Scheuring bedreigt Westberlijnse kerk Uit de kerkbladen Dopen in paasnacht REACTIES OP BESLUITEN GEREFORMEERDE SYNODE Thomas, Luther en Calvijn kunnen het ons doen lllsilislll Vandaag Kamerleden uiten bedenkingen tegen de beeldtelefoon Conferenties Beroepingswen u Trouw Kwartet Nieuwe boeket TROUW/KW VWTET BONDERDAG 4 APRIL 1974 KERK T2/K#1 BERLIJN De kerkleiding van de evangelische kerk van West-Berlijn heeft de synode bijeengeroe pen voor een extra zitting, om het hoofd te bieden aan een dreigende kerkscheuring. Hierom was door een derde deel van de synodeleden gevraagd. Hiertoe werd besloten na een grote demonstratie van de onlangs gevorm de 'Evangelische Aktion Berlin'. In deze EAB hebben zich verschillende conservatieve oppositiegroepen gebun deld zoals de Evangelische Samm- lung, de 'Berlijnse protestanten', 'Geen ander evangelie' en de 'Noodge- meenschap'. Aan het hoofd van de oppositie staat niemand minder dan generaalsuperintendent Hans-Martin Helbich, de hoogste in rang na bis schop Kurt Scharf. In een 'belijdenissamenkomst' in een overvolle Kaiser-Wilhelm-Gedëchtnis- kirche zei Helbich, dat de noodtoe stand in de Berlijnse kerk de vorming van een noodsynodc en een nood- kerkleiding noodzakelijk kan maken. Volgens Helbich kan ook in verschil lende andere Duitse landskerken van een dergelijke noodtoestand gespro ken worden, 'die ons dwingt, evenals veertig jaar geleden de Bekennende Kirche, tot een eigen organisatie te komen'. POLITIEK Het gaat in de controverse in Berlijn over de politieke activiteiten, die een deel van de predikanten, met steun van de kerkleiding maar tot misnoe gen van een groot deel van de ge meenteleden, ontwikkelt. De zaken kwamen op scherp te staan door het geval van de Berlijnse vicaris Burg- hardt, die voor de rechtbank gestaan heeft wegens steun aan de Baader- Mein hof-groep. Daarbij komt de recen te weigering van een groep vicarissen, zidh door generaalsuperintendent Hel bich te laten ordenen. Ook het anti- racisme-program van de wereldraad en andere oecumenische activiteiten betekenden olie op de golven. Zeer scherpe woorden sprak in de belijdenissamenkomst de Berlijnse kerkhistoricus prof. dr. Ulrich Wic- kert. In een recente herderlijke brief had bisschop Schaf op een 'verbluf fend ongegeneerde wijze' de gods dienst veranderd in pure mensen- De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan hot secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Maximum-snelheid (7) Bij parköerplaatsjes is het zwart van, ambtenaren. Waarom voor de snel heidscontrole en wegenbelasting niet? De veiligheid en brandstof- of ener giebesparing zijn er mee gebaat, 't Zou bovendien de werkgelegenheid ten goede komen. Niezijl J. Nauta AR De AR heeft flink verloren. Zien de leiders niet, dat de partij kapot gaat? Of willen zij het niet zien? Waar zijn in onze partij de mannen en vrouwen zoals mej. v. Leeuwen en Roolvink en anderen of durven zij de fractieleiders niet aan? Denkt Aantjes nu werkelijk dat het met de PvdA beter regeren is dan met de WD? Nogmaals een waarschuwing aan de fractie van de AR. Ga niet verder met het CDA. Want wat is nu beter: op eigen benen blijven staan of in het niet verzin ken. Dan is het toch beter dat er een Gideons bende overschiet. De Kaiser Wilhelm-Gedachtniskirche in Berlijn. Aspcren Ster De actie Hartstichting kost miljoenen, terecht, maar als je dan al de dwaze vreet-reklame's ziet op het beeld scherm, dan vraag je je toch wel af: wie is er nu gek? De een vraagt miljoenen om de mens gezond te maken en tracht preventief te werken en terzelfdertijd brengt een andere groep, via de sterreklame, met miljoe nen aan kosten, die wij allen weder om moeten betalen, in onze gebruiks- verbruiksgoederen ingecalculeerd, de tegenhanger. Het wordt toch echt zeer hoog tijd, dat prominenten en instan- DUIV6I ties, die de gezondheid van de mens beogen, radikaal een einde te maken aan alle huidige reklame-verdwazing. Maartensdijk G. J. Kolenbrander d. van Stecnis dienst en de heilsboodschap vereenzel vigd met een theorie en praktijk van maatschappijverandering zei Wickert. Men vraagt zich overigens af, of de rechtse oppositie het werkelijk op een scheuring zal laten aankomen. Een dag na de manifestatie in de Kaiser- Wilhelm-Gedachtniskirche zwakte Hel bich in een vergadering van de kerk leiding zijn eigen woorden in zover re af, dat er thans nog niet gedacht wordt aan de oprichting van een noodsynode en een noodkerkleiding. En zelfs al zou het zover komen, dan hoefde dat volgens hem nog geen scheuring te betekenen. Maar wel hield hij staande, dat de huidige syno de en kerkleiding niet representatief zijn voor de meerderheid van de kerk. Ook bisschop Scharf gelooft niet in een scheuring. In een radio-interview noemde hij het gevaar voor scheuring 'zeer gering'. In de extra synodeverga dering, 27 en 28 april, zal moeten blijken, of de tegenstellingen Over brugd kunnen worden. FRONTSTAD ARP (2) Na de laatstgehouden verkiezingen geldt nu des te sterker: Aantjes-De Koning verdwijn vlug. Biesheuvel keer terug. Niet terwille van de WD. Maar om des gewetens wille. Aaltcn De Duitse evangelische persdienst (EPD) wijst erop. dat deze tweespalt natuurlijk niet iets typisch Berlijns is, maar dat ze juist daar zo scherp geworden is, omdat daar de frontstad- ideologie van vroeger jaren nog na werkt, met haar zwart-wit-denken en de angst voor verandering. Ook wijst de EPD op de verouderde structuur van de Berlijnse kerk, die L. V.D. Graaff men aan de top naast elkaar kent: een bisschop, een kerkleiding, een gene raalsuperintendent, een consistorie en een synode. Reorganisatie is nodig, indien enigszins mogelijk voordat de 71-jarige Scharf en de 68-jarige Hel bich aftreden. Van een on2er verslaggevers NIJMEGEN Op initiatief van de plaatselijke raad van kerken zal in do paaswake in de hervormde Sint Stc- venskerk (zaterdagavond 13 april van negen tot tien) tevens het sacrament van de doop worden bediend, 'zoals dat reeds vanaf de vroegste tijden in de kerk gebeurde'. Ds. J. Colijn van het hervormde 'city pastoraat' vertelde ons gisteren, dat zich al 23 ouderparen hebben aange meld bij hem en zijn r.k. collega pater A. Hogcma. Onder hen zijn gemengd gehuwden, maar ook ouder paren, die beiden rooms-katholick of beiden protestant zijn. De kinderen, die in deze dienst gedoopt worden, zullen zowel in het hervormde, als in het r.k. doopregister worden inge schreven. Er wordt overigens in Nij megen over gedacht, voor dergelijke gelegenheden een 'oecumenisch' doop boek aan te leggen, maar zover is het nog niet. We ontvingen een paar reacties op de besluiten die de gere formeerde synode met betrekking tot de situatie in Zuidelijk Afrika heeft genomen. We geven hier een bloemlezing uit de ons toegestuurde brieven. van het woord, had hier een "niet ontvankelijk' moeten uitspreken. De synode, vertegenwoordigster van de kerk, deed dat helaas niet. '(De kerk bezit bovendien geen enkele apparaat om politiek te beoordelen). Zo'n besluit, dat met evangelieverkondiging niets te maken heeft, schaadt de kerk- taalc en kan mogelijk de vrijge vigheid van de grote zwijgende meerderheid beïnvloeden. On bewust steunt het synodebesluit het revolutionair utopisme van Reckman. Een herroepen is drin gend nodig. Prof. dr. Th. de Boer te Amster dam gaat in op de o.m. door de VU-hooglerarcu dr. H. van Ries- sen en dr. A. Troost onderteken de open brief, waarin de synode werd gevraagd af te zien van steun aan het anti-racismefonds van de wereldraad van kerken. Prof. De Boer: Prof. Troost, hoogleraar in de ethiek, heeft beweerd dat alléén christenen met atoombommen mogen gooien. Humanisten weten niet waar het in de wereld te- slotte om gaat: de eer van God. Zijn standpunt komt dus hier op neer: Terwijl het ons christenen in het Westen geboden is ons met atoombommen te bewapenen tegen een veronderstelde aanval, is het aan opstandelingen in Af rika verboden zich met machine geweren te weer te stellen tegen daadwerkelijke onderdrukking. De waarschuwing aan de synode van de zijde van prof. Van Ries- sen is eigenlijk nog merkwaardi ger. Enkele jaren geleden schreef Van Riessen dat de afval van God zich onder andere manifes teerde in de veroordeling van het Amerikaanse optreden in Viet nam. Hier staan we dus voor de volgende figuur. Terwijl het voor God niet verantwoord is bevrij dingsbewegingen te steunen van wege hun mogelijke oorlogsmis drijven, is het tegelijk voor God onverantwoord de Amerikanen te veroordelen vanwege hun feite lijk bedreven oorlogsmisdaden. De brief van deze hooggeleerde heren kan ons intens treurig stemmen. We kunnen er echter ook moed uit putten. In het algemeen ds het zo: hoe ingewik kelder een redenering waarmee een overtuiging wordt verdedigd, des te moeilijker kan deze zich handhaven. Dr. A. Nooteboom te Wolfheze merkt op: De kerk, die vlg. Matth. 28 uit sluitend de evangelieverkondiging tot taak heeft, in de ruimste zin De heer H. Meijer te Ede schrijft: De geest van neo-marxisme ver mengd met nieuwe theologie die als een vuile roetwalm door onze kerken waait heeft het met haar felle anti-Zuid-Afrika- hetze ook in de gereformeerde synode gewonnen. De synode heeft gekozen voor geweld, via indirecte 6teun aan terreurben- den. Moskou zal tevreden zijn, prof. Verkuyl! Wat moeten kerk leden, die zonder voor apartheid te zijn, het wel iets anders zien? Wat moeten kerkleden, die in Zuid-Afrika een broedervolk zien' Aan deze moordpartijen meebetalen? Dat kan en mag niet! Het is te hopen, dat velen naar Zuid-Afrika emigreren, om daar te helpen opbouwen. De synode krijgt ditmaal een complimentje van het Landelijk Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk: 'Waren wij een aantal weken ge leden teleurgesteld over uw be sluiten ten aanzien van het IKON, deze keer zijn wij geluk kig met de meeste van uw beslui ten ten aanzien van het Program ma ter bestrijding van het racis me. Verder willen wij woorden als 'gelukkig' en 'blij' niet ge bruiken, omdat de zaken waaro ver het gaat in deze kwestie Godontere»d zijn' 11 STILLE TIJD Voor de oorlog trok bijna ais ee Lichte wervelwind de Oxford- of djtr Groepbeweging door christelijk Euro' pa. Begonnen door Frank Buchman werden overal mensen aangestoke A om bijeen te komen en met elkaar t a spreken over hun geestelijk leveï Allerlei begrippen als 'delen', het O kaar de zonden belijden en ook d 'stille tijd' speelden daarin een roP1 Met die beweging heeft ik zeg h< M erbij omdat de naam van Frank Bud ;P mann aan beide verbonden is dl'a beweging van de Morele HerbeWap !r ning niets te maken. Ik kom evea' terug op die stille tijd omdat dat ie >e te maken heeft met de derde doodzoi de die Konrad Lorenz ten aanzien va d onze samenleving signaleert. Hie schrijft: 'De economische en techn'P sche wedloop en onze jachtige levei>a wijze leiden tot ongevoel voor al werkelijke waarden. Onthullend ,a 'het klaarblijkelijk onvermogen va® de moderne mens zelf ook maar ee 0 korte tijd met zichzelf alleen zijn'. Verkeerd is het levén van e n consument zo te conditioneren (m rc ken) tot een 'bloeddrukverhogend a zenuwslopende wedloop' met de and?0 ren'. Ik dacht dat dit de andere ka m van de eenzaamheid was. Er doet zi(w een vreemd verschijnsel voor. Noou zijn er zoveel mensen geweest die mo ten klagen over gebrek aan mensen?-' kontakt en tegelijk zijn massa's me?n sen niet in staat om een ogenblt- alleen te zijn. Ze zoeken banen d kontakten opleveren en worden v der meegenomen in een inderdai zenuwslopende wedloop. Missch» moeten we toch weer een beetje ter naar die stille tijd. Die in de prakti van de Groepbeweging voorafgegai werd door het lezen van een k< schriftgedeelte. Misschien kan h, bloknootje met potlood wegblijven1 maar waarom zouden hier en da mensen daar niet weer mee beginne! 'tls nooit alleen maar beschame^ om tot de erkenning te komen dat iets hebt nagelaten dat goed was dat van betekenis zou kunnen zin? voor je mens-zijn. 'tKan ook leid£" tot een nieuw begin. Van een verslaggever DEN HAAG In vragen aan staats secretaris Van Huiten hebben de Tweede-Kamerleden Van der Doef en Hartmeijer van de PvdA hun beden kingen geuit tegen het ontwikkelen van de beeldtelefoon. Zij willen van de minister weten of de PTT haar beleid wel toetst aan maatschappelijke doelstellingen wat betreft grondstof fen- en energiegebruik en aan de prioriteiten zoals die door het kabinet zijn gesteld. Ook vragen zij of de ontwikkeling van de beeldtelefoon de uitvoering van het normale program ma voor telefoonaansluitingen niet in de weg zal ataan. De vragenstellers menen dat voorkomen moet worden dat particulieren, die er geen behoef te aan hebben, de beeldtelefoon van uit het producerende bedrijfsleven krijgen opgedrongen. Studentenvereniging CSFR. Open bare paasvergadering, zaterdag 6 april, 12 uur, in Utrecht, Jaocb van Ruys- daelsttaat 62. Spreker: dr. F. deGraaff (Hattem) over het denken van Kier kegaard en Nietzsche over de religieu ze mens en het christendom'. Advent-jeugdverbond (zevendedags adventisten). Landelijk congres in Ti- voli, Utrecht. 13 en 14 april. Thema's als sex, abortus, euthanasie, huwelijk, toekomst van de kerk. ned. herv. kerk u1 Beroepen te Gramsbergen (toez.): tL, Sijtsema te Veenwouden; te NijveraY (toez.): S. v.d. Oever te Willemstal te Terneuzen (toez.): K. A. AbelsdL te Wateringen. Bsc Aangenomen naar Vlaardingen: G. fu H. Keiling te Genève. n Bedankt voor Amsterdam-W.: G. P<pi te Arnemuiden; voor Nunspeet (nadik re beslissing);: R. Holwerda te Rejnl kum. Benoemd tot bijstand d te Blauwkapel-Groenekan A. W. Lazonder, taris raad voor de eredienst) te Dl_ Haag). geref. kerken k Beroepen te Deventer en te DeventL Twello: G. Kalksma te Slootdorp. j lijstand in het pastoral 1-Groenekan (b.w.LwJj :r, a.s. em. pred. (secr-l geref. gemeenten Beroepen te Poortvliet: J. Karens Opheusden. j-n Theologencongres over ontwikke lingssamenwerking. Van vrijdagmid dag 5 april tAvee uur tot zaterdagmid dag 6 april half vier in Kampen, met medewerking van dr. Fabien Eboussi (Kameroen), dr. José Miguez Bonino (Argentinië), dr. C. L Itty (India)] en dr. H. M. de Lange. Scheenida Voorjaar Als ik het dus goed gelezen heb, heeft de Pruisma uit Boxum zijn Waterloo omdat hij afging op het voorvaderlij ke gezegde 'onweer in het dorre hout, geeft een voorjaar dor en koud'. Maar houdt het voorjaar dan bij maart al op? April en mei kunnen nog geducht koud zijn. Bovendien nachtvorst en Qi irinnmprQ sneeuw zijn er in maart toch wel OUnndmerö geweest; 14 maart vielen cr vlokken zo groot als een rijksdaalder. Alphen aan den Rijn II. Wiegman Met de heer G. Meyboom ben ik van mening, dat het een gewaagde uit drukking is, te poneren: de duivel kan ook Avonderen doen. Aangenomen, dat de schrijver zich buigt voor de autoriteit van de Heilige Schrift; hoe denkt hij dan over de uitspraak in Psalm 72:18 Geloofd zij de Here God, de God a-an Israël, die alleen wonderen doet? P. ten Have De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Nederland kan geen immigratieland zijn en de toestroming van buitenlan ders (vooral ook Surinamers) behoort helemaal aan banden gelegd te wor den. Alhoewel die Surinamers tech nisch gesproken Nederlanders zijn, weten we toch allemaal dat ze niet in onze samenleving thuis horen. Ik zou daarom Avillen a'oorstellen geen Suri namers meer in Holland toe te laten. Wij hebben een woningnood en een werkloosheid: laten we ons verstand gebruiken en zoals de Britse rege ring hier iets tegen doen. De Surina mers, die hier zijn moeten maar opge leid worden a-oor een baan, die zij bij terugkeer in eigen land ook kunnen doen. Wij hebben eerst voor onze eigen mensen te zorgen. Zwanenburg W. f. Meijer St. Laurens-orgel (5) Met enige verbazing las ik het a-oor- stel van dhr. F. L. Stolk uit Rotter dam om orgelstudenten tegen betaling van 10 per uur hun 'hart op te laten halen' om zodoende de resterende 2 ton a'oor het St. Laurensorgel bij elkaar te kunnen krijgen. Ik geloof eigenlijk niet dat serieuze orgelstu denten op een dergelijk goedkoop voorstel zullen ingaan. Zou het niet veel leuker en voor de studenten nok bevredigender zijn. Avanneer zij (conservatoriumstudenten) zouden worden uitgenodigd om in de St. Laurenskerk orgelconcerten te geven, waarbij de opbrengst dan bestemd zou kunnen worden voor het resterende tekort? Zeist S. l. H. v. 't Slot Het is in het verleden maar al te vaak als vanzelfsprekend aan genomen dat dezelfde opdeling van het christendom in rooms- katholieken, lutheranen, calvinis ten en doopsgezinden ook weer teruggevonden zou worden in lan den in Afrika en Azië, die pas veel later met het christendom in contact gekomen zijn. Wat moet iemand in Kameroen of Vietnam met Thomas van Aqui no, Jan Hus en Menno Simonsz? De Kameroensc jezuïet prof. dr. Fa- brien Eboussi (40) vindt die Europe se hervormers en filosofen eigenlijk alleen maar \-an betekenis a-oor de Afrikanen inzoverre zij een boodschap hebben voor de Afrikaanse mens in zijn specifieke leefwereld. Professor Eboussi is In ons land a-oor een serie gastcolleges aan de theclogische hoge scholen en faculteiten op uitnodiging van de subcommissie kerken van de adviescommissie voor ontwikkelingssa menwerking, de vroegere commissie- Claus. Prof. Eboussi is een van de vertegen woordigers van de zwarte theologie. Hij vindt het heel natuurlijk dat de Het christelijke icesten heeft altijd veel aan Luther 'gedaan en dit plaatje is uit Maarten Luther, vertelling voor kinderen', een boekje dat W. G. van de Hulst in 1917 vier eeuwen na de hervorming) schreef op verzoek van de jeugdcom m issie van het Nederlands bijbelgenootschap. cmjdjLkA'ffiüfeC BoeJwtij oU/t fooge6c/iooCfc6tjwCPg» Afrikaanse mens zich ook in de theo logie op zijn manier uitdrukt. Het specifieke van de Afrikaanse theologie vat hij samen: 'Wij Afrikaanse chris tenen en moslims zijn animistische christenen en animistische moslims. Dat wil zeggen: onze traditionele cul tuur, waarin de voorouders hun rol blijven spelen, is niet los te denken van onze theologie'. Het animisme kun je definiëren als gemeenschap met je voorouders. Wel nu, daar verzet noch het christendom noch de islam zich tegen. En die gemeenschappelijke traditie is tegelijk een uitgangspunt voor een dialoog met moslims'. Prof. Eboussi spreekt niet onzorgvul dig over Luther en Calvijn en zeker Karl Barth wil hij niet zomaar over boord gooien. 'We willen door hun werk heenkruipen, maar we willen alleen dat van hen vasthouden, waar wij in onze situatie van onderontwik kelde, onderdrukte en uitgebuite vol- ken iets aan hebben. We bestuderen Thomas en Luther dus niet meer voor zichzelf, maar alleen voor zover ze ons iets te zeggen hebben in onze omstandigheden. Prof. Eboussi is dogmaticus en geeft sinds vijf jaar dit vak aan de univer siteit van Jaoende. Daarvoor studeer de hij filosofie en theologie in Parijs en Montpellier. Hij heeft een doctors graad in de filosofie gehaald in Lyon. Prof. Eboussi is een sterk voorstander van de oecumenische gedachte. 'De hereniging van de kerken wordt niet tegengehouden door de gelovigen en ook niet door de intellectuele top van de kerken. De hereniging vindt haar sterkste opposanten onder het middel bare kader, met name de priesters en dominees', is zijn mening. 'De versplintering van het christen dom is voor de Afrikanen ook altijd enigszins vreemd gebleven. Zij is voortgekomen uit een periode van grote geestelijke activiteit, die helaas niet de gelukkigste periode Avas van de christelijke kerk. Terwijl de kerk rus tig het nationalisme liet opkomen in de zestiende eeuw, werd er binnen de kerkmuren ruzie gemaakt over de aard van de eucharistie en de natuur van God. Dat zijn geen onbelangrijke onderwerpen, maar toch van een an dere orde dan het wel en wee van de mens in de derde wereld', zegt prof. Eboussi. 'De hervorming in Europa heeft de Europeanen in de tijd %ran de Europe se expansie gehinderd om Averkelijk kennis te maken met andere volken en om die te begrijpen, en om na te denken over de gelijkheid van de volken. Doordat de kerken zich bezig hielden met vragen naar het heil, lieten zij na zich in de wereld te gedragen naar de eisen van het evan gelie'. Bevreesd Prof. Eboussi is bevreesd, dat de oecumenische beweging zich ook nu Aveer teveel gaat bezighouden met vra gen van geloof en kerkorde, 'terwijl het evangelie iets geheel anders vraagt, bijvoorbeeld zich bezig te hou den met de vragen van onderontwik keling, technologie en racisme.' Vijftig na '50. Bloemlezing van nieuwe poëzie. Samenstelling Will&j M. Roggeman en Hans van de War" senburg. Standaard 176 biz. - 14,11 Gemini literaire paperback. 1 De bloemlezing pretendeert een beiïl te geven van de poëzie die sinds 1 Vijftigers in België en Nederland j schreven Avordt. Die pretentie ma;g£ ze niet waar; de bloemlezing be jf talrijke onbelangrijke dichters er mist talloze dichters die wel van ai lang zijn voor de ontwikkeling die oi poëzie sinds de Vijftigers heeft door n maakt. Voorts is de introducerei in: inleiding, die ook niet de keuze oja dichters verantwoordt, van een nivoe Avaarvoor de samenstellers zich dient te schamen. In de derde plaats ouL breekt een bronnenlijst, wat ste proefsgewijs voor een werkelijk ge teresseerde bijzonder hinderlijk r. Als voorbeeld: van Wim Hazeu zl< twee gedichten opgenomen Avaar ÏI1 de tekst anders luidt in zijn reet verschenen bundel Springtij in I flanken. Heel gemakkelijk hebben in: samenstellers zich het wel gema ;a door de vijftig dichters naar leeft tg te ordenen: een ordening naar puilk katiejaren zou nog Avat zijn gewe or Een uiterst belabberde uitgave waarvan men zich zelfs kan afvraj k, of de gebloemleesde dichters er ig' Dc Bezige Bij 32 biz. ƒ7,50. *p Louis Ferron, Grand Guignol. Ged ar ten 1966-1971. De Bezige Bij Ams o\ dam 1974. 56 biz. ƒ7.50. ig Met de titel van zijn nieuwe buntn typeert Buddingh's zijn gedich t raak. Hij laat erin zien dat hij js neo-realistische trant nog niet a-aar >r heeft gezegd, zijn meligheid belt i den, zijn formuleringskunst nog heerst. Met de titel suggereert hij onbelang ervan en het belang. ;s meest opvallende eraan is intus re dat het bundeltje duidelijk ma j hoezeer het procédé aan snelle vei ri dering lijdt, terwijl een gedicht aa 'In memoriam Jan Emmcns laat i >n hoe triviaal Buddingh's ernst is. aj Met Grand Guignol wil Ferron op or wijze van de poëzie recht doen aan rd 'vorm van volkstoneel waarin gru rii len en misdrijven, met behulp or, ingenieuze trucs, op plastische av si worden uitgebeeld'. Zijn gedich r: zijn enaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2