Nederland gaat directe steun verlenen aan bevrij dingsbewegingen DISCUSSIE wil niet verdwijnen 'Crisis EEG ergste sinds haar ontstaan' rondom dr. Kraan David du Plessis komt in Nederland Vandaag Premier Den Uyl op Tanzania- werkdag Baptistenpredikant krijgt vijf jaar Pastoors bekennen aandeel in overval Stort nu voor TANZANIA Postgiro: 230.000 Trouw K warlet TROUW/K^URTET MAiAINIDAG 22 lAPRIL 1974 KIRK T2/K2 Van onze verslaggever DRIEBERGEN Premier Den Uyl stelt zich volledig achter de bevrijding van Zuidelijk Afrika en hij verwacht dat de recht streekse steun aan de bevrij dingsbewegingen, waartoe de re gering wil overgaan, 'ons nog tof moeilijke keuzen zal dwingen.' Nederland kan volgens Den Uyl 'niet volstaan met het geven van ontwikkelingshulp, maar zal ook wezenlijk hebben bij te dragen tot de strijd voor vrijheid en ont wikkeling'. HIJ zei dit zaterdag in Driebergen tij dens de Tanzania-werkdag, die zeven kerkelijke jeugdorganisaties, samen met de Evert Vermeerstichting in de Partij van de Arbeid en het Neder landse Tanzania-Comité hielden. Premier Den Uyl zei dat een aantal Afrikaanse politieke leiders begrip hebben voor de Nederlandse terug houdendheid bij de erkenning van Guinee Bissao. Hij noemde president Senghor van Senegal. Premier Den Uyl ging op de erkenning van Guinee in, na een opmerking van de Tanzani- aanse ambassadeur in ons land. Mah- mud Rattansey, 'Ons land heeft, zei Den Uyl, slechts beperkte mogelijkhe den. De houding van landen als Frank rijk en de Verenigde Staten is van veel groter gewicht voor de Portugese koloniale politiek dan die van Neder land. Ons land voert daarom intensief overleg met deze landen en vooral ook met de Scandinavische om te be reiken dat de twintig- tot dertigdui zend Portugese soldaten Guinee verla ten. Erkenning van Guinee is daar mogelijk een bijdrage toe. maar het is geen doel in zichzelf, aldus premier Den Uyl. Oliecrisis De premier ziet de oliecrisis nog steeds ais een draaipunt in de relatie tussen de rijke en arme landen. Hij wees op dc ruilvoetverslechtering, on der meer als gevolg van de inflatie. Hij haalde de Tanzaniaanse president Nyerere aan, die hem had voorgere kend dat Tanzania in 1965 voor een tractor uit een rijk land nog 17,3 ton, sisal moest verkopen en nu 42 ton. Premier Den Uyl constateerde dat sinds de oliecrisis van vorig Jaar deze ontwikkeling voor het eerst is door broken. 'Door de oliecrisis', aldus de premier, 'krijgen de olielanden ongeveer 50 miljard dollar meer voor hun olie. Dat betekent een overheveling van ongeveer Vt procent van het inko men van de rijke landen naar de ar me. Dat is een veelvoud van de vroe gere hulp, die de rijke landen gaven. Wij willen deze ontwikkeling aanvaar den en we zullen proberen er de uit wassen van af te snijden', aldus pre mier Den Uyl. Vandaag een (voorlopig laatste) selectie uit de brieven met bij dragen tot de discussie over de opvattingen van dr. K. J. Kraan. De heer F. van der Wey uit Waalwijk schrijft: Laat ik de heer Hovestreydt uit de droom helpen: de mening van dr. Kraan is nie' alleen representatief voor een belangrijk deel van de gere formeerde wereld, maar voor allen, die de bijbel als hel gezaghebbend Woord van God erkennen: hervorm den, katholieken, luthersen enz. Hij leze slechts Deuteronomium 18:10-14. Ds. J. Bonda (geref) te Stlens: Dhr. Hovestreydt verwijt dr Kraan, dat de ze klakke-loos aanvaardt, dat er occul te machten zijn. Hoe weet hij, dat dr. Kraan dat 'klakkeloos' doet? Wat zijn zijn vraag betreft, of dit nog veel voorkomt in de gereformeerde wereld, dat mensen serieus nemen wat de bij bel hierover zegt, moet ik bekennen, dat ik ook bij de mensen hoor en dat ik als predikant ook -tfi preek. Ik ben in mijn gemeente ook nog niiet aange klaagd als een gevaar voor de geeste lijke volksgezondheid waarmee ik maar wil zeggen: er zijn er meer, die dit aanvaarden. Mevrouw H. M. P. de Baat-Bakker te Eist: Zo waar God be6taat, zo bestaat ook de duivel. En naarmate de eind tijd nadert, gaat de duivel steeds fel ler te keer, wetende dat hij nog wei nig tijd heeft. N De heer H. J. Glasberg te Rotterdam: Een golf van onreinheid en wetteloos heid is over Nederland uitgestort en wordt steeds erger, daar de zonde be smettelijk is. De geestelijke gezond heid gaat samen met de lihcamelijke en vele zijn zwak en ziek en sterven voor hun tijd. De natuurlijke mens begrijpt niet, dat hier een superbrein achter staat met tienduizenden dienstknechten. De heer B. de Haan te Ter Heijde (pastoraal medewerker hervormde kerk): Was het maar waar, dat dr. Kraan de reformatorische kerken ach ter zich had. Het doet me telkens weer pijn, als gereformeerden en her vormden met htm ziekten liever naar een "magnetiseur, knokentrekker, wa- De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer tc geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. terkijker, ogenkijker of iets dergelijks gaan, dan naar 'Oase' van dr. Kraan. A. van Hartingsveldt te Rozenburg: Hoe kan een Ti-Ta-Tovenaar program ma onschuldig zijn, als er sprake is van tovenarij en het kijken in glazen hollen etc. afgezien nog van de tove naar zelf, die een atheist is. Hier wordt een kinderprogramma geboden, waar de kinderziel, ontvankelijk als zij is, in een geestelijk vijandig klimaat ge plaatst wordt S. Renkema te Aalsmeer: Moeten er eerst nog meer slachtoffers vallen in gebondenheid aan duistere machten, die een ernstige geloofscrisis veroor zaakt? A. Verkerk tc Heemse: Zowel dr. Kraan als ds. Van Dam hebben door jarenlange studie en pastorale erva ringen ontdekt, dat wanneer mensen occulte ervaringen hebben, hun ge loofsleven en-of geestelijk leven aan getast wordt. Men leze het baanbre kende werk van dr. Kraan 'Opdat u genezing ontvangt' (uitgave Gideon). Ds. A. Sieders (hervormd) te Koot- stertillc: Velen binnen en buiten de christelijke kerken zullen zich wel wachten, zich met occultisme in te la ten, omdat ze ervaren hebben, dat er wel degelijk machten zijn, die een mens de baas kunnen worden. Als ze het niet zelf ervaren hebben, dan wel mensen uit hun omgeving. Dhr. Hove streydt zal het wel droevig en achter lijk vinden, de kerk schaamt zich er niet voor, in dit opzicht 'bizar" te zijn. Zij meent, dat 'alles wel geooe- loofd is, maar niet alles heilzaam.' Premier Den Uyl schudt enige handen bij zijn bezoek. LONDEN De Europese Economische Gemeenschap gaat op het ogenblik 'door de ergste crisis sinds haar ontstaan', aldus dr. Max Kohnstamm, president van het Europese universitaire instituut in Florence. Hij zei dit op de conferentie 'Christenen en de Europese gemeenschap' in Londen. De Tanzania-werkdag bestond 's och tends naast de rede van de minister president en de opening door ambas sadeur Rattansey nog uit enkele ui teenzettingen over de ontwikkeling van Tanzania (door drs. G. van Et- ten) en over de relatie tussen Tanza nia en de bevrijdingsstrijd in Zuide lijk Afrika (dr. P. E. Kraemer). In de middag verdeelden de ruim 350 deel nemers aan de werkdag zich over en kele workshops. De kerkelijke jeugdorganisaties, die de werkdag medeorganiseerden zijn het christelijk jongerenverbond CJV. de doopsgezinde en vrijzinnig christe lijke jeugdcentrale, het landelijk cen trum voor gereformeerd jeugdwerk, de hervormde en de katholieke jeugd raad en de Nederlandse lutherse jeugdbond. ADVERTENTIE Een groot deel van de huidige crisis is terug te voeren op het succes, waarmee de Europese landen zich ont worsteld hebben aan de problemen, waarvoor zij zich onmiddellijk na de oorlog gesteld zagen. 'Onze grootste problemen ontstaan, doordat wij ons bevrijd hebben van de brute kracht van de materiële behoeften', aldus dr. Kohnstamm. Hierdoor zijn nieuwe •»xr problemen aan de oppervlakte geko- WOrKSllOpS men, die betrekking hebben op de verhouding tussen de mensen onder ling en op de kwaliteit van het be staan. Relatie Tegelijkertijd betekent de groeiende ingewikkeldheid van de wereld dat verre autoriteiten beslissingen moeten nemen, terwijl er tevens een toene mende druk van onderaf is om over Je eigen leven te mogen beslissen. De deelnemers aan de conferentie hebben tot taak de relatie bloot te leggen tus sen deze problemen en do signalen die uit de bijbelse boodschap zijn op te vangen, aldus dr. Kohnstamm. Die signalen kunnen verkeerd geïnterpre teerd worden, maar op een punt zijn de signalen duidelijk: de fundamente le vijandelijkheid die de mensen van nature tegenover elkaar hebben. 'De eerste ontmoeting tussen twee men sen, die in de bijbel is beschreven, is die tussen Kain en Abel', In de be trekkingen tussen de staten staan we nog verschrikkelijk dicht bij de situa tie, waarin Kain en Abel elkaar ont moetten, zo zei dr. Kohnstamm. 'Wat christenen in de huidige crisis van de Europese gemeenschap moet bezighouden', zo luidde zijn conclusie, 'is niet Europa's autonomie, onafhan kelijkheid of identiteit, maar het ge vaar dat de staten, waartoe zij beho ren, er niet in zullen slagen een waar devolle bijdrage te leveren aan het meest urgente probleem van onze tijd, het regelen van de onderlinge afhan kelijkheid van de staten'. MOSKOU Omdat hij tegen school kinderen had gezegd, dat alles in de Sovjetmaatschappij 'des duivels' was, is een baptistenpredikant in de Sow- jet-Unie tot vijf jaar gevangenisstraf veroordeeld! Volgens het communistische partij blad van Tadjikistan (Centraal-Azië), was de man, L. I. Reimer, schuldig bevonden aan overtreding van de wet op scheiding van kerk onstaat en kerk en school. Reimer, aangedui'd als leider van een 'schismatieke baptis tensekte', zou in de hoofdstad van Tadjakistan, Doesjanbe, een barrière hebben opgeworpen tussen schoolkin deren en de Sowjetrealiteit. BUENOS AIRES (KNA) Twee Ar gentijnse priesters hebben bekend, te hebben deelgenomen aan een misluk te overval op het politiebureau van Qui'tii'pili. De twee, Joaquin Nunez en Gianfranco Testa, pastoors in Quitipli en Maohagai, werden bij de actie ge arresteerd. De overvallers hadden het op de wapens en munitie gemunt, d'ie op het politiebureau aanwezig waren. De politie maakt jacht op de overige guerrilla's. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM David du Plessis komt van 16 tot 23 juni naar Nederland. Hij is de grote contactpersoon tussen de pinksterbeweging en de kerken en daardoor een van de belangrijkste stimulators ach ter de wereldwijde charismatische beweging. Hij wordt vergezeld door prof. Rod man Williams. De charismatische werkgemeenschap heeft voor dit be zoek een program vol charismatische activiteiiten en kerkelijke ontmoetin gen opgesteld. Voor dit laatste heeft Du Plessis ook contact opgenomen met dr. A. H. van den Heuvel, scriba van de hervormde synode. Het voorlopige program luidt: maan dag 17 juni charismatische dag voor het noorden en oosten van Nederland, woensdag idem voor de Randstad, dinsdag theologische conferentie, don derdag kerkelijke ontmoetingen, vrij dagmiddag r.k. samenkomst, vrijdag tot zondagmiddag grote conventie. Grote opgang De charismatische beweging blijft gro te opgang maken. In Finland hebben veel predikanten de doop met de Hei lige Geest ontvangen. Volgens Du Plessis, die onlangs een bezoek aan Finland bracht, maakt dit land het begin r.iee van de grootste opwekking, die hij in welk land ook gezien heeft. In Korea heeft naar schatting nu een miljoen van de vier miljoen christe nen de doop met de Geest ontvangen. De charismatische beweging in de r.k. kerk in de Philippijnen omvat al 100 priesters, 500 kloosterzusters en 15.000 parochianen. Zij zenden missionaris sen naar Zuid-Amerika en naar Aziati sche landen. Van de 350.000 rooms-ka- thoMeken in Japan zijn velen vertrok ken bij de charismatische vernieu wing. Alileen al in het gebied rond Kobe en Osaka zijn twaalf rooms-ka- tholieke gebedsgroepen. In Australië en Nieuw-Zeeland maakt de beweging opgang, met name onder de presbyte rianen en de methodisten. Vanavond spreken de hervormde pre dikanten op hun conferentie in Utrecht over de charismatische bewe ging. ADVERTENTIE Voor neef Jan diez'nbul heeft gehaald. Niemand 7ooont te ver om 'n bloemetje te sturen. Bel uw Fleurop- bloemist. Fl«urop/Iüterfloj* N«d#rf»nd Gtgarandttrd go*4t HET LEVEN GAAT VERDER We lezen verder over Mozes. God heeft een einde gemaakt aan het roe- pingsgesprek. Mozes keert terug naar het huis van zijn schoonvader. Hij zal gaan op de weg die God hem gewezen heeft en daarom vertelt hij zijn schoonvader dat hij teruggaat Hij verzwijgt, volgens hei verhaal, de spe ciale missie die hij ontvangen heeft on zegt dat hij zijn broers wel weer eens wil zien. Jethro laat hem gaan in vrede. En dan komt er een gege ven uit een andere bron: 'Want de HERE had tot Mozes in Midian gezegd: Keer terug naar Egypte, want alle mannen, die u naar het leven stonden, zijn dood'. We hebben van deze woorden van God niet eerder ge hoord. Het kan een vertelwijze zijn om zoiets later mee te delen. Het ge sprek heeft zich dan niet beperkt tot de gegevens van Exodus 3 en 4. Mozes kan gerust terugkeren naar het vijan dige Egypte, dat hij indertijd met angst verlaten heeft, want de vijanden zijn er niet meer. De situatie is ver anderd. Er ds een andere tijd geko men. Toen moest hij vluchten, nu kan hij terugkeren. De dingen zijn vaak maar voor een bepaalde tijd. Wij hebben vaak de neiging om de situatie te verabsoluteren. Het is nu eenmaal zo cn daar zal wel nooit verandering in komen. En l-j als we zo denken kunnen we rustig D gaan slapen of we blijven in doods- c angst opzitten. Beide kan verkeerd jj zijn. De situatie kan veranderen. Er kunnen dingen gebeuren die we niet kunnen overzien. Dat kan onze gerust heid afremmen. Er is minder reden om het zo gemakkelijk op te nemen, de situatie kan veranderen. Of het kan een reden zijn om minder wanho pig te zijn. De omstandigheden kun nen zich vroeg of laat wijzigen. En meestal gebeurt dat ook. Het leven gaat verder, is een beetje een vlakke uitdrukking, maar dat bedoelen we wel. Je zou ook kunnen zeggen dat de Heer je niet verlaat. Hij kan het an ders voor je maken, zodat wegvalt wat je nu vreest. En dat kan nieuwe moed geven. In ieder geval is het se dert de opstanding van Jezus zo dat deze God ons graag uit de angst en de wanhoop bevrijdt. (Exodus 4, 18, 19). De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. PORTAVOZ Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Hij heet Eduardo Bracder en is 34 jaar. Werkt in Spanje. Als dominee van een kleine, onvermogende vrije evangelische gemeente, als directeur van de nog kleine zich uitbreidende Spaanse Youth for Christ, als eindre dacteur, fotoredacteur, op maakredacteur, corrector, ex pediteur van Portavoz (Spreek buis) van het enige protestant se interkerkelijke blad dat Spanje rijk is. Kortom - Eduardo Bracier is typisch de werker in een pionierssituatie. Dat blijkt ten overvloede als je hem hoort zeggen, dat hij zijn beschei den inkomen van vrienden uit Ne derland ontvangt. Daar zorgt de stichting Europese evangelische zen ding voor, waarvan de bekende do minee G. A. Brucks van Youth for Christ-Nederland directeur is. Een stichting, gesteund door Nederland se christenen, die samen een bont interkerkelijk gezelschap vormen. Eduardo is In ons land om over het voortbestaan van zijn blad te praten. Niet lang geleden leek het erop, dat Portavoz na veertien jaar roemloos ten onder zou gaan. De idealistische uitgever, de Revista Evangélica In- terconfessional, met dr. Antonio Martinez, predikant van de vijfdui zend leden tellende Vrije Evangeli sche Gemeente te Barcelona aan het hoofd werden de stijgende produc tiekosten te machtig. Eduardo Bracier Veelzijdig- Maar velen van het handjevol pro testanten dat Spanje telt wilden daar niet aan. Eenvoudig, omdat ze Portavoz niet wilden missen èn om dat ze er zo'n machtig middel voor evangelisatie in zien. Het is name lijk uitstekend geredigeerd blad, veelzijdig van inhoud en, bijkomend maar toch belangrijk aspect, aan trekkelijk gepresenteerd. Het ver vult voor duizenden verstrooide pro testanten - wat wilt u: zo'n 30.000 op een bevolking van 34 miljoen - het enige interkerkelijke communicatie middel. Daarnaast blijkt het ook een belangrijk evangelisatiemiddel te zijn, dat door schenkabonnementen steeds meer In het protestantisme geïnteresseerde Spanjaarden bereikt. Met zijn interkerkelijk nieuws, po- pulairwetenschappelijke informatie. bezinningsartikelen, bijdragen over bijbelgebruik, geloofsgetuigenissen, historische bijdragen (De Spanjaard s bijzonder in geschiedenis geïnte resseerd), boekbesprekingen, rubriek voor de vrouw, om nu maar een greep uit de inhoud te doen, wilde de groeiende lezerskring het blad niet kwijt. Dan maar extra offeren, redeneerden ze Reorganisatie Er werd een reorganisatieplan gebo ren. Door middel van gelden, die be schikbaar kwamen en verder een le ning zal een eigen offsetpers worden aangekocht, waardoor Portavoz zn voordelig mogelijk in eigen beheer kan worden gemaakt en niet meer bij een drukker behoeft te worden uitbesteed. Dat is dus rond. Maar die eigen drukkerij moet door drie vaklui worden bediend en daar is het geld nog niet voor. Eduardo Bracier kwam naar Nederland om to vragen wat door de stichting Euro pese evangelische zending al in be ginsel was toegezegd: kunnen jullie ons voorlopig met de bescheiden sa larissen voor deze mensen helpen? Daar gaat deze stichting nu voor aan het werk. Voorlopig is er een bedrag van veertig mille mee ge moeid. Bracier hoopt in mei het eer ste nummer nieuwe stijl te kunnen brengen en vervolgens in juni het volgende, omdat er dan een groot i nterkerkel ij k evangelisatiecongres in Madrid is, waaraan dat tweede nummer geheel gewijd zal zijn. Hij wil zo gauw mogelijk van Portavoz een maandelijks tijdschrift maken (tot nu toe tweemaandelijks) en het abonnementenaantal verdubbelen. Daarnaast kan de nieuwe drukkerij dan nog andere orders ter hand ne men om zo biijnen de kortst moge lijke tijd zelfverzorgend te zijn. Samenbinding Een nog niet genoemd aspect van Portavoz is het versterken van de interkerkelijke band. Het brengt al die betrekkelijk kleine groepen, zo als vrije evangelischen, baptisten, methodisten, mensen van de verga dering van gelovigen en anglicanen van eikaars activiteiten op de hoogte en zo dichter bijeen, tenminste: zo dicht als dat in zo'n groot land met zo'n kleine minderheid mogelijk is. Wie wil bijdragen aan het voort bestaan van het blad kan dat doen op postgironummer 254997 ten name van de stichting Euro pese evangelische zending, Hen gelo.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2