Zuidafrikaanse
professor vindt
dat wij te
weinig luisteren
Amerikaanse katholieken
vragen om hulp voor
Vietnamese gevangenen
Vandaag
Bsroepingsweri
Conferenties*
Trouw
Kwartet
Oliemaatschappij
breekt akkoord
met kerk in VS
Bedrijven leggen
boeken open
voor de kerk
TROUW /KWARTET VRIJDAG 22 MAART 1974
KERK/BINNRNIAND T2/K2
DOOR ALDERT SCHIPPER
WILNIS Doorgaans komt Zuid-Afrika in de krant als er weer
eens iets niet in de haak is, en dat gebeurt nogal eens. De Zuid
afrikaanse prof .dr. Tjaart van der Wait, in ons land voor contact
met de Nederlandse kerken, vindt dat jammer. 'Als er iets misgaat
is het nieuws en als er niet iets misgaat is het geen nieuws', ver
wijt hij. 'Er ontstaat daardoor een vertekend beeld van Zuid-
Afrika'. Dit vertekende beeld meent hij terug te vinden in het
gereformeerde deputatenrapport cjat volgende week woensdag in
de synode aan de orde komt.
Prof. Van der Walt (40) is hoogle
raar nieuw testament aan de calvi
nistische universiteit van Potchef-
stroom in Transvaal. Hij is lid van
de gereformeerde kerk (dopperkerk)
en van de Nederlands-Zuidafrikaanse
werkgemeenschap. Behalve het con
tact met Nederlandse zusterkerken
behartigt hij wat hij zelf noemt de
'geestelijke begeleiding van emigran
ten'.
Tijdens zijn bezoek aan ons land,
dat volgende maand eindigt, heeft
hij zich een vurig pleitbezorger be
toond voor het contact tussen zijn
universiteit en de Vrije Universiteit
in Amsterdam en in het algemeen
voor de Nederlands-Zuidafrikaanse
dialoog. Hij wil daar de zwarte
Zuidafrikanen niet van uitsluiten.
Nog niet op gang
Hij vindt dat (jen echte dialoog
tussen' beide landen nog niet op
gang gekomen is. De dialoog heeft
nog lang niet een punt bereikt
waarop je van het gesprek zegt: van
mij hoeft het niet meer. Wat ver
wacht hij dan van' dit soort contac
ten?
'De Nederlanderstèat op zijn
spreekrecht, maar hij neemt het te
lichtvaardig met zijn luisterplicht',
zegt de Zuidafrikaanse hoogleraar.
'Als er meer naar ons geluisterd
wordt, kan veel onbegrip en onkun
de over Zuid-Afrika worden "opge
ruimd.' Dat er door een dialoog een
einde kan komen aan de politiek
van apartheid (eigensoortige ontwik
keling) is ook volgens prof. Van der
JValt echter niet te verwachten. Hij
vindt dat ook niet wenselijk.
Geen ronselaar
Prof. Van der Walt woont tijdelijk
in Wilnis, een rustig lintdorp 'in het
Utrechtse polderland, in een huis
dat permanent ter beschikking staat
van diegene, die vanuit de Zuid
afrikaanse kerken de zorg heeft voor
emigranten, uit Nederland. De ver
wijten van enkelen, die hem een
ronselaar van emigranten hebben
genoemd, wijst hij verontwaardigd
af. 'Je krijgt soms zogenaamde eco
nomische avonturiers, die naar Zuid-
Afrika willen. Die hebben we niet
nodig. Wij willen roepingsbewuste
mensen. 'Honderdmaal liever ie- -
mand van calvinistische overtuiging,
dan een uit Italië of Griekenland.
Het gaat in je -leven niet om wat je
kunt krijgen, maar om wat je kunt
geven', zegt de hoogleraar. 'Als je
naa* ons land wil, dan moet dan
geen vlucht zijn. Wij hebben een
land met ernstige probleipen. Een
immigrant moet door zijn instelling
die problemen niet nog groter ma
ken', aldus prof. Van der Walt.
De Dopperkerk,
waartoe prof.
Van der Walt be
hoort, kent ge
scheiden zwarte
en blanké provin
ciale synodes,
maar heeft een
geïntegreerde
generale synode.
Deze getekende
zwart/blanke
kerk komt uit het
blad Pro Veritate
van het Christe
lijk Instituut.
in verscheidenheid en verscheiden
heid in de eenheid. Deze bijbelse
gedachten leiden naar apartheid als
samenlevingsvorm, vindt prof. Van
der Walt. 'Hij ziet apartheid niet als
een vorm' van racisme, hoewel onder
de dekmantel van apartheid wel
soms racisme wordt bedreven.
Veel hoop
Inpassen
Dat een immigrant zich moet inpas
sen in een apartheidsbestel vindt hij
geen bezwaar. 'Noch van rassen
scheiding, noch van rassengelijkheid
mag een ideologie gemaakt worden',
zegt hij. Als voorbeeld van een man
die van rassenintegratie een ideolo
gie maakt, noemt hij de directeur
van het christelijk instituut in
Braamfontein, dr. Beyers Naudé. Hij
citeert 1 Corinthe 12, waarin de
apostel Paulus schrijft over het ene
lichaam van Christus met de ver
schillende lichaamsdelen. Eenheid
Hij heeft veel hoop op de ontwikke
ling van de thuislanden. Ook al
heeft hij, net als veel zwarte leiders,
kritiek op de omvang en de kwali
teit van de bodem in de thuislan
den, ook deze leiders vechten het
systeem niet in principe aan.
Prof. Van der Walt hoopt in de
gereformeerde synode de gelegen
heid te krijgen kritiek te oefenen op
het deputatenrapport over het ras
senvraagstuk. Hij vindt het jammer
dat de deputaten hem bij het opstel
len van het rapport niet hebben
geraadpleegd. 'Nu bevat het rapport
een aantal verouderde grafieken, on
juistheden en heeft het een eenzijdi
ge benadering.' Hij werkt aan een
weerlegging van het rapport.
De cpnclusies van het rapport zijn
prof. Van der Walt eèhter weer
meegevallen. Vooral de afwijzing
door de deputaten van de oproep de
beleggingen in Zuid-Afrika terug te
trekken, acht hij bevredigend. Ook
de voorgestelde voorlichting aan
emigranten naar Zuid-Afrika juicht
hij toe, maar 'dan moet dat niet
gebeuren op basis van de tpkst van
het rapport'
De conclusies van het rapport zijn
prof. Van der Walt echter weer
meegevallen. Vooral de afwijzing
door de deputaten van de oproep d?
beleggingen in Zuid-Afrika terug te
trekken, acht hij bevredigend. Ook
de voorgestelde voorlichting aan
emigranten naar Zuid-Afrika juicht
hij toe, maar 'dan moet dat niet
gebeuren op basis var de tekst van
het rapport'. In dit rapport staat
v onder meer dat de zwarte Zuidafri
kanen de blanke immigranten met
tegenzin zien arriveren.
De redactie behoudt zich het recht
voor haar ter opname in deze rubriek
toegezonden meningsuitingen verkort
weer te geven. Bij publikatie wordt
met de naam van de inzender onder
tekend. Brieven kunnen worden ge
stuurd aan het secretariaat hoofdre
dactie Trouw/Kwartet, postbus 859.
Amsterdam.
Nationaal fonds
Onder verwijzing naar de ingezonden
brief van het Joods Nationaal Fonds
op 18 maart wil ik het volgende
opmerken:
1. Het JNF is opgericht met het doel
grond aan te kopen in Palestina, om
dat tot 'onvervreemdbaar bezit van
het joodse volk' te maken. De Pale-
stijnen moesten dat land verlaten, om
dat de grond bewerkt moest worden
door joodse arbeiders.
2. Volgens de 'wet op de terugkeer'
mogen joden uit de hele wereld zich
in Israël vestigen en worden daar
zelfs toe aangespoord. Ze kunnen het
Israëlische staatsburgerschap al krij
gen als ze nog nooit een stap in Israël
hebben gezet, en nog in de Sow jet-
Unie, Zuid-Afrika of de Verenigde
Staten wonen. Maar Arabieren die
eeuwenlang in Palestina hebben ge
woond mogen niet naar hun land
terugkeren.
3. Dat er vier Arabieren in de Knes
set zitteri zegt op zichzelf niet zoveel;
in Rhodesië zijn er ook negers die
zitting hebben in de volksvertegen
woordiging.
4. In Israël is het verboden voor
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tammlnga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
Adam. Postbus 859.
Telefoon 020-22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60768). Gem.glro
X 500.
joden om met niet-joden te trouwen.
5. De wet op de noodtoestand, die nog
uit de tijd van het Brits mandaat
dateert, geldt alleen voor de Arabi
sche bevolking, waardoor het hen
soms onmogelijk wordt gemaakt ziel}
te verplaatsen in hun eigen land.
Op grond hiervan moet ik concludé
ren dat Israël een politiek voert ten
opzichte van de Arabische bevolking
die als een apartheids-politiek geka-
raktet%eerd kan worden.
Diemt&
T. H. de Jong
(Discussie gesloten - red.)
Werelddiakonaat
Bij een bericht in Tr/Kw van 5 maart
1974 waarin o.m. stond, dat het geref.
werelddiakonaat zo'n 8 9 miljoen
kan verwachten, wil de werkgroep
enige kanttekeningen plaatsen:
De geref. synodes van Sneek en
Dordrecht besloten de kerken op te
roepen de inkomsten van het geref.
werelddiakonaat te verdubbelen. Hier
mee zouden zowel speciale ontwikke
lingsprojecten, gericht op struktuur-
veranderingen in de arme landen, als
voorlichting in de rijke landen gefi
nancierd dienen te worden. Dit be
sluit was volgens ons de belangrijkste
oorzaak voor de stijging van de in
komsten van het werelddiakonaat.
Vraag: Er was wel sprake over projec
ten in arme landen, en niet over de
besteding voor voorlichtingsaktivitei-
ten. Waarom niet?
Waarom wordt in dit soort berich
ten de ontwikkelingssamenwerking
vergeten. Omdat er slechts een 'Ad
viescommissie' voor is?
Merkwaardig feit: De geref. kerken
doen niet mee aan de '2 pet aanbeve
ling'. Dat betekent: In 1971 besteed
aan voorlichting: plm. ƒ85.000,-. Was
dat een vierde van die 2 pet geweest:
525.000.-.
Er komt per dag tussen 60 én
100.000 gulden binnen. Dan is er toch
\;eel ruimte voor regionale oecumeni
sche of interkerkelijke voorlichtings-
cn werkcentra voor vrede en ontwik
keling? Hiervoor pleiten reeds ver
scheidene jaren een groot aantal
plaatselijke, kerkelijke (jongeren) or
ganisaties zonder resultaat als gevolg
van gebrek aan financiën. Voor een
centrum (full-time bemand) in Rot
terdam is per jaar ƒ80.000,- nodig.
Rotterdam
werkgroep Denken en Doen
A. J. Stolp (Infaktos)
Nixon
Nixon gebruikt krasse taal to.v. Euro
pa, dat hem economisch en politiek in
de steek zou laten. Ja. het lijkt erop
dat een kat in het nauw rare spron
gen gaat maken. Voor de moderne
Herodes kan een noodsprong dienst
baar zijn de wakkergeschudde wereld
opinie op een zijspoor te brengen.
Het begint langzamerhand door te
dringen dat Nixon geen Roosevelt is.
Zijn verloren Vietnamese oorlog en
het Watergate-schandaal maken hem
nu niet bepaald tot een sympathieke
figuur. Hopelijk weet Europa een
krachtig antwoord te formuleren.
Harderwijk
C. II. Koppies
Overplaatsing (7)
Jammer, dat de heer Bosma uit Win-
sum helemaal niet begrijpt waarom
de PTT-ers die overgeplaatst worden
gegriefd zijn. Ben zelf PTT-er. werk
zaam op een postkantoor en daardoor
niet betrokken bij het overplaatsings
proces, maar begrijp best dat mijn
collega's, die er wel bij betrokken
zijn, gegriefd zijn dat ze dit zo plotse
ling moeten vernemen, zonder in
spraak of overleg vooraf. Zelfs niet
met de bonden. Het zal je gebeuren,
als je een gezin hebt met kinderen
die op middelbare scholen studeren of
kinderen die hier al een aardige baan
hebben, of dat men zelf al een eigen
huis heeft waar je zo naar je zin woont,
over enige tijd te moeten verkassen.
Hoe zou de heer Bosma het .vinden,
waanneer hij van zijn werkgever te
horen krijgt dat hij naar het westen
overgeplaatst zal worden en binnen
afzienbare tijd er zal moeten gaan
wonen? In de demonstratie is niet tot
uitdrukking gekomen dat men iets
tegen het Noorden heeft. Dat is hele
maal het punt niet.
Den Haag
mw. J. II. Alewijnse
Overplaatsing (8)
Belachelijk dat die Haagse ambtena
ren niet overgeplaatst willen worden
naar het Noorden. Ze blijven in eigen
land, krijgen een woning en vergoe
ding. In Indië ging het vroeger zo:
Als bestuursambtenaar, militair etc.
kreeg je een telegram waarin stond
dat je overgeplaatst werd naar bv. Nw
Guinea en dat de boot een week later
arriveerde' om je op de plaats van
bestemming te brengen. Af! Je moest
gaan. En dan kon het ook gebeuren
dat je een standplaats kreeg waar in
de verre, verre, verte geen arts te
krijgen was. Niets lduk, maar er hielp
geen lieve moederen aan. Wij gingen;
Groningen
mw Van Wieren
Overplaatsing (9)
Ergens is het toch wel te begrijpen,
dat er geprotesteerd wordt tegen over
plaatsing van de PTT-personeelsleden,
want niet alleen speelt hierbij het
privesfeerverband een rol zoals, be
kenden, vrienden, school, maar de
accommodatie in de omgeving zelf
ook. In Overijssel of Groningen zijn
geen stranden met zo'n accommodatie
die we hier hebben, ooi geen biosco
pen of andere publieke aangelegenhe
den, die in de culturele- of verstrooi
ende behoefte van deze mensen ver
der verwijderd van Schiphol, Zestien
hoven en de havenplaats Rotterdam,
zodat ze als ze met vakantie willen
naar het buitenland, extra reiskosten
in het binnenland moeten maken.
Tenslotte het ministerie van financiën
bouwt aan een flatkantoorcomplex bij
Malieveld in Den ,Haag waar alle
diensten van de financiële afdeling
van de staat onder één dak komen,
maar een eindje verderop moet een
groot gebouw van de PTT in de Jan
Hendrikxstraat ontruimd worden. Hoe
is dit mogelijk?
Baarn
Maximum snelheid (5)
In verband met de verkeersveiligheid
heeft minister Westerterp van verkeer
en waterstaat een snelheidsgrens inge
voerd. Zo te zien een lofwaardig initi
atief. Maar nu even de praktijk: Ne
derland wordt weer overspoeld door
rally's en oriënteringsritten. De eerste
ontheffingen van art. 24 van de We
genverkeerswet zijn rdeds door diver
se overheidsinstellingen verstrekt.
Ontheffingen n.b. voor evenementen
die levensgevaarlijk zijn voor twee
wielige motorvoertuigen. Hoe het één
(verkeersveiligheid) met het ander
(wedstrijdsport op de openbare weg)
valt te rijmen, is mij niet geheel
duidelijk. Begrijp me niet verkeerd,
ik heb tegen het beoefenen van mo
tor- en/of autosport zelf niets. Maar
sportbeoefening op de openbare wég
waar zelfs de kleinste onoplettend
heid dodelijke gevolgerl kan hebben
is niet verantwoord.
Groningen
H. Busschcr
Bewijs
In zijn beschouwing over deel I van
het nieuwe standaardwerk 'Compendia
Rerum Judaicarum ad Novum Testa-
mentum' wijst prof. dr. II. Mulder er
terecht op, dat dit deel slechts één
korte bijdrage van een christelijk au
teur bevat, terwijl alle andere bijdra
gen van joodse auteurs zijn. Maar
gegeven dat hun bijdragen, zoals prof.
Muidei; erkent, uitstekend zijn, en dat
het hier om wetenschappelijke en niet
om theologische bijdragen gaat ovér
onderwerpen, waarin weinigen zo bij
uitstek thuis zullen zijn als de ge
noemde schrijvers, waarom zou
dan toch volgens prof. Mulder een
meer evenredige vertegenwoordiging
tussen joden en christenen noodzake
lijk zijn? Overigens verwacht ook ik,
zij het waarschijnlijk om andere rede
nen dan prof. Mulder, niet dat dit
werk, zoals de opzet is. 'een radicale
omkeer in de verhouding tussen jo
den en christenen zal teweeg bren
gen'. De beschouwing van prof. Mul
der is daarvoor o.a. een bewijs.
Amsterdam
Dr. Henrlette Boas
NEW YORK De onderhandelingen
tussen de amerikaanse Continental
Oil Company en de Verenigde Kerk
van Christus over de investeringen
van de maatschappij in Namibië
(Zuid west-Af rika) zijn vastgelopen.
Deze grote Amerikaanse kerk had de
oliemaatschappij gevraagd geen inves
teringen in Namibië te doen voordat
het gebied een regering zou hebben,
die door de Verenigde Naties zou zijn
erkend.
Aanvankelijk hadden de kerk en de
oliemaatschappij over deze eis over
eenstemming bereikt, maar de olie
maatschappij kwam later weer hjerop
terug.l In dit akkoord stond dat Conti
nental niet zou overgaan tot investe
ringen alleen op grond van voordelige
geologische en technische omstandig
heden. Het akkoord luidde verder: 'De
maatschappij meent dat een zodanige
politieke en sociale situatie belangrijk
is, waarbij de bevolking kan profite
ren van de ontwikkeling van haar
eigen natuurlijke hulpbronnen. De
maatschappij staat achter een akkoord
dat daartoe leidt en dat tot stand kan
komen door onderhandelingen tussen
de republiek Zuid-Afrika en de Vere
nigde Naties'.
Hongaren tegen
ontslag Mindszenty
MÜNCHEN Het Europese congres
van vrije Hongaren, een organisatie
van -gevluchte en geëmigreerde Hon-
geheel niet eens met het pauselijk^
beslissing, kardinaal Mindszenty uit
tergom en primaat van Hongarije te
zijn ambt van aartsbisschop van Esz-
tslag in strijd is met de beloften,
die de kardlnfial zijn gedaan voor zijn
vertrek uit Boedapest.
Het congres zegt voorts dat tegenover
het laten vallen van Mindszenty geen
noemenswaardige concessie staan van
de Hongaarse regering. Integendeel:
deze verscherpt haar controle op de
kerkelijke leiding en de geestelijk
heid, monopoliseert de opvoeding van
de jeugd en laat het facultatieve gods
dienstonderwijs alleen nog maar in
6cholén van kleinere gemeenten toe.
NEW YORK Zeven Amerikaanse
maatschappijen hebben toegegeven
aan kerkelijke eisen opening van za
ken te geven over hun activiteiten in
Zuidelijk Afrika. Het zijn Palmolive,
Chrysler, Gilètte, International Har
vester, Deare, Pfizer en Weyerhauser.
Twee andere maatschappijen, Union
Carbide en Engelhard Minerals, wei
geren hun boeken voor het kerkelijk
comité inzake investeringen te ope
nen.
Het comité tracht gegevens
machtigen, over het gedrag vp dntp
rikaanse bedrijven in Zuidelijk M/ri-
ka.
Van een onzer redacteuren
SAIGON/WASHINGTON
In een brief aan de Amerikaanse
regering vraagt liet comité voor
sociale ontwikkeling en wereld
vrede van de Amerikaanse ka
tholieke conferentie aandacht
voor het lot van de vele politieke
gevangenen, die nog worden
vastgehouden in Vietnam. De
commissie staat in verband met
de .Amerikaanse bisschoppencon
ferentie en elf Amerikaanse bis
schoppen zijn er lid van.
De cömmissie stelt vast dat Amerika
medeverantwoordelijkheid draagt voor
de toestand in Vietnam, waar nog
steeds politieke gevangenen vastge
houden, gemarteld en mishandeld wor
den. Deze feiten worden bevestigd
door een Amerikaanse senaatscommis
sie.
Rode Kruis
De regering van Zuid-Vietnam hin
dert de activiteiten van het internati
onale rode Kruis, dat de gevangenen
wil bezoeken. 'Omdat de Verenigde
Staten nauw betrokken zijn bij de
regering van Zuid-Vietnam. vragen
wij in het bijzonder aandacht voor de
situatie in dat land. De VS hebben
geld verstrekt voor het politie- en
gevangenissysteem van Zuid-Vietnam',
zegt de commissie. Zij vraagt de rege
ring toe te geven aan de wens van
het Congres met deze financiële hulp
te stoppen.
Monniken
In Vietnam zelf zijn driehonderd
boeddhistische monniken, die gevan
gen zitten in de centrale gevangenis
van Saigon, uit protest tegen hun
detentie in hongerstaking gegaan.
In een brief aan Thich Phap Lari,
voorzitter van het boeddhisties comi-
tee voor de vrijlating van politieke
gevangenen, geschreven op 5 maart
1974 zegt één van deze driehonderd
monniken Thich Minh Hoang, dat
twintig van hen het bewustzijn verlo
ren hebben die dag en dat vijf van
hen zijn weggevoerd naar het medisch
centrum van de gevangenis. Hij
schrijft dat de moniiken slechts leven
van water en gebed, en dat de monni
ken hebben besloten onafgebroken
door te gaan met hun vasten en te
volharden in hun gebed totdat hun
verzoek zal zijn ingewilligd. Verder
deelt hij mee dat op diezelfde vijfde
VERANTWOORDELIJKHEID
De laatste tijd is n.qg al eens
het geding dc kwestie van de veran
woordelijkheid van de volkeren voo
elkaar. Wij hebben de oliecrisis gi
had, die, zo men zei, voort' kwam ul
onze verkeerde bemoeizucht met ai
dermans zaken, welke gedachte intu
sen onhoudbaar bleek. Nu pas hebbe
wij de Perzische kwestie beleefd. H<
is duidelijk, dat volkeren voor elké:
verantwoordelijk zijn. Op welke wij?
die verantwoordelijkheid gestalte vi
den moet, is ,een ingewikkelde zaal
Men kan in eerste instantie denke
aan de Verenigde Naties. Daar hore
klachten ten aanzien van eikaars g
drag thuis. Daarnaast is er het rech
streeks kontakl op niveau van twe
regeringen. Dat gaat er zelfs aan vooi
af. Maar het is natuurlijk niet I
loochenen, dat er ook zoiets ais e<
opinie van het volk, van de de volta
ren. Die opinie vormen zij op gron
van de hen verstrekte informati
Naarmate een land groter vrijhe
van pers kent, zal die informat
genuanceerder kunnen zijn en hi
volk beter op de hoogte,. Ten aanzie
van deze zaken behoeven we ons gee
illusies te maken in landen waar d
pers gebreideld is. Goed, dat vol
raakt dus op dè h'óó'gte van een e
ander wat er bij de buurman
verder weg gebeurt.
Vaak verkeren ook staatsburgers va
andere naties binnen onze grenze:
Soms door ons hierheen gehaaj
soms gevlucht en. soms uit eigen b
weging. Het is een goede zaak, d
deze mensen hun eigen land' ni
vergeten. Demonstraties voor ambass
de of legatie van eigen land jn gev
van diepgaande^ verschillen ziih d;
ook geen vreemde Tiaken. Dat moi
kunnen, wanneer er. geen geweld b
gepleegd wordt. Geweld lost, zeki
hier, niets. op. Maar het zou ee
vereniging van onze vrijheden betek
nen wanneer men het demonstrere
als zodanig in die gevallen ging ve
bieden. Dan komt er over ons ie
van een neutraliteit, die wij in h
verleden niet unaniem konden toeju
chen. Op verschillende niveau's zij
wij voor elkaar verantwoordelij
Daaraan uiting geven behoeft alle
minst een teken van bemoeizucht t
zijn.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te St. Augustinusga: J. Hc
st'ra, tand. aldaar, die dit. bero<
heeft aangenomen; te Reeuwijk: i
Trouwborst, kand. te Waarder; te I
Noordoostpolder (wijkgem. Bant-Ru
ten): J. Kamerling te Ballum en Ho
lum; te Gouda; J. C. Plaat te Zwoll
te Streefkerk: kand. H. Talsma t
Den Haag (verb. ber.).
Aangenomen naar Hoek van Holland
C. Wischmeyer te Breda.
Afscheid op 24 maart van 's-Gravei
zande (De Bruggemeente)B. Duiste:
hof, ber. te Yerseke; van Arnbei
(wijkgem. Presikhaaf); L. Schellevii
ber. te Waalwijk; van Amsterdam (B<
4hel-kerkgem.): W. Bartlema, ber. t
Zaandam tot pred. voor bijz. werl
zaamh. t.b.v. de geest, verzorging v.
Juliana- en Johanna-ziekenhuis
Zaandam; van Woubrugge: F. A.
Franken, wegens benoeming tot pret1
-Voor buitengewone werkzaamh. (do1
ven-pastor).
Intrede te Baarn (buitengewone wijk'
gem. t.b.v. Ae gered, modaliteit): Gi
C. Post te Leiden; te Rinsumageest e i
Sijbrandahuis: kand. H. C. v. -d. Mei
len.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Vollenhove-Kraggenbur;
G. H. Renting, kand. te Amsterdan1
die dit beroep heeft aangenomen; t!
Leeuwarden (voor dc geest, verzo
ging v. h. bejaardentehuis 'Het Niëi
we Hoek): mej. G. M. Slager, kand. t
Huizum, die dit beroep heeft aangent
men.
Afscheid van Rottevalle: W. Wijbei
ga, ber. te Idskenhuizen; van Baa
land en 's-Gravenpolder: J. Wagenm
kers, ber. te Oud-Beijerland; van Ni j
kerkerveen (als pred. in tijdelijK
dienst): M. Vreugdenhil.
Intrede te Zoetermeer: kand. S. Lanit
heer te 's-Gravenhage.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Veenendaal en te Goudi
A. Hofman te Schcveningén;te An'
sterdam-N.: M. J,. van Gelder te Enl
huizen. Bedankt voor Zwolle: Ch.
d. Poel te Yerseke.
Afscheid op 28 maart van Zaandan j
G. Bilkes ber. te Bennekom.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen tfe Rotterdam-W: A. Baar j
kand. te Bennekqni.
Afscheid van 's.-Gravenpolder: L. V<
gelaar, ber. te Elspeet.
DOOPSGEZINDE SOCIËTEIT
Intrede te Wageningen: mej. J. V
Zuidema te Joure.
VRIJE EV. GEMEENTEN
Intrede op 17 maart 'e 's-Gravenhagi"
W. de Goede te Franeker.
REMONSTRANTSE GEMEENTEN
.Aangenomen: de benoeming tot w
tensch. medewerker- aan de univers
teit te Leiden: H J Adriaanse, prein
in bijz. dienst te Amersfoort.
Het boeddhistische verzet tegen de regering van president Thieu is niet van
vandaag of gisteren. Een van de meest vooraanstaande boeddhistische leiders,
Thich Tri Quang, hier op een archieffoto, hield in 1966 een hongerstaking, die
meer dan negentig dagen duurde.
maart een groepje senatoren naar de
gevangenis kwam, maar dat aan de
vastende monniken niet werd toege
staan met hen te spreken.
Op 12 maart begaven Thich Phap
Lan, Thich Nhat Thuong en 20 ande
re Boeddhistiese leiders zich naar de
Chi Hoa gevangenis om de vastende
monniken te bezoeken. Een aantal
persmensen vergezelden hen. Zij kre
gen echter geen toestemming de ge
vangenis binnen te gaan. Films en
geluidsbanden werden in beslag geno
men. Toeh de boeddhistische delegatie
vertrok werden 15 persmensen aange
houden door de politie. De delegatie
keerde later naar de gevangenis terug.
Zij trachtte zich een weg te banen
door de poort, maar zc werden door
de politie teruggeslagen, die schoten
loste in de lucht. Pogingen vande
boeddhistische delegatie om suiker en
citroenen aan de vastende gevangenen
te laten brengen faalden eveneens. De
bewakers van de gevangenis weiger
den deze zaken aan te nemen. Diezelf
de dag meldde persbureau Associated
Press dat nog eens 142 monniken
werden gearresteerd in Can Giuc, 18
km ten zuiden van Saigon.
Verband van herv'o'riiid-gerefo
meerde ambtsdragers en leden. Zate:
dag 23 maart om half tweè in het Jaai
beurscongrescentnjm naast het Cei
traal Station tc Utrecht. Thema: 'Onz
huidige crisis en de eindtijd'. Sprekei
prof. dr. J. W. van Hulst en prof. dl
C. Graafland:
De Navigators. Zaterdag 23 maai
van half drie tot half negen in de aul
van de technische hogeschool in Delf
Kennismakingsdag met het Navigato
en Captain's Club-werk. Spreker
Doornenbal.