'Pak sanering kerkelijke registers serieus aan' Wim Gijsen en het hiernamaals Vandaag Bisschoppen achter charismatische beweging In Middelburg nieuwe zendingsgemeente HF-WORMD MODERAMEN: Trouw Kwartet Gewetensgeld bij de post Minister trekt beschikking elektriciteitsverbruik in DOOR A. J. KLEI Beroepingswer! Nieuwe boeken' TROUW/KW AiKTET DONDERDAG 7 MAlAET 1974 KERK T2/K DEN HiAjAjG Ln een brief aan de plaatselijke gemeenten, kerk voogdijen en predikanten in de hervormde kerk, heeft het mode- ramen van de hervormde synode gewaarschuwd de sanering van de kerkelijke registers niet als 'een louter administratieve formaliteit' te beschouwen. Volgens een omschrijving in de her vormde kerkorde worden ook dit 'uit hervormde ouders geboren zijn tot de hervormde kerk gerekend. Bovendien ontvangt de kerkelijke administratie persoonsgegevens van de burgerlijke bevolkingsregisters. In vele gevallen staan zogenaamde 'geboorte-leden', hoewel niet gedoopt noch belijdend lid, in de burgerlijke bevolkingsregis ters als 'hervormd' te boek. en daar mee ook in de kerkelijke registers. Vaak blijkt een groot aantal personen, geboorteleden en ook anderen, geregi streerd te zijn, die weinig of geen contact met de kerkelijke gemeente (meer) wensen te onderhouden. An derzijds kost een registratie de kerk tijd en geld en belemmert zij een meer intensieve pastorale be-arbeiding van de overige kerkleden. Formulier Het moderamen schrijft, dat het dui delijk en ook wel begrijpelijk is, dat er tal van kerkeraden en kerkvoogdij en zijn, die daarom diegenen willen afvoeren, die een relatie met de her vormde gemeente niet meer op prijs stellen. Het moderamen acht het in derdaad verantwoord deze mensen te wijzen op de mogelijkheid een formu lier te ondertekenen, waardoor uit schrijving ook bij het burgerlijke be volkingsregister een feit wordt. Door de koppeling van beide registers is immers verwijdering uit de kerkelijke 'kaartenbakken' onvoldoende, omdat dan de gegevens bij herhaling via de burgerlijke overheid weer terugkeren. Het moderamen noemt de sanering van de registers een pastorale aange legenheid en onderstreept, dat de me thodes die daarbij gebruikt worden ook pastoraal verantwoord moeten zijn. Zestig procent In het laatste nummer van 'Woord en Dienst', het officiële orgaan voor het levende kerkewerk, wordt melding ge maakt van een actie in Emmen. Twin tig gemeenteleden waren daar maan denlang op pad om alle doopleden en geboorteleden persoonlijk te bezoeken met de vraag, of ze nog tot de ge meente gerekend wilde worden. Het resultaat was, dat zestig procent zich liet uitschrijven. Twintig procent rea geerde positief en liet dat ook blijken door een kerkelijke bijdrage. De over ige twintig procent reageerde op geen enkele wijze. Dit benadert volgens de Emmer predikant W. Reezigt zo onge veer het landelijke beeld. tweede keer kruisigden. Want wij wis ten niet wat wij deden.' Goddank is er één die Israël niet laat vallen en dat is de bewaarder van Israël die niet sluimert of slaapt. Jeruzalem J. W. van der Niet. Misselijk (2) De redactie behoudt zich het recht, voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859, Amsterdam. Eenzaam Olie stinkt niet voor onze hoge be schaving. Amerika zal zijn druk t.b.v. eigen politieke interesses op Israël ge leidelijk verzwaren. De vn zullen de vrede voorlopig bewaren, hopelijk zal de organisatie beter zijn dan de voed selhulp aan de Palestijnen waarvan tienduizenden door Canada en Dene marken geschonken dozen geblikt vlees en kaas in de Egyptische mili taire magazijnen aan de overzijde van het Suezkanaal door het Israëlische leger werden aangetroffen. Hopelijk kopen de Palestijnen van uw gift geen vliegticket om een KLM Jumbo jet te kapen, of Russische raketinstal laties om vanuit zuid-Libanon Israëli sche kibboetsiem op niet bezet gebied te beschietea De paus heeft op 21 fe bruari de Russische minister van bui tenlandse zaken verzocht om alles aan te wenden dat Israël Jeruzalem weer middendoor zal delen door er een in ternationale stad van td maken. Zijne heiligheid schijnt vergeten te zijn wat zijn voorganger Johannes de 23ste kort voor zijn stervan bad: 'Wij be kennen thans dat vele, vele eeuwen van blindheid onze ogen hebben ver duisterd, zodat wij de schoonheden van uw uitverkoren volk niet meer zien en in zijn gezicht de gelaatstrek ken van onze eerstgeboren broeder niet meer herkennen. Wij bekennen dat het teken van Kaïn op onze voor hoofden staat. Eeuwenlang heeft Abel machteloos in bloed en tranen gele- gt«n, tetwijl wij Uw liefde vergaten. Vergeef ons de vervloeking die wij ten onrechte over de naam van de Jo den uitspraken. Vergeef ons dat wij U wegens deze vervloeking voor de De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Per» Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. Jk sta niet meteen vooraan om inge zonden stukjes te schrijven, maar ik wil nu toch wel even ingaan op het stukje over de leerlingen van de aca demie voor beeldende vorming van F. Bolt (Tr/Kw. 4-3). Deze inzender meent dat het gratis aanbieden van de mooitf werkstukken van deze jonge mensen, om te tonen dat deze acade mie toch zeker reden van bestaan heeft, een soort omkopen was van de ministers. Zulk een wantrouwende geest zou slecht voor de samenleving zijn. ware het niet dat de kreten 'gladde streken' en 'om misselijk van te worden' zo duidelijk te krachtig zijn voor deze sympathieke geste, dat het hele stukje gewoon belachelijk werd. Als ik niet zo gesteld was op de vrijheid in dit land, dan zou ik ook zeggen: 'Het schrijven van zulke stuk jes moest verboden worden.' Almelo M. A. van der Valk-Blok Vleesprijs Als de heer Malsholt raad geeft om meer vee te fokken voor de vleesvoor ziening en h'€tt komt dan tot stand in 2 i 3 jaar en de veehouder ziet dan maandelijks de prijzen dalen, (mei 1973 7 gulden per kilo geslacht ge wicht en nu, maart '74. is de prijs 5 gulden, maar bij de slager niet ge zakt), wat is nu de oorzaak dat een ieder minder vlees eet tot nadeel van de veefokker. Die werkt met veel ver lies. Als het zo doorgaat is het hier voor de werkende stand niet te beta len en zal de overheid weer genood zaakt zijn om vlees uit de handel te nemen en voor een zacht prijsje naar de Rus te zenden. Pljnacker H. Millenaar Juliana-woud In de meeste dagbladen van 1 maart stond een dure advertentie van het Joods Nationaal Fonds, waarin het de burgers van Nederland oproept mee te helpen een Koningin Juliana-woud te planten in Israël. Het verbaast mij dat H.M. de Koningin er in toestemt haar naam te geven aan een project, in een land, dat een zo omstreden po litiek voert. Ik stel voor een geschenk aan de Ko ningin aan te bieden, ter gelegenheid van haar 65ste verjaardag, dat be stemd is voor de Palestijnse Rode Halve Maan (het Palestijnse Rode Kruis), dat dan ten goede zal komen aan mensen, van wie er duizenden al meer dan 25 jaar in vluchtelingen kampen wonen. Dlemen T. H. de Jong Energie Minister Trip zegt naar waarheid: Met fossiele brandstof is het een aflopende zaak. Hij heeft zijn hoop gevestigd op andere bronnen van energie. Maar dat die de jaarlijks gebruikte kubieke ki lometers olie en dan nog het gas en de kolen in belangrijke mate kunnen vervangen, betwijfel ik. En al blijk het mogelijk, dan nog zou het winnen van zonne-energie of de bouw van windvangers zoveel metaal en zoveel zoet water vergen dat wij het wel kunnen afschrijven. De oplossing is te vinden in beperking van behoeften, in omschakeling van de industrie en een lager levenspeil. Wie armoede schuwt, is een gevaar voor het verder leven van de mens. Amerongen P. Verburg Cambodja (2) BOSTON (NC) Over de charismatische beweging, die in de Verenigde Staten waar schijnlijk groter is dan in welk ander land van de we reld ook en daar steeds popu lairder wordt, hebben twee Amerikaanse bisschoppen on langs positieve uitspraken ge daan. Zo zei bisschop James Rausch, se cretaris-generaal van de Ameri kaanse bisschoppenconferentie, voor de Vaticaanse radio dat cha rismatische beweging in de Vere nigde Staten, hoewel ze soms bizar re vormen aanneemt, ernaar streeft de mensen dichter tot God te brengen en in een duidelijke behoefte voorziet. De kerkelijke hiërarchie in de Verenigde Staten, aldus bisschop Rausch, is zich ter dege van de betekenis van de be weging bewust en 'wenst oprecht haar in de juiste richting te lei den'. Kardinaal Humberto Medeiros, aartsbisschop van Boston, heeft er in een brief aan de priesters van zijn aartsdiocees op aangedrongen zich beschikbaar te stellen voor de charismatische groepen. Hij had een onderhoud gehad met de lei ders van de grote charismatische gebedsgroepen in zijn aartsbisdom en daaruit had hij geconcludeerd dat zij 'er heel sterk naar verlan gen een bijdrage te leveren aan het parochieleven en steun en be moediging te ontvangen van de pa rochiegeestelijkheid'. Deze gebeds groepen, aldus de kardinaal, wil len begripvolle steun bij hun zoe ken naar de diepste gaven van de heilige geest geloof, hoop en liefde die de basis vormen van alle echte charismata. Voornamelijk jonge leden MIDDELBURG In de medio vorig jaar gestichte evangelische Berghem (46) zijn intrede. Hij wordt in dezelfde dienst bevestigd zendingsgemeente te Middelburg doe1 zondagmiddag ds. K. van door ds. H. Koekkoek uit Alphen aan den Rijn. Over geboorteleden gesproken: sommige hervormden wrijven zich de ogen uit van verbazing, dat ze hervormd zijn. Van een verslaggever AMSTERDAM De gemeente Am sterdam kreeg een bedrag van 1490 gulden toegezonden als 'gewetensgeld'. Het geld zat in een blanco envelop tussen de post. De gemeente heeft het geld geaccepteerd. Conferentie reflecties op de toe komst op vrijdag 14, zaterdag 16 en zondag 17 maart op Kerk en Wereld Driebergen. Laatste van een serie van vier studieberaden gehouden op initi atief van en in samenwerking met de raad van kerken. Opgave Kerk en We reld, Driebergen. Telefoon 03428-2241. De gemiddelde leeftijd van de leden der fonkelnieuwe gemeente ligt opval lend laag. Alle leden van de raad van oudsten bijvoorbeeld zijn voorin de twintig. De gemeente, die de volwas sen-doop bedient, kwam voort uit in de afgelopen drie jaar sterk gegroeid evangelisatiewerk, dat in 1971 startte met de campagne 'Z '71' van de En gelse evangelist dr. Eric Hutchings. 'In die campagne kwamen destijds veel jongeren tot geloof. De meesten konden wij verwijzen naar kerken waarmee zij van huis uit enige bin ding hadden. Maar er bleef een kleine groep over met geen enkele kerkelijke achtergrond. Dat werd de kern van een snel gegroeid evangelisatiewerk', aldus de heer Van Berghem. De kof fiebar 'De Ark' aan de Bree te Mid delburg is een van de projecten van dat evangelisatiewerk (dat nu onder de gemeente resorteert). Er bestaat een tiental bijbelstudiegroepen. Van Berghem ziet de gemeente niet als concurrentie van de bestaande kerken, maar als complement. Als geloofsbelij denis wordt die van de Internationale Evangelische Alliantie gehanteerd. De gemeente beschikt over een full-time evangeliste. Ds. Van Berghem werd opgeleid aan het bijbel-instituut te Brussel en het London Bible College en kwam daar na in dienst van de Eastern European Mission. In de afgelopen vier jaar leidde hij veel diensten in Waals-her vormde gemeenten in midden- en zuid-Nederland. Ook vervulde hij veel predikbeurten in vrije evangelische en baptisten gemeenten. Voordat hij zich voor het ambt ging bekwamen, was hij inkoper en procuratie-houder op de export-afdeling van een middel groot bedrijf. DEN HAAG Minister Lubbers heeft gisteren de beschikking beperking ver bruik elektriciteit ingetrokken. De maatregel was op 19 december geno men om het elektriciteitsverbruik voor verlichting van etalages, winkels en kantoorgebouwen en voor reclame doeleinden te beperken. Het lichtre clameverbod was al eerder verzacht. Volgens het ministerie is het, nu de vooruitzichten voor de energievoorzie ning verbeterd zijn, mogelijk de maat regel in haar gehee lin te trokken. De heer A. Exalto vindt, dat de heer Bas dc Gaay Fortman opnieuw naar Hanui moet reizen om de machtheb bers daar te verzoeken hun invloed aan te wenden ter beëindiging van de afslachting van de burgerbevolking in de hoofdstad van Cambodja. Hiermee ben ik het van harte eens! Dokkum W. E. Torensma Als kind al had Wim Gijsen ple zier in het stellen van vragen en nu hij tegen de veertig loopt is de aardigheid er nog niet voor hem af. Hij 'ïs met een bandopname-apparaat een hele rij mensen langs gegaan om ze te ondervragen over een terrein waar de vragen voor het op rapen liggen: het hiernamaals. Vervolgens heeft hij thuis de band jes afgedraaid en de hele bups let terlijk uitgetikt. Dat woordje 'letter lijk' haal ik, evenals het voorgaande, uit het voorwoord dat Wim Gijsen schreef voor zijn eerste bundel in- tervieuws 'Over dood en hierna maals' (uitgegeven door Ankh-Her- mes in Deventer; prijs 29,50), maar ik zou liever beweren dat hij alles klakkeloos uittikte. Ik dacht namelijk dat het de taak van de in terviewer is, het materiaal dat een gesprek hem opleverde te ordenen en bij te schaven: niet om de boel te vervormen of te verfraaien, maar om het beeld van de geïnterviewde helderder en scherper neer te zetten voor de lezer. Maar Wim Gijsen stelt met enige nadruk vast dat hij maar niet zoiets is als een reporter, voor wie de zaak bekeken in als hij andermans mening aan de man heeft gebracht, nee, onze Wil heeft zelf ook zijn zegjes gedaan en dat moet allemaal ongerept overeind blijven staan, begrijp ik. Hij zou het ook sneu vinden voor zijn afnemers als ze ook maar één van de vele heen en weer's zouden missen. Vandaar dat Wim Gijsen twee dikke boeken nodig heeft om zijn inter views onderdak te brengen. 'Over dood en hiernamaals' behelst nog maar de helft van het resultaat van des heren Gijsens vlijt en beslaat een kleine vijfhonderd pagina's. Dit najaar volgt deel twee. In het nu uitgekomen boek praat Wim Gijsen met vertegenwoordigers van: de an troposofie, het boeddhisme, de gere- Alles is heel anders dan ze zeiden uit Monnikenwerk van Hugh Burnett). formeerde kerken, het hindoeïsme, dc gereformeerde kerken, het hin doeïsme, het humanistisch verbond, de islam, de Jehova's getuigen, de Jezus-beweging, het jodendom, de rooms-katholieke kerk (dubbel ver tegenwoordigd), de rozenkruisers, de soefi-beweging en het theosofisch ge nootschap. In het tweede deel zullen we gesprekken vinden met helder zienden 'en anderen die uit eigen ervaring over dood en gene zijde spreken'. Ik ga weer terug naar het voor woord. Je wilt wel eens weten of Wim Gijsen aanknoopt bij de felle discussie die nog niet zo lang gele den ontstond over de uitspraak 'dood is dood' van een dominee voor de televisie en die naklonk op syno dale vergaderingen en in humanisti sche radiokwartiertjes. Wim Gijsen zwijgt erover. Je bent ook nieuws gierig waarom de Haagse gerefor meerde dominee Gilhuis model staat voor heel het protestantisme (een eer die ik de heer Gilhuis overigens graag gun) en waarom voor het rooms-katholicisme twee personen moeten opdraven: pastoor Buysman van de Dominicuskerk-gemeente in Amsterdam en bisschop Simonis. Waarom in het éne geval niet en in het andere geval wel aandacht voor uiteenlopende visies? Wim Gijsen laat ons in de mist. Hij vindt het wèl nodig ons te laten delen in zijn zie- leroerselen en ons een voorbeeld te geven van zijn gedichten die 'altijd de neiging (hebben) gehad om enigszins profetisch van aard te zijn'. Kijk es aan! Nergèns een foto Het voorwoord besluit met Wim Gij sens eigen kijk op de door hem aan- genseden zaken: 'Want werkelijk, er is in de hele wereld niets anders dan God en leven en dood zijn twee gezichten van hetzelfde ding, maar we zullen God pas buiten onszelf zien als wij Hem binnenin ons heb ben gevonden'. Daarna komen de veertien interviews, telkens vooraf gegaan van een beknopte persoons beschrijving. Een eindeloze woor denbrij, nergens onderbroken door een foto of een tussentitel, vragen en antwoorden in hetzelfde let- terrtype. Er is ook geen zakenregis ter en wie bijvoorbeeld wil weten of humanist Wim van Dooren iets zegt over het spiritisme, en zo ja, wfit-ie dan zegt, moet dapper het hele in terview doorlezen. Nauurlijk kon je al doorlezend wel aardige dingen tegen, trouwens ook ernstige opmerkingen (stel je voor van niet!), maar ik heb echt niet zitten wachten op wat Bob Munstra van de Jezus-beweging denkt van de behandeling(I) van niet-christenen na de dood en ook niet op pastoor Buysmans kijk op de engelen ('Lite- riare vormgevingen. Ja. Van de ene kant'). En voor de denkbeelden van antroposofen, theosofen, rozekruisers enz. kun je veel beter terecht bij de voortreffelijke boekjes 'Zoekers naar waarheid' (Sijthoff, Leiden) en 'Spoor zoeken' (J- M. Meulenhoff, Amsterdam) van B. van Gelder dan bij de interviews van Wim Gijsen, die geen 'nou en of' over z'n kant laat gaan. Vermoeiende boek Ik zou jokken wanneer ik beweerde dat ik alle woorden op alle 466 pagi na's van 'Over dood en hiernamaals' tot me genomen heb, maar ik durf toch wel vaststellen dat de gespreks partners van Wim Gijsen stuk voor stuk te weinig 'los' waren om zo ontspannen te kunnen praten als Karl Barth, die hoopte in de hemel zijn geliefde Mozart 'tegen te komen en die zich geen nieuwe aarde zon der het meer van Genève kon voor stellen. Ik voor mij heb dat meer niet nodig, maar vertaal dat graag zo: ooit zullen in Amsterdam weer trams rijden met een open achter balkon. Ik kreeg grote lust dit vast te stellen na mijn kennismaking met het vermoeiende boek van Wim Gijsen. Dachten wij vroeger in generaties, v leerden denken in groepen van me sen die elkaar om de tien jaar afw; j selden in gevarieerd denken, levensp K troon en dergelijke. Tegemvoord 1 vraag je je zo in de zomer af, wat z het van de winter weer worden, i' lichtingen beginnen te verschilld Wat vorig jaar nog kon, kan nu nil meer. Wie een beetje met groep® werkt weet daarvan. De snelheidsdif vel, zou hij ons dan toch nog te pa[ ken genomen hebben? Maar nee, mogen niet harder rijden dan hoi derd kilometer, sedert de oliecrisis J wat dat dan ook geweest moge zijg Dat was afgezien van alles een go< besluit. Op de grote wegen niet hal der dan honderd kilometer. In Wesl Duitsland is het er intussen al wef vanaf, daar mag men alweer tot hoj derdveertig gaan. En dat noemen dan een grens! Gelukkig zullen er a len zijn die zich afvragen: kan je dal nóg harder.! Blijkbaar wel. IntussJ is het te hopen dat 't hier zo blij£ Alle grotere snelheden zijn onzin, len niets uit en betekenen een grotd gevaar op de weg. Deze honderd kill meter is een eerste stap op de gpefc weg om het beest van ons motorgl weid enigszins in onze macht te krik gen en zoals het hoort tot onze slas te maken. Een volgende stap ligt fel tel ijk voor de hand: geen auto's di beduidend sneller kunnen rijder Waarvoor iemand» die nodig heeft kaf* dan niet meer verzonnen worden. Eel invoerverbod voor wagens die harde dan honderd en twintig kilometer pai uur kunnen rijden, dat zit er duidf lijk in. Want de gelegenheid maal de dief. We kunnen ermee beginnet wanneer het rijk of de gemeentT nieuwe wagens aankoopt. En het kap" verder verplicht gesteld worden. Eejj eis van beleefdheid ten opzichte vaf het leven van anderen. id* 4er n NED. HERV. KERK Beroepen te Bredevoort: C. D. Israël t vc Huizum. n r Bedankt voor De Lier: N. Schukkefce te Beesd. [ol Beroepbaar O. Hokojoku, kand., Kqis renbloemweg 34. Eefde. GEREF. KERKEN Bedankt voor Hilligersberg-Terbregj (Wijk Ommoord), i.s.m. de nhk: Molemaker te Sittard. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Rouveen: Th. Dekker t Capelle a. d. IJssel; te Spakenburic Zuid: C. J. Breen te Amsterdam-C.; te Haren: W. Wierenga te Berkel en Ril denrijs; te Lancaster (Tasmanië) Schelling te Middelburg. GEREF. KERKEN (VRIJG. BV) tuk Bedankt voor Zaandam: J. C. Janse ürd Velp geref. gemeenten Beroepen te 's-Gravenzande: J. Haaren te Amersfoort; te Zeist: Ch. d. Poel te Yerseke. EVANG. ZENDINGSGEM. Aangenomen naar Middelburg: kandi K. van Berghem aldaar. Eerlijk voor Jezus door C. Pronk. Tl bestellen door 7,90 te storten op giro C Stadsschouwburg 20.15 h.T.C. 'Een melsj no. 298053 t.n.v. C. Pronk te Rottei,1J dam. Een citaat uit dit boek: 'De in houd van de bijbel en het feit dat e e> nog vele mensen zijn die de waard P» overschatten, bewijzen dat er nog vee,0: in een achterlijk stadium verkeert te De schrijver, die zichzelf danig lijk te overschatten, betoogt, dat Jozef vai:i1 Arimathea de natuurlijke vader vai?' Jezus was, dat hij samen met Pilatu de kruisiging en de begrafenis van Jen< zus in scene zette, om de priesters t(ld misleiden en Jezus zo te redden enzo voort enzovoort. Bij uitgeverij Zomer en Keuning tt Wageningen verschenen weer 3 deelila tjes in de serie: 'Vaardige handen'. N< >ei 47: Werken met gekleurd karton, door >u A. de Brouwer (32 blz.)no 48: Steéói ncn beschilderen, door D. Epple (31 in" blz.) en nog 49: Stofdieren om zelf teton maken, op te zitten, mee te knuffelen ar (31 blz.). Prijs per deeltje: 4.85. rj fat Bij uitgeverij Pegasus te Amsterdam e is verschenen Over het boerenvraag s, stuk door F. Engels (93 blz. m 4.75) voor de eerste maal gepubli-n. ceerd in 'Die Neue Zeit', 18941895 0) en Ons program en de politieke situa tie, door R' Luxemburg (71 blz"-- 4,75)' voor de eerste maal gepubli jl, ceerd in 19181919. ITC Zwijgt het recht als de wapens spretas ken? door mr. F. Kalshoven Uitg. Be zige Bij te Amsterdam in samenwer-t|, king met het Nederlands Instituut en voor Vredesvraagstukken. Het boekje jj1 (139 blz. handelt over het humanitair re oorlogsrecht. m De haringkoning, een roman van RL, Hannelore. Uitg. De Clauwaert, Kesse i (België). 144 blz. 175 fr. Democratie dicht bij huis, door drs ei T. Jonkergouw. De burger in de ge meente: zijn bestuur en zijn planolo n gisch kwartet. Uitg. Nelissen, Bloe mendaal in de serie 'proces-materiaal' c 187 blz. 18.90. SNELHEID Het is een tijdje mode geweest vooral de aandacht te vragen voor snelheid waarmee onze samenlevj zich in cultuur, wetenschap en te< niek ontwikkelde. Sommigen war verontrust en zagen een snelheidsdi vel, die met ons speelde. Snelheids] kords waren zijn triomfen. Toen men er andere dagen, we begoj wat dieper over die snelheid na denken en werden getroffen hoe feil lijk alles eskaleerde, groter, snelli anders werd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2