'Geestesgaven niet griezelig, maar een geweldige beleving' Leergeschil verlamt luthers seminarie lllSlllaii Veertig procent menisten is zwart Vandaag DOKTER K. ZUIDEMA, TERUG VAN CONFERENTIE: Baarn zoekt docenten voor Roeanda Gebedsactie in VS Trouw K wartet Verontrusting in Amerikaanse kerk Beroepingswerk Nieuwe boeket TROUW/KWARTET DO.MJKKiüAG 21 MAAK 1 1974 KERK/BINNENLAND T2/K1 DOOR TON VAN DER HAMMEN Merkwaardig eigenlijk, dat op een gegeven ogenblik mensen uit de hele wereld die niets met elkaar te maken hebben dezelfde dingen hdbben ontdekt. Ze kwamen bijeen op de eerste internationale con ferentie over de Heilige Geest in Jeruzalem, die meteen de Heilige Geest IN een wereldwijde conferentie werd. Wat mij daar trof? De nuchterheid, de harmonie en de uitgesproken vaste wil de Heilige Geest cn de gaven van die Geest weer terug in de Kerk te brengen.' Deze indruk is van dokter K. Zuide ma, een van de zeventig Nederlanders die de pas gehouden First world con ference on the Holy Spirit in Israël heeft meegemaakt Samen met ruim 4500 deelnemers uit meer dan veertig andere landen. De heer Zuidema, die huisarts in Wezep bij Zwolle is, kreeg vanwege zijn zilveren doktersjubileum met zijn vrouw een reis naar Israël aangeboden. Hij regelde het zo, dat hij ook de conferentie mee kon ma ken. Die was georganiseerd door Lo gos, een internationale charismatische (lees: oecumenische opwekkings-) or ganisatie in Amerika, hier vooral door het gelijknamige tijdschrift be kend. Enkele sprekers om de gedach ten te bepalen: de Zuidafrikaan David du Plessis, de eeuwig jeugdige Ameri kaanse Kathryn Kuhlman die al 75 is (een zeer sensitieve, boeiende per soonlijkheid, zegt dokter Zuidema) en Corrie ten Boom uit Nederland. Dokter Zuidema, een van de belan grijke dingen was daar dus het ge richt zijn op de Kerk Z: Ja, voor mij was het opvallende dat er voortdurend over terug naar en restauratie van de Kerk gesproken werd. Met name door een vervulling van de Heilige Geest en als tekenen daarvan de geestesgaven uit de eerste eeuwen der christelijke kerk: profetie, tongentaai en gebedsgenezing. Ik denk, dat een heleboel mensen dat laatste maar griezelig vinden. Z.: Ten onrechte dan. Het misverstand is, dat veel christenen die gaven niet als gaven zien, maar meer als uitin gen van geloofsfanatisme, misschien zelfs wel als van toverij of bezweerde- rij. Overigens wel te verklaren. Die gaven, aanvankelijk heel duidelijk in de Kerk en tot heil van de Kerk aanwezig, werden uitgebannen in de strijd tegen heidense invloeden. De Kerk gooide daarmee om zo te zeggen met het badwater ook het kind weg. Sindsdien bekijkt ze de geestelijke gaven overwegend met argwaan of nog erger. En daar is geen enkele reden toe? Z: Integendeel, de Kerk weet niet wat ze mist In de Kerk moet het er toch om gaan kramploos en harmonieus je geloof te kunnen beleven? Daarvoor is een doorbraak nodig: het vervuld willen worden van de Heilige Geest. De uitingen daarvan zijn geen grieze lige dingen, maar juist een geweldige beleving omdat de hele mens erbij in het geding is. Die eenheid is in de Kerk verbroken. Onze intellectuele functie is in de loop der eeuwen een blokkade voor ons geloof geworden. Verklaart u zich daarmee tegen het dogmatiseren in de Kerk? Z.: Dogma's zijn wel waardevol en moeten, geloof ik, bewaard blijven om afglijden naar links of rechts te voor komen. Maar primair heeft de Kerk de Geest en daarmee de liefde nodig. Ik gebruik altijd het voorbeeld van het huwelijk als denkmodel voor de gemeente van God. Huwelijkspartners kunnen alles wat ze voor elkaar wil len betekenen op papier zetten, inlijs ten en ophangen onder het motto: Dat ben ik voor jou. Maar als ze elkaar dan niet meer aankijken, dan is dat géén huwelijk. Zo ds dat ook met de mens in zijn relatie tot God. Nu over die geestesgaven. Werden ze in de conferentie ook beoefend? Z: Ja, maar ik zou haast zeggen meer als een soort demonstratie in de zin van: we willen aan de gemeente laten zien hoe zij zich daarin kunnen oefe-' nen. Voortdurend werd daarbij op de conferentie het bijbelse denken ver woord om ons uit te leggen dat geestesgaven tekenen zijn, die bemoe digend kunnen werken en een beves tiging kunnen zijn van het geloof. Maar dat ze niet gezien moeten wor den als het wezenlijke van het ge loofsleven. Ik zei het al, het ging in de grote congreszaal wat dat betreft heel nuchter toe. Op een gegeven moment bleek dat duidelijk toen er weer enkele in tongen begonnen te spreken en de voorganger zei: 'Broe ders, nu is het voorbij. Wanneer u door wilt gaan, doe dat dan voor uzelf op uw kamer, maar niet hier meer, op de conferentie. Een misverstand is geloof ik, dat tongentaai iets exclusiefs zou zijn, dus aan weinig gelovigen voorbehouden? Z: Dat is het nu juist heel duidelijk niet. Het is wel een vorm van geloofs- extase waarbij je eigen taal tekort schiet en je je van andere klanken bedient Om het wat duidelijker te maken: een bijbels woord als hall elu- De lofprijzing kreeg veel aan dacht op het con gres in Jeruzalem. Daarbij werd uitegondigd de lofverheffing met beweging te onder strepen. Een oeroud gebruik, waarvan uitingen aan de klaagmuur van Jeruzalem tot op de dag van vandaag zijn te zien. Dokter Zui dema: veel Hollanders vinden het in je handen klappen en het je handen inde hoogte, steken maar gek. Maar ivaarom eigenlijk? Waarom zou je op een gegeven moment je geestelijk in contact zijn met God ook niet lichamelijk kunnen onderstrepen. Dat is al leen maar gezond. ja gaat bijvoorbeeld in die richting, omdat het voor velen een religieuze gevoelsbeveling namelijk betrokken heid op God oproept Het werd dan ook herhaaldelijk door de duizenden gezongen. Of, om een profaan voor beeld te gebruiken: als een jongen tegen een meisje zegt 'ik hou van je', dan klinkt dat niet zo als 'I love you' of 'Je t'aime'. Die vreemde talen, die hetzelfde zeggen, hebben in ons land in dit geval een romantischer gevoels waarde. Bij tongentaai is het een hemelser gevoelswaarde. Er waren ook gebedsgenezingen. Hoe hebt u dat gebeuren als arts verwerkt? Z: Laat dk beginnen te zeggen dat voor mij fascinerend was de synthese tussen bijbels denken, ook voor wat betreft genezing (de charismatische beweging is daarmee bezig)' én het tegenwoordige westerse medische den ken. Duidelijk werd voor mij, dat het voor een medicus onmogelijk is om, gelovig christen zijnde, alleen maar technisch-wetenschappelijk te denken, dus zonder daarbij het denken van Jezus te willen integreren. Bij de gebedsgenezing was voor mij essenti eel, dat het vrede hebben met God zo'n harmoniërende invloed op de totale mens kan hebben, dat vandaaruit een genezende werking op het lichaam kan uitgaan. Kunt u daarover bij benadering Iets ter verklaring zeggen? Z: Hoe komen ziekten tot staan? Door het opwekken van de afweer ertegen, de 'immuniteit. Wordt die immuniteit doorbroken, dan heeft de ziekte de kans zich te handhaven en zioh uit te breiden. Immuniteit heeft iets te ma ken met de zekerheid dat het leven zin heeft, de wil om te genezen, het sterk liefde ervaren van een mede mens, een goede verpleging, het hoop hebben op genezing. Allemaal facto ren die verband houden met de psyche (verstand, gevoel). De positie ve werking van de psyche werkt dan genezend in op het lichaam. Maar een mens heeft niet alleen een lichaam en een psyche. Hij heeft ook een derde laag, de pneuma, het griekse woord voor wat de bijbel met geest bedoelt, zijn hoogste zijns-vorm die hem tot toppunt van de schepping maakt, waar zioh zijn religieuze leven vol trekt. Naar mijn gevoelen ligt in de positieve werking van de pneuma op de psyche de verklaring van de gene zende kracht van het gebed. Wanneer dat echt als een realiteit beleefd wordt, dan kan dat een impuls naar de psyche geven die de prikkel geeft tot versterking van de immunologi sche afweer. Ik heb die gebedswonde ren voor ogen gezien. Niet bij enke len, maar bij tientallen. Hebt u die gebedsgenezingen niet als ook gevaarlijk ervaren? Z: Het is bloedgevaarlijk om daarheen te gaan zonder dat je alles in een sterk kader van geloof beleeft. Zou je alleen maar om tochnisch lichamelijk voordeel gaan en je beleeft inderdééd zo'n teken zonder geloof, dan blijf je achter vol vraagtekens. Je moet dan je harmonie vinden met de natuurlij ke wereld waarbinnen je leeft. Een wereld die niet in staat is daarop voldoende antwoord te geven. De kans is dan groot dat je in de magie tereohitkomt, want ook de duivel kan wonderen doen. Tussen magie en ge bedsgenezing is het kardinale ver schil: de liefde van Goci. LIMOEROE (Kenia) Veertig procent van alle doopsgezinden in de wereld zijn zwart. Dit feit kwam naar voren tijdens een con ferentie van zwarte doopsgezin den uit Afrika en Amerika. Volgens een verslag in het Algemeen Doopsgezind Weekblad verliep deze ontmoeting, opgezet om eens over ge meenschappelijke problemen, ervarin gen en aspiraties te praten, niet zon der spanningen. De Noord-Amerika nen dachten, dat ze eenmaal in Afrika aangenomen zich thuis zouden voelen in hun oorspronkelijke cultuur. Dat liep voor velen op een teleurstelling uit. De Afrikaanse doopsgezinden ken nen veel minder de frustraties die het gevolg zijn van eeuwen blanke onder drukking. De Noord-Amerikanen hadden veel sterker de behoefte zich te bevrijden van de blanke afhankelijkheid, die bijvoorbeeld tot uiting komt in de vormen van eredienst. Zij waren op zoek naar de oorsprongen van hun eigen cultuur en pleitten voor de herinvoering van trommels in de mu zikale vormgeving van hun diensten. Merkwaardigerwijs voelden juist de Afrikanen dit niet als grote proble men. Sommigen zagen juist het af schaffen van trommelmuziek als een breuk met het heidens verleden. Zowel de Afrikaanse als de Noordame- rikaanse zwarte menisten verklaarden gebukt te gaan onder de financiële afhankelijkheid van de blanke ge meenten. De afgevaardigden van Zaire en Ethiopië klaagden over de kosten, die door blanke zending gestichte scholen en hospitalen voor de plaatse lijke gemeenten met zich brengen. Al te luxueuse zendingsposten vormen bovendien geen stimulans voor de inheemse bevolking van de opbouw van de gemeente. BUTARE (Roeanda) Drie docenten nemen afscheid van de theologische school in Butare. De directeur ds K. Hansen keert terug naar Denemarken en ds. P. H. van Gilst van de gerefor meerde zending zal hoogstwaarschijn lijk naar Nederland repatriëren. Vol gend jaar vertrekt ds. V. Phildius naar Zwitserland. De gereformeerde zending ziet uit naar nieuwe docenten voor de predikantsopleiding in Roean da. NEW YORK In tienduizend ker ken van de Assemblies of God (een Amerikaanse pinkstergroep, die nau we contacten onderhoudt met de broe derschap van pinkstergemeenten in ons land) wordt deze maand gebeden voor een opwekking in Nederland. De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Jongeling (2) Met de teneur van het ingezonden stuk van de heer Hes in uw blad van 15-3 stem ik volledig in. Het is inder daad een raadsel dat in kringen, waar men de staf breekt over bevrijdings bewegingen in gebieden als Angola etc, men daarentegen onze eigen be vrijdingsoorlog (de tachtigjarige, om deze maar alleen te noemen) verheer lijkt. En als het Kamerlid Verburgh de kleine en de grote apartheid in Zuid-Afrika goedkeurt, dan mogen on ze vrijgemaakte broeders zich nog zo op de schriftgetrouwe borst slaan, dat er dan iets grondig mis is, behoeft Esen betoog. Jammer is, dat de heer es m.i. te ver gaat wanneer hij ook de NAVO in het geding brengt. Een organisatie, die zoveel bijdragen aan de stabiliteit van Europa levert, mag toch niet in één adem genoemd wor den met bovengenoemde dingen. Assen J. Helder Nhacambo (3) In een ingezonden brief in Trouw van 14 maart probeert de heer W. R. Koppe de feiten betreffende de moordpartij In Wiriyamu in Mozambi que op de kop te zetten. Deze moord werd wel degelijk door Portugese troepen uitgevoerd. Tot deze konklu- sie kwamen ook Zuidafrikaanse jour nalisten van het dagblad The Star, die hiertoe van Portugese bronnen ge bruik maakten (zie: Star Weekly 29 aeptember 1973). Een ander duidelijk bewijs werd geleverd door de Engelse Journalist Peter Pringle, die een van de overlevenden van het bloedbad opspoorde. Op de dag voordat de eerste berichten over Wiriyamu in de pers verschenen vertelde een Portuge se officier letterlijk tegenover een verslaggever van de Neue Zürcher Zeitung: 'Als ons leger een strafexpe ditie opzet tegen een Afrikaanse dorp, dat kontakt met de opstandelingen zou hebben, blijft er zelfs geen kip in leven'. De officier keurde deze metho den niet goed, maar meende dat ze wel de goede uitwerking hadden en dat ze een bijdrage vormden aan het voortzetten van de Portugese over heersing in Mozambique (Neue Zilri- cher Zeitung 18 juli 1973). Dergelijke duidelijke bewijzen ontbre ken tot nu toe ten aanzien van de gebeurtenissen in het dorp Nhacambo. De door de Portugezen verspreide foto's tonen alleen de aangerichte schade, maar zij kunnen geen enkele informatie geven over de vraag waar het hier om gaat: wie heeft deze verwoestingen aangericht Dat het Portugese Rode Kruis de berichten van de Portugese militaire autoritei ten in Mozambique ondersteunt is wel bijzonder weinig overtuigend. In een diktatuurstaat ais Portugal is het Ro de Kruis zeker geen onafhankelijke instelling maar een verlengstuk van het regime. Amsterdam Trineke Weijdcma Angola Comité Kapitaal en arbeid Ofschoon geen kapitalist meen ik toch te moeten protesteren tegen de voor lichting die iri~ de rubriek 'Dichtbij en Verder" gegeven wordt over de ge schiedenis van de arbeider. Wel is de visie op de rol van kapitalist en arbeider ontleend aan een brochure van het Vormingswerk voor jonge volwassenen, maar in plaats van tegen deze sterk polariserende geschied- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020 - 2203 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. schrijving te waarschuwen, citeert de redactie blijkbaar met instemming en maakt ze nog reclame voor deze mar xistische brochure. Ik dacht dat Tr/Kw in het voetspoor van de chris telijke sociale beweging voor het har monie-model koos en betreur daarom dit artikel, dat zeker in de Rode Tribune op zijn plaats zou zijn. Arnhem M. Goote Nhacambo (4) Gaarne even een antwoord aan de heer Koppe uit Ermelo. Het verhaal van Duitse militairen in, Hollandse uniformen is geen fabel. Ondergete kende werd op 10 mei 1940 in Lim burg aan het Julianakanaal te Berg door Duitsers in Nederlandse unifor men gevangen genomen. Of dr. Sjolle- ma een fabeltje vertelt, kunt u dan ook zeker niet beoordelen, enkhuizen A. Nauta Bejaarden Het is ons opgevallen en heeft enigs zins onze verwondering gebekt, dat gedurende de laatste maanden stukjes in de pers verschenen, waarin aan dacht gevraagd werd voor minder goe de verhoudingen in bejaardentehui zen. Wij willen graag op een tweetal bezwaren tegen genoemde publicaties wijzen. Het is ons nJ. door bijna vierjarige ondervinding, maa!r ook uit allerlei kontakten met andere inrich tingen bekend, dat er veelal in onze bejaardentehuizen heel goede en on gelukkige toestanden en verhoudingen bestaan. Ons zijn talrijke besturen en directies bekend (we spreken vooral mede uit ervaring wat ons eigen be jaarde centrum betreft) die met inzet van hun gehele persoon zich lichame lijk en geestelijk geven voor de ver zorging cn het welzijn van de hun toevertrouwde bejaarden. Ze worden hierin vaak bijgestaan door personeel dat, geïnspireerd door deze leiding, zich met liefde van haar taak kwijt. Uiteraard zullen overal weieens fou ten worden gemaakt. Ideale mensen bestaan niet! Er kan nog een tweede gevaar uit deze publicaties voortvloei en, nl. voor de in deze tehuizen verzorgde mensen of voor hen die daar zouden willen worden opgeno men. Voor velen onzer is de overgang uit de gewone maatschappij naar een 'bejaardentehuis' een heel moeilijke stap. Ook wij zelf moesten veel van wat ons lief was achtergelaten toen wij ons entree in het huis deden. Dit alles maakte de grote verandering in ons leven moeilijk te ervaren. Toch betreurde bijna niemand deze, vaak door de wat opgedrongen omstandig heden, gedane stap. Integendeel. In ons geval en in vele naast ons, is er regelmatig een zeer goed kontakt met de bewonerscommissie. Men hoort met belangstelling onze bezwaren, vraagt om advies en stelt ons met nieuwe plannen en anderszins betref fende het tehuis op de hoogte. Bennekom Bewonerscommissie Bejaardencentrum 'Bcringhcm' SALNT LOUIS (VS) (LWI) De overgrote meerderheid van do centen en studenten van liet lutherse Concordia-seminarie in Saint Louis heeft het seminarie verlaten en een 'seminarie in balling schap' (Seminex) opgericht. Hiertoe is besloten, nadat de raad van beheer 47 docenten had ontslagen we gens plichtsverzaking. Sinds eind ja nuari staken de meeste docenten en studenten. Een jarenlang leergeschil heeft het grootste lutherse seminarie in de Ver- ADVERTENTIE) SPECIAAL NU OOK COLA EN UR EEN HEERLIJKE CITRUSDRANK enigde Staten thans in feite lam ge legd. Concordia gaat uit van de Mis- souri-lutherse kerk, de meeste conser vatieve van de drie grote lutherse kerken in de Verenigde Staten. Veel verontrusting in deze kerk over de Schriftkritiek, die via Concordia de kerk zou binnendringen, leidde ertoe, dat de synode vorig jaar enkele stevi ge uitspraken deed. waarin verschil lende opvattingen, die aan Concordia gedoceerd werden, veroordeeld wer den. Geschorst Dr. Joh. H. Tietjen, de president van het seminarie, weigerde toe te geven en werd daarom eind januari ge schorst door de raad van beheer. Dat werd gevolgd door een staking door de meeste docenten, terwijl de colle ges van de enkelen die niet staakten, door de studenten geboycot werden. De meeste studenten hebben besloten, de nu ontslagen docenten te volgen naar het alternatieve seminarie. Zij noemden hun ontslag 'onchristelijk en onzedelijk'. 'Wij geloven dat zij on schuldig zijn van enige aanklacht van valse leringen'. De studenten spraken tevens uit, dat zij zich op seminex blijven beschouwen als studenten, die zich voorbereidden voor het ambt van predikant in de Missouri-kerk. De r.k. universiteit van Saint Louis en het seminarie van de verenigde kerk van Christus aldaar hebben de ontslagen docenten reeds ruimte aangeboden om hun onderwijs voort te zetten. Trouw blijven Dr. Martin H. Scharlemann, die sinds de schorsing van Tietjen waarnemend president van het seminarie is, zei. te verwachten, dat honderd van dê 680 studenten Concordia trouw zullen blijven. De raad van beheer heeft inmiddels zeven nieuwe docenten be noemd en probeert verder gastdocen ten aan te trekken om het voorjaars semester door te nemen. Lang niet alle gemeenten zijn het met de ontwikkeling aan het Concordia- seminarie eens. Het Atlantic District besloot in een extra vergadering 50.000 dollar beschikbaar te stellen voor het 'seminarie in ballingschap'. (ADVERTENTIE) Maillots JanSSen ZWOLLE - DIEZERSTRAAT 32 De wonderboom cn Ninevé Het gesprek van d'd HERE God mei J de profeet Jona in het vierde hoofd stuk van dat boek bevat ook een wonderlijk verhaal. Jona wil sterven want God is te goed. Hij zit voor z'n optrekje, dat hij gebouwd heeft oit:n rustig te kunnen zien 'wat er met di v stad gebeurde', 't Idee! De Heer be schikt een wonderboom die er in ééi x nacht is, zodat Jona lekker in du schaduw kan zitten. Misschien veran dert hij dan van gedachten, want di zon is niet overal goed voor. Ma? nauwelijks heeft Jona de tijd gekr gen om het plezierig te vinden va die wonderboom of er komt cei worm, opnieuw door de Heer bt schikt, die aan de wortel van de boon vreet en de volgdnde dag is de boon weg. een armzalige stengel. Opnieui wordt Jona levensmoe. Nu moet he einde maar komen. En dan de vraai van de Heer. Zeg, Jona, jij bent n boos om die boom. Die boom was ni« m van jou en die had jij niet latern groeien. Jij had die boom willën spa B ren. Vind je 't dan zo vreemd dat il de stad Ninevé wil sparen? E prachtig laat de verteller dan uitko men hoe God over de stad denkt. Me trots klinkt het: de grote stad, waarii meer dan honderd twintig duizem mensen zijn. En tegelijk een döorziei van de situatie: ze weten het onder scheid tussen rechts en links niet Verwarde mensen, mensen die di oriëntatie' kwijt zijn. En nog iets daartoe veel vee! Ja, want vee is nie niets. Ik zie de dode dieren van di Sahel. Daartoe veel vee. En God zegt dat is van Mij. Daarmee eindigt he moeizaam verhaal van hoe God me een profeet omgaat. Met een groot uitzicht. Daartoe veel vee! Dat w zeggen dat er hoop is voor de aardz omdat ze van God is. Dat er hoop i voor de wereld omdat ze Hem niet ui de hand valt, maar dat moeten d Jona's wel weten. Anders "hebben nog steeds niet begrepen dat die Go daar alles voor doet. Ook het ze'nde van de grote profeet Jezus. Juist bi zenden van Hem.Om de mensen het vee. Om de wereld die van God en die niemand Hem afeemt. - (Joi 4.11). NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Hoek van Holland: Wischmeyer, kand. te Breda; te Bei schop en te Gouderak: C. Trouwbors kand. te Waarder; te Rijssen: I Schipper te Dordrecht; te Westerhaa Vriezenveenschewijk: J. G. Barnhoor ,d te Haulerwijk. Aangenomen: naar Zaandam (als zi kenhuispred. voor het Johannes- ei Julianaziekenhuis): W. Bartlema t Amsterdam. GEREF. KERKEN Beroepen: te Kampen: S. v. d. Lind s te Den Haag-O.; te Hantum-Ternaard A. J. Verhoog, kand. te Schoonhoven te Streefkerk: H. Talsma te Den Haagw Beroepbaar: A. G. Bosma, Zandstraa 9', Amsterdam; D. Verweij, Commelii straat 105"'A, Amsterdam. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Den Haag-Z.: H. Last t Mussel. Leergeschil. Cartoon van Arend van Dam. 01 De Nederlander cn andere korte vei m halen, door J. H. Donner, uitg. Kee j" ing bv/Andriessen bv, 136 blz., 9,91,01 Artikelen en beschouwingen, merema deels handelend over schaken, sch;'ee kers en vrouwen die ten onrecht menen dat dit spel ook voor hen iv uitgevonden ('in alles is de vrou'ns[ superieur aan de man, maar zij mil ei één ding: intuïtie'). Op twee na zij alle stukken uit het boek eerder ve ,e' schenen in Avenue, De Tijd, de Haal ig se Post, Elsevier, het SchaakbulletiEl of De Gids. De overige twee zij c geweigerde bijdragen één ove bj het bombardement van Dresden) wa bedoeld voor De Tijd, het ander a, (over de exclusieve Jezus-beleving va o het christendom) werd niet afgedrulj' in het evangelisch maandblad 'Voorl n pig", hoewel het in antwoord op ee wi enquête van dit blad geschreven was. j Het konflikt in het Midden Ooste a, door P. J. A. Idenburg en P. n.' Geelkerken, Anthos-boek, 128 blz ej tweede druk. Voor deze druk hebbe de auteurs het slothoofdstuk herschr n ven, omdat ze in toenemende mate ti het inzicht zijn gekomen, dat men iu ti conflict in het Midden-Oosten iiiej» geïsoleerd mag zien van wat elders i de wereld zich voltrekt: een stu interne en externe emancipatie tegiln nover de huidige machthebbers. TAO, de Chinese filosofie van tijd c n verandering, door Philip Rawson e [n Laszlo Legaza. Uitg. Unieboek, Bu n< sum. Vertaling: R. .1. Demarée. 12 iz blz ƒ14,90. Het pony-ruiterboek, door Daphniui Machin Goodall. Een boek waarin all a facetten van de ponysport naar vore komen. Vertaling: W. Slob. Uitg. L Rivère en Voorhoeve, Zwolle. 127 bl - ƒ14.90. AO-boekje no 1505 kreeg als titel nie De trans-amazoneweg, noodzaak c prestige-object, geschreven door W. 1 J. Lentjes. 20 blz - fj.25. J Liturgie en massamedia door prof. dl G. N. Lammens. Uitg. Kok, Kamper in Deel van de serie Kamper Cahiers, pag., prijs ƒ7.90. Uitwerking van i inaugurele rede, door prof. Lammen k op 6 december aan de theologisch a hogeschool van de gereformeerde ke: ken te kampen gehouden. In Tr. va 1? 7 december publiceerden wij een ir terview met prof. Lammens over dij18 onderwerp.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2