ZEVENTIEN KERKELIJKE SMAAKMAKERS
'Midden' in de kerk
kwalijker dan
'rechts' of 'links'
Toeloop naar kerken
in Bangladesj
Dr. H. Wiersinga op vredesberaad:
Hervormde mannenbond
groter dan ooit
Vandaag
Trouw
Kwartet
Boeken van
GODFRIED
BOMANS
Twaalf gezinnen
gaan over naar
vrijgemaakte kerk
Kardinaal Trochta
overleden
Beroepingswet.
Presbyterianen
in VS vasten op
Goede Vrijdag
Nieuwe directeur
herv. persburean
ifcsululi
Nieuwe boekt
TROUW/KWiAiRTET DINSDAG 9 APRIL 1974
KERK T2/I»
AJog maar net heb ik een bundel
interviews van Rik Valkenburg
aangekondigd waarin ik mijn
overbuurman ter redactie Bert Scholten
SGPtegenkomt of er ligt een nieuw
boek met vraaggesprekken van
dezelfde auteur voor me.
En van de 237 pagina's van deze uitgave
worden er 24 in beslag genomen door een
andere collega van me: Henk Biersteker. Ook
over dit boek, dat uigeverij Kolc in Kampen
voor 17,50 en onder de onsmakelijke titel
'Kerkelijke smaakmakers' (wie verzint zoiets
eigenlijk?) op de markt brengt, moet ik
berichten, al zou je bijna het gevoel
krijgen voor een personeelsblad te schrijven.
Om met Henk Biersteker te beginnen, op een
gegeven moment stelt Rik Valkenburg de
catechismus-achtig geformuleerde vraag: 'Mag
men Henk Biersteker een linkse jongen
noemen?' Hier houden al onze afnemers de
adem in, maar wat er uit de bus komt is een
ongedachte zegen. Immers, Rik Valkenburg
constateert na het antwoord: 'Ik zou dus
kunnen stellen dat u links bent vanwege uw
rechts-zijn' en Henk B. bevestigt: 'Ja, dat zou
je best kunnen zeggen'. Zo zie je maar dat in
tegenstelling tot Oost en West, links en
rechts elkaar best kunnen ontmoeten.
Een wakkere lezer merkt nu op dat wij te
vroeg juichen, want achterin het boek geeft
dominee Maarten Vreugdenhil te kenen dat
hij Henk Biersteker 'nogal links en eenzijdig'
vindt. Ja, maar dan heeft hij het over Henk
B. als kerkelijke smaakmaker en dat is de
heer Biersteker nu niet meer. Net als ieder
woelt hij hier om verand'ring en sinds jaar
en dag resideert hij op de redactie
buitenland.
Onze krant komt nogal eens ter sprake in dit
boek omdat Rik Valkenburg aan elk der hier
gebundelde zeventien kerkelijke smaakmakers
vraagt welke bladen zij lezen. Tot mijn
verbazing leeft bij een deel der
ondervraagden de mening dat professor
Kuitert nagenoeg elke week in
Trouw/Kwartet aan het woord is. We hebben
het nagegaan: vorig jaar haden we welgeteld
zes artikelen van hem in de krant. Blijkbaar
maken zijn verhalen grote indruk.
Rik Valkenburg
Intussen wordt het tijd dat ik met mijn
verlegenheid met dit boek voor de draad
kom. Ik weet niet goed wat ik met dit soort
godsdienstig-'harde' journalistiek aan moet.
Goed, je kunt griniken als hij aan dominee
W. Glashouwer vraagt of 'de Glashouwers'
het nogal doen bij de EO, maar in welke
buurt zit je als je met colega Breuker van
het Friesch Dagblad bezig bent met de vraag
of de heer Breuker al dan niet wuivend in de
tuin de wederkomt des Heren zal ziten
afwachten? En wie dien je ermee met door te
geven dat profesor Kamphuis toch niet in
staat is met zijn collega Veenhof uit vissen te
gaan? En wat schiet je ermee op als je weet
dat profesor Runia geen heil, met een kleine
noch een grote h, verwacht van Seth
Gaaikema?
Al dit soort vragen zijn prima voor zondagse
koffiepraat maar het is mij niet duidelijk
waarom ze in een boek thuis zouden horen.
Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet dat de
gesprekspartners van de heer Valkenburg
ermee instemmen dat al hun vijven en zessen
de wereld ingaan. Dit geldt naar mijn smaak
ook voor de vragen naar iedere opvattingen
over het hiernamaals of over de
uitverkiezing. Wat doet de heer Valkenburg
eigenlijk: getuigenissen verzamelen?
Natuurlijk kun je niet om geloofsvragen
heen, zeker niet wannneer je je bezig wilt
houden met mensen die kerkelijke
journalistiek bedrijven. Maar 'Kerkelijke
smaakmakers' zou boeiender geweest zijn
wanneer de gesprekken zakelijker (wat vooral
niet hoeft betekenen: oppervlakkiger) waren
gehouden. Het boek zou dan ook dunner
geweest zijn. Niet zo gek veel overigens, want
tegenover de uitbundigheid waarmee bericht
wordt over de discussies over wat ik in dit
verband met opzet heilsgeheimen noem, staat
soms zuinigheid met betrekking tot
doodgewone achtergrond-informatie.
In deze bundel staan gesprekken met: H. H.
J. van As en W. J. Verplanke (van het
Reformatorisch Dagblad), Henk Biersteker
(Trouw/Kwartet), G. J. Breuker (Friesch
Dagblad), ds. Klaas van Gelder (NCRV), ds.
W. Glashouwer (EO), ir J. van der Graaf (De
Waarheidsvriend), ds. M. Groenenberg (o.m.
Hervormd Nederland), dr. A. II. van den
Heuvel (scriba hervormde synode), prof. J.
Kamphuis (De Reformatie), ds. F. Mallan
(De Wachter Sions), prof. dr. K. Runia
(Centraal Weekblad), drs. N. Scheps
(Kerknieuws), prof. C. Veenhof (opbouw),
ds. J. H. Velema (De Wekker), Huub Verwey
(Koers) en ds. M. Vreugdenhil (Waarheid en
Eenheid). A. J. KLEI
Van een verslaggever
UTRECHT Op een in Utrecht gehouden werkdag van het gereformeerd
vredesberaad (thema: met-zonder-geweld), heeft de Amsterdamse studen-
predikant dr. H. Wiersinga betoogd dat het 'midden' van de kerk kwalijker
is dan 'links' of 'rechts'.
(ADVERTENTIE)
Dr. Wiersinga wees in zijn betoog op
de visie van de hervormde theoloog
dr. E. E. Stern, die in zijn proef
schrift 'Macht door gehoorzaamheid'
zegt dat macht mede mogelijk wordt
gemaakt door hen die het geweld over
zich laten komen. In dit verband
merkte dr. Wiersinga op dat er veel
angst is in de gereformeerde kerken.
Naar zijn mening gaat het meeste
'geweld' of druk niet uit van één van
de beide vleugels (hij merkte op dat
'rechts' beter georganiseerd is dan
'links'), maar vooral komt van het
'midden.'
De middengroep, aldus dr. Wiersinga,
wil alles doen om het geheel bij
elkaar te houden, dat merk je vooral
op kerkelijke vergaderingen. Op zich
zelf is de bedoeling goed, maar op
deze wijze wordt een druk uitgeoe
fend waardoor het niet tot een werke
lijke confrontatie èn een werkelijke
verzoening kan komen. Dr. Wiersinga
zei ook dat het tenslotte niet gaat om
de zelfhandhaving van de identiteit
van, bijvoorbeeld, de gereformeerde
kerken maar om het trekken van de
grenzen van de christelijke gemeen
ten.
Het gereformeerd vredesberaad (een
groep gereformeerde kerkleden die
vragen rondom oorlog en vrede in en
buiten hun kerken aan de orde stel
len) hield vorig jaar voor het eerst
twee regionale werkdagen die elk om
streeks tweehonderd bezoekers trok
ken. De werkdag in Utrecht had onge
veer 350 bezoekers.
Dr. H. Wiersinga
Jammerlijk
In de bisschoppelijke vastenbrief
wordt over Christus gezegd: 'Hij werd
begraven. Maar.onmiddellijk is van
mond tot mond gegaan. Hij leeft'. Dit
klopt natuurlijk helemaal niet Op de
Paasmorgen zijn de vrouwen naar het
graf gegaan om Christus' dode li
chaam te zalven. Het telkens weerke
rend refrein in het laatste hoofdstuk
van Marcus is: 'en zij geloofden ook
die niet'. Ook toen Christus na zijn
verrijzenis verscheen, konden de disci
pelen het niet geloven. Fraaie evange
lieverkondiging, of, beter gezegd: jam
merlijke Schriftverdraaiing, en dat
nog wel door de bisschoppen zelf.
Wel speelt dit in de kaart van hen
die niet in de lichamelijke verrijzenis
van Christus geloven, maar de opstan
ding aldus verstaan, dat deze heeft
plaats gehad in de harten der discipe
len.
Leiden
dr. H. B. Visser
Verkiezingen (2)
Bij de laatste verkiezingen bleek dat
vele christenen hun stem gaven aan
hen die het meeste boden. Bijv. weet
ik dat in het Westland en omstreken,
men WD stemde met als argument,
arbeiders maken te veel misbruik van
de sociale wetten, de onelegante tot
standkoming van deze regering, angst
voor bestaanrecht van hun bedrijven,
machtigingswet enz. enz. Wat valse
propaganda al niet doet. Stemde men
NAVO (4)
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Dlemer.
Hoofdredactie:
Tammlnga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276-280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.glro
X 500.
De redactie behoudt zich het recht
voor haar ter opname in deze rubriek
toegezonden meningsuitingen verkort
weer te geven. Bij publikatie wordt
met de naam van de inzender onder
tekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdre
dactie Trouw/Kwartet, postbus 859.
Amsterdam.
geen AR omdat men het niet ééns
was met de manier van meeregeren,
waarom stemde men aan geen CHU?
Zou bij de WD de olie goedkoper
worden? Zoudt u meer zekerheden
hebben voor het bestaansrecht van uw
bedrijf? Integendeel, alles zou juist
duurder worden, bestaansrecht twijfel
achtig worden Beseffen wij als chris
tenen, dat God over onze schouders
meekijkt hoe wij stemmen?
Maasland
A. Noordam
Splinterbom (1)
Een woordvoerder van de luchtmacht
verklaart, dat de bom geschikt is om
'grote schade' aan te richten. De uit
drukking 'schade' verbloemt de ware
betekenis van de bom. Schade wordt
aangericht aan dingen, terwijl deze
bom alleen tegen mensen effectief is.
Wij kennen die fragmentatiebom uit
de Vietnam-oorlog. De splinterbom
(een 'verbeterde' uitgave blijkbaar),
doodt het slachtoffer niet direct, maar
pas langzamerhand. Men zou de splin
terbom niet on-humaan moeten noe
men, maar sadistisch of satanisch.
Amerongen
A. Burger
NAVO (3)
W. E. Torensma is er blijkbaar nog
steeds van overtuigd, dat de NAVO de
grote beschermer van de 'vrije we
reld' is tegen de communisten. Neem
nou bijvoorbeeld de koloniale oorlo
gen van Portugal. Dankzij de NAVO
is Portugal in staat ze vol te houden
en de volken in de koloniën te onder
drukken en van de vrijheid te bero
ven. Maar ja, als het communisme
dreigt, dan heiligt, net als in Viet
nam, het doel alle middelen.
Bussum
Hlje Stoffel*
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Het ledental van de hervormde mannenbond op gere
formeerde grondslag is groter dan ooit, constateerde voorzitter ds.
A. Vroegindeweij op de jaarvergadering. De mannenverenigingen zijn
volgens hem broodnodig als geestelijke werkplaatsen om geoefend te
worden in de geestelijke strijd.
Mensen met een zodanig beperkte
blik als de heer Torensma (2 april),
zijn mijns inziens in de eerste plaats
nog steeds het slachtoffer van de
koude-oorlogpropaganda (Hiltermann.
AVRO) en tevens, als er velen zó
zijn, een hinderpaal op weg naar een
werkelijke vrede op aarde, waarin
niet twee blokken tegenover elkaar
staan die stuk voor stuk zodanig be
wapend zijn, dat ze elk enkele tiental
len of honderden malen de aarde
volledig kunnen vernietigen. Als we
zo stompzinnig doorgaan, meneeer To
rensma, komen we er echt niet
Groningen
R. IJ. M. Kuipers
Fiscaal onrecht
De staatssecretaris van Financiën
heeft een wel zeer vreemde resolutie
doen uitgaan op 12 februari 1974: Zij
die over 1972 recht op teruggave van
voorheffingen hadden en niet vóór 31
december 1973 een T-biljet hebben
ingezonden, deze verzoeken komen al
leen in aanmerking indien de terugga
ve groter is dan ƒ500,-.
Dus iemand die door onwetendheid
met belastingzaken (en dat is 90%
van de 'gewone man') heeft verzuimd
tijdig een T-biljet in te dienen en
recht op teruggave van 2 of 300
gulden heeft krijgt niets terug. Hij
krijgt te horen: u bent te laat. Ter
wijl juist die man het veel harder
nodig heeft dan de man die ƒ500,-
terug zou krijgen.
De sterkste schouders moeten de
meeste lasten dragen heb ik een voor
aanstaand politicus onlangs horen be
weren. Daar ben ik het hartgrondig
mee eens, maar hier wordt de zaak
volledig omgedraaid. Deze regering
heeft blijkbaar nog nooit gehoord van
gelijke monniken gelijke kappen,
's Gravenzande
M. L. Bol
Zondag
Met belangstelling heb ik het artikel
'Hoe de Friezen de dag des Heren
heiligden' gelezen. Ik beleefde een
goede vijftig jaar geleden ongeveer
hetzelfde in het hartje van Amster
dam. Ik was toen e?n huishoudelijk
hulpje in een gereformeerd gezin.
Wanneer de maaltijd afgelopen was,
moest ik een sopje maken, maar.
alleen het glaswerk en tafelzilver
moest afgewassen worden. De borden
enz. moest ik vuil neerzetten tot de
volgende dag. Ik dacht wel eens, ik
ben toch bezig, laat ik ook de borden
maar afwassen, maar o nee, dan had
ik het gedaan hoor! Op een mooie
zondagmiddag gingen wij met de
Zaandammer boot naar onze tante in
Zaandam. Bij tante aangekomen vroeg
zij ons of wij waren komen lopen van
Amsterdam. Toen wij vertelden met
de boot te zijn gekomen, mochten wij
niet bij haar binnenkomen. Jammer
is het, dat door de houding der
kerkmensen in het verleden zo'n gro
te schare van de kerk vervreemd is.
Amstelveen
mevr. L. J. van Poppel
Herinneringen aan Godfried
Bomans, 6de druk f 18,5u
Trappistenleven f 12,90
De avonturen van Bill Clifford,
10de druk f 8,50
Capriolen, 13de druk f 9,50
Dickens, waar zijn uw spoken?
f 9,50
Die vond men de beste,
7de druk f 9,50
Een Hollander ontdekt
Vlaanderen, 6de druk f 12,90
Gesprekken met bekende
Nederlanders, 2de druk f 9,50
Kopstukken, 20ste druk f 7,50
De man met de witte das,
9de druk f 8,50
Mijmeringen, 6de druk f 9,50
Noten kraken, 11de druk f 9,50
Op de keper beschouwd,
5 de druk f 9,50
Op reis, 4de druk f 9,50
Oude en nieuwe buitelingen,
4de druk f 9,50
De avonturen Van Pa Pinkelman,
8ste druk f 7,50
Pa Pinkelman in de politiek,
8ste druk f 7,50
De onsterfelijke Pa Pinkelman,
6de druk f 7,50
De avonturen van Tante Pollewop,
5de druk f 7,50
Sprookjes, 20ste druk f 8,50
Thomas Robert Spoon f 9,50
Van de hak op de tak,
6de druk f 9,50
Van mens tot mens,
2de druk f 9,90
Wandelingen door Rome,
10de druk f 9,50
De vijvervrouw f 4,50
MaraboeenMorsegat f 4,50
De sproetenprinses f 4,50
De pantoffelheld f 4,50
Godfried Bomans'
sprookjesboek f 16,90
Uitgaven van Elsevier
bij elke boekhandel
Veel leiders van de kerk zijn verlei-
ders geworden, aldus ds. Vroeginde
weij. Men wil niet meer weten van de
fundamenten van het christelijk ge
loof, van de noodzaak van bekering
en wedergeboorte. Men wil zelf het
paradijs op aarde oprichten. Christus
is niet meer nodig als Borg en Midde
laar, hoogstens als Voorbeeld, de Re
volutionair, die kwam om maatschap
pelijke structuren te bestrijden.
Daarmee wilde ds. Vroegindewey niet
zeggen, dat de kerk zich piets hoeft
aan te trekken van het leed, de ver
drukking en het onrecht in de we
reld. Zij heeft een priesterlijke taak
en moet noden lenigen. Maar zij mag
dat nooit doen met het vleselijke
zwaard. Daarom verwierp ds. Vroegin
dewey steun aan bevrijdingsbewegin
gen', meestal communistische groe
pen, die voor moord en doodslag niet
terugdeinzen en vreselijke terreur uit
oefenen'. De strijd moet gevoerd
worden met het zwaard van de Heili
ge Geest, dat is Gods Woord.
In de eigen hervormde kerk signaleer
de ds. Vroegindeweij grote verwarring
en geestelijk verval. Kerken moeten
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM Twaalf gezinnen van
de gereformeerde kerk van Rotter
dam-Hoogvliet zijn gezamenlijk over
gegaan naar de gereformeerde kerk:
vrijgemaakt).
In een appèl aan de gereformeerden
van Hoogvliet zeggen zij, dat zij zich
reeds lang zeer bezwaard voelden over
de gang van zaken in de gereformeer
de kerken, zowel plaatselijk als lande
lijk.
Hun klachten betreffen onder meer
'de uitleg en/of ontkenning van diver
se bijbelgedeelten', waarbij het
schriftgezag volkomen in het gedrang
zou komen, 'het stellen van de uit
komsten van de wetenschap boven
wat de Heilige Schrift leert, het cate
chetisch onderwijs, zoals dat gegeven
wordt 'aan de hand van moderne
theologische opvattingen, bezoek aan
film, excursies en discussies in plaats
van het onderwijs in de leer der
kerk', het niet handhaven van de
tucht, de verregaande samenwerking
met de hervormde gemeente en gepro
pageerde toenadering tot de r.k. kerk.
gesloten worden en kerkdiensten wor
den opgeheven. De hervormd-gerefor
meerden hebben in de oude vader
landse kerk een grootse roeping: het
opheffen van de banier der waarheid.
Daarom is de geestelijke bewapening
op de mannenvereniging zo belang
rijk, aldus ds. Vroegindeweij, die
eindigde met een pleidooi voor krach
tenbundeling in de gereformeerde ge
zindte.
DACCA Het Amerikaanse blad Christianity Today maakt mel
ding van een opmerkelijke toeloop naar het christendom in Bang
ladesj.
WENEN (AP) De enige Tsjechi
sche kardinaal, Stepan Trochta, is op
69-jarige leeftijd overleden. Hoewel
hij niet officieel aan het hoofd van de
r.k. kerk in Tsjechoslowakije stond
(hij was bisschop van Litomerice),
was hij in het hele land populair.
Trochta bracht de tweede wereldoor
log door in 'het concentratiekamp
Mauthausen en later in Daucha. In
1947 werd hij bisschop, maar in 1950
werd hij door de regering van Tsje
choslowakije 'ontslagen' en in. 1953 tot
25 jaar gevangenisstraf veroordeeld op
beschuldiging van hoogverraad en spi
onage.
In 1963 werd Trochta vrijgelaten. Tij
dens de 'Praagse lente' van 1968 werd.
hij volledig gerehabiliteerd. Sindsdien
mocht hij zijn ambt in Litomerice
weer uitoefenen. In 1969 benoemde
paus Paulus hem 'in petto' (geheim)
tot kardinaal. Pas vorig jaar kon hij
naar Rome komen om de kardinaals
hoed openlijk in ontvangst te nemén.
De eer van God
Het was te verwachten dat de be
singen ten aanzien van Zuid-Afi r
genomen op de gereformeerde syni Cl
tegenspraak zouden ontmoeten,
van de argumenten om aan mi
van wie men het geloof en de levd
overtuiging niet kent'geen wapens er
handen te geven was daarbij, dat
niet weten waar het om gaat in e'
wereld, nl. om de eer van God. 1
kan dergelijke algemene kreten n aI
horen. Men heeft dan blijkbaar
een voorstelling van zo'n argum:n
waarvan men gemakshalve veron13
stelt dat iedereen er de vanzelfsp
kendheid van zal onderschrijven,
gaat om de eer van God. En daaèe:
moet apartheid blijven of mag all i
langzaam gewijzigd worden, in
mate die de blanken aanstaat,
gaat om de eer van Gód. Maar
wil dat zeggen? Wat is de eer
God? Men doet daar wat luchtha e,
over, alsof men dan precies weet ,j
de eer van God met de bestaa j,
toestand verbonden is. Het zou dai
eer van God zijn dat die toesl
bevestigd wordt. Maar nogmaals:
is de eer van God? Waar stelt
zijn eer in? Eén van de meest klai
ke plaatsen inde bijbel, nl. de ei
lenzang in Lukas (Ere zij God)
bindt die eer bijzonder duidelijk
de geboorte van een kind. Niet
oneindig vergrote toestanden
schittering en macht, maar aan
zeer bijzonder gebeuren, nl. dat
een kind wordt, een mensenkind,
mensenzoon, een mens onder de rfe!
sen. Daar schijnt God zijn eer iifc
stellen. Wij lezen daar gemakk^*
aan voorbij. Pas zei iemand dat
bij de synode meer om de mens i
dan om God, maar als het God nuju
de mens gaat, zozeer dat Hij
gestalte aanneemt! De eer van G-o
dat is: zijn gewicht, zijn ponten..
Nu die is daar te zien, in die bes1J
mende weerloze nederigheid. Begi^1
men dan niet dat de verwijzing i
de eer van God juist de meest kr
veroordeling inhoudt van al die 1
stallen (zie het artikel van biss< v
Zoeloe, Tr/Kw. dd. 25.2.1973) ei31
die moorden die hier onder vr
woorden plaats gevonden hebbenft
nog plaats vinden?
t
NED. HERV. KERK
Beroepen te Dalen (toez.)J. Vera
te Iloogezand.
Aangenomen naar Den Bomlk
(toez.): II. Talsma, kahd. te Utr#<
die bedankte voor Streefkerk; naa<e
Waal: J. J. II. Hoekstra, kandp
Leiden.
Bedankt voor Voorthuizen: J. Vij
indeweij te Emmeloord; voor EdeJ
van Vliet te Waddinxveen; voor 1
terhaar (toez.): J. G. Barnhoon^
Haulerwijk; voor Hoevelaken: J.
Dikken te Benthuizen.
GEREF. KERKEN
Benoemd tot leraar g.o. aan het
lyceum te Almelo: G. W. J. van B
te Delfzijl.
Aangenomen naar Hoogeveen: G. P'
erman te Emmen-Z.; naar Ureteric
R. V. Schuddebeurs te Dordrecht, ic
bedankte voor Noordelóos-Ottolan
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Rotterdam-Z.: J. Ka|3i
te Opheusden. die bedankte voorf
land-Bath.
REMONSTRANTSE BROEDER-
Bedankt voor Eindhoven: D. Tja!
te Arnhem.
Deze toeloop is begonnen in de vrese
lijke oorlogsmaanden in 1971. Nadien
zijn al vele nieuwe gemeenten ge
sticht. Er is sprake van een duidelijke
ontvankelijkheid voor het evangelie.
Van de 70 miljoen inwoners van
Bangladesj zijn er maar 75.000 protes
tant. De grote meerderheid (86 pro
cent) is moslim, de rest voornamelijk
hindoe. Er werken ongeveer 200 pro
testantse zendelingen uit verschillen
de landen, meest baptisten.
Een Engelse baptistenzendeling.
Gwenn Lewis, die al veertien jaar in
dit land werkte en nog nooit iemand
bekeerd had, meldde nu 110 doopbe-
dieningen in vier maanden in Dinaj-
pur. Hij en Bengaalse predikanten
worden overstroomd door verzoeken
PHILADELPHIA De vere
nigde presbyriaanse kerk in
Amerika heeft haar leden opge
roepen, om op Goede Vrijdag te
vasten. Het geld, dat zo be
spaard wordt, zal op Pasen wor
den ingezameld. De opbrengst
is bestemd voor hongerbestrij
ding en ontwikkelingssamen
werking in de wereld.
van Hindoe-boeren om onderwijs in
het christelijk geloof. 'Het lijkt, of
God ons een tweede kans geeft', zei
Lewis. Hij herinnerde aan de vergeef
se poging in de jaren zestig, om de
kerken van Bangladesj te bewegen tot
een gezamenlijke nationale evangelisa
tieactie.
In Bogra doopten de 'kerken van God'
vorig jaar meer dan 150 Bengali's.
Onder animistische stammen in de
districten Rajshahi en Dinajpur wer
den de laatste twintig maanden meer
dan 3500 bekeringen gemeld. Voor het
eerst zijn er christenen onder de
40.000 leden van de Mogh-stam ten
zuiden van Chittagong. De gemeenten
van Chandpur en Comilla beleven een
opwekking. Bijbelscholen en schrifte
lijke bijbelcursussen doen wat zij
kunnen, om de Bengaalse christenen
meer evangelisatiegezind te maken.
Eén instituut heeft thans 14.000
schriftelijke cursisten. Het bijbelge
nootschap van Bangladesj wil dit jaar
een miljoen bijbels en bijbelgedeelten
verspreiden. Dat is bijna een verdub
beling van verleden jaar. Er wordt
gewerkt aan nieuwe vertalingen van
de bijbel In twee talen.
Subhash Sangma, secretaris van de
raad van kerken van Bangladesj, heeft
gezegd, dat er behoefte is aan meer
buitenlandse zendelingen, mits zij vol
ledig meewerken in het kader van de
bestaande kerken. Sangma is een van
de leidende figuren van het wereld
evangelisatiecongres in juli in Lausan-
DEN HAAG Mevrouw W. de Ru-
Schouten te Zoetermeer is door het
breed moderamen van de hervormde
synode benoemd tot directeur van het
persbureau van d e hervormde kerk.
Zij volgt in deze functie de heer C.
Timmer op wegens diens vertrek naar
de NCRV.
Mevrouw De Ru is in het verleden
journalistiek -verbonden geweest aan
het ANP, het Algemeen Dagblad en
de NRC. Zij maakt reeds lang deel uit
van de redactie van Hervormd Neder
land. Zij is voorzitster van de lande
lijke werkgroep hervormde vrouwen
dienst en vice-voorzitster van de cen
trale voor vormingswerk.
Het breed moderamen benoemde
voorts drs. A. J. van Duist tot voorzit
ter van de raad voor de zaken van
pers en publiciteit van de hervormde
kerk. Drs. Van Duist is directeur van
het Nuffic (Netherlands universities
foundation for international coopera
tion). Ds. Tj. Bijlsma, conservator
van het bijbels-museum te Amster
dam, werd benoemd tot voorzitter van
de centrale voor vormingswerk.
Bijbelstudie en training voor evan
gelisatie. Van maandagavond 8 tot
vrijdagmorgen 12 april op Woudscho-
ten te Zeist. Deze conferentie wordt
verzorgd door het instituut voor evan
gelisatie te Am "rongen (Postbus 8,
tel. 03434-1913).
Begroting en belasting, een st ;e
over overheidsfinanciën door prof
Th. L. M. Thurlings. Uitg. Klu®
Deventer. 160 blz, 19.50. z
Provinciale Staten is de titel van l!
boekje no 1506, geschreven door r
van Twisk. Uitg. Stichting IVIO,
stad. Deeltje 1507 is: De zepjP
komt terug, door R. Harthoorn,,,
blz, 1.25.
Strafrecht en systeemtheorie, doo*
A. Zwanenburg met één inleiding ii
prof. dr. C. I. Dessaur. Uitg. d
Gorcum, Assen in de serie: Nijrae z
Cahiers voor Criminologie, 75 n
9.50; bij intekeningen op de
7.50. i
r
Het grote tuinboek, door F. Boh*
Praktisch handboek voor de tuil
hebber met 1500 tekeningen en
foto's. 3e druk. Uitg. Zomer en
ning, Wageningen. 516 blz, 34.9(
Motorschip 'De Broedertrouw', ro^
van de binnenvaart door H. N<*
Uitg. Scheltens en Giltay, Den I
432 blz, 24.90. J
Vrouwen tussen 40 en 60, sam(
steld door dr. L. J. Jaszmann ene
P. A. van Keep, ingeleid door dia
Musaph. 3e druk. Uitg. Am ster
Boek, Amsterdam. 94 blz, 4.95. g
Valkenburg aan de Rijn in oude»
sichten is een uitgave van de Eui
se Bibliotheek te Zaltbommel. 31 g
to's over hoe het er in de period(
ligt tussen ongeveer 1880 en c
uitzag. Auteur: J. P. Juffermans. 1
18.90.
Bij uitgeverij De Boekerij te Baai?
een omnibus uitgekomen met
boeken van Hans Hellmut Kirst J
boeken zijn: God slaapt in Mas1
en Het werk mijner handen, resp
en 4e druk. 281 blz, 24.50. 1