipt kopje, zeggen va ders en moeders die maar niet kunnen wennen aan de lange manen van hun zoons. Ook op André zijn kostuum is niets aan te merken. Echter, de boven kant van zijn overhemd staat op een kier en een das bespeurden we nergens. Maar zo langzamer- Nauwelijks is een bepaalde mode voorbijof ze wordt weer als nieuw gelanceerd. De bikini's op deze foto's zijn geïnspireerd op de mode uit de tijd van filmster Marilyn Monroe. Strapless bovenstuk- jes met halskoordjes en het broekje is in tegenstelling tot vorig jaar beduidend groter. (Inl: 040 - 86 49 44, toestel 231). hand laat de mode dit wel toe, óók in Tros-kringen, al bevin den we ons nu bij de NCRV, waar André een aandeel zal le veren in het zaterdagochtend-ra dioprogramma 'Los Vast' van producer Dik Bikker en presen tatrice (v/h zangeres en bran ding achter Ben Cramer) Annie de Reuver. André verzorgt de 'Dik-voor-mekaar-show', een half uur durend lachsalvo dat hij reeds eerder voor de klandestie- ne Radio Noordzee presenteer de. De actieve medewerkers van de afdeling gevarieerde pro gramma's van de NCRV-radio wisten hem echter onmiddellijk te contracteren toen André een weinig onenigheid kreeg op de Noordzee. Dik Bikker hielp hem aan land en bij een solide omroep is het goed werken. Ik hou erg veel van radio', zegt André. 'eigenlijk het meest van alles. Stel dat ik niet meer zou kunnen optreden, dan zou ik ra dio gaan doen. Voorgoed. Pro duceren en dat soort dingen'. Deze ochtend speelt hij voor de microfoon een interviewer die Cruyff ondervraagt, maar deze Cruyff geeft een imitatie van Lou Bandy. We horen echter noch Cruyff, noch Bandy, al leen Van Duin. Maar de aanwe zigen in de studio moeten er smakelijk om lachen en daar gaat het toch maar om. 'Ja', zegt André, 'dat is mijn op dracht: de mensen aan het la chen maken'. Avond aan avond (behalve maandag) staat André samen met Frans van Dussohoten en Carry Tefsen in het Amster damse Carré dat in de regel stampvol zit. Onder de bezielen de leiding van producer Joop van de Ende, is er een waardige opvolger gevonden voor de Snip en Snap Revue die generaties lang miljoenen mensen heeft vermaakt. Alleen de critici von den het vaak een lachertje. Zo ook 'Dag, dag, heerlijke lach'. André: 'We hebben expres de critici niet op de première uitge nodigd. De mensen komen toch wel. Mond op mond reclame, déér moeten we het van heb ben. Er wordt neergekeken op die show van ons. Goedkope hu mor zeggen ze dan. Maar ach. dat is snobisme. Critici willen steeds nieuwe dingen zien. Die mensen zitten er voor hun brood. Baanbrekende dingen willen ze zien. Nou, toevallig ben ik er voor het grote pu bhek. Snip en Snap hebben ze 32 jaar lang weggeschreven, maar denk je dat er ooit een mens minder door de zaal is binnengekemen? Ze hadden hun eigen publiek en dat willen wij graag overnemen'. Je bent er voor de massa? André: 'Precies. Mijn publiek is dat van vader Abraham'. En jij wilt een waardig zoon- van Vader Abraham zijn. André: 'Dat probéer ik. Een zo groot mogelijk publiek; Je kunt wel gearrangeerd voor een handjevol mensen optreden, maar dat is een soorteh- .zelfbevrediging. Daar pas ik voor. Ik breng humor, waar de mensen om moeten lachen'. Wat is humor? André: 'Tja. leg dat nu eens uit. Dat de mensen brullen van het lachen. Wanneer ik een mop schrijf of ik werk 'em uit tot een schetsje en ik moet er om lachen, zélf om lachen, nou. dan is het goed. En ik denk al- Maar eerlijk is eerlijk: je kunt veel pret hebben bij 'Dag, dag. heerlijke lach' en André van lllllllllillllllilinCc 'IK HOU ERG VEEL VAN anta Deze week maar eens een keertje een opgave die niet zo verschrik kelijk moeilijk is en wie goed kijkt weet vrij snel de namen van de kleuter op de foto. Een keuze uit drie mannen: De eerste is wijlen JOHN F. KENNEDY, destijds president van de Verenigde Staten en voor veel mensen nog steeds een onvergetelijk man. Nummer twee is politicus PI ETER JONGELING van het G.P.V., die niet alleen een bekende verschijning is in de Tweede Kamer en. daar buiten, maar ook een serie jongensboeken schreef onder de naam Piet Prins. En de derde is KO VAN DIJK, acteur-regisseur en trotse vader van twee zoons. Wie is dat kind? Schrijf uw keuze op een briefkaart, stuur die voor donderdag naar: Redactie Trouw /Kwartet, Dag Maandag, Postbus 810, Amsterdam. Vermeld ook het boek dat u toilt hebben wanneer u winnaar mocht worden: handenarbeidboek, tuinboek of kookboek. HET WAS PRINSES BEATRIX! Weinig inzenders hebben moeite gehad met de opgave van de vori ge week, toen gekozen moest worden tussen de kroonprinses, Rita Reys en Ada Kok. De gelukkige winnaars zijn: M. Neïjndörp, Buitenveldertselaan 23 in Amsterdam (tuinboek): E. Eksteen, Chrysantstraat 25 in Woer den (kookboek en mevrouw H. van Vliet, Da Costakade 56 in Utrecht. De eerbied van Jan Wolkers Het weekblad Story nodigt 1< P-' ressen uit om hun ervarinjdi te vertellen, wanneer ze met kende persoonlijkheden in klas hebben «gezeten. In een i w de laatste nummers vertelt i a] vrouw S. J. Siraa-Ravensberp d, uit Rotterdam haar gevecht i schrijver-beeldhouwer Jan V kers: op de laatste scholal dag, toen we onze ogen al hlo den gesloten voor het ge# d trok Jan, die achter mij zat, i keihard aan mijn vlechten. 1 deed behoorlijk pijn. Ik wi I kwaad en sloeg met mijn ha o naar achteren, precies in i r gezicht. Jan, driftig als hij m begon met zijn vuisten op m r rug te slaan. Ik nam dat 1 niet en ai gauw rolden wc ve z tend over de grond. De ondt wijzer kon ons maar met mo te scheiden en vond het h< erg dat er niet cenoeg eerbi voor het bidden was Een dag later zitten we in de artiestenfoyer van theater Car ré. Producer Joop van de Ende loopt blij rond, want de zaal zit flink vol. André van Duin heeft een wat goud-kleurige kamerjas aan en' zegt: 'Je hebt een lekke re zaal getroffen. De mensen' la chen. Hoe vond je het?' We moeten erkennen dat we met gemengde gevoelens naar het theater zijn gekemen met bovendien in het achterhoofd de wetenschap dat er een prima film op de televisie was en we ook nog niet aan de voorjaars schoonmaak zijn gegaan. iyeri, Duin is allang niet meer jongetje-met-de-bandrecorder-Dk act'. Samen met Frans van D(n d schoten vormt hij een duo 0 zich met gemak kan meten m de Mounties en Snip en Snrn In de show zit een mooi sejste menteel liedje over Snip ilerr Snap vcor wie op het LeidL plein een standbeeld zou mr ten komen. rr Hebben Walden en Mujff.. laar de show gezien? cluJ André: 'Weet ik niet. Ja. schien ,zou je ze moeten uitrat digen. Dat zou Joop moetnog' doen. Hoewel, ik ga Bueno Je a Mesquita toch ook niet vra£- of ie naar mij komt kijken?'1"1 Tien jaar geleden begon An<Jl 2 de mensen te boeien. Eerst n»ver zijn bandrecorder-act in 'Nih, we Oogst' op het scherm. Laf ook het land in met showtjf er kwam meer televisie en I speelde zelfs toneel. Na d^l avondvullende show volgt: 'A dré van Duins Pretmachirf Zo'n vijftien jaar geleden hip hij wat rond op de lagere teff nische school, stapte vervolgi in de gebruikelijke dertien l gelukken. Dat alles vrij ongef teresseerd, want hij had deel voor ogen: artiest worde Hij liep alle conferenciers af fok pikte hun moppen, die hij evi. tueel omwerkte en dan op brP^ loften en partijen ten beste Eén keer waagde hij zich in ran kleedkamer van Bueno de Mpaj quita met de droge mededeliT dat hij ook een bandreeordr— act ging doen. De heer De MpC quita was er hevig over o|lle stemd, stuurde hem weg sprak de banvloek over hf" uit: 'Pas op jongen, doe (P00 niet. want het wordt niets tan het brengt je ongeluk'. dro Nu lachen iedere avond duizend mensen om hem in r theater en tijdens zijn zaterdf62 se radio-uitzendingen staan fcoi een miljoen toestellen aan. Wjx; wordt geluisterd en gelachC. Het kan niet missen: we hebtP met een artiest te doen. John F. Kennedy Ko van Dijk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 6