autobiografie Zware machines voeren de boventoon op Motorweekend IMPREMIERES VAN DEZE WEEK Zero population growth Ouderraden in de randstad willen krachten bundelen British Leyland brengt Allegro uit Combi-Coupé-versie van Saab 99 M 'VkWUiRrrET Ki BINNENLAND T13/K13 In de zeer sombere verre toekomst, die in Zero Population Growth wordt vertoond, is de bevolkingsaanwas op nul gezet en staat er doodstraf op een kind krijgen. Moedergevoelens moe ten uitgeleefd worden op sprekende poppen. Carol en Russ krijgen toch een kind, illegaal dus, in een oude schuilkelder, en twee buren, die het ontdekten, gaan e'r beslag op leggen. Dat wordt een hevige bu renruzie waardoor de misdaad ont dekt wordt. Carol, Russ en de baby gaan voor straf onder een stolp, voor de langzame Verstikkingsdood, maar Russ had er op gerekend. Ze ontsnappen, door een gat in de grond en diezelfde schuilkelder, met een rubberboot door de rio len, de zee op, en dan stappen zij aan land in een verboden, verla ten, maar frisse zone. Aangenomen dat. de dodelijke straling is uitge werkt. Hoe het verder gaat wordt niet verteld. Max Ehrlich en Frank De Felitta hebben het bedacht en afgezien van de gelgemene onwaarschijnlijk heid zitten er in deze fantasie nog vele ontwaarschijnlijkheden. Goed doordacht is het niet. Michael Campus heeft het geregisseerd. Al le mensen lopen in een soort over all met plastic maskers voor, want builen is de lucht zo vervuild, dat het voortdurend dampt en rookt. En binnen is alles strak, rechtlij nig, hard, met knoppen en scher men waarvan de overheid steeds toekijkt, tot in de slaapkamers. Er zijn ook musea waarin het leven van onze lijd al dan niet opgezet, wordt getoond. Carol en Russ zijn museumartiesten, die in voorstel lingen laten zien, hoe wij aten en zo. En dat alles is gemaakt met een dodelijke, vervelende, ernst. Er kan geen lachje en geen knip oog af. Geraldine Chaplin, Oliver Reed, en anderen, doen alleen maar triest, verstard en wanhopig. Alleen de baby spartelt nog wel eens leuk". Michael Campus heeft het te zwaar en diepzinnig willen maken, en dat wreekt zich. (Amsterdam - Studio K, 18 j) B.II. door Sicco de Jong Francia is een Chileense arts, via zijn belangstelling voor de (hij stichtte filmclubs en een jnschool, hij gaf een tijdschrift over i uit en liet een bioscoop bouwen) het regisseren van speelfilms m. In 1969 debuteerde hij met Iparaiso, mi amor', in 1972 volgde Arbeiderspriester.' Arbeiderspriester' speelt in 1967, L vóór de -egering Allende. De £ge priester Jaime werkt met pater een man van de oude stempel, ien rijke buitenwijk van Valparai- Hun parochianen doen veel aan jfdadigheid en dat kunnen ze zich permitteren. Als de krottenwijk een epidemie wordt geteisterd, I Jaime direct in aanraking komt 'rt de armoede en ellende van het gaat hij twijfelen aan de zin van i werk. Na een staking op een heepswerf. die door de politie met p'eld wordt onderdrukt, schaart hij 'i aan de zijde der armen en gaat rbeiderspriester Het derde RAI Motorweekend is gisteren geopend in liet Amsterdamse tentoonstellingsgebouw. Een nieuwe attractie hier is de 'catalogusstraat'. waar de motorfietsen in volgorde van de prijzen worden opgesteld. Een gemiddeld motorrijwiel kóst dit jaar al zo"n vijfduizend gulden, vooral door dat de zware machines boven 500 cc de boventoon voeren. allig komen er van de week twee typische Amerikaanse films aan bod, die ig op elkaar lijken, al is de een veel beter dan de ander. In allebei gaat wie sterke man, van de politie, van gezag wet en orde dus, zijn eigen buiten het, onbekwame en corrupte, politie-apparaat om. In beide geval- s hij verder de gewone man, met huwelijksmoeilijkheden, gevoeligheden de weduwe van een gevallen collega, en nog wat cliché-sentimenten, die onweg neerschiet wat lilj voor schuldig houdt Schuldig zijn de buitcn- ders, de minderheden, met ongewone namen, haardracht of zeden; de bij iaat veroordeelden. En de man, de burgerheld, veroordeelt eigenmachtig ■lood, In naam van de opvattingen van de 'zwijgende meerderheid', die de te bioscoopkaartjes koopt en er niet aan wil twijfelen dat alles is zoals zij dat het moet zijn. In beide films gaat het alleen om spannend amusc- Idat, domweg of geraffineerd, de gevestigde orde wil bestendigen, des- I s met dodende kogels, zonder proces. legende passagier van een nacht- in San Francisco schoot de, ande- icht dood. Dat heeft producer- iur Stuart Rosenberg meteen al end verfilmd, met vele schokken- letails en een grote zorg voor de lelijke gang van zaken. Die realis- aanpak heeft hij volgehouden, iebureaux, straten, nacht- en sex- i, onderwereld van Frisco, en het e van de mensen daar ter opgenomen lijken echt. En er Matthau loopt daar kauwgum- luwend, eenzaam en zichtbaar pie- nd doorheen als de stille, die nekkig de moordenaar wil vin- Ti» en dat niet mag van zijn politie- Zodat h'"j het toch doet. Niet 1 Jiel op z'n eentje, want een colle- 32 Bruce Dern, die veel grover te- gaat, laat zich meeslepen. En J geeft de film wat vreugde, want •kreeg geestig geschreven cynische te zeggen. Die twee dus i zoeken en volgen en doorbijten. rbij ze natuurlijk nog in allerlei 28 aties komen: de jacht met gieren- Q slippende, botsende auto's, nog een rdpartij van een andere gek, wat ïok met onwillige getuigen, alles elkens op tijd ingeschreven door _Jmas Rickman, die het scenario r|kte, en door Stuart Rosenberg finend verfilmd. Maar wel volgens 4 vooroordeel, dat schurken gezocht ,„iten worden in de kringen van 5 Iers, langharigen, drug-verslaafden, en lieden met een on-ameri- psc (Europese) naam. Al is er de politie toch ook wel één goede er, Lou Gosset. Er zijn nog wat erwikkelingen: een onopgeloste van vroeger, een jonge gedode ega die er geheimzinnig bij be ken was, het duffe huwelijksleven Walter.en dat zit allemaal zo W p in elkaar, dat «de toeschouwers oeid blijven'totdat de moordenaar A onden en nog net op tijd doodge- noten wordt. Dat spaart zoals ge- mlijk in Amerikaanse films, een nsterdam - Rembrandtplelntheater, 1) :S( Q... gunman nr.l is weer de goudeerlijke detective liet jachtinstinct die, na een d op drie, het gevoel heeft waar et zoeken moet. Dat hebben zijn ebazen niet, zodat hij geschorst cn stug voor zichzelf begint, krachtig afgedwongen gegevens m nderwereldfiguren (negers, hoe- tn langharigen). Hij komt goed te zitten om een miljoenhandel- eroïne, doordat een corrupte poli- ^nde daar even graag zaken mee k als de bende van echte drug- ken. Ze zien hem allen graag en doen daar hun best voor. wagentje kraken tussen twee I lozers is een van de pogingen. I gewoon even neerschieten wil rel maar niet lukken. Na veel |g, geros en gehijg kan hij afreke- .[Met een verboden wapen, dat tri|ndertig kogels per schot levert, 11 hij tenslotte een man of zes, Op een strand, na een race. En dan krijgt hij zijn poli- (lining weer, want helemaal in [eentje was hij het Amerikaanse dat zonder proces ter dood ver- pelde. Een (geweer)kolfje naar and van John Wayne, die nu eens in het cowboyzadel aan de goede (van wet en orde zit. Hij doet het Baal nogal kampjes aan, want als nqechte politieman zou hij allang hsioneerd zijn. Eddie Albert is 'meestal boze, chef die lang erg pcht lijkt. Maar daar kun je in [film niet op vertrouwen, want zijn niet wat ze lijken. Aardige enfen zijn slecht, een politiechef is i per definitie. Alleen van een 'die Santiago heet, met een zuide- iiiterlijk (Al Lettieri) weet je wel r dat hij niet deugt. John Wayne geregisseerd door John Sturges, ook al weer jaren meeloopt en na goede westerns verviel tot een utineerde middelmatigheid. sterdam-Cineac Damrak, Den VRcx, 18 j) li' iss negende isagier ook tot schrik van collega's <m supe rieuren, in een armenwijk wonen. Maar hij heeft nog altijd een uitzon deringspositie: na zijn arrestatie wordt hij spoedig weer vrijgelaten omdat hij priester is. Tot dusver heeft hij het principe der volstrekte geweldloosheid beleden, maar bij de demonstratie, waarmee de film ein digt, werpt hij de eerste steen naar de handhavers van de orde. 'De Arbeiderspriester' oftewel 'Het is niet meer voldoende om te bidden' is een eenvoudige, respectabe le film. Vooral geschikt voor binnen lands gebruik in Chili, dunkt me, maar het terreurbewind dat daar nu heerst zal vertoning beslist niet toela ten. Het rechtlijnige verhaal wordt doorbroken met beelden van authen tieke religieuze feesten. De symboliek daarvan is voor een ieder gemakkelijk te begrijpen, bovendien zorgen die scènes voor een lichtere toets, die de film wel nodig heeft. W. W.-B. Deze film op zondag 31 maart om 20.30 in de Vrijheidsweek. in Amsterdams Mickerie, waar Cineclub van 26 maart af elke dag een film over Zuid-Ameri- ka vertoont, zoals het Volk Ontwaakt. Geen Tijd voor Tranen, Ze zullen ons niet tegenhouden. De Moed van het Volk, De America soy hijo ya ella me debó, en andere, die al in onS blad werden besproken. Spektakelfilm van Goya Waarlijk, de Oostduitse Defa en de Sowjet-Russische Lenfilm hebben kos ten noch moeite gespaard om het leven van de beroemde Spaanse schil der Goya (1746-1828) om te bouwen tot een imponerende film. Acht jaar is ëraan gewerkt, beroemde Russische en Duitse acteurs (onder andere Ernst Busch) deden, mee, de regie lag in handen van Konrad Wolf, die ook internationaal bekend is (vooral door 'Sterne'). Aan de film 'ligt een roman van Lion John Wayne als McQ Feuchtwangler ten grondslag, maar voorzover de historische feiten te ach terhalen waren zullen ze heus wel juist zijn, zoveel zorgvuldigheid mag men Duitsersen Russen wel toever trouwen. Doch met dat hele indruk wekkende arsenaal is er toch niet meer ontstaan dan een mooie plaatjes film waar niets Spaans aan is. Goya's ontwikkeling van gevierd hofschilder tot onbarmharig aanklager van cor ruptie en wreedheid wordt alleen maar geïllustreerd, niet verbeeld. Met een soort preuts fatsoen wordt de camera afgewend zodra er gruwelen te zien zijn (een ketterverbranding bijvoorbeeld) en die gruwelen zouden nu juist in deze film, in tegenstelling tot zovele andere, functioneel zijn geweest. Nu maken de schilderijen en schetsen van Goya zelf, die ons via het filmdoek geworden, de meeste indruk. Het is natuurlijk ook wel moeilijk om het met die man op te nemen, maar men had toch wel van tevoren kunnen weten dat men met voorzichtigheid in dit geval niet ver zou komen. In tien minuten film van Bunuel zit meer van de geest van Goya dan in dit hele twee en een half uur durende keurige spektakelstuk. W.W.B. (Amsterdam Filmmuseum, 28 maart). Ontuchtige vertellingen De Italiaanse regisseur Pier Paolo Pasolini, die zijn carrière met 'Accat- tone' zo indrukwekkend begon, ser veert ons de laatste jaren niet veel anders dan blote billenkoek. Zijn 'De- camerone' was nog wel charmant, maar in 'Canterbury Tales' zakte hij danig af naar het alleen maar sca breuze. Hoe zijn 'Duizend-en-één- nacht', het laatste deel van het .drie luik, zal worden moeten we afwachten. Intussen is daar dan 'Ontuchtige Ver tellingen' (een zeer iije bewerking van de verhalen van de Balzac?). Als regisseur staat Sergio Citti ver meld, maar Pasolini schreef het scena rio en niemand kan mij wijsmaken dat hij niet ferm heeft meegedaan aan de regie, zijn stempel staat er duidelijk op. Wel, in 'Ontuchtige Ver tellingen' gaat het letterlijk van 'Bloot sla dood'. Alle mannen (pas toors niet uitgesloten) verlustigen zich likkebaardend in andermans vrouwen, maar de straf op de zonde volgt snel: als ze niet worden doodge stoken worden ze wel gecastreerd. En de wrekers worden dan vaak weer op hun beurt terechtgesteld, zodat de onheilsmonnik die door de film waart, roepende: 'Ik zie vlees met bloed!' wel gelijk krijgt. Het hele spul is opgehangen aan de levensloop van twee schelmen, die half per onge luk een man vermoorden en elkaar op weg naar de galg opmonteren met malle verhalen. De avonturen zijn zo vervelend van eentonigheid en zo ver wisselbaar dat men soms denkt, als er weer eens iemand voor de bijl gaat 'Hee, die heer was toch al ontmand!' Maar dan is het toch echt een ander, op een beetje bloed en bloot meer of minder wordt in deze film niet geke ken. W.W.B. (Amsterdam Nöggerath, 18 j.) Trader Horn: fijne avonturenfilm In het filmbedrijf bestaat de neiging om grote kassuccessen van vroeger nog eens dik over te doen. 'Trader Horn' is zo'n bijna legendarische pu bliekfilm en men had slechter kunnen kiezen, want het is ook nog eens een ijzersterk avonturenverhaal. Eigenlijk gaat het om drie mensen, twee man nen en een vrouw, die tijdens de eerste wereldoorlog in Afrika op zoek zijn naar platina. Daarvoor moeten ze dwars door het continent trekken en zorgen, dat ze zowel de Duitsers als de Engelsen ontlopen. Ze ontmoeten natuurlijk van alles op hun weg: vriendelijke en vijandige negerstam men, slavencolonnes en vooral bees ten. veel beesten. Voor zover er in de studio is gefilmd (er is veel locatie- werk bij) werd dat zo knap gedaan, dat men er zich geen ogenblik aan stoort. Wat we zien is een opeenvol ging van de meest verschillende land schappen, bevolkt met kuddes dieren. Erg boeiend en de avonturen zijn ook bijzonder goed getimed. Een fijne avonturenfilm dus, met goede acteurs (Rod Taylor, Anne Heywood, Jean Sorel), ouderwetse rechttoe-rechtaan sentiment en een onbegrijpelijke schoonheidsfout: in een Duitse kolo nie wappert fier het Nederlandse rood-wit-blauw. Maar daarom niet ge treurd: regisseur Reza S. Badiyi (af komstig uit Iran) heeft een bioscoop mythe waardig doen herleven. W.W.B. (Amsterdam Flora, 14 j.) De sinds 1971 jaarlijkse motorfietsen show vorig jaar gecombineerd met de tweewielerexpositie dankt zijn bestaan aan de nog steeds sterk toene mende belangstelling voor de zware motoren. Toen in het begin van, de jaren '60 het autobezit toenam, daalde de motorenverkoop tot minder dan 3.000 per jaar, maar Ürie jaar geleden werd de 5.000 weer overschreden. En de stijging houdt aan: in 1972 noteer de de RAI-kentekenregistratie 7.869 nieuwe motorrijwielen en vorig jaar 9.332. Er zullen er in totaal rond 50.000 op de weg zijn, zo schat de RAI. In 1972 behaalden de motoren van 500 cc een aandeel van 48 procent in dt? totale verkoop en vorig jaar van 49 procent. Vijf jaar geleden, in 1969. was dat nog slechts 16 procent. In deze zware categorie zit een sterke groei en op het RAI-motorweekend staan zelfs al exemplaren met 750 cc- en 900 cc-motor. De gemiddelde prijs is van nog geen 3.200,- in 1970 gestegen tot circa ƒ4.700,- in 1973. In 1972 bedroeg dit gemiddelde bijna 4.200,-. Vooral de Japanse motorfiets is favo riet. Met als bestsellers de merken Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha nemen de Japanse merken op basis van de 1973-cijfers 58 procent van de Nederlandse motorfietsenverkoop voor hun rekening. Duitsland, met ojn. hët bij de politie gebruikte merk BMW. volgt met 15 procent. Daarna komen Tsjechoslowakije met o.m. Jawa op 7 procent, Italië met o.m. Moto Guzzi en eenzelfde percentage en Engeland met de BSA-Triumph-range en 4 pro cent. De motor-opleving, sinds de Ameri kaanse film Easy Rider een internati onaal verschijnsel, is ook in Neder land vooral te danken aan de jeugd. Jaarlijks behalen ruim 10.000 Neder landers hun, rijbewijs-A, waarbij de Vele Europese motorrijders komen elkaar elk jaar voor het 'ollfantentreffen' tegen op het Duitse racecircuit de Nürburgring. Dit Jaar waren er tienduizend, merendeels jonge motorrijders in passend costuum, naar dc manifestatie geko men. Want om manifestaties, zoals ook het RAI Motorweekend, is het hun be gonnen. groep van 18 tot 22 jaar het grootste deel van die rijbewijzen voor zijn rekening neemt. Slaagt voor het auto rijbewijs BE één derde van de kandi daten, bij het motorrijbewijs slaagt meer dan de helft van, de gegadigden voor het examen. De tentoonstelling in de RAI zal voor al de jeugd trekken, maar is bovenal een unieke manafestatie van hobbyis ten. Er worden een 'koning Zelf bouw' en een 'miss Motor' gekozen, Shell organiseert er een sleutelwed strijd en er zijn produkten van 55 exposanten te zien. De tentoonstelling gaat vanmiddag open om één uur en de komende drie dagen om tien uur 's morgens. De sluitingstijd is tien uur 's avonds, behalve op de laatste dag zondag want dan is het zes uur 's avonds definitief sluiten gebla zen. De toegangsprijs bedraagt vier gulden per persoon. Overigens heeft ook België aan het begin van deze maand een motorrij wielsalon gehad. Deze show van maar liefst tien dagen was het enige dat ovdrbleef van de in januari afgelaste autosalon te Brussel. De Brusselse motorshow werd conform de autotra ditie in dc Eeuwfeestpaleizen gehou den. UC nusiui micgiu met uct apcuaic ujuiagas iccjs> aiccm up vuui- cu auiicinicicu. British Leyland Nederland N.V. te Gouda heeft deze week op een bijeen komst te Nieuwersluis het model Austin Allegro uitgebracht. Van deze Austin Allegro werden in Ne derland de modellen 1100 tweedeurs, 1300 tweedeurs, 1300 vierdeurs, 1500 vierdeurs en 1500 Special gevoerd. De ze wagens hebben een motorvermogen van resp. 49, 59 en 72 JREM-pk voor de motoren van 1100, 1300 en 1500 cc, maar verschillen qua uitrusting. De prijzen variëren van 8.250 tot 10.890 inclusief BTW. Deze prijzen werden bekend gemaakt tijdens een bijeen komst van de British Lei'land Persclub, waarvan de importeur alle Nederland se auto-journalisten ongevraagd tot lid heeft gebombardeerd. Het bijzondere aan de reeds een jaar geleden door het Engelse concern British Leyland ge- introduceerde Allegro-serie is een nieuw comfortabel 'hydragas' veersy- steem en een afgerond vierkante 'quartic' stuurwiel. De introduktie van de Austin Allegro was reeds voor het einde van het najaar '73 gepland, maar is uitgesteld door de sociaal-economische proble men in Engeland. Opvallend is verder dat de 1750 cc 80 pk-versie in het geheel niet naar Nederland komt, hoewel juist de kleine motoren in vermogen wat tekort schieten. Maar misschien komt dat later nog, want inmiddels is ook van de tegenhanger van de Allegro voor het Morris-merk, de Marina, een 1,8 liter TC met dubbele carburateur verschenen. De prijs hiervan werd nog in een gewoon persbericht bekendgemaakt: deze be draagt 10.750 - «nel. BTW. Van onze onderwijsredactie ROTTERDAM —De ouderraden van het openbaar onderwijs in de vier grote steden willen hun krachten bundelen. Veel problemen in Amster dam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht blijken identiek en de ouder raden vinden daarom gezamenlijk overleg en actie nodig. In Amsterdam hebben ouders en me dewerkers van een kindercrèche een onderzoek ingesteld naar de kwaliteit van achttien kleuterscholen in de om geving. In een rapport (verkrijgbaar bij Pylakresj, Leidsegracht 108, Am sterdam) doen zij verslag van hun bezoeken aan acht van deze scholen. De conclusie van de bezoekers is dat het voor ouders erg irtoeilijk is echt een school te kiezen. In de meeste plaatsen is het aanbod beperkt. Som mige scholen werken met wachtlijsten en dan mag je al blij zijn, wanneer je een plaats voor je kind krijgt. Verder loopt de levensbeschouwelijke inde ling dwars door de indeling naar onderwijssystemen heen. Zelfs wanneer je van een school weet welk systeem er wordt aangehangen (Jena, Montessori, Dalton, enz.), weet je als ouders nog niet waar je aan toe bent. De conclusie is daarom dat ouders het beste de scholen die in aanmerking kunnen komen bezoeken en doen wat deze werkgroep gedaan heeft: kijken hoe de leidsters met de kinderen omgaan en hoe de kinderen omgaan met de leidsters, kijken welk materiaal er is, vragen of en hoe er gestraft wordt, vragen naar de rol van de ouders, kortom: geef je ogen de kost en vraag de leidster de oren van het hoofd. De Saab 99 Combi-Coupé met de schuin aflopende achterkant: aangepast aan de moderne automode. De Nederlandse importeur van het Zweedse merk Saab begint vandaag de levering van het nieuwe model 99 Combi-Coupé. De importeur, B.V. Au to Import Maatschappij te Vianen, heeft de prijs van de goedkoopste uitvoering van deze wagen onder de twintig mille vastgesteld. De Saab 99 Combi-Coupé is vorig jaar augustus in Zweden uitgebracht. Het model heeft een 'Fastback' achterzijde' met derde deur. Het is 16 cm. langer dan de 99 Sedan, waardoor dc laad ruimte 1.19 meter lang is en 1,84 met neergeklapte achterbank. De totale wagenlengte bedraagt 4,53 meter. Saab zegt voor de tussenvorm van een Coupé en een Combi gekozen te heb- ben vanwege de veelzijdige gebruiks mogelijkheden en het feit dat de schuin aflopende achterzijde minder lawaai en een schonere achterruit als voordelen heeft. Verder is de vormge ving op deze wijze fraaier. Er zijn twee uitvoeringen van de nieuwe 99 Combi-Coupé, namelijk de CM 3 en EA 3. De CM 3 is voorzien van carburateur en handgeschakelde versnellingsbak plus drie deuren (CM Carburettor Manual) en de EA 3 (Electronic Automatic) heeft elektro nische benzine-injektie en automati sche transmissie. De prijzen zijn resp. 19.660.- en 21.800,- incl. BTW.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 13