POKON
eoeo
HAEEK
EO-reportage over
verdrukte joden
PUUR
dagpecep
Dronk op nieuwe tv-serie
planterivoedsel
Sherry
\\y
Blussen
1
0
27
10
...OPROEP CODE
WALTER JOST
BINNENL AND'R ADIO EN TV T4/K6
In Studio Bellevue in Amsterdam vond gisteren de voorvertoning plaats van de nieuwe Avro-tv-serie
'Stille Kracht' naar het boek van Couperus. Op de foto zien we van links naar rechts regisseur Walter v.
d. Kamp, Pleuni Touw, Caro van Eijck en Willem Nijholt, die een dronk uitbrengen op deze produktie.
ADVERTENTIE
Wie Spanje kent,kent Osborne sherry
HILVERSUM Filmer Jan Willem
Muller heeft een reportage samenge
steld over de verdrukte joden in Ara
bische landen. In zijn programma
'Was hij maar een moordenaar* ko
men twee weduwen van vermoorde
Joden uit Irak aan het woord en hun
ervaringen staan model voor talloze
andere joden, die als minderheids
groepen vergeten en verdrukte groe
pen zijn.
Zo zijn verleden week vier joodse
vrouwen vermoord toen ze uit Syrië
vluchten. Verleden jaar gold het een
gezin van vijf mensen, terwijl er
twintig vermist zijn. Sinds de twinti
ger jaren zijn een 'vergeten miljoen
joden', zoals ze genoemd worden, ge
vlucht, gediscrimineerd en geterrori
seerd.
Voor het merendeel zijn zij naar
Israël gevlucht. Ze zijn daar stilzwij
gend ontvangen en in de gemeenschap
opgenomen. De meeste hadden niet
meer dan een koffertje bij zich. Ze
werden in de beginjaren in tenten en
golfijzeren barakken ondergebracht.
ADVERTENTIE
In de pure poedervorm
is plantenvoedsel voordeliger.
Water heeft U thuis!
Uw planten
houden er van!
Elke week.
Pokon ls ook Ideaal
voor uw bloemen- en
plantenbakken.
Hoog in kwaliteit. Laag in prijs.
BENDIEN - NAARDEN - HOLLAND
Nu zijn ze geruisloos geïntegreerd.
Jan Willem Muller: 'Zonder vliegtuig
kapingen. zonder terreuracties en zon
der de hele wereld in hun lot te
betrekken, zijn deze vluchtelingen
vanzelfsprekend opgenomen door hun
broeders in Israël.
Het Palestijnse vluchtelingenprobleem
zou ook al lang opgelost zijn als hun
Arabische broeders met het giganti
sche oliekapitaal en met de internati
onale bereidheid hen op dezelfde wij
ze hadden ontvangen. Maar in plaats
daarvan houden de Arabische landen
hun kunstmatig in een vluchtelingen-
situatie voor hun politieke doeleinde-
n'.
Er zijn in sommige Arabische landen
nog duizenden joden die echter niet
konden vluchten en waar men nauwe
lijks iets over hoort. Tot voort kort
durfden de vluchtelingen niet te spre
ken uit angst voor wraakneming op
hun achtergebleven broeders. Eén van
de woordvoersters in de reportage
zegt nu echter: 'but now silence is
killing*, (niet spreken betekent de
dood).
Eenzelfde mening is ds. A. A. Spijker
boer van de 'Stichting tot steun van
de Arabische joodse vluchtelingen',
toegedaan. Hij zegt dat men moet
blijven vragen naar hen anders wor
den deze kleine groepen geliquideerd
in stilte.
De echtgenoten van de twee vrouwen
in de film werden met borden om de
hals: 'Ik ben jood' opgehangen op het
Vrijheidsplein (notabene) in Bagdad.
Als het regiem zich zwak voelt, ver
telt één van hen. zoekt zij een middel
om het volk te intimideren. Een der
gelijke terechtstelling is er één.
Zij berust: 'Niets is goedkoper dan
een jood in een Arabisch land als
Irak en Syrië'. Toen haar echtgenoot
gevangen werd genomen en zij naar
een invloedrijke Arabische vriend
ging om hulp was zijn antwoord, dat
hij er niets aan kon doen. 'Was hij
maar een moordenaar dan had ik hem
makkelijk vrij kunnen krijgen. Maar
ja.hij is een jood'.
De uitzending van de reportage is om
kwart over tien op Nederland 1 in
plaats van om half tien zoals in de
programmabladen staat. Deze ver
schuiving is in verband met het feit,
dat op het andere net een Israël.docu-
mentaire van Hans Keiler verschijnt
(VPRO).
Calldad Superior
'De steen'; tweede
Herodotus-stuk
HILVERSUM Met 'De Steen' zendt
de VPRO vanavond een tweede afleve
ring in de serie die vrij naar de
verhalen van geschiedschrijver Hero
dotus is gedramatiseerd.
De Egyptische woestijn bij Sakkara,
ten zuiden van Cairo, vormt tijdens
dit hele spel het decor. Een groot
aantal Egyptische figuranten speelt
mee, terwijl bij de produktie veel
medewerking is verkregen van de
Egyptische televisie.
Toen de opnamen een tijd aan de
gang waren brak de oorlog in het
midden-oosten uit (verleden jaar sep
tember). Desondanks kon het team
doorwerken, al moesten veel Egypte-
naren onder de wapenen.. Toen het
VPRO-team echter één dag vertrokken
was, werd het dorp waar ze gewerkt
hadden gebombardeerd. In de grootste
woestijnhitte is de film opgenomen.
Ir. 'De Steen' staat niet, zoals in de
eerste aflevering, 'De dief', de farao
centraal, mar het volk. Dit zwerft al
jaren door de woestijn terwij 1 het
gedreven wordt door 'De Steen'. Dat
is een enorm zwart steenblok, een
monoliet. Vijftig mensen slepen de
monoliet voort met eindbestemming
het paleis van de farao.
Een orakel heeft hen destijds deze
opdracht gegeven. De jongere genera
tie gaat echter langzamerhand twijfe
len en vraagt zich af of het orakel
wel goed is verstaan. Er ontstaat
verdeeldheid. Daar tracht een jonge
griek, die op hen is gestuit, een
financieel voordeeltje uit te trekken.
De farao grijpt echter zelf in en de
onwezenlijke droomachtige stoet
sleept zich voort in de woestijn, rich
ting farao's paleis.
Evenals bij 'De dief' is het verhaal
niet zozeer gebaseerd dan wel geïnspi
reerd op Hereodotus' historiën. Het
script is geschreven door Dimitri
Frenkel Frank, die ook farao speelt.
Het speelt in een andere periode dan
'De Dief', waar Ton van Duinhoven
farao was, en er is dus ook een
andere farao.
Oude bekende is John van Leeuwar
den, de voormalige Johnny Lion, die
dit keer de Griek is. Verdere mede
spelenden zijn Lodewijk de Boer als
generaal en Wim van der Grijn als
voorman. Regisseur is Krijn .ter
Braak.
HILVERSUM In de Israëlische
kunstenaarsplaats Safed woont temid
den van de schilders de orthodoxe
jood Shalom Moskovitz die op latere
leeftijd primitieve bijbelse tafrelen
schilderde en nu wereldberoemd is
onder de naam Grandpa Moses. De
EO zendt vanavond vijf voor half
acht op Nederland 1 een film over
hem uit.
MARY PERKINS
ELAND... r&^t&5>?r
pat CAL uier
HSL6MAAL CU/C.
K£U.I/Clu£éT
/J'6ThAAKZ£
als n£rei*op
AL GOtO/
Ml CU UtT£R.~ </2/3U OAMK
ST£ &££T
115. De volgende ochtend begon het
verkeer op de wegen naar Rijkhuyzen
al hél vroeg op gang te komen. Niet
alleen op de grote autoweg reden de
auto's, maar ook op de smalle, kron
kelige landweggetjes. Er was zelfs
geen weg naar Rijkhuyzen, waarop de
auto's niet in een onafgebroken
stroom voortbewogen. Dat waren alle
maal auto's van mensen, die de knet
ter-race wel eens wilden zien. Er was
nu immers al zo verschrikkelijk veel
over in de krant gelezen, dat er
onmogelijk gezegd kon worden, dat
deze race geen succes beloofde te
worden. Het ging dus héél best
FERDINAND
met de publieke belangstelling. De
mensen, die het konden betalen had
den een mooi plaatsje gezocht op de
vele tribunes en de mensen, die over
wat minder slappe was beschikten,
zochten een staanplaats langs het par
cours. Met ongeduld wachtte men het
moment van de start af, en men had
maar nauwelijks oog voor de vele
reclamelieden, die met borden langs
de baan kwamen lopen. 'Kijk', zeiden
de mensen. 'Daar heb je ook een
reclamebord van die Stiletto scheer
mes! Reclame maken ze genoeg, maar
als je je er nou nog goed mee scheren
kon, dan stond je er beter op. Haha-
ha!' Met ongeduld wachtte men du
op het begin van de grote knetter g
race en het betekende een hele onl j
spanning, toen een bepaald iemani
bewees, dat hij zijn ogen niet in zijl
broekzak placht mee te dragen. 'Kijle
daar es!' riep die iemand. 'Ze ziji|
begonnen nummers op de auto's t< i
hangen en zo!' Wat dat en zo -
nu precies betekende, begreep niee
mand, maar dat gaf niets, want in i
derdaad bleek een sportief persoon
van de Nationale Automobiel Cluli
begonnen te zijn met het bevestigei
van de enige en echte, onvervalstn
racenummers
•7 V'
De brandweer ln Delfzijl maakt
leerkrachten vertrouwd met de in
hun school aanwezige blusmiddelen.
Ook op andere manieren probeert
men daar de preventie op te voeren.
Een voorbeeld dat niet alleen voor
veel scholen in ons land navolging
verdient.
Bedrijfspanden en openbare gebouwen
waar nooit een alarmoefening is
gehouden, zijn vermoedelijk talrijker
dan de instellingen die over een eigen
brandweergroep beschikken. Een
kleine steekproef door de redactie van
de gewestelijke televisierubriek, deed
vermoeden dat de onderwijskrachten
in Delfzijl niet de enigen zijn die niet
weten waar de blusmiddelen zich
bevinden en hoe zij moeten handelen
om paniek te voorkomen. Bedenkelijk
vond ik voorts dat bij een van de
scholen geen brandtrap aanwezig is.
Van fraai gefilmde natuurtaferelen
was te genieten in de documentaire
over het leven van zeehonden in
Canada. Voer het eerst in 1971
konden deze dieren in de Baai van SL
Lawrence hun jongen ter wereld
brengen zonder te beleven dat die
ontwapende 'wolbalen' door pelsjagers
wreed worden doodgeknuppeld. Om
welgestelde dames te behagen worden
overigens in Canada nog altijd zo'n
160.000 zeehonden per jaar afgeslacht
Misschien doen sommige van deze
vrouwen op ander terrein wel zeer
milieubewust.
De schatbewaarder van 'de dikke Van
Dale' was in AVRO's Ivoren Toren
een interessante tegenhanger van de
vergane glorie van een landgoed. De
beeldregistratie was in deze
kunstrubriek soms weer bijzonder
fraai o.a. bij de verfilming van mooie
bruggen.
Nu ik wegens druktechnische
omstandigheden al vroeg in de avond
mijn dagelijks stukje heb moeten
'doorbellen' is er gelegenheid voor
een advies. Iedereen die een deel van
zijn leven heeft doorgebracht in het
voormalig Nederlands-Indië en alle
andere lezers die houden va neen
bijzonder televisiespel, raad ik aan de
maandagen 1, 8 en 15 april vrij te
houden. Dan vertoont de AVRO in
afleveringen van 90 minuten elk 'De
Stille Kracht* een door Walter van
der Kamp bewerkte en geregisseerde
serie naar de bekende roman van
Louis Couperus.
Ik hoop daarover vlak voor de eerste
uitzending uitvoerig te schrijven,
maar wil nu alvast de verzekering
geven dat in veel huizen het heimwee
naar 'lieflijk Indië' of 'tanih air kita'
sterker dan ooit zal worden gevoeld.
Zij die geen binding met Indonesië
hebben, zullen ongetwijfeld geboeid
worden door het spel, de sfeer en de
aankleding van het stuk. Toen oudere
Indische figuranten voor de eerste
maal binnen de decors stapten,
kregen zij tranen in de ogen. Ik kan
me dat levendig voorstellen, omdat
vrijwel alle rekwisieten volkomen
natuurgetrouw zijn. Geen wender,
want het Tropenmuseum stond zoveel
Indische kostbaarheden af, dat in de
studio extra bewaking moest worden
ingesteld.
Radio vandaag
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 20
<S> Dag mei een plaatje. (8.00 Nws: 8.11-8.21
Radiojournaal.) 8 50 Morgenwijd. 9.00 Top
pers van toen. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradi-
o. 10.00 (S) V.d. kleuters. 10.10 (S-M) Ar
beidsvitaminen. 11.00 Nws. 11.03 Radiojour
naal. 11,05 Arbeidsvitaminen (verv.). 11.30
(Si Rondom Twaalf: een uur allerlei voor ie
dereen met Groenteman en 11.55 Beursber.
12 30 (S)'Sportrevuc. 13 ÖO Nws. 13.ll Radio-
Journaal. 13.21 (S) Alert! - op het vlak van
'muz. en maatsch. 13.50 De wereld v.d. ope
ra beschouw, over opera La Boheme van
Puccini. 15.00 (S) Bary-nage- praten en pla
ten. 15.25 <SV Met muz. op stap. 16.00 Nws.
16,03 Radiojournaal. 16 05(S) Aspecten: kun-
strubr. 17,00 (Si Mobiel: beweegl. progr.
voor béweegl mensen. 17.55 Med.
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal
18.20 Uitz. v.d. R K.P.N. IKOR: 18.30 Kleur:
inf. en komm. over xaken van kerk en sa-
menlev. NCRV: 19.00 (SI Leger des Heils-
kwartier. 19 15 Bij de tijd: radiodok. over
hel bas'.sonderw. 19.35 De kerk vandaag
nws en comm. 20.00 (S) Prom, ork met
zangsollsten. 20 45 Beter samen: 2100 <S>
Veel gevr gewijde muz. 21.25 Gesprek. 21.55
(Si Kerkorgelconc. 22.20 Mens met de men
sen- avondoverdenk. 22.30 Nws. 22.40 <S>
Hier en nu. 22.50 De toekomst v.d. Christel.
Vakbeweg impressie van een openb. rayon-
verg. 23 10 Kunst- en vliegwerk: inf. over
akt tentoonstellingen. 23.15 iS) Stardust: ea-
sy listen, muz. 23.35 (S) Gitaresk: vele fa
cetten v.d. gitaar. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7 08 (S) Preludium: klass. muz. 7.30 Nws
7.41 (S) Hier en nu. 7.55 Aangestipt: pro
gr.overz. 8.00 (S) Te Deum laudamus: gewij
de muz. 8.24 Op de man af: evangel, comm.
bij de tijd. 8.30 Nws. 8 36 Gymn. v.d.
huisvr. 8 45 fS) Podium v.d. vrouw: maat
sch.-inf. 10 20 (S) Onder do hoogtezon:
progr. v.d. zieken. 10,00 Schoolradio. 10.3D
Nws. 10.33 (S) Noordelijk Filh. Ork.: mod
en klass. muz. 11.55 Med. 12.00 Zingen met
Cecilia: volksmuz. 12.15 (S) Kinderkoor met
ork.begcl.: vrolijke liedjes. 12 26 Med. t.b.v.
land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en
nu. 12.50 Middagpauzedst. 13.10 <S) Lichte
koorzang. 13.20 (S) Licht ensemble. 13,45 Er
zijn zoveel andere levens: poezie uit de 3e
wereld. 14.05 Schoolradio. 14.25 (S) ln kleine
bezetting: klass. kamermuz. 15 15 Bijbel
NCRV: 18 00 (S) Tijd vrij voor muz. in
vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpanorama.
18.53 Zojuist verschenen: nieuwe boeken.
AVRO: 19.00 Trefpunt: gesprek en belasting-
inf. NOS: 19 50 Den Haag vandaag. AVRO:
20 05 Radiojournaal. 20.10 'S> Restdentieork
met soliste: klass. muz. 21.42 (S) Koorzang
en kamermuz. van Nederl. componisten
22.10 Aki.progr. 22.30 (S) Muzikaal klank
beeld. 22.55 Zo goed als nws: een duik In
oude kranten. 23.20 fS) Essay: progr. waarin
r
HILVERSUM III
TROS: 7.02 Vaak 's ochtends, met o.a. ve
keersinf. KRO: 9.03 KRO-op-drie: Uit
lucht gegrepen. 11.03 (S) Verzoekpl. 12.
(Si Van twaalf tot twee: met 13 03 Rad(]
maar. 14.03 Theo Stokkink Show. NOS: 16.1
De daverende dertig.
NOD: 18.02 Joost mag niet eten. TROi
19.02 (S) Plaatvaerla. 20.02 (S) Poster. 21.
(S) Sosjun: jazz en pop live. 22.02 (S) Hu|
van Gelderen Show met Nederlandstali
Top Tien en Kwiswijs. 22.55 Med. 23.02 I l
T...S...T...: sport en muz. 0 02 Aktu
0 10 (Si Jazz-Sir. 1.02 Nachtwacht. NOS: 5.
Satésaus Shol. 6.02-7.00 (S) Matina-
ta.
BELGIE 324 m NED.
12.00 Nws. med. en SOS-ber. 12 08 Llch
muz. (12 50 Bultenl. persoverz. 13 00 Nv
aki., weerber. en toneelagenda.) 13.55 B*uil
11 na an I1M Srhnnlrarti'
I
ber 14 00 Nws. 14.03 en 15.03 Schoolrad!
15.00 Nws. 15.23 Lichte muz. 16.00 Nws
beursber. 16.10 Licht klass. conc. 17 00 Nu
17.10 Uitz. voor oudere luisteraars. 17. I
Weegschaal. t
18 00 Nws. 18.05 Uitz. voor en door «old
ten. 18.15 Lekenmoraal- en filosofie. 18.
Sportprogr. 18.55 Taalwenken. 18 57 Or.
v.d. week. 19 00 Nws en akt. 19.30 LIchIC
muz. (19.40 Keurig Engels.) 20.00 Licn
muz. (20 30 en 21.00 Splinternws.) 22 00 N* u
22.05 Amusem muz. (23.00 Nws.) 23.40-23. j
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS NOT
10.45-11.10 Schooltelevisie
14.00-14.50 Schooltelevisie
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
■L
3
1
5
r
1
9
ii
12
13
4
15
1
7
19
20
23
K<
25
26
1
28
29
1
■L
1
B
Horizontaal: 1. vulkaan, 5. helden
dicht, 9. transportband voor personen
vervoer. 11. afzonderlijk. 13. strijd
perk, 15. de fijnste vederen. 17. zang
stuk, 18. Europeaan. 19. machtiging,
21. reukhoutboom. 22. startinrichting,
24. dwaas, 26. soort weefsel, 27. meis
jesnaam, 28. kant van een stroom,
30. palmriet, 31. klaarblijkelijk, 32.
gein. 33. edelgas.
Verticaal: 2. manier. 3. bars, 4 zang
stem. 5. tijdrekening. 6. wapenschouw,
7. zangspel, 8. bergplaats, 10. makker,
12. betrekking, 14 rivier tussen EriO
en Ontariomeer. 16. hoofddeksel, 19.
dof. 20. gevangenis, 21. inkerving, 22.
stop van een vat, 23. visje. 24. zin
spreuk. 25. wapen. 27. interval van
negen tonen, 29. tocht, 30. kippenloop.
OPLOSSING VAN GISTEREN:
1 snees. 2. linea. 3. innen, 4. paard, 5.
paria. 6 erika. 7. rekel.
SLIPPER SANDAAL
—48
'Schik maar een eind in!' beveelt Abu
Fadi. De Engelsen doen of ze het niet
horen. 'Schik een eindje in!' herhaalt
hij weer. harder nu. Maar. hoe moeten
we in dit vertrek slapen! Dat is toch
onmogelijk! We zullen nog stikken!
'We hebben geen andere kamer.' zegt
Abu Fadi. 'U moet zich maar bij de
omstandigheden aanpassen.'
Een v^n de Engelsen fluistert me toe,
dat er wel een andere kamer is.
Tegenover de keuken is een kamer,
waarin maar vijf vrouwen slapen.
Daar was nog plaats genoeg. Ze had-
Jen de rabbijn al geadviseerd daar
heen te gaan. omdat onder de vijf
vrouwelijke gijzelaars zijn vrouw was.
Maar de man had het kategorisch
geweigerd.
Ieder van ons krijgt een wollen de
ken, een spiksplinternieuwe deken
van kameelhaar, die blijkens het eti
ket in Italië is gemaakt. De Engelsen
schikken inderdaad wat op en wij
richten onze slaapplaatsen in. Er
blijft geen vierkante centimeter plaats
meer over. Wij liggen met het hoofd
naar de muur en de voeten naar het
midden van de kamer gericht. Nie
mand kan zich omdraaien zonder zijn
rechter- of zijn linkerbuurman lastig
te vallen. Ook voor de deur moet een
slaapplaats gemaakt worden.
Slechts twee ramen kunnen open.
Voor alle vensters zitten tralies. Is
het wel mogelijk om in deze kooi te
leven en te slapen? Ik heb het gevoel,
dat ik stik. Ik moet er maar aan
wennen. Misschien is het alleen maar
voor deze nacht. Is een cel alleen nóg
erger? Ik zou nu graag ruilen met de
Palestijnen in de gevangenis van Re-
gensdorf!
Links van de deur kon men naar de
badkamer om zich te wassen, heeft
Abu Kadi gezegd. Hij blijkt even vrij
te zijn, dus ik maak vlug van de
gelegenheid gebruik. Ook aan die bad
kamer moet ik wel even wennen. Wat
eens wit was, de badkuip, de toiletpot
en de wastafel, is nu vuilgeel en
zwart. Het toilet is verstopt. De stin
kende, misselijk makende brij staat bij-
na tot aan de rand. We kennen dat al
uit het vliegtuig. Als gevangenen
word je bescheiden en je leert je
overal in te schikken. Water is hier
zeldzaam, maar er is gelukkig net
genoeg om mijn gezicht en handen te
wassen. Ik bekijk mezelf in de spiegel
of wat daarvoor door moet gaan. ^.i
ik dat werkelijk, die man met die
donkere stoppelbaard, dat ingevallen
gezicht en die vermoeide, bloeddoorlo-
pende ogen? Ja, ik ben het. Ik betast
mezelf om te voelen dat ik niet
droom.
In de gang tref Ik een raar schepsel
aan. een gebochelde, dwergachtige Pa
lestijn met een ongewoon groot
hoofd, waarin twee zwarte ogen pui
len
'Goeden avond,' zeg ik.
De dwerg kijkt me aan of ik behalve
een baard ook nog horens draag en
strompelt zwijgend de keuken in Een
mens om medelijden mee te hebben.
Ik wil vriendelijk tegen hem zijn,
want misschien is hij onze bewaker
en dan is het beter goede maatjes met
hem te zijn. Moet ik nou echt terug
naar die benauwde kamer? Is er hier
geen andere slaapplaats te vinden? De
Engelman zei, dat er in de kamer van
de vrouwen nog plaats was. Waarum
Uitgave Gentri Frets. Bu«um
mogen we die niet gebruiken? Het is
toch in de gegeven omstandigheden
niet erg aLs een of twee van ons in de
kamer van de vrouwen slapen, in
plaats van in onze ruimte te stikken?
Ik wil me op de hoogte stellen en
met de vrouwen praten.
De kamer heeft inderd-i.d rog een
paar vrije matrassen en plaats is er
genoeg. Een tere, bleke vrouw van
naar schatting tussen de dertig en de
veertig jaar, antwoordt me. Niemand
heeft er iets op tegen als wij over die
plaatsen willen beschikken. Ik herken
haar als een van de vrouwen, die
vanmorgen in het vliegtuig het eten
serveerde. Het moet de vrouw van de
rabbijn zijn, want de andere zier zijn
jonge meisjes van nauwelijks twintig
jaar. Een ervan is het meisje, dat
voor me zat en lachte, toen wij alle
maal voor ons leven vreesden. Waar
om wil de rabbijn hiet niet slapen?
Dik als hij is neemt hij dubbel zoveel
plaats in als de anderen. Bovendien is
hij een vreemdeling en een buiten
staander, die nauwelijks een woord
zegt.
Ik ga nog eens met hem praten, maar
hij weigert weer zonder te vertellen
waarom. Is die man werkelijk zo star,
dat hij zelfs in deze troosteloze situa
tie zijn religieuze bezwaren niet opzij
kan zetten? Ik voel woede in me
opkomeh, nfagr ik weet me te beheer
sen.
Ik ga nog eens met Abu Fadi praten,
die zich m de keuken heeft genesteld.
Zijn antwoord is kort maar krachtig:
'Mannen en vrouwen blijven geschei
den!' Wij moeten er ons maar bij
neerleggen en aan de situatie wennen.
Misschien is het alleen voor deze
nacht. Captain Schreiber gaat ergens
in de keuken of in-de gang slapen.
Ernst Vollenweider vergenoegt zich
met de plaats bij de deur. Hij kan pas
gaan liggen als de deur dicht en het
licht uit is. Ik vind een plaatsje
tussen Attia en een Engelsman, de
boordwerktuigkundige van de BOAC-
machine. Zal ik kunnen slapen? Na
de doorwaakte nacht van gisteren en
de verschrikkelijke belevenissen van
vandaag voel ik me doodmoe. Deson
danks kan ik de slaap niet vatten. Het
bed is hard en ik kan me niet om
draaien zonder mijn buurman te sto
ren. Het belooft een lrnge nare nacht
te worden.
Een mug zoemt over mijn hoofd,
steekt me, verdwijnt en valt opnieuw
aan. Buiten huilen honden. Een geit
mekkert. Eén schaap blaat. Vreemd
en vijandig klinken die geluiden in
de'nacht. Mijn hersens werken koorts
achtig. Wat zal er met ons gebeuren?
Wij zijn in genade en ongenade over
geleverd aan deze wettelozen, deze
fanatiekelingen. Wij zijn gijzelaars,
met wie men de wereld wil chante
ren. Wat gebeurt er als onze regerin
gen voet bij stuk houden? Zal men
ons me! geweld uit de handen van
guerilla's willen bevrijden? De Pales
tijnen zouden ons als hun schild ge
bruiken en pas na onze dood zou de
wereld vrijheid van handelen hebben.
Buiten de kommando's weet niemand
dat we nog leven. Het Rode Kruis
heeft hier geen toegang. Van thuis
krijgen we geen bericht. Wat we
schrijven wordt gecensureerd en mis
schien wel verdraaid. We kunnen het
niet nakijken.
(wordt vervolgd).
18.55 Journaal
EO
19.05 Koffiebar
19.25 Mfet de Bijbel vo.or
ogen, doc. over
kunstschilder
Shalom Moskovitz
NOS
20.00 Journaal
EO
20.20 Metterdaad Spanje:
film over christ.
onderwijs in
Spanje
21.00 Looft den Heere
21.30 Voortbestaan in de natuur.
Walt Disney-film.
22.15 Was hij mar een moordenaar
22.35 Ismael en Israël.
Gespreksprogramma
22.50 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Ti-ta-tovenaar
18.55 Journaal
VPRO
19.05 Wonderlijke
plannetjes van
Meneer Uitvinder
Bliksemafleider
19.15 Zwijgen is goud
19.45 Popeye
NOS
20.00 'Journaal
VPRO
20.21 Ber. uit de
samenleving
20.35 AU in the family
21.00 Zipcode - Israël
22.00 Desteen
22.40 Dick Cavett Show
NOS
23.15 Den Haag vandaag
23.30 Journaal
DUITSLAND I
10.00 Journaal 10.05 Akt. en muz. 10 25
Muz. klucht. 11.25 Amusante dok. rep. 12.05
Inf. en meningen. 12.50 Persoverz. 13 00-13.20
Journaal. 16.15 Journaal. 16.20 Rep. 17.00
Kinderverhaal. 17.55-18.00 Journaal.
(Reg. progr..- NDR: 9.30-10.00 Scsamstrassc.
18.00 Kult. progr. 18 30 Akt. 18.45 Zanrtmann.
18.55 Noraschaumagazine. 19.26 Rep. 19.59
Progr.overz. WDR: 8 05-9.30 TV-cursussen.
9 30-10.00 Sesamstrasse. 10 30-12 15 TV-cursus-
sen. 18.00 Nws uit Noordr.-Westf. 18 05 Kin-
derprogr. 18.15 Graf Yoster gibt slch die Eh-
re. 18.40 Akt. 19.20 Graf Yoster gibt sich die
Ehre.) 20.00 Journaal en weerber. 20.15
Kult magazine. 21.00 Ironside. 21.45 Kon
traste 22.30 Journaal, konim en weerber.
22 50 Disk.progr. 0.00 Journaal.
DUITSLAND II
16.30 Stlrbt unser blauer Planet 17.uu
Journaal. 17.10 Tekenfilm. Aansl Malnzel-
mannchen. 17.45 Akt. en muz.
18 25 Alexander und die Tochter. 19.00
Journaal. 19.30 Muzikale revue. 21.00 Joi
naai. 21.15 Dlsc.progr. 22.00 Dominee Somn
rauer antwoordt. 22.30 Journaal.
DUITSLAND III NDR
8 40-10.25 Schooltelevisie. v
18.00 Sesamstrasse. 18.30 TV-cursus 18
Mod. gymn. 19.00 TV-cursus. 19.30 Stud
progr. 20.00 Journaal en weerber. 20.15 R<
21.00 Frelzelt am Baggersee. 21 30-22
Disc.progr. 4
BELGIE NEDERLANDS
14.00-16.00 en 17.00-18 00 Schoolteie n
Ple.
18 00 Colargol. 18.05 Black Beauty. 18
Gevar. progr. 19.10 Dok. 19.35 Kortweg. 19.
Med. 19.45 Journaal. 20.15 Showprogr. 20.7
He Joc. 21.20 Fragm. uit nieuwe films. 22.
Polit. uitz. 22.30 Journaal, 22 40-22.50 V
ga.
BELGIE FRANS
17.40 Schooltelevisie.
18.10 Kleuterprogr. 18 30 Yoga. 19.00 Wa b
magazine. 19.15 Etranger, d'ou viens-t
19 45 Journaal. 20.15 Wegenlnf. 20.20 Jo U
and Mars. 21.50 Fragm. uit nieuwe filz
22 40 Boekenbeurs-special, Aansl.: Joi
Hete bliksem u
112 kg. zure appelen
11 -» kg. aardappelen
300 gr. rookspek
zout, peper
boter
Het spek met warm water afwassi
en opzetten met een bodempje kokei
water en wat zout. De aardappel!
schillen, wassen, in vieren snijden Q
aan het spek toevoegen. De appeli
schillen, in vieren snijden, van klo
huizen ontdoen, wassen en aan h
gerecht toevoegen. Ervoor zorgen d
het stuk spek tussen de aardappel! ai
en appelen komt te liggen. Het g
recht in ongeveer dertig minuti®1
gaarkoken. Het spek uit de pan n !r
men en afzonderlijk opdienen. 113
massa vlug dooreenstampen en
smaak afmaken met een klontje bote 01
Menutip: kop bouillon, hc-te blikse^
ananas.