i 'We zijn zoiets ais een voetbalwedstrijd' Vandaag Halve eeuw centrale commissie vrijzinnig protestantisme ihsilisli Conferenties door prof. dr. H. M. Kuitert ...of om het met een bekende Wieg el-uitspraak te zeggen: de beloning geschiedt naar prestatie Nieuwe boekei TROT TW/KWAiRTI'TT ZAFTERDAiG 20 APRIL 1974 KERK T2/11 DE MENSEN ZIJN NIET GELUK Over vrijheid wordt veel geschreven en gediscussieerd Niet dat het daardoor altijd helderder wordt, waai het in dat begrip om gaat. Misschien moet iemand eerst maar eens, in welke samenhang ook, gevoeld hebben wat onvrijheid Is, alvorens hij wat zinnigs over vrijheid kan zeggen. Hoe dat zij: wij doen ons best, als het om de vraag gaat wat vrijheid eigenlijk is. Merkwaardig genoeg is en wordt er veel minder aandacht aan de betekenis van de term gelijkheid'besteed. Daarom merkwaardig, om dat het woord wel dikwijls wordt'gebruikt. vooral in politiek en maat schappelijk verband, en omdat het ons door de bekende spreuk 'vrij heid, gelijkheid en broederschap' toch even vertrouwd is als het woordje vrijheid. v: rf is* SM In deze leemte is onlangs voorzie® door een scherpzinnig boekje van d£ H. Vos, Menselijke gelijkheid onder voorbehoud. Een analytische beschou wing over sociale gerechtigheid (Ara- boboeken 1973. Prijs ƒ8.90). Deze enigszins moeilijke titel moet niemand weerhouden het boek (93 blz) te lezen, want al vraagt het dan om oplettende lezers dat wel het is in gewoon hollands geschreven en bijzonder de moeite waard voor mensen die nu wel eens willen weten wat dat woordje gelijkheid eigenlijk voorstelt. Dat zijn de politici en de maatschappij-deskundigendie moes ten hun voordeel er m.i. in de eerste plaats mee doen. Maar voorzover elke burger mee aan sprakelijk is voor de politieke en maatschappelijke orde. en vooral: voor de normen en waarden waarop deze orde drijft, gaat het hem even goed aan en kan hij dit boekje daarbij als een blikopener (ik bedoel eigenlijk: eye-opener) gebruiken. Afrekening Gelijkheid is In onze maatschappij, een waarde van de bovenste plank, al thans als het om woorden gaat; en als gelijkheid het niet is, dan in elk ge val gelijkwaardigheid. Welnu, met beide begrippen rekent de schrijver hardgrondig af; hij doet dat. zoals ik al zei, ook scherpzinnig. Gelijkheid ik volg hem nu maar een eindweegs bestaat in deze sa menleving niet. Daarmee opent zijn verhaal. De mensen zijn van nature ongelijk. Dat is alvast één ding. Ze zijn zwart of blank, dom of intelli gent, man of vrouw, zwak of 6terk enz. Dat heet bij Vos comparatieve gelijkheid, en hij maakt aannemelijk dat gelijkheid in deze comparatieve zin niet bestaat. Maar op nog een tweede manier wordt onze naïeve voorstelling dat al le mensen gelijk zijn, doorkruist door de werkelijkheid. Er is ook zoiets als distributieve ongelijkheid de term is van dr. Vos waarmee bedoeld wordt; een ongelijkheid die niet met het natuurlijk verschil tussen mensen gegeven is maar die we zelf hebben gecreëerd door onze maatschappelijke en sociale orde. Onwerkelijk Alle mensen zijn gelijk, is dus een uitspraak die in strijd is met de wer kelijkheid. Veel mensen redden zich uit deze conclusie door er achter aan te zeggen: Voor God zijn alle mensen tenminste gelijk. Daarmee bedoelen ze dan: als je alles wat hier op aarde de mensen van elkaar verschillend doet zijn, afstroopt dan zijn inderdaad alle mensen gelijk. Maar zo'n uitspraak stelt, logisch ge sproken, al niets meer voor, afgezien dan nog van het feit dat het, althans liier op aarde, juist de verschillen zijn die deze mens tot deze mens ma ken. Maar misschien kunnen we, als de mensen dan al niet gelijk zijn, zeggen dat ze tenminste gelijkwaardig zijn? Dat gaat, zoals de schrijver laat zien, nog veel minder op. Elke samenleving houdt, er normen en waarden op na, waarnaar zij mensen en hun gedrag afmeet, en dus voor meer of minder waardevol verklaart. Hoe meer een sa menleving aan bepaalde normen en waarden doet zo gaat het in elk ge val toe des te meer verklaart ze voor ongelijkwaardig. En wanneer die normen en waarden dan ook nog ge handhaafd worden door een streng systeem van 6traf of beloning, dan kunnen we bijna zeggen: de ongelijk waardigheid van mensen is onont koombaar in elke samenleving die van normen en waarden uitgaat. Anders gezegd: elke samenleving discrimi neert in meer of mindere mate en op meer of minder harde manier. Dat zit ingebakken in het leven met en via normen en waarden. Welke normen? Als dit allemaal waar is, wordt het des te belangrijker welke nonnen en waarden in die samenleving een rol huis kan kopen bijvoorbeeld en van een salaris wel. stelt dat 'meer' weinig voor. Met dit betoog dat ik wat vrij weergeef wil de schrijver aantonen dat onze samenleving, net als alle an dere, onherroepelijk discrimineert en de ene mens voor meer waard dan de andere verklaart, maar dat de maat staf waarmee dat bij ons gebeurt, wel héél eenzijdig het economische pro fijtbeginsel is. Bij ons is zelfs letter lijk in geld uitgedrukt de ene mans meer waard dan de ander. Onontkoombaar Mag het economische rendement dan helemaal geen maatstaf zijn? Stellig; het is onontkoombaar dat de mensen óók op economisch vlak ongelijkwaar dig zijn. Dat zou echter niets hinde ren, en geen aanleiding geven tot die eindeloze reeks van armoede en uit buiting die we nu al eeuwen meema ken, als een samenleving er tegelijk ook andere maatstaven op nahield waaraan zij de waarde of de onwaarde van mensen aflas, en die andere waar den als evenwaardig aan de economi sche beschouwde. Dat is ook de teneur van het boekje van dr. Vos. Niet: schaf alle waarden en waarderingen af (dat is immers onmogelijk als we de maatschappij niet willen afschaffen) maar breng meer maatstaven om de waarde van mensen mee te bepalen) in het spel dan alleen de economische. Bedoeling spelen. Wat is in een bepaalde samen leving de maatstaf de heersende maatstaf; laten we het zo maar zeggen op grond waanan de ene mens voor meer waardevol dan de andere wordt gehouden? Op dit punt aangekomen haalt dr. Vos even wat breder uit. in een betoog waarin hij laat zien dat onze sanenle- ving (nog steeds) is opgebouwd op de liberale beginselen, zoals <üe in de vo rige eeuw troef waren en vandaag ge huldigd worden in hun kern door b.v. de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. Dat betoog loopt als volgt: De WD laat ik het daar maar op houden, al zal de gemiddelde Nederlander er zich wel in herkennen de WD dus staat een vrije ontplooiing van het mens-zijn voor, en ziet de ongelijk heid van de mensen als een vrucht van deze vrijheid. Waar vrijheid heerst, zal ongelijkheid een normale situatie zijn. Niet iedereen maakt evenveel van zijn leven. Of om het met een bekende Wiegel-uitspraak te zeggen: de beloning geschiedt naar prestatie. Dat betekent dan ook dat in de liberale redenering vrijheid en ongelijkheid bij elkaar horen. Waar de mensen vrijheid en gelijk heid willen combineren, ontstaan er kortsluitingen. Vrijheid en gelijkheid kunnen niet samengaan, dan alleen ik volg nog steeds de liberale redene ring wanneer we aan gelijkschake ling zouden doen. laten we zeggen: aan nivellering. Maar dat i6 het kenmerk van de socia listen; die willen gelijk schakelen, en ze willen dat omdat ze vrijheid en ge lijkheid willen combineren. En dat gaat nu eenmaal niet. Klinkt goed Deze redenering klinkt niet alleen vertrouwd; ze klinkt op het eerste ho ren ook goed. Wie wil nu wat anders dan vrijheid, dat wil zeggen: de vrije, ongehinderde mogelijkheid van de mens om zich overeenkomstig aard en vermogens te ontplooien. Dat is van ouds een erkende christelijke zowel als humanistische waarde, zoals' de schrijver terecht uitspreekt. Waarom groeien er dan meer en meer weerstanden tegen dit liberale vrij heidsideaal? Omdat er een addertje onder het gras zit, dat in de open baarheid komt door het liberale ver zet tegen de z.g. gelijkschakeling. De gelijkschakeling waar het hier om gaat het gelijkwaardig maken, zeg maar, van de mensem is de gelijk schakeling in economisch-maatschap- pelijk opzicht. Daar is de liberale stel- lingname vuur en vlam op tegen. Dat wil zeggen: die vrijheid waar het in de liberale politiek om gaat de vrijheid van de partij voor Vrijheid en Democratie is de vrijheid om ongehinderd economische macht te ontplooien. Wat scherper gezegd: het is de vrijheid voor de geschoolden, de handigen, de deskundigen op econo misch gebied, om ongehinderd 'profit' te maken en rijk te worden. Voor de ze vrijheid komen de liberalen altijd het eerste op. En de meeste Nederlan ders of ze nu liberaal stemmen of niet sluiten zich daarbij aan, om dat ze niet beter weten of zo hoort het. Economisch De nonnen en waarden die in ónze samenleving heersen, dat wil zeggen: die de ene mens méér waard laten zijn dan de andere, zijn van economi sche aard. De waarde van de mensen drukken we dan ook primair econo misch uit, ik bedoel: in geld of in sa laris. Wie veel betekent voor de 'pro- fit', krijgt veel geld, en wie er weinig voor betekent, krijgt weinig. En we kunnen dan honderd maal zeggen dat een mens méér waard is dan zijn sala ris, zolang hij leeft in een maatschap pij waarin je van dat 'meer' niet een Dat was natuurlijk ook de bedoeling zoals de schrijver terecht opmerkt van al die voorvechters voor gelijk heid en gelijkwaardigheid. De strijd die zij wilden of willen voeren, kan met deze termen niet gevoerd worden maar op zichzef was en is die strijd hoognodig. Het is de strijd tegen* de dwang van enkelen over velen met name als dat dan ook nog de dwang is op basis van wat ie mand in economisch opzicht waard is. En het is de strijd voor menswaardig heid, waaronder de schrijver verstaat dat iedereen meetelt Zowel bij het vaststellen van de maatstaven die ero ver beslissen wat een mens waard is dn de maatschappij de maatstaf voor geestelijke volksgezondheid wordt niet alleen door dokters be paald als bij het beslissen over de vraag welke plaats een mens op welke waardenschaal zal innemen. NEEM DIE STRAF In het verhaal van de roeping v Mozes, om de kinderen Israels i'b Egypte uit te leiden heeft de He sj een harde aan Mozes. Nog steeds e Hij niet klaar met deze 'zachtraoeai |f man'. Hij heeft een laatste argume waarop hij zich beroept om er ond D< uit te komen. Of liever, hij he geen enkel argument, hij zegt: 0 v Heer, zend toch iemand anders. E laatste vertwijfelde poging om de r ping van zich af te schuiven. Ge wonder dat de Heer boos wordt. To ontbrandde de toorn des Heren teg Mozes. Aëron, zijn broer, is ondenv en als Mozes 't dan niet meent kunnen, dan zal die wel spreken. zal God wel met de mond van A3r zijn. Het is duidelijk dat Mozes er weldig tegen opziet. En ook dat geen wonder. De laatste woorden v dit gedeelte klinken nog als in bo heid gesproken: En deze staf, wain mee gij de tekenen moet doen, mi e gij in uw hand nemen. Vergeet je s 's niet, zegt God. Dat is het laatste. I afecheid is niet hartelijk. Daar sti'e Mozes. Verwezen heeft hij de staf i geraapt. God is weg. Hij staat alli voor die immense opdracht, dat h et karwei, een heel volk uit de klam van een despoot redden en de tijn m leiden. Maar God is weg. V< fo dat Mozes nog iets vindt. Er komte moment, dan is de zaak uitgepri ri Dan valt er niets meer te zeggen. I j halingen hebben geen zin. We we waar we aan toe zijn. Nu moet er handeld worden. Kerkmensen moi e dat bedenken. Die hebben nog i[e eens de gewoonte om er eind el al over door te praten, maar er gebe ra niets. Geen wonder dat ze dan ine iv alleen staan. Bedremmeld hebben d< de staf opgepakt. Alles is gezegd. i er gebeuren moet is duidelijk. W te wachten we nog op? De Heer zegt je dat Hij met Mozes, en ook met A3i zal zijn, maar Hij zegt niet, ga maar naar huls, dan doe ik het wel. Mozes moet het doen. Hier, neh die staf mee! 't Kan de laatste gens gen: ge stoot zijn voor een mens om ei te komen. Tot dat wat hem zo t schrikkelijk duidelijk is en waartej .1 hij ook zo verschrikkelijk opz L Maar zo'n mens moet er dan m gj aan denken hoe God heet Ik zal i je zijn en onderweg zal je wel n ken wat dat betekent. (Exodus 4|af 17). e Scherpzinnig Ik zie ervan af met de schrijver in discussie te treden. Daarvoor is na tuurlijk wel aanleiding, zoals in elk boek. Mijn bedoeling is hier niets an ders dan te verhelderen waarom ik het een scherpzinnig, helder en hoog nodig boek noem, dat ons kan helpen om ons in de strijd waar het werke lijk om gaat, de strijd om alle mensen aan een zo menswaardig mogelijk le ven te helpen, van betere wapenrus ting te voorzien dan de irreële gelijk heids- en gelijkwaardigheddsadeologie. NED. HERV. KERK Aangenomen: naar Epe: H. E. K. 11 ter te Sunhuisterveen. h Bedankt: voor Meerkerk: H. Strooi te Op- en Neder-Andel. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Rotterdam-C: J. W. weij te Hendrik-Ido Ambacht; Te I nen; J. van Haaren Te Amersfoort e' Bedankt: voor Klaaswaal en voor O n dorp: J. Koster te Barneveld: Nieuwer-Ter Aa en voor Wolfai K dijk; J. Karens te Opheusden. In de Rotterdamse Pauluskerk viert vandaag de centrale com missie voor het vrijzinnig pro testantisme (in de wandeling: C.C.) haar vijftigjarig bestaan. Je zou je kunnen voorstellen dat dit met veel tam-tam gebeurt, want de zaken gaan goed, de vrijzinnigheid neerat, zoals van tijd tot tijd in allerminst vrij zinnige organen misnoegd opge merkt wordt, hand over hand toe. Zonder nu inzage te hebben gehad in de verhalen die straks afgestoken zul len worden, durf ik aannemen dat de feestgangers geen luidruchtige fanfa res in de oren getoeterd krijgen. Niet omdat vrijzinnigen stuk voor stuk van die bescheiden mensen zijn, maar omdat het in de aard van de vrijzinnigheid ligt, eerder met vraag tekens dan met uitroeptekens te wer ken. Ik heb nog nooit een vrijzinnige met voldoening horen vaststellen dat de vrijzinnigheid tegenwoordig toch ook maar een weg heeft gevonden in roomse en gereformeerde bolwerken. Op één uitzondering na: dr. A. de Wilde bestempelde de gereformeerde professor Kuitert eens als een vrijzin nige voorman, maar goed, dominee De Wild# is van gereformeerde komaf. Natuurlijk herkennen vrijzinnigen de min of meer complete geestverwant in andere kring, maar ze plakken hem hun etiket niet op. Wat wel gebeurt is. bijvoorbeeld, het volgende. De vrij zinnige ontmoet in de gelijkgestemde katholiek of gereformeerde iemand die net als hij niet volstaan wil met opgelucht in de handen te wrijven omdat de God is dood-theologie niks meer voorstelt, maar bezig wil blijven met de vragen welke die theologie op gegooid heeft Want aan bevliegingen had hij niets. En de niet onvermaarde vrijzinnige professor Smits kan als geen ander modieuze prietpraat doorprikken, ge tuige zijn artikelen in Kerk en We reld. Zijn methode is meer afdoende dan een luide klaagzang over horizon talisme of zo. Intussen vraagt iemand misschien be zorgd of ik niet doende ben van de vrijzinnigen een soort heiligen te ma ken, die met wakkere wijsvingertjes gereed staan om ons voor de gevaren van de vanzelfsprekendheid te bdhoe- den. Ben ik het donkere Noord-Hol land vergeten? Of het kille Gronin gerland? Weet ik dan niet van bur gerlijke moraalpreken of van zweveri ge poespas? Ik weet er alles van. maar net zo min als ik de orthodoxie wil ophangen aan de weglopers van- door A. J. Klei wege strenge starheid wil ik de vrij zinnigheid beoordelen naar de lege kerkbanken vanwege schriele moder nismen. En aan de andere kant: net zo min als de vrijzinnigen gelijkden- kenden buiten de C.C. annexeren zul len wij hen op aanbeveling van meer bijbelse noties in een rechtzinnige hoek neerzetten. periode der gescheidenis, die wij den modernen tijd noemen. Deze bewe ging, niet zij alleen, gelukkig niet, maar zij toch wel mee in de eerste plaats, zal in die steeds groeiende groep der menschheid, die van de ou de gezagsgodsdienstigheid los staan en die zich gaan stellen op den bodem van het moderne, autonome denken, voor de eer Gods moeten strijden en Zijn naam moeten prediken. Wieg van C.C. Roessingh Doorprikken Eerder vraagtekens dan uitroeptekens. De doopsgezinde pacifist Cor In ja riep nooit hiep-hoi als een dienstplichtige bij hem kwam met de mededeling dat hij dienst wilde weigeren. Cor Inja placht kritisch te vragen: waarom? Bij dit al moeten we niet vergeten dat het 'opkomen voor de eer Gods' niet een louter calvinistisch adagium was. Ook de vrijzinnigen zochten Gods eer. In 1923 hield prof. dr. K. H. Roessingh, remonstrant, een referaat over 'Eenheid en organisatie van het vrijzinnig protestantisme' voor de mo derne theologen. Uit het begin van deze voordracht citeer ik: De zin, de wereldhistorische betekenis van het modernisme ligt in zijn voor bereidend werk voor de toekomst, ligt hierin, dat het zeer duidelijk eerste, zwakke bewerking is van het vraag stuk, welken vorm de religie zal moe ten aannemen in die karakteristieke Bijzonder actuele woorden. nog steeds, maar ik weersta de verleiding er verder op in te gaan en haast me te melden dat we inmiddels aan de wieg van de C.C. staan. Want Roes- singhs rede had de oprichting van de C.C. tot gevolg. Doopsgezinden, re monstranten, protestantenbonders. vrijzinnige hervormden en vrijzinnige lutheranen kregen nu een gemeen schappelijk platform. Dat was van be lang voor de internationale contacten, je trad niet meer verbrokkeld op. Maar de betekenis van de C.C. lag vooral om zo te zeggen thuis, op ei gen terrein. De vrijzinnigen vormden (en vormen nog) een bont gezelschap. Rooie domi nees en liberale boeren hoorden er toe, maar ze hadden gemeen dat ze al len tégen christelijke politieke partij en, christelijke scholen en christelijke verenigingen waren. Daardoor misten zij voor hun vorming de eigen kies-.of vakvereniging. Welnu, hier wilde de C.C. inspringen. Overleggingen bin nen de C.C. zouden kunnen leiden tot bezinning op en formulering van de eigen taak en inbreng op sociaal en maatschappelijk terrein. Daarmee werd meteen duidelijk dat de C.C. geen kerkelijke strijdorganisatie of iets dergelijks was. Koekoeksjong Een paar dagen vóór het jubileumfes tijn van vandaag drink ik uitgebreid koffie met mevrouw R. M. M. Hooge- woud-Verschoor en ds. W. H. Stenfert Kroese, respectievelijk secretaresse en penningmeester van de C.C. Ik vraag wat de C.C. nu concreet deed om zich waar te maken, en dan lopen we natuurlijk meteen tegen de door de C.C. opgerichte VPRO aan. Het koe koeksjong van de vrijzinnigheid. Ds. Stenfert Kroese zegt voorzichtig: 'Het is een omstreden punt. We wa ren natuurlijk erg verwend met een eigen vrijzinnige omroep. Dat is voor bij. Sommigen roepen dat het verraad is, anderen staan er wat laconieker te genover. In elk geval moet er gepraat worden over de vraag wat de zin is van de verbinding tussen VPRO en c.C. voor beide partijen. Mevrouw Hoogewoud vult aan: 'Veel mensen vergeten dat de VPRO vroe ger ook al omstreden uitzendingen gaf'. Zij herinnert aan wat de VPRO bracht over de kwestie van De Zeven Provinciën (voor wie het niet meer weet: kruiser, waarop muiterij uitbrak die tenslotte met een bom onderdrukt is). Veel opzien baarde destijds het commentaar op de begrafenis van prins Hendrik: de VPRO stelde zon der veel omwegen de gladde bewiero king van de prins-gemaal aan de kaak. Met andere woorden, de VPRO is al tijd al een dwarsligger geweest. Verklaringen Ik krijg van mevrouw Hoogewoud een getypte 'kroniek van het vrijzinnig protestantisme'. De C.C., zo blijkt, heeft veel oprichtingen en verklarin gen op haar naam staan. Over oprich tingen gesproken, ik ontdek dat er in 1927 edn vrijz. prot persbureau is op gericht. En wat de verklaringen aan- gaat, dat waren niet altijd specialité's de la maison en dan denk ik aan de verklaring over de jodenvervolging: dat zij (de C.C.) de hevige ver guizing en uitstoting der Joden uit hun rechtsposities in Duitsland als door en door onchristelijk moet brandmerken'. Dit werd gezegd in 1933 en we weten: nog jaren daarna gaven alleszins nette christenmensen na een reisje door Duitsland te ken nen dat die Hitler de boel toch maar keurig aan kant had.Mevrouw Hoogewoud: 'De C.C. komt er nogal goed af in het boek van Gër Van Roon'. Heel fraai is de allereerste verklaring van de piepjonge C.C. Ze heeft be trekking op het eucharistisch congres in Amsterdam, 1924. Geen luidkeels antipapisme, maar de roomsen moeten wel hun plaats weten, lees ik er uit: 'De vrijzinnig protestanten erkennen de vrijheid van hun roomse landgeno ten en wensen niets in de weg te zien gelegd aan hun eucharistisch congres, maar zij wijzen onvoorwaardelijk af elke gedachte aan een zogenaamde be kering van Nederland of henzelven tot de roomse kerk'. Na de oorlog' Voor de jaren na de oorlog ziet de lijst er wat magerder uit. In 1956 is de oprichting van het vormingscen trum Venwoude. het jaar daarop de door mevrouw Hoogewoud al gesigna leerde VPRO-uitzending (uitgerekend op 31 augustus, zeiden de gekwetsten) over De Zeven Provinciën. In 1968 gaat de VPRO haar 'verkennende koers' va ren, 'in kritische verbondenheid met de traditie van het vrijzinnig chris tendom' en verleden jaar had een her- strukturering van de C.C. plaats 'om de samenwerking op het grondvlak beter te kunnen begeleiden'. Jawel, maar ik kan de vraag niet on- Prof. dr. K. H. Roessingh derdrukken of er anno 1974 nog wel een C.C. nodig is. We hebben de raad van kerken ih ons land gekregen, overal loop je tegen samenwerking aan, heb je daarvoor de C.C. nog no dig? Krijgen vrijzinnigen nog een spe ciaal duwtje in de rug en waarom dan? Ds. Stenfert Kroese legt uit dat de C.C. een commissie is. Niet meer en niet minder. Geen vereniging met rechtspersoonlijkheid, maar een ont moetingsplaats voor beraad en overleg van en tussen funktionarissen en be stuursleden in vrijzinnige kring: uit kerken, uit geloofsgemeenschappen, uit het jeugdwerk, uit het maatschap pelijk werk en uit alles wat er maar aan vrijzinnige activiteiten gaande is. En zolang dat beraad en dat overleg er zijn, is de C.C. er. Ds. Stenfert Kroese: 'Misschien kan ik het zó het best duidelijk maken. We zijn zoiets als een voetbalwedstrijd. Zolang er ge voetbald wordt, is die wedstrijd er. Wordt er niet meer gevoetbald, dan is die wedstrijd er niet meer'. Ondogmatisch Ik vind het een heel duidelijke verge lijking, ik ontleen' er de kop boven dit verhaal aan. Mevrouw Hoogewoud: 'Vrijzinnigen zijn ondogmatisch. We hebben dus ook niet het dogma dat er altijd een C.C. moet zijn'. Hier ligt ook het verschil met de, in de C.C. niet vertegenwoordigde links-vrijzinni ge Zwingli-bond: 'De zwinglianen heb ben de neiging van het vijzinnigen-zijn een dogma te maken en dat willen wij nu net niet', zegt ds. Stenfert Kroese. Ik heb eigenlijk vergeten belde C.C.- funktionarissen om een fraaie slotzin te vragen. Maar als ik hun verhaal overzie concludeer ik dat zij de C.C. niet overeind houden om een vrijzin nig bolwerk te koesteren, nog minder om de herinnering aan knusse vrijzin nigheid van vroeger levendig te hou den (ook in deze hoek heerst jeugd sentiment, heimwee naar het onder ons-zijn), maar om voor en met 'die steeds groeiende groep der menschheid, die van de oude gezagsgodsdienstig heid los staan' in en voor deze we reld, die Gods wereld is, te staan en to werken. Marxisme Communisme door tharina Savage. Het rode- ismenbc je: marxisme, leninisme, trotskis stalinisme, titoïsme, maoïsme. Uj Leopold, Den Haag. 191 blz. - 14, De lotgevallen van de brave soli Svejk, door J. Hasek. Deel 1: In achterland. Uitg. Pegasus, Amsterd h 303 blz. - 14,90. Bij uitgeverij Standaard, Antwerp Utrecht zijn drie deeltjes versche i° in de serie 'Standaard Tweede Werfci oorlog in Woord en Beeld'. De ding bij Anzio, C. Hibbert (159 bl f Spitfires vechten voor Engeland, n Vader (159 blz)1 en Kinawa B. Frank (158 blz.) De prijs is 6,90 stuk. Speling, driemaandelijks tijdschLe voor bezinning. Nr. 1: Omgaan met a liefdesdrift. Bijdragen o.a. van Col ie lis Verhoeven: Lof der lauwheid: Jpi M. A. Munnichs: De krisis van middaghoogte en de liefde tijdens ouderdom. De affektieve ontwikkel m en zijn religieuze mogelijkheiden. 1 gesprek met prof. dr. H. Faber. P abonnement: 23,25. Los numn 7,- plus porto. Abonnementsadm stratie: drukkerij H. Gianotten Bredaseweg 61, Tilburg; giro: 110L In de 'Praatserie' van uitgeverij I mond te Helmond zijn twee boel verschenen geschreven -door Lize ma: Pro - contra homoseksualiteit blz - 5,90) en Pro - contra diei plicht (87 blz - 5,90). Chili september 1973, door Koen V selirig. 50 pagina's foto's. Uitg. De zige Bij, Amsterdam, 3.25 Een roos in de storm, door H. Sti sova. Een feitenroman over Nell, joodse meisje In Frankrijk geduret de 2e wereldoorlog. Uitg. Zuidholla se uitgeverij, Den Haag. 197 blz 15.90. Vlaamse bijbeldag, woensdag 1 te Antwerpen, Zaal Roma, Turnhc sebaan 286. vanaf 10 uur. Van schillende plaatsen in Nederland den bussen (inl. ds. B. W. Gai voort, Alenoord 37, Capelle aan IJssel, tel. 010-502934; zuster Dar Homeruslaan 23, Zeist, tel. 034 13362). Messiaans Jodendom. Arthur houdt lezingen in Utrecht (8 mei, uur, Trianon, Oudegracht 252) en Amsterdam (9 mei, 20 uur, Pinkst kapel, Stadionweg 269).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2