Predikant die Jan Palach begroef krijgt preekverbod Een 'hoge C' in de politiek? Ruimtesatelliet zou ark ontdekt hebben lllsilliSll Sterke groei van baptistengemeen ten Vandaag Trouw K wartet 'Hendriks was voorbarig over hartoperaties' Haar van kind als straf afgeknipt WAAROM KOM JE NIET TERUG ZONDER GELOOF VAART NIEMAND WEL Prawda laakt grote bestrijding kerken Brief hervormd moderamen aan ambassadeur Brazilië Nieuw boek van Küng Grieks klooster in opstand Grote belangstelling voor Navigators Beroepingswei Nieuwe boehe TROUW/iKXiAiRTET VRIJDAG 5 APRIL 1974 KERK T2/J Van een medewerker UTRECHT Opnieuw is aan enige Tsjechische geestelijken de vergunning ontnomen om te pre ken. Onder hen is pastopr Jacub Trojan, die des tijds de begrafenis van Jan Palach leidde. Hij kreeg daarvan mededeling op 16 januari, precies de da tum waarop vijf jaar geleden Jan Palach zich als een toorts verbrandde om te getuigen tegen het groeiende onrecht in zijn land. Er zijn overigens geen redenen voor de intrekking van Trojans 'li centie' opgegeven. Het betekent wel dat hij geen salaris meer ontvangt. Een tweede die op dezelfde dag hoorde dat hij niet meer mocht voorgaan is ds. Alfred Kochab. In totaal is nu aan 16 r.k. pries- tersj 12 pastoors van de Tsjechoslowaakse kerk en 12 predikanten van de Evangelische kerk der Tsje chische Broederen de mogelijkheid tot verkondi ging door de staat ontnomen. De toenemende druk op de kerken in Tsjechoslowakije valt niet te loo chenen en zeker niet de neiging van de staat om jonge, enthousiaste en energieke geestelijken uit het ambt weg te krijgen. Treurende mensen bij het graf van Jan Palach enige dagen na zijn zelfverbranding. l)c redactie behoudt 7.ich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Grote Broer Onlangs meldde U in uw krant dat de Surinaamse premier Arron zijn 'ver ontwaardiging geuit heeft over de afwezigheid van staatssecretaris Kooyman bij de inauguratie van de nieuwe Braziliaanse premier Geisel. Arron, die zelf wel naar Brasilia ging. vond zijn aanwezigheid van belang omdat 'in Suriname Brazilië als een grote broer wordt ^beschouwd'. Het Surinaamse volk moet echter uit de recente gebeurtenissen in Latijns- Amerika toch begrijpen hoe dubieus 'Grote Broer' is. Hoe broederlijk hielp Brazilië de dictatuur vestigen in Chi li? Wat te denken van de Braziliaanse verdachtmakingen aan het adres van het linkse bewind in Peru? Vrijheids lievende boeren en arbeiders, kortom gewobe mensen, hebben slechts onder drukking uitbuiting van 'Grote Broer' De Rötterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. te verwachten. Nog in 1967 werd in Uruquay een rapport gepubliceerd dat gestolen was van de hogere krijgs school te Brazilië. Dat rapport bevatte Braziliaanse plannen met landen waar links zou proberen macht te verove ren. In Bolivia, Chili en Uruguay zijn die plannen al uitgevoerd. Over Suri name werd gezegd dat zolang de semi- koloniale situatie bleef voortbestaan er niets aan de hand zou zijn. Pas wanneer een bevrijdingsbeweging werkelijke macht zou krijgen, dan zou 't Braziliaanse léger overgaan tot een invasie. De vorige Surinaamse pre mier Essed heeft de mogelijkheid al vergemakkelijkt door de Braziliaanse regering te verzoeken de weg door 't Amazonegebied met ongeveer 600 km te verlengen tot Paramaribo. Hoewel premier Arron meer arbeiders en boe ren achter zich heeft, 'is het kritisch volgen van hun nieuwe premier zeer noodzakelijk. Amsterdam Kees van Kortenhof Pacifisme Op het recente congres van DS'70 heeft dr. Drees jr. o.a. gezegd, dat de PSP vergeten is hoe het pacifisme van de vorige generatie de opkomst van Hitier heeft vergemakkelijkt Is dit niet een eenzijdige kijk op het streven van de PSP? Kan men de pacifisten in Duitsland verwijten dat Hitier zoveel aanhang en macht kreeg, of zijn het Hitiers volgelingen die de verkeerde keus deden en de pacifisten in de kou lieten staan? Indien wij als zg. ontwikkeld land nog langer doorgaan met de bewape ningswedloop, denkende dat dit. een doeltreffend, toelaatbaar middel zou zijn om het nationaie eigenbelang te dienen, dan zou dit wel een fatale misrekening kunnen zijn. Epe D. Meursing Positief '10 jaar vieren mag', onder dit motto vierde de 'Magnalia Dei" kerk van Schiedam-Nieuwland, haar daverend feest. Er kwam een menigte op de been heer Klei, dus uitzonderingen bevestigen de regel, zoals U die stelde in Uw artikel van 30 maart: Van heinde en ver kwamen ze aan, onze 'cude familieleden' en onze wijkpredi- kant van het eerste uur! Blijdschap en dankbaarheid overtroffen elkaar in het rumoer van de ontmoeting mét elkaar. Als kinderen Gods onder el kaar kwam dit feest tot een zeldzaam hoogtepunt. Positieve feiten worden te weinig gehoord, wil ik maar zeg gen. Schiedam M. Valkenburg-Gerritse Charismata De gunstbewijzen of genadegaven, zijn in Christus aan alle gelovigen ge schonken. Toch meen ik, dat wij niet al hetgeen zich als zodanig presen teert. hebben te aanvaarden, maar kritisch moeten bezien. Zo vraag ik mij ernstig af hoe het mogelijk is, dat een voorganger op de conferentie over de Heilige Geest in Jeruzalem Tr.-Kw. 21-3) mensen, die nog maar net begonnen waren om 'in tongen' te spreken, hun het voortgaan belet met de woorden: 'Broeders, nu is het voor bij. Wanneer U door wilt gaan, doe dat dan voor uzelf op uw kamer, maar niet hier meer op de conferen tie'. Werd hier niet ten diepste de Heilige Geest het zwijgen opgelegd? Hoe is dat te rijmen met de verschul digde eerbied die een gelovige voor PPR-rapport Ziekenfondsen: UTRECHT Staatssecretaris Hen driks heeft aan de Nederlandse hart patiëntenvereniging na de bezetting van het Tweede Kamergebouw een voorbarige mededeling gedaan, meent mr. L. Andriessen, secretaris van de Unie van ziekenfondsen. De staatssecretaris zei dat de zieken fondsen zich bereid verklaard hebben aan academische zikenhuisen bij open hartoperaties hetzelfde bedrag te ver goeden als een particuliere ziekenhui zen. Met deze uitspraak is de heer Hendriks vooruitgelopen op dingen die nog komen moeten, meent de heer Andriessen. Het gesprek tussen de ziekenfondsorganisaties en de aca demische ziekenhuizen over de tarie ven onder meer van open hartopera ties moet namelijk nog beginnen. Aan particuliere ziekenhuizen betalen ziekenfondsen voor een open hartope ratie ongeveer 20.000 gulden. Acade mische ziekenhuizen krijgen veel min der, omdat daan-oor een 'all-in-tarief van tweehonderd gulden per dag geldt, wat bij een gemiddelde opna meduur van 25 dagen neerkomt op vijfduizend gulden tenvijl de werke lijke kosten aanzienlijk hoger liggen. Het overleg van de ziekenfondsen met de academische ziekenhuizen zal wor den heropend (het is destijds afgebro ken) nu staatssecretaris Hendriks toe gezegd heeft dat ook de academische ziekenhuizen zullen worden opgeno men in de regionale ziekenhuisplan ning. De ziekenfondsen willen de ze kerheid dat wat zij bijvoorbeeld voor open hartoperaties betalen daarvoor ook werkelijk wordt gebruikt. de Here en Zijn Geest dient te heb ben? En hierbij denk ik aan Ex. 3 vers 5: 'Trek uw schoenen van uw voeten, want de plaats waar ge staat is heilige grond'. Rotterdam F. L. Stolk De heer J. Brouwers is van mening dat de PPR-regeerders onnozele hal zen zijn omdat ze de defensie willen afbreken. Tot slot schermt Brouwers met 'de klauwen van het communis me'. Men zou ock met de klauwen van het kapitalisme kunnen scher men. Ik ben echter van mening dat Brouwers en zijn medestanders ons allemaal aan de klauwen van Magere Hein willen overleveren. Onder 'Zulu' (1-4) zijn enige woorden weggevallen. Het gaat om 'De blanke Zuidafrikanen denken dat ze vrij- zijn, maar in feite leven ze in slavèrnij doordat zij het mens-zijn van de zwarte man en de daarbij behoren de rechten niet erkennen' (het laatste deel van de zin. ontbrak). Amsterdam D. Veenstra WAGENINGEN De ouders van de vijfjarige Francisca Meijer uit Wage- ningen hebben bij de politie een klacht ingediend tegen de heer H. H. A. v. d. K. adjunct-directeur van een school voor voortgezet onderwijs. Zon dagmorgen neeft v. d. K. een deèl van de weelderige haarlokken van Frincis- ca afgeknipt: hij vond dat de kleuter een straf verdiende omdat zij bloemen plukte uit zijn voortuin. 'Al^ jij de bloempjes au doet, doe ik jou opk au' ?.ei hij daarbij. Van' der K. zegt door huiselijke om standigheden door een black-out ge troffen te zijn. pe ouders van Francis ca willen er echter werk van maken, mede omdat Van der K. in eerste instantie weigerde het geval uit te praten. De politie van Wageningen heeft de klacht in onderzoek. De ou ders hebben ook een brief aan minis ter Van Kemenade geschreven. ('ADVERTENTIE) NIEUW bij Uitgeverij Ten Have, Baarn DOLF COPPES gelijkenissen een verzameling eigentijdse teksten over bijbelfee gegevens voor eigen gebruik, gespreks groepen en kritische gemeen ten. 91 BLZ. - PAPERBACK - 8.50. DR. H. M. KUITERT een plaatsbepaling van christen dom en kerk Van dit pas verschenen boek is nu al de 2de druk in aan tocht. Ill BDZ. - PAPERBACK - ƒ8,90 TE KOOP IN DE BOEKHANDEL NEW YORK (Reuter) Routinefoto's van een ruimtesatelliet hebben de Amerikaanse bijbel- archeoloog John Mont gomery nieuwe hoop ge geven, dat hij de ark van Noach zal kunnen vin den. Montgomery wacht op toestemming van de. Turkse regering, voor een expeditie naar de berg Ararat gelegen op verboden terrein, vlak bij de Russische grens om zijn theorie aan de praktijk te toetsen Wat hij op de foto's ont dekt heeft, is niet meer dan een stip, maar heeft hem gesterkt in zijn overtuiging, dat de ark daar onder het ijs ver borgen ligt. De foto's steunen de er varingen van een Franse expeditie in 1952. Vanaf een bergpiek keken de leden volgens hun zeggen neer op de contouren van wat de resten van de ark in een dichtgevroren Van een onzer vers MOSKOU (KIPA) Het communisti sche partijblad de Prawda heeft de 'primitieve atheïstische propaganda' in de Sowjet-Unié aan de kaak ge steld. In plaats van een gewetensvolle propaganda van het atheïsme worden de gelovigen uitgescholden of on an dere contactische wijze benaderd. Als voorbeeld citeert het blad enkele uit spraken in een brochure, zoals ,dat 'de godsdienst het bewustzijn van de mensen verduistert en het morele be sef zodanig aantast, dat men tot mis drijven komt'. Over het sacrament van de biecht wordt gezegd, dat dit 'de misdadiger morele, steun en een psychische ontspanning geeft'. De Prawda meent, dat dergelijke primi tieve grofheden in strijd zijn met de instructies van Lenin en de geloof waardigheid van de atheïstische pro paganda aantasten. DEN HAAG Het breed'moderamen van de hervormde kerk heeft in een brief aan de ambassadeur van Brazilië in Den Haag zijn diepe bezorgdheid geuit over de arrestaties die eind januari en begin februari van dit jaar plaats voncjen in de bisdommen van Sao Paulo, Rio de Janeiro en Curiti- ba. MUNCHEN (KNA) De bekende Zwitserse r.k. theoloog Hans Küng zal in de herfst van dit jaar een nieuw boek publiceren, getiteld 'Christen zijn program en praktijk'. Hij richt zich in dit boek niet alleen tot rooms- katholieken en protestanten, maar ook tot die mensen buiten de kerken, die een antwoord zoeken op de fundamen tele vragen van het mens-zijn. Küng heeft in twee eerdere boeken kritiek geoefend op de leer van de pauselijke onfeilbaarheid. De Vaticaanse congre gatie voor de geloofsleer heeft in dit verband een proces tegen hem aange spannen. het geestelijk toezicht op de Athos uitoefent, besloot de abt en de monni ken te verbannen, omdat zij waren toegetreden tot de sekte van de oud- kalendristen. Deze groep scheidde zich in 1923 van de Griekse orthodoxe kerk af, omdat deze was overgegaan van de Juliaanse op de gregoriaanse tijdrekening. Toen het besluit van Constantinopel bekend vterd, sloot de abt de kloosterpoorten cn liet een zwarte vlag hijsen met de woorden 'orthodoxie of de dood'. ATHENE (AFP) Zeventig monni- ken van de Athos hebben zich in hun klooster opgesloten en gedreigd zich levend te verbranden, als de maatre gelen van het patriarchaat van Con stantinopel tegen hun abt en zes van hun mede-broeders worden uitge voerd. De zeventig bewonen Esphig- menou, een van de grootste kloosters van de autonome, maar onder Griekse soevereiniteit staande monnikenrepu bliek Athos, op een schierieland in het noorden van Griekenland. Het patriarchaat van Constantinopel, dat meer zouden hebben kunnen zijn. Deze expeditie keerde in 1956 terug en vond hand gemaakte houten balken, doordrenkt met pek, zo als ook de bijbel ver telt. Proeven bewezen, dat de balken meer dan vijfduizend jaar oud wa ren. Montgomery, die doceeirt aan het Trinity Seminary in Deerfield, Illinois, heeft al drie eerdere speurtochten naar de ark /geleid. BILTHOVEN Uit de door de unie van baptistengemeenlen in Nederland samengestelde statistiek over 1973 blijkt, dat het geza menlijke ledental van de 72 aangesloten gemeenten eind vorig jaar 10.218 bedroeg. Op 31 december 1972 was het aantal 9.914, zodat een groei van iets meer dan drie pet. werd geregistreerd. Deze groei is beduidend groter, dan do laatste jaren het geval was. Deze cijfers hebben alleen betrekking op leden, dus personen die op belijde nis van hun geloof gedoopt zijn. Wan neer men alle mensen meerekent, die met de gemeenten meeleven, en ook de kinderen, dan komt men, volgens een eigen baptisten-schatting, op een totaal van 25.000 tot 30.000. Het afgelopen jaar werden binnen de unie 488 nieuwe gelovigen gedoopt. Dit is het grootste aantal uit de geschiedenis van de Nederlandse bap tistengemeenten. waarvan de eerste in 1845 in Gasselternijveen werd ge sticht. In 1972 waren er 290 dopelin gen. Emmen Gasselternijveen (nu: Stadskanaal) is nog steeds een van dé grootste ge meenten in de unie, met 449 leden. De gemeente met de meeste leden is Erpmen met 547. De baptisten zijn het sterkst geconcentreerd an het noorden en oosten. In Groningen, Drente en Overijssel woont meer dan de helft van alle baptisten. In de randstad, met 17 gemeenten, wonen -er nog geen tweeduizend. Over de hele wereld was 1973 voor de baptisten een jaar van bijzondere groei. Hun totaal bedraagt nu 33,5 miljoen, dat is 2,3 pet. meer dan eind 1972. De relatief sterkste groei vol trok ziöh in Afrika (10 pet.) Het zwaartepunt ligt nog steeds zeer dui delijk in de Verenigde Staten, waar 29,4 miljoen baptisten wonen. Dit land wordt gevolgd door India (734.000), Rusland (535.000) en Brazi lië (408.000). Van een onzer medewerkers DRIEBERGEN De kennisinaxings- dagen van De Navigators ondervonden grote belangstelling. Bijna tweedui zend bezoekers, onder wie ve'el ouders, vulden de aula van de Technische Hogeschool in Delft en de Bankras- kerk in Amstelveen. Op beide confe renties sprak de heer Gert Doornen-' bal te Driebergen over: De Bijbel als boek voor uw leven. Sprekend over de kerk zei hij: het weglopen uit de kerk biedt géén oplossing. De kerk is niet allereerst een plaats om te genieten maar om productief te zijn voor God. De opdracht van Christus aan de kerk van Sardes is nog actueel: versterk wat dreigt uit te sterven. Hij drong bij de aanwezigen aan op verootmoe diging en de bereidheid om het op nieuw met de kerk te wagen, opdat er een opwekking mag komen. VLUCHT 'Er doet zich een verzwakking vc van het gevoelsleven. Alles wat m; enigszins onlust opwekt, wordt o vlucht door een beroep op technolo, en farmacologie. De vreugde slechts verkregen wordt door een g te inspanning, die op zichzelf onl hetekent. kennen wij niet meer. I worden bedreigd door vervlakking verveling'. Achter deze laatste wc den van Lorenz zou men een vraaj ken kunnen zetten. Vervlakking,, go maar verveling ook? Ik hoor nog i eens klagen: was deze tijd maar e een beetje minder boeiend. Maar zal dan wel weer anderen betref! Het is duidelijk dat hier gauw gc neraliseerd wordt. Maar dat eerste wel iets dat naar mijn mening al mene proporties aanneemt. Verzv king van het gevoelsleven. Wij inderdaad snel op de vlucht v ellende en verdriet. We zijn sterk het verwijzen. Heeft iemand pijn? 1 lijden is nauwelijks nodig als maar bij de juiste specialist tere komt. Wordt iemand oud, dat hc geen last te betekenen, want er rusthuizen. Kan je buurman het j meer aan' dan is daar de psychia want je hebt er zelf immers g verstand van. Deskundigheid of brek daaraan is ons alibi. Sölle not dat in haar boek over het lijd apathie. Onvermogen om het lij van anderen binnen te gaan en i te dragen. Onvermogen om zelf lijden omdat anderen lijden. Zi dingen te bedenken zijn niet eem dig. Het treft ons bijna allen, dreigen een massa van vluchte mensen te worden. Op de vlucht het lijden, op de vlucht voor ons voor God. Op die vragen bestaan g pasklare antwoorden. We zullen zelf naar moeten zoeken, samen alleen. Misschien 't best samen, on: we eikaap ook in dat zoeken kun helpen. Het is immers niet goed de mens alleen is. Ook niet in bewustwording van dat het an< kan en moet NED. HERVORMDE KERK Bedankt voor Hardinxveld: J. Smi Soest. Toegelaten tot de cvangeliebediei en beroepbaar gesteld: H. S. Bu Bosniëstraat 90, Brussel 1060. Afscheid op 7 april van Zevenhu in de classis Schiedam: J. G. v Vlist, ber. te Vroomshoop; van Vi wijk: C. van Schoonhoven, ber Giessendam-Neder-Hardinxveld; o april te Rotterdam: afscheidsrece aan A. v. d. Most, pred. in alg. di t.b.v. dc Rijn- en binnenvaart, wej emeritaat op 65-jarige leeftijd. Intrede te Yerseke: B. Duisterho 's Gravenzande (de Bruggemeente; Waalwijk: L. Schellevis te Arnhen Bijlmermeer, wijkgem. Duivendre Mr. E. K. de Breejen, kand. te mermeer. GEREF. KERKEN Beroepen te Noordwijk a/Zee: Warnink te Dordrecht: te Leider Sijtsma te Rotterdahi-Z. Intrede te Nieuwkoop en Woerd Verlaat: drs. G. P. Nooteboom, i heen preda v.d. kerk van Leeu den voor de missionaire arbeid te woradjo; te Idskenhuizen: W. Wij ga te Rottevalle; te Oud-Beijerlam Wagenmakers te Baarland cn 's venpolder. Aangenomen naar Amsterdam-Si vaart-Osdorp: Th. Ferwerda te nendaal. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Afscheid van Rouveen: J. Geen ber. te Hengelo (Ov.). EV. LUTHERSE GEMEENTEN Intrede te Delft: proponent K. i Horst te Amsterdam. GEREF. GEMEENTEN Beroepen tc Rottcrdam-W.: R. gaard te Leiden; te Meliskerke Hofman te Scheveningen, die bed te voor Leerdam: te Randburg (5 Afrika): P. Blok te Dirksland. Bevstiging en intrede op 10 apri Zoetermeer. als zendingspred. Irian Jaya (Indonesië): kand. C Vreugdenhil. VRIJZ. PROT. BOND Afscheid van Breda: dr. A. M. Piski, wegens beroep naar de Kirche des Kantos Graubundeü Thusis (Zwitserland). Prof. dr. G. N. Lammens te Naarden schrijft ons: Wat ds. F. Mooi in Trouw/Kwartet van woensdag schreef over 'het eu vel der vereenzelviging' in de chris telijke politiek zou raak zijn als de C. inderdaad zo hoog was als hij meent en naar Christus verwijst. Want hij heeft schoon gelijk: van ons kan niet verwacht worden dat we Christus aan het werk zien waar christelijke partijen een uiterst be denkelijke politiek voeren. En wie zal ontkennen dat dit nogal eens het geval is? De illustraties in het arti kel van ds. Mooi liegen er niet om. Maar de c. van christelijk ligt min stens een paar oktaven lager. Er is niet méér mee bedoeld dan politiek bedreven door (vaak falende) chris tenen. Christelijke politiek wil een poging zijn om een politiek ant woord te geven op wat christenen menen van de bijbel verstaan te hebben. Zoals het staat in een lied van naar ik meen Tom Naaste pad: Aan wie God heeft gegeven een hart om te verstaan, om woordelij k te leven en dankbaar voor te gaan. Of ook deze kleine c. te pretentieus is? Ik heb het altijd opmerkelijk gevonden dat in de Heidelbergse Katechismus evenals trouwens in het nieuwe testament staat dat we christenen worden genoemd. Door anderen! Het zou natuurlijk het meest overtuigend zijn als anderen begonnen te zeggen: 'Dat is nu echt christelijke politiek'. In ieder geval hebben KVP en ARP in het verle den zich ook van deze kleine c. niet bediend en dus althans in hun namen nóg een toontje lager gezongen. De suggestie van ds. Mooi om te gaan spreken van Confessio neel Demokratisch Appèl verdient m.i. geen aanbeveling. De term confessie is nu eenmaal kerkelijk geijkt en christelijke partijen voeren geen kérkelijke'politiek. Nu die lage c. er eenmaal staat mag hij wat mij betreft blijven. Dat hij verwijst naar christenen en piet naar Christus oftewel naar messianen en niet naar de Messias is althans naar mijn besef voor geen enkel misverstand vatbaar. Dc heer P. J. Rijpstra te Badhoeve dorp schrijft: De C van C.D.A. betekent niet 'Christelijk' zoals de heer Mooi stelt, maar Christen. Daarmee vervalt een groot deel van zijn overigens beduimeld eh overjarig betoog. Een mens mag zich misschien nog wel christen noemen? Prof. dr. G. N. Lammens Trudi Pot, Wees niet bang. Oversteegen, Keuze uit zijn gedicl Joan Th. Stakenburg, Smaragdg mos; Dorctte van Kalmthout, Scl end wonen; Naar morgen poëi riodlek 11 en 12. Al deze uitgaafjes komen vat Stichting Opwenteling, een 'dicl samenwerking voor presentatie poëzie' die gevestigd is te Eindh (St. Lambertusstraat 10). De boj kosten 4,50 en zijn gevuld met, sten die naar een zeer ruime ma^ gedichten zouden genoemd kui worden. De Stichting gaat uit val principe 'dat de lezer recht heel alle geschreven en gesproken p van literair gehalte'. Dat is fijn tuurlijk, ofschoon niemand de verklaart wat het 'literair gehaltej zou kunnen zijn. Het wordt doo Stichting in ieder geval zeer genomen. Wie ook meent iets o elkaar te kunnen zetten dat all op een gedicht lijkt, wende ziel de Stichting.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2