Discussie over 'de hoge C' Charismatische broedplaatsen Vandaag Ouders akkoord met advies Langemeijer Shell in verzet tegen verplichte benzinelevering Luns teleurgesteld in toestand NAVO Trouw K wartet Beroepingswerk Aantjes: ARP wijzigt haar koers niet KERK/ BINNEN LAND T2/K Dr. Okke Jager BOVEN BUIS DOOR DR. C. RIJNSDORP Van dr. Okke Jager is zojuist een nieuw boek verschenen: Baas boven buis, De televisie in theo rie en praktijk (uitg. J. H. Kok, Kampen, 180 blz., 16,50). In dit werk verenigen zich drie ele menten, namelijk bekendheid met de wetenschappelijke literatuur over het onderwerp in kwestie, een jarenlange ervaring binnen het omroepbedrijf en een knappe taalbeheersing met een sterk speelse inslag. Zo op het oog lijken deze elementen moeilijk verenigbaar. Een wetenschap pelijke aanpak vereist afstand en in de dagelijkse praktijk van de omroep zit men er met de neus bovenop. En kan een dichterlijk-ludieke geest vol doende ernst opbrengen om weten schappelijk te zijn? In mijn jeugd heb ik eens gezien hoe men een jonge hond voor een kar spande. In plaats van te trekken sprong hij hevig kwis pelstaartend pardoes in de wagen. Spelen en trekken gangen niet samen. Dr. De Jager werkt niet meer bij de NCRV en men kan zeggen: die af stand 'is er dus al. Dit argument voer ik evenwel niet aan, want zijn vertrek was hiervoor niet nodig. Distantie was er namelijk altijd al, juist door zijn persoonlijke aanleg. De cursiefjes die hij enkele jaren geleden een tijd lang voor de NCRV-gids heeft ge schreven, bewijzen dit voldoende. Bo vendien was hij al pastor, publicist en publiek persoon. Zonder zijn in de omroepwereld opgedane ervaring zou hij niet zo met intieme kennis van zaken hebben kunnen schrijven. over de vraag: 'Kan de tv mensen veranderen?' Ook handelt de auteur over onbillijke kritiek op de tv (actu eel in verband met synodaal onbeha gen over het IKOR). Hij schrijft over het gezicht van een christelijke om roep, over reacties op dagsluitingen en bespreekt allerlei vragen over christelijke organisaties (EO, polarisa tie, de C van NCRV). Na een Woord Vooraf volgen er vijf hoofdstukken: 1. Kan de tv mensen veranderen? 2. Twaalf aanklachten tegen de tv. 3. Reacties op dagsli'itingen. 4. Ver dringt de tv de radio? 5. Het gezicht van een christelijke omroep. Vijf bladzijden Aantekeningen complete ren het werk. Het is waar: de dichter neemt op een andere manier afstand van de dingen dan de wetenschapper. Een synthese van beide visies is zeldzaam, maar des te meer van waarde. Op zijn eigen manier zet dr. Jager de traditie van Gerretson voort en we moeten er dankbaar voor zijn dat dit sporadisch mogelijk is. In Jagers nieuwe boek vindt men in uitgewerkte vorm radiolezingen terug De schrijver is van mening 'dat een*- ordenende, samenbindende theorie over de werking van de tv nog steeds ontbreekt' (blz. 6). Al te vlot heeft men uit tot nu toe gehouden onder zoekingen de conclusie getrokken 'dat de massamedia niet in staat zijn de luisteraar tot andere gedachten te brengen, maar hem alleen bevestigen in een reeds aangehangen overtuiging* (7). Uitvoerig wikt en weegt dr. Ja ger de argumenten die tegen en voor deze stelling kunnen worden inge bracht. Wie na de'lectuur van deze compact geschreven zes en dertig bladzijden nog zou twijfelen aan het wetenschappelijk gehalte van deze stu die al is ze in goed verstaanbaar Nederlands geschreven zou van vooroordeel blijk geven. Wat hebben sommigen tegen de tv? Wel, wij denken de media te gebrui ken, maar zij gebruiken ons, zegt men dan. Bovendien, de tv is links. Vol gens anderen weer is ze juist rechts. De massamedia blijven steken in een éénrichtingsverkeer, oordelen velen. TV is echt iets voor passieve bejaar den, bij wie zelfs de jeugdprogram ma's de hoogste kijkdichtheid hebben. TV kijken is zonde van de tijd, vin den weer anderen. De massamedia zijn de grote gelijkmakers, nivelleer- ders, zo wordt geklaagd. Het gaat hoofdzakelijk om sensatie. De tv ver wekt onrust. Ze is niet objectief. Ze toont een schijnwereld. De massame dia bevorderen de verbrokkeling van het leven. En na ook dit alles uitvoe rig te hebben overwogen, zegt de auteur op blz. 109: 'Onze houding tegenover de massame dia moet even ambivalent blijven als die van iemand als Berkhof tegenover kenmerken van onze kuituurperiode zoals autonomie, prestatie, manipula tie en konsumptie. Het samengaan van gehoorzaamheid en schuld, van zegen en vloek blijft voor ons ondoor zichtig. Tarioe en onkruid rijpen op één veld, naar de grote oogst toe'. op het glas en door allerlei bij-oorza ken speciaal bij hen aan de dag te treden. Het is goed, dat aan de radio, van de tv uitgaande, een heel hoofdstuk is gewijd. 'Juist de radio kan het woord het dichtst benaderen in zijn oor spronkelijke kleur en kracht' (139). 'Dank zij de jeugd mag de radio een tweede jeugd doormaken' (134). Het derde hoofdstuk: Reacties op dagsluitingen geeft een persoonlijke en wrange noot aan het geheel. Ik moest daarbij denken: de vroege christenen werden voor de leeuwen geworpen, maar de tv-dagsluiters zijn in de arena weerloos aan de kijkers overgeleverd. Het skandalon, het 'schandalige' van de christelijke bood schap schijnt door de overbelichting In het slothoofdstuk gaat het speciaal over de NCRV en de EO. Hierin is, met betrekking tot de vraag wat christelijk is, een meesterlijk artikel tje verwerkt dat in de NCRV-gids heeft gestaan, en wel over het onder ling gestoei van de vier letters der dit jaar jubilerende vereniging. De EO wordt zorgvuldig gewogen ente licht bevonden. Maar 'het helpt niets, als wij de EO de schuld geven van iets waar de hele christenheid mee worstelt' (175). Vooral in dit kapittel komt de achtergrond bloot van de problematiek die de kerk vandaag po lariseert: hoe staat zij en wat doet zij in de menselijke, wereldwijd openge worpen samenleving van heden en morgen. Ik wou dat ik dit boek een paar jaar eerder had gekend. Lezen betekent hier het inhalen van een achterstand wat de eigen oor deelsvorming betreft. Soms denkt men, met de op bl. 76 aangehaal de uitroep: 'Ik vind me eige zo stom.' Een heilzame gedachte! UTRECHT Het oudercomité van Dennendal heeft zich zaterdag in gro te meerderheid akkoord verklaard met het interimadvies van de commis- sie-Langemeijer. Dat betekent dat de ouders het eens zijn met het zo spoedig mogelijk aantrekken van een nieuwe directeur, het handhaven van het ontslag van Carel Mllller en de instelling van een tijdelijke bestuurs commissie voor Depnendal, die ook moet beslissen over eventuele indivi duele terugkeer van de zeven ontsla gen stafleden. De vergadering, die ook werd bijge woond door een aantal ouders van de groep-Speijer (opgericht om adhesie betuigingen te verzamelen tegen de evacuatie van Dennendal-pupillen) is eveneens gepolst over de gedachte Dennendal te splitsen. De groep-Speij- ers was daartegen; de overige ouders zouden zich wel met een splitsing kunnen verenigen, als dat tenminste zou beteken, dat Nieuw-Dennendal el ders wordt gevestigd en dat zij hun kinderen op het cude Dennendal met een nieuwe directeur kunnen laten blijven. De heer J. Hoving, waarnemend secre taris van het oudercomité verklaarde dat veel ouders het zouden toejuichen als de arts R. W. Gay-Balmez de nieuwe directeur van Dennendal zou worden. De heer Gay-Balmez is op het ogenblik tijdelijk belast met de lei ding van Dennendal. De Koördinatiegroep GOZ uit Utrecht een actiegroep die zich intensief bezighoudt met de kwestie Dennendal heeft laten weten erg geschokt te zijn door de adviezen van de commis- sie-Langemeijer. Men eist de terug keer van Carel Muller als directeur, de terugkeer van de zeven ontslagen stafleden, benoeming van een tijdelijk directeur voor een half jaar en de samenstelling van een bestuurscom missie Dennendal, waarin alle partij en uit het conflict vertegenwoordigd zijn. DEN HAAG De Shell heeft bij de Raad van State een beschikking van minister Lubbers aangevochten op grond waarvan Shell en een achttal andere oliemaatschappijen verplicht zijn benzine te leveren aan de Aardo lie Belangen Gemeenschap ABG in Soest. De ABG, een centrale inkoopor ganisatie van 19 onafhankelijke groot handelaren in ons land, verkoopt de benzine aan grootverbruikers, aan an dere handelaren en voor 50 pet. via de eigen benzine-pompen onder het merk Avia. Dr. M. Ruppert heeft nog tijdens het weekeinde de zaterdag door Shell Ne derland bij de Raad van State ge vraagde schorsing van de verplichting om benzihe aan de aardolie belangen gemeenschap (A.B.G.) te leveren, af gewezen. HAMBURG Secretaris-generaal Jo seph Luns van de NAVO is teleurge steld over de toestand waarin het Noordatlantisch bondgenootschap zich op het ogenblik bevindt In een vraaggesprek met 'Bild am Sonntag* zegt mr. Luns dat hij er teleurgesteld over is dat het overleg tussen de Europese Gemeenschap en de Verenigde Staten niet goed functi oneert, dat men van de Europese eenheid nog ver verwijderd is (wat gebleken is uit het individuele optre den van de verschillende landen in verband met de oktoberoorlog in het Midden-Oosten en de oliecrisis) en dat er in bepaalde landen ontbin dingsverschijnselen zijn waar te ne men. Volgens Luns ontbreekt het vele lan den van de NAVO aan politieke wil De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Per» Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Mldd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. BIJ publilcatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Atoombewapening Prof. De Boer legt mij (Tr/Kw. 3-4) de nog al dwaze mening in de mond dat alleen christenen met atoombom men mogen gooien. Nu heb ik in de loop der jaren minstens 15 artikelen over atoombewapening geschreven. Mag ik prof. De Boer vragen waar deze onzin door mij ooit geschreven is? Het misverstand van mijn collega begrijp ik wel. Ik heb nl. wel eens gezegd en/of geschreven, dat ik mijn verantwoording en verdediging van de Westerse atoombewapening alleen kwijt kan aan bijbels-denkende chris tenen. Want ik verwerp de keuze van het autonome humanisme dat zegt: 'liever dood dan rood'. Wat niet weg neemt dat ik in de politieke praktijk van dit type heel wat meer 'algemene genade' van Gods kant zie doorwer ken, dan in dat andere type, dat de genoemde leuze omkeert en zegt: 'lie ver rood dan dood'. Amsterdam prof. dr. A. Troost Lerarenopleiding In Trouw-Kwartet van 27 maart schrijft de heer Raat een reactie op de kritiek van het aktiecomité Vrije Leergangen-Vrije Universiteit op het rapport van de commissie-Hanselman over de lerarenopleiding. Hierover het volgende: Voor een definitief invoeren van de middenschool (uiteraard na jarenlang experimenteren) is de goedkeuring van de Staten-Generaal nodig. In die zin zijn privé-meningen van individu en, hoe waardevol ook, niet ter zake. In die zin ook gaat de commissie- Hanselman haar beekje te buiten. De commissie had als opdracht een alter natief te vinden voor het systeem waarbij een leraar bevoegd moet zijn in twee vakken. In plaats daarvan komt de commissie met een variant op dit systeem. Een tweede bezwaar betreft de meer voudige bevoegdheid zelf. Of een le raar nu les geeft aan een school voor beroepsonderwijs, een gymnasium of aan een middenschool, hij heeft zijn kennis nodig. Wie van de praktijk uitgaat ziet dat een student die ver plicht wordt in vier jaar twee vakken te doen onmogelijk zijn stof kan be heersen. Hij kan de leerlingen dus ook nooit alle kansen geven op goed, laat staan beter onderwijs. Amsterdam. ^orien Hielkema ARP (3) De statenverkiezingen hebben de ARP een gevoelige les gegeven. Wat nu? De enige mogelijkheid is dat wij Bies heuvel bij de komende Kamerverkie zingen weer in de Kamer zien te krijgen, met het mogelijke gevolg dat Aantjes en misschien meerdere AR Kamerleden het veld zullen moeten ruimen. Dus aan het werk AR-kiesver- enigingen! Abbenes N. A. Knibbe Duivel (slot) IJ. Meij boom uit Rotterdam sugge reert (30 mrt) dat de duivel geen persoonlijk wezen is en geen 'wonde ren' kan doen. ASron veranderde zijn staf in een slang door de macht van J. H. W. H. Door wiens macht deden de Egyptische tovenaars ook alzo? (Ex. 7 vers 10 en 11). En Paulus zegt, dat 'de satan zelf zich verandert in een engel des lichts' (2 Cor. 11, vers 14) en noemt hem 'de God dezer eeuw' (2 Cor. 4 vers 4); ook de (toekomstige) mens der zonde zal alle krachten, tekenen en leugenwonde ren verrichten naar de werking des satans (2 Thess. 2 vers 8-10). Uithuizen J. Wierenga (discussie gesloten, red.). Nog meer reacties op het artikel van ds. F. Mooi over 'de hoge C' in de politiek. De heer J. Beukema te Delf zijl schrijft: Ik dacht niet, dat de 'C' in de politiek en in de maatschappelijke verhoudin gen (CHU) in Nederland moeilijkhe den geeft. Integendeel, het is juist een inspiratiebron. A.u.b. geen 'con fessioneel'. Confessioneel doet veel te veel denken aan strijd om de belijde nis. Voor de gewone man zegt dat woord niets, maar wel 'christelijk'. Wij denken dan aan hoe Jezus ons verlost heeft. Wij zijn dan niet beter dan de ander, maar wel anders. Wij moeten dan voor op lopen wat betreft ons milieu, koste wat kost. Voorop lopwn wat betreft ontwikkelingshulp. Onze naaste lief te hebben, dus geen polarisatie. Voorop lopen, wat betreft spreiding van macht, welvaart, zeg genschap. Zorgen, dat de minimums nelheid 10 km, of lager, blijft. De heer B. Vingerling te Hilversum: Het artikel van ds. Mooi is mislei dend, tendentieus en tegenstrijdig. Ds. Mooi vindt o.a. dat wij de naam van Christus op politiek terrein moe ten ontzien. Nu, hij mag van mij vinden wat hij wil, maar hij kan dat standpunt niet bijbels funderen, inte gendeel! De bijbel heeft het n.l. niet alleen over religieus bezigzijn, hori zontaal en verticaal, maar ook over het belijden van de Naam van God. Hoe zouden wij die Naam moeten belijden als we die niet zouden mo gen noemen? Tendentieus is ds. Mooi als hij zegt dat een cnristelijke partij op voorhand zou suggereren 'dat Christus zelf zijn naam onde rhun programma zou willen zetten'. Hier blijkt zijn onkunde van wat christelij ke politiek is wel erg pijnlijk. Het is bovendien een leugen. Geen enkele christelijke partij heeft dat ooit ge suggereerd. Hij heeft in de program ma's van de christelijke partijen din gen willlen lezen die er niet staan! het uitgangspunt zat. n.l. in de ove tuiging dat het christen-zijn géén vri blijvende zaak was, dat men zich doe de Bijbel wilde laten gezeggen, dj het altijd een zoeken was, een zag van vallen en opstaanHierbij zu len machtig veel fouten gemaakt zij met alle nare gevolgen vandien e hier tille men niet licht aan maj ook in dezen spreekt de Bijbel duidi lijke taal! Dat is meer dan hier i enkele regels geschreven kan worded GEREF. KERKEN Bedankt voor Kampen en voor Hooge- veen: S. van der Linde te Den Haog- oost. Mevrouw G. i de Vries te Vries (Dr.): Ik ben het met 'de Hoge C in de politiek' van ds. Mooi geheèl eens, maar naast wat hij schrijft, of mis schien daardoor. Komt bij mij de vraag op: zouden niet allle mensen die zich Christenen noemen maar de naam van Christus dus zich eens moeten realiseren wat dit inhoudt, wat dit in moet houden. Christus toch is de Zoon van de levende God? We misbruiken die naam als ons leven niet naar het voorbeeld van Christus is (en dat houdt nogal wat in). En de naet-ohristen loopt r op kapot. Wij versperren voor hem de weg. Hij komt er niet uit door het niet-ohriste- lijk gedrag van hen, die zich christe nen noemen. De "lieer J. HV Grevers uit Voorburg: De kwestie, die ds. Mooi aansnijdt, is niet nieuw, want zij raakt in wezen de Chinstelijke partij formatie. Is het waar, dat als christenen bijeen zijn om zich bezig te houden met politieke vraagstuken, zij de pretentie hebbben. dat zij christelijke politiek bedrijven? Wij dachten van niet. Wij hebbben altijd gemeend, dat het 'christelijk' in ZELFS JONA Nog is Mozes niet uitgepraat. O nieuw heeft hij een bezwaar, dat hei zo mogelijk helpen moet om aan dei missie te ontkomen. Hij is geen ma van het woord n is dat nooit g weest. Daar is zelfs geen veranderin in gekomen door de ontmoeting mi God. Het gesprek heeft deze moeilijk spreker niet op gang kunnen brengej Het klinkt wat ongeloofwaardig n deze vloed van bezwaren maar goe zo zal Mozes dat wel hebben aang voeld. Hij is zwaar van mond zwaar van tong, zoals hij zegt. Somn gen denken hierbij aan stotteren. A dat zo is schijnt Mozes gelijk hebben. Je kunt moeilijk iemand d niet uit z'n woorden kan komen en uit sturen om zoiets met woorden verdedigen. Het antwoord van G( wordt wat anders van toon. Ik ho er iets korzeligs in. Het wordt Heer zo langzamerhand wel wat ve met zö'n man, die zich staat uit sloven om maar bezwaren naar vor te bréngen. Hét sympathieke karakt van de eerste bezwaren en vragen er al lang af. Dit lijkt öp obstruct! Alsof dat voor God iets is, om iemai een mond te geven, om stom of do< ziende of blind te maken! Ik zal m uw mond zijn en u leren wat spreken moet. Woordelijk komen deze dingen later terug als het ov de Messias gaat. Die maakt de stomi sprekend en de blinde ziende en hel hij ook niet zijn discipelen zijn ge beloofd die hen zou leren wat zeggen moesten? Hier worden de e ste tonen aangeslagen van wat ver't telkens weer zal opklinken. Zend m niet, ik kan niet spreken, ik ben jong, ik ben niet geleerd genoeg, $1 profeten op een rij. Maar aan eind van alles staat Hij: Ik zal m uw mond zijn. Vrees is overboi voor wie zich laat meenemen in de vreemde missie. Zelfs Jona zal m verbijstering zien dat zijn met nau verholen onwil uitgesproken woordi doel treffen. Een moedgevend verha voor mensen die er voor staan (E 10-12). Van onze parlementsredactie BREDA Mr. W. Aantjes, de fractievoorzitter van de ARP in de Tweede Kamer gelooft, dat de uitslag van de statenverkiezingen niet van invloed is op de positie van het kabinet. Ook het vrijwel verdwijnen van D'66 is voor de ARP geen punt. Maar er zijn wel risico's voor het kabinet aanwezig. Mr. Aantjes signaleerde de volgende klippen: De gespannen verhouding tussen de fraktie van D'66 en minister Gruijters. De grote druk van de PvdA om op grond van de verkiezingswinst meer van het programma Keer punt '72 in het beleid waar te maken. Het kabinet gaf er tij dens het debat van vorige week overigens blijk van zich dit risi co bewust te zijn. De vorming van de zogenaamde programcolleges in de provincies en de gemeenten als dagelijks bestuur, waar de linkse partijen een meerderheid hebben. De afstand die de TPR inneemt ten aanzien van vitale onderde len van het regeerbeleid. Het kabinet, zo zei mr. Aantjes in een toespraak voor de Noordbrabantse ARJOS, die zaterdag bijeen was in Breda, is nu meer aangewezen op de steun van KVP en ARP dan voor heen. Vorige week is opnieuw geble ken hoe groot de invloed van deze partijen is op het kabinetsbeleid. De uitslag van de statenverkiezingen brengt geen wijziging in de politieke stellingname van de AR-fractie. De fractie heeft haar politieke positie bij het optreden van het kabinet bepaald en zal daaraan trouw blijven. Wij wensen onze reputatie te behouden, dat men weet wat men aan de AR- fractie heeft, zo verzekerde mr. Aan tjes. Ds. J. G. Mees, hervormd predi kant te Ermelo, schrijft ons: De charismatische beweging staat de laatste tijd wel in de belangstel ling, in deze krant stonden kort achter elkaar een interview met dokter Zuidema over het charisma tisch congres in Jeruzalem en een gesprek met kardinaal Suenens over diens kijk op deze beweging. Ik zou nu. naar analogie van de titel van drs. Paul Oskamps boek 'Liturgische broedplaatsen' wat willen zeggen over: charismatische broedplaatsen. 'SURROGAAT' Een twintig jaar geleden zei dr. Elderenbosch eens (ik citeer uit mijn herinnering): 'Eigenlijk is de gefixeerde, in de kerkdienst voor te lezen of te zingen, liturgie een surrogaat voor de spontane wijze, waarop de vroege christenheid haar samenkomsten hield onder de luchtige leiding van de Heilige Geest' (Telkens als gij samenkomt, heeft ieder iets: een psalm, een lezing, een openbaring, een tong of een uitlegging, zegt Paulus in 1 Kor. 14 vers 26. Zie ook Efeze 5 vers 18-20). Het merkwaardige is nu, dat Elderenbosch zelf op dat 'surrogaat' is overgestapt. Immers, het gaat erom wie de liturg is: de theologisch-bijbels ge schoolde en dichterlijk begaafde pastor, die zeer zeker onder de leiding van de Heilige Geest de liturgie heeft samengesteld; dan wel de Heilige Geest zélf, die ruimte schept en vrijheid, ook van het papiertje', en een ontspannen samenzijn geeft in een on-middel- iijk contact met de Heer der He ren. Daar is ruimte voor het ge voel, ruimte voor het lichaam, ruimte voor stilte en voor lofzang. Een dwaas te mogen zijn in de ogen der wereld, maar dan een dwaas voor God, zoals David (2 Sam. 6) en Franciscus, dat werkt bevrijdend. Er is een groot ver trouwen, in de Heer en in elkaar: lente van de Heilige Geest aange broken schijnt, zou het de moeite lonen eens een excursie mee te maken naar een der vele charisma tische broedplaatsen (conferenties der Charismatische Werkgemeen schap Nederland, blad 'Vuur'; de Kruiskring: ook de Hezenberg in Hattem of de commune Interlek- tuur in Veldhoven, en in verschil- lende gemeenten in de r.k. kerk, [l vooral in Vlaanderen). UITGEVLOGEN Frits Mehrtens Er is liefde, en tolerantie, inplaats van verlegenheid, geremdheid, schaamte en kritiek. Men kan zich zelf zijn temidden van anderen die zichzelf zijn en zó juist samen het echte lichaam des Heren vormen (Rom. 12, 1 Kor. 12) waar ieder op eigen wijze functioneert in onder linge afhankelijkheid en gebonden heid aan het Hoofd. RUIMTE Dat wil echt niet zeggen dat er voor een prefabricated liturgie of een formuliergebed geen plaats meer is. Maar naast het geschreven lied en het geschreven gebed mag er toch ruimte zijn voor het direct geleid worden om iets te doen of te zeggen of ook niets te doen en alleen maar in stilte te aanbidden. De charismata of gaven van de Geest zijn immers fundamenteler dan de liturgie. De Heilige Geest is de grond voor de eredienst, en niet omgekeerd. Nu allerwege ook in de kerken de Er zijn al heel wat nesten uitge vlogen, terwijo andere op uitvlie gen staan. Het meest volwassen lijken mij dia in de Verenigde Staten: n de r.k. Notre Dame university in Indiana; in de episco paalse kerk van de Verlosser te Houston. Texas; in de Ann Arbor university in Michigan. Maar ook in vele Europese landen zijn al legsels uitgekomen, terwijll in de Roemeens-orthodoxe kerk in het geheim een grote beweging is ont staan en ook de orthodoxe kerk in Rusland nieuw leven in de Geest beleeft. AANBIDDING Nog een bemoedigend teken in ons land: Een dag of wat geleden sprak Frits Mehrtens, die voor de liturgie in onze kerken toch heel wat betekent, het boek 'Ik maak alles nieuw', van de Antwerpse jezuiet Walter Smet voor de NCRV-radio. Hij liet zich toen zeer positief en waarderend uit over al wat charismatisch was, en liet tot slot een (Dutse) opname horen van een aanbiddingsdienst waarbij men zong in tongen, beter gezegd: waarbij de gemeente symfoon als één geheel Gode lof zong, zonder (bekende) woorden. Mij doet zoiets altijd denken aan het vogelkoor op de lentemorgen, wanneer het eerste licht gaat glo ren. Ja, de zangtijd is aangebroken en het gekoer van de tortel word gehoord in ons land (Hoogl. 2 vrs 12). Kom Heil'g Ges, gij vogel Gods. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2