Oude en nieuwe muziek
bij Concertgebouworkest
I
Paradijsappel, musical
tegen het milieubederf
eoeo
HADEX
dagpeceptj
lIlBlIlSllI
SËËIti
MR9W9BHM
Libië verkoopt ruwe
olie tegen drie
verschillende prijzen
Ontroering
...OPROEP CODE
WALTER JOST
Nieuwe boeket[
TROUW/KWAiRTET MAANDAG 25 MA ART 1974
BINNENLAND/RADIO EN TV T4/K4
DOOR R. N. DEGENS
AMSTERDAM Met Carl Phi-
lipp Emanuel's Symfonie in A gr.
terts en Johann Sebastian's Vier
de Orkestsuite was de familie
Bach vertegenwoordigd op het
zondagmiddagprogramma van
het Concertgebouworkest, dat
volgens de formule van de C-se-
rie oud en nieuw verenigde.
Daartussen stonden dan het Con
cert voor fluit en orkest dat Gor-
fredo Petrassi in 1960 schreef,
en 'Arboreal' uit 1968 van Jos
Kunst.
Behoudens enkele zakelijke gegevens
over wat de titel betekent (op bomen
betrekking hebbend) en over de in
strumentatie van het stuk, laat de
programma toelichting de luisteraar
in het duister aangaande Arboreal.
Kunst zelf zegt erin, dat iedereen zijn
oren maar wijd open moet zetten en
dat, als alles goed gaat de muziek zijn
denken zal beetpakken en er zoal
geen substantie, dan toch vorm aan
zal geven. Dat is voor een componist
een heel goed standpunt; de muziek
moet het zelf al dan niet doen bij de
luisteraar. In dat opzicht onderscheidt
Jos Kunst zich opmerkelijk van de
meesten van zijn collega's die menen
dat verbale beschrijvingen van struc
turen en evenvueel, inhouden het
waarderen of het begrijpen ten goede
kunnen komen.
Klankstukken
In deze muziek onderscheidt hij zich
nauwelijks van hen; dergelijke hoor
baar goed georganiseerde klankstuk
ken met een min of meer esthetisch
gebruik van de vrijheden die het
tegenwoordige componeren kenmer
ken, worden bij de vleet geschreven.
Er blijft meestal weinig van in de
herinnering hangen, maar voor zolang
het duurt (in dit geval maar tien
minuten) is het voor niet al te ortho-
doxe oren wel plezierig en bij mo
menten verrassend.
Het werd erg goed gedaan onder Da
vid Zinman, die zich ook in de andere
stukken weer een rustige en vooral
op doorzichtige helderheid werkende
dirigent toonde. Abbie de Quant was
soliste in het Concert voor fluit en
orkest van Petrassi, een stuk voor
beweeglijke 'cannabiliteit' in de solo
partij, met speels tegenspel van een
orkestpartij die een bijzonder timbre
krijgt door het ontbreken van de
hoge instrumenten bij strijkers en
houtblazers. Ook Petrassi is kort van
stof in dit concert (ruim een kwar
tier), maar aan de uitvoerenden stelt
hij inmiddels bijzonder hoge eisen.
Daaraan werd niet alleen door Abbie
de Quant, maar in gelijke mate door
het orkest voldaan, wat terecht grote
erkentelijkheid bij het publiek, en
daarmee overeenstemmend applaus
opleverde.
BENGHAZI De Libische regering
heeft voorgesteld dat de Arabische
olieproducerende landen voortaan ver
schillende olieprijzen zullen bereke
nen naar gelang de betrekkingen met
de afnemers. Libië is bereid industrie
landen een speciale prijs in rekening
te brengen als deze wapens en techno
logische kennis willen verschaffen.
Het is eveneens bereid tot investerin
gen in Europa om de Europese landen
te helpen hun financiële crisis te
overwinnen.
Libië spreekt zich uit voor drie prijsca
tegorieën waarvan de gunstigste zou
gelden voor de Islamitische landen.
De tweede categorie geldt de ontwik
kelingslanden, de derde en duurste
de geïndustrialiseerde staten.
Libië wil de industrielanden olie blij
ven verkopen tegen de 'posted price'
(een verrekenprijs waarop belastingen
gebaseerd zijn maar een uitzondering
maken voor die landen 'welke ons
technologische kennis en wapens ver
schaffen waarmee wij onze verdedi
gingscapaciteit kunnen vergroten.'
Verwacht wordt dat België vandaag zal
worden getroffen door een algemeen
tekort aan olie nu een laatste bijeen
komst tussen de regering, de vakbon
den en de oliemaatschappijen geen
overeenstemming heef. opgeleverd
over de verhoging van de prijzen. De
laatste bijeenkomst heeft dertien uur
geduurd.
MARY PERKINS
Abbie de Quantsoliste bij Concertgebouworkest.
door R. N. Degens
ENSCHEDE Een kerkmusical noemden Jacqueline Jacobi en
Max van Doorn bun 'Paradijsappel1, een zangspel tiaar bijbelse mo
tieven, dat vrijdagavond in de Jacobuskerk te Enschede voor liet
eerst werd uitgevoerd.
Het is uiteraard de bedoeling van de
auteurs en ook van het operagezel
schap Forum dat de organisatie in
handen heeft, dat de 'boodschap' die
het geheel wil brengen straks door
middel van veel uitvoeringen door
zoveel mogelijk mensen gehoord zal
worden. Die boodschap is niet nieuw;
we zijn bezig de wereld onbewoonbaar
te maken. 'Zolang de mens op aarde
leeft, at hij van de verboden vrucht,
maar met de kennis waar hij naar
streefde, verpestte hij water, aarde en
lucht'. Zo wordt het in een van de
liedjes samengevat, als ik het goed
heb verstaan, want de akoestiek in de
Jacobuskerk is niet al te best voor
zoiets.
Projecties
De opzet vart dit spel biedt wel moge
lijkheden: op de achtergrond projec
ties van lichtbeelden die aansluiten
op wat een verteller voorleest over
Adam en Eva, Kaïn en Abel, Noach
en andere toepasselijke punten uit de
bijbelse geschiedenis. Op ,de voor
grond spelen en zingen een Adam en
een Eva van deze tijd in overeenkom
stige situaties, waarin zij de slachtof
fers worden van de 'driekoppige
slang: verleiding, list, berekening' die
door een acteur en twee allerliefste
actrices worden voorgesteld. Daarbij
gaat het in hoofdzaak om het gebruik
van milieubedervende was- en andere
schoonheidsmiddelen, die via een leuk
in het spel betrokken tv-scherm wor
den aangepraat. Bespoten fruit wordt
in verband met de paradijsappel ook
niet vergeten, en voorgelezen kranten
berichten over gruwelen van oorlog
en vrede laten duidelijk uitkomen
wat we met z'n allen van deze wereld
gemaakt hebben. De moderne Adam.
die van moordzuchtige soldaat in de
loop van het stuk tot een lichamelijk
en geestelijk wrak vervalt, en Eva die
het ook van het leven verloren heeft,
beseffen tenslotte dat ze voorgoed uit
het paradijs zijn verdreven, maar dat
ze het met eerbied voor de schepping
misschien toch opnieuw kunnen pro
beren. Eikaar steunend, strompelen ze
onder schijnwerperlicht door het mid
denpad naar de uitgang van de kerk.
Het is allemaal erg duidelijk en voor
iederen begrijpelijk. Maar omdat het
allemaal al zo vaak gezegd en gehoord
is, en doordat het in deze vorm soms
wel amusant, maar nooit echt fel of
schokkend nog eens naar voren wordt
gebracht, zal de uitwerking op de
toehoorders ten hoogste een paar ex
tra lidmaatschappen voor organisaties
tegen milieuvervuiling tot gevolg heb
ben. Dat is triest, ook voor de toege
wijdheid waarmee de auteurs en de
uitvoerenden zich voor de ongetwij
feld goede zaak hebben ingezet: de
tekstschrijfster (die ook de spellei-
ding had) die er menigmaal in slaag
de 'ernst en luim' met elkaar te
verenigen, de componist die met be
scheiden middelen hier en daar vlot-
illustratieve muziek creëerde (maar
die in de bocht slipte toen hij bij de
ark-van-noach-scène een citaat uit 'De
Jantjes' gebruikte: Als de tros wordt
losgesmeten.de verteller Jan
Duiveman die plechtig en gedragen
zijn teksten las, de charmant acteren
de en zingende Margaretha Albers
(Eva) en de vooral vocaal uitstekende
Jan Alofs (Adam), de dansende en
zingende driekoppige slang die in vele
gedaanten werd voorgesteld door Ca
roline Arts, Fenna.Küge len Hubert
Verreyt, de maker van de tekeningen
en lichtbeelden Gé Madern en de
dirigent Domagoj Andric, die het ge
heel met een kleine instrumentale
groep begeleidde.
Een man mag niet huilen. Het is een
van de oudste tradities die dit ver
biedt. Maar de cabaretier Herman
van Veen is een onconventioneel
man. Daarom zagen wij hem in de
Bellevue-uitzending bevangen worden
door pure ontroering. Een privilege
van de mens met een rijk innerlijk
leven. En daar valt niet om te lachen,
integendeel, het is in deze gestroom
lijnde samenleving zo ongewoon, dat
je er een poosje over wilt nadenken.
Dit kleine gebeuren tijdens het door
de actrice Elizabeth Andersen afge
nomen interview behoorde dit tele-
visieweekeinde tot het weinige dat
even bleef hangen. Het was een
oprecht psychologisch verschijnsel.
Zoiets weet je direct te onderscheiden
van het pseudo-psychologische; van
datgene wat net te weinig 'ziel' heeft
om te kunnen boeien. Voor mij was
dat zondagavond de Waaldrecht-
aflevering Spreken is Goud.
Er werden heel wat karakterologische
aspekten aangesleept, maar ze wilden
niet echt worden. De aanloop was een
zo langdurig en modieus samen
raapsel, dat ik de belangstelling voor
de verdere ontwikkeling al gauw ging
verliezen. Vermeldenswaard is nog wel,
dat de cabaretier Sito Hoving van
Tingel Tangel opnieuw te zien was in
een toneelrol: iets waarvoor hij niet
direct in de wieg is gelegd.
Na het gesprek met en het solo
optreden van Herman van Veen had ik
weinig keus. Ik doe niet aan water
sport en loop dus ook niet over van
belangstelling voor reddingvesten en
het sanitair in een kajuit. Aan de
andere kant echter lanceerde Koos
Postema met hulp van wetenschaps
mensen veel informatie over 'de pil'.
Een onderwerp waarover ik persoon
lijk even weinig pieker als over het
kopen van een motorbootje. Er werden
niet veel bedenkingen gehoord tegen
het slikken. Uitzondering was een
jongeman, die zich keerde tegen het
automatisme van al het 'innemen' en
tegen de pressie van de omgeving
om met alles mee te doen.
In het zaterdagavondprogramma van
de NCRV was Herkent u deze Tijd?
wel onderhoudend. Kik Stockhuizen
zou er echter goed aan doen,
wat minder gejaagd te spreken. Meer
rust en nuancering zal de sfeer
ten goede komen.
Farce Majeure had niet zijn dag.
Ik had de indruk dat er een zekere
matheid over de verschillende
nummers lag. De tinteling was er niet
deze keer. Mogelijk door gebrek aan
goede stof, ging men voor mijn gevoel
zelfs een beetje over de schreef
die Farce Majeure zichzelf met
betrekking tot de dood heeft gesteld.
TON HYDRA
118. Oud-oom Karolus Knetter Sr. was
een arbeidzaam man, die de stelling
huldigde, dat de morgenstond goud in
de mond had. Vandaar dat hij meestal
reeds op de onmogelijkste uren achter
zijn wrakke toonbankje stond om mo
gelijke vroege feestvierders te voor
zien van een neus, wat confetti, dol
komisch jeukpoeder of klapsigaren.
Oom Karolus keek op, toen zijn neef
je reeds zo vroeg bij hem in de
nering verscheen. Maar hij keek nog
méér op, toen Kareltje hem vertelde
wat er in Rijkhuyzen allemaal was
gebeurd. 'En nou moet ik daar wat
FERDINAND
aan doen oom', had Kareltje gezegd.
'Mijn baan wilde mijn verhaal niet
geloven'Het is dan ook wel
een tikje ongeloofwaardig', onderbrak
oom Karolus 'Kan wel zijn', hield
Kareltje aan. 'Maar dat verandert toch
niks aan het feit, dat er rare dingen
staan te gebeuren, als ik niet ingrijp.
En daarbij moet U mij helpen'.
'Oom Karolus Knetter Sr. dacht eens
even na en zei toen: 'Ik zal twee pond
sterrewerpers voor je inpakken. En
een plastic bloemenbom kun je ook
krijgen. Zou je weten hoe je met die
spullen moet omspringen?' 'Ik wel,
oom Karolus!' juichte Kareltje. En
met vreugde in de ogen zag Kareltje
hoe zijn oom een grote zak vol sterre
werpers greep. 'Asjeblieft', lachte oom
Karolus. 'Omdat je zo'n flinke venl
bent, krijg jij de hele zaak van mi;
cadeau. En maak nou maar gauw dat
je wegkomt, want anders kom je niel
klaar met je werk...' En zc
huppelde Kareltje Knetter even latei
in alle blijheid terug naar Rijkhuy
zen. Het was nog héél vroeg: er wa:
nog geen sterveling op straat t<
zien
Radio vandaag
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20
(S) Spitsuur. (7.54 VPRO: Deze dag. 8.00
Nws. 8.11-8 23 Dingen v.d. dag.) 9.15 (S)
Licht strijork. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio.
9.50 (S) Muz. voor luisteraars. 11.00 Nws.
11.03 Viool en piano: klass. muz. NOS: 12.00
Den Haag deze week. VPRO: 12.15 VPRO-
Maandag: tussen-de-mlddag-magazlne. 13.00
Nws. 13.11 Vandaag dit, morgen dat. 13.20
(S! VPRO-Maandag-Muz AVRO: 14.45 (S)
Met het oog op luisteren: muz.progr. 15.35
SMijn dochter Muriel. 16.00 Nws. 16.03
Radiojournaal. 16.05 Poplepel: kinderen
draaien hun eigen platen. 16.30 (S) Mikadoo.
17.55 Med.
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
18.21 (S) Jazz Spectrum. PP: 19.00 Uitz. v.d.
BP. NOS: 19.10 (S) Harm, en fanf. In
Nederl. en Eur. 19.30 (S) Muzlbas. 20 00
Komt u maar act. progr. met telef.
reacties en lichte muz. 21.45 Rep. 22.15 Voor
blinden en slechtzienden. 22 25 Ultz. v d.
Bond zonder Naam. NOS: 22.30 Nws. AVRO:
22.40 Radiojournaal. NOS: 22.50 (S) Hobby-
scoop. 23.20 (S) NOS-Jazz Jazz in Aktle.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
70S (S) Preludium: klass. muz. 7.30 Nws.
7.41 (S) Hier en nu. 7.55 Aangestipt: progr.-
overz. 8 00 (S) Te Deum laudamus: gewijde
muz. 8.24 Op de man af: evangel, comm. bij
de tijd. 8 30 Nws. 8.36 Gymn. v.d. huisvr.
8.45 (S) Plein publ.: maandagmorgen met
mensen en muz. en 10.30 Nws. 11.00 (S) V.d.
kleuters. 11.15 In 't zilver: progr. voor
oudere luisteraars. 11.55 Med. 12.00 CS)
Kilima Hawaltans Show. 12.21 Voor boer en
tuinder. 12.26 Med. t.b.v. land- en tulnb.
12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.50
Mtkro: aandacht v.h. Christel, organlsatlelev.
13.00 (S) Bandstand. 13.15 (S) Operamuz.
14.05 Schoolradio. 14.30 Latema maglca -
kaleidoscoop van muz. vormen In de loop
v.d. tijd. 15.00 Middagdst (herv.). 15.30 Nws.
15.33 (S) Studio 6: maandagmlddagmag. met
lfi.30 (S) Hier en nii. 16.50 Pleisterplaats:
toerisme en recreatie. 17.20 Overheldsvoorl.:
Suriname journaal. 17.30 Nws. 17.32 (S )Hier
en nu.
NCRV: 18.00 (S) NCRV Combo Corner.
18.19 Uitz. van D'66. 18.30 Nws. 18.41
Toelicht, bij het nws. 18.48 (S) Met uw
instemm.: het Ued v.d. week. 19.00 (S)
Vincent van Gogh. 19.30 (S) Llterama: kron.
over boeken, schrijvers en toneel. 20.00 Nws.
20.05 Facetten v.d. bevrijd. (11). 20.20 (S)
Samson et Dallla, opera van Saint-Saens.
22.40 (SI Kom vanavond met verhalen:
voordracht. 23.00 Gebod en zedelijk hande
len. 23.35 (S) Komponist v.d. maand. 23.SR-
24.00 Nws.
HILVERSUM III
KRO: 7.02 (S) Vroeg op. 9.03 Uit de lucht
gegrepen. 11.03 (S) Verzoekpl. 12.03 (S) Va
twaalf tot twee, met 13.03 Raden maai
TROS: 14.03 Van twee tot drie op III. 15.0
Hugo van Gelderen Show, inkl. nationale tl>
twintig.
NOS: 18.02 Joost mag niet eten. AVRO
19.02 (S) Nedcrland-non-stop. 20.02 Radit
journaal. 20.05 Tako the 8-traln. 21.02 Neget
uur-show. 22 02 (S) Superclean dreammach!
ne. 22.55 Med. 23.02 (S) Vanavond laat. O.O
Radiojournaal. 0.05 (S) Droom top tien. 1.0
Muz. met Meta. 2.02 Continu de nacht dooi
5.02-7.00 Voor dag en dauw de mist ln.
BELGIE 324 m NED.
12.00 Nws, med. en SOS-ber. 12.08 Landl}
kron. 12.15 Gevar. progr. 12.50 Buiten
persoverz. (13.00 Nws, akt.. weerber. e
schouwburgprogr.'s.) 13.55 Beursber. 14.1
Nws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nws. 16.00 Nvi
en beursber. 16.10 Licht klass. conc. 17.1
Nws en med. 17.10 V.d. Jeugd. 17.30 B|
Band muz. 17.55 Weegschaal.
18.00 Nws. 18.05 Uitz. v.d. soldaten. 18.3
Protest, godsd. ultz. 18.45 Wat is er
sport? 18.55 Taalwenken. 18.57 Ork.
week. 19.00 Nws, akt. en weerber. 19.
Melodie Radio. (19.40 Keurig Engels.) 19.
Openb. kunstbezit. 20.00 Melodie op e<
winteravond. (20.30 Nws.) 20.40 Van Muzi
en Mensen. 20 45 Nu of nooit. 21.
Spllnternws. 21.05 Cabaretprogr. 22.00 N\*
22.05 V.d. Jeugd. (23.00 Nws.) 23.40-23.
Nws.
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS NOT
11.10-12.00 Schooltelevisie
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
NCRV
19.05 Black Beautij
19.30 Tweekamp
NOS
20.00 Journaal
Horizontaal: 1. larve van de meikever,
2. doortochtgeld - zeker tijdvak - wa
ter in N. Br. 3. bloedluis - projectie-
plaatje - voertuig, 4. schuintoelopende
strook - slot, 5. boom - bouwland -
eer, 6. bedehuis - man, 7. muze van
het minnedicht - plaats in Limburg,
8. godin van de toorn - wilde haver -
plaats in Gelderland, 9. tegenspoed,
1
2
3
4
8
6
7
9
9
2
4
S
6
7
8
Vertikaal: 1. verdieping - zoutziederij,
2. ongaarne - Europeaan - muzieknoot,
3. dunne plek in weefsels omgesla
gen rand. 4. lof - latwerk -gesloten, 5.
oorzaak - wang, 6. traag - jongens
naam - wandversiering, 7. jongens
naam - mannetjeseend, S. verbinding -
buitenhaven kindergroet, 9. trektuig
zelfkant.
Oplossing van vrijdag: 1. makadam, 2.
rustiek, 3. passant, 4. mortier, 5. gar
naal. 6. restant, 7. spoedig.
MUSTANG.
—51—
De kamer is benauwd klein. Ik kan
niet langer op mijn schuimrubber
zetel blijven zitten. Ik ga onze woning
eens bekijken. Wie door de lange
vuile gang wil lopen moet een paar
plasticsandalen aantrekken, die Abu
Fadi voor ons bij de deur heeft
neergezet. Het vuil mag niet de ka
mer ingelopen worden. Er wordt druk
gebruikt gemaakt van deze sandalen,
want ook mijn kameraden hebben
behoefte aan beweging en afwisseling.
De meisjes blijken over de eerste
schrik heen. In hun gevangeniskleren
zitten ze op hun matras met elkaar te
babbelen. De jongste is zestien en
heet Barabara. De drie andere zijn
jonge studentes en noemen zich Miri
am, Fran en Sarah. Als joods-ameri-
kaanse burgers zijn ze een paar
weken met vakantie naar Israël ge
weest en ze hebben in een kibboets
gelogeerd. Een week geleden waren
zij op terugweg naar New York. De
leiders van het Volksfront schijnen
aan te nemen dat ze leden van het
Israëlische leger zijn.
De vrouw van de rabbijn schijnt meer
dan de anderen door de gebeurtenis
sen aangegrepen te zijn. Zwijgend zit
ze naast haar man en staart voor zich
uit. Ook de rabbijn zegt geen woord.
Hij heeft helemaal nog met niemand
gepraat. Hij blijft er buiten staan. We
horen niets over hem. We kennen
zelfs zijn naam niet. Gisteravond
heeft Abu Fadi geëist dat hij zijn
baard afschoor, maar hij heeft die eis
tenslotte toch maar weer ingetrokken.
'Hoe voelt u zich?' vraag ik.
De vrouw kijkt me even aan en zegt
dan droogjes: 'Niet bar gelukkig on
der deze omstandigheden. Maar zo zal
iedereen zich hier wel voelen.'
Ik probeer het gesprek op gang te
brengen door hen beiden moed in te
spreken. Ik zeg. dat we er eigenlijk
trots op moeten zijn, dat wij voor
deze unieke beproeving zijn uitgeko
zen.
De vrouw antwoordt slechts, dat zij er
de voorkeur aan zou geven niet bij
die uitverkorenen te horen. Opnieuw
is het gesprek doodgelopen en ik zie
van verdere pogingen af.
De Engelsen hebben een transistorra
dio bij zich! Knielend op de grond
draait Robert Dare aan de knop tot er
plotseling een stem uit de luidspreker
klinkt. De stem spreekt Arabisch, dus
we kunnen er niets mee beginnen.
Robert draait verder en ineens horen
we de vertrouwde stem van de
nieuwslezer van de BBC in Londen.
De eerste nieuwsberichten, die wij
sinds onze ontvoering uit Europa ont
vangen!
We gaan in een kring om het wonder
ding zitten en luisteren. De ontvangst
wordt door geruis, gepiep en gekraak
gestoord, maar we kunnen ons een
beeld van de toestand vormen; de
spanning in Amman duurt voort. De
oude stad is in handen van de Pale-
stijnen, terwijl het koninklijke leger
en de Bedoeïnen de heuvels beheer
sen. Tijdens de laatste uren hadden
er slechts gevechten buiten de stad
plaats gevonden. Tussen het Volks
front en de overige guerrilla-organisa
tie zijn ernstige meningsverschillen
ontstaan. Het Volksfront zou door het
centrale comité van de organisaties
zijn uitgesloten. Men vreest voor ge
wapende konflikten tussen guerrilla's,
hetgeen de situatie nog zou verslech
teren. Volgens officiële opgaven 2ijn
er gedurende de laatste gevechten 650
mensen om het leven gekomen. De
onderhandelingen tussen het Interna
tionale Rode Kruis en het Volksfront
zijn gisteren tenslotte afgebroken. Het
was nu zaak voor de betrokken rege
ringen om zelfstandig te onderhande
len. Over het lot van de door het
Volksfront vastgehouden gijzelaars
zijn geen berichten binnengekomen.
Volgens een woordvoerder van het
Volksfront zijn er 40 passagiers en
bemanningsleden van de drie in de
lucht geblazen vliegtuigen, te weten
23 Israëli's of joodse Amerikanen, 6
Zwitsers, 6 Westduitsers en 6 Britten
naar een geheime plaats overgebracht.
De overige passagiers zijn inmiddels
al naar Nicosia op Cyprus gevlogen
en zullen vermoedelijk nog vanavond
naar hun land terugkeren.
In Bern confereert onafgebroken de
zogenaamde crisis-staf, waarin afge
vaardigden van de regeringen van de
Verenigde Staten, Groot-Brittannië, de
Bondsrepubliek Duitsland en Zwitser
land de situatie samen bespreken en
zich beraden oved e te treffen maatre
gelen. De vier regeringen hebben hun
vastbeslotenheid tot uitdrukking ge
bracht om solidair te blijven en de
gevangen Palestijnen alleen voor de
verschillende nog gevangen gehouden
gijzelaars in te ruilen.
Eindelijk weten we wat er in de
wereld gebeurt, hoe verward de toe
stand is. Maar men heeft het tenmin
ste over ons. Is dat alles? Elke dag
wordt de situatie moeilijker en ge
vaarlijker. Dreigende wolken hangen
boven Amman. Het leger vecht tegen
de guerrilla's en de guerrilla's zijn het
onderling niet eens. Dat moet wel tot
burgeroorlog en totale chaos leiden.
Wij zijn de gevangenen van de meest
extreme van alle guerrillaorgandsaties.
Het Volksfront vecht tegen Israël,
tegen het Jordaanse leger en tegen de
andere guerrilla's, en in Bern verga
dert de Crisis-staf. Men beraadt. Men
onderhandelt Men spreekt Men ver
klaart. Men zegt.Als de burgeroor
log eenmaal is uitgebroken, zal men
ons niet meer kunnen redden.
Men heeft over 40 gijzelaars gespro
ken, waaronder zich vijf Britten zou
den bevinden. Alleen bij ons zijn al
acht Engelsen. Het bericht is dus
onvolledig. Waarschijnlijk klopt ook
het aantal van 40 niet. Kunnen we
ook berichten uit Zwitserland ontvan
gen? Vergeefs draait Robert de wijzer
over de schaal. Zwitserland blijft zwij
gen. Intussen is ons middagmaal
klaar. Peter Jeschke blijkt een uitste
kende kok te zijn, die uit de beschik
bare conserven ware gastronomische
wondertjes weet te wrochten. De
meisjes helpen hem daarbij, dienen
op en wassen af. Wat een bijzondere
tafelgemeenschap vormen wij toch. In
twee rijen, slechts gekleed in onder-
hemd en onderbroek knielen we op
de grond en laten we ons bedienen
door meisjes in gevangeniskleren.
NCRV
20.21 Waar is Christus
werkelijk geweest?
21.05 Vidocq
22.00 Hier en nu
22.40 Kom nu met sang -
Extra
NOS
22.50 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Toppop
19.30 Ziekenhuis
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.21 Tom Brown's school
tijd
21.10 Televizier
Magazine
22.00 AVRO's Sport-
panorama
NOS
23.15 Journaal
DUITSLAND I
10.00 Journaal. 10.05 Akt. 10.45 Scharla-
chrote Buchstabe. 12.15 Akt. magazine. 12.40
Persoverz. 12.50-13.20 Bultenl. rep. 16.15
Journaal. 16.20 Amusem.progr. 17.05 Klnder-
progr. 17.55-18.00 Journaal.
(Reg. progr.: NDR: 9.30-10.00 Sesamstrasse.
18 00 Ahol Pacific Lady. 18.30 Akt. 18.45
Zandmann. 18.55 Sportjournaal. 19.26 Inf.
progr. 19.59 Progr.overz. WDR: 8.20-12.15 TV-
kursussen. 9.30-10.00 Sesamstrasse. 18.00 Nws
uit Noordr.-Westf. 18.05 Zeus en Co. 18.15
Dctectivburo Argusauge. 18.40 Akt. 19.20
Zwischen Kamera und Blldschirm. 19.48 In
termezzo.) 20.00 Journaal en weerber. 20.15
Akt. rep. 21.00 Muz.progr. 21.45 Interv. 22.30
Journaal, komm. en weerber. 22.50 Portret
van een schrijver. 23.35 Journaal.
DUITSLAND II
17.00 Journaal. 17.10 Engadlner Bilderbo-
gen. Aansl.: Verh. uit de geschiedenis. 17.45
Akt. en muz.
18.25 Tekenfilm. 19.00 Journaal. 19.30 Inf.
progr. 20.15 Inf. progr. 21.00 Journaal. 21.15
Verfolger. 22.55 Journaal.
DUITSLAND III NDR
18.00 Sesamstrasse. 18.30 TV-cursus. 18.45
Mod. gymn. 19.00 TV-kursus. 19.30 Idem.
20.00 Journaal en weerber. 20.15 Berliner
Werkstatt. (20.15 Task Force Police.) 21.05
Berl. Jazzdagen 1971. 21.55-22.40 Filmrep.
over kunst.
DUITSLAND III WDR
8.20 t.e:m. 11.45 Schooltelevisie. (9.30-10.30
Sesamstrasse 16.00 Sesame Street. 17.00
Schooltelevisie.
18.00 Sesamstrasse. 18.30 Taalkursus. 19.00
Zandmann. 19.05 Progr. voor Italiaanse
werkn. 19.15 Prisma v.h. westen. 19.45 Nws
uit Noordr.-Westf. 19.55 Komm. 20.00 Jour
naal en weerber. 20.15 Inf. progr. 21.00 Dok.
Ïrogr. 21.45 Journaal en kijkervragen. 22.15-
3.00 TV-kursus.
BELGIE NEDERLANDS
15.00-16.00 Schooltelevisie.
18.00 Colargol. 18.05 Familie Partridge.
18.30 Tekenfilms. 18.40 Volksuniversiteit.
19.10 Sport. 19.33 Kortweg. 19.38 Med. en
weerber. 19.45 Nws. 20.15 IJzeren Gordijn.
22.05 Dok. progr. 22.55 Nws.
BELGIE FRANS
16.45-17.25 TV-kursus.
18.10 Kinderprogr. 18.30 Magazine
vrouw. 19.00 Uitz. over filosofie en lekenir
raai. 19.10 Sportprogr. 19.45 Journaal. 20.
Mlsdaadspel. 22.30 Journaals
I!
en '1
lief
Mosselenhaché
3 uien
125 gr. boter
300 gr. gekookte mosselen
(van V/3 kg mosselen)
5 dl water
3 eetlepels azijn
zout
kruidnagelen
laurierblaadjes.
De uitn schoonmaken, snipperen
met de mosselen in de boter
bruin bakken. Blussen met het wat
waar de azijn aan is toegevoegd,
paar laurierblaadjes, kruidnagelen
zout toevoegen en het geheel
veer een half uur laten trekken,
een heel laag vuurtje. Voor het opi
nen de specerijen verwijderen en
nodig het gerecht binden met
maizena.
Menutip: Mosselenhaché, gekool
aardappelen, rode kool, vanillevla ml*
sinaasappel.
Ik kon niet anders zijn, door M. v|
't Sant. Uitg. La Rivière Voorhd
ve, Zwolle. 189 blz - ƒ8,90. e
Handleiding voor statistische toetsfr
door drs. W. L. Zijp. Uitg. Tjeef
Willink, Groningen. 283 blz ƒ21)