Kuitert en Wiersinga op synode weer ter sprake Aya Sofia weer moskee fllSlllSill Uit de kerkbladen Vermaningen uit Zuid-Afrika Paus spoort aan tot Maria-verering Beroepingswerl Trouw Kwartet Duitse martelaar zalig verklaard Een half jaar ontkenning Guinee-Bissau bestaat erken het dan ook! U zegt het wel, maar gelooft u het nu echt? NU OOK COLA EN UB EEN HEERUJKE CITRUSDRANK Proceskosten Beyers Naudé Nieuwe boeken TROUW /KWARTET WOENSDAG 27 MAART 1974 KERK/BINNENLAND T2/ Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde synode begon gisteren weer aan een ver gadering. Aan het eind van de morgenzitting was er een half uur committé. Na afloop van deze niet openbare beraadslagingen lichtte het moderamen toe, dat daarin besloten is vrijdag a.s. opnieuw in besloten zitting bijeen te zijn om aan de hand van een deputatenrapport over de kwestie-dr. H. Wiersinga (zijn opvattingen over de verzoeningsleer) een voorlopige, informatieve bespre king te hebben. De gang van zaken tot nu toe was als volgt. Op een vorige synode, die van Dordt, toen de behandeling van deze kwestie openbaar was, kregen deputa- ten opdracht een nader gesprek met dr. Wiersinga aan te gaan. Daar is nu een deputatenrapport over, dat nadere informatie wettigt. Aan een voortge zette behandeling is de synode nog niet toe, omdat het synodale commis sierapport nog niet klaar is. In aanwe zigheid van dr. Wiersinga zullen deze commissie en de synode vrijdag nader op de hoogte kunnen worden gesteld, waarna de commissie aan het werk gaat In juni vindt vervolgens de openbare beraadslaging plaats, omdat dan zowel het deputaten- als het com missierapport op tafel liggen. Procedure Deze procedure is formeel mogelijk volgens het huishoudelijk reglement van de synode, waarin staat dat bij zeer belangrijke zaken een commissie zich tevoren door en uit de synode kan laten inlichten. Het Is de bedoeling dat deputaten in de zitting van vrijdag gelegenheid krijgen om op allerlei achtergrondvra gen van de zaak in te gaan en een en ander op vertrouwelijke manier te bespreken. En ander motief om in besloten zitting te spreken is, dat in het verleden wel eens deputatenrap- porten in de publiciteit kwamen (over homofilie en kindercommunie bij voorbeeld) voordat de commissie uit de synode nog haar bevindingen kon geven. Daardoor konden deputatenrap- porten ten onrechte als standpunt van de kerken worden aangezien. De be leidslijn is voortaan, zo werd onlangs Dr. H. Wiersinga door het moderamen besloten, dat zaken pas publiek kunnen worden als ook de synodecommissie in een rap port haar oordeel heeft gegeven. De vraag blijft tenslotte waarom de hele zaak dan niet tot een volgende vergadering (in juni) kon worden uitgesteld. Dit blijkt technisch moei lijk, omdat dit een korte vergader- week van twee en een halve dag is (pinksterweek). Zou de behandeling moeizaam verlopen, dan zou men gauw in tijdnood kunnen komen met alle gevolgen van dien. Met de infor matieve zittingsdag van deze week hoopt men wel tot afhandeling van de zaak te raken. Felle woorden Intussen was dr. Wiersinga niet de enige theoloog, wiens naam gisteren in Lunteren viel. 'Broeders, u pro- De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. EO en abortus De reactie van NISSO en NCGV op de abortus-uitzending van de EO demon- streert opnieuw hoe 'het kind geen stem krijgt.' Geprotesteerd wordt te gen de stelling, dat aan een abortus het gevaar verbonden is van ernstige nadelige gevolgen voor de vrouw (waarbij het verweer dat 'die gevol gen vaak positief zijn' nogal zwak en weinig geruststellend klinkt!) Wel wordt nog toegevoegd, dat het niet- aborteren ernstige gevolgen zou kun nen hebben voor het kind in kwestie. Maar deze overweging (waarom men dus het ongeboren kind om zijn eigen bestwil wil doden) kan men toch niet in ernst doen gelden als een 'laten meespreken van het kind!' Bovendien worden de bedoelde ongunstige effec ten op de latere levensgroei van het kind niet bepaald door zijn onge wenstheid tijdens de zwangerschap of ook bij de geboorte, maar door zijn eventuele (van vele onvoorspelbare omstandigheden en ontwikkelingen af- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Per» Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Mldd. Bank (rek.nr. 69 7360768). Gem.giro X 600. hankelijke) ongewenstheid in latere jeugdstadia. Het felst evenwel protes teert men tegen de duidelijkheid waarmee de EO liet zien, waar het bij de abortieve ingreep in werkelijkheid om gaat Wederom een protest uitslui tend wegens het ongunstige effect op vrouwen die abortus lieten plegen. Hoewel de EO met de tot die duide lijkheid strekkende beelden waarlijk niet overbodig omsprong, laat het zich denken dat die beelden ontred derend werkten op vrouwen die zich lieten aborteren zonder goed te weten wat ze deden. Dit ligt dan echter niet aan de beelden, doch aan de trieste realiteit van het uitgebeelde. En men bedenke hierbij dat juist door de oneerlijkheid waarmee de abortusver dedigers stelselmatig de realiteit van de abortus camoufleren, de verdedi gers van het ongeboren leven zich tot deze duidelijkheid gedwongen zien. Duidelijkheid namelijk omtrent de reële aanwezigheid van het levende mensenkind, dat bijvoorbeeld in fol ders van abortusklinieken met kleur loze woorden zoals 'zwangerschaps- weefsel' wordt weg-gelógen! Oegstgeest A. Pieters. EO en abortus (2) Men heeft protest aangetekend tegen de beelden, welke de EO het Neder landse publiek heeft voorgehouden om eraan te herinneren wat abortus in feite betekent. Men klaagt over het ontredderend effect van die beelden op vrouwen die reeds tot abortus besloten of.die een spontane mis kraam hebben gehad. Ziedaar weer een nieuwe en tendentieuze bewimpe ling! Alsof een abortus waartoe men zelf besluit en die men opzettelijk laat uitvoeren, in dit opzicht hoe dan ook zou te vergelijken zijn met een spontane miskraam. Over deze laatste raakt men achteraf evenmin ontred derd als over enig ander ongeluk waardoor men iemand aan de dood verloren heeft. Heel iets anders is het echter zich te realiseren, dat men iemand opzettelijk van het leven heeft laten beroven. Maastricht A. de Vries Experimenteren Om sleur en verflauwing te voorko men zoekt men in veel kerken naar nieuwe wegen. Met name in de ere diensten zijn we druk aan het experi menteren, waarbij het m.i. onbewust meer gaat om het strelen van het menselijk oor en oog, dan om het strelen van 'Gods oor en oog'. Wordt het in onze kerken (zie radio- en tv- diensten) niet steeds meer een cultu reel gebeuren, dan een spontaan be wijzen van liefde aan Hem die ons leven redde. Is het misschien daarom dat wij in onze kerken (meer dan we toe willen geven) met onuitgesproken jaloersheid kijken naar de gebedsver horingen en het in vervoering raken door de Heilige Geest in opwekkings bijeenkomsten van Pinksterbewegin gen etc? Krimpen ad. IJssel H. F. Bennen beert de ernst van belijdenisverzaking terug te brengen tot wetenschappelijk bezig zijn, of theologiseren. Uw syno des van Sneek en Dordrecht hebben het Schriftgezag ingeruild voor stand punten van geleerden. Dat Is dwaas heid voor God.' In deze en andere felle bewoordingen sprak gistermid dag één der officiële afgevaardigden van de gereformeerde Dopperkerk in Zuid-Afrika. dr. G. P. L. van der Linde uit Bloemfontein. Zijn woorden gaven dr. H. B. Weij- land, die als moderamenlid namens de synode antwoordde aanleiding om er begrip voor te vragen dat de gerefor meerde kerken in Nederland er moei te mee hebben zich in al die verma ningen te herkennen. Hij had er deze kern in beluisterd: 'dat wij niet in de wijsheid van mensen, maar in de kracht van God moeten geloven.' Dat. aldus dr. Weijland, is nu juist wat ook wij begeren. Dr. Weijland vroeg zich af of het beeld dat dr. Van der Linde en met hem zijn synode van de kerk in Nederland heeft wel een com pleet beeld is. De Zuidafrikaanse afgevaardigde, die zei dat hij nadrukkelijk opdracht van zijn synode 'Potchefstroom-1973' had gekregen om te spreken zoals hij deed, constateerde dat de eenheid en de relatie tussen de Nederlandse gere formeerde kerken ernstig is gestoord door 'de volhardende afwijking in de leer, zoals dat ondermeer tot uitdruk king kwam in de synodebesluiten over bepaalde opvattingen van prof. dr. H. M. Kuitert en dr. Wiersinga.' Hij meende, dat de waarheid openlijk door Kuitert en zijn volgelingen opzij wordt geschoven, waarvoor hij een aantal citaten aandroeg. Beide wetenschapsmensen, aldus dr. Van der Linde, zijn bezig een ander evangelie te verkondigen. In zo'n ge val moet gelden: 'Aantrek jou aan zulke mense' (1 Thim. 6). Maar in feite werd alles gedaan om degenen die van de belijdenis afweken een wettige plaats in de kerken te geven en te laten behouden. In plaats van schorsing en afzetting is er sprake van tolerantie en wordt overgegaan tot een dialoog met de schuldigen. Op deze wijze is de band met de gerefor meerde kerk in Zuid-Afrika ernstig in gevaar gebracht, zei dr. Van der Lin de. Nadat dr. Weijland kort geantwoord had, deed het pre-adviserende synode lid prof. dr. K. Runia een voorstel van orde. Ook hij constateerde duide lijk 'een stuk misverstand' en drong aan op een nader gesprek over deze dingen met de verontruste broeders overzee. De synode nam dit voorstel over en machtigde het moderamen nog vóór het vertrek van de afgevaar digde te proberen een verhelderend gesprek met hem te hebben. Gastrecht Vrij lang is de synode bezig geweest met het gastrecht bij avondmaalsvie ringen. Er lag een voorstel op tafel om dit te verruimen. Bij steeds meer christenen uit andere kerken, ook de rooms-katholieke, groeit namelijk het verlangen om deel te nemen aan avondmaalsvieringen in eikaars ker ken. Een ontwikkeling, die velen der synode positief wilden waarderen met een verruiming van het gastrecht, al ROME Paus Paulus heeft opge roepen tot een diepere, meer echte Mariaverering. In een apostolische aansporing van bijna honderd bladzijden aan alle bisschoppen noemt de paus Maria een model voor onze tijd. 'Maria was helemaal geen passief on derworpen vrouw met een ver vreemdende godsdienstigheid, maar de vrouw die niet bang was om te verkondigen, dat God de ncderigen en de verdrukten verheft en de machtigen van deze wereld van hun troon stort.' Volgens dc paus hoeft Maria geen obstakel te zijn voor de oecumene. Protestanten kunnen met de bij belse lofzang van Maria God ver heerlijken. De paus stelt Maria ten voorbeeld als degene, die luistert naar het woord van God, tot Hem bidt en Hem looft, en als degene die als moeder het leven doorgeeft en zich aansluit bij het offer van haar zoon Jezus. In de Mariaverering moet volgens de paus duidelijk de onlosmakelij ke band van Maria en Jezus en de Heilige Geest uitkomen. Als fou ten, die hier en daar in de Maria verering zijn ingeslopen, noemt de paus bijgeloof, sentimentaliteit, het zich verlaten op legendes. Bij zonder benadrukt de paus het ro zenkransgebed; niet als een bijna mechanische herhaling van formu les, maar als een meditatie van het leven van Christus. (ADVERTENTIE) ROME (AP, Reuter) Een Duitse priester, die tijdens de Dertigjarige Oorlog, ruim drie eeuwen geleden, om zijn geloof ter dood werd ge bracht, is zondag door paus Paulus zalig verklaard. Liborius Wagner (1593-1631)' was ge boren uit lutherse ouders, maar ging over naar de rJc. kerk, werd priester en stelde zich speciaal ten doel pro testanten te bekeren, In 1631 werd hij gevangen genomen door soldaten van de Zweedse koning Gustaaf Adolf, die hem martelden in een poging hem afvallig te maken. Hij werd losgela ten. maar later gedood door een Duit se lutherse soldaat. (ADVERTENTIE) Prof. dr. H. M. Kuitert wilden ze niet de kant van het open avondmaal op. Echter: de manier waarop een en ander gestalte moest krijgen bleek een moeilijk punt De synode is er daarom nog niet uitgekomen. Dit te meer, omdat het pre-adviserende lid prof. dr. D. Nauta bijzonder veel kerkrechtelijke bezwaren aanvoerde. Al is de verruiming op zichzelf een betrekkelijk eenvoudige zaak, kerkor- delijk ontstaan daarbij onmiddellijk moeilijkheden. Het gastrecht is in de kerkorde aan strenge regels gebonden. Er is daarin ook sprake van onder scheid tussen andere refomatorische kerken en bijvoorbeeld de rooms-ka tholieke kerk waar weer andere regels voor gelden. Uit dien hoofde kun je niet zeggen 'kom maar aan als het mag van thuis'. Kort en goed, bij een verruiming die voor ogen staat zal eerst de kerkorde dit moeten toe staan. Besloten werd tenslotte het voorstel voor nader beraad terug te verwijzen. Op 24 september 1973 werd de Republiek Guinee- Bissau uitgeroepen. Bijna 80 landen erkenden de nieuwe Afrikaanse staat. De Nederlandse regering blijft nog steeds Portugals koloniaal bewind erkennen. Het is nu een half jaar later. En de oorlog gaat maar door. Angola Comité, Da Costastraat 88, Amsterdam, giro 600657. ISTANBOEL (AFP) Het hoofd van de Turkse dienst voor religieuze zaken, dr. Lufti Dogan, wil, dat de bekende Aya Sofia in Istanboel weer gebruikt wordt als moskee. Thans is het gebouw een museum. De Aya Sofia (de kerk van de Heilige Wijsheid) werd een christelijke kerk in de zesde eeuw, toen het Byzantijnse Chili (2) Het is goed te weten dat zij, die wel een duidelijk antwoord kunnen geven a.s. woensdag middels de Provinciale Statenverkiezingen de samenstelling van de Eerste Kamer kunnen bepalen en dan weten, dat de CDA uitblinkt door één duidelijkheid, nl. de onwe tendheid. Groningen H. J. Hammenga In het Gereformeerd Weekblad (uit gave Kok) reageert de vrijzinnig-her vormde ds. H. de Nie uit Amsterdam op een artikel van het gereformeerde synodelid dr. B. Wentsel over de vrijzinnigheid: 'Collega Wentsel begint zijn tweeledi ge typering van vrijzinnigheid met 'de loochening van de Christus als de enige, eigen Zoon van God'. Afgezien van het feit dat ik mij in deze formulering niet herken (ben ik niet 'goed' vrijzinnig?!) wil ik er eerét even op wijzen dat het niet van onvooringenomenheid getuigt een groepering te typeren met een zin die met het woord 'loochenen' inzet. Wat de inhoud betreft: de. hier gebezigde formulering is voor mij een slag in de lucht. Allereerst is er geen sprake van, dat in enige vrijzinnig-protestant se poging tot definiëring van eigen geloofsinhoud, ooit zulk een stelling ten beste is gegeven. In de ter be schikking staande vrijzinnige proeven van geloofsbelijden worden geheel an dere klanken gehoord. Men leze bij voorbeeld de eerste geloofsbelijdenis voorkomende in de 'Bijdrage tot de hervormde eredienst', uitgegeven door de studiecommissie voor het dienst boek van de vereniging van vrijzinni ge hervormden in Nederland: 'Wij geloven in één God, de almachtige Vader, schepper des hemels en der aarde, en in één Heer, Jezus Christus, de Zoon van God Volgens collega Wentsel behoren zulke woorden niet '1 in een vrijzinnig dienstboek te staan! En &ls ze er staan, zal hij zeggen: ja, dat zeggen jullie nu wel, maar wat bedóel je er mee? Dat zou een bijzon der nuttige vraag zijn. Een vraag, die gesteld moet worden aan ieder die de bijbelse woorden 'eniggeboren', 'ei gen', 'Zoon', 'geboren uit de maagd Maria' en vele andere gebruikt. Want vaak belemmert een traditioneel ge bruik het bijbels functioneren van de genoemde woorden. Hoe vaak ik al om de oren geslagen ben met de opmer king 'u zegt nu wel: Zoon van God, maar gelooft u dat Jezus écht de Zoon van God is?', ik heb de tel niet kunnen bijhouden. Maar keer op keer bleek mij dat dit 'écht' neerkwam op een merkwaardige biologische be paaldheid. gespeend aan elk inzicht omtrent de wijze waarop het woord 'maagd' (niet in de traditie maar) in de bijbel functioneert. Het eerste (en blijkbaar belangrijkste) punt van col lega Wentsel is dus, ik herhaal het, tot mijn spijt niet terzake. Ik zou er een lief ding voor geven, als men eindelijk eens af zou willen zien van alle pogingen om 'het vrijzinnige' in een aantal inhoudelijke geloof- uitspraken te vatten. Zo krijgt men het namelijk nimmer te pakken. Het gaat veeleer om een bepaalde habitus, om een instelling, om de wijze waaróp, om een geloofshóuding. En niet om voor altijd geldende onveran derlijke omlijningen, stellingen en uitspraken. Zeer teleurstellend mis schien voor de liefhebbers van lijstjes met punten als 'de vrijzinnigheid ge looft niet dat de bijbel Gods eigen woord is maar houdt hem voor een menselijk boek', of 'de vrijzinnigheid gelooft dat Jezus geen zoenoffer voor onze zonden is maar alleen ons voor beeld', enz. enz. Hen moet ik 'écht' SPECIAAL NED. HERV. KERK Beroepen te Arnhem: P. H. de Pret te Utrecht: te Hierden: E. F. Vet gunst te Capelle a/d IJssel; te Bod» graven: W. dé Bruijn te Ermelo; tf" Maasdam (toez.) en te Zevenhuizei (toez.): S. v.d. Oever te Willemstad" te Kootwijk: C. Trouwborst, kand. tik Waarder; te Zelhem (toez.) Jac. Moip teban te 's-Hertogenbosch; te De Waal J. J. H. Hoekstra, kand. te Leiden: tl t 's-Gravenzande (toez.) A. A. v.d. Berf te Rekken: te Garijp (toez.) A. d| Kleine te Woudrichem. L Bedankt voor Capelle a/d IJssel: Holst te Heerde. GEREF. KERKEN Beroepen te Dokkum: R. Reitsma Rotterdam-Delfshaven; te De Wilp: Klein-Ikkink, kand. te Kampen, diE dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Leeuwarden-Hul zum: Sj. Tiemersma te Zwammerdamj,, GEREF. KERKEN (VRIJG). ie Beroepen te Brunssum D. Noordt t[ Buitenpost. i- Bedankt voor Haren: W. Wierenga tf' Berkel en Rodenrijs. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Almelo: J. C. L. Starrt veld te Kornhorn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Klaaswaal: J. Koster Barneveld. Bedankt voor Almelo: A. Hofman tfl Scheveningen. I VRIJE EV. GEMEENTEN Aangenomen de benoeming tot legeifo pred. H. E. v.d. Bij te Heerde. rijk op het hoogtepunt van zijn macht en rijkdom stond. De vier minaretten werden toegevoegd na de val van Con- stantinopel (1453), toen de Turken de kerk in een moskee veranderden. Op last van Ataturk, de grondlegger van het moderne Turkije, werd de Aya Sofia in 1935 een museum. Ds. H. de Nie teleurstellen. Zo simpel ligt het niet' Schildwacht De hervormde synode heeft emigratie naar Zuid-Afrika ontraden, maar de 'interkerkelijke emigratie-commissie' (vier predikanten, onder wie gerefor meerde-bondsvoorzitter ds. W. L. Tuk ker) zet haar werk voort en publi ceert in het andere Gereformeerd Weekblad (nu het blad van de bon ders) een oproep: Zuid-Afrika is de schildwacht van de vrije volken op het zuidelijk halfrond. Ons Nederlandse broedervolk heeft een sleutelpositie door hun bijzonder gunstige ligging op de zuidpunt van Afrika. Simonshaven bij Kaapstad is het Gibraltar van het Zuiden, omdat ze de zeewegen van het Zuidelijk halfrond beheerst Zuid-Afrika is voor de blanke volken onmisbaar om het veldwinnend internationaal commu nisme te bestrijden en een halt toe te roepen. Rusland strijdt op alle fron ten om de vrije volken van de wereld tot slavernij te brengen. Ze heeft haar spionnen overal. Op listige wijze infil treert ze het leven van alle volken, die in vrijheid leven. In Zuid-Afrika is de communistische partij bij de wet verboden. De Russen gebruiken in vrij Europa spionnen, die cellen vormen om het volksleven te onder mijnen, in Zuid-Afrika zijn het de terroristen die de chaos moeten scheppen. Het Zuid-Afrikaanse volk is waakzaam voor het gevaar van het wereldcommunisme, ze kent haar vij and. De Zuid-Afrikaners zijn een puri teins volk, die de dapperheid bezitten van Cromwells roundheads en in Gods kracht al hun vijanden zullen overwinnen. De komst van duizenden emigranten uit West-Euro pa naar Zuid-Afrika kan een grote ?egen worden voor de christelijke be schaving en een sterk bolwerk tegen het internationaal communisme vor men. Het blad De Jezus Beweging (Postbus 33. Emmen) is in een Indonesische uitgave verschenen. Hiermee wil men Indonesiërs en Zuidmolukkers berei ken. die- de Nederlandse taal niet voldoende beheersen. Bij voldoende belangstelling zal elk kwartaal een Indonesische uitgave verschijnen. Rekreatie informatie is de naam van een nieuw losbladig periodiek met informatie over het kerkelijk rekrea tiewerk. Het gaat uit van het inter kerkelijk werkverband voor de rekrea tie (sekr. mevrouw A. de Regt-Nou- wens. Vermeerlaan 13, Nieuw-Looa- drecht). Van een onzer verslaggevers UTRECHT De proceskosten vat 3 dr. C. F. Beyers Naudé bedragen tof: dusver (want er komen nog mee'i processen) 57.000 gulden. Dit bedrai» kan uit Nederlandse bijdragen betaal#1 worden, want op het gironummer vaa3 het hervormd werelddiakonaat i#' Utrecht nr. 86.85 (dat werd openg©: steld voor bijdragen ook uit gereforD meerde, rooms-katholieke en ander#1 kringen)] is voor de proceskosten3 44.000 gulden binnengekomen en voop hetzelfde doel is op de Vrije Universe teit in Amsterdam 6.000 gulden bijl eengebracht. Hierbij - mag opgeteld»: worden een deel van de 46.500 gulp den, die dr. J. J. Buskes op zijm gironr. 11.32.11 voor proceskosten èn het werk van dr. Beyers Naudé geel stort kreeg (men weet: ter gelegen i heid van het gouden ambtsjubileuirf van dr. Buskes). Aan vaste bijdragerfi ontvangt het Chr. Instituut van drft Beyers Naudé uit ons land 75.000 per jaar van de hervormde kerk en 60.00^ jaarlijks van de gereformeerde ker ken. K Zie ook pagina 7 van Trouw en paglji n^-1! van het Kwartet van heden, Elf deeltjes Marnixreeks Manteau-. Brussel-Den Haag 6.90 per deel. Het uitgeven van goedkope boeken meestal herdrukken naast her steeds duurder wordende leeswerk neemt gelukkig toe. In Nederland is1 vooral De Bezige Bij een koploper in]( het op de markt brengen van her-; drukken voor een zeer lage prijs/ (Dar-boeken en B.B.-herd rukken).1' Ook Querido slaat een goed figuur' met de Salamander-reeks waarin on-( langs nog nieuwe delen verschenen.' Inmiddels kost dit pocketje wef 4.25. Manteau is nu ook een reeks begon-» nen met herdrukken. Liefst elf delen11 tegelijk kwamen er uit Dit zijn ze*' Maurice Roelants: Het leven dat wij1, droomden en Alles komt terecht; Hen-1 drik Conscience: Dc loteling; Johan' Daisne: De trein der traagheid; Roger van de Velde: Kaas met gaatjes; Jos' Vandeloc: De muur en De Vijand;! Hubert Lampe: Ifélinr Defraye en Don Juan en de laatste nimf; Frederik van| Eeclen: D - kleine Johannes en v« Fr» 'Bon'our tristesse'. Z»al« .i m r';: b i ui helemaal et Vlaam-e na".-u-iheid. De prijs isj p' ucb'even. Een serie omj naast de reeds bestaande matig ge-! prijsde in de gaten te houden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2