WALLRAFF, HET ENFANT TERRIBLE VAN DE DUITSE INDUSTRIËLEN Botswana: eiland van tolerantie in zee van raciale verdrukking ournalist i ermomde' th als beider door Huub Elzerman door dr. J. P. Feddema DW/tKIWlAIKIljr ZAfRERDAG 13 APRIL 1974 BUITENLAND T17/K15 STERDAM In August Thiele fa- (iekshal in het Duit- Hagen staan vier iletten. Acht bazen jlen het eerste toi- Het tweede wordt bezit genomen ^or vijftien voorlie-, n. Toilet nummer ie en vier staan ter schikking van de jerige 275 arbei- rs. dit soort opmerkingen, in groot aantal industriële en ale reportages, heeft de itduitse journalist en publi- Günter Wallraff zich in de J lopen jaren tot een uiter- e gehaat persoon gemaakt 5 de Duitse industriëlen, ds het midden van de jaren ig duikt Wallraff telkens als eider op in Duitse bedrijven, werkt dan een paar maan- anoniem als lopende-band- eider, tariefwerker, metaal- sider of als dokwerker, om 'olgens de vernederende om- digheden waaronder zijn e-arbeiders de kost moesten '.l' lienen in een reportage vast peggen. is hij onder andere opgedo- bij giganten als Ford-Keu- Thyssen-Hiitte, Opel, Sie- en bij Melitta ('Bruine in de filterfabriek'). En ens weer ontmoet hij ook in 'ijven, die zich in publici- icampagnes beroemen op modern personeelsbeleid en Ie sociale voorzieningen, een nloos industrieel proletari- dat een treurigmakend, uit- tloos en grauw bestaan He* is helemaal niet zo gisc'n, iegt Wallraff, dat het hnalige concentratiekamp :^hau een tijdlang dienst gedaan als behuizing voor arbeiders. citaat over de nogal onge- verdeelde, spaarzame toilet bij August Thiele komt het zojuist verschenen "t one kapitalisme' (Uitg. Van nep in Amsterdam, 208 blz. s 14,50). In dit boek heeft rit Bussink een dantal in- riële reportages, een artikel gastarbeiders en een inter- met Wallraff gebundeld. Wallraffs beschrijving van verblijf in een daklozena- is er in opgenomen. verslagen zijn Wallraff in dank afgenomen. Ze le ien hem van de kant van de irnemers in wier fabrieken werkte een stroom van pro- en, lastercampagnes en ver- itmakingen op. Riooljourna- ek was nog een van de Bte verwijten. Momenteel dt het Wallraff steeds moei- ir gemaakt om van binnen- reportages te maken. De oneelsafdelingen van de e bedrijven beschikken over persoonsbeschrijving. Om binnen te komen neemt nu zijn toevlucht tot ver- uningen. r iemand die alleen 'de fei- van het alledaagse bestaan' f beschrijven en die zich niet opwerpt als activist moet Wallraff merkwaardig weerstand. De meeste ma ïs, die zichzelf modern cn an niet sociaal voelend vin- kunnen het verwijt dat ze nooit een arbeider hebben boet, kennelijk maar moei- verkroppen. Anderzijds heb- enkele van Wallraffs re- ages wel degelijk tot sociale ist en stakingen geleid. ROOKJES lraff heeft zich zelf al eens «leken met de gebroeders nm. Die reisden heel Duits door om sprookjes te ver- elen. 'Ik verzamel geen okjes. Ik verzamel de wlr- jkheid, aldus Wallraff. De lelijkheid van de Duitse ar- er is het hier veel an- i? vertoont blijkens zijn orten veel oveenkomsten. tens weer beschrijft Wall- de schande van het tarief- t, de prikklok, de sleur van inlopende band, de kans op jjrijfsongevallen, het oorver- ende lawaai, de hygiënische tandigheden (het aantal toi- en, douches, behuizing van arbeiders), het gezinsont- Thtende thuiswerk, het ver- in de kantines (en in de ie), het autoritaire optreden bazen, de militaire toon de bedrijfsreglementen, de nidatie van arbeiders die ziek melden (met name tariefwerkers betekent een te een flinke financiële ■lating) en de discriminatie gastarbeiders, die, gehaat 2 zij zijn bij hun Duitse colle ct vaak het smerigste werk 5Iv minder geld moeten doen. op zogenaamde 'vrijgestel- •J heeft hij het niet begre- Werknemerscommissaris- Giinter Wallraff foto: Willem Diepraam sen en ondernemingsraadsleden blijken zich zeer snel van hun achterban te vervreemden, zo ze er ooit deel van hebben uitge maakt GEEN IDEOLOOG Een van Wallraffs sterkste punten is dat hij zich niet ver liest in Marxistisch getinte rim ram, sociologisch vakjargon of ander modieus geschrijf. Hij presenteert alleen de naakte fei ten en geen op zich zelf waardevolle theorieën o- ver de vervreemding in een hoog-geïndustrialiseerde samen leving. Het voordeel van deze benadering is dat hij zijn talrij ke tegenstanders de kans ont neemt hem politiek verdacht te maken of anderszins als extre mistisch te etiketteren. In zijn boek waarschuwt Wall raff de politiek zeer actieve 'Jungsozialisten' er ook voor. niet te veel onder het aanhef fen van slogans over de zuivere leer te discussiëren. 'Ze moeten werkelijk proberen aan de basis veranderingen te bewerkstelli gen, in de bedrijven en op politiek terrein'. Een zwak punt blijft misschien dat Wallraff hoe hij zich ook aan allerlei lopende banden heeft afgebeuld nooit een 'echte' arbeider is geweest. Hij heeft altijd geweten, dat hij na verloop van tijd, ook al was dat soms een half jaar of langer, de overall aan de kapstok kon han gen om vervolgens zijn zoveel ste industriereportage op schrift te stellen. Om dit probleem zo veel moge lijk te ondervangen doet hij mee aan werkgroepen, waarin schrijvende arbeiders, oppostio- nele studenten en beroepsschrij vers zitting hebben. In deze werkgroepen rr^rdt gepoogd do cumentaire romans te schrijven. Draaiboeken eigenlijk, die maat schappelijke verbanden duide lijk maken 'aan politiek onver schilligen, ontoegankelijken of moedelozen'. 'Wie kan de dagelijkse verdraai ingen en weglatingen van een groot deel van burgelijke pers beter beoordelen dan degenen die de samenhang tussen zich zelf en de droge informatie over handel, industrie, beurs en politiek al hebben doorzien', vraagt Wallraff zich af. In die werkgroepen kan ook gebruik worden gemaakt van de tame lijk dodelijke methode van Wallraff zelf: het steeds laten afwisselen van citaten uit feest redes (van de directeur), tek sten uit brochures en adverten ties met eigen beschrijvingen. Een onthutsende procedure. KERK GETEST Een storm van protest steekt op na Wallraffs optreden als ka tholiek zakenman. Hij bezoekt een aantal eielzorgers en mo raaltheologen en stelt hen voor het volgende probleem. Wall raff: 'Ik ben chemisch fabrikant en ik heb een bijzonder goedko pe manier ontwikkeld om natri- umpalmitaat, het hoofdbestand deel van de napalmbom, te pro duceren. Het US-leger heeft nu bij mij grote orders geplaatst, maar als katholiek ondernemer sta ik voor een gewetenspro bleem. Moet ik de order aanne men, ook als ik daarmee de oorlog in Vietnam ondersteun? Biechtvaders, zielzorgers en mo raaltheologen van naam blijken op een enkele uitzondering na maar bar weinig moeite met dit gewetensprobleem te hebben. Professor Klomps van het groot-seminarie in Keulen: 'Ik zou het doen. De bisschoppelij ke wijnkelders in Trier leveren immers hun wijn ook naar alle landen van de wereld, en die kunnen er immers ook niets aan doen als hun wijn dan in zondige nachtclubs wordt ge dronken waar ook naaktdansen plaatsvinden en wat al niet meer'. Prof. Hirschmann, jezuïet te Frankfort: 'Voor mij is het geen moraal, maar een militair- technisch vraagsttuk'. Professor Richard Egenter, mo raaltheoloog te Mllnchen: 'Ik vind, men kan napalmbommen zeer zeker bij een menselijk correcte oorlogsvoering inzet ten. Immers ook een granaat of een bajonet is geen aangenaam instrument'. Bovendien, do Amerikanen gebruiken de na palmbom waarschijnlijk alleen maar om oerwouden te verbran den'. Prof. Alfons Auer, moraaltheo loog te WUrzburg: 'Ik zou toch willen zeggen dat de Amerika nen echte redenen hebben, posi tieve redenen, om die oorlog te voeren'. Behalve professor Scholz uit Fulda (tegenwoordig kan alleen in kleine situaties nog een rechtvaardige verdedi ging bestaan') raadt ook profes sor Böckle uit Bonn hem af na palm te leveren. Professor Böckle: 'Waar vind je je tegen woordig nog een industriechef die er nog bij stilstaat als het om zo'n enorme order gaat? Het uitvoeren van de order is een misdaad tegen de mensheid, hoewel.je daar vast wel al lerlei klassieke moraaltheologi sche uitvluchten voor kunt be denken'. Gllnter Wallraffs methode is natuurlijk niet netjes. Maar dat neemt niet weg dat je de even onnette antwoorden van sommi ge moraaltheologen met rode oortjes leest. Een eenvoudige pont brengt ons over de Zambezi, een strategische rivier in zuidelijk Afri ka, van Zambia naar Botswana. Aan de ene zijde Rhodesische en aan de andere zijde op de Caprivi-strip, Zuidafrikaanse soldaten, terwijl Zambiaanse militairen nog dreigend toekij ken of hun verbod tot het maken van foto- of filmmateriaal wel wordt nagekomen. Al leen aan de zijde van Botswana dat bij dit vierlandenpunt, de enige uitweg heeft naar het vrije Afrika, bevinden zich geen soldaten. Botswana, een land zonder le ger, ongeveer zo groot als Frank rijk, neemt onmiddellijk voor zich in. Vriendelijke douane-be ambten, die waarschuwen voor de onbegaanbare wegen in het noorden van hun land, als ge volg van de zomerregens en daarom dringend adviseren om de omweg via Bulawayo in Rho- desië te nemen. We geven er echter de voorkeur aan het land van de rebel Smith te mijden en ons geheel te richten op Botswana, een oase van vrede te midden van veel onverdraag zaamheid en geweld. Het land van de Kalahari, waar nog on geveer 20.000 Bosjesmannen hun traditionele nomadenleven leiden, is toeristisch vooral aan trekkelijk om zijn enorme hoe veelheid grootwild. In het tropi sche noordelijke gedeelte van het land met zijn boeiende Oka- vango-Delta leven b.v. meer dan tienduizend olifanten. PROTECTORAAT Eerst iets over de geschiedenis. Een zevental Tswana-groeperin- gen en een aantal minderheden waaronder de Kalanga van Sho- na-origine en de Bosjesmannen, bewoonden in de vorige eepw het gebied, toen de Boeren van de Grote Trek vanuit Kaapland Transvaal in bezit namen en daar de Tswana onderwierpen. Het droge BechuanaLand (Bots wana) had eerst niet zozeer de interesse van de Boeren. Zo werd dit land een toevluchts oord voor de Tswana uit Transvaal, die de harde behan deling door de Boeren om streeks 1850 niet langer konden verdragen. Later toen de Boe ren hun heerschappij over alle Tswana probeerden uit te brei den riep Khama III, het grote christenstamhoofd der Bamang- wato, de grootvader van de hui dige president Seretse Khama in Botswana de bescherming in van Engeland. Zo werd Bechua- naland in 1885 met instemming van Khama en de hoofdden der andere wat kleinere stammen een Brits protectoraat. Econo misch en cultureel was het echter nagenoeg geheel aangewezen op Zuid-Afrika. Zelfs de toenmalige hoofdstad ep het administratie ve centrum van Bechuanaland. Mafeking lag niet in het eigen land maar in Zuid-Afrika. Het is aan de nationalisten in Zuid- Afrika of liever aan hun apart heidspolitiek van na 1948, te danken dat het land zich niet met Zuid-Afrika verbond, zoals lange tijd was aangenomen. Ook een poging van Verwoerd om Botswana en de andere protec toraten in een federatie met Zuid-Afrika te .verbinden werd afgewezen. 'We haten de blan ken niet, we zouden graag deel van Zuid-Afrika willen zijn als de apartheidspolitiek daar niet zou bestaan', zo vernemen we vandaag uit de mond van de Tswana, ruim zeven jaar na het verkrijgen van onafhankelijk heid. HUWELIJK Op 30 september 1966 werd Botswana een zelfstandige repu bliek met Seretse Khama als president. Deze ontmoette tij dens zijn studie in Engeland zijn blanke vrouw Ruth Willi ams. Zijn huwelijk met haar in 1948 stuitte echter op grote weerstanden, zowel bij enkele behoudende stamleiders als vooral bij de Zuidafrikaanse re gering, die juist toen het voor nemen had in het eigen land huwelijken tussen zwart en blank via wetgeving te verbie den. Seretse Khama wist onder zijn eigen mensen het verzet te breken; de volksvergadering van zijn stam keurde na een vurig pleidooi van zijn zijde voor multi-raciale harmonie diens huwelijk goed met 6000 tegen 40 stemmen. De engelse rege ring vroeg hem echter afstand te doen van zijn stamhoofd schap in ruil voor een belas tingvrij pensioen. Hij weigerde echter en werd daarop verban nen uit zijn land. In 1956 deed Seretse, weer terug na de perio de van verbanning, vrijwillig afstand van zijn positie als stamhoofd om zich in de poli tiek te storten en zo voor zijn land de onafhankelijkheid te verkrijgen via demokratische middelen zonder bloedvergieten. Zijn Botswana Democratische Partij heeft nu 24 van de 31 verkozen parlementsleden. Eén der oppositiepartijen het Bots wana Nationale Front keert zich tegen wat het noemt een overhaaste democratisering en voert een campagne tot behoud van de tribale bevoegdheden. Veel succes heeft het daarmee niet, ook al betoont het vroege re stamhoofd Bathoen S. Gaseit- siwe, die in 1969 in zijn district de vice-president Masire ver sloeg, zich in het parlement een geduchte woordvoerder van de ze conservatieve stroming. MEER PARTIJEN In Botswana voelt men niet voor het éénpartij-systeem, zoals b.v. in Zambia en Tanzania wordt toegepast. Op een discus siebijeenkomst eind vorig jaar, belegd voor een aantal studen ten van de Universiteit in de hoofdstad Gaberone, bleken par lementsleden, zowel van de re gering als van de oppositie partijen vurige pleitbezorgers van een systeem van meer par tijen. Ook Seretse Khama ziet niets in het éénpartij-systeem. Democratie past volgens hem bij de Tswana-traditie. 'Het wordt vaak gesteld dat voor de mocratie geen plaats is in Afri ka, dat dit onverenigbaar is met ons verleden en dat het over boord werpen van democrati sche instellingen wordt gerecht vaardigd door de eisen van ont wikkeling. Ik deel die visie nietmaar beschouw demo cratie als een voorwaarde voor ontwikkeling', aldus Seretse Khama in één "an zijn recente redevoeringen. Niet door re pressie maar door onderwijs en door elkaar te overtuigen zou z.i. een eventueel misbruik van de democratie door de oppositie moeten worden tegengegaan. In de besluitvorming van de traditionele stamcultuur der Tswana is consensus, het zoeken van overeenstemming van alle betrokkenen via een langdurige dialoog een belangrijk gegeven. Het is de meest ideale vorm van democratie en ook wel door vredesmensen als de Quakers toegepast. Geen wonder dat men in Botswana zeer huiverig is voor het toepassen van ge weld, de tegenpool van het be reiken vau een consensus via gesprek en onderhandeling. Het was ook via de weg van onder handeling dat Botswana haar onafhankelijkheid verkreeg en het is deze ervaring die zij ook de bevolking van de haar om- ringende landen toewenst. In een indrukwekkende rede heeft Seretse Khama op een congres van zijn partij in 1972, met een beroep op het traditio nele Tswanaconcept Kagisano (d.i. eenheid, vrede, harmonie en gemeenschapszin) zowel de klassenhandhaving van rechts als de klassenstrijd van links afge wezen. In de tegenstelling tus sen rassen, stammen, klassen, rijk en arm en tussen stad en platteland is naar zijn mening handhaving van de dominantie van de ene groep over de ande re al of niet door een zoge naamde 'apartheid' tussen de groepen te proclameren, volle dig in strijd met het nationale ideaal van Kagisano in Botswa na. Maar zoals de racisten van mening zijn dat verschillende stammen en rassen niet in har monie kunnen samenleven, maar gedoemd zijn elkaar voort durend te bestrijden, zo zijn er volgens Seretse Khama van linkse zijde ook stromingen, die geloven in de onvermijdelijk heid van het 'onverzoenlijke conflict', dat alleen eindigt door de overwinning van één dominante groep. De meest ex treme exponenten van deze vi sie betogen dat zulke verschil len (tussen de groepen) slechts opgelost kunnen worden door bloedvergieten, geweld en bur geroorlog. Zulke gevaren', zo vervolgt hij, 'bestaan in samen levingen waar een snelle veran dering plaats vindt, maar we geloven dat deze gevaarlijke conflicten niet onvermijdelijk zijn en kunnen worden voorko men als we vasthouden aan ons geloof in Kagisano en dat in de praktijk toepassen'. Het is duidelijk dat deze geest van gemeenschapszin en vrede wana het standpunt ingenomen van vreedzame coëxistentie, zon der echter haar principes van raciale gelijkheid te verlooche nen. Economisch is Botswana geheel afhankelijk van Zuid-Af rika. Ook de import van en naar Europa of Amerika gaat via dat land. Het krijgt dan ook een klap mee van de olieboycot tegen Zuid-Afrika en Rhodesië. Alleen een enorme luchtvloot zou hier uitkomst kunnen bren gen en ook enigszins de weg, die het noorden van Botswana moet ontsluiten om tevens de smalle verbinding met Zambia voor in- en uitvoer te kunnen benutten. Voorshands is men ten zuiden van de Zambezi eco nomisch geheel op elkaar aange wezen. Een oude douane-unie van 1910 tussen Lesotho, Swazi land, Botswana en Zuid-Afrika werd in 1970 via orderhandelin gen zo gewijzigd, dat deze het transitoland Botswana heel wat inkomsten brengt. Particulier Zuidafrikaans kapitaal wordt in Botswana toegelaten, maar het aanbod van offiaiële hulp door de Zuidafrakaanse re gering is van de hand gewezen. Uitwisseling van diplomatieke vertegenwoordigers met Zuid- Afrika wil Seretse zelfs niet in overweging nemen, zolang hij er geen vertrouwen in heeft dat Botswana's vertegenwoordigers Seretse Khama vol zorg over de overgang van zijn volk uit de geborgenheid van het stamdorp naar industrialisatie en verstede lijking. Botswana ligt ingesloten door landen met blanke minderheids regimes. Alleen naar het noorden is er een smalle strook naar Zambia. door recht bedreigd wordt door (a) de introductie van een on gebreideld kapitalisme en (b) de spanningen, die worden op geroepen door het racisme en kolonialisme in de omringende landen. De regering van Botswa na heeft in 1973 twaalf nieuwe industrieën kunnen aantrekken en er wordt n- begonnen met de winning van koper en nikkel in Oost-Botswana, waar op braak savanna-terrein de mijn- stad Selebi Pikwe uit de grond wordt gestampt. Even boeiend is de aanblik in Ora- pa, een nieuw dorp in de Kala hari, waarin 1967 de waarschijn lijk één na grootste diamantmijn ter wereld ontdekt en in 1971 in productie werd genomen. Het arme Botswana, waarvan minstens een vijfde van het ar- beidspotentieël als gastarbeiders in Zuid-Afrika werkzaam is, verkreeg door deze ontwikke ling inclusief de recente ont dekking van steenkool, plotse ling nieuwe perspectieven. De regering maakt zich echter wel zorgen over de sociale en cultu rele gevolgen van een snelle industrialisatie en urbanisatie in een land waar tot voor kort het grote traditionele (stam)- dorp de enige concentratie van mensen was. De mijndirecties hebben dan ook strikte voor schriften van regeringswege ge kregen met betrekking tot de bouw van woningen rondom de mijnen b.v. geen vrijgezel- lenbarakken zoals in Zuid-Afri ka! Belangrijk is ook dat de regering zeer positief staat La.v. de coöperatieve beweging in Botswana. Zij heeft er een spe ciaal centrum voor opgericht. Seretse Khama noemt de coö peratieve beweging een belang rijke factor ter bevordering van democratie, 'self-reliance', ont wikkeling en sociale verant woordelijkheid. In de noodzake lijke overgang van de zelfvoor- zienings- naar de geldeconomie kan hierdoor ook naar zijn me ning het speculatie-aspect wor den bestreden. Ten aanzien van het tweede punt, de onderdrukking in de omliggende landen heeft Bots- zullen worden behandeld als de diplomaten van andere landen'. In woord en daad wil het getui gen aldus zijn president dat de 'filosofie om mensen op ethni- sche/raciale gronden van elkaar te scheiden, destructief en on menselijk' is. Het anti-racisme van Botswana is zelfs tot uit drukking gebracht in zijn over wegend blauwe vlag met in het midden een brede zwarte strook (de zwarte meerderheidsgroep) en twee kleine witte stroken (de blanke minderheidsgroep). PROEFTUIN De regering van Botswana be grijpt, dat mensen in wanhoop grijpen naar gewelddadige mid delen, maar men zal van haar nooit vernemen, dat de apart heidsproblemen alleen via ge weld kunnen worden opgelost. Het land stemt in de Verenigde Naties voor alle resoluties, waarin de apartheid wordt ver oordeeld en ondersteunt ook de arabische olieboycot tegen Zuid- Afrika en Rhodesië, maar laat niet toe dat de guerilla haar gebied benut als sprinkplank naar Zuid-Afrika. Seretse Khama. heeft er, gezien de onderdrukking, begrip, voor dat men in Zuidelijk Afrika naar geweld grijpt, maar meent desondanks, mede gezien de machtsverhoudingen aldaar, dat een escalatie van geweld in het betreffende gebied niet in het belang is van de verdrukte vol ken en hun bondgenoten in on afhankelijk Afrika. Botswana, een toevluchtsoord voor politieke vluchtelingen vanuit Rhodesië en Zuid-Afrika en een proeftuin van non-raci aal samenleven te midden van de apartheid verdient de steun van allen, die een radicale vreedzame verandering voor staan. Mogelijk een nieuw voor- keursland voor Nederland als bijdrage van de bestrijding van het racisme? Dr. J. P. Feddema is weten schappelijk medewerker Niet- westerse sociologie aan de Vrije Universiteit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 15