De stille kracht roept heimwee en huivering op dagneceij PIMPELBURGER Kerk en sociaal onrecht BITTER ...OPROEP CODE WALTER JOST TROUW/KWARTET DONDERDAG 28 MAART 1974 BINNENLAND/RADIO EN TV T4fc Walter van der Kamp leverde meesterstuk af MARY PERKINS door Ton Hydra Als de AVRO maandag een begin maakl van de vertoning van Wal ter van der Kamps televisieserie 'De Stille Kracht', zijn de kijkers al direct in drie hoofdgroepen te onderscheiden. Vrijwel voltallig present zijn natuurlijk de honderdduizenden die in het voormalige Nederlands Indië hebben geleefd. Zij zullen hun heimwee voeden. Dan de grote groep literaire fijnproevers, die het werk van Louis Couperus bewonderen zonder zelf Indische ervaringen te hebben. Tenslotte het miljoenenpubliek dat de tropen èn de auteur niet kent, maar zich door beide waarschijnlijk al gauw zal laten mee slepen. Het mysterieuze heeft een bijzondere aantrekkingskracht. De roman van Couperus is ervan doortrokken. Van daar dat de grote kijkdichtheid niet moeilijk te voorspellen is. De titel van boek en spel slaat op de werking van tovermiddelen. Men spreekt dan wel van goena-goena. Deze vorm van zwarte kunst beoogt het aan elkaar koppelen van mensen door het op geheimzinnige wijze opwekken van verliefdheid. Bij het verontachtzamen of verstoten van degenen die iemand aan zich wil laten binden, wordt goe na-goena ook toegepast als wraakoefe ning, niet zelden met fatale gevolgen. Couperus laat er zich niet over uit of Leonie, de residentsvrouw, zich van deze krachten bedient om haar achter een society-masker verborgen harts tochten te bevredigen. In feite gaat het in dit verhaal om iets heel anders namelijk om de 'djihin'. Hieronder verstaat de Javaan Je stille krachten, waarover je niet praat. Ze worden opgewekt om een ander te sarren. Volkomen onverklaarbaar wordt plot seling met stenen gegooid, voelt ie mand vanuit het niets zich met het bloedrode sap van de sirihplant be spuwd, worden vreemde klopgeluiden gehoord of verandert het huisraad met lawaai van plaats, zonder dat er een mensenhand aan te pas komt. De nuchtere Nederlander die 'De stil le kracht' voor een ongeloofwaardige fabel aanziet, heeft het mis. In het vroegere Indië maakten de kranten vaak melding van deze vreemde ver schijnselen en vele oud-Indischgasten kunnen daarvan uit eigen ervaring verhalen. Wat u in het televisiespel aan geheimzinnigs meebeleeft, stamt niet uit een sprookje, maar is ont leend aan de werkelijkheid. Een dui velskunst, want Djin is het moham medaanse begrip voor demonen. Weerspiegelt het televisiespel van voor tot achter de geesten en bedoe ling van de schrijver"' Hoewel er van de originele tekst veel letterlijk in terug te vinden is, meen ik toch dat het antwoord ontkennend moet lul den. Couperus laat zich nooit ten volle tot een spel omzetten. Daan-oor bediende de kunstenaar zich van te veel dubbele bodems die niet te dra matiseren zijn. Maar het spel is wel helemaal Indisch. En dat vind ik eén formidabele prestatie van Walter van der Kamp. Meesterstuk Bij het zien van 'De mens van goede wil', dacht ik dat daarmee voorlopig de top van het vaderlandse kunnen was bereikt Maar lang vóór deze jubileumproduktie van de AVRO en dus zonder dat er sprake kon zijn van enige rivaliteit door de regieprestatie van John van de Rest, leverde Van der Kamp zijn meesterstuk af. En dat heeft hij 'm gelapt met een werk dat qua scenische opbouw, entourage en uitlandse sfeer totaal anders is en zoveel meer inleving vergt dan een ons vertrouwd plattelandsgebeuren. Soms heb ik het betreurd dat de Stille Kracht niet op Indonesische bodem is verfilmd; de uitbeeldingsmo gelijkheden zouden talrijker en nog suggestiever zijn geweest. Des te meer bewondering heb ik echter voor het geen Van der Kamp in de Hilversum- se studio's allemaal wel heeft weten te bereiken aan sfeer en effect. Zelfs de kijkers met de oudste herinnerin gen, zullen vaker reageren met een verrast 'Ja, zo was het echt', dan dat zij het vertoonde in strijd zullen achten met de werkelijkheid. Als er iets gemist wordt, dan betreft het kleinigheden die aan het totaal geen afbreuk doen. Zo heb ik de tjitjaks gemist, de in alle Indische huizen aanwezige muurhagedis. En de toké, de grotere soortgenoot die vol gens de overlevering geluk voorspelt als hij in je huis zeven maal het geluid laat horen waaraan hij zijn naam te danken heeft. Maar het valt niet moeilijk die grauwe scharrelaars er bij te fantaseren. Wat er in de aankleding allemaal wèl te zien is, wekt de indruk een nauw- keurige reconstructie te zijn van de Indische tijd rond de eeuwwisseling. Naast de kostbare uitleen van het Tropenmuseum is dit voor een niet gering deel te danken aan Wlm Bij moer. Hoewel deze dekorontwerper nooit in Indonesië is geweest, lijken tal van nagebootste onderdelen volko men echt Maar, hij had dan ook de medewerking van de dekorbouwers van de NOS en dat zijn kunstenaars m hun vak. Ook in andere opzichten wordt de sfeer voortreffelijk opgeroepen. Ik denk aan die typisch Indische woning inrichting, aan het concert van de Stadsmuziek zoals dat klonk in de (ADVERTENTIE) tropenavond, de recepties, een dans feest en aan het exotische van de Pasar Malam. En dan de personages. De meeste spelers, amateurs net zo goed als de beroepsacteurs, passen met hun crea ties volkomen in het beeld dat ik mij uit verhalen van daar geleefd hebben de verwanten, uit boeken en eigen waarneming heb gevormd. Walter van der Kamp heeft er een figuur aan toegevoegd t.w. Paul van Hoeve, een kunstschilder. Hij vertolkt de klassieke rol van verteller, de man die introduceert en commentarieert. Een vondst, die door Ton Kuyl uit muntend gestalte wordt gegeven. Voor oningewijd* Kijkers verduide lijkt hij veel en in spreken en hande len vertoont hij gelijkenis met Coupe rus zelf. De schrijver die al heel vroeg de ontworsteling aan het kolo nialisme voorzag en die de latere poli tionele akties had kunnen voorkomen als politici hem hadden gelezen en begrepen. Bob de Lange verbeeldt subliem resi dent Van Oudijck. Helemaal de recht lijnige en onkreukbare Hollandse be stuursambtenaar. De zwoeger, die iets groots had te verrichten in het uitge strekte gebied waar hij koning was. Zich vastklampend aan nuchterheid en logica totdat hij moest bekennen dat er dwars door lijn bestaan heen 'dingen gebeurden van een andere wereld, dingen die -K niet begrijpen kan'. Diepe indruk De meeste indruk neeft op mij ge maakt mevrouw Caro van Eijck. Zij speelt de Raden-Ajoe Pangéran (we duwe van Javaanse regent) met een oosterse verhulling en een innerlijke gelatenheid die bij de kijker sterke spanningen oproept. Ik reken deze creatie tot een van de grootste uit haar hele carrière. Let u vooral op de scène waarin de oude adellijke vrouw alle trots van haar geslacht onder drukt en zichzelf voor de resident vernedert. Groots en beklemmend. In Pleuni Touw heeft Van der Kamp de meest geschikte vertolkster gevon den Xan Leonie, de tweede echtgenote van de resident Een gecompliceerd* vrouw die voor haar omgeving fataal was. Voor het oog van de wereld etaleerde zij 'die lome statigheid van in Indië geboren vrouwen, dochters van geheel Europese ouders'. Zij flirt te nooit in het openbaar, maar was bezeten van wat Couperus noemde een stille, correcte perversiteit. Leonie was niet kieskeurig in het heimelijk aantrekken \an de mannen, die haar dolende hartstochten moes ten bevredigen. Zij speelden verder geen rol in haar leven. Pleuni Touw karakteriseert deze vrouw via een fysieke en psychologisch diepgaande ontleding zoals die maar zelden in een Nederlands spel te zien waren. Een soms huivering-wekkende onthul ling van gespletenheid en leegte. Over de andere rollen hoop ik op een later tijdstip nog iets te schrijven. Kijkers die tijdens de uitzendingen belangstelling krijgen voor de oor spronkelijke tekst, verwijs ik op ♦wee uitgaven. De eerder verschenen Am- stel Paperback van L. J. Veen, Wage- ningen en op de recente uitgave van De Stille Kracht, die Van Holkema en Warendorff voorzien hebben van scè ne-foto's, ook in kleur, van het televi siespel. Mevrouw Leonie van Oudijck (Pleuni Touw) met een van haar min naars Addy de Luce (Hans Dageletj. Het christendom in Latijns-Amerika vertoont twee gezichten. De meerderheid houdt de onderdrukking van de allerarmsten in stand en kiest altijd de kant van de machthebbers. Slechts een kleine minderheid onder die christenen zoekt daar verandering in te brengen en denkt ook wel eens aan een omwenteling. Aldus ongeveer vernam 'Kenmerk' de mening van de theoloog Casalis, die deel uitmaakt van het komende Braziliaanse tribunaal. Hoe juist hij die situatie had geschetst, bleek even later in de reportage, toen leden van de Pinksterbeweging zich keerden tegen de bekende bisschop Dom Helder Camara, omdat hij de autoriteiten aanvalt. Eén van hen bracht zelfs openlijk dank aan God, omdat Hij in zijn goedheid deze regering had gegeven. En daar kijk je dan vreemd van op, als je weet dat er in opdracht van die Braziliaanse regering door modern getrainde beulen folteringen worden toegepast op politieke tegenstanders. Onder wie zich mensen bevinden, om het eens heel plastisch te zeggen, die van de honger geen ontlasting meer hebben. Geen wonder dat Casalis opmerkte, dat de Braziliaanse Pinksterbeweging, hoewel in het volk geworteld, dit volk niet wakker schudt, maar met mooie gezangen de aandacht van hun problemen en misère afleidt. Al is het in de kerkgeschiedenis reeds vaker voorgekomen, het blijft een trieste zaak wanneer juist de kerk schrijnend sociaal onrecht prolongeert. Aanstaande dinsdag brengt de KRO meer nieuws over het tribunaal, dat de gedragingen van de machthebbers gaat toetsen aan de universele rechten van de mens. Helaas zal het tribunaal de ware beulen slechts bij verstek kunnen veroordelen. Nederland I was woensdagavond geheel gereserveerd voor de Statenverkiezingen. 'Van gewest tot gewest' droeg daaraan bij met een impressie van de betekenis en de werkzaamheden van de provinciale overheden, en met steekproeven onder willekeurige passanten, over hun kennis omtrent de bestuurscolleges. Uit allerlei eerder gehouden ondervragingen bleek de bekendheid met deze colleges zeer gering te zijn. Maar met films als de woensdag vertoonde produktie had men de bekendheid al in een vroeger stadium aardig kunnen opvijzelen. De vraag rees dus, waarom deze voorlichting pas werd uitgezonden, nadat de stembureaus waren gesloten. Er is heel wat organisatie en mankracht nodig om de verkiezingsuitslagen snef via de massamedia te ventileren en van commentaar te voorzien. Dat leverde ook nu weer het bemoedigende beeld van broederlijke samenwerking op tussen de kopstukken van de verschillende actualiteitenrubrieken. Zij tutoyerden elkaar en bedankten elkander regelmatig voor de inbreng en zo beleefden we 1an in al onze verscheidenheid toch een beetje eenheid. Vanuit een computercentrum presenteerde Ton Planken op animerende wijze ook interessante achtergrondgegevens. Een staatje over de leeftijdsopbouw van de kiezers per partij leek me echter niet best te kloppen. De totaalpercentages waren niet gelijk en we kregen niet te horen, in welke groep dan de ontbrekende percentages zaten. Van de door mij voor het schrijven van dit stukje aangehoorde politici kwam de heer Schmelzer weer naar voren als de handige 'tekkel'. Bij zijn uitleg deed hij op slimme manier aan inlegkunde. TON HYDRA Radio vandaag AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn 7.20 (S) Dag met een plaatje. 8.00 Nws. 8.11-8.-1 Radiojournaal. 8.50 Morgenwijd. 9.00 Toppers van toen. 9.35 Waters!. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) V.d. kleuters, 10.10 (S-M) Arbeids vitaminen. (11.00 Nws. 11.03-11.05 Radiojour naal.! 11.30 (S) Rondom Twaalf: een uur allerlei voor ledereen. met o.m. Groenteman en 11.55 Beursber. 12.30 Mod. platteland. 12.35 (S) Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radio journaal. 13.21 IS) Engelse Koonnuz (VII). 13.47 (S) Klass. gitaarmuz. 14.00 AVRU s Notedop: gevar. progr. 15.00 (S) 't Is Histor:.: progr. over geschiedenis, la.30 Mel muz. op stap. 16.00 Nws. 16.03 Radio journaal. 16.05 (S) Aspecten: kunstrubr. 17.00 <S) Mobiel: beweegl. progr. voor beweegl. mensen. 17.55 Med. HILVERSUM I AVRO- 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. PP: 18 20 Ultz. v.d. C.H.U. 1KOR: 18.30 Kleur inf en komm. over zaken van kerk en «amenlev. NCRV: 19.00 <S) Leger des Heils- kwartier. 19.15 Bij de Tijd 19.35 Kerk vandaag, nws en comm. 20.00 (S> Meirop. Ork. met koor en solisten. 21.00 (S) Veel gevr. gewijde muz. 21.25 Vraaggesprek. 21,aa Kerkconc. 22.20 Mens met do mensen. -2 30 Nws. 22.40 iS) Hier en Nu. 22.50 Donderdag avondlezing. 23.10 Kunst- en vliegwerk: lnf. jver akt. tentoonstellingen. 23.15 (S) Star dust: easy listen, muz. 23.35 (S) Gltaresk: vele facetten v.d. gitaar. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws, 7.02 Levende woord. 7.08 (S> Preludium: klass. muz. 7.30 Nws. 7.41 fS) Hier en nu. 7.55 Aangestipt: progr.- overz 8.00 (S> Te Deum laudamus; klass. gewijde muz. 8.24 Op de man af: evangel, komm. bij de tijd. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d huisvr. 8.45 (S) Podium v.d. vrouw. 9.20 .(S) Onder de hoogezton. 10.00 Schoolradio. 10.30 Nws. 10.33 (S) Seleot: nieuwe gramm.pl. 11.07 (S) Radio Kamerork. met solist: klass. muz. 11.35 Hier en nu - extra. 11.55 Med. 12.00 Zingen met Cecilia: volksmuz. 12.15 (b) Lichte gramm.muz. 12.26 Med. t.b.v. land en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.50 (S) Herv. mlddagpauzedst. 13.10 (S) Lichte koorzang. 13.20 (S) Licht ensemble. 13.45 Er zijn zoveel andere levens: poezie u'.t de 3e wereld. 14.05 Schoolradio. 14.25 (S) in kleine bezetting: klass. en mod. kamer- muz. 15.15 Bijbel maakt nwsgierig. 15.30 Nws. 15.33 (S> Klankanoer: klass. muz. 16.00 Een uur natuur, met 16.30 (S) Hier en nu. 17.00 Kindervisie: progr. door. voor en met kinderen. 17,30 Nws. 17.32 (S> Hier en HILVERSUM II NCRV: 18.00 (S) Tijd vrij voor muz. in vrije tijd. 18.30 Nws. 18.« Wereldpanorama. 18.53 Zojuist verschenen. AVRO: 19.00 Tref punt. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Radiojournaal. 20.10 (S) Omroepsymf.ork. van Berl. met I klass. muz. 21.40 (S) Invloed van Ezri (S) Mavra, opera in een acto van SR ky. 22.25 (S) Dichter bij de muz.: liedjes, chansons of songs. 23.20 (S)J progr. waarin over kunst wordt doorfl 23.50 Radiojournaal. 23.55-24.00 Nws. I HILVERSUM III I TROS: 7.02 Vaak "s ochtends, verkeerslnf. KRO: 9.03 KRO-op-drie: lucht gegrepen. 11.03 (S) Verzoekp (S) Van twaalf tot twee. met 13.03 maar. 14.03 Theo Stokkink Show. NO Daverende dertig. HILVERSUM III NOS: 18.02 Joost mag niet eten. 19.02 (S) Plaatvaeria. 20.02 (S) Scsju en pop live. 22.02 (S) Hugo van Show. met Nederlandstalige Top Kwiswijs. 22.35 Med. 23.0: T...S...T...: sport en muz. 0.0: 0 10 (S) Jazz-Sir. 1.02 Nachtwacht. N Satésaus Show. EO: 6.02-7 00 (S) ta. BELGIE 324 m NED. 13.00 Nws. 18.05 Ultz. v.d, soldate Wegwijs wezen. 18.45 Wat is er v.d 18.55 Taalwenken. 18.57 Ork. v.d. Nws en akt. 19 30 Intermezzo. 1 tribune. 19.45 Melodie Radio. 2 muz.progr. 20.30 Nws. 20.30 Spil 22.00 Nws. 22.05 V.d. jeugd. (23.0 23.40-23.45 Nws. TV vandaag NEDERLAND I NOS NOT 10.45-11.10 Schooltelevisie 14.00-14.50 Schooltelevisie NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar U verwent cr Uw vrouw mee en geniet er sameq.vai 54 Ik had nog een gesprek met meneer Berger, die tot gisteren in jouw gezel schap was. Hij vertelde, dat je het goed maakte maar dat in Amman de auto, waar jij in zat, plotseling hard wegreed. Een stewardess bracht ons een zak met broodjes voor de terug reis. Ze vertelde dat Swissair met mij in verbinding zou blijven. Toen we rond middernacht thuiskwamen was het nog helder. Het zou nu spoedig volle maan zijn Maandag, 14 september. Ik heb als een blok geslapen, niet gestoord door muggen, hondegehuil. geitegemekker of schapegeblaat, ja zelfs het gebrek aan ruimte heeft me niet uit mijn slaap kunnen houden. Zo zie je maar weer eens. een mens went aan alles. En per slot van reke ning kan je niet zonder slaap. De zon is allang op, hoewel we hem niet zien kunnen, omdat we geen vensters op het oosten hebben. Vandaag is het maandag, 14 septem ber. De tweede dag in onze nieuwe situatie is begonnen. We beginnen de kamer op orde te brengen. Niemand deelt bevelen uit. We weten allemaal wat we doen moeten. We vouwen dekens en matrassen op, maken de kamer schoon en richten de zetels weer op, waarop ons leven overdag zich afspeelt. Peter heeft zich weer gemeld om keukendienst te doen. Dat wil zeggen: hij heeft zichzelf tot keukenchef ge bombardeerd. De meisjes zijn hulpjes en zijn cheffinnen. Abu Fadi is er nog steeds niet. Andere guerilla's brengen de eetwaren en trekken zich dan weer terug. AUeen de dwerg hinkt af en toe door de gang en kijkt nadenkend naar het gedoe in de keu ken. Is hij blij, dat wij alle werk zelf doen of vindt hij zich nu overbodig geworden? Ik wou dat we met hem konden praten. Is er dan niemand onder ons die Arabisch spreekt? Na 'HALER' Ulttfave Gentri Press, Bussum het ontbijt hoor ik, dat een van de joodse meisjes, Sarah, lang in Soedan heeft gewoond en het Arabisch min stens zo goed beheerst als het Engels. Ik zal haar vragen me enkele uitdruk kingen ie leren. De kamer van de vrouwen is al schoongemaakt en opgeruimd. De meisjes zitten op de bedden met el kaar te praten. Net cis gisteren zit de rabbijn weer zwijgend naast zijn bleke vrouw. 'Ik heb gehoord, dat je Ara bisch spreekt', zeg ik tegen Sarah. 'Zou je me misschien wat les willen geven, een uurtje of twee per dag?' Sarah antwoordt lachtend: 'U bent zeker van plan nog lang hier te blijven. Het kost een hoop tijd om Arabisch te leren'. 'Dat plan heb ik helemaal niet', zeg ik, 'maar misschien moeten we langer hiet blijven dan ons lief is en in die tijd kun je altijd proberen iets zin nigs te doen. Als je wilt, ''an ik je op mijn beurt les geven in duits of frans'. Sarah vindt, dat we het in ieder geval kunnen proberen. Zij hoopt echter gauw weg te kunnen. Ik wil weten wat Tschappala betekent, het woord dat de soldaat met de leren muts zo vaak riep. Saraha heeft het woord nog nooit gehoord. Misschien heb ik het niet goed verstaan. Arabisch is voor ons Europeanen een moeilijke taal, die evenals hebreeuws van Semitische oorsprong is. Voor on geveer 150 miljoen mensen is het de moedertaal. Zij bestrijken een gebied, dat zich van Irak en de Arabische schiereilanden westelijk tot Marokko uitstrekt. Als de taal van de Koran is het ook de heilige taal voor miljoe nen Mohammedanen van andere ras sen in Afrika, Iran, Pakistan, Indone sië en andere landen. Het Arabische alfabet telt 28 mede klinkers, waaronder enkele keelklin- kers, die in de westelijke talen ont breken. Het literaire Arabisch kent slechts drie klinkers, die kort of lang worden uitgesproken. Er wordt van rechts naar links gelezen en de eerste bladzijde van een arabisch boek is naar onze begrippen dus de laatste. In kranten staan de korte klinkers niet eens aangegeven. De lezer moet uit de tekst de betekenis van een woord afleiden. Zo kan bijvoorbeeld het ge schreven woord 'mik' verschillende uitspraken en betekenissen hebben: als 'malk' uitgesproken betekent het koninklijk, als 'milk' bezit, als 'malak' hij bezit en als 'mulika' het werd bezeten. Arabisch is niet één taal, maar vele talen in een. Men onderscheidt hoofd vormen: het klassieke arabisch van de Koran, het Middel-Arabisch, de taal van de moderne literatuur en de kranten en tenslotte het gesproken arabisch, dat in een groot aantal dia- lekten uiteenvalt en dat in woorden schat, opbouw en grammatica sterk verschilt van het klassieke Arabisch. Op grond hiervan bestaan er in Jorda nië en alle andere Arabische staten vaak grote begripsverwarringen. Wie niet naar school is geweest, kan 'nau welijks verstaan wat er over de radio gezegd wordt. En dat zijn er niet weinig. Twintig jaar geleden kon in Jordanië nog geen 5 pet. van de vrou wen lezen en schrijven. Onder de mannen ligt dat iets beter, vooral onder de christelijke bevolking. Sindsdien is er een sterke vooruit gang te bespeuren. Men heeft de alge mene leerplicht ingevoerd, scholen ge bouwd en leraren opgeleid. Maar er blijft nog veel te doen. Om alle plannen te verwezenlijken heeft men geld nodig, maar vooral politieke rust en vrede. Zover is het nog niet. Er dreigt burgeroorlog en als er schoten vallen, zullen er veel mensen sterven. Haat en wantrouwen hangen in de lucht We krijgen bezoek. Met haar opzich tig geschminkte gezicht een sigaret in de mondhoek en haar gewone spot tende lachje komt onze kaapster bin nen, gevolgd door een aardig meisje, dat we ook kennen: Louma. Ditmaal draagt zij gewone kleren en heeft ze geen wapen bij zich. De kaapster en Louma horen dus blijkbaar bij elkaar. Wat een tegenstelling! 18.55 Journaal VPRO 19.05 Wonderlijke planne tjes van meneer uitvinder 19.15 Zwijgen is goud 19.45 Popeije NOS 20.00 Journaal VPRO 20.21 Ber. uit de samenleving 20.35 All in the family 21.00 Dehöermetde pet 21.45 Paris vue par EO 22.00 De wind blaast waarheen hij wil 22.15 Nader bekeken 22.35 Horen en Zien NOS 23.10 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Ti-ta-tovenaar 18.55 Journaal AVRO 19.05 AVRO's Sport- panorama: ABN- Wereldtennis- toumooi NOS 20.00 Journaal AVRO 20.21 Duijs op donderdag 21.10 AVRO's Sport- panorama: Samenv. W.K. Boksen Foreman-Norton 21.40 AVRO's Sport panorama ABN-Wereldtennis- toernooi NOS 23.00 Den Haag vandaag 23.15 Journaal DUITSLAND I 10.00 Journaal. 10.05 Akt. en muz. 10.20 Kommisar. 11.20 Dok. progr. 12.05 Inf. en meningen uit het ekon. leven. 12.50 Perso- verz. 13.00-13.20 Journaal. 18.15 Journaal. 18.20 Dok. rep. 17.05 Kinderprogr. Aansl.: Das akt. Telefon. 17.55-18.00 Journaal. DUITSLAND I (Reg. progr.: NDR: 9.30-10.00 Sesamatrasse 18.00 Ber. uit Bonn. 18.30 Akt. rep. 18.45 Zandmann. 18.55 Nordschau-magazine. 19.28 Progr. over sport. 19.59 Progr.overz. WDR: 8 05-12.15 TV-kursussen. (9.30-10.00 Sesam atrasse.) 18.00 Nws uit Noordr.-Wes Kinderprogr. 18.15 Graf Yoster glbt Ehre. (18.40-19.20 Akt.) 20.00 Jour weerber. 20.15 Kult. magazine. 21.00 21.45 Disk.progr. 22.30 Journaal, co weerber. 22.50 Presentatie van Lied Songfestival. DUITSLAND II DONDERDAG 28 MAART VOOR 13 UI 16.30 SUrbt unser blauer Plane Journaal. 17.10 Tekenfilm. Aansl.: mannchen. 17.45 Act. en muz. DUITSLAND II 18.25 Alexander und die Tochte Journaal. 19.30 Amusem.progr. 20. kron. 21.00 Journaal. 21.15 Disc.proi Rep. 23.00 Journaal. Karbonaden a la France 4 schouderkarbonaden t 50 gr. doorregen spek 1 ui e 1 eetl. jeneverbessen 1 dl. witte wijn zont, peper H 75 gr. boter [j 1: De karbonaden met zout enj inwrijven en ze bruinbakken:' boter. Haal ze uit de pan en lej een verwarmde schaal. Fruit[ boter het in dobbelsteentjes ge spek met de uit en de geplette jj= bessen. Afblussen met de Mi alles nog een minuut of tiet, nasudderen. Dan er een beetj$' bijdoen en er de karbonade^ gen. Menutip: karbonaden a la Fm dljvlestampot hopjesvla.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 4