Karl Marx Bert ter Scheg get Leo XIII DIE SMULT WEER VAN JIKKEMIEN! Vandaag Beroepingswen door dr. C.P. van Andel Katholieke actie niet tegen vrije echtscheiding Trouw K wartet TROUW/KiWiAfifTET ZATERDlAG 23 MAART 1974 KERK T2/1 DE KLASSENSTRIJD NAA^ een conflict, hoe versluierd ook. Er is niets gevaarlijker dan dit feit weg te wuiven. Juist dan komen de uitbar stingen, waarbij niemand meer in staat is de ontwikkeling in de hand te houden. Verzoening is ten allen tijde het hoogste doel maar hoe bereik je dat doel, als christelijke gemeente? Niet door ieders vrijheid te erkennen en zelf met je portie vrijheid tevreden te zijn maar door te lijden aan de on vrijheid van mensen en groepen. Mee lijden met de zwakken en de onmon- digen, partij kiezen voor de proleta riër en het conflict niet uit de weg gaan, dat karakteriseert de gemeente van Jezus Christus. Een kerk, die de diepe kloof tussen de partijen in haar eigen lichaam voelt en aan de maat schappelijke tegenstellingen lijdt, al leen zo'n kerk heeft het recht en de volmacht om van verzoening te spre ken of daar naar toe te leven. Wie geabonneerd is op de reeks Oekumene kan tamelijk zeker zijn van een regelmatige voor ziening in actuele theologische en daarmee verwante literatuur. De boekjes zijn meestal goed leesbaar. Dit geldt ook van het laatste in de rij, dr. G. H. ter Schegget, Klassenstrijd en sta- Jiing, met daaraan toegevoegd: een theologische motivering. Een verrassend boekje, alleen al door zijn titel. Want bij mijn we ten is er sinds lange tijd in Ne derland niet fundamenteel van uit theolbgisch gezichtspunt over dit onderwerp geschreven. Wij mógen wel zeggen, dat we nu juist op zo'n boek zaten te wachten. Want in tegenstelling tot de jaren '50 en '60 worden wij in ons land weer meer en meer met allerlei vormen van werkstaking geconfronteerd. Een bewijs, dat Nederland helemaal niet zo'n sociaal paradijs is, als vóór 1968 wel eens werd gedroomd. Een bewijs wellicht ook, dat het hier met de klassenstrijd nog niet op z'n end loopt. Maar ja, daar zitten we al midden in de problematiek, die Bert ter Scheg- get aansnijdt Klassenstrijd, .wat is dat? Bestaat ier wel zoiets? Mag dat wel bestaan? Moet dat eigenlijk niet nodig met de mantel der christelijke verzoeningsgedachte bedekt worden? En staking, kan dat wel? Mag je arbeidsverhoudingen wel op die spits drijven? Kijk eens naar Engeland met zijn catastrofale mijnwerkersstaking? Is dat toch eigenlijk geen werk van opruiende geesten? Gaat het erom, dat je acties erkend zijn door de vakbonden? Mag het ook 'wild' zijn? En wat werd er onlangs door midden standers ook al weer met 'burgerlijke ongehoorzaamheid' in verband ge bracht? Vragen genoeg. De schrijver van het 96 bladzijden tellende boekje tilt al die vragen niet op. Hij waarschuwt al bij voor baat, dat we veel zullen missen in dit verhaal, leder moet maar proberen om met zijn eerste aanwijzingen ver der te werken. Encyclieken Ter Schegget heeft ditmaal zijn gege vens verzameld uit een aantal pause lijke encyclieken. Hij heeft dus niet zozeer gekeken naar de parade der mannenbroeders, makr een greep ge daan uit het rijke roomse leven; de encycliek 'Rerum novarum' van 1891, zijn opvolger 'Quadragesimo anno' van 1931 en het befaamde schema 13 van Vaticanum II, dat de naam draagt 'Gaudium et spes' (vreugde en hoop) van 1965. Paus Leo Hl keert zich in 1891 niet uitdrukkelijk tegen de. klassenstrijd: Hij ziet het bestaan van de twee klassen, arbeiders en ondernemers als een natuurgegeven. Het christendom moet een brug tussen beide zijn. Paus Pius XI zet zich in 1931 tegen de klassenstrijd af. want harmonie, evenwicht, eendracht en algemene mensenliefde, dat zijn de gestalten van de Pax Christ! Ter Schegget maakt duidelijk, dat we hier met een liberale harmoniegedchte te doen heb ben, waar een theologisch aureool op gezet wordt. Diegene, die ten tijde van het liberalisme omhooggekomen is (door hard werken meestal), de vrije ondernemer dus, kan hierop te rugvallen. Marx heeft aangetoond, dat juist op basis van deze vrijheidsgedachte de accumulatie (opeenhoping) van kapi- "jr***'* m J je wordt er weer mens van.' Op de foto: het einde van de bezetting van de Enka-fabriek in Breda taal bij diegenen zal plaats vinden, die toch al de meeste macht hebben- geld, grond, machines, werktuigen, kennis, politieke invloed, enz. Zij, die alleen piaar hun arbeid hebben in te brengen, halen die voorsprong nooit in. Temzij er een rechtvaardige in greep plaats vindt. Tenzij de proleta riërs voor hun rechten opkomen. Ter Schegget sluit zich bij deze analv- se aan en maakt duidelijk, dat er nog steeds een heersende en een onder drukte klasse is. Waar het om gaat is echter niet. dat men de klassenstrijd idealiseert, maar dat men de oorsprong daarvan onder kent in de uitbuiting van de ene mens door de andere. De ene groep mensen gebruikt de arbeid van de andere groep om zijn doelstellingen te verwezenlijken. Op deze uitbuiting berust ons huidige economische stel sel. Maar als de verhoudingen in feite zo liggen, waarom zou het dan christelij ker zijn naar harmonie te streven dan deze uitbuiting bloot te leggen? Er is DOOR A.J. KLEI Toen ik voor het eerst las dat de lutherse wereldfederatie in de gaten wil houden hoe kerk leden met de televisie omsprin gen, dacht ik: wat zullen we nou hebben? Krijgen we de tijd terug, toen ouderlingen op huis bezoek speurpnd de kamer rond keken of 'Timotheüs' wel in de lectuurbak lag en of in de boe kenkast geen andere dan uit Nijkerk of Kampen afkomstige werkjes stonden? Op zichzelf zou het natuurlijk wel een mooie gedachte zijn wanneer het gedragspatroon van christenmensen, al dan niet met ingrijpen van de lutheranen, niet meer zo sterk uiteen zou lopen als vandaag het geval is en weer gemakkelijk herkenbaar zou zijn. Als vroeger een dominee door zijn wijk liep en ergens door een verlicht venster een aandachtig boven een boek gebogen hoofd zag. kon hij glimlachend vaststellen: die smult weer van Jikkemien of Sil de strandjutter! Maar wanneer een pastor nu langs een blok Patrimonium-flats komt en her en der om het scherm geschaarde gemeentenaren waarneemt, durft hij er zijn hand niet voor in 't vuur te steken dat iedereen zit te genieten van Klaas van Gelders Ander Nieuws. Maar om op die lutherse wereldfederatie terug te komen, een poosje geleden stond in het lutherse blad ELK dat deze federatie dcrdnde is met een onderzoek naar het gebruik van radio en televisie, met het doel 'kijkers en luisteraars zich bewust te laten worden en te leren worden van wat ze voorgeschoteld krijgen door radio en 'televisie'. Onder leiding van ex- Hans C. Hansson IKOR-man dr. Cees Hamelink zijn ze daar in verscheidene landen mee bezig, ook in ons land. Op animerende toon verhaalde ELK hoe het toe gaat: 'Een aantal vrijwilligers (en dat mag iedereen zijn die regelmatig naar radio of televisie luistert of kijkt, dus ook u), houdt gedurende een bepaalde periode een soort 'dagboek' bij, dat wil zeggen, beantwoordt eenvoudige vragen over wat hij of zij die dag gehoord of gezien heeft. En vooral: hoe dat is 'overgekomen', hoe men het vond, wat men ervan heeft opgestoken. Onderaan het stuk stond de naam van iemand bij wie je je kon melden: Hans C. Hansson, en nu de zaak een paar weken loopt ben ik met hem gaan praten over het hoe en waarom van de actie. Hans C. Hansson heeft de naam en het zeer blonde uiterlijk van iemand die in een Noorse trilogie thuishoort, maar hij woont sinds zijn geboorte (een kwart eeuw terug) in Amsterdam. Hij is een aankomend socioloog en kan gelukkig nog normaal praten. Eén keer betrap ik hem op 'significant' ■dn een paar keer moet ik hef woord 'educatief wegwerken, maar voor het overige rolt hij er geheel verstaanbaar doorheen. Hans C. Hansson legt ietwat verontschuldigend uit waarom de Nederlandse werkgroep het in eerste aanleg tot een louter lutherse affaire heeft gemaakt: het aantal lutheranen in Nederland is niet groot en dus overzichtelijk. Ik verzeker dat dit helemaal geen bezwaar is, temeer niet omdat lutheranen geenszins eenkennig zijn, want je treft bij hen zowel de AR- man Ruppert als de WD-er Toxopeus aan. Ik begrijp dat het er heus niet om gaat. lutheranen anderen zó te kneden dat. bij wijze van spreken, alle vroegere Jikkemien-afnemers alleen het roggebrood van Achter het nieuwk, Hier en nu en Kenmerk verorberen, met als toegestaan toetje (de boog kan niet altijd gespannen zijn, nietwaar?) een gezellige familieserie, en dat ze afkerig d'ogen afwenden van de luidruchtige show en de drukdoenerige detective. Het gaat evenmin om een stichtelijke pendant van bestaande kijkonderzoeken. Wat Cees Hamelink, en in zijn verlengde Hans Hansson, voor ogen staat is dit: dat mensen niet in het wilde weg neerzakken voor hun toestel en na afloop vrijblijvend verklaren dat ze 't wel aardig of meer dan schandalig vonden. Een mens wórdt niet geleefd, als 't goed is tenminste. Waarom zette je de Barend Servet- show aan? Om je eens lekker kwaad te maken? Om op de hoogte te blijven van wat in de boze wereld woedt? Of om te .grinniken om wat die lui allemaal durven? Waarom 'Zetm even scherp hij is niet zuiver' uit Kerk concert met kwinkslagwerk van theoloog Okke Jager en tekenaar Kees van Lent, l/itg. Callenbach, !\ijkerk). luister je naar Plein publiek? Omdat je Legien Kromkamp zo'n enig mens vindt? Waarom vlieg je op de B.B.-quiz af en niet op Vijf voor twaalf? Zomaar een handjevol vragen (die ik verzin). Meen niet dat de lutheranen die meedoen, hidrmee klaar zijn. Je kunt in een (afgesproken) groep zitten en Hans Hansson over de vloer krijgen met een bandopname van de laatste uitzending van Kleur. Samen luisteren en dan aan de slag: was Barend de Ronden nu boos of verdrietig? Waarom nam hij uitgerekend die dominee bij zijn lurven? Kijk je nou anders tegen die kwestie aan dan vóór de uitzending? De eerste oogst aan dagboek-notities van individuele kijkers en luisteraars en rapporten van groepen is binnen. Kant-en-klare conclusies kun je daar nog niet uithalen, zegt Hans Hansson. Wel blijkt dat de deelnemers het onderzoek (of hoe moet je 't noemen) geen onzin vinddn. We worden eerder vanuit Hilversum dan vanuit Den Haag geregeerd, schreef iemand. Zo'n twintig procent van de mensen die meedoen vindt dat ze nü al bewuster kijken en luisteren. Anderen heeft het niks gedaan. De polarisatie spreekt ook haar woordje mee. De werkgroep kan tg horen krijgen: jullie zijn links. Dat verwijt komt uit de hoek van mensen die het gevoel krijgen dat ze eigenlijk niet deugen als ze graag naar 'onze gezellige Tros' (Kraaykamp) kijken. Ik ben geen socioloog en do-d op grond van nog schaarse gegevens wèl een uitspraak!je): als de werkzaamheid van Hans Hansson al meegebracht heeft dat je met een niet meer geheel gerust geweten je laat volstouwen met gladgepoetst vermaak, heeft het initiatief van de lutherse wereldfederatie z'n nut al bewezen. Leren omgaan met radio en televisie, zó kun je de bedoeling van dit lutherse project het best en bondigst omschrijven. De handelaar leert je hoe je de knoppen aan *5n uit kunt doen, de kerk wannéér je dat doet en waaróm. Zonder betuttel, zegt Hans Hansson er bij. Wie meer inlichtingen wil, kan naar Hans C. Hansson schrijven: postbus 5647 in Amsterdam. Het duurt nog een paar maanden voordat achter dit werk een punt wordt gezet en ook niet-lutheranen kunnen meedoen. En oud-lezers van Jikkemien of Sil. Graag zelfs. Vervreemding De schrijver vraagt eerst naar de traditionele christelijk-sociale ethiek, met name tot uitdrukking komend in 'Gaudium et spes'. Daar worden vele rechten van de arbeiders genoemd, maar niet het recht de eigendom van de produktiemiddelen door een sta king aan de machthebber? te betwis ten. Toch kan een staking met niet minder toe. In de bijbel gaat het erom de muur die scheiding maakt tussen de klassen te breken (Ef. 2:14). Nog steeds wordt er over de menselijke arbeidskracht beschikt, niet door hemzelf maar door een hem vreemde macht Het is juist dit soort vervreemding, waar de Schrift zich tegen keert. Het sabbatsgebod, de wet op het jubeljaar en het sabbatsjaar betekenen dat de arbeidskracht van God is en niet vervreemd mag wor den. Sabbat en jubeljaar zijn een teken van bevrijding van de mens en zijn arbeid. Alles komt weer bij hemzelf terug. Er zijn geen bezitters en bezits- lozen meer. Verzoening. Staken is de (tijdelijke) overwinning van vervreemding tussen de mens en zijn arbeid. Je wordt er weer mens van. Nu kun je de tegenpartij op zijn beurt herinneren aan wat mens-zijn is. 'De arme zou zonde op zich laden als hij zich niet verzette tegen de geweldenaar'. 'Staking wordt altijd als een ogenblik beleefd door arbeiders, waarin gerech tigheid geschiedt, omdat zij al staken de weten zichzelf te zijn'. (BI. 92), Staking is geen uiting van haat of wraak. Zij beoogt geen vernietiging van de vijand als mens, maar pro beert hem juist op zijn mogelijkheid aan te spreken. De tegenstander wordt uitgedaagd, een andere, een menselijker verhouding met zijn arbeiders. aan te gaan Een vraag Wij laten het bij deze citaten. Het is gebruikelijk aan het slot van zo'n bespreking ook nog wat kritische op merkingen te maken. Laat het bij één vraag mogen blijven. Wie is vandaag de kapitalist, wie is de vijand die zijn macht niet wil afstaan noch zijn be zit? Wie zijn vandéég de schuldigen, die de arbeider uitbuiten? En wie is de arbeider? De klassen en hun verte genwoordiger» zijn niet zo duidelijk meer te onderscheiden. Is hier vol doende rekening gehouden met het feit, dat werkgevers en ondernemers zich ook dikwijls uiterst machteloos voelen, ook al zijn ze dat misschien niet? De staking is een recht, bovenal een politiek recht, een sabbatsrecht. Maar hoe gaat het dan verder met die verzoening, hoe werkt dat precies? Misschien kan Ter Schegget dat nog eens aan de hand van een konkreet voorbeeld duidelijk maken. Dr. C. P. van Andel te Laren (hi.ll.), hervormd theoloog en leraar sociale academie, bespreekt: 'Klassenstrijd en staking' door dr. G. H. ter Schegget. Uitg. Bosch ScKeuning te Baarn; 101 pag., prijs f8,25. EEN MAN MAAKT BEZWAAR Mozes krijgt nu een zeer sped opdracht, een bijzonder verantwooi lijke missie. God heeft de ellende zijn volk gezien, Mozes moet naar Farao, voor wie hij indertijd gevln is, en dit volk uit Egypte leiden, weten uit eigen tijd hoe moei bepaalde overheden te bewegen i om mensen een primair recht n! i het staan en gaan waar men wil Gods aardbodem, in te willigen kunnen dus In Mozes' gevoelens in men. Terecht vraagt Mozes dan o wie ben ik, dat ik zoiets zal entai ren? Dat is goed, dat hoort een mi zich en God af te vragen. Veronc stel alleen maar even dat Mozes zegd zou hebben: uitstekend, Heer had geen betere kunnen aansprel voor zulk soort zaken. Mozes is h een bescheiden man, hij meent i krachten te kennen en heeft g redenen om die te overschatten. ben ik? Dat hoort bij de missie .M dan ook serieus. Dan moet je nati lijk ook rekening houden met antwoord dat je op zo'n vraag kri Wat dat antwoord dan ook is. In geval is dat antwoord bijzonder voudig, in de letterlijke zin van woord. Het vertolkt é^n gedachte: ben immers met u! Dat is voldoen Dat vindt de Here God tenmin voldoende. En Hij is de enige zulke absolute en tegelijk gerusts lende en moedgevende dingen 1 zeggen. Ga jij maar gerust, Mozes, sta achter je, ik ga voor je uit aan weerskanten zal je niet tev geefs naar mij tasten: Ik ben met je. Dat geldt in situaties waarin we ons d< God tot iets geroepen weten. Dat 1 een belijdenis zijn of een stuk w< dat niet eenvoudig is of een besliss die iets meer dan gewoonlijk van vraagt. Ik ben met u! Voldoende v< de missie, voldoende voor een h leven. Later opgenomen door Je als hij zijn missionarissen erop stuurt: Ik ben met u tot het eind de wereld. Voldoende voor ons. (E dus 3:10-12). NED. HERV. KERK Beroepen te Delft: J. C. Schuurman Ptten; te Leiden: E. F. Vergunst Capelle a.d. IJssel; te Duivendrec E. K. den Breejen, kand. te Bijlm meer, die dit beroep heeftt aange men. Aangenomen het beroep van de c sis Winschoten tot pred. voor b werkzaamh. (arbeid onder Nederld ders in Beiroet): J. A. van Mierlo-Vi Kuipers, kand. te Beiroet; naar Gi ningen (als studentenpred.): A. Leeuw te Velp; naar Woerden: J. Schrijver te Waspik; naar Dussen: J. van Seeg, kand. te Putten, i bedankte voor Polsbroek en vc Schelluinen. Bedankt voor Asperen: G. J. Rebel Elim; voor Hierden: J. den Besten Huizen. GEREF. KERKEN Beroepen te Overveen: J. J. Splint kand. te Amsterdam. GERËF. GEMEENTEN Beroepen te Leerdam: A. Hofman Scheveningen. Bedankt voor IJsselmonde: A. F. H< koop te Moerkapelle; voor Rhenen: Koster te Barneveld. Afscheid op 24 maart van 's GraVi polder: L. Vogelaar, ber. te Nunspi (verb. Ber.). CIIR. GEREF. KERKEN Afscheid op 28 maart van Zaanda G. Bilkes. ber. te Bennekom (vei ber.). ROME Het Vaticaan heeft met vi bazing kennisgenomen van het besli van de Italiaanse katholieke act onpartijdig te blijven ter zake van volksstemming over echtscheiding, d op 12 mei in Italië wordt gehouden. De nationale raad van de katholie actie heeft het voorstel verworpen c de katholieken op te roepen massa tegen de liberalisatie van de ecl scheiding te stemmen. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 7360 768). Gem.glro X500.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2