voorlopig i Vandaag door dr. C. Rijnsdorp TROUW/KWARTET ZATERDAG 13 APRIL 1974 KERK T2/ ZO LEEFT HIJ BIJ DE MENSEN Merkwaardig en mooi is hetdat in onze allesbehalve stille wereld in een naam voor altijd een brok stilte is geconserveerd. Stille za terdag. Voor Jezusleerlingen xvas het de stilte van de verdoving na de verpletterende slag. De echo's van de schreeuw van godverla tenheid waren achter de horizon verstomd. De uitroep: Het is vol bracht' nam. onbegrepen en geluidloosbezit van de sabbat-stilte buiten en binnen de poorten van Jeruzalem. -Voor de kerk na Pasen werd deze stilte sereen, en liturgisch. Aards li turgisch, anders dan in het dramatisch geladen, halve uur stilte in de hemel van Openbaring 8 vers 1, tijdens de grote decorwisseling daar. We zijn op stille zaterdag op aarde, en Jezus is gestorven. Wie was deze gekruisigde en wat was hij? Prof. dr. G(errit) van Leeuwen heeft een boek geschreven: Zo leeft hij bij de mensen (uitg. Kok, Kampen en Lannoo, Tielt/Utrecht. 190 blz., ƒ14,90). Het is anders geworden dan de daaraan voorafgegane televisie-se- rie van de AVRO onder de titel: 'Wie zeggen de mensen Een belangrijk voordeel is het blijvende van de ge drukte tekstbewerking, die bovendien rijkelijk heeft geprofiteerd van het overvloedige illustratie-materiaal. De ondertitel luidt: 'over de manier waarop wij Jezus' persoon en bood schap beleven', want de schrijver heeft graag de mogelijkheden benut 'om persoonlijke en confessionele be grenzingen te overschrijden' (bl. 9). De tv. serie is trouwens zowel in Neder land als in België uitgezonden ge weest en bij de uitgave van het boek hebben rooms-katholieken en protes tanten samengewerkt De schrijver kenschetst zijn werk als 'bescheiden', maar is wel blij met de bereikte veelheid van informatie en de verscheidenheid van documentatie. Het boek is verdeeld in zes hoofdstuk ken. Het eerste heet, met een variatie op 'wie van de drie': Wil de echte Jezus opstaan? Dit gaat terug op een tekening van Ron Cobb, met drie Jezusfiguren naast elkaar: een protes tantse, een historische en een katho lieke. Want wie is de echte: de protes tantse, weldoende Heilandfiguür, de ruige opstandeling die Cobb als histo risch betitelt, of de Jezus met de doornenkroon van het crucifix? Het tweede kapittel heet 'Broeder Jezus, mens als wij'. De evangelisten, die schreven vanuit het geloof in Jezus de Messias, de levende, de opge stane Heer, hebben dit menselijke niet verdoezeld. 'Jezus, de mens, de broe der, heeft een nieuwe populariteit gekregen' (58). Het opschrift van het derde hoofdstuk luidt: 'Jezus, de zoon Gods'. De kerk heeft naast het 'waar lijk mens' ook vastgehouden aan het 'waarlijk God'. Maar het bleek moei lijk die twee gedachten samen te houden. 'Telkens weer was het zo, dat het ene het andere verdrong' (75). 'Waar we mee te maken hebben is het gegeven, dat de evangelisten Jezus tekenen als iemand, die in een geheel unieke relatie staat tot de Vader' (79). 'Zoon van' drukt een identiteit uit. Voor vele gelovigen werd Jezus' menselijkheid meer tijdelijke vorm dan beslissende inhoud. Zo wordt Christus de Albeheerser, de Pantokra- tor, die in één persoon schepper en redder verenigt. Het vierde hoofdstuk heet 'De Hei land'. De oorspronkelijke betekenis van uitredder verschuift in de wester se, burgerlijke vroomheid naar een milde, dierbare heilandsbeleving. Deze 9impele vredigheid staat afkerig tegen over het fanatisme van jongeren die op misstanden en onrechtvaardigheden in de wereld afvliegen. Toch maakt Innerlijke vroomheid vaak krachten los tot dienst aan de wereld, denk aan Von Bodelschwingh, August Hermann Francke en het Leger des Heils. Hoofdstuk vijf, 'De Messias' stelt vast dat deze christologische titel vaker dan vroeger in preken wordt ge bruikt. De vrede is dan niet meer zaak van eeuwigheid en innerlijkheid, maar van deze concrete wereld. 'De kerk, die het establishment bescherm de en de onderliggende klassen koest hield is zij het maar ten dele aan de andere kant bezig. Hier is alles aarde en geschiedenis. Toch is Ik heb het altijd een beetje gek gevonden dat die christenmensen, die met kerstmis zorgvuldig het dennegroen buiten de deur hou den, blijkbaar geen enkele moei te hebben met het verorberen van eieren op pasen. Al vóór de oor log heeft Henriëtte van Eyk (ik meen in 'De kleine parade') pa sen omschreven als: het christe lijk feest der eieren. Voorzover ik weet werd daar niemand door ge krenkt, terwijl we toch een snel gekrenkt volkje vormen. In heel wat kerkeraadskamers zijn debatten gevoerd over het kerstnum mer van de plaatselijke kerkbode: de drogist had zijn advertentie opgesierd met een paar hulst-takjes en als we die kant op gaan, broeder praeses, waar blijven we dan? Maar ook de ouderling, die knorrig dankjewel zei toen de kostersvrouw hem een kerst kransje bij de koffie aanbood, omdat zo'n onschuldig lijkend koekje net zo goed kan bijdragen tot stemmingma kerij waardoor het heilsfeit wordt verduisterdzelfs deze broeder hoor je niet sputteren als moeder de vrouw op paasmorgen de eierdopjes klaar zet. Gezinnen waar de kerstboom taboe was, vliegen op paaasmorgen op de voorraad eieren af en soms mag je bij 't ontbijt net zo veel eieren eten als je lust Nu geen zorgelijke gezichten over kwalijke stemmingmakerij, maar hartelijke aanmoedigingen: kom Jan, neem er nog eentje, je houdt toch van hardgekookt? Oma bracht voor de kinderen zo'n gehaakt rood-wit-blauw zakje met suikeren eitjes mee en niemand fluisterd haar in 't oor dat ze dat niet had moeten doen omdat de kinderhoofdjes op die manier afge leid worden van het paasgebeuren. Op de paashaas hebben we het nooit erg begrepen gehad, maar dit werelds ding drong zich ook maar weinig op. Des te meer de paaseieren. Als ik in de etalage van een sjiek soort snoep winkel zo'n enorm opgetut chocolade- ei zie staan vraag ik me af welke mensen dergelijke toestanden toch ko pen. Huisvaders stellig niet, want nog afgezien van de kosten: dat ei moet ooit opgegeten worden en hoe krijg je het een beetje in gelijke stukken voor een eerlijke verdeling onder de begerige spruiten? Voor eenzame zie len lijkt het me ook niks, je zou je een indigestie eten. Wanneer ik op dit punt van mijn overwegingen aan geland ben, krijgen die weelderige paaseieren voor mij iets zondigs: 't zijn vast en zeker cadeaus die losbol lige heren aan dames van lichte zeden geven, huiver ik. Henriëtte van Eyk kreeg geen proces vanwege haar 'christelijk feest der eieren'. Dat kreeg tien jaar geleden Abraham de Swaan wel. Hij had in het Amsterdams studentenblad Prop ria Cures van 10 oktober 1964 een parodie gemaakt op de destijds zeer modieuze stijl van de Haagse Post en daarvoor de lijdensgeschiedenis ge bruikt. In de dagvaarding die hij thuisgestuurd kreeg stond dat hij 'op zettelijk zich in het openbaar bij geschrift door smalende godslasterin gen op voor godsdienstige gevoelens krenkende wijze heeft uitgelaten'. Ik kan wel, zonder hetzelfde gevaar als de heer de Swaan te lopen, een stukje citeren: Toen (tweede) penningmeester J (voor Judas) Iskarioth (29) uit het duister oprees en de leider op de schouder sloeg, toonde deze enige ver bazing, maar te laat. Iskarioth had voor gewapende hulp gezorgd en kon voor het eerst optreden in zijn dub belrol van veiligheidsagent bij de ge heime kerkpolitie. Van N. overzag de situatie, begreep dat zijn aanhang in de minderheid was en beval zijn man nen de schermutseling (waarbij aan politiezijde al een oor was afgesla gen) op te geven. Zei Jezus van N.: door A. J. Klei 'Ik heb het altijd wel gezegd, het staat ook in mijn biografie. Als ik wilde had ik in een ogenblik een heel leger op de been. Waarom hebben jullie me niet op het kerkplein ge grepen?' Ik vermoed niet dat veel mensen door dit fragment van slag raken, het zou zó in Woord voor Woord terecht kunnen. Er stonden overigens in het verhaal van Abraham de Swaan (die honderd gulden boete kreeg) ook minder 'onschuldige' passages, waar voor ik niet de woorden van, de dagvaarding tot de mijne zou maken, maar eerder zou zeggen, dat ze flauw waren. Intussen geloof ik niet dat anno 1974 de grappen van de heer De Swaam tot een proces geleid zou den hebben en de vraag waar ik naartoe wil luidt: is dat erg? Er 'kan' tegenwoordig veel meer: is dat erg? Om te beginnen dit. Er is een raar soort verdraagzaamheid aan het ont staan. Je loopt lieden tegen het lijf, die bol staan van hun eigen openheid, van wie je christelijke verworvenhe den niet genoeg door het slijk kunt halen, want dat is, zo verklaren ze met een gewichtig gezicht, een kathar- sis, een loutering als het ware. Maar als je dan argeloos een opmerking maakt over malle gewoontes van aan hangers van een of andere oosters getinte religieuze beweging, krijg je de wind van voren. Ik begrijp dat je wel grapjes mag maken over mensen die Jongeling een flinke vent vinden, maar niet over hen die in oranje kleertjes Hare Krishna roepen Het is maar dat we het weten. Maar terzake. Je hoort in en in de buurt van de kerk verdrietige opmer kingen over alles wat tegenwoordig maar kan en raag. Mijn reactie is: ik dacht dat juist vroeger alles kon en mocht! Wat dan?, vragen ze en ik zeg: toen konden en mochten lage lonen, lange werktijden, onchristelijke standsverschillen en noem maar op. Nu ga ik, zeg maar, sexwinkeltjes niet uitspelen tegen sociale misstanden en vrijpostige artikelen niet tegen tobbe- rige beschouwingen, maar ik zou aan de vooravond van een van eieren voorzien paasontbijt graag willen vast stellen dat de kerk vandaag beter dan vroeger in de gaten heeft waarvoor ze in de wereld is en eerder gekrenkt wordt door wat ménsen aangedaan wordt dan door wat onze godsdiensti ge gevoelens, hoe fraai misschien ook, al dan ndet terecht mishaagt. Jezus nadrukkelijk aanwezig' (126). Roger Garaudy schreef: 'U, helers van de grote verwachting die Constantijn ons heeft ontstolen, mannen van de kerk, geef hem aan ons terug!' (138). 'Wil de ware Christus opstaan?' is de titel van het slothoofdstuk. Christen of niet-christen, we komen niet van Jezus af. De auteur heeft aangeknoopt bij een aantal van Jezus toegekende titels als even zovele gezichtspunten op Jezus' persoon en werk. In de evangeliën staat nog bijeen wat in de geschiedenis van kerk en christendom veelal uit elkaar is gegroeid (171). De opgesomde nuances en accenten zijn er. De dogma's, zoals dat van dé Drie eenheid (325 n. Chr.) en van de twee naturen (451 n. Chr.) bedoelden in hun formuleringen bijeen te houden wat anders uit elkaar zou groeien. Maar zij brachten het gevaar mee dat het de gelovigen meer om beschouwing dan om echte ontmoeting te doen was. 'Veel verzet tegen het dogma berust niet op afwijzing van de 'ware' Christus, maar is uiting van een zoe ken naar hem' (173). Het Nieuwe Testament weet allerlei aspecten sa men te houden. Niemand omvat alles, geen tijd geen kerk kan dat: we moeten elkaar corrigeren en helpen, aldus de schrijver. Dogma's mogen geen bunkers worden 'van waaruit men elkaar bestrijdt. En zo concludeert de auteur tot een bijbels christendom, beleden met een open geest. De traditionele protestant se rechtzinnigheid erkent het werken van God in de geschiedenis van zijn kerk, zoals die zich sinds de Reforma tie naar ons toe ontwikkeld heeft. Ook dit boek van dr. Van Leeuwen waardeert de geloofservaring, maar breekt een bepaalde eenkennigheid open, om reacties op Jezus' verschij ning, komende uit alle windstreken, te registreren. Op deze wijze krijgt een pluriformiteit gestalte, die be antwoordt aan onze mondiaal ver-_ ruimde horizon. Wil de theologie zich" vernieuwen, dan zal zij geen van deze, soms bizar aandoende uitingsvormen bij voorbaat riogen afwijzen, maar studieus en vroom streven naar inte gratie binnen een bijbels christendom nieuwe stijl. De hierbij afgebeelde tekeningen zijn van Willy Lambrccht en overgenomen uit het royaal geïllustreerde 'Zo leeft hij bij de mensen'. STILLE ZATERDAG Wij kunnen vandaag moeilijk dc alsof Jezus vandaag nog in het g: ligt, al denken we met de kerk alle eeuwen daar wel aan terug, een vreemde dag. Ik denk, zo vreei als voor de mensen om Jezus he Gisteren luisterden we even naar P lus, die later dat hele kruisgebeui samenvat in die geweldige zin: heeft de overheden en machten wapend en openlijk ten toon gesti en zo over hen gezegevierd' (Colo 2,15) Dat is nog al wat voor iema die aan een kruis sterft. Geen woni dat de mensen van Golgotha dat i niet zagen. Toch was er een ervaii van het ongewone, ze sloegen zich de borst, een teken van spijt, t wroeging misschien. Er schemert in door van: hier hebben wij iets mist, hier is iets verkeerd gegaan, dan komt de sabbat, de stille zat dag. Paulus gaat verder: 'Laat t niemand u oordelen Dat zou het evangelie van stille zaterdag k nen noemen. De stukken zijn verd nen, het bewijsstuk is aan het ki genageld (vs. 14), wie wat wil uit len heeft geen grond om op te sta Laat dan niemand u oordelen Woorden die betekenisvoller zijn ze op 'teerste horen klinken. Wij staan allemaal in het oordeel van naaste, in het oordeel van God. Ik hier achter mijn typemachine, m daarbuiten besta ik in het oord van mensen, die zus en zo over denken, goed en kwaad, gunstig ongunstig. Dat kan ik nooit drag Kafka zegt dat er om een mens hl altijd gezoemd wordt. Het zoemt t de beschuldigingen en daarom he de mens altijd voorsprekers nodig, vokaten (Der Filrsprecher). Ik sta ik val in het oordeel van anderen, weet dat er Eén is die mij oordei Dat kan ik allemaal niet dragen, dl ga ik onderdoor. Maar vandaag is stille zaterdag. Er is er één die niet veroordeelt (Johannes 8,11). I dan niemand u oordelen. Het is sti zaterdag. De dag na het verdwijn De eerste vrije dag. De eerste dag de vrijheid. Heeft Jozef van Arii thea dat begrepen, toen hij, zich niemand iets aantrekkend, kwam voor zijn graf te zorgen? ADVERTENTIE Wilt u in kort bestek over een bre gebied geïnformeerd worden? Niet pervlakkig, maar kritisch indringei Dan moet u VOORLOPIG toch eens gaan lezen. Neem b.v. het april-nummer. Het uw aandacht ten volle waard: Hervormd-gereformeerd: voorl gaande schepen in donkpre nac dr. J. M. van Minnen Bij de quakers: eredienst op ba van stilte, P. Engelsman We hebben nieuwe liturgieën dig, Harvey Cox Immoraliteit in Zuid-Afrika, dr. J. Buskes Ruimte voor warmte, nabijheid, vrijding en devotie, drs. R. Hi sen Andere christenen hebben andi symbolen; doop en avondm achterhaald, Paul Meijers Orthodoxie positief en negatief, G. H. ter Schegget Niet verzonden brief van de aan de PU (Potchefstroom Universiteit), L. Ringnalda. -Néém/gééf een abonnement op maandblad VOORLOPIG. Al was voorlopig voor een jaar. Of vraag proefno. Adresseer: VOORLOPIG, A woordno. 101, Delft. Geen postzegel dig. 20,50 p.j. (Stud, 13,90). II gave Kok/Meinema. NED. HERV. KERK Bedankt voor Rijssen: K. Schipper Dordrecht. GEREF. KERKEN Beroepen te Geldermalsen: J. Dijks te Niawier. Aangenomen de benoeming tot leri g.o. aan het chr. lyceum te Almelo: W. J. van Bleek te Delfzijl. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Werkendam: J Koster Barneveld; te Utrecht: K. de Gier Den Haag-C. BAPTISTEN GEMEENTEN Beroepen te Coëvorden: A. de Vi kand. te Bilthoven, die dit bei heeft aangenomen. (ADVERTENTIE) BIJENHOF'S FIJNHOUT BEWERKING KERKBANKEN KERKINTERIEURS BETIMMERINGEN etc. DIVERSE BANKMODEUEN EN HOUTSOORTEN j| BIJENHOF'S FIJNHOUT BEWERKING INDUSTRIEWEG D7d VORDEN ^TEL05752-1216

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2