KIJK MAAR, ER STAAT NIET (ALTIJD) WAT ER STAAT van Eysselsteijns laatste roman 'Paus Maan', Ben Sculpturen Phillip King in Kröller- Müllerpark op de Hoge Veluwe Ambachtelijk Harmonie door Jac. Lelsz Kleur door J. van Doorne r.i iir «s&Sa .j n?roi wweej TROUW/KWARTET DINSDAG 16 APRIL 1974 KUNST TP Tussen bloeiende krentebomen en fluitende merels heeft de Engelsman Phillip King, een der markantste beeldhouwers van deze tijd, zijn wereld opgebouwd. Wat preciezer gelokaliseerd rond het Rietveld-paviljoen in het Kr'óüer-Müller-park op de Hoge Veluwe. Een kleine tentoonstelling, niet meer dan een dozijn sculpturen, bijna allemaal van de laatste vijf, zes jaar. Wie, kwantitatief denkend, dat onvoldoende vindt om de reis naar de Hoge Veluwe te maken, bedenke dat op dit raakpunt van natuur en cultuur nog zoveel méér te zien is. In Nederland was drie maal eerder een enkel werk var de nu veertigjarige Phillip King te zien, achtereenvolgens in Sonsbeek te Arnhem, Boymans-Van Beuningen te Rotterdam en Kröller-MUller te Otterlo. Het is nu voor het eerst dat King, die overal in de wereld al heeft geëxposeerd, in ons land een solo tentoonstelling heeft. King werd geboren in Kheredine, een plaats bij Carthago (Tunis), maar kwam al op twaalfjarige leeftijd naar Engeland. Toen hij twintig was, bracht hij een jaar door in Parijs, waar hij in het Louvre tekeningen maakte van beeldhouwwerken. Terwijl hij in Cambridge college liep in moderne talen hield hij zich ook met beeldhouwkunst bezig, waarbij hij beïnvloed werd doer o.a. Picasso. Maillol en Matisse. King studeerde beeldhouwkunst aan de Sta Martin's School of Art. omdat Caro daar docent was. Na een jaar assistent van Henry Moore te zijn geweest, reisde hij enkele jaren door Griekenland. Gedurende korte perioden gaf hij les, om. in de Verenigde Staten. Met zijn vrouw Lilian Odelle en zijn zoon Anthony woont hij thans in Londen. In zijn huis in West Hampstead bestaat de wand in een der kamers uit een reproduktie van Matisse, een boom met een paar takken en enig gebladerte. King bewondert Matisse om diens vermogen ideeën te ontlenen aan de natuur vanuit een bepaald medevoelen, een zekere emotie. King exposeert op 't moment, zoals gezegd, twaalf sculpturen rond het Rietveld-paviljoen. Men meet bij hem het begrip beeldhouwer natuurlijk wel in ruime zin nemen. Misschien zou het woord constructivist niet helemaal misplaatst zijn, doch we betwijfelen of we King daarmee plezieren; het heeft teveel associaties met de techniek. Wat ons beslist niet loslaat, is de gedachte aan een ambachtsman. Het zijn, gezien vanuit het ambachtelijke, bijzonder knappe werkstukken. Dat ambachtelijke aspect vonden we ook bevestigd doordat we een bezoeker hoorden zeggen dat het allemaal 'zo'n verzorgde, goed afgewerkte indruk maakt'. Niet alle werkstukken hebben ons bekoord, o.m. Open Bound niet, dat bestaat uit staal, aluminium en hout, de materialen waarmee King overwegend werkt Terugrijdend naar huis zagen we in een speeltuin moderne speelwerktuigen waarvan de vorm. ontworpen door een anonieme industriële vormgever, ons aanzienlijk meer aansprak. Dorr elkaar genomen echter heeft het werk van King ons veel genoegen verschaft. Het wordt gekenmerkt door een grote mate van harmonie, evenwicht Het wekt een diepe schoonheidsontroering op. Maar wanneer we dit zo zeggen, zitten we mogelijk al, in King's visie, op de verkeerde golflengte. Met een variant Ascona, 1972. Staal. Zilverachtig met purper glanzend). Rowan Gallery, Londen. op Martinus Nijhoff zou wel eens kunnen gelden: kijk maar, er staat niet wat er staat. Tenminste, niet altijd. King heeft zijn eigen theorie. Men moet,,zo lezen we, zijn beelden niet mooi vinden, of lelijk. De essentie ervan dient herkend, omdat die werkelijkheid in iedereen aanwezig is. Het gaat, vindt hij, om helderder, zuiverder uitdrukkingsvormen. Zuivere emoties worden tot zuivere vormen. Als kunstenaar heeft hij de stoffelijke materie steeds beschouwd als iets geestelijks. Het is geen kwestie van uitmeten, ontwerpen of invoegen in het bestaand vocabulaire, het gaat om het 'luisteren' naar het 'karakteristieke'. Men moet zijn menselijk instinct inschakelen om het moment te vinden, waarop men bij het zien van een klein stukje loof in gedachten al de hele boom ziet, en deze kan benoemen. De ordening, die hem interesseert is, zegt hij met die van de wiskunde, maar het is een soort logica, die de basis vormt van het beeldhouwen: het overeind staan, het bovenop liggen, het volgen op, het tegenover iets staan enz.; dingen die ook te maken hebben met zijn eigen fysieke, emotionele aard. Er zijn. welbeschouwd, drie soorten kunstenaars. Sommigen zijn meer filosoof dan kunstenaar, anderen meer kunstenaar dan filosoof, bij King lijken kunstenaar en filosoof eikaars evenknie te zijn. We laten zijn filoscfieën, waarin hij zelfs tot de uitspraak komt, dat het dilemma van leven en dood slechts in de kunst een oplossing kan vinden, verder maar voor wat ze zijn. Zijn expositie is in ieder geval de moeite waard. Verschillende werken, doen het in deze illustere omgeving bijzonder goed. Ook de kleur speelt in dit werk een grote rol. King gaat in dit opzicht uiterst zorgvuldig te werk; zijn aanduidingen zijn zeer genuanceerd; donkergroen, lichtgroen, donker, nogal donker, glanzend, hoog glanzend enz. Hoogtepunten vinden we Reel I, Crest, Small wall, Green streamer en Ascona. Werkstukken, waar je gewoon ontdaan van elke achtergrond gefascineerd naar staat te kijken. Minder deed ons weer Sculpture '71. Zoiets zou je eigenlijk ook van boven mceten kunnen bekijken. Zoals jc sommige moderne bouwwerken, om ze goed te beoordelen, ook van boven zou moeten kunnen bekijken. Bijvoorbeeld om maar iets te noemen, waar we toevallig elke week enkele keren langs komen het kantoor van Centraal Beheer dat Herzberger in Apeldoorn heeft neergezet. Jammer dat de catalogus om technische en financiële oorzaken alleen in het Engels kon worden uitgegeven. In het Nederlands is er een nogal onbeduidend 2anhangseltje. Eigenlijk moest dat niet mogen. Phillip King blijft tot 9 juni op de Hoge Veluwe. Reel I, 1968. Staal en aluminium. Rood (glanzendj en lichtgroen (mat,). Musées Royaux des Beaux Arts de Belgique, Brussel. Toen paus Clemens V in 1309 zich in Avignon vestigde, zoi tot 1377 duren, eer de pauselijke stoel weer naar Rome Laat ons niet vergeten dat de veertiende eeuw een turbu eeuw was. Nadat het westerse Romeinse rijk uiteengevallen waren er enkele grote rijken ontstaan, die tengevolge van leenstelsel zich oplosten in een groot aantal vorstendomme n hertogdommen, waarover de hoogste vorsten slechts wein n; zeggen hadden. Het is in de dertiende en veertiende eeuw dat de machtigsten van hen erop uit waren, weer een centraal gezag over een zo groot mogelijk gebied te vestigen. Het enige eigenlijke centrale gezag was in Rome gevestigd: het pauselij ke gezag. Het werd hoe langer hoe meer voor vorsten zaak, de regeren de paus aan hun kant te krijgen. Dat gaf aanleiding tot talloze kuipe rijen en intriges. Nu was Rome ook een staat Een staat waarin pausen (toen lang niet altijd Italianen) zich allerminst veilig voelden. Dat was de reden waarom Clemens V, van Franse afkomst, zich in Avignon vestigde. Zeven Franse pausen heb ben daarna de westerse christenheid geregeerd. De laatste van hen, Grego- rius X, keerde naar Rome terug, waar hij spoedig overleed. Het ge peupel van Rome, opgestookt door Italiaanse wereldlijke en kerkvor sten, kwam in opstand en eiste een Italiaanse paus. Het bang geworden conclaaf koos tenslotte een onbedui dende Italiaanse bisschop tot paus: Urbanus VI, die zich ontpopte als een tiran die door vele kardinalen verlaten werd. Deze kozen een nieu we paus zonder onder invloed van volk of vorsten te staan: Clemens VII, een Zwitser. Hij staat te boek als een tegenpaus. Naar moderne opvattingen is hij echter de legale paus. Hij vertrok weer naar Avig non. Onder zijn bagage bevond zich de officiële tiara, de pausenkroon. Bijna de gehele christenheid erken de hem als hoofd van de kerk. Hij zou tot 1394 leven. Daarna begon de ellende opnieuw, want nu waren het de Franse ko ning en zijn hertogen, die een Fran se paus In Avignon wensten. Het conclaaf trok zich daar echter niets van aan en koos een Aragonees tot paus: Benedictus XIII. BENEDICTUS XIII De nieuwe paus was een zeer Intege re, een bescheiden staat voerende, vrome man, die echter in het poli tieke spel sluw kon zijn en onwrik baar vast hield aan de rechten en de zelfstandigheid van de kerk. Over die paus nu heeft Ben van Eysselsteijn een roman geschreven, zijn laatste.- Hij noemde het boek 'Paus Maan', zoals de man genoemd werd. De kerkvorst was namelijk gesproten uit en oud adellijk Spaans geslacht, hij heette Pedro de Luna. Dat ik een zo lange inleiding schreef was naar ik hoop ten gerie ve van de lezers van de roman, want de historische feiten staan in het boek niet al te overzichtelijk opge steld. Daarenboven begint de roman met het laatste hoofdstuk, iets dat verwarring sticht Dat eerste hoofd stuk kan men zelfs wel ongelezen laten, het heeft geen functie. De 'ik' van het boek is een neef van de paus, een jonge, zijn oom zeer genegen man die als hoofd van de pauselijke boogschutters fungeerde. De man heeft werkelijk bestaan, maar er is verder zó weinig van hem bekend, dat Ben van Eyssel steijn hem heeft kunnen modelleren zonder de geschiedenis merkbaar ge weld aan te doen. Hij heeft dat naar hartelust gedaan. Van Eysselsteijn was een late romanticus en dat is in zijn roman 'Paus Maan' duidelijk. De Rooms-Katholieke kerk heeft in haar geschiedenis een kleine veertig anti-pausen gekend. Het begrip 'anti paus' is behoorlijk vaag: juridische haarkloverijen en p-ocedure-geschil- len maken het vaststellen van een onaanvechtbare paus-opvolgingslijst illusoir, Wat wel duidelijk is, is dat de anti-paus Benedictus XIII een echte paus is geweest, die tot nu toe in Aragon vereerd wordt Vreemd doet het aan, dat niet enig verschil van leer tot het schisma geleid heeft Het waren louter politieke oorzaken die tot het schisma leid den. Het doet dan ook merkwaardig aan, dat de uitgever van de roman zegt dat de roman ook van belang is, omdat de kerk van vandaag in beroering is. Zulk een uitspraak is uitgevers-apekool. Er is vrijwel geen parallellie. INZICHT Nee, de heel leesbare roman is be langrijk omdat hij een inzicht geeft in de geschiedenis van de late mid deleeuwen toen de staten zich los maakten van het kerkelijk gezag en gestreefd werd naar grote nati j, eenheden. De kerk verloor greep op de wereld en moest ten tegen nationale invloedei P haar tot pion wilden maken 5 staatkundige belangen. Benedictus XIII heeft een bela ke rol gespeeld in de totfO koming van een van de grote pese rijken. Onder zijn leiding een personele unie tot stand men tussen Castilië en Aragonjuj was in die tijd nog een Moors it raat in Spanje). Met succes hee ei zich tegen de Franse koning t*ol gesteld, die zelfs door een ai u rier het beroemde pausenpah Avignon, dat een vrijwel n-nne w re vesting was. heeft laten belej lc Benedictus was zeker geen la Hij streefde een belangrijke zaa de onafhankelijkheid van de Geen Italiaanse en geen F kerk, slechts een christelijke Dat bracht hem tussen wal en Toch is zijn betekenis niet te [J ken aan dit streven. Zijn gro< j is, dat hij het schisma wilde j, fen door overleg. Hij wilde me tegenpaus in Rome tot een ver ni komen: samen te zelfder tijd den (pausen behoeven hun t ming niet te aanvaarden en r j aftreden, ook nu nog) en dan u een conclaaf een nieuwe pal e laten kiezen. Maar dan wel z 0 door volk of vorsten daarin e derd te worden. Heiaas, het is f niet gelukt, de geschiedenis di te doen bezitten. Zijn tegenp in Rome waren te bang vool Italiaanse volk en hun kardi om het met Benedictus XIII t gen. De man is gestorven zonde hij de eenheid van de kerk mogen zien. BOEIEND BOEK Zijn integriteit is boven twijfel heeft een tijdlang over vrijw gehele kerk geregeerd. Dat hij J officiële lijsten van de Rooms-1 1 lieke kerk als tegenpaus voor is te wijten aan een formalis benadering van de keuze vi primaatschap. Hij was een mens. echter niet een theoloog een wijsgeer, maar een kerk die een enkele zaak scherp oog had: de vrijheid van de Ben van Eysselsteijn heeft ovet U een boeiend boek geschrevei l( noch literair noch historisch o grote betekenis is, maar dat w lezer, zo verging het rr.ij al£, aanzet tot zich verdiepen i deel der historie van Europa, weinig gekend wordt: de late m eeuwen. Toen immers bego^o groeien wat thans tot wasdom men is. En dat is de huidige pese gemeenschap, die uit bestaat, die volkeren tot bloei komen en andere volkeren ten. Wat toen fout was, is fout geb! e De droom van een hecht E i was voorgoed uitgedroomd. Een tekort van de uitgave enkele Engelse citaten niet ii 1 Nederlands zijn vertaald. Zep namelijk belangrijk. Ben van Eysselsteijn: 'Paus Bij Leopold te Den Haag 221 j 21.50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 8