Vertegenwoordiger van
wereldraad toegelaten
bij overstroming Syrië
Ikdulll
Kerk in de wereld
Dr. Wiersinga en 't
'middenvan de kerk
Vandaag
Conferenties*
Gereformeerden maakten al 50.000 gulden over
Dr. Blei in gesprek
met baptisten
Trouw
Kwartet
'Stop Kalkar' vraagt
Lubbers naar maatstaven
Dr. Beker volgt
Van Niftrik op
Breznjew,
laat ons gaan,
dan heb je
geen last
meer van ons
Beroepingswerl
Nieuwe boeken
TROUW/KW ARTET DONDERDAG 25 APRIL 1974
KERK/BINNENLAND T2/É
Van een medewerkster
AMSTERDAM .Vis enige vertegenwoordiger van een internationale organisatie heeft Stanley
Mitton, leider van de afdeling rampenhulp (Cicarws) van de wereldraad A an kerken, het begin april
door overstromingen zwaar getroffen deel van Sv rië kunnen bezoeken.
Met Milad Saikaly, zijn koilega van de
raad van kerken in het Midden-Oosten
heeft hij op uitnodiging van de Syri
sche regering in vijf dagen tijd bijna
2.000 kilometer in het overstroomde
gebied gereisd. Zijn indruk na dit be
zoek is in een paar woorden weer te
geven: een onbeschrijflijke ellende.
Hulp op grote schaal lijkt hem drin
gend noodzakelijk.
Door het buiten de oever treden van
de rivier de Eufraat en een aantal zij
rivieren is een gebied van 15 kilome
ter aan beide zijden van de rivieren
over een lengte van honderden kilo
meters volledig verwoest
Vooral in de streken rondom de ste
den Aleppo. Afrine, Deir-ez-Zor en
Hassetche zijn alle bruggen vernield,
de oogst en landbouwgronden vernie
tigd, modelboerderijen, landbouwcen
tra en vooral ook huizen totaal ineen
gestort. En voor zover de huizen in
het water nog overeind staan zullen
zij, zodra ze in de zon gaan ppdrogen,
verpulveren omdat ze van leem ge
bouwd zijn.
Dat er weinig slachtoffers onder de
inwoners van dit gebied gevallen zijn
is te danken aan een goed waarschu
wingssysteem, waarbij signaalvuren
gebruikt werden. Bijtijds kon de poli
tie daardoor de mensen naar hoger
gelegen gebieden evacueren.
Tekort tenten
Stanley Mitton
had gedacht en was kopen opzoe
ken, voor hen van grote betekenis.
Het zal tenminste een maand duren
voor nieuwe huizen klaar kunnen zijn.
Intussen zijn de mensen in tenten on
dergebracht, maar daaraan is een
groot tekort Het is heel normaal dat
er drie gezinnen in één tent huizen.
En het enige bezit dat de mensen nog
hebben, zijn de kleren die ze dragen!
De heer Mitton vertelt, dat ondanks
Cijfers
Dit bleef over van het dorp El Abbase
hun ellendige situatie, de mensen rond
de bezoekers kwamen staan, terwijl
zij klapten om hun waardering te ui
ten voor het feit, dat iemand hen be
zocht. Zij, en vele anderen tijdens de
tocht, zeiden op hulp te hopen. Maar
ook als geen hulp geboden kon wor
den was het feit, dat iemand aan hen
Om een indruk in cijfers van de om
vang van de ramp te geven: op een
gebied van 10.000 vierkante kilometer
is naar een eerste schatting voor een
bedrag van 60 miljoen gulden aan
huisraad, oogsten, wegen, bruggen en
ïrrigatiepompen vernield. Terwijl
voor de onmiddellijke hulpverlening
daarnaast tenten, dekens en voedsel
nodig zijn.
Gezien de andere problemen waarin
Syrië op dit moment verwikkeld is, is
Mitton van mening, dat de hulp voor
deze slachtoffers uit het buitenland
zal moeten komen. Op een eerste op
roep voor deze rampsituatie, uitge
gaan van de Wereldraad van Kerken,
is inmiddels door het Algemeen Dia-
konaal Bureau van de Gereformeerde
Kerken een bedrag van 50.000 gulden
overgemaakt.
GENEVE (EBPS). Dr. K. Blei,
hervormd predikant te Haarlem,
neemt deel aan het theologengesprek
waartoe de baptistenwereldailliantie en
de hervormde wereldbond besloten
hebben.
Beide organisaties hebben drie theolo
gen voor dit gesprek uitgenodigd. Van
hervormde kant zijn dit naast dr. Blei
prof. Martin Cressey uit Cambridge
en dr. Sandor Czegledy van de theolo
gische academie van Debrecen (Hon
garije). De baptisten zijn dr. Dudolf
Thaut (Hamburg), dr. Penrose St.
Aamnt (RUschlikon, Zwitserland) en
dr. G(inter Wagner (eveneens RUschli
kon).
Zonderdag
Wij moeten vdór een autovrije zondag
zijn om te voorkomen dat:
er nog meer onschuldig bloed
vloeit;
er nog meer mensen zenuwpatiënt
worden;
er nog meer bomen worden omge
hakt;
de autoindustrie en de benzin e-
maatschappijen nog rijker en machti
ger worden;
de WD nog meer aanhang krijgt
Om te bewerkstelligen dat:
we onze ogen openen voor het
schamele beetje natuur dat nog over
is;
we luisteren naar de stilte en naar
onze medemens;
we tenslotte
van schaamte en woede over wat we
hebben aangericht onze auto in brand
steken.
Tot ziens op de fiets!
Utrecht
Hans Bicmond
Vals dilemma
Het is een vals dilemma wanneer A.
J. Klei in zijn artikel 'Het chirstelijk
feest der eieren' tegenover elkaar
stelt 'wat mensen aangedaan wordt*
en 'wat onze godsdienstige gevoelens
mishaagt'. Bij godlasterlijke uitlatin
gen zijn immers onze godsdienstige
gevoelens niet in het geding en speelt
het zeker geen rol dat we 'een snel
gekrenkt volkje' zijn, maar gaat het
om de eer en de Naam van God. Wan
neer Klei,dat had beseft, zou hij ons
het citaat uit Propria Cures van tien
jaar geleden waarvan hij boven
dien zelf nog zegt dat het 'flauw* was
hebben kunnen besparen.
Dat bedoeld fragment vandaag de dag
'zó in Woord voor Woord terecht zou
kunnen', zoals Klei suggereert, maakt
in ieder geval wel duidelijk hoe ver
we van huis zijn!
Ridderkerk
Ds W. van Gosel
Geweld
In het artikel van de heer Feddema
over Botswana (13-4-74) staat dat
Botswana de apartheidspolitiek ver
oordeelt etc., maar dat het niet toe-
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor: NZ. Voor
burgwal 280, Postbus
859, A'dam. Telefoon
020 - 22 03 83. Postgiro:
26 92 74. Bank: Ned.
Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.giro
X 500.
De redactie behoudt zich het recht
voor haar ter opname in deze rubriek
toegezonden meningsuitingen verkort
weer te geven. Bij publikatie wordt
met de naam van de inzender onder
tekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdre
dactie Trouw/Kwartet, postbus 859.
Amsterdam.
laat dat zijn grondgebied als spring
plank voor de bevrijding van Zuid-Af-
rika gebruikt wordt Het zou heer
lijker zijn geweest, als de heer Fedde
ma daaraan toegevoegd had, dat Bots
wana (een van de acht armste landen
ter wereld) door zijn economisch af
hankelijkheid van Zuid-Afrika en lig
ging ook niet anders kan.
L. J. de Boer
Plattelandsonderwijs (2)
Met het ingezonden stuk van de heer
F. de Vries uit Ommen over het plat
telandsonderwijs ben ik het volkomen
eens. Zelf ben ik 4 jaar geleden op
aanraden van de huisarts naar een
grotere plaats verhuisd. Ik woonde nl.
in Lemele. Mijn oudste zoon was toen
12 jaar en ging in Almelo naar
school. Hij moest daan-oor eerst naar
Hellendoorn fietsen (haLf uur), dan 3
kwartier met de bus en daarna nog
een kwartiertje lopen. De jongste was
toen 6 jaar, dus zou ik ongeveer 12
jaar aan dat reizen en trekken vast
zitten. Wanneer de school echter in
de buurt geweest was, had ik me be
slist wel twee maal bedacht voor ik
het mooie Lemele voor Rotterdam
ging ruilen. Daarom pleit ik ook voor
betere schoolvoorzien in gen op het
platteland.
Rotterdam
Mevr. R. Kuipers-Haagsma
tertitel en niet de meestertitel zoals
Pachman schreef) maakte hij vooral
naam als theoreticus. Zo schreef hij
samen met Tigran Petrosjan een be
kend werk over het tweepaardenspel
in de nahand. Ondanks dit 'schoon
heidsfoutje' is het natuurlijk erg fijn
om af en toe eens iets in de krant
over correspondentieschaak te lezen.
En de prestatie van de Tsjechische
amateur die de toch wel grote Estrin
in een flitsende partij versloeg, blijft
er niet minder om.
Wolvega
H. J. de Vos
Zonderdag (2)
Hebbep de voorstanders van de auto
vrije zondag er wel eens aan gedacht,
dat in de meeste gevallen de auto's de
grote wegen kiezen, zodat ze aan de
rustige wandelaar of fietser niet zo
heel veel schade berokkenen? Het
grote kwaad wat gevaar en lawaai be
treft ligt bij dc bromfietsen, die he
laas nog altijd het leven van de fiet
ser op de rijwielpaden onveilig maken
en het meeste lawaai produceren. La
ten wij allen nu eens eindelijk aller
lei protesten van jongeren (een mode
verschijnsel) opzij leggen en op ri
goureuze wijze een brom-loze zondag
instellen, opdat ook vooral de oudere
fietser de straat weer op durft.
Leiden
J. G. Gompelman.
dat was het - red.). Het ligt op de
weg van de heren Van de rHak en
Patijn om als goede PvdA-ers een wel
reëel voorstel aan de Europese C.Pos-
soe em de Raad van Europa te doen,
nl. om het Esperanto als eerste
vreemde taal voor. ieder kind in alle
lidstaten van de EEG te doen aanbe
velen. Zo'n voorstel kan wel serieus
zijn, omdat het Esperanto op volko
men vrijwillige basis op beperkte
schaal met succes door de gewone
mensen wordt gebruikt. Alleen wette
lijke maatregelen zijn nodig om alge
meen succes te kunnen waarborgen.
De studie van andere talen behoeft er
niet ondeT te lijden.
Wagen in gen
G. F. Makkink
Ned. vertegenwoordiger
van het Europees Es
peranto-centrum.
Baptisten (2)
Latijn
Leden van de Partij van de Arbeid,
die het elitaire Latijn voorstellen als
voerbaal voor de ambtenaren van de
EEG en de burgers van Europa, dat
kan alleen maar een grap zijn!' (En
Ik heb Engelse baptistische vrienden,
voor wie ik veel waardering heb.
Maar als de heer Pasveer de baptisten
ten voorbeeld stelt om onkerkelijk
heid tegen te gaan, dan kom ik hier
met kracht tegenop. Ja, als de kinder
doop bediend wordt uit gewoonte of
bijgelovigheid, dan blijven de gevol
gen niet uit Maar dan ontbreekt er
ook veel aan prediking, tucht, ge
meentelijk leven, onderlinge liefde
enz. En het formulier voor de kinder
doop waarschuwt juist tegen een doop
uit gewoonte of bijgelovigheid.
Rotterdam
drs. W. Zeldcnrust
Dr. H. Wiersinga, gereformeerd stu
dentenpredikant te Amsterdam,
schrijft ons:
De verslaggeving van de onlangs in
Utrecht gehouden werkdag van het
gereformeerd vredesberaad heeft een
paar uitlatingen van mij aangaande
het 'midden' van de kerk wat overbe
licht. Het gevolg is dat ze bij sommi
gen in een andere context zijn overge
komen dan ik bedoelde. Ik denk nu
met name aan de dinsdag in deze
krant gereleveerde kritiek van prof.
dr. Herman Ridderbos en van ds K.
A. Schippers.
Ik wil met nadruk zeggen dat 'rechts'
en 'links' hier aanduidingen waren
van twee tegengestelde visies op de
politieke consequenties van het evan
gelie. Dc heb niet gedoeld op de rech
ter- en linkervleugel op het confessio
nele Vlak. Beide kwesties zijn kerke
lijk in geding. Ze hebben ook met el
kaar te maken. Maar ze vallen niet
samen. Ik heb bepaald de politieke
kwestie op het oog gehad, terwijl
naar mijn indruk de critici deze on
derscheiding te weinig verdisconteer
den. Nu houdt de kerk zich naar mijn
mening ten aanzien var. de brandende
vragen van oorlog en vrede, dienst en
dienstweigering, rassenverhoudingen
en wereldeconomie, enz. (allemaal za
ken die op de Utrechtse werkdag aan
de orde kwamen) nog teveel op de
vlakte. De middengroep Is uit op een
te gemakkelijke harmonie en houdt
met een 'enerzijds-anderzijds'. met
een beroep op eigen ondeskundigheid,
e.d. de noodzakelijke harde diskussic
over de politieke stellingname van de
kerk af. Het 'midden' werkt hier - on
bedoeld uiteraard - gewelddadig omdat
de kerk door niet te kiezen het ge
weld in de wereld met een machtige
top en een machteloze onderlaag in
de kaart speelt. Voor mij spreekt hier
het motto dat prof. Rothuizen aan
zijn bundel politieke meditaties mee
gaf: 'Red hen die ten dode gegrepen
zijn, wend u niet af van hen die ter
slachting wankelen', Spreuken 24 vers
11. Dat de gereformeerde synode in
haar laatste zitting wél partij gekozen
heeft in de zaak van het anti-racisme-
programma wil ik dankbaar vermel
den. Toch kan ik de druk van het op
gerustheid uit zijnde 'midden' niet
bagatelliseren.
De beide genoemde kritische scriben
ten zijn gevallen over mijn gebruik
van de term 'confrontatie'. Ik bedoel
met deze term geen 'frontale botsing*
met alle fatale gevolgen van dien. Ik
bedoel wel een confrontatie in een
'christelijk en zakelijk* gesprek (even
als K. A. Schippers). Of zo'n confron
tatie tot verzoening leidt? Op grond,
van de gemeenschappelijke basis mag
dat verwacht worden. Het is christe
lijk om te geloven in een gezamenlij
ke verandering. Of er niet het risico
van een breuk in zit? Naturlijk, maar
gezien de verantwoordelijkheid van
de gemeente voor de wereld gaat de
verzoening in de wereld toch bóven
de interne verzoening binnen de kerk.
Tenslotte: ik heb in Utrecht ook iets
gezegd over de grenzen van de chris
telijke gemeente in onderscheiding
van een handhaving van de eigen ge
reformeerde of remonstrantse identi-
tiet Hiermee raakte ik inderdaad aan
de confessionele binnenkerkelijke
kwesties. Een nadere gödachtenwisse-
ling hierover valt uiteraard buiten de
ze korte toelichting. Wel wil mij hier
nog van het hart dat zeker op het
vlak van verschillen in geloofsvoor
stellingen de christelijke gemeente
voldoende gemeenschappelijke basis
biedt om de confrontatie één te kun
nen. Wie voor confessionele ruimte
en verzoening pleit, zal dk niet van
heimelijk geweld verdenken, maar
van harte bijvallen.
Van een onzer verslaggevers.
AMSTERDAM De 'Strbomgroep
Stop Kalkar' heeft bij minister Lub
bers van economische zaken in een
open brief geïnformeerd welke maat
staven hij aanlegt bij het al dan niet
publiceren van informatie over kerne
nergie. Met name wil de groep graag
weten of alleen economische criteria
gelden, of dat ook zaken als volsge-
zondheid en milieuhygiëne in overwe
ging worden genomen.
De brief is geschreven naar aanlei
ding van de ontslagaanvrage van dr.
S. H. A. Begemann, technisch-weten-
schappelijk adjunct-attaché bij de Ne
derlandse ambassade in Washington.
Een rapport van dr. Bergmann over
Amerikaanse kritiek cp de kernener
gie werd niet op de gebruikelijke wij
ze door het ministerie van economi
sche zaken verspreid. 'Het is hijzon
der vreemd', aldus de groep in zijn
brief, 'dat een regering die het toch
doet voorkomen, voor meer openheid
te zijn, bepaalde informatie waar de
gezondheid van de bevolking mee ge
moeid is, wenst voor te behouden aan
ten bijzonder geselecteerd gezelschap'.
Dc kleine groep, grote mogelijkhe
den? Conferentie bij Kerk en Wereld
in Driebergen, zaterdag 11 en zondag
12 mei, besterad voor kerkeraadsleden
met evangelisatie-opdracht en leden
van evangelisatiecommissies. Aanmel
ding Kerk en Wereld. De Horst 1.
Driebergen (tel. 03438-2241).
Kamper hogeschooldag, donderdag
16 mei, aanvang 10.15 uur in de Burg-
walkerk. £)e opzet is ditmaal heel an
ders dan in voorgaande jaren. Na het
gebruikelijke algemene referaat
's morgens (door dr. Okke Jager) kun
nen de deelnemers 's middags college
lopen. Docenten van de hogeschool
geven korte en populaire colleges
over een actueel onderwerp uit hun
vakgebied. Einde half vier.
Oplevend geloof, jongerenweekend
zaterdagmorgen 11 mei 10 uur tot
zondagmiddag 12 mei 4 uur in 't
Dackhues te Huisseri - (bij Arnhem-
0.a. over Youth for Christ, Ichtus,
Zen, Nikola-kommuniteit en de Domi
nicaanse leefgemeenschap (Stadsdam
1, Huissen; tel. 08304-8841).
REKLAME
Opnieuw staat de reklame in de b|
langstelling. De vraag gaat leven: ki*
nen wij alles maar onbeperkt blijvfc
aanbevelen of laten aanbevelen? "fy
hebben daar al een soort standpu*
in. Rookartikelen komen niet voor
TV (wel voor de radio). Het kan ini
ressant zijn om oude dag- en weekbj
den eens na te kijken op dit pui
Voor mij ligt een stuk weekblad
1915. Op vier pagina's met advertë
ties van Klappa-iboter tot de Alkmai
Packet kom ik acht advertenties tegf
die liggen in de sektor van de
chaamsverzorging. Al meteen word
opgewekt om de Amerikaanse Verst{
kingspillen van prof. Janson aan j
schaffen. Ze genezen 'onmacht, dn*
men en vérlies van levenskracht'. Piti
ge prijs: 3,50. De mensen schijnt
in dat oorlogsjaar bijzonder geplaaj
te worden door likdoorns. Maar ge(
nood. 'Willem Kraal, alle likdoort
aan de haal'. Iets duurder is het mej
Von Hindenburg. Bij dit merk: t
Veldheer met talent Raakt als Gé<j
zalf alom bekend'. Maar ook 'pijnliji
troebels' en (Geheime Ziekten),
haakjes maken het nog geheimzin^
ger, kunnen verholpen worden, I
met Kawasan 25350, wat dit ook w
zen moge. Hoofdschilfers en vetlj
haar vinden 'Shampoon met den zwa
ten kop' op hun weg. En dan is
een advertentie in het frans kot
daar nou er es om). De Acadéni
Scientifique de «Beauté, in La Haj
prijst een soort griezelige kap om J
kin aan waardoor puistjes verwijde!
kunnen worden. Maar de kroon spaj
L. M. Baginski, Berlin 195 Winta
feldstr. 34 die een vernuftige neuskj
aanbiedt waardoor men de afkeer va
eigen neus (lach er niet om, ei
psychiater schreef er indertijd e«
heel artikel over) kan overwinna
Twee foto's van voor en na het a
bruik van het 'Zellonmodel' moet]
overtuigen, maar mijn voorkeur ga
toch uit naar die neus' van voor 't a
bruik. Ik neem -er mijn eigen kraj
even bij. Het resultaat is teleurst]
lend. Niets van dit bont gedoe m|
neuzen, kusttanden en likdoorns. Ei
vriend wijst mij erop dat je daarvol
in kerkelijke weekbladen van w
zwaardere signatuur moet zijn (dal
zijn de maagtabletten en pillen tegi
zwaarlijvigheid nog aanwezig. Waa
om? Daar heb ik voorlopig nog gei
verklaring voor. Moet ik nog eej
over nadenken.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Dr. E. J.B eker te
Utrecht is benoemd tot hoogleraar in
de theologie aan de universiteit van
Amsterdam. Hij volgt prof. dr. G. C.
van Niftrik op, die in 1972 is overle
den.
Zijn leeropdracht omvat leerstellige
godgeleerdheid, geschiedenis van de
Nederlandse hervormde kerk en haar
leerstellingen en christelijke zending.
Evenals prof. Van Niftrik zal ook dc
functie van prof. Beker tweeledig
zijn. deels staatshoogleraar, deels ker
kelijk hoogleraar vanwege de her
vormde kerk.
Dr. Beker ls 52 jaar. Vanaf 1946 was
hij hervormd predikant, achteenvol-
gens in Voorhout, Workum, Utrecht
(studenten) en Amsterdam. In 1965
werd hij conrector van het theolo-
Dr. E. J. Beker
gisch seminarium Hydepark te Drie
bergen en in 1969 rector. Sinds 1972
is hij docent vanwege de hervorinde
kerk aan de rijksuniversiteit te
Utrecht.
door Aldert Schipper
Correspondentieschaak
Uw doorgaans zeer deskundige schaak-
medewerker Ludek Pachman blijkt
waar het correspondentieschaak be
treft niet voldoende geïnformeerd. In
zijn rubriek van 13-4-74 noemde hij
namelijk de Rus Estrin wereldkampi
oen in deze vorm van wedstrijd
schaak. Nu is Jacob Estrin wel een
begaafd correspondentieschaker, hij is
echter nog nooit wereldkampioen ge
weest. Zijn beste resultaat in een
toernooi om de wereldtitel was de
derde plaats in 1971. De Oostduitser
Horst Rittner hoofdredacteur van
het bekende tijdschrift 'Schach'
werd toen wereldkampioen. Hij is het
nog steeds, omdat het volgende toer
nooi om de wereldtitel nog steeds
niet is geëindigd. Internationale corres
pondentiewedstrijden duren nu een
maal erg lang. Toch heeft de heer
Pachman misschien een vooruitziende
blik gehad. Estrin, die de 21ste van
deze maand 51 jaar wordt, bevindt
zich momenteel in het aan de gang
zijnde titeltournooi nog in een zeer
kansrijke positie. Naast corresponden
tieschaker (hij verwierf de grootmees-
Opnieuw is een brief van christenen
in de Sowjet-Unie doorgedrongen in
het Westen. Het is een brief, die
Duitstalige evangelie-christenen/bap
tisten in Siberië gestuurd hebben aan
de secretaris-generaal van de Verenig
de Naties, Kurt Waldheim. De christe
nen vragen hem, te willen zorgen
voor doorzending aan partijsecretaris
Leonid Breznjew, premier Kosygin en
president Podgorny.
De Siberische christenen klagen over
de behandeling die zij moeten onder
gaan en vragen aan de leiders van het
land, toestemming om naar Duitsland
te vertrekken. Hun eerdere verzoeken
leverden geen positief resultaat op,
'integendeel, onze talrijke klachten
werden noch onderzocht noch beant
woord. Wel werd ons kwaadsprekerij
verweten', zeggen de 46 onderteke
naars van de brief.
En dan volgen hun klachten: arresta
ties, processen, bedreigingen, verho
ren door de geheime politie, ontsla
gen, boetes, verstoringen van kerk
diensten door de militie enz.
Handgemeen
'In de woning van een kerklid werd
een dienst door de evangelie-christe
nen/baptisten gehouden. Er kwamen
meer dan honderd personen. Plotse
ling kwam er een vrachtwagen voor
rijden met vijf man van de hulppoli
tie. Zij eisten dat de 'samenrottlng*
uiteen zou gaan. De gelovigen weiger
den en begonnen harder te zingen.
Toen kwam het tot een handgemeen.
De hulppolitie haalde versterking.
Toen sleepten de politiemannen de
gelovigen een voor een naar buiten,
waar het zeer koud was. Sommigen
hadden hun pelsjas niet aan. Vergeefs
probeerden de politiemannen de gelo
vigen op vrachtwagens te krijgen.
Maar de gelovigen gaven elkaar de
hand. zongen psalmen en vertrokken
te voet naar het bureau van het uit
voerend partij-comité. Onderweg voeg
den zich nog zestig politiemannen bij
de reeds aanwezige. Midden in de stad
probeerden de politiemannen opnieuw
de christenen op de vrachtwagens te
laden. Er waren veel voorbijgangers,
die de politie uitfloten en hen ver
wensten. Tenslotte lukte het met nog
een groep politiemannen de christe
nen op de wagens te krijgen'.
Geslampamper
'Op het bureau van het uitvoerend co
mité kregen de bezitter van het huis,
waar de dienst was gehouden, en de
leider van de kerkdienst een boete
van vijftig roebel (ongeveer tweehon
derd gulden). De boete werd van hun
loon Ingehouden. In de plaatselijke
krant, de Altaiskaja Prawda, ver
scheen artikel, waarin stond dat het
niet langer mogelijk was 'het geslam
pamper van de baptisten te verdra
gen'. De krant gaf de lezers de raad
de gelovigen aan de kaak te stellen.
'Ook de minste tolerantie tegenover
de baptisten vinden de werkers onno
dige toegeeflijkheid'.
Breznjew
'Dit artikel was het begin voor een af
schuwelijke golf van vervolgingen in
Barnaul (een stad tussen Novosibirsk
en Semipalatinsk). Mensen werden
ontslagen, kregen processen en wer
den uit de ouderlijke macht gezet.
Tijdens een vergadering van de plaat
selijke afdeling van de partij zei een
van de partijleden, tevens hulppolitie
man: 'Alle sekteleden moeten niet al
leen verjaagd, maar ook gewurgd of
in de gevangenis worden gegooid'. De
chef van de hulppolitie, die daarbij
aanwezig was, zei daarop: 'Een moedi
ge hulppolitieman! In zijn plaats zou
ik net zo sDreken'. Een ander, die
vroeger bij de geheime politie was,
zei 'Het is zinloos om met sekteleden
te spreken. Ik zou ze graag wurgen'.
Kinderen afgenomen
Er verscheen weer een krante-artikel,
waarin opgeroepen werd dat baptisten
uit de ouderlijke macht gezet zouden
worden. De 46 briefschrijvers noemen
een schrijnend voorbeeld van een ou
derlijk paar dat afstand moest doen
van zijn negen kinderen. 'De moeder,
mevrouw Bogomjatsjikow zei: 'Jullie
veroordelen mij en mijn man omdat
wij aan God geloven. Jullie willen
ons onze kinderen afnemen. Waarom
bekommerden jullie je vroeger niet
om de kinderen, toen mijn man nog
dronk cn in dc goot lag, en mij en de
kinderen sloeg? Toen toonden jullie
geen bezorgdheid. Maar nu is hij een
.goed mens geworden. Hij drinkt niet
meer en nu willen jullie onze kinde
ren deze vader ontnemen. Ik zeg jul
lie: geloof en zal aan God blijven
geloven'.
Sinds deze gebeurtenissen volgden
nog talrijke voorbeelden van vervol
ging. Nieuwe arrestaties, boetes, in
beslag neming van godsdienstige boe
ken, muziekinstrumenten. Het huis
waar men de diensten hield werd
door een bulldozer vernietigd. De
briefschrijvers moesten hun paspoor
ten' inleveren. Een zekere Müiler, die
om toestemming vroeg het land te
mogen verlaten, werd In plaats daar
van gearresteerd en veroordeeld tot
een gevangenisstraf.
De brief eindigt: 'We hebben al twee
jaar geen burgerrechten meer. We
worden in ons land vervolgd. U heeft
de mogelijkheid ons kwijt te raken,
als u ons toestemming geeft het land
te verlaten'. Hierna volgen de 46 na
men.
NED. HERV. KERK
Beroepen to Boven-Hardinxveld: E.
Bergunst te Capelle a. d. IJssel, d
bedankte voor Vlaardingen en Puttei
te Papendrecht (toez.) J. :A. v.
Velden te Lopiikerkapel, te Bodegr
ven: L. Kievit te Gouda; te Hellei
doorn (toez.); L. Westland te Tie
jerk;vte Paramaribo (luth. gem.):
L. Leestemaker te Tjerkwerd.
Aangenomen naar Overdinkel: D. B
de, pred. voor bijz. werkzaamh. (1
raar g.oumGroen van Prinsterer-coli
ge) te Den Haag-Loosduinen.
Overleden: dr. J. E. Ch. Geissieir (69
em.pred. te Bennekom. Was pred. i
Indonesië.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Gouda: H. Groeneveld tl
Vlissingen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Garrelsweer-Ten Post: S|
de Vries te Zuidlaren.
The Family van Lowijk de Boer uitg
Bezige Bij, 17.50, 283 bladzijden.
Nagenoeg bovenaan elke bladzij df
staan twee foto's van Jutke Rona dit
met elkaar een strip vormen van de
vaak heftige, activiteiten van Huil
Broos, Cees Liinnenbank, Martini
Crefcoeur, Wim Kouwenhoven, Cock
Boonstra, en anderen nog, dn de eer
ste vier delen van The Family. He!
laatste deel The Family in Heaver
ontbreekt en dat is geen gemis, wani
het viel toch uit de toon. Ofschoon de
vier stukken uit het bewogen, bizarre
a-sooMe ileven van The Family be
stemd waren om gespeeld te worden,
en dan nog uiterst theatraal ook, zijn
ze door de voortreffelijke dialogen, hu
mor en de bewogenheid, ook boeiend
om te lezen. Vooral voor hen die zich,
met de foto's als geheugensteuntje, de
voorstellingen nog levendag herinne
ren.
J. B. II
Neus Ko op zoek naar het verzwe-
gen nieuws cn Breken cn Bouwen
van Toneelwerkgroep Proloog, uitg
Van Gennep in de serie Nederlandse
Praktijk, ƒ12.50, .215 blz. met enige
foto's.
Beide stukken kwamen bij het vor
mingstheater Proloog collectief tol
stand, om de jonge jeugd eh de wat
ouderen met de neus op maatschappe
lijke problemen en hun oorzaken te
drukken, en daarover iets los te woe
len. Daar is al veel over geschreven
en gediscussieerd want Brabantse au
toriteiten, die weinig van zulke vor
ming met het toneel als middel wil
den weten, probeerden dit werk met
het inhouden van subsidie onmogelijk
te maken. Loek Zonneveld, die het
boek samenstelde, uit de teksten en
nader materiaal, vertelde in een na
woord uitvoerig van Proloogs bedoe
lingen, werkwijze en moeilijkheden.
In de strijd om het voortbestaan van
Proloog cn andere toneeli roepen
is dit boek een actueel document.
B. II.