Pinkstermensen oneens met ds. Glashouwer over charimatische beweging Uit de kerkbladen Nieuwe taken bond inwendige zending Doopsgezinden gaan akkoord met (voor hen onnodige) 'leefregels' Vandaag Templeton-prijs voor Roger Schutz Armeense patriarch zendt dankbrief aan bijbelgenootschappen Samenwerking met hervormden Zelfmoord van minister uit kabinet-Allende Lutherse kerk in enorme slijtageslag TROUW/KWlVRTET MAANDAG 18 MAART 197-1 KERK •Van een onzer verslaggevers ZEIST 'Er komt een tijd dat imbeciele kinderen en ouderen boven een bepaalde leeftijd een «pintje krijgen, omdat zij niet langer Jiogen leven'. Dat is naar het oordeel van EO-voorzitter ds. "W". Glashouwer het resultaat waartoe het toelate n van euthanasie op de duur zal leiden. Ds. Glashouwer sprak op de algemene vergadering van de broederschap van pinkstergemeenten in Nederland over 'de geest van deze eeuw'. De vergade ring, vrijdag en zaterdag op Woud- schoten gehouden, stond in het teken van de waakzaamheid. 'Klaar zijn voor onze taak in een stervende wereld' was het motto. 'We leven op het ogenblik in de tijd van de geweldenarij', betoogde ds. Glashouwer. Abortus, euthanasie, de dialoog van de christelijke kerken met de andere wereldgodsdiensten, toenemende angst van de mensheid, revoluties en valse oecumene in de wereldraad van kerken zijn volgens hem allemaal tekenen van de eindtijd. Tegenstand Enige tegenstand uit de vergadering kreeg hij tegen zijn kritiek op de interkerkelijke charismatische bewe ging, waarin ds. Glashouwer een ver menging van het pinitstergeloof met de naar zijn mening valse oecumene van de wereldraad zag De Amsterdamse voorganger ds. D. Voordewind bleef er bij dat er in de charismatische beweging, die op het ogenblik overal ter wereld groeit, best veel goeds kan zitten (hij werkt zelf mee aan het charismatische blad •Vuur'), maar betoogde dat de leiden de figuren van de beweging 'al heb ben gecapituleerd voor wereldraad en rooms-katholieke kerk'. Zijn bezwaar richtte zich vooral tegen het feit dat degenen die actief zijn in de charis matische beweging kennelijk niet in een spanningsveld komen ten opzichte van hun eigen kerken: de katholieken blijven, ondanks hun charismatische ervaring, rustig katholiek. Vignet van de broederschap van pinkstergemeenten in ons land. zich ongeremd laten gaan van het individu. De band met God wordt doorgeknipt, de mens in het diepst van zijn ziel getroffen, zei hij. Lopen pinkstermensen niet het gevaar in dezelfde sfeer terecht te komen als zij meer nadruk op de emotie dan op de bezinning leggen? vroeg ds. Voor dewind. Hij zag die dreiging o.m. bij de st erk op ge voelservaringen inge stelde Jesus-movement, al had hij daar anderzijds veel goeds in ontdekt 'Een gezond geestelijk leven, waarin plaats is voor het spirituele, moet ook gevuld zijn met een dogmatische in houd', aldus ds. Voordewind. tuur. Ook voor de nu niet bij de broederschap aangesloten pinksterstro mingen zou daarin ruimte moeten zijn. Ook in het door de vergadering goedgekeurde jaarverslag over 1973 werd overigens geconstateerd dat er enerzijds een 'doorbraak van de pink- sterboodschap' valt waar te nemen, maar anderzijds veel verwarring en vijandschap. Groei De groei blijkt onder meer uit de grote belangstelling voor de centrale pinkster bijbelschool in Den Haag. Er studeren daar op het ogenblik 49 jongeren. De drie-jarige opleiding kampt met een nijpend ruimtegebrek. Er zal overigens meer geld voor de school beschikbaar moeten komen uit Nederland, omdat de Amerikaanse fi nanciële steun (van de Assemblies of God) niet verder wordt uitgebreid. De vergadering ging akkoord met de toelating van twee nieuwe gemeenten in Maastricht en Zaandam tot de broederschap. Organisatie Sensitivity De waakzaamheid tegenover de geest van deze tijd moet ook gericht zijn tegen de sensitivity-training, oordeel de de vergadering. De gereformeerde ds. H. J. Oldeman merkte op dat sensitivity-training verwant is aan oc cultisme en samengaat met moderne sexuele hervorming, gericht op het Waakzaamheid is ook intern voor de pinksterbroederschap hoogst noodza kelijk, oordeelde ds. H. N. van Ame- rom uit Haarlem. Zijn referaat stuitte op veel weerstand bij een deel van de vergadering, omdat hij een warm plei dooi hield voor een hechtere organisa tie van de pinkstergemeenten en -groepen. De tegenstanders waren be ducht voor een soort synodale dicta tuur, maar ds. Van Amerom zag veel heil in van de plaatselijke gemeente af via regionale organen naar landelijk niveau opgebouwde struk- Ds. W. Glashouwer. Naschrift Van de zijde van het Joods Nationaal Fonds ontvangen wij het volgende naschrift op de inmiddels gesloten - discussie over het Julianawoud: In uw krant van 8 maart schrijft de heer T. H. de Jong uit Diemen enkele opmerkingen over het Julianabos, die niet onweersproken mogen blijven. Vooreerst dit: sedert vele tientallen jaren is het in joodse kring gebruike lijk, wanneer men iemand een genoe gen wil doen of wanneer men iemand bij een bijzondere gelegenheid eren wil, een boom op zijn of haar naam in Israël te doen planten. Men kan een enkele losse boom laten pnten of als men verder wil gaan een park of een heel woud. Er zijn wou den geplant op naam van talloze pro minenten in deze wereld: Koningin Wilhelmina, Churchill, John F. Ken nedy, enz. enz. Ook buiten joodse kring heeft deze gewoonte bekendheid gekregen en maakt men er gebruik van. Het Joods Nationaal Fonds is de in stantie die deze boomplantingen in Israël verzorgt. Nu zegt de heer De Jong. dat dit bos straks zal staan te bloeien ook uit naam van Nederlanders die kritisch staan tegenover Israël. Dat is een misvatting. Wie aan dit geschenk aan koningin Juliana niet mee wil doen, moet het laten! Dan bloeit er zeker geen boom in zijn of haar naam. (Het blijkt overigens nu reeds, dat duizen den wèl mee willen doen;. De heer De Jong stelt verder, dat Israël een 'apartheidspolitiek' voert ten opzichte van de autochtone Arabi sche bevolking. Wat is dat voor een apartheidspolitiek, die vier afgevaar digden van de Arabische bevolking in het parlement heeft: die de Arabische bevolking opneemt in alle vakvereni gingen: die de Arabische bevolking laat delen in alle sociale voorzienin gen en in alle voorzieningen op on derwijsgebied? De heer De Jong spreekt van mensen, die reeds meer dan 25 jaar in vluchtelingenkampen zitten. Men leze: mensen, die daaruit 19 jaar lang door hun Arabische broe ders niet bevrijd zijn door hen in de eigen landen te integreren, zoals Is raël 1\\ miljoen joden uit de Arabi sche landen bij zich geïtegreerd heeft. Mensen die, voor zover deze kampen op door Israël bezet gebied liggen, nu via de open bruggen over de Jordaan mogen komen en gaan naar elk ander (Arabisch of niet-Arabisch) land, dat zij wensen. Mensen, die sedert 1967 delen in de full-employment in Israël tegen dezelfde lonen die elke Israëli ook verdient. Als er één volk is, dat door vele, vele eeuwen van zijn geschiedenis heen te lijden heeft gehad van rassenvervol- gingen dan is het het joodse volk. Om nu juist Israël een 'apartheidspolitiek' in de schoenen te schuiven, is op zijn allerzachtst gezegd een volkomen om draaiing van de feiten. Men zou er gemakkelijk ook rassere termen voor kunnen bedenken. Geschenk De commissie voor de Collectieve Pro paganda van het Nederlandse Boek organiseert elk jaar een Boekenweek, ter verheffing van het culturele peil van de Nederlander. Op zichzelf zeer prijzenswaardig. Maar daarom zijn wij ook zeer ontsteld over het gratis boekje, dat bij aankoop van 10.- ver strekt wordt. Dit werk geeft inlichtin gen over het Rijk der Duisternis de z.g. occulte machten en dan niet waarschuwend. maar uitdrukkelijk met de bedoeling in kontakt te treden met deze machten. Deze occulte litera tuur vergiftigt de gedachtenwereld en De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. brengt ons onder de ban van het Rijk der Duisternis. Reeds in de verre oud heid is hiertegen gewaarschuwd. Als zodanig noemen wij Leviticus 19 vs. 31. Deuteronoium 18 vs. 9/14 en Jere- mia 27 vs. 9. Efeze 6 vs, 12, Efeze 5 vs. 11, 1. Johannes 3 vs. Velp P. van het Kaar NAVO Naar aanleiding van het interessante stuk over contracten die er lopen over de gasleveringen aan het buiten land wil ik alleen vragen of het geen tijd wordt dat de doofpot, waar ver- Nieuwe taken zijn in voorbereiding in vijf steden. In twee hiervan, Rotter dam-Centrum en Almelo, is de aan stelling van een evangelist spoedig te verwachten. Ook zijn er vergevorder de plannen om met de hervormd- gereformeerde jeugdbond te komen tot de aanstelling van een jeugdevan- gelist. Daarnaast groeit het lectuurwerk en de toerusting van ambtsdragers en gemeenteleden. Voor het evangelisa- tieblad (Echo) werkt de IZB nauw samen met de christelijke gerefor meerden (Licht en Waarheid). De totale gezamenlijke oplaag was vorig jaar 550.000. SUBSIDIES Deze groei van het werk is mede mogelijk geworden door de subsidie, die de IZB thans krijgt van de gene rale financiële raad van de hervormde kerk. De begroting bedraagt zon 850.000 gulden. Het ledental loopt t> rug (thans 31.000), maar dit wordt gecompenseerd door stijging van inci dentele giften en collecten. Voor 1975 staat een grote financiële actie op stapel. LONDEN Roger Schutz, prior van de oecumenische kloostergemeenschap van Taizé in Frankrijk, is onderschei den met de prijs 'voor de vooruitgang van de godsdienst' die is ingesteld door de stichting Templeton. De prijs, waaraan een bedrag \an ruim 121.000 gulden is verbonden, zal op 10 april tijdens een plechtigheid op het kasteel van Windsor door de hertog van Edinburgh aan Roger Schutz worden overhandigd. De prijs, een soort nobelprijs voor de gods dienst, is het vorig jaar verleend aan moeder Theresia, een religieuze die zich het lot heeft aangetrokken van de onaanraakbaren in Calcutta. De stichting Templeton stelde de prijs in 1972 in om de 'kennis van en liefde tot God' in de gehele wereld, zonder te letten op ras. sexe of gods dienst. moedelijk veel in zit over het optre den van de communisten jager Luns, open gedaan wordt.? Zou het ook geen overweging verdienen dat ons volk zich uitspreekt ten aanzien van de NAVO? Velsen (IJmuiden) H. Andrea (sr) Overpfaatcing (2) Het is de vraag, of wij in de provin cie wel zo blij moeten zijn met de komst van grote aantallen ambtena- rengezinnen in het kader van de spreiding rijksdiensten. Voor deze mensen zelf betekent een dergelijke gedwongen overplaatsing, dat zij uit hun vertrouwde omgeving van vrien den, kennissen, kerk en school verwij derd worden. Voor de regio, waar zij naar toe gaan, betekent het een boven het normale uitgaande bevolkingsaan was. Daardoor zullen er meer wonin gen bijgebouwd moeten worden, het geen onvermijdelijk ten koste gaat van de ook in de provincie toch al steeds schaarser wordende natuurge bieden. Ons land dreigt één grote randstad te worden. Regering, laat de rijksdiensten alstublieft in Den Haag! Almelo W. H. Kuiper Overplaatsing (3) De heer Bosma uit Winsum ergert zich aan het protest van de PTTers tegen hun overplaatsing naar het Noorden. Hoe zou u het vinden als u in Winsum een eigen huis bezat, veel vrienden had, er prettig woonde en dat u dén van de overheid het bericht krijgt, dat u binnen een bepaalde tijd moet verhuizen naar b.v. Limburg. U zou ook geprotesteerd hebben. Nieuwendam Hans de Vries AMSTERDAM De patriarch van de Armeense orthodoxe kerk in de zui den van de Sowjet Unie heeft de we reldbond van bijbelgenootschappen meegedeeld, dat papier is aangeko men. waarop nieuwe testamenten ge drukt zullen worden. Het is de eerste keer. dat de bijbelgenootschappen in staat waren papier naar Rusland te zenden voor een bijbeluitgave. In zijn brief bedankt de patriarch de bijbelgenootschappen en vervolgt dan: 'In onze dagen, nu we ons in zulke ingewikkelde sociale omstandigheden bevinden, stelt de verspreiding van het Woord van God in verschillende talen de christenen ontegenzeglijk in staat om broederlijk samen te werken ten bate van de vrede. We hopen deze eigentijdse vertaling van het nieuwe testament in 1974 te publiceren. De conceptverklaring van de brieven van Paulus en het boek Openbaring zijn u reeds toegezonden om uw vertaaldes kundigen in staat te stellen hun op merkingen te maken en adviezen te geven. We hopen 10.000 exemplaren van deze nieuwe vertaling te druk ken.' DEN BOSCH Ui 1973 reisden er -mamt* rrvJcslaiiU iO.ODO p^Iglliuo naar Lourdes. In 1972 bedroeg hun aantal 9.884. Voor 1974 staan vijftien vliegtochten en twee treinbedevaarten op het programma. Jaarlijks trekken naar Lourdes meer dan drie miljoen pelgrims en toeristen. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Op de het afgelopen weekeinde in Amsterdam gehouden winter-bestuursvergadering van de algemene doops gezinde sociëteit zijn de 'leefregels' voor hervormd-doopsgezinde samenwerking aangenomen. De hervormde synode had ze al eer der aanvaard. Niet dat de doopsgezinden zoveel behoefte hebben aan dergelijke re gels. ze zijn zelfs onnodig in de kring van de broederschap, omdat elke doopsgezinde gemeente volko men zelfstandig is en om zo te zeggen met betrekking tot hervorm den mag doen en laten wat ze zelf wil. Maar aan hervormde kant spe len kerkordelijke ordinaties mee en moeten de zaken wel op een rij gezet worden. Vandaar die 'leefre gels' en door ermee akkoord te gaan hebben de doopsgezinden niet meer (maar ook niet minder) gedaan dan tegen de hervormden zeggen: wij hebben-er vrede mee. De 'leefregels' zijn bedoeld voor plaatsen, waar doopsgezinden en hervormden compleet samenwerken. In een dorp bijvoorbeeld waar noch de doopsgezinde noch de hervormde gemeente financieel in staat is er een eigen predikant op na te hou den. Ze kunnen dan samen óf een doperse óf een hervormde dominee beroepen, die dan pastor van beide groepen is. Hervormden blijven niettemin hervormd, doopsgezinden blijven doopsgezind, het gaat dus niet om een fusie, maar op samen werking op elk terrein. Nu is de situatie niet zo dat na de vergadering van zaterdag overal in het land doopsgezinden en hervorm den elkaar om de hals zullen vallen. Buiten Friesland en Noord-Holland zullen de 'leefregels' niet gauw toe gepast worden en voorzover ons be kend, loopt nog nergens een 'donor gemeente' van stapel (als we die aanduiding mogen gebruiken, in na volging van de naam dore-gemeen- ten, waarmee een doopsgezinde-re- monstrantse combinatie wordt be doeld). Toen indertijd de eerste versie van de 'leefregels' op tafel kwam, zaten er nog wel een paar haken en ogen aan. Zo waren de doopsgezinden niet bar geestdriftig over het voorstel dat een doopsgezind ouderpaar, dat zijn baby zou laten dopen, hervormd moet worden. Kan en mag je ie mand voorschrijven tot welk kerkge nootschap hij of zij zich dient aan te sluiteny Enfin, zulke oneffenhe den zijn weggewerkt. Overigens blijven er natuurlijk wel vragen over. Wat moet een hervorm de dominee aan met een doopsgezin de die gedoopt wordt op een per soonlijk geschreven belijdenis, zoals dopers gebruik is. Hoe kan hij uit maken of je nu met een werkelijke croiAxidiAiijsiAnjc van doen .hebt of met een soort levensbeschouwelijke uiteenzetting? Ter vergadering kwam naar voren dat doopsgezinde predikanten het hier al moeilijk ge noeg mee hebben. Maar zo werd ook Ingang van de doopsgezinde Sin gelkerk in Amsterdam: de 'hoofdkerk' van de doopsgezin den, waarin ook nu weer de be stuurdersvergadering is gehou den. gezegd, dit hangt tenslotte niet van het oordeel van een predikant af, want wanneer iemand belijdt dat Christus de Heer is, komt dat niet voort uit de mens maar het is een vrucht van de Geekt. Een ander punt. Hoe verwerken her vormden het feit dat doopsgezinden lekepredikers kennen, die behalve* preken ook sacramenten mogén~bë: dienen? Moeten ze angstig afwach ten of op een gegeven moment 'een 'gewoon' gemeentelid iets gaat doen wat naar hervormde overtuiging al leen aan ambtsdragers voorbehouden is? Welnee, werd hiertegenover op gemerkt. zo iemand komt niet uit de (doopsgezinde) lucht vallen en je weet toch over en weer wat je aan elkaar hebt? In de 'leefregels' staat dat doopsge zinden en hervormden eikaars doop praktijken respecteren. Maar ik heb helemaal geen respect vóór die prak tijk,, riep iemand uit, ik vinddat die eenvoudig niet deugt! Aan déze ver ontruste broéder werd in dë Waridel-r gangen duidelijk gemaakt dat ër niet staat: respect hebben voor, maar: respecteren en dat kun je tenslotte ook heel magertjes verta len met: gedogen. WAT GOD ZIET Mozes hééft z'n sandalen uitgedaan staat daar als God hem aanspreekt Bi bekendmaking als de God van 'u-. vader', dé God van Abraham, de Goj van ïzaak en de God van Jakob, doc Mözës het gelaat bedekken. Weer i daar de afstand. God is de Ander* een mens kanhem niet zomaar aar zien.. En dan gaat God Mozes vertel»' .wat.Hij. gezifeh. hééft. God heeft ellende gezien van zijn 'volk dat 1 Egypte is'.Gpd is neergedaald <A hen te bevrijden van de verdrukkii (life Zé „van "dé Egyptenaren te lijdd hébben. Het is duidelijk dat God hit een jiieytv.begin maakt. We lezen di telkens, na de 'zondeval, na de zon; vloed, na de torenbouw, na de verh len van 'Jozefs verkoping naar Egypt Nu hier, jaren na Jozefs dood. Hi leek alsof God vergat waaraan H eens begonnen was. Hier wordt i draad opgenomen. God heeft de elle de ,van zijn volk gezien. Merkwaard tegen al onzevoorstellingen in: et bijzonder materiële ellende in de et ste plaats,. Je zou haast zeggen: h 'lijden' van zijn volk, als Simone Beauvoir gelijk heeft, die van 'lijd* spreekt -als' er sprake is van fysiel psychische, en sociale nood. Maar d wel alledrierDe woorden waarin omschreven wordt wat God ziet, j ven,hier duidelijke aanwijzing. Er -sprake van .gejammer door pijn, y smart en van de Egyptische madr De hele.;mens wordt door deze Gt gezien. Daar moeten we niet m anders van maken. Er staat niet d Hij hun zonden zag. Dat komt lal als ze de bevrijding beginnen te dergaan, Want zonde is iets dat m bevrijding te maken heeft. Je m willen laten bevrijden. Maar hi staat dat menselijk lijden op de vo grond. Er is een menselijk lijden <1 ons ..bewegen moet, zoals het hier G beweegt -om neer te dalen, 't Is o alsof -de-jbijbel .wjL zeggen: zonde I vergeving-dat-komt later wel, dat- .flUiflog {liet, aan d_e orde. Dat is •facet-van de doorgaande bevrijdii Maar.hjer^jno.et een. begin gemaa worden-. God zegt <lat Hij dat beg Wil. maken...Een. goed begin voor e nieuwe week. (Exodus 3. 6-9). SANTIAGO (Reuter) José Toha nister van defensie én van binnenl se zaken-in-de vorig jaar omvergev* pén fëgèrfrig-Allèridé,' zoü zichzelf ht ben opgehangen..-Di-t is volgens de Cl leense autoriteiten gebeurd in het i ■litaire hospitaal, waar1 hij werd beh; deld. Voordat hij drie weken gele.' naar het hospitaal werd gébracht, v<r bleef de 46-jarige Toha op het cilai Wawson,-.waar hij gevangen werd houden. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Het werk van de hervormde bond voor inwendige zen ding op gereformeerde grondslag (IZB) zal verder worden uitge breid. Nieuwe plannen werden zaterdag besproken op de jaarverga dering van de bond. De IZB heeft thans »cht evangelisten in dienst: in Den Haag, Rotterdam-Zuid en Utrecht, de nieuwe steden Nieuwegein en Zoetermeer en in het hoge noorden: Kollum, Oude Pekela en Wie- ringerwaard. Ds. J. C. Terlouw, die aftrad na een kleine veertig jaar, vanaf het begin, bestuurslid te zijn geweest, werd be noemd tot erelid. Nieuwe bestuursle den werden ds. H. Smit te IJsselmui- den en ds. J. Vroegindeweij te Emme- loord. 's Middags refereerde drs. B. Ooste* rom uit Oudewater, die als missionair predikant in Indonesië gewerkt heeft, over overeenkomst en verschil tussen uit- en inwendige zending. Fundamen teel zag drs. Oosterom overeenkomst: God wil. dat alle mensen zalig worden en tot de kennis der Waarheid ko men. Uit de bijbel en de kerkgeschie denis liet drs. Oosterom ziet, dat uit en inwendige zending bij elkaar ho ren: waar aandacht is voor het een. is ook altijd aandacht voor het ander, neem Christus zelf en de apostelen maar.»" Verschil Is er ook. Drs. Oosterom benadrukte^ dat de arbeid onder de van het evangelie vervreemde mensen in een post-christelijke samenleving vele malen moeilijker is, dan zen dingswerk in een land, waar het christendom nog nieuw is. In ELK. het blad van de evangelisch- lutherse kerk, schrijft ds. W. Bleij over de moeilijke financiële situatie van deze kerk (en deze niet alleen)- Naar mijn gevoel wordt het pijnlijk, als wij steeds meer predikanten met gecombineerde functies aan het werk zien. Naar mijn stellige overtuiging is dat een ongezonde ontwikkeling, waarvoor wij later een peperdure re kening gaan betalen in de vorm van uitgebluste en kapotgedachte predi kanten. Maar: er is weinig geld in de gemeenten, en men zoekt de oplossin gen in half-timers, mensen die wer ken op vijfjarenbasis en andere be denksels. Worden daarentegen de ei sen minder? Integendeel. Indien de maatschappij gecompliceerder wordt, moet men niet denken dat de pastora le zorg behoeft mee te groeien. En zo is de eerste impasse waarin de komen de Synode zich zal bevinden al voor de hand liggend. Toch wordt er nor maal veel meer geld gegeven. De kosten stijgen echter sneller. Wie weet raad? Steeds moeizamer wordt het ook, om voor allerlei commissies die een lutherse inbreng vergen een vertegenwoordiger uit het predikm- tenkorps of uit meelevende gemeente leden te vinden. Posten blijven onbezet of taken worden gedaan door mensen, die er eigenlijk niet toe zijn voorbe reid of ingewerkt. In feite bevindt onze kerk zich midden in een enorme slijtageslag. Het veelvuldig weigeren van consulentschappen is daarvan een veeg teken. Vluchtelingen De Nederlandse kerken kunnen hun winst doen met de komst van Chi leense christenen, schrijft PPR-kamer- lid Dolf Coppes in het r.k. weekblad De Gazuin: We zullen ze hier als vluchtelingen moeten zien als leermeesters in conse quent geloven. Wij hebben van ze te leren. Het zal voor ons een weldaad zijn hen hier te hebben, terwijl zij halsreikend uitzien naar de terugkeer. Zo is de paradox. Ouk in Nederland zal begrip en samenwerking tolerantie en verzoening niet over die scheids lijn heen kunnen reiken. Hij toont zich hier niet zo markant, maar hij is er natuurlijk wel. Er lopen regelrech te lijnen van onze economie en onze politiek naar de ongerechtigheid in de Derde Wereld, die door onze gasten op grond van het evangelie radicaal wordt afgewezen. Met dat als uitgangs punt als niet te overschrijden grens, als absolute minimum-eis, valt er ver der verbazend veel te doen. Misschien leren we ervan. Ook degenen onder ons die mistroostig zijn en tobben om de kerkelijke kramptoestand. Het gaat om heel andere dingen, zeggen de vluchtelingen uit Chili. Er is zoveel te doen. Vluchtend uit de kilheid van een dodend en martelend regime, brengen ze wellicht wat warmte in de kou van onze kerken. IKON Onno de Haan cioet in Ruimte, maandblad van de Nederlandse protes tantenbond, een suggestie om de voor bereidingen van de nieuwe interker kelijke omroepstichting IKON uit do impasse te heiepen: Zelf denken we dan aan het In VP- kringen niet ongebruikelijke onder scheid tussen werktypen en soorten in samenwerkingsverbanden. De A-groe pen, de kerkelijke inspiratieve typen en de B-groepen, de maatschappelijke, sociale, vormings en/of onderwijsty- pen. Zo u wilt, de pastorale en de diakonale groepen. Wij kunnen ons een IKON voorstellen, waarin de ker ken (A-groepen) bv. 50 pet van het programma naar eigenheid en eigen inzicht krijgen. De resterende 30 pet en 20 pet zou men voor B-organen, naar eigenheid en eigen inzicht moe ten reserveren. De 30 pet naar vor mings- en diakonaal werk; de 20 pet naar rel a ti e-ontm o eti ngsp r ogram ma's tussen A en B. Dit laatste middel lijkt vooral aantrekkelijk, omdat er binnen kerkelijk Nederland tal van groepen zijn die van een toewijzing van zendtijd gericht op een der on derdelen gebruik zou willen maken. Als voorbeelden kan men de Joodse groepen noemen die bij A thuishoren en nu ergens verdwaald zijn elders. Men kan ook de NPB noemen, die denkelijk weinig behoefte heeft om zich onder A te presenteren, maar bv. voor godsdienstinformatie, onderwijs in normen en waarden, meer interes se heeft. In de gereformeerde kerken heeft men zijn teleurstelling niet onder stoe len of banken gestoken over de wijze waarop de gereformeerde bond de 'proeve van eigentijds belijden' heeft ontvangen. Ir. J. van der Graaf antwoordt daar nu op in De Waar heidsvriend: Het gaat er ons niet om dat in onze tijd het belijden niet opnieuw ver woord zou mogen en moeten worden en dat bij ons de 'traditionele formu lering' het laatste en beslissende woord heeft Maar wel zijn we op onze hoede en ons zijn in de Hervormde Kerk heeft ons dat wel geleerd als onder de benaming geconcentreerd belijden in feite een De eerste zeven Chileense vluchtelingen, bij hun aankomst in o land, eind oktober. gereduceerd belijden geboden wordt, waarin die noties, die in onze tijd zo omstreden zijn óók in de Gerefor meerde Kerken worden weggela ten. Noties uit de oude confessie, die thans omstreden worden, weglaten is niet niets. Gegeven de tegenstellin gen, die de laatste jaren in de Geref. Kerken aan het licht traden, mag-men zich afvragen hoe. het mogelijk is dat eon Proeve van belijden -eenparige instemming krijgt. Als we daarnaast stellen, dat ten tijde van het-gerefor meerde Getuigenis en of vanuit de Geref. Kerken het zwijgen toe- werd gedaan of dat er scherpe oppositie tegen kwam (ik noem namen van Okke Jager en prof. Verkuyl), dan. is er bij een proeve als die van Ridder bos en Berkouwer toch ook méér aan de hand dan alleen maar vervanging van de oude formulieren. Waar waren de Geref. Kerken ten tijde van het Getuigenis? Zwijgen in onze tijd over omstreden punten is óók spreken. Vandaar onze zorg. In een geconcen treerd belijden kan veel goeds zitten, maar als het tevens een gereduceerd belijden is wordt in feite datgene, wat in het oude belijden wezenlijk was, weérsproken. 'Nadat hoofdredacteur dr. E. Masse- link in het vorige nummer van Waar heid en Eenheid, het blad van de verontruste gereformeerden, nog ején slag om de arm hield, noemt ds. J. B. van Meeheren de proeve nu 'onaan- vaardbaaiv en levensgevaarlijk'. Het slot van zijn artikel: Grafschrift 'De gereformeerde kerken zijn begra ven in Lunteren? Zo is dat gesteld! Hier is een proeve voor de tekst van het document, dat op het grafmo ment kan worden ingemetseld'. Drie bladen, op het gebied van pastorale wetenschappen zijn sani gegaan, in een om de twee maani verschijnend tijdschrift 'Praktls; theologie'. Hierin gaan samen het zeven ji oude protestantse blad 'Ministerie het 'Tijdschrift voor pastorale psyc logie.', dat onder auspiciën stond de theologische faciliteiten van I den, Utrecht en Nijmegen en van vereniging van hervormde stichtin, veor-= zenuw- em geesteszieken. en r.k. tijdschrift 'Theologie en Pas raat'. Het nieuwe tijdschrift wil dialoog beoefenen tussen de .theolo en de gedragswetenschappen ten hoeve van praktiserende pastores, redactie bestaat uit W. J. Ber (Nijm.egen), J. Braun (Amsterd kath.- theol. hogeschool), J. Fi (Amsterdam, VU), P. C. van der K (Nijraegén), M. C. Krinkels (Heerli ent F., H, Kuiper (Amsterdam, VU). •Praktische theologie' is een uitg van Waanders. postbus-1129, Zwo De abonnementsprijs is 26 guld Regelmatig terugkerende rubriel zuilen zijn de preekstudies. een am se van een pastoraal gesprek erri interview. In het eerste nummer si een •interview met dr. Paul Storken Fusie -fcaierdagmiddag 23. maart zal in-I samenkomst in de evangelische fc van Gent het eerste exemplaar den aangeboden van het nation evangelisatiéblad, uitgaande van Kruisbanier dat in een oplaag anderhalf miljoen in geheel Vlaai) ren verspreid zal worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2